[CO] Colombia

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CO] Colombia

Bericht door Chris » vr 23 aug 2019, 17:01

De tunnelfoto lijkt mij behoorlijk ingezoomed te zijn. Een waas van stof / uitlaatgassen is overigens ook in de Alpen of Noorwegen niet ongebruikelijk.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [CO] Colombia

Bericht door Seat » vr 23 aug 2019, 21:05

Vergeleken met de staat van de oude wegen, is zowat elke ingreep een verbetering van de veiligheid. Veel hoofdverbindingen hebben buiten de steden haarspeldbochten, waarbij vrachtwagens elkaar in de bocht niet kunnen passeren (dus: wachten of elkaar klemrijden, met gigantische files tot gevolg...). Toen ik daar enkele jaren geleden een rondreis heb gemaakt, was op veel plekken de aanleg van snelwegen al goed te zien. Door het verdwijnen van de FARC in bosrijke berggebieden, is het aanleggen van wegen in een stroomversnelling gekomen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CO] Colombia

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 aug 2019, 22:00

^^ Het is ook wel nodig. De verbinding tussen de grootste steden, tussen Bogotá en Medellín, is zo'n 420 km maar het kost je in de praktijk gauw 8 uur, voornamelijk door de bergen over bochtige wegen waar veilig inhalen op veel plekken onmogelijk is en de lokale rijstijl ook niet bepaald goed te noemen is. Met de bus is, door stops onderweg, de reistijd nog langer. We praten over twee steden die hemelsbreed maar 240 km van elkaar liggen. Gelukkig is het reizen over de weg nu inderdaad wat veiliger, al komen er nog steeds zo nu en dan wel gewapende overvallen voor op vooral (nacht)bussen. Het is niet gek dat er binnen Colombia ook veel gevlogen wordt. Het is veel sneller, het is veiliger en het is dankzij de opkomst van low-cost maatschappijen als Viva Air en Wingo ook betaalbaarder geworden, al zijn de ticketprijzen niet zo extreem laag als je het soms in Europa kan treffen. Maar de upper middle class en alles daarboven reist vaak met het vliegtuig voor zulke reizen (van Bogotá naar bv. Medellín, Pereira, Cali, Bucaramanga), de auto is alleen interessant als je met een grotere groep reist (bv. met familie).


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CO] Colombia

Bericht door Chris » di 24 sep 2019, 18:50

De nieuwe Puente Pumarejo in Barranquilla. Deze nieuwe tuibrug gaat de oude brug uit 1974 vervangen. Deze brug is ontworpen door Riccardo Morandi, en heeft een enigszins vergelijkbaar ontwerp met de Ponte Morandi in Genova die vorig jaar instortte.

De nieuwe brug is stukken groter, het brugdek ligt al even hoog als de top van de pyloon van de oude brug. De nieuwe brug is 3237 meter lang, een hoofdoverspanning van 380 meter, pylonen van 80 meter hoog en een doorvaarthoogte van 45 meter. In december 2019 moet de nieuwe brug worden geopend. Vandaag is de overspanning constructief gesloten.

Afbeelding
130919 cierre definitivo del tablero del nuevo Puente Pumarejo -fp21 by Ministerio de Transporte, on Flickr

Afbeelding
130919 cierre definitivo del tablero del nuevo Puente Pumarejo -fp20 by Ministerio de Transporte, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CO] Colombia

Bericht door Chris » vr 10 jul 2020, 21:17

In 2012 werd de concessie en upgrade van ruim 8.000 kilometer weg in Colombia aangekondigd, de wegen van de 4e generatie (4G).

Vandaag is de eerste corridor hiervan opgeleverd, de 190 kilometer lange Autopista Girardot-Honda-Puerto Salgar. In tegenstelling tot wat de naam 'autopista' suggereert is dit geen autosnelweg maar een nagenoeg volledig enkelbaans weg. Er is voor bijna € 500 miljoen aan upgrades uitgevoerd, waaronder enkele nieuwe bruggen over de río Magdalena, tracéverleggingen en een klein aantal stukken met 4 rijstroken. Ook zijn er incidenteel ongelijkvloerse kruisingen, maar het grootste deel is gelijkvloers.

De upgrade betrof het ontbrekende deel van de RN45, één van de belangrijkste noord-zuidroutes in Colombia. Het ontbrekende deel tussen Girardot en Honda is op deze kaart te zien:
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CO] Colombia

Bericht door marcel » zo 12 jul 2020, 12:23

Chris schreef: vr 10 jul 2020, 21:17 De upgrade betrof het ontbrekende deel van de RN45, één van de belangrijkste noord-zuidroutes in Colombia. Het ontbrekende deel tussen Girardot en Honda is op deze kaart te zien:
Opmerkelijk is dat op mijn kaart van 1987 de weg door Nariño gewoon weg 45 is. Alleem tussen Honda en Cambao ontbreekt de weg helemaal.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CO] Colombia

Bericht door Chris » zo 12 jul 2020, 12:26

Een weg lag er altijd wel als fysieke verbinding maar is periodiek wel / niet onderdeel van de RN45 geweest. In 1999 is de RN45 tussen Girardot en Honda geschrapt. Nu met de upgrades is het dan weer de RN45 geworden blijkbaar.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CO] Colombia

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 jul 2020, 12:31

marcel schreef: zo 12 jul 2020, 12:23
Chris schreef: vr 10 jul 2020, 21:17 De upgrade betrof het ontbrekende deel van de RN45, één van de belangrijkste noord-zuidroutes in Colombia. Het ontbrekende deel tussen Girardot en Honda is op deze kaart te zien:
Opmerkelijk is dat op mijn kaart van 1987 de weg door Nariño gewoon weg 45 is. Alleem tussen Honda en Cambao ontbreekt de weg helemaal.
Zo zag het er in 2013 nog uit tussen Honda en Cambao: https://www.google.nl/maps/@5.0672519,- ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CO] Colombia

Bericht door Chris » zo 12 jul 2020, 12:37

Ja dat is dramatisch, zelfs voor Latijns-Amerikaanse begrippen. Dit werd in 1995 de RN45, maar men realiseerde zich blijkbaar dat de weg er op de kaart beter uit zag dan in realiteit... En daarom verloor de weg in 1999 weer de status van RN.

Eigenlijk wel opmerkelijk dat een weg door zo'n grote riviervallei zo slecht was. Was dit wellicht FARC / cartel gebied in die tijd?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CO] Colombia

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 jul 2020, 14:31

Chris schreef: zo 12 jul 2020, 12:37Eigenlijk wel opmerkelijk dat een weg door zo'n grote riviervallei zo slecht was. Was dit wellicht FARC / cartel gebied in die tijd?
Ja, maar een heel groot deel van Colombia stond destijds onder controle of sterke invloed van de FARC, ik denk niet dat dat alles verklaart. Er zijn namelijk ook genoeg goede wegen die door voormalig FARC-gebied lopen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CO] Colombia

Bericht door Chris » zo 12 jul 2020, 14:37

Ik lees ook dat Honda historisch gezien een belangrijke binnenhaven was van Colombia. Import/export vanaf Bogotá ging per schip vanaf de Caribische Zee via de Magdalena tot Honda en werd vanaf daar per weg de hooglanden bij Bogotá ingevoerd. Wellicht verklaart dat waarom de weg van Honda naar Bogotá beter is dan van Honda naar het zuiden, ondanks het makkelijkere terrein.

De parallel verlopende weg via Ibagué ziet er op satellietbeelden wel een stuk moderner uit (twee gemarkeerde rijstroken). Dat zal wel de-facto de doorgaande noord-zuidroute zijn geweest tot nu.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CO] Colombia

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 jul 2020, 22:16

^^ Ik ben voor het werk in Ibagué geweest, maar heb er slechts een klein stukje gereden in een taxi van/naar het vliegveld. Ik vond het daar relatief druk op de RN40TLE (het 2x2-deel ten zuidoosten van de stad) en het staat me ook bij dat er wel wat doorgaande bestemmingen stonden aangegeven.

Ik kan me voorstellen dat de westelijke route over de RN43 beter was, al kan ik me ook voorstellen dat die na de tragedie van Armero, een gevolg van de verwoestende uitbarsting van de Nevado del Ruiz, langere tijd buiten gebruik was. Je zat toen natuurlijk ook in de jaren van staatsgrepen, politieke instabiliteit, en guerilla's.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CO] Colombia

Bericht door Chris » zo 12 jul 2020, 22:29

Colombia had in de jaren '90 eigenlijk qua wegennet niet een veel beter uitgangspunt dan in 1950. Vanwege intern conflict was men niet in staat een modern wegennet aan te leggen, men heeft de boot gemist in de jaren 50-60-70 waar elders in Latijns-Amerika tenminste een basisnetwerk van wegen werd aangelegd en vaak ook al de eerste serie autosnelwegen.

Daar komt het onmogelijke terrein nog bij. De reistijden zijn ook anno 2020 nog zeer groot. Cali en Medellín liggen hemelsbreed maar zo'n 250 kilometer van Bogotá, maar de reistijd wordt door Google Maps aangegeven als 8 - 9 uur. Om andere landsdelen te bereiken moet je al snel grote afstanden over kronkelige wegen door de bergen rijden. Belangrijke doorgaande wegen gaan over bergpassen van 2500 - 3500 meter hoog met daar tussen diepe riviervalleien. Bijvoorbeeld het eerder genoemde Girardot ligt 800 kilometer van de monding van de Magdalena en toch op maar 270 meter hoogte. Vanaf daar rij je dan naar Bogotá maar dat ligt meer dan 2000 meter hoger.

Het lijkt mij wel apart trouwens om in een stad als Bogotá te zijn, bijna gelegen op de evenaar maar een relatief koel klimaat met gemiddeld 18-20 graden overdag, vanwege de ligging op 2500 meter hoogte.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CO] Colombia

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 jul 2020, 22:43

^^ Ik kan het je aanraden, het is best een leuke stad. :) Ik heb er drie maanden gezeten voor mijn werk en voor Nederlandse begrippen is er altijd wel een aangename temperatuur. Maar door de ligging bij de evenaar is het altijd om ongeveer zeven uur 's ochtends licht, en zeven uur 's avonds donker.

Iedereen die een goed inkomen heeft (de upper middle class en hoger) neemt voor een reis naar een andere stad al gauw het vliegtuig, zeker nu er sinds enkele jaren een aantal low-cost airlines zijn zoals Viva Air en EasyFly. Medellín is vanaf Bogotá bijvoorbeeld zo'n zeven à acht uur rijden over bochtige wegen door de bergen, met de bus al gauw negen tot tien uur, terwijl de vlucht hooguit een uurtje duurt.

De minder welgestelden nemen voor zo'n reis de (nacht)bus, maar dat is ook niet altijd een comfortabele ervaring. Maar wel goedkoper dan vliegen.

Ik heb zelf alleen maar gevlogen naar andere steden, niet alleen omdat het sneller was maar ook vanwege de veiligheid. Voor Nederlanders zijn vluchten ook goed betaalbaar. Ritten met de auto (alleen als passagier) zijn beperkt gebleven tot wat taxiritten en met collega's van Bogotá naar Zipaquirá. Binnenlandse vluchten heb ik gemaakt naar Medellín, Pereira, Ibagué en Leticia; die laatste stad is sowieso niet over de weg bereikbaar.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CO] Colombia

Bericht door waldo79 » zo 12 jul 2020, 23:22

Die binnenlandse vluchten zijn zeker in de landen in de Andes en binnen de rest van Zuid-Amerika vrij gebruikelijk. Europeanen willen zich nog wel eens verkijken op de gigantische afstanden (en het al dan niet moeilijke terrein).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CO] Colombia

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 jul 2020, 23:40

^^ De afstanden zijn niet eens altijd groot, hemelsbreed al helemaal niet. Van Bogotá naar Medellín is bijvoorbeeld maar 420 km over de weg, en hemelsbreed maar 240 km. Van Bogotá naar Pereira is 180 km hemelsbreed, 320 km over de weg, of zeven uur rijden.

Er zijn derhalve in Colombia, maar ook in andere Zuid-Amerikaanse landen, tig vluchten die niet meer zijn dan opstijgen en gelijk daarna weer landen, die echter wel populair zijn omdat een rit over de weg enorm lang duurt, en de trein bijna nergens een alternatief is.

Overigens kun je je op de afstanden tussen de landen wel verkijken. Ik moest destijds voor het werk ook naar ons kantoor in Rio de Janeiro, want 'ik was toch in de buurt'. Daar zeg je natuurlijk geen nee tegen, maar van Bogotá naar Rio de Janeiro is 6,5 uur vliegen, vergelijkbaar met een vlucht van Amsterdam naar Dubai.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CO] Colombia

Bericht door Chris » ma 13 jul 2020, 9:20

Ondanks dat je tussen de grotere steden wel kan vliegen is een goed wegennet nog steeds essentieel, ook voor het goederenvervoer. Colombia heeft ook amper een spoorwegennet en volgens mij bijna geen passagiersdiensten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CO] Colombia

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jul 2020, 10:17

^^ De nationale spoorwegmaatschappij is begin jaren '90 failliet gegaan. Passagierstreinen van betekenis zijn er nauwelijks. Vanaf Bogotá gaat er in de weekenden een toeristische trein naar Zipaquirá, maar dat is een stuk trager dan met de bus. Her en der zijn nog wat korte trajecten waarop nog wel passagierstreinen rijden, maar dan uitsluitend van lokaal belang en eveneens met zeer lage frequenties. Intcercity-vervoer per trein is er niet, maar dat is er in Zuid-Amerika nauwelijks. Ecuador, Peru en Bolivia hebben wat treinen die vooral op toerisme gericht zijn, Argentinië heeft een redelijk netwerk met ook de nodige lange-afstandstreinen, in Chili rijden er treinen tussen Santiago en Chillán, Brazilië heeft één dagelijkste Intercity-treindienst tussen Vitoria en Belo Horizonte. In andere landen is er qua treinen niks van betekenis.

Terug naar Colombia: Medellín heeft een goed functionerende en moderne metro, iets waar ze in de stad trots op zijn omdat ze als eerste stad in Colombia een metro hadden. Samen met de aansluitende 'metrocable' (kabelbanen) vormt dit een goed urbaan OV-systeem. Toen ik terugkwam uit Medellín vroegen In Bogotá moet je het met bussen doen, voor een belangrijk deel wel over vrijliggende busbanen (TransMilenio), al hangt het er wel van af of je dichtbij een TransMilenio-station zit. Toen ik in Bogotá zat was het TransMilenio-station bijvoorbeeld 15 minuten lopen en zou ik naar het vliegveld één (en in de weekenden twee) keer moeten overstappen, terwijl ik ook met een rechtstreekse gewone bus kon reizen. In Bogotá is nu ook een metro in aanbouw, maar het zal nog tot ca. 2028 duren voordat deze in gebruik genomen wordt.

Ik ben het met je eens dat een goed wegennet wel noodzakelijk is, en er zijn ook genoeg Colombianen die over de weg rijden. De ietwat langere routes waar ik als passagier in een auto of bus gereden heb (Bogotá-Zipaquirá, Pereira-Salento, Medellín JMC airport-Medellín) lagen er vrij goed bij en hadden wel wat langeafstandsverwijzingen, en op veel plekken moest er tol worden betaald. Ik geloof dat er in Colombia enkele honderden tolstations zijn.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 13 jul 2020, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CO] Colombia

Bericht door Chris » ma 13 jul 2020, 10:21

Rond die TransMilenio liggen ook de voornaamste wegen van Bogotá. Sommige daarvan zijn ongelijkvloers / snelwegachtig maar als ik het zo op Google Earth bekeek lijkt het niet dat Bogotá nou echt een goed snelwegennet heeft. Meer een netwerk van arterials die soms ongelijkvloerse kruisingen hebben.

Medellín heeft naar verhouding wellicht wel een betere infrastructuur dan Bogotá.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CO] Colombia

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jul 2020, 10:30

Chris schreef: ma 13 jul 2020, 10:21 Rond die TransMilenio liggen ook de voornaamste wegen van Bogotá. Sommige daarvan zijn ongelijkvloers / snelwegachtig maar als ik het zo op Google Earth bekeek lijkt het niet dat Bogotá nou echt een goed snelwegennet heeft. Meer een netwerk van arterials die soms ongelijkvloerse kruisingen hebben.
De Autopista Norte (vaak gewoon Autopista genaamd), de Avenida NQS (Norte-Quito-Sur) en de Avenida El Dorado (de weg naar het vliegveld) rijden allemaal wel redelijk door. De Autopista en de NQS zijn grotendeels ongelijkvloers. Maar een rit door de stad kan veel tijd kosten. Mijn appartement zat op de hoek van Carrera 15 en Calle 87, en op een ochtend in het weekend of later in de avond kon een taxirit van/naar het vliegveld soms binnen de 25 minuten, terwijl ik overdag ook wel heb meegemaakt dat het 1 uur en 15 minuten duurde.
Medellín heeft naar verhouding wellicht wel een betere infrastructuur dan Bogotá.
Medellín heeft door de geografie zijn eigen problemen, maar de metro en de kabelbanen zorgen in ieder geval dat er een goed functionerend OV is, en de doorgaande wegen in Medellín rijden naar mijn idee veel beter door dan die in Bogotá. De stad is natuurlijk ook kleiner dan Bogotá. Medellín is wel een erg prettige stad, de temperatuur is er altijd rond de 24-25 graden (door de hoogte van 1700 meter wordt het er nooit echt heet), en de mooie natuur is dichtbij; met de kabelbaan ga je zo naar Parque Arví en ben je midden in de natuur. De stad is ook toeristischer dan Bogotá.


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CO] Colombia

Bericht door Chris » za 01 aug 2020, 23:15

Colombia heeft straks de top 3 langste tunnels in Latijns-Amerika:

* Túnel de Oriente (8.200 m), ten oosten van Medellín, opengesteld 2019
* Túnel de la Línea (8.650 m), ten oosten van Armenia, open te stellen in 2020
* Túnel del Toyo (9.840 m), ten noordwesten van Medellín, open te stellen in 2024

Een groot probleem voor transport in Colombia zijn de hoge bergpassen. Er zijn diverse rutas nacionales die met kronkelige bergwegen over passen van meer dan 3.000 meter hoogte voeren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CO] Colombia

Bericht door Chris » wo 05 aug 2020, 19:19

Chris schreef: za 01 aug 2020, 23:15* Túnel de la Línea (8.650 m), ten oosten van Armenia, open te stellen in 2020
Ik heb mij wat meer verdiept in dit project. Ik dacht eigenlijk dat het een soort basistunnel was, maar dat blijkt toch iets anders te liggen.

De bestaande RN40 is verdubbeld met één nieuwe rijbaan over 30 kilometer tussen Calarcá en Cajamarca (tussen de grotere steden Armenia en Ibagué). De oude RN40 wordt dan een éénrichtingsweg met 2 rijstroken.

De Túnel de La Línea is dus ook een enkelbuizige tunnel met 2 rijstroken in de richting Ibagué. Verkeer richting Armenia rijdt nog zoals vroeger over de pas, die 800 meter hoger ligt dan de tunnel.

De La Línea, ook wel de 'Stelvio van Colombia' genoemd, is een bergpas op 3.265 meter hoogte. De tunnel ligt op 2.420 meter hoogte. Armenia op 1.400 en Ibagué op 1.100 dus er blijft sowieso een groot hoogteverschil.

In september moet de tunnel worden geopend.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CO] Colombia

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 aug 2020, 20:03

^^ Een ritje van Armenia naar Ibagué zal dan een heel stuk sneller gaan dan een ritje de andere kant op. Dat zal een verschil van misschien wel een half uur zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CO] Colombia

Bericht door Chris » vr 04 sep 2020, 22:07

De tunnel La Línea is vandaag geopend voor het verkeer! Het is dus de langste wegtunnel in Latijns-Amerika, bijna 8,7 kilometer lang en een éénrichtingstunnel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [CO] Colombia

Bericht door Wouter N14 » vr 04 sep 2020, 22:20

Mooi project!
En ik hoop op afdoende spookrijbeveiliging....
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CO] Colombia

Bericht door Willem » vr 04 sep 2020, 22:57

Zijn er plannen om voor de andere richting nog een tunnel te bouwen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CO] Colombia

Bericht door Chris » vr 04 sep 2020, 23:03

Wellicht op termijn, dit is een enorme investering voor een land dat nog weinig goede weginfrastructuur heeft in de meeste gebieden.

Volgens Google Maps duurt het 45 minuten om het deel te rijden over de pas wat je in circa 10 minuten zou moeten kunnen rijden via de tunnelroute. De pasroute is zo kronkelig dat de afstand al bijna het dubbele is en de rijsnelheid zal er ook wel lager liggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CO] Colombia

Bericht door Chris » di 06 okt 2020, 21:15

De RN80 vormt een oost-westroute door het noorden van Colombia en is 261 kilometer lang.

In 2014 begonnen werkzaamheden om - afgaande op satellietbeelden - nagenoeg de gehele route naar 2x2 rijstroken te verbreden. Op satellietbeelden is echter ook te zien dat op veel trajecten de bouw uiteindelijk gestaakt is, nog niet zo heel veel van de weg is nu met 2x2 rijstroken geopend.

Op 1 oktober opende 18 kilometer met 2x2 rijstroken tussen Bosconia en Mariangola. Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=10. ... 7/-73.7777

Afbeelding
011020 Ruta Del Sol 3 - JM ANI (1) by Ministerio de Transporte, on Flickr

Afbeelding
011020 Ruta Del Sol 3 - JM ANI (2) by Ministerio de Transporte, on Flickr

Afbeelding
011020 Ruta Del Sol 3 - JM ANI (14) by Ministerio de Transporte, on Flickr

Afbeelding
011020 Ruta Del Sol 3 - JM ANI (16) by Ministerio de Transporte, on Flickr

Plaats reactie