[SME] Suriname

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Breyten
stadsweg
Berichten: 274
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 8:22
Locatie: Voorschoten

[SME] Suriname

Bericht door Breyten » wo 14 jan 2009, 12:04

Ik ben net terug van vakantie. Zie hier enkele borden en wegwijzers uit Suriname. Overigens heb ik alle wegwijzers gefotografeerd die ik maar kon vinden. Ze zijn erg schaars. ANWB wegwijzers vind je alleen in en rond Paramaribo.
Afijn, kijk en oordeel zelf:
http://www.facebook.com/album.php?aid=5 ... =715788771

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Suriname

Bericht door Attietattie » wo 14 jan 2009, 12:50

Leuke en herkenbare foto's! Thnx for sharing.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Suriname

Bericht door Pino » wo 14 jan 2009, 13:11

Leuke foto's !

http://photos-h.ak.fbcdn.net/photos-ak- ... 7_9781.jpg
Deze voorwegwijzer is op behoorlijke afstand geplaatst, zo te zien, maar het ontbreekt helaas aan een afstandsaanduiding. Overigens is de Nederlandse invloed in deze en andere wegwijzers duidelijk te zien, maar ze lijken meer op de mislukte ontwerpen in plaatsen als Sliedrecht en Zoetermeer dan op het goede oude ANWB-werk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Suriname

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 jan 2009, 14:11

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1 ... 71&l=f4276
Die afstanden! :rofl2: Amsterdam 7520 km. Verste verwijzing van Amsterdam ergens op deze wereld?

Voor de rest prachtige foto's. De Nederlandse invloed is heel duidelijk zichtbaar! 8-)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Suriname

Bericht door Pino » wo 14 jan 2009, 14:27

Nee, ergens in Patagonië heb ik een hoger getal gezien. Ook nooit gedacht dat je in Suriname nog 2000 kilometer van Curacao verwijderd bent.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Suriname

Bericht door Vinny » wo 14 jan 2009, 20:31

Grappig dat ook RVV-1988 borden in Suriname terecht zijn gekomen. Je zou verwachten dat ze na hun onafhankelijkheid eigen ontwerpen zouden verzinnen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Suriname

Bericht door Palance » do 15 jan 2009, 6:39

En dan vooral het rotondebord, dat - voor ons - gespiegeld is. Dat doet voor mij vrij onwerkelijk aan.

(Waarom rijden ze in Suriname, als ex-Nederlandse kolonie, trouwens links? Volgensm ij is het nooit of nooit lang Brits geweest)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Suriname

Bericht door Pino » do 15 jan 2009, 8:22

Omdat je geen Britse kolonie hoeft te zijn geweest om links te rijden. Denk maar even aan Japan, Thailand en een andere oude Nederlandse kolonie Indonesië. En Zweden en Oostenrijk vroeger. En zelfs Nederland heeft een histori van linksrijden. Quote René uit deze draad:
René schreef:In Nederland bestonden in de 19e eeuw nog geen regels ter zake, maar in veel gevallen werd overland links gepasseerd. Hetzelfde gold in de overzeese gebiedsdelen. Met het bouwen van dubbelspoor in de jaren '70 tot '90 van de 19e eeuw op de spoorlijnen werd in Nederland gekozen voor het in Duitsland reeds gebruikelijke rechts rijden. Het feit dat men voor het op dat moment in ontwikkeling zijnde seinstelsel ook voor Duits materiaal koos, zal wellicht mede aan de keuze bijgedragen hebben. De problematiek werd groter toen de trambedrijven in opkomst waren rond het jaar 1900. Deze reden in analogie aan de spoorwegen rechts op hun dubbelsporige gedeelten. Dat vereiste nadere regelgeving, want in sommige steden was linksrijden de regel, in andere rechts rijden. In 1906 is landelijk daarom het rechtsverkeer ingevoerd.

In de overzeese gebieden was er alleen in Indië sprake van spoorwegen, en nauwelijks van dubbelspoor. De trambedrijven in o.a. Batavia en Soerabaja gingen dan ook "gewoon" links rijden. Er was dus ook geen reden om in die gebieden af te stappen van het links rijden. Daar is het linksverkeer dan ook gehandhaafd. Gevolg is dat Indonesië en Suriname tot op de dag van vandaag linksverkeer kennen. Zeker voor Suriname is dat opmerkelijk, want op Brits-Guyana en Suriname na rijdt het hele Amerikaanse continent rechts.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Suriname

Bericht door Attietattie » do 15 jan 2009, 11:47

In Nederland rijden we op een enkele plek nog steeds links hoor. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Suriname

Bericht door Palance » do 15 jan 2009, 14:09

Afgezien van het Hameetmanplein in Den Bosch zou ik niet weten waar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Suriname

Bericht door Coen Tunnel » do 15 jan 2009, 15:38

Het Heetmanplein Palance. ;)

Officiële naam is trouwens Wilhelminaplein.

Op het busstation in Dieren zit ook nog een stukje met linksrijdend verkeer, maar dat is alleen voor bussen. Verdere voorbeelden kan ik zo gauw niet bedenken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Suriname

Bericht door Palance » do 15 jan 2009, 15:42

Coen Tunnel schreef:Het Heetmanplein Palance. ;)
Ik heb de klok horen luiden maar weet schijnbaar niet waar de koster hangt :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Suriname

Bericht door Vinny » vr 16 jan 2009, 0:12

Die man heet Palance plein :lol:
Ik heb me eens laten vertellen dat in de middeleeuwen mensen links liepen. In de rechterhand had men dan het wapen om een eventuele tegenstander adequaat van weerwerk te kunnen voorzien. Hoe de situatie was in de Romeinse tijd: daar wordt op dit moment onderzoek naar gedaan. Aan de hand van overgebleven wielsporen in het wegdek schijnt men het enige te kunnen achterhalen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Suriname

Bericht door duikgek89 » vr 16 jan 2009, 12:02

Coen Tunnel schreef:Het Heetmanplein Palance. ;)

Officiële naam is trouwens Wilhelminaplein.

Op het busstation in Dieren zit ook nog een stukje met linksrijdend verkeer, maar dat is alleen voor bussen. Verdere voorbeelden kan ik zo gauw niet bedenken.
Ja juist dat kl*teplein.
Op de VBA is een stukje links rijdend voor vrachtauto's volgens mij. Maar dat is privé terrein.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Suriname

Bericht door Attietattie » vr 16 jan 2009, 12:19

duikgek89 schreef:Op de VBA is een stukje links rijdend voor vrachtauto's volgens mij. Maar dat is privé terrein.
Dat bedoelde ik inderdaad. Maar het klopt dat dat eigenlijk geen openbaar terrein is. Op zich balen. Ik heb er veel foto's van (ivm werk) maar gezien het feit dat het geen openbare weg is ga ik ze niet op internet zetten. Jammer want het is een apart stukje weg.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Suriname

Bericht door Rene » vr 16 jan 2009, 16:09

Vinny schreef:Ik heb me eens laten vertellen dat in de middeleeuwen mensen links liepen. In de rechterhand had men dan het wapen om een eventuele tegenstander adequaat van weerwerk te kunnen voorzien. Hoe de situatie was in de Romeinse tijd: daar wordt op dit moment onderzoek naar gedaan. Aan de hand van overgebleven wielsporen in het wegdek schijnt men het enige te kunnen achterhalen.
:arrow: http://members.a1.net/wabweb/frames/relif.htm
Die Einführung des Rechtsverkehrs in Nova Scotia, Kanada, führte 1923 zu einem starken Preisverfall bei Rindfleisch. Zu jener Zeit waren nämlich noch viele Ochsen als Zugtiere im lokalen Güterverkehr im Einsatz. Die notorisch trägen Tiere ließen sich nicht auf den Rechtsverkehr umerziehen und mussten deshalb verkauft und geschlachtet werden.
:lol:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Suriname

Bericht door duikgek89 » vr 16 jan 2009, 17:50

ROFLMAO
Dat je die beesten niet kunt wijsmaken dat ze rechts moeten houden.. :wall:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Suriname

Bericht door Palance » vr 16 jan 2009, 17:55

Vinny schreef:Die man heet Palance plein
Strak plan. Ik wil graag een plein naar mij vernoemd hebben in een één of ander Vinexwijk ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Suriname

Bericht door Alfa » vr 20 feb 2009, 17:39

Suriname doet als onafhankelijk land Nederlandser aan dan de Nederlandse Antillen, welke nog steeds onderdeel zijn van het Koninkrijk der Nederlanden. Het zal wel aan de taal liggen. Het Nederlands staat in Suriname sterker dan in pakweg Aruba. Daar wordt het Nederlands verdrongen door het Engels of Papiaments. De vraag is hoelang dat nog gaat duren. Ik verwacht dat er wel een moment zal komen dat men ginds opeens het Surinaams (Sranantongo) tot nationale taal zal verheven.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Suriname

Bericht door Attietattie » vr 20 feb 2009, 19:44

Alfa schreef:Het Nederlands staat in Suriname sterker dan in pakweg Aruba. Daar wordt het Nederlands verdrongen door het Engels of Papiaments.
Het Papiaments is verdrongen door het Engels en Nederlands weet je nog.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Suriname

Bericht door waldo79 » za 21 feb 2009, 10:34

Nederlands is niet de oorspronkelijke taal, Alfa :hypocrite:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Suriname

Bericht door Wesso » wo 12 aug 2009, 10:10

Aparte aankondiging voor een rotonde in Paramaribo (weet niet of die al voorbij is gekomen):

Afbeelding
Google Maps

roebftb
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 23:00

Re: Suriname

Bericht door roebftb » zo 20 sep 2009, 22:04

Dit bord is prachtig. Wat een mooi lettertype hanteren ze daar :dyn_hyp:
Laatst gewijzigd door Palance op za 26 sep 2009, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het is niet nodig om zomaar plaatjes te quoten, zeker niet als ze in het voorgaande bericht staan.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Suriname

Bericht door Alfa » zo 07 feb 2010, 13:20

waldo79 schreef:Nederlands is niet de oorspronkelijke taal, Alfa :hypocrite:
Wat dan wel? Surinaams is ook maar een immigrantentaal hoor. De echte oorspronkelijke talen zijn bijna uitgestorven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Suriname

Bericht door Chris » zo 07 feb 2010, 13:39

^^ Creoolse talen worden nog wijdverbreid gesproken, alhoewel het Nederlands wel de officiële taal is.

Dat links rijden is ook wel interessant, volgens mij kwam dat doordat Suriname korte tijd onder de Engelse heerschappij viel of dat Nederland ook nog linksverkeer had ten tijde van de kolonisatie. Ik heb begrepen dat er bijna geen verharde wegen zijn buiten Paramaribo, alleen de John F. Kennedy Highway naar Zanderij Airport.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Suriname

Bericht door Attietattie » zo 07 feb 2010, 14:35

Alfa schreef:De echte oorspronkelijke talen zijn bijna uitgestorven.
Hoe kom je daar bij?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Suriname

Bericht door Palance » zo 07 feb 2010, 15:19

Ik ken Surinamers genoeg, en allemaal kennen ze hun 'eigen' taal in Suriname (Chinees, Hini/Hindoestaans, Sranan Tongo, etc.). De lokale talen (Sranan Tongo is de belangrijkste) zijn zeer zeker nog niet uitgestorven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Suriname

Bericht door evos » zo 07 feb 2010, 17:24

Alleen de indianentalen kunnen in Suriname voor "oorspronkelijke talen" doorgaan (ik weet niet hoe het met die talen staat). Daarnaast zou je kunnen zeggen dat Hindoestaans, Javaans etc. de oorspronkelijke talen van de betreffende immigrantengroepen zijn. De Creolentalen zijn ontstaan in het contact tussen slaven en slavenhouders. Het Sranantongo is al vrij oud, omdat het op Engels gebaseerd is ("wan pipel"), en Suriname is al rond 1665 van Engelse in Nederlandse handen overgegaan.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Suriname

Bericht door Alfa » zo 07 feb 2010, 20:11

Chris schreef: Dat links rijden is ook wel interessant, volgens mij kwam dat doordat Suriname korte tijd onder de Engelse heerschappij viel of dat Nederland ook nog linksverkeer had ten tijde van de kolonisatie. Ik heb begrepen dat er bijna geen verharde wegen zijn buiten Paramaribo, alleen de John F. Kennedy Highway naar Zanderij Airport.
En aangezien de meeste wagens uit Amerika geïmporteerd worden staat het stuur meestal rechts. Lekker logisch aldaar. :schrikreactie:
Palance schreef:Ik ken Surinamers genoeg, en allemaal kennen ze hun 'eigen' taal in Suriname (Chinees, Hini/Hindoestaans, Sranan Tongo, etc.). De lokale talen (Sranan Tongo is de belangrijkste) zijn zeer zeker nog niet uitgestorven.
Volgens de Taalunie is voor de helft van de Surinamers Nederlands de moedertaal. De meeste Surinamers beheersen het wel op enig niveau. Surinaams is niet meer dan een straattaal, vanaf het een beetje officieel wordt schakelt men over in het Nederlands. Vaak zijn Surinamers drietalig: Nederlands, Surninaams en hun lokale immigrantentaal.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Suriname

Bericht door Palance » zo 07 feb 2010, 20:44

Wat jij met "Surinaams" bedoelt, dat is Sranan tongo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie