[SD] Swaziland

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[SD] Swaziland

Bericht door Chris » vr 15 dec 2006, 20:54

Swaziland Afbeelding

Afbeelding

Swaziland is een klein landje, ongeveer de helft van Nederland qua oppervlakte, ingesloten tussen Zuid Afrika en Mozambique, en ligt niet aan zee. Hoofdstad is Mbabane en telt 70.000 inwoners, en een stuk of 25 straten. Eigenlijk zijn er maar 3 grote straten: Mbabane Bypass, Western Distributor en Gilfillan. Klinkt meer dan het is. Het land telt net iets meer dan 1 miljoen inwoners, en kent nauwelijks steden.

Het wegennet:
Swaziland kent geen grote wegen, al zijn alle delen van het landje verbonden door verharde wegen, de zogenaamde MR-wegen. De belangrijkste zijn:
MR1 Motjane - Hhohho (Zuid Afrika) 85km
MR3 Ngwenya (Zuid Afrika) - Mbabane - Lomashasha (Mozambique) 147km
MR8 Hhelehhele - Lavumisa (Zuid Afrika) 140km
MR9 Manzini - Mahamba (Zuid Afrika) 111km
MR18 Kwaluseni - Bhunya 34km
MR19 Mbabane - Nerston 71km
MR24 Maphiveni - Mananga 37km

De belangrijkste wegen zijn de MR3 en MR9. De MR2 is geheel onverhard, de MR4 en MR5 ook. De MR3 is een alternatieve route voor Johannesburg - Maputo via Ermelo (Zuid Afrika).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 28 mei 2007, 14:45

Chris schreef:Swaziland
(...)De MR3 is een alternatieve route voor Johannesburg - Maputo via Ermelo (Zuid Afrika).
Stukje door Swaziland gereden tijdens mijn afgelopen vakantie en ik zou je die route niet aanraden als alternatief. De route via Ermelo is uitgebouwd als een Zuid-Afrikaanse N-route, doorgaans 2+1 alternerend. Hetgeen voldoende is gezien de omvang van het verkeer ter plaatse. De route door Swaziland is zo'n 40 km snelweg, maar vervolgens moet je over brakke 1+1 weggetjes. De standaard van de wegen in Swaziland is beduidend minder dan die in Zuid-Afrika.

Overigens heb ik kunnen spotten dat er in Swaziland snelwegen zijn. Had ikzelf in ieder geval nooit verwacht. Vanaf de grens met SA tot aan de rand van Mbabane is een formele snelweg mét snelwegrestricties (waar niemand zich overigens aan houdt) en naar SA-voorbeeld in het blauw bewegwijzerd. Aan de andere kant van Mbabane ligt ook een snelweg zónder restricties en in het groen bewegwijzerd - de kleur van niet-snelwegen in Swaziland. Geen verschil bemerkt tussen deze twee.

Foto's van de afritbewegwijzering in Swaziland verschijnen binnenkort op de bekende website.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 28 mei 2007, 15:33

Snelwegen in Swaziland? :o

Ik heb nog geen enkele kaart gezien met een snelweg daar erop. Effe google earth checken dan maar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 28 mei 2007, 15:38

Bizar, nooit geweten :o

Loopt inderdaad een snelweg van de Zuid Afrikaanse grens naar Mbabane. Compleet met diamond aansluitingen. Richting zuidoosten loopt ook een snelweg, ziet er allemaal erg nieuw uit.

Niet verwacht! :toppie:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 28 mei 2007, 16:05

De eerste is nieuw; er wordt op een paar punten zelfs nog aan gebouwd. Dat is dus de snelweg die in blauw staat bewegwijzerd en waar ook snelwegrestricties gelden. De tweede ziet er -eufemistisch gezegd- beter uit uit de lucht dan vanaf de grond 8-)

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [SD] Swaziland

Bericht door simon » di 18 sep 2012, 16:05

Tijdens mijn Zuid-Afrika reis heb ik ook Swaziland aangedaan. Ik heb Swaziland doorkruist van noord naar zuid via de MR1, MR3 en MR8. De wegkwaliteit is duidelijk minder dan in Zuid-Afrika; veel gaten in de weg, ontbrekende/ onduidelijke markering, veel modder op de weg. In Swaziland loopt overal vee langs en op de weg. Tussen Mbabane en Mazini ligt, zoals al eerder opgemerkt in deze draad, een kort stukje snelwegachtige weg.

Over de grensovergang hoorde ik de meest dramatische verhalen: schuifelen van loket naar loket, diverse stempels halen, het zou allemaal veel tijd kosten. In werkelijkheid was het allemaal zo geregeld en werd alleen een klein exit- en entry stempel geplaatst. De paspoortcontrole op een vliegveld duurt langer.

Verder is Swaziland gewoon een kopie van Zuid Afrika. Dezelfde busjes voor het openbaar vervoer, dezelfde verkeersborden. Alleen allemaal wat armoediger. Soms is de bewegwijzering niet leesbaar, soms ontbreekt de helft van een bord.


MR1
De MR1 loopt vanaf de Zuid-Afrikaanse grens naar de MR3. De weg loopt grotendeels door bergachtig terrein en is over vrijwel de hele lengte 1+1. De weg is helemaal niet druk maar er rijdt wel redelijk wat vrachtverkeer, waardoor het rijden over deze weg niet erg opschiet. Door het ontbreken van vluchtstroken is niet veel gelegenheid een traag bergop rijdende vrachtauto in te halen.
SPOILER: TOON

Afbeelding

slecht leesbare bewegwijzering en vee langs de weg
Afbeelding

vee en bewegwijzering
Afbeelding

De staat van de wegen is niet altijd even goed
Afbeelding

Kunstwerk
Afbeelding

Overstekend vee. Ook hier is te zien dat deze hoofdweg niet van bijzondere kwaliteit is.
Afbeelding

Bewegwijzering, kruising van de MR1 met MR3. Het bord belooft een autosnelweg
Afbeelding
MR3
De MR3 zou, volgens de bewegwijzering, (deels?) zijn uitgevoerd als snelweg. Het is een vrij korte weg tussen de Zuid-Afrikaanse grens en Manzini. Daar eindigt de snelweg in het stadscentrum.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
snelweg met erftoegangen? Let ook op het prikkeldraad in de middenberm
Afbeelding
Voetgangers langs de snelweg en een vrachtwagen staat om onduidelijke reden stil
Afbeelding
Afrit
Afbeelding
Nog meer voetgangers en prikkeldraad
Afbeelding
MR8
De MR8 loopt voor een deel parallel met de snelweg (MR3). In Manzini gaat de MR3 over in de MR8. Na het passeren van Manzini is de MR8 met name een lange, rechte weg. Na Manzini is de weg uitgevoerd als 1+1, vaak wel met een vluchtstrook. De grensovergang een Swazi-zijde wordt compleet vernieuwd (gemoderniseerd). Voorlopig moet de auto nog worden geparkeerd om het loket te bezoeken, maar het lijkt erop dat de formaliteiten in de toekomst kunnen worden afgehandeld zonder de auto te verlaten.

Foto's:
SPOILER: TOON

Politieauto zonder linkerachterlicht, het kan hier allemaal.
Afbeelding

Lang en recht
Afbeelding

Modder op de weg
Afbeelding

En weer rechtdoor
Afbeelding

Altijd weer gezellig, koeien langs de weg
Afbeelding

Afbeelding

Bewegwijzering
Afbeelding

Afbeelding

Vlak voor de grensovergang
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SD] Swaziland

Bericht door Palance » di 18 sep 2012, 17:16

Jammer van het weer, maar dat maakt de foto's niet minder interessant :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ernst
dorpsstraat
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 16:36

Re: [SD] Swaziland

Bericht door Ernst » di 18 sep 2012, 17:31

Hee, dan had ik je tegen kunnen komen, ben op mijn groepsreis deze zomer door ZA, Lesotho en Swaziland ook hier geweest.

Swaziland is arm, maar heeft een aantal prima wegen. Die zijn in het kader van een Milleniumproject in 2000 op last van de koning aangelegd. Ben het ermee eens dat de grensformaliteiten van zowel Lesotho als Swaziland niets voorstelden, zeker niet voor Afrikaanse landen.
Tussen Mbabane en de grens ligt inderdaad een stukje snelweg.

Lesotho heeft maar 1 goede weg van Mafeteng naar Maseru naar de grens daar met ZA. Grote delen van het land zijn zelfs niet met de auto te bereiken. Onze touringcar moest om bij de Malealea lodge te komen zelfs 15 km over een smalle onverharde weg over
de Gates of Paradise Pass op 2001 m hoog. Er lag trouwens een beetje sneeuw.

Van Maseru naar onze volgende bestemming het Royal Natal National Park moesten we bijna geheel door ZA rijden strak om Lesotho heen. Wel prachtige route trouwens, beetje Monument Valley achtig :-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SD] Swaziland

Bericht door Vinny » di 18 sep 2012, 18:15

Het exitbord en de pijlen op de weg lijken mij toch anders dan in Zuid-Afrika :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [SD] Swaziland

Bericht door nederland24 » di 18 sep 2012, 19:00

De kwaliteit van de MR8 lijkt mij best goed te zijn.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [SD] Swaziland

Bericht door simon » di 18 sep 2012, 20:25

@ Ernst
Wannee was jij in Swaziland? Ook met de regen? Dan kan het best dat ik j ben tegengekomen, bij onze accommodatie verbleef tegelijk een gezelschap van fox. De touringcar kon door de slechte staat van de weg niet bij de accommodatie komen, de laatste kilometers moesten ze in regen in een open jeep afleggen...

In Lesotho ben ik niet geweest. In afstand wel in de buurt (hemelsbreed 15 km) maar in reistijd een heel eind ervandaan (geen grensovergang in de buurt).

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re:

Bericht door Egbert » wo 19 sep 2012, 8:03

Chris schreef:Snelwegen in Swaziland? :o

Ik heb nog geen enkele kaart gezien met een snelweg daar erop. Effe google earth checken dan maar.
Openstreeetmap

simon schreef: snelweg met erftoegangen? Let ook op het prikkeldraad in de middenberm
Effectief middel tegen overstekende voetgangers op de autosnelweg.

Ernst
dorpsstraat
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 16:36

Re: [SD] Swaziland

Bericht door Ernst » wo 19 sep 2012, 10:53

Ik was rond 20 augustus in Swaziland, Mlilwane Game Reserve. Het was er toen 34 graden en kurkdroog.
Wel even wennen na de kou (zodra de zon weg was) in het hooggelegen Lesotho en de Karoowoestijn.
Reis was met Djoser van Kaapstad via Plettenbergbaai, Oudtshoorn, Graaff-Reinet, Lesotho, Royal Natal N.P., St. Lucia, Swaziland, Krugerpark, Panoramaroute en teruggevlogen vanaf Jo'burg.
De foto's van de snelwegen bij Durban komen me bekend voor, daar reden we nog langs. De N3 van Jo'burg naar Durban was veel drukker dan ik verwachtte voor zo'n langeafstandssnelweg. Maar al het vrachtverkeer van Durban (de aanvoerhaven) naar Jo'burg/Pretoria (10 miljoen inw.) gaat daar langs.
Verder was er alleen drukte in de agglomeratie Kaapstad.
De wegen in ZA zijn goed, heb maar 1 slechte gezien in het noordwesten van Natal. Ik vond het ook niet verkeersonveilig overkomen. Op de rechte wegen van de Karoo (zoals N9) wordt wel erg hard gereden, maar dat gaat daar ook wel. Onverantwoord inhalen heb ik in bijna 4000 km niet gezien!
Lesotho en Swaziland is een heel ander verhaal: mensen en vee overal op de weg.
En nabij het Krugerpark had je dat ook (was denk ik een voormalig thuisland, daar zijn de wegen toch wat achtergebleven).

Al met al een geweldig land om over de weg te verkennen. Kan me wel voorstellen dat het alleen in een huurauto anders is dan met een grote groep. Net als de V.S. zijn er ook gebieden waar je als toerist risico loopt, maar die zijn eenvoudig te vermijden. Veiligheid is zeker een issue in ZA gezien de statistieken, maar volgens onze reisleider geconcentreerd in townships, de binnensteden van Durban, Pretoria en vooral Jo'burg en meer in het algemeen de regio Gauteng (Jo'burg en Pretoria). Voor de rest ervaar je ZA als 'smalltown USA'.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SD] Swaziland

Bericht door Chris » wo 19 sep 2012, 11:06

Apart dat je ervaring van verkeersveiligheid niet strookt met de statistieken. Zuid-Afrika is één van de meest verkeersonveilige landen ter wereld en zeker één van de meest onveilige onder de wat meer ontwikkelde landen. Het aantal verkeersdoden per 1 miljard voertuigkilometer is bijvoorbeeld bijna 4 keer zo hoog als Polen en 12 keer zo hoog als Nederland.

Ernst
dorpsstraat
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 16:36

Re: [SD] Swaziland

Bericht door Ernst » wo 19 sep 2012, 11:33

Het was natuurlijk een momentopname van 3 weken en ik heb inderdaad wel de discussie over verkeersonveiligheid in ZA op dit forum gelezen. Daarom heb ik er toen ik er was wat meer op gelet.
In Polen, Tsjechië, Griekenland (Kreta), Turkije en Thailand (met name de laatste!) heb ik de verkeersveiligheid als slecht ervaren.
Het is niet mijn bedoeling om het te bagatelliseren. Ik was ook verrast door mijn eigen ervaring in ZA. Toen ik weer thuis was heb ik natuurlijk ook over het busongeval van Fox gelezen op de N3.
De vraag is dan wat al onze ervaringen die wij delen op dit forum eigenlijk waard zijn in relatie tot de harde cijfers.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SD] Swaziland

Bericht door Chris » wo 19 sep 2012, 11:47

Tja, ervaringen zijn altijd momentopnames natuurlijk. Ik heb ook de indruk dat vooral tijdens feestdagen ontzettend veel verkeersdoden vallen. Dat zijn momenten dat overbeladen busjes massaal de weg op gaan. 10 doden bij een enkel ongeval is dan iets wat vrij vaak voorkomt, en dan gaat het wel hard met het aantal verkeersdoden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [SD] Swaziland

Bericht door Pino » wo 19 sep 2012, 12:24

De vakantie-uittocht rond kerst op het zuidelijk halfrond is vergelijkbaar met de zwarte zaterdagen in Zuid-Europa. Met wellicht dat verschil dat in landen als Australië en Zuid-Afrika nog heel veel verkeer over enkelbaans wegen gaat, omdat er tussen de grote steden gewoon niet (of maar nauwelijks) autosnelwegen liggen. En enkelbaans wegen zijn toch inherent onveiliger zijn dan autosnelwegen. Je praat wellicht over een situatie vergelijkbaar met het Spanje van rond 1990, of het Polen van tien jaar terug.

Hoe dan ook, ik herken me ook wel in de observatie dat de wegen in Zuid-Afrika niet onveilig voelen. Voor enkelbaans wegen zijn het goed uitgebouwde wegen en ze zijn meestal vrij rustig. Dat maakt vermoedelijk ook wel het grote verschil met landen in Zuid- en Zuid-Oost Azië. Daar is de bevolkingsdichtheid veel groter en krijg je dus veel meer te maken met verkeer uit alle hoeken en gaten, variërend van paard en wagen via brommertjes tot vrachtwagens. Op het Zuid-Afrikaanse platteland heb je dat eigenlijk helemaal niet, met dank aan de lage bevolkingsdichtheid.

Anderzijds kun je de statistiek niet negeren; die dodelijke ongelukken gebeuren toch ergens en op enig moment. De vakantie-uittocht helpt niet, maar je komt niet aan dit soort slechte ongevalsstatistieken zonder een structurele factor. Ik vermoed echter dat die niet te vinden is op N-wegen, maar eerder op andere plattelandswegen. Dat zijn wegen die niet gemaakt zijn om met 110 km/h over te rijden, maar het gebeurt wel vrij veel. Als je dan uit een bocht vliegt, is de weg weinig vergevingsgezind en is de kans aanzienlijk dat de inzittenden er niet levend vanaf komen. Je ziet dat ook op de Australische plattelandswegen: dodelijke ongevallen door snelheid vinden veel minder plaats op de highways dan op andere wegen. Verder heb je nog enige economische factoren. De bakkies werden in de afgelopen posts al genoemd. Als je op die manier een paar man bij je hebt, die geen enkele bescherming hebben van gordels, airbags en kooiconstructies, dan eindigt een ongeval al heel snel in een dodelijk ongeval met meerdere slachtoffers. En als je in Zuid-Afrika wel een eigen auto hebt, wil dat ook niet altijd zeggen dat dat een modern model is met de bekende veiligheids-features.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [SD] Swaziland

Bericht door duikgek89 » wo 19 sep 2012, 13:20

Chris schreef:Tja, ervaringen zijn altijd momentopnames natuurlijk.
En ervaringen bestaan niet puur het aantal ongelukken dat je tegenkomt. Statistieken meten puur de slachtoffers, waar de ervaringen ook dingen als Pools inhalen en dergelijke meenemen. Zo kun je je ergens heel onveilig voelen (voordat de A2 open was op de DK2 bijvoorbeeld) terwijl het in de praktijk meestal goed gaat omdat iedereen weet wat daar gebruikelijk is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [SD] Swaziland

Bericht door Pino » wo 19 sep 2012, 13:31

^^ Dat gevoel dat het "meestal" goed gaat is toch vaak de basis voor een behoorlijk slechte verkeersveiligheidsstatistiek. Het gaat namelijk onvermijdelijk met een zekere regelmaat fout. De frequentie van dat soort ongevallen ligt standaard ruim boven die in landen waar lange-afstandsverkeer via autosnelwegen wordt afgehandeld of via enkelbaanswegen waar mensen geen inhaalmanoeuvres uithalen die de gemiddelde Nederland ook niet zou uithalen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [SD] Swaziland

Bericht door duikgek89 » wo 19 sep 2012, 15:00

^^
Maar Pino, ik bedoelde het net andersom. Ik bedoelde dat iemand de situatie gevaarlijker kan aanvoelen dan deze, volgens de ongevalsstatistieken, daadwerkelijk is. Precies het tegenovergestelde van overmoed en de "het zal wel goed gaan" instelling.

Bovendien gaat niet elke gevaarlijke gewoonte elke keer fout. Jezelf onveilig voelen betekent niet per definitie dat de situatie zo extreem gevaarlijk is. Net zoals de situatie ook niet per definitie veilig is op het moment dat je je veilig voelt. Vergelijk het met een achtbaan, velen vinden het doodeng terwijl ze behoorlijk veilig gebouwd zijn. Aan de andere kant, een schommel wordt vaak als onschuldig ervaren maar als je daar op een verkeerde manier vanaf valt kun je je nek breken.

Natuurlijk zullen dergelijke acties voor meer ongelukken zorgen als rustig rijgedrag op rustige snelwegen. Maar iedereen weet daar dat men vaak zo inhaalt dus de locals houden er best rekening mee. Het zou dus zomaar kunnen dat je als buitenlander het gevoel hebt dat het onveiliger is dan de statistieken uitwijzen. Andersom kun je als buitenlander ook bepaalde wegen tegenkomen waar je je erg veilig voelt omdat ze zo op snelwegen lijken, maar die toch gevaarlijke punten hebben die je niet meteen verwacht, dat is misschien ook in ZA het geval.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [SD] Swaziland

Bericht door Pino » wo 19 sep 2012, 15:37

De psychologie speelt een heel grote rol inderdaad. Ik heb wel eens gelezen dat veel mensen hun snelheid verlagen op provinciale wegen met bomen in de berm. Die wegen worden als onveilig gepercipieerd, dus gooien mensen hun snelheid omlaag, wat er onder de streep weer toe leidt dat de als onveilig gepercipieerde wegen feitelijk veiliger zijn dan als veilig ervaren wegen. Dat is dan wellicht toch het moment dat je veel meer koopt voor statistieken dan voor de ervaringen van weggebruikers. Mits je uiteraard een statistiek gebruikt waarin appels met appels worden vergeleken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SD] Swaziland

Bericht door Vinny » wo 19 sep 2012, 18:11

In Frankrijk worden bomen langs de wegen als "killers" gezien omdat er bij regelmaat iemand tegen te pletter rijdt. In Nederland blijkt uit onderzoek dat bomen langs de weg veiligheidsverhogend werken, niet alleen omdat mensen hun snelheid verlagen maar ook omdat de snelheid van medeweggebruikers met bomen een stuk beter in te schatten zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [SD] Swaziland

Bericht door duikgek89 » wo 19 sep 2012, 19:44

Maar je haalt wel een uitwijkmogelijkheid weg. De snelheid inschatten kan misschien wel met andere referenties. Misschien dat daar fatsoenlijke strepen in plaats van een DV knoeiboel zouden kunnen helpen.

Daarnaast is het inderdaad zaak om geen appels met peren te vergelijken. Als het in Nederland met name veiliger is omdat iedereen nog langzamer gaat rijden, dan meet je niet hetzelfde als in Frankrijk waar mensen misschien even had blijven rijden. Daarnaast zal ook meespelen hoe ver de bomen van de weg staan en hoe ver je van de rand kunt blijven.
Even binnen Nederland wat verschillen:
Redelijk smal, bomen dicht tegen de weg en ook nog eens weinig zicht door de bocht: http://goo.gl/maps/IElGe

Deze weg is al iets breder, maar de DV markering doet wat raar aan. Enerzijds word het verkeer naar binnen gedwongen, anderzijds zie je mensen wat raar doen als ze ruimte maken voor een tegenligger, het lijkt wel of mensen het lastig vinden om in te schatten hoe ver ze naar de kant kunnen. http://goo.gl/maps/o1Chp

Hier staan de bomen verder van de weg en de weg is breder, alleen ze beperken toch het zicht een beetje en veroorzaken een soort van tunnel effect: http://goo.gl/maps/4wcWN

Hier zijn ook bomen, maar die staan best ver van de weg, de weg is vrij breed en het overzicht blijft ook vrij goed: http://goo.gl/maps/IYPzT

Zit nogal wat verschil in. Op een smalle weg met bomen er echt kort langs is het gevaar waarschijnlijk groter omdat je ze makkelijker raakt, al zal het verkeer eerder geneigd zijn om snelheid terug te nemen. Op een brede weg heb je wel de referentie, maar is het risico dat je ze per ongeluk raakt kleiner. Zou het in Frankrijk zo kunnen zijn dat de wegen met bomen erlangs daar smaller zijn en zich ook vaker in wat heuvelachtig gebied bevinden?

edit:
Zonder dingen naast de weg heb je wel weer erg weinig referentie:
Afbeelding
Is niet in Nederland. Als je niet goed op je snelheidsmeter let heb je de naald daar zo richting de 120 - 140kmh staan.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [SD] Swaziland

Bericht door simon » wo 19 sep 2012, 20:44

Ik heb rijden in Zuid-Afrika (en Swaziland) bepaald niet als onveilig ervaren. In dat opzicht vond ik Italië (Toscane) veel minder veilig: daar wordt in een onoverzichtelijke bocht even getoeterd en bij geen reactie wordt de bocht lekker afgesneden. Dit heb ik in Zuid-Afrika bijna niet gezien; alleen bij een situatie waar direct na de bocht een steile helling begon. Vrachtauto's namen de binnenbocht om nog een beetje snelheid te hebben bij het begin van de klim. Daarbij werd heel uitvoering geclaxonneerd.

Een groot probleem in Zuid-Afrika, Swaziland en Lesotho is de migrantenarbeid. Veel mannen uit de armere streken werken in de mijnen en wonen daar. Als het paying-day is gaan ze bier drinken en daarna de lange rit naar huis maken. Paying day is in sommige streken erg berucht. Een ander probleem was door Chris al benoemd: de talloze overbeladen minibusjes. En natuurlijk het personenvervoer in de laadbakken van pick-ups zal ook niet bijdragen aan de ongevallenstatistiek.

Veen en voetgangers op de weg heb ik niet direct ervaren als een probleem, maar dat kan natuurlijk anders zijn in het donker. In Swaziland hebben we soms bij behoorlijk dichte mist gereden. Een zeer groot deel van de bestuurders reed desondanks zonder verlichting.

In Nederland ontstaan veel ongelukken op kruisingen. Ik heb niet het idee dat dit in Zuid-Afrika een probleem is; men is zeer gedisciplineerd op kruisingen. En een voordeel van 4-way stops is dat het verkeer de kruising met lage snelheid nadert. Zelfs als al van grote afstand blijkt dat er geen conflicterend verkeer is, wordt toch sterk afgeremd voor het stopbord. Ik heb me laten vertellen dat streng wordt gehandhaafd op naleving van het stopgebod.
.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [SD] Swaziland

Bericht door Pino » wo 19 sep 2012, 21:04

duikgek89 schreef:Afbeelding
Is niet in Nederland. Als je niet goed op je snelheidsmeter let heb je de naald daar zo richting de 120 - 140kmh staan.
Dat lijkt me op een weg als deze ook niet erg: weinig verkeer, vluchtstrook, kaarsrecht.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [SD] Swaziland

Bericht door duikgek89 » wo 19 sep 2012, 21:44

simon schreef:Een groot probleem in Zuid-Afrika, Swaziland en Lesotho is de migrantenarbeid. Veel mannen uit de armere streken werken in de mijnen en wonen daar. Als het paying-day is gaan ze bier drinken en daarna de lange rit naar huis maken. Paying day is in sommige streken erg berucht. Een ander probleem was door Chris al benoemd: de talloze overbeladen minibusjes. En natuurlijk het personenvervoer in de laadbakken van pick-ups zal ook niet bijdragen aan de ongevallenstatistiek.
Dat verklaart een hoop, thanks.

Pino schreef:
duikgek89 schreef:Afbeelding
Is niet in Nederland. Als je niet goed op je snelheidsmeter let heb je de naald daar zo richting de 120 - 140kmh staan.
Dat lijkt me op een weg als deze ook niet erg: weinig verkeer, vluchtstrook, kaarsrecht.
Als je je bewust bent van je snelheid gaat dat ook prima, maar het is wel een weg met tegenliggers, met zo weinig referentie moet je wel verdomd goed opletten met inhalen. Als aan de andere kant iemand met 140 aankomt terwijl jij ook 140 op de teller hebt staan is de snelheid waarmee je naar elkaar toe rijdt toch iets hoger dan wanneer je in Nederland even 110 doet met inhalen terwijl de tegenligger ergens rond de 90 a 100 hangt. En aangezien daar nog weleens een Kamaz rondtuft aan 50-60kmh komt inhalen regelmatig voor, daarbij was dit een rustig tijdstip (donderdagochtend maar iets van 06.00 's ochtends en ook een behoorlijk eind van de stad weg), bovendien is langzaam verkeer daar toegestaan, dus je moet je wel bewust zijn van het mogelijke hoge snelheidsverschil met ander verkeer.

Was overigens een wat extreem voorbeeld om mijn punt duidelijk te maken dat geen referentie ook niet per definitie prettig is. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [SD] Swaziland

Bericht door Pino » do 20 sep 2012, 9:07

^^ Dat laatste ben ik volkomen met je eens. Maar bomen als referentiepunt hebben maar een betrekkelijke waarde bij de snelheden waarover jij praat. Bij 130 km/h, en de wetenschap dat een tegenligger ongeveer even hard rijdt, heb je honderden meters ruimte nodig voordat je kunt inhalen (behalve als je een echt langzame weggebruiker inhaalt). Als je in zo'n situatie nadenkt over een inhaalmanoeuvre, kun je maar nauwelijks inschatten of die auto die je in de verte ziet überhaupt rijdt en in welke richting hij rijdt. Inschatten van de snelheid is out of the question, daar kunnen dan geen bomen meer bij helpen. Het menselijk oog kan dat gewoon niet zonder hulpmiddelen.

Ikzelf hanteer op dat soort wegen dan toch maar het uitgangspunt dat ik extreem trage weggebruikers inhaal waar mogelijk, maar dat ik verkeer dat wat harder rijdt gewoon niet inhaal wanneer ik tegenliggers zie. Dan maar wachten op het beschikbaar komen van een derde baan dan wel het moment dat er geen tegenliggers meer zichtbaar zijn. Wel heb je in Zuidelijk Afrika nog het yellow line driving, waarbij een langzamere weggebruiker half op de vluchtstrook gaat rijden om een snellere makkelijker te laten inhalen. Omdat een eventuele tegenligger hetzelfde zal doen, creëer je op deze manier feitelijk een ad hoc derde baan. Dat geeft enorme winst.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [SD] Swaziland

Bericht door duikgek89 » do 20 sep 2012, 13:19

Pino schreef:^^ Dat laatste ben ik volkomen met je eens. Maar bomen als referentiepunt hebben maar een betrekkelijke waarde bij de snelheden waarover jij praat. Bij 130 km/h, en de wetenschap dat een tegenligger ongeveer even hard rijdt, heb je honderden meters ruimte nodig voordat je kunt inhalen (behalve als je een echt langzame weggebruiker inhaalt). Als je in zo'n situatie nadenkt over een inhaalmanoeuvre, kun je maar nauwelijks inschatten of die auto die je in de verte ziet überhaupt rijdt en in welke richting hij rijdt. Inschatten van de snelheid is out of the question, daar kunnen dan geen bomen meer bij helpen. Het menselijk oog kan dat gewoon niet zonder hulpmiddelen.
Dat klopt. Als je je dat bewust bent hou je er ook rekening mee. Maar als je gewoon lekker aan het rijden bent en niet elke 5 seconden op je teller kijkt kan het zomaar zijn dat je 30kmh harder rijdt dan je denkt te rijden.
Ikzelf hanteer op dat soort wegen dan toch maar het uitgangspunt dat ik extreem trage weggebruikers inhaal waar mogelijk, maar dat ik verkeer dat wat harder rijdt gewoon niet inhaal wanneer ik tegenliggers zie. Dan maar wachten op het beschikbaar komen van een derde baan dan wel het moment dat er geen tegenliggers meer zichtbaar zijn.
Dat doe ik ook, maar de locals hebben daar toch een andere mening... (Als ik zeker weet dat het niet past wacht ik, anders ga ik gewoon en ik zie wel...).
Wel heb je in Zuidelijk Afrika nog het yellow line driving, waarbij een langzamere weggebruiker half op de vluchtstrook gaat rijden om een snellere makkelijker te laten inhalen. Omdat een eventuele tegenligger hetzelfde zal doen, creëer je op deze manier feitelijk een ad hoc derde baan. Dat geeft enorme winst.
Dat is hetzelfde als in Polen, alleen in Polen is de streep wit. ;) Ik ben er overigens geen grote fan van.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [SD] Swaziland

Bericht door Pino » do 20 sep 2012, 20:44

^^ Geen fan ... Laat ik het erop houden dat het een wat aparte methodiek is, dat halve gebruik van een vluchtstrook, en dan ook nog eens de zekerheid moeten hebben dat tegenliggers feitelijk ook voor jou uit de weg zullen gaan naar hun vluchtstrook. Het viel me in Zuid-Afrika (ik ben nog nooit in Polen geweest) ook op dat daar wel wat vrachtwagens rondrijden met de boodschap dat hij niet aan yellow line driving deed. Zo iemand vindt het dan kennelijk niet wenselijk om met regelmaat zo op te moeten schuiven.

En toch: op rustige wegen (dat is dus iets anders dan Poolse hoofdwegen, maar komt in Zuidelijk Afrika wel veel voor) biedt het systeem misschien wel het optimale gebruik van een weg met dit dwarsprofiel. Je kunt met dit profiel namelijk kiezen tussen 2+1 alternerend, 1+1+vrije middenbaan of 1+1+yellow line driving. 2+1 alternerend dwingt de weggebruiker in een stramien, waarin je alleen op gezette tijden kunt inhalen. Op zeer rustige wegen kan het daarbij natuurlijk zo gebeuren dat je op je hele tweestrooks-deel niemand tegenkomt en die slome weggebruiker vervolgens weer net moet tegenkomen als je nog een paar kilometer enkelstrooks te gaan hebt, waarin je natuurlijk ook nauwelijks tegenliggers tegenkomt. De klassieke driebaansconstructie, met dodenbaan in het midden, elimineert de vluchtstrook, hetgeen niet handig is voor verkeer dat dusdanig traag is dat het liever de vluchtstrook gebruikt (fietsers bijvoorbeeld) en niet voor de echte pechgevallen. Resteert 1+1 met vluchtstrookjes, een systeem waarin de weggebruikers zelf naar eigen inzicht en waar de situatie het toelaat een derde baan kunnen creëren op de manier die dan gepast is. Maar goed, dat werkt denk ik alleen in rustige gebieden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [SD] Swaziland

Bericht door duikgek89 » do 20 sep 2012, 21:21

Ben ik met je eens. Van de andere kant, als het zo leeg is kun je ook gewoon even goed mikken dat je inhaalt als je geen tegenliggers tegen komt, maar bij een verkeerde inschatting is de ruimte om tussendoor te gaan toch veiliger als zonder die ruimte.
Verder lijkt het me wel redelijk veilig als je weinig tegenliggers hebt met redelijk wat onderlinge afstand. Als de afstand niet genoeg is om zonder tegenliggers in te halen, is hij wel groot zat om te weten dat er niet aan de andere kant ook iemand verzint dat hij/zij door het midden wil. Bovendien geeft jouw dat meer zicht op ander verkeer, maar misschien belangrijker is dat ander verkeer jouw dan ook tijdig kan zien en op kan schuiven. Als er een hele stoet dicht achter elkaar rijdt is het toch net wat anders.
Dat is natuurlijk wel een groot verschil met Polen (denk ik, ik ben nog niet in ZA geweest) aangezien je in Polen beduidend meer bebouwing tegenkomt en het ook beduidend drukker is.

De eerste keer in Polen weigerde ik pertinent om zo in te halen. Later heb ik het zelf ook weleens gedaan, maar alleen bij weinig tegenliggers, in Polen zou de 2+1 variant waarschijnlijk beter zijn. (Al kunnen ze het beste opschieten met de snelwegen, de reistijd van de grens naar Poznan en andersom is gewoon gehalveerd nu de A2 af is. :shutup:)

Plaats reactie