[LAO] Laos

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: [LAO] Laos

Bericht door Snelwegfreak » di 24 sep 2019, 7:33

ronny forgeron schreef:
wo 04 sep 2019, 7:22
Ik heb nog een berg foto's van de trip door Zuid China en Laos, als er belangstelling voor is wil ik er nog wel meer plaatsen
Heel erg gave foto's, Ronny, blijf ze vooral posten! Wel wil ik je vragen om zulke grote foto's of eerst te verkleinen of in een spoiler te plaatsen. Dat komt de leesbaarheid nogal ten goede :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

ronny forgeron
stadsweg

Bericht door ronny forgeron » di 24 sep 2019, 7:37

Ja begrijp ik. Maar het is alheel tijdrovend werk om vanuit hier in China dit te doen. Flickr.com is geblokkeerd ( maar niet de foto's als ze eenmaal in het forum staan!), alles moet via vpn die heel traag is. Dus ik ben al blij dat het überhaupt lukt.... Elke serie kost een hele middag.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 sep 2019, 8:57

Heerlijk dat internet in China... Lijkt me dan dat spoilers de oplossing zijn; da's niet meer dan een vlugge klik hier op het forum (alle tekst/code van de foto's selecteren en dan spoiler klikken). 8-)

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 24 sep 2019, 9:26

Content in spoilers wordt toch alsnog tegelijk geladen wanneer je de pagina opent?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 sep 2019, 9:54

^^ Volgens mij wel. Maar je kunt wel een post onderaan een pagina lezen, zonder dat die verspringt terwijl foto's hoger op de pagina laden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 nov 2020, 14:53

Eind dit jaar moet de eerste snelweg van Laos worden geopend, een 109 kilometer lang traject van Vientiane tot Vang Vieng. Dit is onderdeel van de noord-zuidsnelweg van China naar Thailand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 nov 2020, 15:39

Wat doet dat bord links daar nou op de onderste foto? Laos rijdt rechts!

Ik zal voor de aardigheid trouwens eens mijn foto’s uit 2008 van de weg Vientiane-Vang Vieng weer eens online zetten. Wat een verschil!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 nov 2020, 15:41

Die onderste foto zou wel eens Sri Lanka kunnen zijn. :?

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 16 nov 2020, 19:10

Of de foto is in spiegelbeeld.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » ma 16 nov 2020, 19:34

Op de bovenste foto's heeft de weg overal een gele middenlijn. Die ontbreekt op de laatste foto. Ik denk dus dat die laatste foto niet in Laos is genomen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 nov 2020, 22:23

^^ Lijkt mij ook. Als je een beetje kijkt naar de tekst op die borden, lijkt die ook maar in één schrift op de borden te staan. Waar borden in Laos in Lao en Romaans schrift zijn. Overigens valt de gele middenstreep op deze foto's me ook wel op. Is toch niet gangbaar in Azië, zeker ook niet in China waar de wegenbouw-standaarden toch meestal simpelweg zijn geëxporteerd naar de buurlanden die nu met Chinees geld worden ontsloten.

Anyway, in de spoiler de beloofde foto's. In mijn eigen post van begin 2009 aan het begin van deze draad merkte ik daarop bij dat er in tien jaar veel veranderd was qua wegen in Laos. Welnu: deze nieuwe snelweg, waarvan je dus hieronder foto's ziet van twaalf jaar terug, was twintig jaar terug voor grote delen nog onverhard. Nogal een tempo van verandering! De foto's zijn toen voor een aanzienlijk deel vanuit een rijdende bus gemaakt, dus kwaliteit aan de matige kant.
SPOILER: TOON

AfbeeldingLaos 2008 by Pino, on Flickr

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 16 nov 2020, 22:46

Je mag de invloed van het economisch sterke Thailand in de regio niet onderschatten. Voor zover ik kan zien volgt men grotendeels de standaard van dat land (inclusief de gele middenlijn).

Thailand zelf hoort dan weer in de collectie Nieuw-Zeeland en Japan qua standaarden.

Die laatste foto zou wel eens in Bangladesh kunnen genomen zijn.

ronny forgeron
stadsweg

Bericht door ronny forgeron » wo 18 nov 2020, 13:49

De standaard belijning, voor zover aanwezig tenminste, is wit in Laos. (zie ook mijn foto's)
In China is de standaard geel voor rijrichting scheiding. De snelwegen in Laos worden door Yunnan Motorway Corporation gebouwd, en die past gewoon de Chinese standaards toe. Bovengeplaatste foto's, behalve de onderste, zijn op het Chinese internet verschenen naar aanleiding van het gereed komen van de Motorway Vientiane Luang Prabang, die volgende maand geopend zal worden

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 18 nov 2020, 14:46

ronny forgeron schreef:
wo 18 nov 2020, 13:49
De standaard belijning, voor zover aanwezig tenminste, is wit in Laos. (zie ook mijn foto's)
In China is de standaard geel voor rijrichting scheiding. De snelwegen in Laos worden door Yunnan Motorway Corporation gebouwd, en die past gewoon de Chinese standaards toe.
Als ik naar mijn eigen Chinese foto's kijk en door de China-draad blader, zie ik gele strepen in het midden van enkelbaans wegen, maar niet tegen de middenberm van meerbaanswegen. Dus in zoverre wijkt dit dan wel af van Chinese standaard?

ronny forgeron
stadsweg

Bericht door ronny forgeron » wo 18 nov 2020, 19:13

Op veel Chinese motorways is de linkerstreep nu wit, maar dan zijn toch nog de reflectoren geel, die rechts altijd wit zijn. Op de meeste foto's van roadtrips die ik i n het China topic geplaatst heb kun je dat ook zien. Vroeger was dat altijd geel, in sommige provincies nog steeds. Officieel is he t geel en vanaf 1946 wordt in de meeste verkeerszaken de US style gevolgd, maar er kruipen inderdaad steeds meer Europese invloeden in .