[ZW] Zimbabwe

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[ZW] Zimbabwe

Bericht door Chris » zo 10 dec 2006, 19:25

Zimbabwe

Zimbabwe is een land in centraal Zuidelijk Afrika, en is 10 keer zo groot als Nederland. Er wonen 13 miljoen mensen, waarvan 2,8 miljoen in de hoofdstad Harare. Andere grote steden zijn Mutare en Bulawayo.
Vroeger was het land bekend als Rhodesia. Het land heeft, zoals bijna alle landen in Afrika, een burgeroorlog gekend. President Mugabe is al 26 jaar aan de macht. Slechts 3% van de bevolking is analfabeet, het laagste van heel Afrika. Met een inflatie van 1204% maakt het land een hyperinflatie door.

Het wegennet:
Er is 3077km spoorweg, behoorlijk veel gezien de omvang van het land, en Afrikaanse begrippen. Met alle landen is een directe spoorverbinding, ook een unicum in Afrika. 9000 kilometer weg is verhard. Er zijn geen snelwegen in Zimbabwe.

Wegnummering:
A1 Harare - Zambiaanse grens 343km
A2 Harare - Mozambiquaanse grens 217km
A3 Harare - Mutare - Mozambiquaanse grens 263km
A4 Harare - Zuid Afrikaanse grens (Beitbridge) 565km
A5 Harare - Bulawayo 432km
A6 Bulawayo - Zuid Afrikaanse grens (Beitbridge) 322km
A7 Bulawayo - Botswaanse grens 101km
A8 Bulawayo - Zambiaanse grens (Livingstone) 508km
A9 Mutare - Mbalabala (A6) 512km

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Chris » vr 12 jun 2015, 9:39

De Zimbabwaanse dollar is in 2009 afgeschaft vanwege hyperinflatie. Nu worden alle Zimbabwaanse dollars uit circulatie genomen. In de praktijk wordt deze munteenheid sinds 2009 al niet meer gebruikt. In eind 2008 was de inflatie 89.700.000.000.000.000.000.000%

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Willem » za 13 jun 2015, 21:59

Als je dan naar de winkel moet, moet je gaan rennen want anders zijn de prijzen verdubbeld.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door RSK » za 13 jun 2015, 22:24

^^ Dat valt wel mee. Ik zag op Wikipedia dat de inflatie 80 miljard % was. Dat is (als ik het goed heb) een kleine 5,8% dag-op-dag. De prijzen verdubbelen dan in 14 dagen tijd, dus 'rennen' is dan wat overdreven gesteld.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Vinny » ma 15 jun 2015, 20:24

Ja, want alle verhalen van misstanden waren natuurlijk westerse propaganda, en bovendien ging het slecht omdat er sancties waren. Het beleid zelf, daar was niets op aan te merken, en bovendien zijn er ook veel mensen behoorlijk rijk geworden, dus wat zeur je eigenlijk? :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Chris » ma 15 jun 2015, 20:31

Zimbabwe was het land met de meeste miljardairs ter wereld :p

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Chris » do 18 mei 2017, 20:34

Zimbabwe: Beitbridge-Harare Highway Dualisation Launch

PRESIDENT Mugabe this morning officially launches the US$1 billion dualisation project of the Beitbridge-Harare and Harare-Chirundu highways at Chaka Business center in Chirumhanzu before commissioning the US$250 million Tokwe-Mukosi Dam in Chivi later in the day.
http://allafrica.com/stories/201705180757.html

Beitbridge - Harare is de A4 - bijna 600 kilometer lang. Ik vraag me af waar ze $ 1 miljard vandaan toveren in een land dat hyperinflatie heeft en economisch compleet ten gronde is gericht.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Hajo » do 18 mei 2017, 20:53

^^ Dat is niet zo moeilijk: gewoon bij drukken. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Pino » do 18 mei 2017, 23:47

^^ Alleen jammer dat vriend Mugabe de dollar-geldpers niet bedient en Zimbabwe naar ik begrijp hoofdzakelijk op US dollars draait. Ik kan me zo voorstellen dat de aanleg van deze weg wordt betaald door andere landen, die op deze manier hun afzetmarkt willen vergroten. Alternatief is natuurlijk dat Zimbabwe zelf zoveel economische waarde toekent aan een verbeterde verbinding naar het zuiden (met Google kwam ik al snel wat verhalen tegen over de schade die de huidige route veroorzaakt c.q. de winst die daar te halen zou zijn) dat ze daar hun schaarse centen wel aan willen besteden ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Vinny » vr 19 mei 2017, 7:35

Ik moet bij Zimbabwe altijd aan een foto denken die ik ooit in de krant zag. Een lange file voor het tankstation terwijl deze faciliteit failliet was gegaan. Er was wel een jongen van een jaar of 12 blikken benzine aan het verkopen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Willem » vr 19 mei 2017, 13:38

En dat terwijl het ooit een van de best draaiende landen van Afrika was.

Audifanaticus
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 17:36
Locatie: Vlaanderen

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Audifanaticus » vr 19 mei 2017, 14:07

:wijsvinger:

Dat was het ooit ja.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Hajo » vr 19 mei 2017, 19:46

Pino schreef:^^ Alleen jammer dat vriend Mugabe de dollar-geldpers niet bedient en Zimbabwe naar ik begrijp hoofdzakelijk op US dollars draait.
De officiële valuta en betalingsmiddelen in Zimbabwe zijn de US dollar, de Euro, de Chinese renminbi, het Britse pond, de Zuid-Afrikaanse Rand, de Indische Roepie en de Botswaanse Pula, aldus Wikipedia. De eigen munt, de Zimbabwaanse dollar, is door hyperinflatie volkomen waardeloos geworden. :nuts:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Chris » ma 23 nov 2020, 19:21

Je mag blijkbaar 120 km/h op enkelbaans wegen in Zimbabwe:

Afbeelding

Afbeelding

uit: https://www.youtube.com/watch?v=jA37Il35sX0

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door exroosje » ma 23 nov 2020, 19:55

Dat mag je in Zuid Afrika ook.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Pino » ma 23 nov 2020, 20:03

^^ Dat is 100 bij mijn weten, al wordt op de bredere wegen daar echt wel harder gereden. Het is wel 120 in Botswana en Namibië, dus het past ergens wel in de regio.

In Zimbabwe geldt de 120 op “wide tar”-wegen. Waarbij het wide echter niet meer lijkt in te houden dat tenminste één rijstrook per richting, dus bijvoorbeeld niet ook een vluchtstrook of zo. Op goede wegen in een uitgestrekt land die niet heel druk zijn kan het wel uit, denk ik. Alleen bij Zimbabwe stel je je ook enorm gebrekkig onderhoud voor, veroorzaakt door de enorme economische neergang daar van de afgelopen decennia. Maar goed, de weg in het filmpje (tussen de belangrijkste twee steden van het land) ziet er best oké uit. En elders moet je dan misschien maar vertrouwen op chauffeurs die zich aanpassen aan de rij-omstandigheden - als tegengesteld aan de Nederlandse babysit-mentaliteit waar altijd borden moeten worden neergezet als het even niet zo’n goed idee is om de geldende maximumsnelheid te rijden ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Vinny » ma 23 nov 2020, 20:12

De weg ziet er in ieder geval redelijk onderhouden uit. Blijkbaar toch wel ergens budget voor gevonden door de overheid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door mvalkenburg » ma 23 nov 2020, 20:41

Pino schreef: ma 23 nov 2020, 20:03 ^^ Dat is 100 bij mijn weten, al wordt op de bredere wegen daar echt wel harder gereden. Het is wel 120 in Botswana en Namibië, dus het past ergens wel in de regio.
Zuid-Afrika heeft ook wel degelijk 120:
https://goo.gl/maps/47RSW3j8kQpXe6JS9
https://goo.gl/maps/EbNimr2FMApcndpj6

Hoewel de maximale snelheid in deze regio vaak meer wordt bepaald door de staat van het voertuig en de belading dan de bebording, maar dat terzijde.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Pino » ma 23 nov 2020, 22:28

De Zuid-Afrikaanse maximumsnelheid buiten de bebouwde kom, buiten snelwegen, is toch echt 100. Maar het blijkt inderdaad mogelijk om met borden te verhogen tot 120 (artikel 59 van de National Road Traffic Act 1996).

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door marcel » ma 30 nov 2020, 0:15

Ik heb bij Gweru gezocht naar bewegwijzering en het valt me mee dat bijna altijd het (nieuwe) wegnummer R2 wordt aangegeven. Maar op 1:15:40 heb ik toch nog een bord met het oude nummer A5 gevonden. Ik had dat denk ik nog nooit gezien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Chris » di 08 feb 2022, 20:29

De hedendaagse wegnummering van Zimbabwe. Dit is omstreeks 2009 of 2010 gewijzigd, de oude A-wegen dateren uit de tijd van Rhodesië. Deze R-nummers worden ook bewegwijzerd. In 2017 nam Zimbabwe een nieuwe Highway Code volgens de SADC standaarden aan.

Afbeelding

Ik heb mij wat ingelezen in de geschiedenis van Zimbabwe en Rhodesië. Dit was kennelijk indertijd best wel 'een ding', een land dat zich in 1965 onafhankelijk verklaarde maar wat door geen enkel land erkend werd en door de VN als eerste land ooit sancties kreeg opgelegd. De blanke minderheidsregering zag de chaos die andere Afrikaanse landen bij onafhankelijkheid kregen en wilden hun minderheidsbestuur voortzetten en daarom verklaarden ze zich eenzijdig onafhankelijk van het Verenigd Koninkrijk (de enige parallel daarin was de Verenigde Staten in 1776).

De blanke samenleving van Rhodesië was in die periode zeer welvarend, van eenzelfde niveau als West-Europa. Dit kwam ook in een periode van snelle groei in de jaren '50-60 zodat het in die tijd één van de hoogst ontwikkelde landen van Afrika was ondanks dat de zwarte bevolking nauwelijks participeerde in de formele economie. De tegenstellingen tussen blank en zwart waren toen natuurlijk enorm.

In die tijd werd Rhodesië gesteund door Zuid-Afrika en Portugal. Er begon na die onafhankelijkheidsverklaring een rebellie, vooral in het oosten in de grensstreek met Mozambique. Deze had aanvankelijk een lage intensiteit maar de situatie verslechterde in 1975 significant toen Mozambique onafhankelijk werd van Portugal en Rhodesië zich aan bijna alle kanten omringd zag door vijandige staten. Uiteindelijk werd het conflict te kostbaar, sloot men zich in 1979 weer bij de UK aan, werden verkiezingen voor de hele bevolking gehouden en werd het land in 1980 formeel onafhankelijk.

Onder het regime van Mugabe verslechterde de economische situatie zich, in de jaren '80 ging het nog vrij goed maar in de jaren '90 ging het steeds meer bergafwaarts, met de beruchte hyperinflatie van de jaren 2000, feitelijk een complete economische meltdown. De blanke bevolking is na 1980 grotendeels geëmigreerd. Veel zwarten overigens ook, vooral naar Zuid-Afrika. Exacte inwonertallen zijn daarom niet duidelijk, het wordt geschat tussen 12 en 16 miljoen.

Harare is het economische en politieke centrum van Zimbabwe, maar Bulawayo het industriële centrum. Echter veel industrie schijnt weggetrokken te zijn naar Harare of er gewoon mee gestopt te zijn vanwege de economische malaise. De situatie in Bulawayo schijnt daardoor nogal penibel te zijn in vergelijking met Harare waar meer overheidsgeld in gestoken wordt.

Overigens hebben Zimbabwaanse steden wel een opvallende stedenbouw, waarbij de stadscentra een soort eilanden in het grotere stedelijke gebied zijn, gescheiden van de woonwijken door grote groenstroken en parken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Pino » di 08 feb 2022, 22:11

Chris schreef: di 08 feb 2022, 20:29 Overigens hebben Zimbabwaanse steden wel een opvallende stedenbouw, waarbij de stadscentra een soort eilanden in het grotere stedelijke gebied zijn, gescheiden van de woonwijken door grote groenstroken en parken.
Ik denk zo vlug dat dat veel zegt over de periode waarin de binnenste suburbs tot stand zijn gekomen, in de decennia na de Tweede Wereldoorlog onder invloed van garden cities en stedenbouwkundigen die op andere manieren grote rollen zagen voor parken. De binnenkant is dan een logischer plek voor groen dan de buitenkant, want aan de binnenkant kunnen de bewoners van de oude stad meeprofiteren. Omdat de oude steden klein waren, valt het hier vermoedelijk op.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Vinny » wo 09 feb 2022, 12:18

En een behoorlijk verouderde infrastructuur met nog operationele stoomtreinen tot ver in de jaren '90.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Wimpie25 » wo 09 feb 2022, 12:24

Maatschappelijk gezien zijn de zogenaamde "Garden Cities" ook gewoon een heel interessant concept in een maatschappij waarbij er segregatie heerst. De blanke middenstand en elitie leven dan letterlijk in hun eiland in het stadscentrum en rechtstreekste buitenwijken. Dat was in onze kolonie niet anders.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Chris » do 28 jul 2022, 20:12

Een icoon van Zimbabwe (ik kwam er net achter) is de Birchenough Bridge in het zuidoosten van het land. Een monumentale boogbrug met een overspanning van 329 meter, gebouwd in 1935.

De brug kwam op het muntstuk van 20 cent voor
Afbeelding

Locatie: https://www.google.com/maps/@-19.961946 ... a=!3m1!1e3

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Chris » vr 31 mar 2023, 21:23

De grensovergang Beitbridge met Zuid-Afrika is significant gemoderniseerd. Het hele grenscomplex is herbouwd. Dit is de belangrijkste grensovergang van Zimbabwe. Vandaag werd ook gemeld dat 5 kilometer van de R1 (Harare - Beitbridge) in Beitbridge naar 2x2 rijstroken is verbreed. Investeringen in het Zimbabwaanse wegennet lijken geleidelijk wat meer tot stand te komen de laatste paar jaar.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ZW] Zimbabwe

Bericht door Chris » vr 05 apr 2024, 23:08

https://www.ft.com/content/0de75e8f-40c ... 2cfd81e3bc

Zimbabwe lanceert op 8 april een nieuwe valuta, de 'Zimbabwe Gold' (ZiG), waarvan de waarde op goud gebaseerd moet zijn.

De initiële wisselkoers is 13,56 voor een US dollar. De huidige Zimbabwaanse dollar heeft dit jaar alleen al driekwart van zijn waarde verlopen en de officiële wisselkoers is 36.000 voor een US dollar.

De Zimbabwaanse dollar kwam jaren geleden al veelvuldig in het nieuws vanwege hyperinflatie. Economen betwijfelen of er wel genoeg goudreserves zijn om de waarde te ondersteunen en of er wel genoeg vertrouwen in de nieuwe munt zal zijn. In de praktijk gebruiken veel mensen de US dollar.

Zimbabwe has replaced its collapsed local dollar with a new gold-backed currency, the latest move by President Emmerson Mnangagwa’s government to tackle decades of monetary chaos.

Zimbabwe’s foreign exchange reserves remain far below those of many African economies, equating to barely one month of import cover.

Plaats reactie