[SME] Suriname

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SME] Suriname

Bericht door Vinny » ma 12 nov 2018, 7:40

Op de Nederlandse Antillen is de eerste taal die kinderen op school krijgen sinds een aantal jaar Engels. Voor de meesten is Papiaments of Engels de moedertaal en het is weinig zinvol om Nederlands te leren terwijl die taal in het dagelijks leven geen rol van betekenis speelt, en in het economische verkeer is Engels een stuk handiger. Dat spreekt de rest van de wereld namelijk wel ;)

Suriname is de enige voormalige Nederlandse kolonie waar wel Nederlands als eerste taal in het onderwijs gebruikt wordt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [SME] Suriname

Bericht door Wimpie25 » ma 12 nov 2018, 14:17

Mmm, op Curaçao had ik toch de indruk dat Nederlands een heel belangrijke rol speelt in het onderwijs en het ruimere dagelijkse leven. Ik heb alleszins geen enkele keer het Engels van stal moeten halen.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [SME] Suriname

Bericht door sven_engelen » wo 06 mar 2019, 12:23

Alleen is er helaas geen leerplicht in Suriname waardoor veel gezinnen die school niet kunnen betalen (het is ook crisis nota bene) vaak hun eigen stamtaal leren. Dit kan het Aukaans, Saramaccaans of Surinaams zijn. Nederlands wordt alleen geleerd op school.
Svenlo

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [SME] Suriname

Bericht door sven_engelen » wo 02 okt 2019, 21:29

De huidige highway tussen Zanderij en de Kennedyweg in Paramaribo. Dit zal waarschijnlijk de 1e snelweg worden van Suriname. De weg krijgt geen wegnummer. In Suriname worden momenteel voornamelijk straatnamen gebruikt en komt bewegwijzering weinig tot niet voor. Een interessant project!

Afbeelding
Link
Bron: http://www.familienieuws.com/2019/09/04 ... ot-videos/
Svenlo

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [SME] Suriname

Bericht door Jeff » wo 02 okt 2019, 21:40

Jammer dat Den Haag hierin niet thuis geeft en de Chinezen weer vrolijk bezig zijn met hun Road&Belt programma...

(Ik snap dat Suriname een onafhankelijke staat is, maar dat wil niet zeggen dat NL geen actievere rol kan spelen)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SME] Suriname

Bericht door Chris » wo 02 okt 2019, 21:41

Ik zit te kijken waar dat nu precies is. De John F. Kennedyweg is de hoofdweg van Paramaribo naar het vliegveld Zanderij. Google Earth is daar een paar jaar oud.

Die foto rechtsboven lijkt mij een stockphoto uit Frankrijk of misschien Frans-Guyana ofzo.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [SME] Suriname

Bericht door sven_engelen » wo 02 okt 2019, 21:46

Die foto rechtsboven zal wel een foto uit Frankrijk zijn inderdaad. Dit is waarschijnlijk ook wel weer een prestige project van Bouterse. Ik heb er niet veel achtergrondinformatie over gevonden. Ik zal mijn tante die in Suriname verkiesbaar is morgen even bellen.
Svenlo

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [SME] Suriname

Bericht door NWH » wo 02 okt 2019, 22:00

Ik zie op Google Earth het vermoedelijke tracé in het landschap staan (bomen die weggekapt zijn).
Mooie ontwikkeling voor Suriname :top:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SME] Suriname

Bericht door Chris » wo 02 okt 2019, 22:01

Ik zie ook een brugproject verder oostelijk: https://www.google.com/maps/@5.4284004, ... a=!3m1!1e3

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SME] Suriname

Bericht door Vinny » wo 02 okt 2019, 22:08

Het is wel een grappig filmpje. Ook wel bijzonder hoe het Surinaams-Nederlands afwijkt van de standaard-taal bij ons. Wij zouden een projectmanager nooit 'projectdrager' noemen 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [SME] Suriname

Bericht door Lekkere Kwal » wo 02 okt 2019, 22:15

Dit item lijkt tot nu toe de meeste informatie te bieden:
Link
Aan het begin wordt inderdaad bevestigd dat dit het trace vanaf de Kennedyweg in Zanderij (dus niet Paramaribo) naar de Afabakoweg betreft, wat overeen lijkt te komen met het oost-west trace op Google Earth:
Afbeelding

De luchtfoto's op de Facebook van het ministerie lijken dat te bevestigen, al is de foto van de T-splitsing niet kloppend met waar het gekapte trace op de ML King highway / Afabakoweg uitkomt, dat was al een T-splising, misschien is het trace daar verlegd. Voor de rest lijkt het te gaan om opwaarderingen van de bestaande wegen (ook highways genoemd) tussen Paramaribo en Zanderij en van het nieuwe trace tot aan Afabako aan het Brokopondostuwmeer, bij elkaar dus een opgewaarde noord-zuid route vormend. Het zou wel geholpen hebben als er ergens een kaartje van getoond zou worden, in alle bouwvoortgangfilmpjes en nieuwsposts ben ik er geen een tegengekomen...

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [SME] Suriname

Bericht door sven_engelen » do 03 okt 2019, 21:53

Na een belletje met mijn tante ben ik achter meer gekomen.

De snelweg krijgt pechhavens maar begint en eindigt gelijkvloers. De weg krijgt geen vluchtstroken. De weg krijgt een lage vmax van 80 km/h. Dit is simpelweg omdat er (nog) geen regelgeving is omtrent snelwegen. Veel Surinamers rijden veel te hard dus wordt ook verwacht dat de vmax van 80 km/h grof overschreden gaat worden. Men wil hierop met de staatspolitie gaan handhaven maar weet nog niet precies hoe men het gaat aanpakken.

Het project is (uiteraard) door een Chinees bedrijf aanbesteed en uitgevoerd. Het geld daarvoor is ook geleend uit China. China krijgt er grondstoffen voor terug. Omdat het door een Chinees bedrijf is aanbesteed zal de weg waarschijnlijk ook op Chinese standaard ingericht worden. Met Chinees wegmeubilair.

Dit project is vooral een prestigeproject van de huidige president Desi Bouterse. Suriname heeft een totaalbegroting van €1,9 miljard. Dat is gewoon niet veel. Zo'n project zou dus veel te duur zijn voor Suriname om zelf volledig te financieren...
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SME] Suriname

Bericht door Coen Tunnel » do 03 okt 2019, 22:42

^^ Bedankt voor deze inside information! :top:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [SME] Suriname

Bericht door Kaaiman » vr 04 okt 2019, 10:05

Volgens de eerste video zou het tracé via district Para, plantage Hanover gaan. Dat is een stuk noordelijker dan de kale bosstrook op Google Earth. Het gehucht Hanover heeft op Google Earth trouwens ook geen beelden van dit jaar.

De minister heeft het ook over een 'rehabilitatie' (opwaardering?) van de Martin Luther Kingweg, fase 1 tussen Paranam en de Tout Lui Faut Kanaalweg en fase 2 tussen Tout Lui Faut Kanaalweg en Latour (vlak ten zuiden van Paramaribo). En dat de nieuwe highway en de opwaardering van de Martin Luther King Highway in samenhang moeten worden gezien.

De dame heeft het over een aansluiting op de Afobakaweg, die loopt vanaf Paranam naar het zuiden. De brug waar ze het over heeft zal dan denk ik over de Para kreek zijn.

In de tweede video zegt de minister dat het gaat om een 'wegstrekking' (vind ik een mooi woord) van 9,6 km.

Hier nog wat nieuwsartikelen, waaruit onder andere andere blijkt dat de weg in november 2020 klaar moet zijn.
https://www.waterkant.net/suriname/2018 ... reloaded=1
https://www.waterkant.net/suriname/2018 ... -vorderen/
https://www.waterkant.net/suriname/2019 ... reloaded=1
http://sunieuws.com/sunieuws/verschille ... cp_page1=6

De aansluiting van de nieuwe weg op de Afobakaweg is volgens het onderste artikel 'nabij mast 20'. Of dat een kilometerpaal is of een elektriciteitsmast (er loopt een hoogspanningslijn parallel aan de Afobakaweg) is me niet duidelijk. De rijbanen worden volgens het tweede artikel 7,6 m breed.
TOEVOEGING
Als ik de hoogspanningsmasten op OSM tel vanaf de Paranam Refinery, dan is mast 20 bij het huidige kruispunt van de zijweg naar Hanover.
Overigens zijn de reacties onder de 1e drie artikelen ook wel het lezen waard. Er is o.a. twijfel of de weg wel stevig genoeg wordt aangelegd, omdat de toplaag van 6 cm rechtstreeks op losse fundering lijkt te zijn gedraaid.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [SME] Suriname

Bericht door Kaaiman » vr 04 okt 2019, 11:02

sven_engelen schreef: do 03 okt 2019, 21:53Het project is (uiteraard) door een Chinees bedrijf aanbesteed en uitgevoerd. Het geld daarvoor is ook geleend uit China. China krijgt er grondstoffen voor terug. Omdat het door een Chinees bedrijf is aanbesteed zal de weg waarschijnlijk ook op Chinese standaard ingericht worden. Met Chinees wegmeubilair.
Ik lees in oudere berichten over het Dalian-4-project, waarbij een heel aantal wegen (op)nieuw geasfalteerd worden en de nieuwe weg zou daar ook onder vallen. Hoewel gefinancierd door de Chinese Exim Bank, was het de bedoeling om vooral Surinamers te contracteren voor de bouw. Of dit uiteindelijk ook gebeurt is vers 2 uiteraard.

Overigens is Dalian (tevens?) de naam van een stad in China...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [SME] Suriname

Bericht door Kaaiman » vr 04 okt 2019, 11:30

Afgaande op de theorie dat 'mast 20' inderdaad de 20e hoogspanningsmast vanaf Panaram Refinery is, en de foto's op de Facebookpagina van het ministerie, zou het aansluitingspunt hier moeten zijn, ter hoogte van het ongemaaide stuk berm.

Het stuk berm zou al onteigend kunnen zijn, waardoor het niet meer gemaaid hoeft te worden. Het zandpad ten zuiden van de mast is ook te zien, net als de kleine open plek rechts in het bos en de grotere open plek bij het kruispunt. Het kleine schuurtje helemaal rechtsonder op de 1e foto is niet te onderscheiden, maar goed, in 2 jaar tijd (luchtfoto's 2-9-2017) kun je zoiets makkelijk bouwen.

Afbeelding

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [SME] Suriname

Bericht door Lekkere Kwal » vr 04 okt 2019, 13:43

^^ dat kan goed kloppen, want in het filmpje dat ik plaatste werd gesproken over 'tot de weg naar Overbridge' en het weggetje dat naar het oosten loopt vanaf het door jou gelinkte punt komt uit op het Overbridge river resort.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [SME] Suriname

Bericht door Lekkere Kwal » ma 21 okt 2019, 22:19

Jeff schreef: ma 21 okt 2019, 20:55 Daar waar Google Maps en Earth vaak in High Res foto's komen aanzetten en het altijd maar de vraag is wanneer de volgende update komt, ben ik op een andere website gestuit (met dank aan SSC):

https://apps.sentinel-hub.com/sentinel-playground/

Low res, maar minimaal 1x per maand een update.
Vooral leuk/handig om voortgang van de wegenbouw te volgen 8-)
Dankzij deze tip heb ik nu wel een satellietbeeld kunnen vinden van de Nieuwe Highway in aanbouw:
Afbeelding

En dat klopt dus met wat Kaaiman linkte. Groffe benadering van het trace op de kaart:

Afbeelding

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [SME] Suriname

Bericht door sven_engelen » di 28 jan 2020, 14:41

De Martin Luther King Highway wordt gerenoveerd. Er komt een nieuwe asfaltlaag en betere dubbele asmarkering. (Afgekeken van Duurzaam Veilig?) De asfaltlaag wordt Polymeer asfalt. Dit omdat veel vrachtverkeer gebruik maakt van de weg en de weg daardoor langer meegaat volgens de projectleider. De weg wordt iets breder, de rijbaan krijgt namelijk een breedte van 8,2 meter. Dat moet de weg veiliger maken. Verder heeft de weg een fietspad van 3,5m dat in beide richtingen berijdbaar is gekregen. Daardoor hoeven fietsers niet meer over de gevaarlijke rijbaan te fietsen. Wederom een mooie ontwikkeling en het zal vast een link hebben met de nieuwe snelweg.
Afbeelding

Bron: https://www.waterkant.net/suriname/2020 ... er-asfalt/

Verder is de nieuwe snelweg voorzien van een 2e asfaltlaag. Dat is schijnbaar in oktober 2019 gebeurd.
Link
Svenlo

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [SME] Suriname

Bericht door CasablancaMarocco » di 28 jan 2020, 18:57

Aparte muziek keus voor zo'n officiële video ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [SME] Suriname

Bericht door Kaaiman » di 28 jan 2020, 19:40

De nieuwe highway zojuist maar eens in Openstreetmap ingetekend. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [SME] Suriname

Bericht door GuteFahrt » wo 05 feb 2020, 19:41

In maart wordt 'ie opgeleverd, in plaats van november: https://www.waterkant.net/suriname/2020 ... reloaded=1
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [SME] Suriname

Bericht door sven_engelen » di 03 mar 2020, 0:34

De oorlogsmisdadiger geeft de nieuwe snelweg een naam. Jammer dit :nuts:
Minister wil nieuwe snelweg ‘Desi Delano Bouterse Highway’ noemen
https://www.waterkant.net/suriname/2020 ... ay-noemen/
Svenlo

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [SME] Suriname

Bericht door Kaaiman » di 03 mar 2020, 9:20

Ik vind dan dat er op zijn minst aan beide zijden een triomfboog over de weg gemaakt moet worden met een uitgebreide lofzang op de "de mooie projecten van deze president voor het gehele volk". En een bronzen standbeeld natuurlijk. En een paradeplein bij het vliegveld. En is het mausoleum al in aanbouw? :hap:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [SME] Suriname

Bericht door sven_engelen » di 03 mar 2020, 12:52

^^ Kom maar weer terug op Aarde Kaaiman :mrgreen:
Svenlo

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [SME] Suriname

Bericht door Lekkere Kwal » di 03 mar 2020, 13:11

Er zijn stukjes Aarde waar dat gebeurt, daar refereerde hij waarschijnlijk naar ;)

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [SME] Suriname

Bericht door sven_engelen » wo 15 apr 2020, 23:53

Italiaanse toestanden in Suriname. Er is weer een plaat onder de Coppenamebrug weggezakt. De vorige keer dat een plaat uit de brug wegzakte was in juli 2018.

https://www.waterkant.net/suriname/2020 ... osgeraakt/
Afbeelding

Verder is er geen nieuws over de nieuwe Desi Delano Bouterse Highway. Ik vraag me ook af of door COVID-19 de weg wel in Maart geopend kon worden...
Svenlo

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [SME] Suriname

Bericht door sven_engelen » di 12 mei 2020, 20:49

Naar verwachting zal de nieuwe highway 15 mei openen. Dat is al over 3 dagen. Al onze speculaties blijken ook te kloppen. De weg is ingericht in Chinese stijl en de verlichting heeft letterlijk een draadje tussen de masten door lopen. Er is geen vluchtstrook aanwezig met af en toe een pechhaven en nogal vreemde markering op sommige punten.
Link
Hieronder nog wat foto's van Waterkant.net
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Artikel:
https://www.waterkant.net/suriname/2020 ... ag-15-mei/
Svenlo

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [SME] Suriname

Bericht door CasablancaMarocco » di 12 mei 2020, 21:21

Vraag mij altijd af wat voor belang China heeft in dit soort projecten, ze zullen het vast niet uit liefdadigheid doen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [SME] Suriname

Bericht door Lekkere Kwal » di 12 mei 2020, 21:33

Natuurlijk niet, dat is gewoon voor een vinger in de pap qua handel en diplomatieke voordelen. Veel landen hebben een kwakkelende economie en dat openbaart zich via een rem op infrastructurele vernieuwing. China heeft genoeg kennis en goedkope arbeidskrachten om daar op in te spelen en overal projecten te winnen. Vervolgens is het land ook schuldenaar aan China en dat geeft leverage voor onderhandelingen op andere vlakken.

Plaats reactie