[RIM] Mauritanië / Mauritania

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[RIM] Mauritanië / Mauritania

Bericht door Chris » za 09 dec 2006, 22:14

Mauretanië

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wimpie24
expressweg

Re: [RIM] Mauritanië / Mauritania

Bericht door Wimpie24 » di 01 sep 2009, 13:35

Aan de weinige foto's die ik hier heb gezien vind ik het toch een beetje Frans overkomen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 02 sep 2009, 14:25

Dat is het wel héél zeker. De verkeersborden, en de 3-3,5 onderbroken kantmarkering etc... Wel leuk altijd om te zien, Franse wegen in een woestijn! :P

Toyotanut
dorpsstraat

Bericht door Toyotanut » di 08 sep 2009, 14:17

Doet me zeker aan Marokko denken, zeker het gebied tussen de Hoge Atlas en de Sahara. Niet heel gek natuurlijk, dit hiet is ook Sahara.
De zandstorm foto vind ik erg mooi trouwens. Voor hetzelfde geld zijn de foto's in de Western Sahara gemaakt.
Maar het idee zal wel hetzelfde zijn, veel leven in de kust. Het is iig niet erg stabiel daar, de politiek etc.
Reisadvies (in de categorie 'het kan erger'):
http://www.minbuza.nl/nl/Reizen_en_Land ... tani%C3%AB
http://www.lovetheworld.nl -> Amsterdam - Nepal per Landcruiser '83

transsahara
zandpaadje

Bericht door transsahara » di 27 jul 2010, 22:18

De weg ligt er nu vijf jaar. In andere wegen in de woestijn (Algerije b.v.) vallen al na een jaar de eerste gaten. De snelweg Nouadhibou - Nouakchott is nog steeds - op enkel potholes na - in perfecte staat. 140 km/u is geen enkel probleem. Vroeger was je drie dagen onderweg door het zand en over het strand, nu ben je er binnen vijf uur. In december zijn er drie Spanjaarden door Al Qaeada van de weg geplukt. Twee zitten nog steeds vast. Daarom is er nu elke tien kilometer wel een controle post. Dat neemt de vaart er flink uit.

transsahara
zandpaadje

Bericht door transsahara » di 02 nov 2010, 16:59

De weg van Nouadhibou naar Nouakchott heeft het afgelopen regenseizoen veel schade opgelopen. Vooral het gedeelte ten zuiden van de Azzefal duinen ongever 150 km voor Nouakchott. Er zijn nog geen reparaties uitgevoerd (begin november)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 jan 2022, 17:24

Op 30 november is gestart met de bouw van een vaste brug over de rivier de Sénégal op de grens tussen Mauritanië en Senegal. De brug wordt meer dan 1 kilometer lang.

Deze brug verbindt de Senegalese N2 met de Mauritaanse N2. Dit is de primaire noord-zuidverbinding tussen beide landen (van Dakar naar Nouakchott). Er is nu nog een eenvoudige veerdienst.

Het is denk ik het grootste project in Mauritanië, toch een wat geheimzinnig land dat zelden in het nieuws komt.

Afbeelding

Afbeelding

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 10 jan 2022, 17:56

^^ Dat land is dan ook voor 90% een zandbak.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mauritania
Donateur Vereniging Wegenforum

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 10 jan 2022, 18:38

Toch is het voor dit land enorm goed nieuws dat een brug over de rivier Senegal naar het gelijknamige land wordt gebouwd.

Niet alleen grensverkeer profiteert ervan. Ook transit tussen Marokko en Dakar heeft daarvan voordeel.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 10 jan 2022, 18:57

^^ Het is 2500 km tussen Dakar en Marrakech. De meeste reizigers tussen Marokko en Senegal zullen per vliegtuig gaan, terwijl goederen per boot gaan. Dat is ook de reden dat er nog geen brug over deze rivier ligt.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 10 jan 2022, 18:57

Ik heb wel eens verslagen gelezen over die grenspassages tussen Marokko en Mauritanië, dat schijnt niet zo makkelijk te zijn. Zelfs niet als je smeergeld betaalt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 jan 2022, 19:14

En dat terwijl de landen toch dezelfde beginletter hebben. Dat met Senegal is niet zo, maar daar loopt het wegnummer gewoon over de grens door. Heel vooruitziend gedacht :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 jan 2022, 19:16

verfmeer95 schreef: ma 10 jan 2022, 18:57 ^^ Het is 2500 km tussen Dakar en Marrakech. De meeste reizigers tussen Marokko en Senegal zullen per vliegtuig gaan, terwijl goederen per boot gaan. Dat is ook de reden dat er nog geen brug over deze rivier ligt.
Met name voor Nouakchott lijkt mij een wegverbinding wel belangrijk. In Mauritanië is bijna alleen maar woestijn, dus er kan in en rond Nouakchott niks verbouwd worden, het schijnt dat woonwijken soms onder zandduinen verdwijnen. Daarentegen is Senegal relatief vruchtbaar dus voedsel en andere producten kunnen dan uit het stroomgebied van de Sénégal naar Nouakchott vervoerd worden. Dat is een rit van een paar uur per vrachtauto.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » di 11 jan 2022, 18:03

Er gaan wel degelijk goederen tussen Marokko en Senegal over de weg.
Een documentaire over Marokkaanse truckers die naar Dakar rijden en deze rivier passeren (27:40).
Link
Marokko heeft goede relaties met Senegal maar niet met Mauretanië, wat leidt tot lange wachttijden bij de grens. Maar dat is al een hindernis minder in de transitroute tussen Marokko en Dakar. Ik denk dat vooral Senegal belang heeft bij deze brug.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 24 dec 2022, 17:10

Recente wegenkaart van Mauritanië met wegnummers en verharde wegen. Het verharde wegennet is groter dan ik dacht.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 24 dec 2022, 17:32

Ik heb nog een aantal interessante kaarten gevonden in deze rapportage uit 2014: https://www.petrole.gov.mr/IMG/pdf/mbab ... 014_vf.pdf

Het wegennet bij onafhankelijkheid in 1960. Slechts twee 'pistes'.
Afbeelding
Mauritania road network 1960 by European Roads, on Flickr

De geschiedenis van het verharde wegennet.
Afbeelding
Mauritania road development history by European Roads, on Flickr

Het verharde wegennet in 2014 en de projecten die toen uitgevoerd zijn. Kennelijk heeft Mauritanië in de periode 2008-2018 erg veel wegenprojecten uitgevoerd.
Afbeelding
Mauritania road network 2014 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 24 dec 2022, 23:10

Met andere documenten heb ik een aardige tijdlijn kunnen maken van de ontwikkeling van het wegennet van Mauritanië.

In 1960 werd Mauritanië onafhankelijk, het land had toen eigenlijk helemaal geen infrastructuur. Het enige gecultiveerde land was langs de rivier de Sénégal, langs de grens met Senegal. 80 tot 90% van de bevolking was toen nomadisch zonder een economische infrastructuur. Nouakchott was alleen een fort.

In de periode 1960-1963 is de spoorlijn van Mauritanië aangelegd, om ijzererts vanuit de Sahara naar de haven van Nouadhibou te vervoeren. Dit was de eerste infrastructuur van betekenis van Mauritanië.

Nadien zijn wegen aangelegd.

* 1970: N2 Nouakchott - Rosso volledig geasfalteerd (205 km). Belangrijkste binnenlandse weg voor toegang naar het landbouwgebied.
* 1971: N1 Nouakchott - Akjoujt geasfalteerd (250 km). Eerste weg naar het noorden, Akjoujt is een mijnbouwstad.
* 1978: N3 Nouakchott - Kiffa geasfalteerd (600 km). De belangrijkste weg, ook wel de 'Transmauritanienne'.
* 1982: N3 Kiffa - Timbédra geasfalteerd (380 km).
* 1985: N3 Timbédra - Néma geasfalteerd (110 km). Hiermee was de hele Transmauritanienne geasfalteerd over 1.100 kilometer

Kaart uit 1981 waar deze wegen op staan:
Afbeelding
Mauritania Fourth Highway Project 1982 by European Roads, on Flickr

Zo is er toch wel wat te vinden over dit soort volstrekt obscure landen. Ik heb alleen geen officiële wegnummering kunnen vinden behalve de N1 t/m N4. In 1968 is het wegennet geclassificeerd, maar de wettekst heb ik niet kunnen achterhalen, wel werd er toen al gesproken over een netwerk van routes nationales en routes régionales, en ik heb in andere overheidsdocumenten wel verwijzingen gezien naar RN wegnummers. Open Street Map en Google Maps geven ook niet meer aan dan de N1 t/m N3.

De N4 is kennelijk de weg van Nouakchott naar Nouadhibou, op OSM en GM staat die als onderdeel van de N2 aangegeven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 25 dec 2022, 11:49

Er zijn ook serieuze plannen voor een autosnelweg in Mauritanië. In juni 2022 heeft de regering een aanbesteding uitgeschreven voor een 136 kilometer lange autoroute, met tolheffing, met 2x2 rijstroken, en 5-9 kilometer ten zuiden van de bestaande N3, tussen Nouakchott en Boutilimit. Dit is dus geen verdubbeling van de bestaande N3. De kosten zijn geraamd op $ 450 miljoen.

De website van de regering: www.ppp.gov.mr/projets/projet-dautorout ... outilimit/

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 25 dec 2022, 11:58

Het land kan dit zelf financieren of heeft China een lening uitgegeven?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 25 dec 2022, 12:27

Van wat ik heb kunnen vinden is China niet heel actief in Mauritanië. Er zijn twee overeenkomsten gesloten om ongelijkvloerse kruisingen in Nouakchott aan te leggen, waarvan er één in uitvoering is. Die autosnelweg lijkt niet gerelateerd te zijn aan China.

In 2019 was de eerste vreedzame overdracht van de macht na verkiezingen in de Mauritaanse geschiedenis. Dat heeft er kennelijk toe bijgedragen dat het vertrouwen van investeerders in het land is gegroeid.

Mauritanië heeft dit jaar aangekondigd voor $ 4,7 miljard PPS projecten te willen starten, waaronder die autosnelweg. De meeste andere PPS projecten zijn geen wegenprojecten.

In 2022 heeft het parlement ook ingestemd met een plan om 775 kilometer van de N1 naar de grens met Algerije aan te leggen, dit verloopt vanaf F'Derik naar Tindouf. Momenteel is dit niet meer dan een piste door de woestijn, die ook door het grondgebied van Marokko gaat (Westelijke Sahara), waarbij officiële kaarten van de overheid aangeven dat de route buiten Marokko blijft.

In 2018 is al een groot grenscomplex met Algerije in gebruik genomen. Deze grensovergang is nogal een contrast met de pistes die er op uit komen. Aan Algerijnse zijde is de weg wel geasfalteerd naar Tindouf en vanaf daar naar de rest van het land. In 2021 werd gesproken over gemiddeld nog geen 2 exportbewegingen per dag.

Afbeelding

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 25 dec 2022, 12:51

Staat er dan ook een hek op de grens? Want het lijkt me dat je er nogal gemakkelijk langs komt in de woestijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 25 dec 2022, 12:58

Dat wordt vaak gedacht dat grenzen in woestijngebied zomaar overal over te steken zijn, maar er zijn nog verrassend uitgestrekte fortificaties gebouwd met meerdere grondwallen en sleuven. Algerije heeft over een afstand van circa 500 kilometer langs de volledige grens met Mauritanië zulke grenswallen gebouwd. Langs de grens met Marokko liggen uitgestrekte loopgraven waar de Russen nog jaloers op zouden zijn.

Die wallen en sleuven volgen overigens lang niet overal exact de grens zoals die op kaarten staat. De grenzen lopen kaarsrecht, maar natuurlijke barrières niet.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 25 dec 2022, 12:59

Wie daar wil smokkelen of illegaal wil oversteken zal er uiteindelijk wel in slagen. Maar zet een officiële mogelijkheid neer en je bevordert de reguliere handel. En wie weet zelfs ooit toerisme.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 25 dec 2022, 13:10

Als ik de verhalen lees hoe een gemiddelde grenspassage tussen Marokko en Algerije Mauritanië werkt verwacht ik niet dat er veel toeristen zin zullen hebben die moeite te nemen.
Laatst gewijzigd door Palance op zo 25 dec 2022, 13:57, 2 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 25 dec 2022, 13:42

^^ Ik dacht dat de (land)grens tussen Marokko en Algerije dicht was? Waarbij het vooral Marokko is dat die grens dicht houdt, dus dan staat een oversteek tussen Mauritanië en Algerije daar ook los van. Neemt niet weg dat je ook een toeristische reden zult moeten hebben om én zo diep de Sahara in te gaan én dan ook nog even aan de andere kant te gaan kijken. Ik heb best een zwak voor woestijnen, maar dat is ook voor mij nogal wat. De hoeveelheid overland-avonturiers op weg naar plaatsen als Kaapstad lijkt me ook bepaald klein. En dan weet ik nog niet eens hoe het zit met de veiligheid in dit specifieke deel van de woestijn (maar goed, zo’n post, een weg en verkeer kunnen ook onderdeel zijn van een project om bandieten minder ruimte te geven dan voorheen).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 25 dec 2022, 13:56

Pino schreef: zo 25 dec 2022, 13:42 Ik dacht dat de (land)grens tussen Marokko en Algerije dicht was?
Ai, ik bedoelde natuurlijk Marokko en Mauritanië :facepalm: (want daar ging het hier uiteindelijk ook over)

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 25 dec 2022, 15:23

Filmpje van een passage van die grens (dit najaar). Wat Marokko-Mauritanië altijd wat compliceerde was de passage van een stukje niemandsland tussen de twee grensposten. Afhankelijk van de stand van zaken in het Polisario-conflict is het af en toe nodig geweest om die passage in een konvooi te doen. Op het moment bestaat die noodzaak zo op het oog niet. Hoe het met rebellen in het Algerijnse grensgebied met Mauritanië zit: geen idee.
Link