[MW] Malawi

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[MW] Malawi

Bericht door Chris » di 12 dec 2006, 20:16

Malawi Afbeelding

Afbeelding

Malawi is een van de armste landen ter wereld. Het is een langgerekt land tussen voornamelijk Mozambique en Zambia. Bijna de hele oostgrens met Tanzania en Mozambique wordt bepaald door Lake Malawi, de belangrijkste toeristische bestemming. Hoofdstad is Lilongwe. Malawi kent een exclave, in het Lake Malawi ligt geheel omringd door Mozambiquaans gebied een aantal eilanden wat weer bij Malawi hoort.
Het land is 3 keer zo groot als Nederland, en telt 12,8 miljoen inwoners.

Het wegennet:
Lilongwe is opgedeeld in area's, maar kent nauwelijks wegen. Het gebied dat "City Centre" heet, kent maar een stuk of 6 verharde wegen. Men kent wel rotondes in Lilongwe.

Wegennummering:
De wegennummering bestaat uit M,S, D, T, Q en B wegen (Main Road, Secondairy Road, District Road, Tertairy Road, Quartenary Roads en Minor Roads. Klinkt veel, maar het stelt weinig voor.
M1 Karonga - Lilongwe - Mozambiquaanse grens (Mwanza) 904km
M2 Zalwea (M1) - Mozambiquaanse grens (Muloza) 172km
M3 Mangochi - Liwonde 74km
M5 Lilongwe - Nkhata Bay 386km
M8 Balaka - Blantyre 156km
M12 Lilongwe - Zambiaanse grens (Mchinji) 128km

Pino
2x5 autosnelweg

Re: [MW] Malawi

Bericht door Pino » za 04 dec 2010, 12:24

Kwam een tweetal foto's tegen van bewegwijzering in Malawi. Helaas laten ze weinig zien van de wegen in het land, maar ... het Zuid-Afrikaanse systeem van bewegwijzering is een behoorlijk eind naar het noorden doorgedrongen !

Afbeelding

Afbeelding

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 04 dec 2010, 14:43

Grappig, ik heb een andere foto uit 2005 van datzelfde bord!
(ik dacht van Skyscrapercity maar ik kan Malawi daar niet vinden)
het Zuid-Afrikaanse systeem
Ik zou eerder zeggen het Engelse systeem.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 04 dec 2010, 15:57

Doen de borden in Malawi je eerder denken aan Engeland of zie je het Zuid-Afrikaanse systeem van bewegwijzering als quasi-Brits? Ik vind eerlijk gezegd geen van beide.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 04 dec 2010, 18:40

De enige borden die ik tot nu toe gezien heb uit Malawi zijn deze twee groene, met witte tekst en oranje wegnummer, en wat witte.
Ze zien er precies zo uit als in GB.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 dec 2010, 10:53

Heb zelf nooit foto's van witte borden gezien uit Malawi. Maar deze groene doen mij heel sterk denken aan Zuid-Afrikaanse. Met name die kromme pijl ken ik uitsluitend uit Zuid-Afrika (en buurlanden die dat systeem hebben overgenomen) en niet uit Engeland.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 05 dec 2010, 14:40

Als het een Zuid-Afrikaans systeem was gewweest, had je dan niet dat grenssymbooltje (2 vlaggetjes) moeten zien bij Mozambique?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 dec 2010, 20:07

Voor wat het waard is, ik heb het symbool met de twee vlaggetjes uitsluitend gezien in combinatie met de naam van de grensovergang. Dus bijvoorbeeld [symbool] Komatipoort. De naam van een ander land heb ik in Zuid-Afrika nergens bewegwijzerd gezien, dus ik kan ook niet zeggen of dat in de regel nu wel of niet met twee-vlaggensymbool gaat.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 06 dec 2010, 21:02

Dat zou daarnaast dubbelop zijn: de naam van het land geeft al aan dat je de grens over moet.