[WAG] Gambia

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[WAG] Gambia

Bericht door Chris » di 27 jun 2006, 21:21

Gambia

Gambia is een land, dat eigenlijk niet meer voorstelt dan de ruime oevers van de rivier de Gambia. Het is niet veel breder dan 50 kilometer, en ongeveer 220 kilometer lang. Het land wordt geheel omsloten door Senegal. Het is het kleinste land van Afrika. Het land is 3 keer zo klein als Nederland, telt 1,5 miljoen inwoners waarvan 524.000 in de hoofdstad Banjul wonen. De grootste stad is Serrekunda met iets meer inwoners dan Banjul. Het land is belangrijk voor het toerisme. Qua taal kun je er vaak met Zweeds, Deens of Noors terecht!

Het wegennet:
Het wegennet is niet uitgebreid, slechts 956 kilometer is verhard. De nieuwere wegen zijn wel van uitstekende kwaliteit. De belangrijkste weg is de weg van Banjul via de zuidelijke oever van de Gambia naar Basse Santa Su in het oosten. Er lopen 2 noord-zuid wegen van Senegal door het land, beiden verbonden via een veerdienst over de Gambia. Een grote brug kent men niet. Over de noordelijke oever loopt nog een secundaire weg naar het oosten. Vrijwel alle plaatsen zijn bereikbaar over een verharde weg, enkele kleine dorpen uitgezonderd. Er is geen spoorweg in Gambia. Er is 1 luchthaven, en veel vervoer gaat over de rivier de Gambia.

Reisadviezen:
Van tijd tot tijd leidt politieke onrust tot ongeregeldheden. Het is raadzaam eventuele demonstraties of politieke bijeenkomsten te mijden en afstand te bewaren bij militaire installaties en regeringsgebouwen.

Bij reizen in Gambia wordt aangeraden waakzaam te zijn en voor checkpoints te stoppen.

Zowel in steden als daarbuiten worden voertuigen veelvuldig door de verkeerspolitie aangehouden, formeel voor controle van de identiteitsbewijzen en dergelijke, in werkelijkheid om een bijverdienste te creëren.

Bij reizen vanuit Gambia naar het noordwesten van de Casamance (Senegal) wordt aangeraden om de geasfalteerde wegen niet te verlaten. In de Casamance heeft in december 2004 een rebellenbeweging, die jarenlang ook met geweld streed voor de onafhankelijkheid, een overeenkomst met de regering gesloten om de gewapende strijd te staken. Toch vinden nog steeds van tijd tot tijd gewapende overvallen plaats, die echter wel in intensiteit afnemen
Laatst gewijzigd door Chris op zo 10 dec 2006, 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Re: [WAG] Gambia

Bericht door Chris » ma 23 feb 2015, 20:26

Vandaag is begonnen met de aanleg van de eerste brug over de Gambia River. Deze komt halverwege het land en moet in 2018 klaar zijn. Ook voor Senegal is de brug van belang.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 25 feb 2015, 20:50

Gezien de ligging van de brug lijkt het vooral vanuit Senegal ingegeven te zijn. Verkeer naar Banjul dat van de "overkant" van de rivier komt heeft er niets aan, gezien de enorme omweg om via de brug alsnog bij Banjul uit te komen.
Aan de andere kant is de rivier bij Banjul natuurlijk wel erg breed en voor Vasco-da-Gama-achtige bruggen zal geen geld zijn.

tetris
polderweggetje

Bericht door tetris » za 18 apr 2015, 18:51

Het kleinste land van Afrika is volgens mij Sao Tome et Principe.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 19 apr 2015, 11:58

^^ Gambia is het kleinste land op het vasteland van Afrika. Sao Tome et Principe (een centraal bestuurde eilandengroep) is inderdaad kleiner, maar nog kleiner is de Republiek der Seychellen, bestaande uit de gelijknamige eilandengroep. Als je dit soort eilandnaties meetelt, is dát dus het kleinste land van Afrika.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 jan 2019, 21:07

De brug over de rivier the Gambia is gisteren geïnaugureerd. Het is de eerste brug over de Gambia River. De brug is ook voor Senegal van belang.

Afbeelding

>> http://www.africanews.com/2019/01/22/br ... gal-opens/

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 13 jan 2023, 23:00

Er zijn recentelijk een aantal projecten uitgevoerd in the Gambia.

Er is een dubbelbaans bypass van Serrekunda in aanbouw. Serrekunda is veruit de grootste stad van Gambia (veel groter dan Banjul), het stedelijk gebied telt bijna een miljoen inwoners. Op satellietbeelden lijkt het dat de bypass minstens twee ongelijkvloerse kruisingen krijgt, dat zijn dan de eerste ongelijkvloerse kruisingen van Gambia.

Wegwijzer ergens in de regio Serrekunda.
Afbeelding

Er zijn op 9 oktober 2021 twee nieuwe bruggen over de Gambia River in het oosten van het land geopend, bij Basse en Fotota. Dit was onderdeel van een Chinees project om ook 50 kilometer weg te verharden, de oostelijkste delen van de South Bank Road en de North Bank Road. Dit zijn de twee langste wegen van Gambia.

Hiermee zijn er nu dus 3 bruggen over de Gambia River in Gambia.

De brug bij Basse:
Afbeelding

De brug bij Fatoto:
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 15 jan 2023, 12:27

Ik vraag mij af of groene vs. blauwe borden iets betekenen. Ik heb twee foto's met blauwe borden van mijn collega Jessica Pfund (overigens niet deze https://en.wikipedia.org/wiki/Jessica_Pfund)

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb ze nooit gebruikt voor mijn website omdat er geen wegnummering is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 jan 2023, 12:30

Ik heb op Mapillary ook witte wegwijzers met zwarte letters gezien.

De maximumsnelheid lijkt 60 km/h in de bebouwde kom en 100 km/h daarbuiten te zijn. Tenminste, dat is wat ik ook op Mapillary ben tegengekomen.

Er is geen wegnummering, maar er zijn langs de hoofdwegen wel zuilen met kilometrering geplaatst.