[BOL] Bolivia

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[BOL] Bolivia

Bericht door Chris » do 27 apr 2006, 21:10

Bolivia

Bolivia is een groot land in centraal Zuid Amerika en erg bergachtig (hoogste punt: Nevado Sajama 6542m).
Bolivia grenst nergens aan zee, maar wel aan het immense Titicaca meer. In het westen van Bolivia ligt de grootste zoutvlakte ter wereld: Salar de Uyuni.

Bolivia telt 8,1 miljoen inwoners, en is dunbevolkt. Het land is 31 keer zo groot als Nederland.

La Paz is de bestuurlijke hoofdstad, Sucre is de wettelijke hoofdstad. Je kan zeggen dat Sucre de officiële hoofdstad is, en dat de regering in La Paz zetelt. La Paz ligt op 3600m hoogte, hoger dan de meeste Oostenrijkse Alpentoppen! Het is de hoogstgelegen hoofdstad van de wereld.
Bolivia is het armste land van Zuid Amerika, en heeft na Venezuela de grootste gasvoorraden.

La Paz, 1.000.000 inwoners:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Bolivia heeft geen snelwegen, maar wel overige wegen.

wegennummering

1 San Juan (Peru) - La Paz - Potosi - Bermejo (Argentinië) 1208km
2 Yucumo (3) - Ixiamas 204km
3 La Paz - Trinidad 598km
4 Caracollo (1) - Cochabamba - Santa Cruz de la Sierra 696km
5 Potosi - Sucre - Epizana (4) 403km
6 Oruro - Sucre - Guarani (Paraguay) 1003km
7 Cochabamba - Montero 430km
8 Rurrenabaque (2) - Guyaramarin (Brazilië) 608km
9 Trinidad - Santa Cruz de la Sierra - Yacuiba (Argentinië) 1111km
11 Tarija - Villamentes (9) 268km
108 Pataomaya (1) - Tambo Quemado (Peru) 209km
801 Cobija (Brazilië) - Necesidad (8) 397km

Het meeste wegennet verkeert in slechte toestand, al zijn de wegen tussen de grote steden La Paz, Cochabamba, Oruro, Santa Cruz de la Sierra, Potosi, Sucre en Tarija redelijk.
Het noorden en oosten van Bolivia is érg afgelegen! Daar zijn ook nauwelijks wegen, het gebied is een jungle. Het overige deel is zeer bergachtig met toppen over de 6000m.
Over weg 1 gaat de Pan American Highway

Reisadvies Bolivia:
In Bolivia kan met inachtneming van onderstaand reisadvies worden gereisd. Als gevolg van politieke instabiliteit dient echter blijvend rekening te worden gehouden met demonstraties en blokkades in het gehele land.

Als gevolg van politieke instabiliteit dient rekening te worden gehouden met protestdemonstraties en wegblokkades in diverse regio’s van het land, die het openbare leven kunnen ontwrichten. Dit geldt met name voor de Centrale Hoogvlakte, waar ook La Paz ligt, alsmede voor de Chapare, het Titicacameer, Cochabamba, de Yungas en in mindere mate Santa Cruz. Wegblokkades en demonstraties dienen te allen tijde te worden gemeden.

De route naar de Yungas is uiterst gevaarlijk, omdat deze weg zeer steil en smal is en bovendien omdat er bij zware regenval aardverschuivingen kunnen voorkomen. Hierdoor doen zich op deze route regelmatig zware ongelukken voor. Geadviseerd wordt uitsluitend gebruik te maken van betrouwbare busbedrijven.

Yungas:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Yungas-Road is de allergevaarlijkste weg van de wereld!
Laatst gewijzigd door Chris op ma 01 mei 2006, 22:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 27 apr 2006, 21:38

Bewegwijzering in Bolivia:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 27 apr 2006, 22:14

La Paz
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 17 feb 2007, 23:16

The most dangerous road. Road to the Yungas, Bolivia
Ik heb over deze weg eens eerder geschreven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:shock:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 17 feb 2007, 23:22

Ik sla even over denk ik ... (zou voor geen goud over deze weg willen komen. Zo'n kolonne vrachtwagens tegenkomen... bibber bibber bibber)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 21 feb 2007, 18:05

Bolivia is in potentie een rijk land (grote hoeveelheden olie, gas en andere delfstoffen). Het aanpakken van deze weg behoort dan m.i. ook een prioriteit te zijn.

FIK
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 15:02
Locatie: Brussel

Bericht door FIK » do 22 feb 2007, 0:12

Hajo schreef:Bolivia is in potentie een rijk land (grote hoeveelheden olie, gas en andere delfstoffen). Het aanpakken van deze weg behoort dan m.i. ook een prioriteit te zijn.
Het Belgische dienst Buitenlandse Zaken geeft oa volgend reisadvies voor Bolivia: :shock:
Er bestaat in Bolivia geen reddingsdienst omdat er bijna geen helikopters zijn die kunnen vliegen tot op 4.500m hoogte. Toeristen wordt ten stelligste aangeraden om vóór het vertrek na te gaan of hun verzekering reddingsoperaties boven 4.000m hoogte dekt.
Stel dat je dan met je toeristenbusje ergens vastzit en reddingsdiensten langs de weg je moeilijk of niet kunnen bereiken... :?

caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Bericht door caresse » za 24 feb 2007, 14:28

Ik heb eens een kleine selectie gemaakt van de foto's die ik heb gemaakt tijdens mijn stage van 5 maanden in Bolivia. Ik heb regelmatig tijdens taxiritjes mijn camera uit het autoraam gehouden om wat foto's te schieten.

Een van de moeilijkste opgaves was om een wegenkaart te kopen. Deze heb ik uiteindelijk in Peru kunnen kopen. Kaartofielen kennen ze er dus niet.

Afbeelding
De uitgaande weg van Cochabamba naar Sante-Cruz. Dit is het begin in Cochabamba. De weg begint 4 baans maar dat feest duurt niet zo lang.

Afbeelding
Het is slecht te zien maar het afstandsbordje geeft 500KM aan tot Santa Cruz.

Afbeelding

Afbeelding
Het vervolg van de weg. in het begin lijkt het nog op een weg zoals in de franse Ardeche.


Afbeelding
Dit is een zijweg. Deze gaat naar een dorpje naar de boerderij van de ouders van mijn gastgezin.

Afbeelding
Bolivia kent ongeveer 4 kilometer autosnelweg. Ik was de gelukkige die 100& van het boliviaanse autosnelwegennet heeft bereden. De snelweg stond niet aangegeven met het bekende symbooltje maar met de tekst "autopista"


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
De grens met Peru. (gefotografeerd aan de Boliviaanse zijde). Dit zijn nog echte grenzen. Je moet zo'n 100 meter voor de grens je paspoort laten afstempelen. vervolgens moet je lopend de grens over. enkel de chaufeur van een voertuig mag blijven zitten. vervolgens kun je zo'n 50 meter na grens je paspoort weer laten bestempelen en mag je het voertuig weer in.
Dit is de weg Puno-La Paz (de hoofdweg)
Afbeelding
Nu de grens aan de peruaanse zijde. Dit is de weg Puno - La Paz via Copacabana

Afbeelding
een stadsweg door Cochabamba

Afbeelding
Stadsweg door La Paz (toegangsroute vanuit Cochabamba)

Afbeelding
Een weg door het maanlandschap

Afbeelding
De weg Sucre Potosi.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
De persoon links op de foto is de auteur van deze post ;)

3 foto's in de stad waar ik 5 maanden ben geweest:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De weg Cochabamba - La Paz. onderweg naar het carnaval in Oruro. De is op Rio de janeiro na de grootste carnavalsoptocht ter wereld.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op veel plekken zijn controle punten waar je je paspoort moet laten zien en als je pech hebt ook de inhous van je kofferbak.
Afbeelding


Voor meer foto's van deze periode kun je kijken op http://www.marerijk4.nl/bolivia/album.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 24 feb 2007, 14:57

Bedankt voor de foto's! :D

De wegen zien er beter uit dan ik dacht, op die hoogten moet dat toch wel aardig aangetast worden door het weer, dacht ik zo.

Ook nog de Yungas ingeweest? :lol:

caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Bericht door caresse » za 24 feb 2007, 15:46

Chris schreef: Ook nog de Yungas ingeweest? :lol:
Ja, maar per propellorvliegtuig. ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Overig Zuid Amerika [BOL][EC][GUY][PE][PY][ROU]

Bericht door Willem » do 06 sep 2007, 21:04

Eind 2006 is er een nieuwe weg naar de Yungas geopend, aldus een stuk op Wikipedia. De oude weg is sinds die tijd alleen nog maar toegankelijk voor motorrijders.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bolivia, Ecuador, Guyana, Peru, Paraguay, Uruguay

Bericht door Rene » wo 27 feb 2008, 0:12

Chris schreef:De Yungas-Road is de allergevaarlijkste weg van de wereld!
Inderdaad.
Hier een artikeltje.

Plus dat het schijnt dat op de Yungas linksverkeer geldt, daar waar in de rest van Bolivia rechts wordt gereden.
Een dodelijke combinatie: jaarlijks 200-300 doden op amper 80 km weg.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Bolivia, Ecuador, Guyana, Peru, Paraguay, Uruguay

Bericht door Hajo » wo 27 feb 2008, 15:11

^^ Ik ben heel wat gewend, maar dit is zelfs mij te gortig... :shock:

Bolivia schijnt een grote hoeveelheid mineralen en ook olie- en gasvoorraden te hebben, waarmee het potentieel een rijk en welvarend land kan worden. Het lijkt mij dan ook een wijze investering om deze weg te vervangen door een geheel nieuwe: die loopt dan wel met tientallen tunnels dwars door de bergen en met eveneens tientallen viaducten over afgronden en dalen. Ongetwijfeld een miljarden investering, maar mijns inziens technisch haalbaar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Bolivia, Ecuador, Guyana, Peru, Paraguay, Uruguay

Bericht door Vinny » wo 27 feb 2008, 19:41

Plus dat het schijnt dat op de Yungas linksverkeer geldt, daar waar in de rest van Bolivia rechts wordt gereden.
De weg is zo smal dat er volgens mij uberhaupt geen sprake van links- of rechtsverkeer is. En bij uitwijkplaatsen lijkt het mij logisch, dat degene die het dichtstbij zo'n uitwijkplaats is, er ook gebruik van maakt (althans dat is in Nederland vaak wel zo, al zou het best kunnen zijn dat je officieel alleen gebruik moet maken van de uitwijkplaats als deze aan 'jouw' kant van de weg zich bevinden)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Bolivia, Ecuador, Guyana, Peru, Paraguay, Uruguay

Bericht door Willem » wo 27 feb 2008, 21:32

Bij linksverkeer zit de bestuurders, bij een auto die voor het Boliviaanse rechtsrijdende verkeer is gebouwd, aan de linkerkant van de weg. De bestuurder kan zo beter zien hoeveel ruimte er nog is tot aan de rand van de weg. Met zulke afgronden of rotswanden naast je is dat geen overbodige luxe.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Bolivia, Ecuador, Guyana, Peru, Paraguay, Uruguay

Bericht door Vinny » wo 27 feb 2008, 21:50

Maar de weg is zo smal dat je elkaar toch helemaal niet kunt passeren?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bolivia, Ecuador, Guyana, Peru, Paraguay, Uruguay

Bericht door Chris » wo 27 feb 2008, 22:10

Dat klopt.

Ik zie trouwens dat La Paz een snelweg heeft (een tolweg), welke op 4100 meter hoogte ligt. Dat zal wel één van de hoogste snelwegen ter wereld zijn. In de VS is het hoogste 3400 meter (I-70), en in Europa liggen de hoogste in Spanje (1500m). Hoe dat in China zit weet ik niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BOL] Bolivia

Bericht door Chris » wo 28 sep 2011, 13:40

De afgelopen dagen werd er in sommige media bericht over een "snelweg" die dwars door het regenwoud in Bolivia aangelegd gaat worden. Zoals gebruikelijk is dit weer verkeerd geinterpreteerd, het woord carretera is naar het engels als highway vertaald (correct) en vervolgens naar autosnelweg in het nederlands (incorrect). Het gaat dus om een gewone enkelbaans weg, die Cochabamba (4e stad van Bolivia) met het noorden moet verbinden. Momenteel zijn in dit gebied nog geen verharde noord-zuidroutes. Ongeveer 50 van de geplande 250 kilometer loopt daadwerkelijk door bossen, de rest door de pampas. Dit zijn overigens geen echte onbegaanbare jungles, er liggen al dorpen op de onverharde route.

route:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BOL] Bolivia

Bericht door Chris » do 25 jul 2013, 17:28

Sinds 2011 is men bezig om de weg van La Paz naar Oruro naar 2x2 rijstroken te verbreden. Deze route is ruim 200 kilometer lang. Het zal de eerste 2x2-weg tussen steden zijn in het land. Dit is relatief eenvoudig aan te leggen omdat de weg over de Altiplano loopt, de hoogvlakte. De weg loopt op zo'n 3.800 tot 4.000 meter hoogte.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BOL] Bolivia

Bericht door Chris » vr 23 jan 2015, 22:13

^^ Zo ziet de 2x2 RN1 tussen La Paz en Oruro eruit.

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [BOL] Bolivia

Bericht door nederland24 » ma 26 jan 2015, 17:48

^^Lijkt wel erg veel op een snelweg. :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BOL] Bolivia

Bericht door Chris » ma 26 jan 2015, 17:49

Als je het als snelweg beschouwt is het de hoogstgelegen snelweg ter wereld. Diverse delen liggen rond 4.000 meter boven zeeniveau.

Timon91
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 17:31
Locatie: Enschede

Re: [BOL] Bolivia

Bericht door Timon91 » wo 28 jan 2015, 22:21

Dat ziet er op de foto nog best prima uit eigenlijk. Ik heb die weg vooral als erg slecht ervaren, maar dat lag ook aan de vele werkzaamheden. Zo slecht zelfs, dat toen we onderweg in één of ander gaar oord iets te hard door een kuil reden de dieseltank onder de bus vandaan lazerde en alle brandstof over de weg verspreid lag...... al zal dat ook iets met de staat van de bus te maken hebben gehad :mrgreen: Ik was hier overigens in mei 2014, dus dat is alweer 8-9 maanden geleden.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BOL] Bolivia

Bericht door Chris » vr 21 dec 2018, 20:07

De Diagonal Jaime Mendoza is een upgrade van de RN6 tussen Oruro en de RN9, dwars door de Andes, die op dit traject een zeer grillig berglandschap vormt. Tot vrij recent was een groot deel nog onverhard. Vandaag werd de oplevering van het 233 kilometer lange deel tussen Llallagua en Sucre gemeld. Sucre is de grondwettelijke hoofdstad en 6e stad van Bolivia.

Dit is de projectkaart (verouderd ondertussen, maar ik kon zo snel geen actuele vinden)
Afbeelding

Plaats reactie