[ANG] Angola

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[ANG] Angola

Bericht door Chris » vr 15 dec 2006, 21:12

Angola Afbeelding

Afbeelding

Angola is een groot land aan de Atlantische kust. Het land is 33 keer zo groot als Nederland, en telt 16 miljoen inwoners, waarvan er 4,5 miljoen in de hoofdstad Luanda wonen. Andere grote steden zijn Lobito en Lubango. In 2002 eindigde een jarenlange burgeroorlog. Angola is één van de snelstgroeiende economieën van de wereld. Het is een belangrijk olieproducerend land.

Het wegennet:
Grote delen van het land zijn vrijwel onbewoond, en er zijn maar een paar doorgaande wegen. Er is 2761 kilometer spoorweg, bestaande uit 3 netwerken, die niet op elkaar aansluiten. Zo'n 19.000 kilometer weg is verhard, vrij veel voor Afrikaanse begrippen. In Angola bestond een behoorlijk uitgebouwd wegennet, maar veel stukken zijn in verval geraakt door de burgeroorlog. Momenteel is er een grote operatie bezig om de wegen weer in goede staat te brengen. Sommige stukken zijn al van Europese kwaliteit.

Wegennummering:
Er is geen wegennummering in Angola. Buiten de hoofdwegen zijn er vrijwel geen secundaire doorgaande wegen, de rest van het netwerk bestaat uit lokale wegen zonder doorgaande functie.
*Luanda - Oshikango, noord-zuidroute naar Namibië. 1384km
*Lubango - Namibe, oost-westas in Zuidwest Angola. 177km
*Benguela - Lobito - Luau, oost-westas van de centrale kust naar Congo. 1178km
*Donda - Luau, oost-westroute van de hoofdstad naar Congo. 1115km
*Lucala - Banza Sosso, noord-zuidas vanuit Centraal Angola naar Kinshasa. 461km

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 jun 2007, 21:16

Hoofdweg in Angola, van Luanda naar de binnenlanden;
Afbeelding

Hoofdweg in Luanda:
Afbeelding

Hoofdweg van Lubango naar Namibe in Zuid Angola
Afbeelding

Nogmaals
Afbeelding

Chris
Moderator

Re: Zuidelijk Afrika - Southern Africa

Bericht door Chris » wo 25 jun 2008, 13:27

De eerste snelweg van Angola gaat aangelegd worden;

Deze snelweg gaat Benguela met Lobito verbinden, en wordt zo'n 30 kilometer lang. Momenteel is de weg in aanleg.

Afbeelding

Tevens is een project van 480 miljoen dollar begonnen om alle belangrijke wegen in Lubango en omgeving te asfalteren.
Afbeelding

Chris
Moderator

Re: [ANG] Angola

Bericht door Chris » za 08 aug 2009, 13:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 08 aug 2009, 18:33

Wat een prachtige foto's :) Het ziet er ook uit als mooi land. Met oneindige savanne's ...

En ze zijn aan wegnummering begonnen. De bewegwijzering lijkt uit Portugal te zijn geïmporteerd en dat lijkt me geen toeval...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 08 aug 2009, 18:45

Nee, je ziet inderdaad dat landen op sommige gebieden hun voormalige kolonisator niet kunnen loslaten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 08 aug 2009, 19:01

Vinny schreef:En ze zijn aan wegnummering begonnen.
Voor het eerst sinds jaren dat ik weer een land met wegnummering ontdek.

En de MapStudio kaart heeft ze misschien:
http://www.mapsworldwide.com/sku_34043.htm
al zie ik er geen op de sample. Die tekst lijkt ook wat al te algemeen (freeways bestaan denk ik niet in Angola).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 08 aug 2009, 19:18

Ik heb de 1st edition van "Illustrated Road Atlas of Africa" van Mapstudio en die laat geen nummering zien voor Angola. Wel voor DRC en Zambia.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 03 okt 2009, 14:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 24 mar 2010, 23:10

Ik heb inmiddels genoeg informatie gevonden om een pagina aan mijn website toe te voegen:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... ies/angola

maar een kaart met de nummers heb ik nog nooit gezien.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 26 mar 2010, 10:42

Chris schreef: Afbeelding
Dit lijkt wel een afslag voor linksrijdend verkeer.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 26 mar 2010, 11:13

http://img16.imageshack.us/img16/1807/s ... r09007.jpg

Schrederverlichting?

voor de rest zien de wegen er op het eerste zicht best goed uit, zeker voor afrikaanse normen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 aug 2010, 10:10

Knooppunt van de ringweg van Luanda en een andere snelweg. Probleem: je kan niet linksaf. :rofl2:

Afbeelding

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 11 aug 2010, 18:17

Ah, nu snap ik waar de makers van SimCity 3000 de inspiratie voor snelwegknooppunten vandaan hebben gehaald. :puh2:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » wo 11 aug 2010, 20:51

verderop zijn de u-turns zeker?

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 12 dec 2012, 21:44

marcel schreef:Ik heb inmiddels genoeg informatie gevonden om een pagina aan mijn website toe te voegen:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... ies/angola

maar een kaart met de nummers heb ik nog nooit gezien.
Ik heb nu eindelijk een kaart gevonden:
http://dc190.4shared.com/doc/Z-bJp1j9/preview.html
(Let op: een zeer grote kaart, mijn browser bleef erdoor hangen)

en m.b.v. informatie van wat andere sites heb ik een routelijst gemaakt:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... onal-roads
Laatst gewijzigd door marcel op za 20 feb 2016, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 15 feb 2016, 20:18

In het noorden van Angola is een circa 135 kilometer lange snelweg in aanleg tussen N'zeto en Soyo. De snelweg heeft een dwarsprofiel van 44,5 meter en 2x3 rijstroken en vervangt een zandweg. De aanleg begon al in 2009 maar werd stopgezet nadat de olieprijzen daalden. Nu is de aanleg hervat door een Chinees bedrijf en moet de snelweg in 2016 of 2017 opengesteld worden.

http://www.wegenwiki.nl/Autoestrada_N'zeto_-_Soyo

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 12 dec 2016, 21:24

Ten zuiden van de hoofdstad Luanda is een satellietstad ontwikkeld die Kilamba heet. Ontworpen op 200.000 inwoners, het stond in de eerste jaren na oplevering grotendeels leeg. Inmiddels zou het inwonertal de 100.000 benaderen, en satellietbeelden laten zien dat er inderdaad veel auto's geparkeerd zijn bij de flats. Rond Luanda zijn meerdere van dit soort satellietsteden aangelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » ma 12 dec 2016, 23:14

Heel gezellig en sfeervol.
Ubi volentia est, via est

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 13 dec 2016, 7:25

Het lijkt wel een printplaat...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 jan 2017, 19:41

Van Oord heeft een $ 400 miljoen project gegund gekregen in Luanda, voor het inpolderen van 400 hectare voor de kust en de bouw van de Marginal da Corimba, een weg met 2x4 rijstroken.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 23 jan 2022, 20:09

Ik ben wat wezen zoeken over de wegen van Angola, maar er lijkt weinig officiële informatie online te zijn. De website van het ministerie heeft amper informatie en er wordt wel verwezen naar een wegbeheerder die Instituto Nacional de Estradas de Angola (INEA) heet, maar daar is ook geen site van te vinden.

Het principe van de wegnummering:
Afbeelding

Dus nummers in de EN-1xx serie zijn noord-zuidroutes, in nummering oplopend van west naar oost. En nummers in de EN-2xx serie zijn oost-westroutes, oplopend in nummering van noord naar zuid. En EN-3xx routes verlopen diagonaal.
marcel schreef: wo 24 mar 2010, 23:10maar een kaart met de nummers heb ik nog nooit gezien.
Ik heb een document gevonden waar de volledige wegnummering op een kaart staat.

Link: https://www.topogis-ao.com/single-post/ ... -de-angola

Directe link naar PDF: https://docs.wixstatic.com/ugd/63a9a3_6 ... 3b6440.pdf

De PDF heeft gedetailleerde kaarten van de wegen van alle provincies. De data lijkt van rond 2014 te zijn.

Afbeelding
Angola road map by European Roads, on Flickr

Hier een kaart met de conditie van de wegen. Ik neem aan dat alle wegen met een kleur van groen tot rood in elk geval verhard zijn en de rest dus niet.

Afbeelding
Angola road condition map by European Roads, on Flickr

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 23 jan 2022, 20:23

Dat is volgens mij een nieuwere versie van de kaart waar ik deze lijst op gebaseerd heb (in 2012):
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... onal-roads

maar die EC wegen had ik nog nooit gezien.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 26 jan 2022, 15:38

Er is zelfs een keer een snelwegenplan voor Angola gemaakt.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 29 jan 2022, 17:27

Ik heb mij wat verder verdiept in dit toch wel onbekende land. Angola heeft nu een behoorlijk omvangrijk netwerk van verharde wegen, meer dan 20.000 kilometer. Dat is meer dan andere buurlanden. Desondanks zijn veel nationale wegen nog steeds wel gedeeltelijk onverhard of zelfs volledig ontbrekend.

Ik was mij er niet echt bewust van hoe grootschalig die burgeroorlog in Angola was. Het had een ander karakter dan de vele andere oorlogen in Afrika. Er was een grote buitenlandse inmenging en een grootschalige grondoorlog. Cuba heeft er van 1975 tot 1987 gezeten, op de piek met 60.000 troepen en 1.000 tanks. Zuid-Afrika was er ook aanwezig (Namibië was toen nog onderdeel van Zuid-Afrika). Er waren grootschalige frontlinies, maandenlange belegeringen van steden, grote veldslagen, waaronder de op één na grootste veldslag in de Afrikaanse geschiedenis: rond Cuito Cuanavale. Alleen El Alamein in de Tweede Wereldoorlog was groter.

Die oorlog zorgde er niet alleen voor dat de infrastructuur beschadigd raakte, het zorgde er ook voor dat de ontwikkeling van het land vanaf onafhankelijkheid tot de wapenstilstand in 2002 stil stond. Het al relatief beperkte wegennet dateerde grotendeels uit de Portugese koloniale periode en was veelal in zeer slechte staat door decennia van verwaarlozing en oorlogsschade. Op veel wegen was het asfalt verdwenen.

De situatie verbeterde vooral na 2006 toen ook de 29 jaar aan conflict in de exclave Cabinda werd beëindigd. Cabinda is maar een klein gebied maar hier is wel 60% van de Angolese oliewinning. En het was vooral die oliewinning die ervoor zorgde dat Angola op grote schaal kon investeren in het wegennet. Met name in de periode 2007-2012 zijn duizenden kilometers weg hersteld en nieuw aangelegd. De koloniale wegen zijn allemaal opgeknapt en in veel gevallen voorzien van een modernere en bredere rijbaan. Ook is toen al een eerste ronde van nieuwe verharde wegen aangelegd, zodat vrijwel alle grotere plaatsen in elk geval per verharde weg verbonden waren.

Mijn indruk is dat het tempo van wegenbouw na 2013 wat terugzakte. Er zijn nadien nog steeds wegen verhard maar niet meer zo veel tegelijkertijd als rond 2012. Van het vastgestelde netwerk van nationale wegen zijn nog steeds ontbrekende schakels, met name in het binnenland en oosten van Angola, maar vooral in het zuidoosten, dit is een enorme road hole. Er is ook bijna niks, er liggen vooral nationale parken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 aug 2022, 19:22

Vandaag zijn er parlementsverkiezingen, die volgens peilingen wel eens gewonnen zouden kunnen worden door UNITA. Dat zou bijzonder zijn, want ze zijn na 30 jaar burgeroorlog en nadien 30 jaar vrede nog nooit aan de macht geweest.

UNITA was één van de twee ideologische stromingen in de Angolese burgeroorlog. UNITA was eerst maoïstisch, maar vanaf de jaren '80 rechtser en gesteund door het westen, terwijl de MPLA marxistisch was en gesteund werd door de Sovjetunie en hun bondgenoten. Geen van beiden wist de 30 jaar lange burgeroorlog te winnen, na de val van de Sovjetunie was het ideologisch verschil niet belangrijk genoeg meer om oorlog over te voeren en werden het politieke partijen in een soort van democratisch bestel.

Nadien was MPLA aan de macht als sociaal-democratische partij. Het BBP van Angola is sindsdien enorm gegroeid, in de jaren 2000 was Angola de snelstgroeiende economie ter wereld, vanwege de enorm toegenomen oliewinning. Met name in de hoofdstad Luanda werd veel geïnvesteerd. En in het wegennet (zoals in voorgaande bericht beschreven). Echter de gewone Angolees is er nauwelijks op vooruit gegaan vanwege de geweldige corruptie van de elite.

Wendover Productions heeft net een video over Angola gemaakt:

Link

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 25 aug 2022, 12:09

Als alle winsten werden besteed om de gewone Angolese burger aan een beter bestaan te helpen zag het plaatje er nu heel anders uit.