[SUD] Sudan

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[SUD] Sudan

Bericht door Chris » ma 04 dec 2006, 20:44

Sudan Afbeelding

Afbeelding

Sudan of لسودان, is het grootste land van het continent Afrika, en het grootste islamitische land ter wereld in oppervlakte. Het is het op 9 na grootste land ter wereld. Het land is 66 keer zo groot als Nederland.

Het land wordt al sinds de jaren 50 geplaagd door burgeroorlogen, welke al aan ruim 2,7 miljoen mensen het leven heeft gekost. Momenteel zijn er oorlogen gaande in het westelijke Darfur, Zuid Sudan, en een oorlog met Tsjaad, een buurland.

Het wegennet:
Het wegennet is slecht, door jaren van politiek was het verboden om goederen naar de havenstad Port Sudan via de weg te vervoeren. Dit moest allemaal via het spoor. Het wegennet, voorzover er één bestaat, is in zeer slechte toestand. Ongeveer 3500 kilometer van het wegennet bestaat uit asfaltwegen. Momenteel wordt er weer mondjesmaat geinvesteerd in de weginfrastructuur, al wordt dat bemoeilijkt door oorlogen in het westen, zuiden, en oosten. Veel wegen in zuid Sudan zijn ondermijnd. Er zijn slechts enkele doorgaande wegen in Sudan.

Wegennummering:
Er is geen wegennummering. Er zijn een aantal belangrijke wegen:
#Khartoum - Al Junaynah, de belangrijkste oost-west verbinding, en de belangrijkste weg naar Tsjaad. Deze weg is 1723 km lang.
#Khartoum - Port Sudan, de belangrijkste weg naar de havenstad Port Sudan. Deze weg is 810 kilometer lang.
#Atbara - Wadi Halfa. Deze weg takt af van de weg naar Port Sudan/Khartoum, en gaat tot het stuwmeer in de Nijl aan de Egyptische grens. Vanhier gaat een ferry naar Aswan, de eerste grote Egyptische stad, 200 kilometer verderop. De weg is 613 km lang.
#Haya - Al-Qadarif, deze weg verzorgt het verkeer van de kust naar de hoofdweg tussen Khartoum en Ethiopië. Deze weg is 569 km lang.
#Wad Madani - Gallabat, deze weg gaat van de weg naar Tsjaad, naar de Ethiopische grens. Onderdeel van de route Khartoum - Addis Abeba, dit stuk is 379km lang
#Port Sudan - Bir el Hasa. De enige connectie met Egypte, langs de Rode Zeekust. 509 km lang.
#Ezo - Juba - Nimula. Deze weg loopt tussen de Centraal Afrikaanse grens, en de grens met Uganda. De belangrijkste weg in Zuid Sudan. 959km lang.
#Juba - Kapoeta, de belangrijkste verbinding tussen Zuid Sudan en Kenia. 356km.

Noot: Het hoofdwegennet rond Khartoum is niet verbonden met het hoofdwegennet van Zuid Sudan. Er lopen wel kleinere wegen tussen Khartoum en Zuid Sudan.

Reisadviezen:
In de meeste delen van Soedan wordt reizen voor niet-essentiële doeleinden ontraden. Wie toch naar Soedan reist, wordt nadrukkelijk aangeraden onderstaand advies in acht te nemen.
Demonstraties en samenscholingen komen geregeld voor. Deze zijn soms gericht tegen westerse landen. Soedan kent conflict- en risicogebieden, waaronder Zuid-Soedan en Darfur. Aangeraden wordt alleen af te reizen naar deze gebieden als sprake is van een essentieel belang en als men zich op de hoogte heeft gesteld van alle risico’s. De situatie in beide regio’s is onstabiel, waardoor soms plaatsen voor een bepaalde tijd onbereikbaar zijn. Zorg dat derden te allen tijde bekend zijn met uw verblijfplaats. U wordt dringend geadviseerd u bij de Nederlandse ambassade in Khartoem te registeren

Aangezien er in Khartoem - behalve langs de grote wegen - geen straa tverlichting is en veel wegen niet zijn geasfalteerd, wordt reizen na zonsondergang ontraden.

Gelet op de wereldwijde dreiging van terroristische aanslagen op westerse doelen wordt aangeraden waakzaamheid te betrachten. Reizigers dienen zich bewust te zijn van gevoelens van rancune tegen de VN en sommige westerse vertegenwoordigers.

In de meeste delen van Soedan wordt reizen voor niet-essentiële doeleinden ontraden. Wie toch naar Soedan reist, wordt geadviseerd het land binnen te komen via een officieel vliegveld. Het land binnenkomen via een grensovergang met een van de buurlanden, behalve Egypte bij Wadi Halfa, wordt ontraden.

Een bezoek aan Khartoem levert doorgaans geen problemen op. Ook het gebied ten noorden van Khartoem (de Nijlvallei) kan, mits in het bezit van een vergunning, zonder problemen worden bezocht.

De crisis in Darfur blijft zorgen voor grote onveiligheid. In Zuid-Soedan blijft ook na de totstandkoming van de vredesovereenkomst tussen Noord en Zuid het risico bestaan op gewelddadige (lokale) conflicten. Ook in het noorden (Red Sea State) en het oosten (in de grensgebieden met Eritrea en Ethiopië) is de situatie bij tijd en wijle gespannen. In alle bovenstaande gebieden worden niet-essentiële reizen ontraden.

U wordt voorts aangeraden de politieke ontwikkelingen te volgen die van invloed kunnen zijn op de veiligheidssituatie zowel in Soedan zelf, als in de regio (Midden-Oosten en Noord-Oost Afrika). Iedere toename van spanning in de regio kan van invloed zijn op de veiligheidssituatie en het reisadvies.
Laatst gewijzigd door Chris op zo 10 dec 2006, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » di 05 dec 2006, 23:30

Sudan:
Chris schreef:Wegennummering:Er is geen wegennummering.
Zie http://www.geocities.com/marcelmonterie/sud.htm

A1 Khartoum - Wadi Halfa
A2 Khartoum - Kasala
A4 Khartoum - Malakal
A5 Khartoum - El Fasher - Adre
A6 A5 - El Obeid - Aweil

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 dec 2006, 13:05

Ah leuk! Weet je toevallig ook van Somalië?

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 06 dec 2006, 20:32

Chris schreef:Ah leuk! Weet je toevallig ook van Somalië?
Nee, voorzover mij bekend is er geen wegnummering, ook niet in Libië en Tsjaad.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 dec 2006, 17:54

Sudan

Afbeelding

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 27 dec 2006, 14:44

Wat? Geen markering? Ach, in die autochaossen kijkt men daar toch niet naar, maar toch... :shock:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 06 jul 2007, 11:52

Khartoum, Sudan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Re: Noord Afrika - Northern Africa

Bericht door Chris » vr 22 feb 2008, 23:02

Ik zit Khartoum (2,2 miljoen inw.) te bekijken, dat is de hoofdstad van Sudan. Het wegennet in deze miljoenenstad lijkt redelijk gestructureerd, geen echte snelwegen, maar wel een gridpatroon waarvan de grote wegen geasfalteerd zijn, en uit meerdere rijstroken bestaan. Deze wegen lijken er wel goed onderhouden uit te zien.

De weg die over de Nijl gaat, telt 2x3 rijstroken en ongelijkvloerse kruisingen en zal in dat land wel voor snelweg doorgaan. Het ongelijkvloerse gedeelte is ongeveer 6 kilometer lang. Deze weg verbindt Khartoum met Umm Durman (3 miljoen inw.).

Tevens zijn bruggen naar Khartoum-Nord (1,7 miljoen inw.) ook redelijk modern.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wimpie24
expressweg

Re: [SUD] Sudan

Bericht door Wimpie24 » do 30 apr 2009, 18:50

Wat ik zo typisch vind is dat het heel hard op die andere Afrikaanse Moslim landen.
Bestaat er zoiet's als een "moslimstijl"?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 30 apr 2009, 19:13

Wat heeft religie hier met wegindeling te maken? :dontknow:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 01 mei 2009, 0:15

In elk moslimland waar ik tot nu toe geweest ben, heerst een algemeen overheersende stijl van hoe ze hun wegen en alles daarond inrichten.
Het heeft niets met religie te maken maar is meer een cultureel iets.
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op vr 01 mei 2009, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 01 mei 2009, 0:33

Het ligt aan de transitie naar modern wegverkeer dat in veel (moslim) landen nog niet is afgerond. Het heeft dus niets met cultuur of religie te maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 mei 2009, 9:39

@Wimpie,
Wat bedoel je dan met dat "harde"? Wat precies onderscheidt de Afrikaanse moslimlanden van andere landen? Ikzelf zie niet zo 1-2-3 een verschil met andere ontwikkelingslanden binnen en buiten Afrika.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 mei 2009, 9:45

Die zwart-witstoepranden zie je volgens mij wel in veel Afrikaanse landen. En het wegbeeld komt wel overeen met veel andere moslimlanden. Niet dat dat iets met religie te maken heeft, maar ik snap wel dat Wimpie overeenkomsten tussen die landen ziet.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 01 mei 2009, 10:40

Die landen zullen wellicht wat meer van elkaar na-apen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 mei 2009, 13:56

Chris schreef:Die zwart-witstoepranden zie je volgens mij wel in veel Afrikaanse landen. En het wegbeeld komt wel overeen met veel andere moslimlanden. Niet dat dat iets met religie te maken heeft, maar ik snap wel dat Wimpie overeenkomsten tussen die landen ziet.
Je zou eens moeten vergelijken tussen het overwegend Islamitische Sudan en het overwegend Christelijke Ethiopië. Ik ben in geen van beide landen geweest, maar ik verwacht weinig verschillen. Waardoor het dus eerder om een algemeen (Noord-)Afrikaans wegbeeld zal gaan.

Hoe dan ook vind ik die stoepranden wel interessant. Je ziet ze inderdaad vaker in Noord-Afrikaanse landen, soms in andere kleurstellingen (rood-wit in Marokko bijvoorbeeld) en op foto's uit andere delen van de wereld zie je ze feitelijk nooit staan. Het is op zich natuurlijk helemaal niet zo'n slechte manier om de rand van een weg aan te geven, alleen de meeste andere landen menen het niet nodig te hebben. Enig idee hoe dat zou kunnen komen? Ligt het aan de nog voortschrijdende ontwikkeling van het wegennet waardoor stoepranden nog een allesbehalve dagelijks fenomeen zijn? Zou kunnen, maar dat geldt evenzeer in landen als Laos en Cambodja waar ik dit soort stoepranden niet heb gezien. Misschien iets met woestijn: dat het door zand op de weg en/of zandstormen nog wel eens lastig kan zijn om de stoep van de weg te onderscheiden?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 01 mei 2009, 14:06

Uit mijn hoofd zeg ik dat ze dit in Israël en Turkije ook hebben (in een andere kleurstelling) :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 01 mei 2009, 15:34

In de begintijd van de geleiderails (eind jaren '60/begin jaren '70) waren er in Nederland ook wat stukjes snelweg met zwart/wit geblokte geleiderails. Meestal om het verloop van de weg te accentueren, want wegverlichting was er destijds amper.

Ik kan me een vergelijkbare achtergrond voorstellen elders op de wereld: betere accentuering van het wegverloop in het donker.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 01 mei 2009, 15:52

Zijn er in NL nog knooppunten te vinden met zwart-wit geverfde geleiderails? Ik kan mij herinneren dat het niet zo heel lang geleden nog wel ergens te vinden was :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 mei 2009, 15:53

Waterberg?

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 01 mei 2009, 19:02

Vinny schreef:Uit mijn hoofd zeg ik dat ze dit in Israël en Turkije ook hebben (in een andere kleurstelling) :)
Principieel gezien heb je dit zelfs in België.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 02 mei 2009, 14:53

In Maleisië (ook een islamitisch land) kom je ook zwart-wit geblokte stoepranden tegen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 02 mei 2009, 14:55

Je ziet het ook hier, als je goed kijkt, in de VAE

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 06 jun 2009, 21:06

Wouter N14 schreef:Zijn er in NL nog knooppunten te vinden met zwart-wit geverfde geleiderails? Ik kan mij herinneren dat het niet zo heel lang geleden nog wel ergens te vinden was :)
Vandaag gezien in Hintham, Empel en Deil :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 jun 2009, 21:08

Waterberg heeft dat ook, en Emmeloord ook.

Muttie
zandpaadje

Bericht door Muttie » ma 08 jun 2009, 16:58

Volgens mij betekend het niets anders dan dat je er niet mag parkeren, althans in Marokko.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 08 jun 2009, 17:43

Ja, dezelfde regeling als in België bij oudere kruispunten. Bij nieuwe kruispunten worden ze meestal zo herschikt dat parkeren door het wegbeeld bijna onmogelijk of onlogisch is. Ik heb ze het alleszins toch niet meer zien toepassen in de mate dat men het bij de oude deed en nog altijd doet.

zwart-wit geverfde geleiderails zijn in Vlaanderen geel-wit en in Wallonië rood-wit.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jul 2009, 17:54

Wimpie24 schreef: zwart-wit geverfde geleiderails zijn in Vlaanderen geel-wit en in Wallonië rood-wit.
:lol:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 31 aug 2009, 14:50

Zwart-wit geblokte geleiderails heb ik nog gezien bij knooppunt Eemnes, A6 afrit Swifterbant (noord -> zuid) en afrit Lemmer.
Tijd voor een eigen topic? ;)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 31 aug 2009, 15:52

Ook op de N9 nabij Sint Maartensvlotbrug! :yes: