[LAO] Laos

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[LAO] Laos

Bericht door Pino » vr 02 jan 2009, 22:09

Een collega van mij was midden jaren '90 in Laos en volgens haar was er in die tijd in de hoofdstad Vientiane nog geen asfaltweg te vinden. Wellicht wat overdreven, maar feit is dat de wegenbouw in Laos in de afgelopen tien jaar een sterke vlucht heeft genomen. Je zult er nog geen snelweg vinden, ook niets wat er in de buurt komt, maar er wordt een grote verbeteringsslag gemaakt op de doorgaande wegen, vaak met grote subsidies van landen uit de regio. Die doen dat overigens niet alleen omwille van de ontwikkelingshulp (een asfaltweg in plaats van een dirt road maakt markten bereikbaar voor boeren, zodat die hun waren beter kunnen verkopen), maar ook vanwege de sterk toenemende verkeersvraag richting China. De meest directe route tussen Thailand (Bangkok) en China (Kumming) loopt dwars door Laos, vanaf de (eerste) Thai-Lao Friendship Bridge via Vientiane en Luang Prabang naar de Chinese grens bij Boten. Deze Route 13 is in de koloniale tijd al door de Fransen aangelegd, maar hij leidde altijd een vrij sluimerend bestaan omdat het meeste verkeer toch de Mekong nam. Tot het recente verleden du, want naar ik begrijp is het vrachtverkeer op deze route in de afgelopen jaren sterk toegenomen.

Een tweede route vanaf Thailand naar China via Laos staat op stapel voor 2011. Vanuit de Thaise stad Chiang Rai zou men dan bij Huay Xai Laos inrijden (via een nieuw aan te leggen brug). Binnen Laos zou Route 3 vervolgens worden uitgebouwd, zodat verkeer ook dan snel bij de grensovergang bij Boten zal kunnen komen. Meer naar het zuiden toe is Route 9 in de afgelopen jaren uitgebouwd, waardoor een nieuwe snelle route tussen Thailand en Midden-Vietnam is ontstaan - een tijdwinst van uren ten opzichte van de route in haar oorspronkelijke toestand. Stuk voor stuk betreft het routes door bergachtig gebied, dus er valt veel winst te behalen.

Desalniettemin is het op de wegen in Laos ronduit rustig. De natuur is volkomen ongerept, en zeker in het noorden is Route 13 een prachtige route. De belangrijkste route van Laos -en ook de enige route waarop wij hebben gereden- is Route 13. Deze loopt vanaf de Chinese grens bij Boten via de belangrijkste steden Luang Prabang, Vientiane, Savannakhet en Pakse naar de zuidgrens met Cambodja. Hij loopt ook voor het grootste gedeelte door de vallei van de Mekong, waar het grootste gedeelte van de Lao woont en het grootste gedeelte van de productie plaatsvindt. Zeker in het bergachtige noorden is het een bochtige, trage en smalle route (twee vrachtwagens moeten elkaar langzaam rijdend passeren), maar in de vlakte rijdt hij aardig door. Wat mij opviel is dat het asfalt in goede staat is; niet het hobbelcircus uit Vietnam waar je om de haverklap weer op de remmen moest voor een of andere hobbel of kuil. Op die plaatsen waar het asfalt slecht was, werd duidelijk aan de weg gewerkt. Dat geldt in ieder geval voor Route 13. Ik weet natuurlijk niet hoe het op andere routes zit.

Evenals in de naburige voormalige Franse kolonies Vietnam en Cambodja is ook in Laos het gebruik van kilometerstenen wijd verbreid. Ze zijn vaak slecht onderhouden of verstopt tussen hoog gras; dan moet je maar even een kilometer wachten totdat je kunt lezen hoe en wat. Voordeel ten opzichte van met name Vietnam is dat gebruik is gemaakt van een duidelijk lettertype, dus daar ligt het niet aan. Misschien alleen niet zo handig om wegnummer en kilometrage in zwarte letters op rode achtergrond te zetten? De kilometerstenen zijn overigens de enige plaatsen waarop je wegnummers terug ziet komen. Veel genummerde wegen zijn er niet in Laos (zal t.z.t. eens een route-lijstje voorbereiden en Marcel bijpraten over het nummeringssysteem). De meeste wegen zijn dus niet genummerd en ook niet voorzien van kilometerstenen of enige andere vorm van bewegwijzering. Ik houd het er maar op dat er ook niet veel kruisingen zijn. Op het traject tussen Luang Prabang en Vientiane van ruim 350 kilometer kom je welgeteld drie splitsingen van belang tegen; lokale rebellen hebben ooit het hele noorden kunnen afsluiten van de hoofdstad door de kruising tussen Route 13 en Route 7 bij Muang Phu Koun te bezetten.

Wat er aan richtinggevende bewegwijzering staat is uitgevoerd in witte letters tegen een blauwe achtergrond. Vrijwel alles staat op de borden in het Lao gevolgd door een Engelse "vertaling" of tenminste een transcriptie in Romaanse tekens (de ene keer staat het Engelse "bridge" op de borden, de andere keer "Houang", de transcriptie van het woord zoals je het in het Lao zou schrijven). Ook waarschuwingsborden zijn tweetalig uitgevoerd.

De foto's (deels vanuit een bus, dus met excuus voor de mindere kwaliteit)
SPOILER: TOON

Route 13 bij Luang Prabang
Afbeelding

Wegbeeld Route 13 in en om Vang Vieng
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wegbeeld Route 13 ten noorden van Vientiane
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De route van Vientiane naar Thailand (ongenummerd) is de breedste weg die ik in Laos heb gezien. Bij de afrit naar de Thai-Lao Friendship bridge wordt de vierbaansweg vervangen door een smal asfaltweggetje.
Afbeelding

Tolstationnetje aan de provinciegrens. Voor een volledige toeristenbus moest welgeteld 20.000 kip (EUR 1.75) worden neergeteld.
Afbeelding

Kilometerstenen
Afbeelding
Afbeelding

Bewegwijzering, de tweede u aangeboden door Beer Lao
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaatsnaambord. De B staat voor Ban, wat zowel stadsdeel als dorp betekent. Je komt hem op ieder plaatsnaambord tegen. Wat je niet tegenkomt op die borden is de naam van een stad die je inrijdt (en die uit meerdere ban bestaat). Een kombord Vientiane of Luang Prabang staat nergens, wel zie je de individuele stadsdelen verschijnen. Het plaatsnaambord staat er overigens puur ter informatie; het geeft niet aan dat er bibeko-restricties gelden.
Afbeelding

Regelmatig worden vrachtwagens gesommeerd zich te laten wegen
Afbeelding

Alle bruggen keurig benoemd op de borden.
Afbeelding
Afbeelding
Volledige foto's, op de kaart geplaatst, via Panoramio.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LAO] Laos

Bericht door Chris » vr 13 dec 2013, 22:12

Recent is de vierde brug over de Mekong tussen Thailand en Laos geopend, in de noordwestelijke provincie Bokeo. Zo raakt Laos langzaam minder geïsoleerd. Het is een tolbrug.

Afbeelding

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » vr 12 apr 2019, 19:16

Als vervolg op wat ik in Thailand onderwerp schreef en antwoord op Pino

Naar Kunming is het 1400km en dan nog 1000 naar Luang Prabang. Door Vietnam zou korter zijn, maar dat is een burocratische nachtmerrie. Dan word je meestal uiteindelijk ook nog opgezadeld met een gids of zelfs een gidsauto. $350 per dag.
Heen een wat noordelijke route langs Guizhou, terug langs de kust. Kunming Laos vv zelfde weg, want alternatief is alleen met 4x4 en kost zeer veel tijd.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » do 09 mei 2019, 18:21

Vandaag 9 mei 2019 de 13n van de chinese grens bij Mohan/Bo Ten naar Luang Prabang gereden. Voor 300km waren 7,5 uur nodig. Het eerste stuk vlak na de grens bestaat in feite niet (meer). De hele grensstreek wordt verbouwd, met nieuwe grensposten en de hogesnelheidslijn en een motorway van China naar Laos worden aangelegd. Alles met zware trucks . Je rijdt dus tientallen km's over een bouwterrein met een indicatie van toekomstige wegen, enkel grove steen en zand.
Later komt er weer een weg, maar voortdurend opbrekingen, wat herstel van enorme gaten en scheuren. Slechte plekken zijn al uitgefreesd soms maar dat is erg gevaarlijk want je rijdt zo een gat in. Op 100 km voor LB begint de ellende opnieuw, soms rijd je over een bouwterrein, soms over de al aan gort gereden oude weg.
Verder lopen er kippen, kuikens, varkens, biggetjes, honden en heel veel kleine kinderen op en langs de weg, die volgebouwd is met stalletjes om iets te verkopen op veel plaatsen. Het is eigenlijk waanzin dat dit de naam AH12 draagt.
De hele weg is over de eerste 200km een bergweg met voortdurend scherpe bochten, en steile hellingen tussen de 7 en 10%
Veel stalletjes en simpele optrekjes zijn vlak tegen de weg aangbouwd, in dorpen rijd je tussen de marktkramen door en er is veel zwaar vrachtverkeer. Ook veel bouwverkeer rond de spooraanleg heeft de weg op veel plaatsen echt verwoest.
Dus eerste deel na de grens zeer slecht te berijden, dan tot Muang Xai zeer bergachtig en veel schade en werkzaamheden, dan tot Pak Mong goed uitgebouwde weg met wel af en toe potholes en scheuren, ook weer bergachtig, daarna meer rechte stukken en geteerd gravel wegdek zonder belijning ( die overigens daarvoor ook vrijwel weggesleten was) waarvan de laatste 80 km zeer slecht en moeilijk te berijden, geen wegdek. Langs de hele route staan nog Franse km stenen met aanduidingen in Lao en Latijns Schrift en afstanden afwisselend tot alle grotere plaatsen langs de 13n. Goede hulp, want tot Muang Xai is er geen enkele bewegwijzering dus op de stenen letten of je goed rijdt. Bij meerdere splitsingen maar even de weg gevraagd.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » vr 10 mei 2019, 17:33

Vandaag vanuit Luang Prabang over wat op de Google Maps de 1n is naar de Kuang Si watervallen. Niet al te brede weg, geen belijning, veel potholes, scheuren en grote uithollingen. Druk want veel minivans met toeristen en motoren. De KM stenen vermelden 2501 als wegnummer. Bij de afslag naar de watervallen gaat de 1 rechtdoor en is ter plekke een zandweg?!
De afslag naar links heeft ook op de KM stenen 2501 met in het park waar alleen voetgangers komen nog een laatste steen met 0 als afstand tot Kuang Si. Ook is op de afslag elke pothole van vers asfalt voorzien.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » za 11 mei 2019, 18:22

De 13n ten zuiden van Luang Prabang is in redelijk staat en de meeste gaten zijn gedicht. De 4 vanaf de afslagvanaf de 13 tot wat Google de weg zonder naam noemt is prima, mooi breed en oud maar nog goed asfaltbeton. De Weg zonder naam of nummer verbindt de 4 en de 13 over het hooggebergte. De westkant is goed met veel recent gerepareerde stukken bestaande uit geteerd gravel, de oostkant is slecht tot gevaarlijk met weggespoelde stukken speciaal in de keerlussen aan bergzijde. De reparaties zijn in volle gang in mei 2019, maar nu kom je niet omhoog zonder 4x4.
De 13 verder wordt steeds beter richting Vientiane en maakt sneller rijden dan 50 of 60 mogelijk, ook breder.
Waar de werkzaamheden aan de HSL en een motorway in de buurt zijn is er hinder en schade.
De Yunnan Motorway Corporation bouwt een snelweg naar Vientiane in het verlengde van de G8511 in China en een Chinees electro bedrijf bouwt de HSL Kunming Vientiane.
Waar nu de gemiddelde snelheid op 40km per uur ligt op z'n gunstigst in Laos, gaat een nieuwe snelweg enorme veranderingen inluiden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LAO] Laos

Bericht door Chris » za 11 mei 2019, 18:33

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Laos draagkrachtig genoeg is om een autosnelweg en hogesnelheidslijn te financieren. Het is één van de armste landen in Azië, naast het al beperkte autobezit zullen weinig mensen het geld voor de tol kunnen betalen, lijkt me? Vooral omdat het terrein extreem lastig is, zelfs in Europa worden in het algemeen geen snelwegen door dergelijk terrein aangelegd. Er is her en der al wat zichtbaar van de bouw op recente satellietbeelden van Google Earth en buiten de regio Vientiane lijkt dit om behoorlijk veel tunnelbouw te gaan.

Ik kan me zo een scenario voorstellen waarin Laos de leningen niet kan terugbetalen en dit infrastructuur in Chinees eigendom wordt. Gebouwd door China, met Chinese werknemers en straks wellicht gewoon in Chinees eigendom. Laos heeft het nakijken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [LAO] Laos

Bericht door Pino » za 11 mei 2019, 19:03

^^ China is ook het enige land dat echt belang heeft bij een hoogwaardige weg van Kunming naar het zuiden. Is vanaf dit deel van China ook een nabije zeehaven.

Hoewel mijn bezoek aan Laos alweer tien jaar geleden is: Route 13 leek toen de enige relevante route tussen Luang Prabang en Vientiane. Maar ook daar een bergachtig stuk met behoorlijk steile stukken waar je niet harder zult rijden dan een 40 per uur. Ik meen wel dat er, vooruitlopend op de snelweg, enkele jaren terug al een soort Route 13 var(iante) was aangelegd om daarmee beter door de bergen te komen. Ikzelf herinner me vooral de mist en de wagenzieke andere buspassagiers in de bus; kennissen die bij mooier weer reden herinneren zich de combinatie van schitterend landschap en diepe afgronden langs de weg.

EDIT: die Route 13var is de weg tussen Kasi en Route 4 bij Muang Nan. Dat is volgens mij wat je gereden hebt en wat je omschrijft als "de weg zonder naam". Op websites wordt dit ook wel omschreven als "the new road" tussen Luang Prabang en Vientiane. Ik lees over deze weg dat hij een kortere en snellere reisroute geeft, maar veel steilere hellingen kent dan Route 13. Dat is meteen ook de reden dat bussen en vrachtwagens hem niet pakken, want die kunnen dat helemaal niet aan. Betekent in die zin wel dat een terugweg via Phou Khoun je wel veel meer tussen traag verkeer zal brengen.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » zo 12 mei 2019, 15:24

Ik prefereer het traag verkeer over de 13, in de huidige omstandigheden is de weg zonder nummer westwaarts bergop niet te doen, alleen met 4x4.
De nieuwe door Yunnan Motorway Corporation ( dus is direct al eigendom van een Chinees bedrijf, net zo als de péages privé zijn) gebouwde snelweg gaat wel degelijk tol opbrengen, er is zeer veel vrachtverkeer vanuit China en vv, en veel Chinese toeristen. Vwb het beperkte Laotiaanse autobezit, in Vientiane was het druk en op de 13n rijden veel Laotiaanse auto's. Vergeet ook de huurauto's met toeristen niet, door de nieuwe snelweg wordt het land veel bereikbaarder, alles bruggen en tunnels, het zal uren schelen en dat alleen al is goed voor de economie.
Als China niet investeert in Laos, wie dan wel?. Cambodja is ook in de Chinese invloedssfeer en Sihanoekville wordt ontwikkeld. Ik neem aan dat de snelweg vanuit Laos later door gaat die kant op, er wordt nu al een snelweg vanuit PnomPenh gebouwd.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » di 14 mei 2019, 15:54

Volgens de billboards bij de diverse werken in Laos zullen 6 motorways gebouwd worden. De kippers, betonmixers en grondstoftankers die ik rond de werken zie rijden, hebben allemaal een Lao of Thai kenteken. Het is dus niet zo dat chinezen alles doen.
Wat wel opvalt, de wegen ten noorden van Luang Prabang zijn in chinese stijl gebouwd, dus met een stenen greppel naast de weg, die wat hoger ligt. De verkeerstekens in Laos zijn europees, met wit vlak en rode rand, en vanwege de vele bochten zie je vooral de oude Z bocht en de bocht links en rechts bogen. De hellingaanduidingspijlen wijzen van links naar rechts zoals in Europa. Benoorden LB echter zijn alle verkeersborden in feite chinese borden, alleen is veld wit ipv geel en de rand rood ipv zwart. Maar de tekens zijn allemaal gelijk aan die in China. Dus de dubbele s op elkaar ipv Z, andere vormen voor bochtaanduidingen en de hellingsaanduidingen van rechts naar links zoals in China omdat daar vroeger van rechts naar links gelezen werd. Inhaalverbod ook met chinese stijl doorgestreepte kromme pijl. Mij werd verteld dat China al deze wegen in het noorden uitgebouwd heeft in het kader van de Ho Chi Min route tijdens de Indochinese oorlogen. En dat veel chinezen nog altijd boos zijn omdat China dat allemaal betaald heeft en er niets voor teruggekregen, want de grote vriend van Laos is nu Vietnam en dat is geen vriend van China.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LAO] Laos

Bericht door Chris » do 30 mei 2019, 20:15

Ik kwam toevallig dit bericht tegen over de snelweg tussen Vang Vieng en Vientiane. 109 kilometer lang en kost $ 1,3 miljard.

>> http://www.china.org.cn/business/2019-0 ... 837684.htm

Op satellietbeelden is al iets in aanbouw te zien op dat traject, het is me niet duidelijk of dit een autosnelweg of spoorlijn is, gezien de lengte van duikers (circa 35 meter) lijkt dit een autosnelweg te zijn, maar gezien het alignement en smalle uitgravingen lijkt het dan weer een spoorlijn te zijn.

Het traject Vang Vieng - Vientiane is nog relatief vlak, noordelijk van Vang Vieng liggen de grote bergpassen.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » wo 04 sep 2019, 7:22

Wat foto's van de eerste dag tijdens de trip in Laos
SPOILER: TOON

Afbeelding
Grenspost Mohan China uit naar Boten
Afbeelding
de eerste kilometers in Laos
Afbeelding
Afbeelding
Grenspost Laos
Afbeelding
verder Laos in
Afbeelding
Afbeelding
Afbeeldingu
Afbeelding
Afbeelding
Naar de Laotiaanse Douane Controle
Ik heb nog een berg foto's van de trip door Zuid China en Laos, als er belangstelling voor is wil ik er nog wel meer plaatsen

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » di 10 sep 2019, 9:56

En dan echt Laos in, op weg naar Luang Prabang
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » vr 13 sep 2019, 9:01

van Luang Prabang naar Vientiane
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
The Road with No Name.
wanneer je inzoomt zie je een truck rechts naast de weg, omgeslagen. Normaal beeld langs de wegen

Afbeelding

Eind van de weg zonder naam , rechts naar Vientiane, links de oude weg naar Luang Prabang

Afbeelding
Afbeelding

Vientiane
]Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [LAO] Laos

Bericht door Pino » vr 13 sep 2019, 9:47

Het ziet er allemaal nog net zo uit als in 2008: stoffig, relatief smal, dit soort autootjes, omgevallen vrachtwagens in de berm en maar op die stukken die met steun van andere landen onderhanden zijn genomen op zich heel redelijk asfalt. Alleen het soort voorwegwijzer aan het einde van The Road with No Name kan ik me niet herinneren, met afstanden en een AH-nummer zelfs. Maar als ik het goed zie, staat daar AH13 terwijl dit stuk van Laos Route 13 AH12 is :|

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » vr 13 sep 2019, 10:38

De AH 12 ging kort na de grens bij Boten westwaarts naar Thailand...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [LAO] Laos

Bericht door Pino » vr 13 sep 2019, 10:58

^^ Dat zou AH3 moeten zijn ...
https://en.wikipedia.org/wiki/AH3

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » vr 13 sep 2019, 15:13

Dat is correct was de AH3 die we in China vanaf Kunming ook al aangeduid zagen. De AH 13 ging zuidwestwaarts vanaf Muang Xai naar Thailand. De AH 12 loopt over de route nationale 13 in Laos, dat zal de verwarring wel geven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [LAO] Laos

Bericht door Pino » vr 13 sep 2019, 16:03

^^ Dat was precies wat ik dacht toen ik dat bord zag ;) Route 13 in Laos is tot aan de brug over de Mekong bij Vientiane AH12 (gaat vervolgens Thailand in richting Bangkok/AH1), waarna Route 13 tot aan de Cambodjaanse grens verder gaat als AH11 (gaat vervolgens verder richting Sinahoukville). Ik snap waarom de AH's nu zo gerouteerd zijn, over belangrijke achterlandverbindingen, maar ergens is het toch jammer dat de oude Franse Route Coloniale 13 van Saigon naar Luang Prabang niet als AH in ere is hersteld. Als je er nu zo naar kijkt, was dat toch wel een vroege Asian Highway ...

(na de onderbreking door Cambodjaanse Route 7 gaat de weg naar Ho Chi Minh Stad op de Vietnamese grens niet voor niets weer verder als QL13)

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » vr 13 sep 2019, 17:21

De Franse km stenen staan nog overal

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » za 14 sep 2019, 10:42

De RN 1/2501 loopt ten zuiden van Luang Prabang als 2501 tot een National Park.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » do 19 sep 2019, 10:01

Nog wat foto's van de rit over de Weg zonder naam naar Vientiane
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [LAO] Laos

Bericht door keokiracer » do 19 sep 2019, 15:14

ronny forgeron schreef: do 19 sep 2019, 10:01Afbeelding
Welk merk vrachtwagen is dat? Is dat een Chinees merk?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LAO] Laos

Bericht door Coen Tunnel » do 19 sep 2019, 18:34

^^ Dongfeng.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » do 19 sep 2019, 18:37

En een Chinees kenteken

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » vr 20 sep 2019, 10:23

De N13 van Kasi naar Vientiane
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » za 21 sep 2019, 11:18

Terug de n13 van Vientiane naar VangVieng
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Autopech nabij Resort, in half uur met tiewraps gefixt
SPOILER: TOON

Afbeelding
Weg naar resort
SPOILER: TOON

Afbeelding
de buggy wijst de weg
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [LAO] Laos

Bericht door ronny forgeron » zo 22 sep 2019, 10:57

Over de 13 terug naar China, eerst over de tolbrug.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Boten
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [LAO] Laos

Bericht door Kaaiman » ma 23 sep 2019, 15:14

ronny forgeron schreef: zo 22 sep 2019, 10:57Afbeelding
Stammen dit soort betonnen tableaus nog uit de tijd van Frans Indochina of worden ze ook nog steeds nieuw geplaatst?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [LAO] Laos

Bericht door Pino » ma 23 sep 2019, 16:44

Ik ga ervan uit dat dit een bijzondere mega-kilometersteen is die relatief recent is geplaatst. Maar de kleinere die je iedere kilometer vindt? Ze worden in ieder geval nog onderhouden en zo af en toe overgeschilderd. Mijn inschatting in 2008 was ook dat ze ook stonden langs stukken weg die ruim jonger zijn dan de koloniale tijd. In Vietnam stonden ze bijvoorbeeld ook langs nieuwere snelwegen - dat zegt ergens iets over de gedachten in de regio. Ik heb daar nergens een moderner kilometerbord gezien (laten we zeggen Italiaanse stijl) of een metalen model zoals je ze tegenwoordig in Frankrijk ziet.

Plaats reactie