[EAT] Tanzania

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[EAT] Tanzania

Bericht door Chris » ma 11 dec 2006, 20:04

Tanzania Afbeelding

Afbeelding

Tanzania is een land aan de Indische Oceaan, en is 25 keer zo groot als Nederland. Er wonen 38 miljoen mensen, waarvan 324.000 in de hoofdstad Dodoma. De grootste stad is Dar Es Salaam met 2,5 miljoen inwoners. Het land grenst aan 3 grote meren; het Lake Victoria, Lake Tangjanika, en het Lake Malawi.
Tanzania is ook in oorlog geweest met Uganda, nadat dat land noord Tanzania was binnengevallen. Tanzania heeft die oorlog gewonnen.
Tanzania is bergachtig in het noorden, met Afrika's hoogste punt, de 5895 meter hoge Kilimanjaro. In Tanzania ligt het bekende Serengeti Park, en de Masai steppe.

Het wegennet:
Er is 3690 kilometer spoorweg, bestaande uit 3 los van elkaar staande netwerken. Zo'n 3700 kilometer weg is verhard. Er zijn geen snelwegen in Tanzania. Met Mozambique zijn geen eens grensovergangen.

Wegennummering:
De Tanzaniaanse wegennummering overlapt de Keniaanse, vroeger was dat één systeem. Het huidige systeem borduurt deels voort op het Keniaanse systeem.
A7: Dar Es Salaam - Iringa, oost-westas in centraal Tanzania. 504km
A14: Chalinze - Moa, kustweg naar Kenia. 251km
A19: Mbamba Bay - Mtwara, oost-westas langs de Mozambiquaanse grens. 879km
A23: Himo - Arusha, oost-westas bij de Kilimanjaro. 100km
A104: Namanga - Dodoma - Tunduma, noord-zuidas naar Zambia. 1289km
A141: Singida - Manyoni, onderdeel van de oost-westas. 112km
B1: Hale - Himo, noord-zuidas naar het bergland. 269km
B2: Dar es Salaam - Mtwara, kustroute naar het zuiden. 577km
B3: Rusumu - Singida, oost-westas naar Rwanda. 575km
B4: Songea - Makumbako, noord-zuidas in zuidwest Tanzania. 240km
B5: Mingoyo - Masasi, oost-westroute in Zuid Tanzania. 145km
B6: Mbeya - Tarima, noord-zuidas van Zambia naar Kenia. 1101km
B8: Isopa - Kyaka, noord-zuidas van Zambia naar Uganda. 1123km
B129: Manyoni - Morogoro, onderdeel van de oostwest-as. 411km
B345: Mbeya - Kyela, route naar Malawi. 100km

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Pino » zo 31 mar 2013, 18:11

Kwam op Skyscrapercity een overzicht van het wegennet tegen. In de spoiler hieronder wat foto's van de doorgaande wegen.

Afbeelding
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Was trouwens al bekend dat ook Tanzania de Zuid-Afrikaanse stijl van bewegwijzering hanteert? Alleen verkeersteken GDL2, ook zichtbaar op de laatste foto in de spoiler, komt niet echt Zuid-Afrikaans over; dat lijkt wat lokale saus te zijn.

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door marcel » wo 03 apr 2013, 21:47

Ik heb onlangs voor het eerst een kaart met de nieuwe nummering gekocht, en daarmee mijn site geupdate:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... s/tanzania

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Chris » zo 13 mar 2016, 20:47

Een nieuwe brug in Dar es Salaam. Dit is de eerste vaste verbinding naar het oosten van de stad.

Afbeelding

Afbeelding

Tot nu toe waren er dit soort ferries:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Chris » di 19 apr 2016, 19:10

^^ de brug is op 16 april voor het verkeer geopend, vandaag was de officiële inauguratie van de brug. Het wordt de langste brug van oost-Afrika genoemd.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Ger81 » di 19 apr 2016, 19:38

Dat dat een flinke verbetering oplevert is nog een understatement.
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Hajo » za 15 jul 2017, 16:03

Ik heb een half jaar op Zanzibar gewoond en er parttime (20 uur/week) gewerkt voor een hulporganisatie. Af en toe ook naar het vasteland gevlogen, naar Dar (plaatselijk spraakgebruik voor Dar es Salaam) is dat een vluchtje van 20 minuten. Dat is overigens niet de hoofdstad van Tanzania, maar wel de grootste stad. Hoofdstad is Dodoma, circa 500 km ten westen van Dar.

Er zijn plannen beide steden met een autosnelweg te verbinden. De hoofdwegen zijn in het algemeen in verrassend goede staat. Men rijdt links. Verkeersgedrag is redelijk tot angstaanjagend, en zeker in Dar erg druk en chaotisch. Ik heb op het vasteland niet zelf gereden, wel op Zanzibar. Ik had zelf rijden op het vasteland wel gedurfd, maar ik had alleen een tijdelijk Tanzaniaans rijbewijs voor Zanzibar.

Op het vasteland behalve Dar ook het Serengheti Nationaal park bezocht. Fantastisch was dat! :schrikreactie: :wow: De hoogste berg van Afrika vind je ook in Tanzania: de Kilimanjaro. Verder in veel kleine dorpjes op het platteland geweest. Ik weet nog dat ik totaal verbijsterd was toen we door een plaatselijke chief in zijn hut werden uitgenodigd. De beste man had er zelfs een grote flatscreen tv in staan! En niet voor de sier, het apparaat werkte ook nog: via een antenne, dat wel, maar toch. :D

Rijden op Zanzibar is een belevenis. Ik reed in een Toyota RV4, een 4x4. Die zijn op Zanzibar gemeengoed, hoewel ook hier de wegen in redelijk goede staat zijn. Ongeplaveide wegen vind je voornamelijk in het binnenland, een 4x4 daarvoor is noodzakelijk.

Op heel Zanzibar zijn maar twee VRI'S: beide defect en buiten gebruik. In Dar en Dodoma heb je er meer en die werken wel. En sommige ook niet. ;)

De meeste mensen gaan te voet, per fiets of met de "motorcycle" = bromfiets. Of met de bus, die je in twee klassen hebt: de onvermijdelijke pick-up truck met passagiers in de laadbak ("dala dala") of een minibusje waarmee ook de toeristen van en naar de resorts worden gebracht.

Ik woonde in een huur appartement, geheel gemeubileerd, aan de rand van Zanzibar City. De huur bedroeg, alles inclusief, een miljoen Shilling per maand, waarvan ik de ene helft en de hulporganisatie de andere helft betaalde.
Klinkt als een enorm bedrag, maar je moet weten dat het bankbiljet met de grootste waarde er een is van 10.000 Shilling. Dat is 5 euro... 8-)

Het centrum van Zanzibar City wordt Stone Town genoemd en stamt uit de Engelse tijd. De grote toeristen resorts vind je aan de oostkust.

Het verkeersgedrag is vrij redelijk te noemen. 's Nachts rijden wordt afgeraden. Overdag opletten op voetgangers en ander langzaam verkeer die soms onverwachte manoeuvres kunnen maken.

Meer eventueel later.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Hajo » ma 17 jul 2017, 18:47

Wat meer over het verkeer in Tanzania en op Zanzibar. Allereerst is het zo dat Zanzibar weliswaar tot Tanzania behoort, het heeft echter een grote mate van autonomie.

Zoals ik eerder beschreven heb, is het verkeersgedrag op Zanzibar en zeker in Tanzania, redelijk tot levensgevaarlijk. Zanzibar is te doen, dat gaat nog wel.

Op het vasteland is het een ander verhaal. Op het platteland valt het best mee, maar het is vooral het verkeer in de grotere plaatsen en met name in Dar (es Salaam) en Dodoma is het chaotisch. Dar spant wel de kroon: razend druk, alles loopt en rijdt door elkaar en verkeersregels lijken niet te bestaan. Bij een VRI die werkt, wordt wel netjes gestopt. Er rijdt meer verkeer rond dan de wegen aan kunnen, dus vertraging en opstoppingen zijn schering en inslag.

Men rijdt niet agressief, maar elk stukje asfalt wordt benut. Rijstrook verdeling is leuk, maar bij bijvoorbeeld twee rijstroken rijdt het drie of vier rijen dik. Slechts centimeters van elkaar af.

Zodra je Dar uit bent, en vanuit het centrum kan je dat een halve dag kosten, wordt het verkeer minder en minder. De weg naar Dodoma is over de gehele lengte geasfalteerd en prima te berijden. Er rijdt weinig verkeer, dus als je voetgangers of ander langzaam verkeer tegen komt, is inhalen een fluitje van een cent. Wel opletten voor grote vrachtwagens die rustig 100 tot 120 km/h rijden.

Terug naar Zanzibar waar ik dus zelf gereden heb. Voorzichtig aan is de boodschap, maar het went. Echt heel veel gemotoriseerd verkeer is er niet, de grootte van het eiland in aanmerking genomen. Wat er rijdt zijn voornamelijk oude 4x4 voertuigen.

Overal kun je een politie controlepost tegen komen. Gewoon een stuk of drie, vier verroeste oil drums met een tak erop. Primitief maar effectief. Vooral de weg vanaf het vliegveld naar de oostkust en de resorts zijn berucht.

Corruptie is officieel verboden en je moet er ook niet aan mee werken. Als een agent duidelijk naar geld solliciteert, is het beter te zeggen dat je de bekeuring, dat is de smoes die gebruikt wordt, op het politiebureau zult betalen. Noteer naam en nummer van de agent, of dreig daarmee. Dat is meestal voldoende.

Wel stoppen uiteraard, de agenten begroeten met een grote glimlach en een hartelijk "Jambo!". Dat betekent zoiets als "hallo" of "hoi". Paperassen laten zien en je kunt doorrijden.

Op Zanzibar kent men een heel bijzondere verkeersregel: je moet richting aangeven naar rechts als je een tegenligger tegen komt en er verkeer achter je rijdt. Hou in gedachten dat men links rijdt. Het signaal is bedoeld voor het verkeer achter je: "Haal mij niet in, er komt een tegenligger aan."

Nog wat bijzonderheden:
Freddy Mercury van Queen is op Zanzibar geboren, zijn geboortehuis is nu een klein museum.

In Zanzibar City bestaat een hele wijk uit inmiddels compleet vervallen en niet onderhouden Oostblok flats. Gebouwd en betaald door de DDR. Ze worden deels nog steeds bewoond.

Tanzania, en dus ook Zanzibar, is een arm land. Ongeveer 50 tot 60% leeft op of onder de armoedegrens. Wij lachen misschien om de wetenschap dat een biljet van 10.000 Shilling zeg maar 5 euro waard is, maar dat verdienen de meeste Tanzanianen en Zanzibari nog niet eens in een week, of zelfs maand.

Toch heeft Zanzibar supermarkten. Drie om precies te zijn. Mijn favoriet was "Diplomat". Zeg maar de Zanzibar versie van AH. Je kunt er van alles krijgen, de prijzen liggen, wel, bijna op Nederlands niveau! Echt goedkoop zijn fruit zoals bananen en ananas. Vlees is redelijk geprijst en komt vooral uit Zuid-Afrika of Australië. Het laatste is dan weer wat duurder. Kaas is heel duur: 10 plakjes voor omgerekend 8 euro!

De overige inwoners behoren tot de middenklasse, die iets groeit, of tot de top. Vooral overheidsfunctionarissen behoren daar toe.

Op Zanzibar heeft men nog iets bijzonders wat tot grote verwarring kan leiden: de tijdsaanduiding. Uitleg later.

Tot zover.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door jelger » ma 17 jul 2017, 20:00

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Palance » ma 17 jul 2017, 20:30

Hajo schreef:
Op Zanzibar kent men een heel bijzondere verkeersregel: je moet richting aangeven naar rechts als je een tegenligger tegen komt en er verkeer achter je rijdt. Hou in gedachten dat men links rijdt. Het signaal is bedoeld voor het verkeer achter je: "Haal mij niet in, er komt een tegenligger aan."
Het is volgens mij daar geen regel, maar in het voormalig Joegoslavie kom ik dit gedrag ook zeer veel tegen, dus knipperen aan de inhaalzijde als inhalen niet veilig is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 jul 2017, 21:16

^^ En juist richting de berm knipperen als de bestuurder achter je wel veilig kan inhalen, al is dat in wel meer landen gangbaar, zeker ook in berggebieden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Hajo » ma 17 jul 2017, 21:35

Richting berm knipperen heb ik wel eens meegemaakt, rechts knipperen als "niet inhalen" nog nooit. Ook niet andersom overigens.

Voor wat betreft Tanzaniaans geld: de waarde zal de afgelopen jaren behoorlijk gedaald zijn.

Op Zanzibar vind je een aantal geldautomaten: op het vliegveld, een stuk of vijf in Stone Town en in de resorts. Daar heeft de CBT (Central Bank of Tanzania) ook een vestiging.

Als blanke en Westerling is het het veiligst om geld op te nemen op het vliegveld of in een resort. Dat laatste deed ik dan ook, hoewel ik daarvoor, vanaf mijn appartement, 20 tot 30 minuten moest rijden. Aan 50.000 Shilling (25 euro) heb je meer dan genoeg. Behalve boodschappen doen: dan moest ik zeker 100.000 tot 150.000 Shilling contant bij me hebben. Dat is een aardig pak geld, ja. Dan is een klein plastic tasje wel handig, waar je je stapel bankbiljetten dan in kunt rollen. :D

Het is in Tanzania en op Zanzibar namelijk gebruikelijk dat je contant betaald. Creditcards zijn vrijwel alleen daar te gebruiken waar veel toeristen en/of waar de rijkere inwoners komen.

Mijn appartement was behalve volledig gemeubileerd ook voorzien van airconditioning en een kluis. Gelukkig maar, want je voelt je heel ongemakkelijk als je met zo'n fortuin over straat moet... :?

Tot slot iets over de merkwaardige tijdsaanduiding. Voor ons begint een nieuwe dag om middernacht: 0.00 uur. Voor Zanzibari begint een nieuwe dag echter bij zonsopkomst. Omdat Zanzibar dicht bij de evenaar ligt, net ten zuiden ervan, komt de zon altijd op vrijwel dezelfde tijd op en gaat ze om vrijwel dezelfde tijd onder. Zonsopkomst is om 06.00 uur, dat is voor Zanzibari dus hun "middernacht", een begrip dat ze overigens niet kennen. Dan begint voor Zanzibari dus een nieuwe dag. Verwarrend? Nou en of! :s

Maar je went eraan. In feite is het net doen alsof je in een andere tijdzone zit. Maar dan nog zijn vergissingen niet uitgesloten omdat ze wel onze klokindeling gebruiken... :facepalm: :lol:

Dan krijg je dus dit, bijvoorbeeld: Zanzibari zegt vanmiddag om twee uur bij je te zijn. Dat is dus NIET 14.00 uur volgens "onze" 14.00 uur, maar voor ons 20.00 uur in de avond! Een Zanzibari klok zou 8 uur namelijk als 2 uur laten zien. Wat dus 02.00 of 14.00 uur kan zijn. Want 06.00 uur onze tijd is 0.00 uur Zanzibari tijd, 18.00 uur onze tijd is 12.00 uur Zanzibari tijd. Kunnen we het nog volgen, heren? ;)

Maar zo'n Zanzibari klok bestaat niet. Heb er tevergeefs om gevraagd en naar gezocht, totdat ik eindelijk in de gaten kreeg dat ik voor de gek werd gehouden. En daar zijn ze dol op, die Zanzibari. Ons blanke Westerlingen voor de gek houden en grappen uithalen. :rofl2: :hahaHAHA:

De gemiddelde Tanzaniaan en Zanzibari is buitengewoon vriendelijk en gastvrij. Er wordt wel eens gezegd dat ze "lachen met hun ogen". Dat klopt. 8-)

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door marcel » zo 14 jan 2018, 13:02

T-nummers op borden:
Afbeelding

Waarom T002? Volgens mij is het hoogste nummer 41.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Chris » za 15 sep 2018, 20:40

Dar es Salaam. Dit is bij de tuibrug die in 2016 is geopend.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Chris » ma 27 jan 2020, 20:56


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Chris » wo 12 jan 2022, 10:14

In 2018 is het laatste stuk van de A104 aangelegd tussen Kondoa en Chambala, ongeveer 140 kilometer ten noorden van de hoofdstad Dodoma. Hiermee is niet alleen de volledige A104 door Tanzania verhard, het was ook het laatste deel van de Trans-Africa Highway 4 (Cairo - Cape Town, 10.228 km) die geasfalteerd werd.

Daarmee is er dus een verharde weg van noord naar zuid door heel Afrika. In 2003 bleek uit een assessment dat er van die route nog 1.750 kilometer onverhard of onbestaand was. De laatste onverharde delen lagen in Sudan, Kenia en Tanzania.

De A104 heeft afgaande op satellietbeelden grotendeels zo'n standaard: een moderne enkelbaans weg met markeringen en wegmeubilair.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Hajo » wo 12 jan 2022, 17:46

Cairo - Kaapstad over een geasfalteerde weg... De ultieme roadtrip. :woop:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Pino » wo 12 jan 2022, 20:09

Ook als het asfalt er ligt: vraag blijft toch altijd hoe veilig het is om door de verschillende landen te rijden. Vanwege regionale onrust in het bijzonder. Het is voor ons al een vraag op zichzelf hoe je op deze route vanuit Egypte zou moeten komen. Je hebt veerboten van Genua naar Tunis, maar een passage van Libië om in Egypte te komen lijkt niet aan te raden. Buitenom door Turkije en Syrië dan maar? Wellicht amper veiliger.

Geen idee wat op dit moment de minst onveilige route zou zijn naar Kaapstad. Aan de westkant van het continent ook teveel gedoe. Misschien de optie dwars door de Sahara vanaf Algerije en dan vanaf Tsjaad door Centraal Afrika een beetje naar de Oost-Afrikaanse kant?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Willem » wo 12 jan 2022, 21:43

^^ Vroeger was er een verbinding vanuit Athene (Pireaus) naar Alexandrie. Of die boot nog bestaat weet ik niet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Pino » wo 12 jan 2022, 21:58

Niet meer, vertelt Google me. Een dienst Venetië-Alexandrië heeft ook bestaan, maar is niet meer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Vinny » do 13 jan 2022, 8:48

Via Griekenland, Cyprus en Israël zou moeten kunnen. Je moet dan wel wat formaliteiten doorlopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Hajo » do 13 jan 2022, 20:35

Pino schreef: wo 12 jan 2022, 20:09 Geen idee wat op dit moment de minst onveilige route zou zijn naar Kaapstad. (...) Misschien de optie dwars door de Sahara vanaf Algerije en dan vanaf Tsjaad door Centraal Afrika een beetje naar de Oost-Afrikaanse kant?
Lijkt mij geen goed idee. Het zuiden van Algerije wordt niet bepaald veilig geacht, Niger al helemaal niet. Daarna kom je nog landen als de Centraal Afrikaanse Republiek en Congo-Kinshasa (vroeger: Zaïre) tegen. Regenwoud met nauwelijks begaanbare wegen. Pas vanaf Zambia en Zimbabwe wordt het weer enigszins begaanbaar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Chris » do 13 jan 2022, 20:57

De westelijke route is wel enorm verbeterd, sinds 2021 is er een doorgaande geasfalteerde weg van Yaoundé naar Brazzaville, iets wat 10 jaar geleden nog een verre toekomstdroom leek.

De route N'Djamena - Kaapstad is tegenwoordig vrijwel volledig geasfalteerd, alleen in het noorden van Angola ontbreekt er nog een stuk. En er is geen brug over de rivier de Congo tussen Brazzaville en Kinshasa.

Ik ben voor de Wegenwiki de Trans-African Highways nader aan het bestuderen en er zijn de laatste 10-15 jaar grote stappen gezet om deze routes doorgaand te asfalteren. Dit zijn uiteraard lang niet altijd moderne wegen, regelmatig zijn ze slecht onderhouden. Maar het verschil met bijvoorbeeld het jaar 2000 is enorm groot. Afrika heeft decennia stilgestaan na de koloniale periode, maar het verandert nu toch wel in vrij hoog tempo.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Palance » do 13 jan 2022, 20:59

Laat me raden? De Chinezen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Wouter N14 » do 13 jan 2022, 21:16

^^ Dan kan je cynisch spreken van een nieuwe koloniale periode...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door marcel » zo 16 jan 2022, 19:14

Chris schreef: wo 12 jan 2022, 10:14 In 2018 is het laatste stuk van de A104 aangelegd tussen Kondoa en Chambala, ongeveer 140 kilometer ten noorden van de hoofdstad Dodoma. Hiermee is niet alleen de volledige A104 door Tanzania verhard, het was ook het laatste deel van de Trans-Africa Highway 4 (Cairo - Cape Town, 10.228 km) die geasfalteerd werd.
Tegenwoordig is het de T5.
Zo zag het er blijkbaar vroeger uit:
Afbeelding
(foto van https://www.namibia-forum.ch/forum/158- ... rusha.html)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Chris » zo 16 jan 2022, 19:41

Er wordt een nieuwe brug in de T2 aangelegd over de Wami River. Dit is een redelijk grote kokerbrug die het hele dal overspant.

De locatie: https://www.google.com/maps?ll=-6.24614 ... 8&z=16&t=h

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Chris » ma 17 jan 2022, 10:57

In het noorden van Tanzania is men bezig met de bouw van een 3,2 kilometer lange brug over een baai van het Lake Victoria ten westen van Mwanza. Dit is de enige veerdienst in de weg T4, die helemaal rond het Tanzaniaanse deel van het meer verloopt (bijna 800 km). De T4 is sinds een paar jaar ook volledig geasfalteerd.

Op recente beelden is te zien dat er al een hulpbrug is aangelegd. De brug wordt in de periode 2019-2024 gerealiseerd. Het is denk ik één van de grootste bouwprojecten in Tanzania op dit moment.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Willem » ma 17 jan 2022, 13:21

Het blijkt toch mogelijk om per boot naar Egypte (en dan verder naar Kaapstad) te gaan:

https://www.ferries.gr/salamis/

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [EAT] Tanzania

Bericht door Palance » ma 17 jan 2022, 13:27

De laatste informatie op die site is van 2002 (dus 20 jaar oud) en het eerste dat ik zie als ik die website open is dit in rode letters:

“Services have been suspended until further notice”

Ik denk dus niet dat je ver komt :)
Laatst gewijzigd door Palance op ma 17 jan 2022, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie