Tijdens mijn Zuid-Afrika reis heb ik ook Swaziland aangedaan. Ik heb Swaziland doorkruist van noord naar zuid via de MR1, MR3 en MR8. De wegkwaliteit is duidelijk minder dan in Zuid-Afrika; veel gaten in de weg, ontbrekende/ onduidelijke markering, veel modder op de weg. In Swaziland loopt overal vee langs en op de weg. Tussen Mbabane en Mazini ligt, zoals al eerder opgemerkt in deze draad, een kort stukje snelwegachtige weg.
Over de grensovergang hoorde ik de meest dramatische verhalen: schuifelen van loket naar loket, diverse stempels halen, het zou allemaal veel tijd kosten. In werkelijkheid was het allemaal zo geregeld en werd alleen een klein exit- en entry stempel geplaatst. De paspoortcontrole op een vliegveld duurt langer.
Verder is Swaziland gewoon een kopie van Zuid Afrika. Dezelfde busjes voor het openbaar vervoer, dezelfde verkeersborden. Alleen allemaal wat armoediger. Soms is de bewegwijzering niet leesbaar, soms ontbreekt de helft van een bord.
MR1
De MR1 loopt vanaf de Zuid-Afrikaanse grens naar de MR3. De weg loopt grotendeels door bergachtig terrein en is over vrijwel de hele lengte 1+1. De weg is helemaal niet druk maar er rijdt wel redelijk wat vrachtverkeer, waardoor het rijden over deze weg niet erg opschiet. Door het ontbreken van vluchtstroken is niet veel gelegenheid een traag bergop rijdende vrachtauto in te halen.
- SPOILER: TOON

slecht leesbare bewegwijzering en vee langs de weg

vee en bewegwijzering

De staat van de wegen is niet altijd even goed

Kunstwerk

Overstekend vee. Ook hier is te zien dat deze hoofdweg niet van bijzondere kwaliteit is.

Bewegwijzering, kruising van de MR1 met MR3. Het bord belooft een autosnelweg

MR3
De MR3 zou, volgens de bewegwijzering, (deels?) zijn uitgevoerd als snelweg. Het is een vrij korte weg tussen de Zuid-Afrikaanse grens en Manzini. Daar eindigt de snelweg in het stadscentrum.

snelweg met erftoegangen? Let ook op het prikkeldraad in de middenberm

Voetgangers langs de snelweg en een vrachtwagen staat om onduidelijke reden stil

Afrit

Nog meer voetgangers en prikkeldraad

MR8
De MR8 loopt voor een deel parallel met de snelweg (MR3). In Manzini gaat de MR3 over in de MR8. Na het passeren van Manzini is de MR8 met name een lange, rechte weg. Na Manzini is de weg uitgevoerd als 1+1, vaak wel met een vluchtstrook. De grensovergang een Swazi-zijde wordt compleet vernieuwd (gemoderniseerd). Voorlopig moet de auto nog worden geparkeerd om het loket te bezoeken, maar het lijkt erop dat de formaliteiten in de toekomst kunnen worden afgehandeld zonder de auto te verlaten.
Foto's:
Politieauto zonder linkerachterlicht, het kan hier allemaal.

Lang en recht

Modder op de weg

En weer rechtdoor

Altijd weer gezellig, koeien langs de weg

Bewegwijzering

Vlak voor de grensovergang