Fotoverslag vakantie Chili en Argentinië

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Fotoverslag vakantie Chili en Argentinië

Bericht door Wouter N14 » zo 22 feb 2009, 15:05

In november en december 2008 zijn we op vakantie geweest naar Chili en Argentinië. Omdat in dit fotoverslag beide landen samen zitten, heb ik maar even een nieuw draadje gemaakt.

Picasa-album (234 foto's).

Veel kijkplezier! :)
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Re: Fotoverslag vakantie Chili en Argentinië

Bericht door Chris » zo 22 feb 2009, 15:27

Ik heb de foto's eens rustig bekeken, prachtig hoor!

Schitterende landschappen, heerlijk die desolate woestijnen en dat Nationaal park met die steile bergen.

Chili lijkt toch wat moderner nog dan Argentinië op die foto's. Wat me opvalt is het grote aantal Europese automerken, een eigen automerk lijken ze in Zuid Amerika niet echt te hebben.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 22 feb 2009, 15:33

Ik vond Chili ook wat moderner. Dat vond ik vooral blijken uit het wagenpark en uit zoiets simpels als een trottoir. In de Argentijnse dorpen en steden waar we waren, was de stoep heel vaak onderbroken of was er gewoon een terras overheen gelegd. Ook reden er in Argentinië veel meer hele oude auto's rond, die ook nog eens in slechte staat verkeerden (kapotte verlichting, overdreven herrie, en ze reden ook gewoon rustig door met platte banden).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 22 feb 2009, 15:52

Mooie fotorapportage.

Heeft Chili als enige land in Z-Amerika blauw geïntroduceerd voor autosnelwegen, ipv het alom overheersende groen ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 22 feb 2009, 16:59

Inderdaad heel mooi.

Peru heeft ook blauw voor snelwegen (er zijn alleen maar weinig), Argentinië lijkt ook blauw te hebben voor verwijzingen naar snelwegen:
http://picasaweb.google.nl/Wouter9999/V ... 9101320786
http://picasaweb.google.nl/Wouter9999/V ... 0714300978

Misschien zoals in België maar dan met groen en blauw andersom?

Brazilië heeft ook een enkele keer blauw (wellicht gewoon fout).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 23 feb 2009, 8:28

Super ! Het valt mij iedere keer weer op dat dat bewegwijzering in Santiago de Chile zoveel verschilt van die elders in Chili. Alsof ze daar al een paar vernieuwingen voor liggen op de rest van het land. Chili is bij mijn weten het enige land in Zuid-Amerika dat zeer consequent een kleuronderscheid doorvoert tussen snelwegen en niet-snelwegen. Op de foto's die ik heb gezien van snelwegen in Lima zijn de borden allemaal groen, maar ik ga dat verder in het najaar checken. In Buenos Aires staan inderdaad een paar blauwe borden als verwijzing naar de snelweg, maar op andere momenten toch weer niet. Op het ene geposte bord staat ook alleen het snelwegsymbool in het blauw en op het andere juist weer de doelen. Ik heb in Argentinië sowieso weinig systeem kunnen ontdekken in de snelwegbewegwijzering. Dan ziet Chili er een heel stuk beter uit.

Om nog te reageren op je opmerking over de grensovergang tussen Argentinië en Chili bij Cancha Carrara (althans ik neem aan dat je die hebt genomen tussen El Calefate en de Torres del Paine), die kostte mij ook de nodige tijd en ook bij ons moest alle bagage de bus uit. Dat is kennelijk routine, ook als er geen veeziekte heerst. Wel kostte de grensovergang mij een heel stuk minder tijd dan twee uur. Misschien was dat omdat ik eigenlijk in een lokaal busje van Rio Turbio naar Puerto Natales zat, dat vooral vol zat met Chilenen die goedkoop boodschappen waren gaan doen in Argentinië. Waren ze daardoor wat relaxter.

En wat betreft je opmerking over de Panamericana en het "immer gerade aus en je bent in Alaska", je bent er naar ik aanneem mee bekend dat er geen complete wegverbinding tussen Noord en Zuid is? Door de jungle in het zuiden van Panama / het noorden van Columbia loopt geen bruikbare wegverbinding. Dit wordt de Darién gap genoemd, naar de naam van de Panamese provincie waar de weg vanuit het noorden stopt.

Tenslotte: Wouter was zo goed om zijn snelwegenfoto's ter beschikking te stellen voor mijn website. Daardoor heb ik vandaag Chili kunnen toevoegen (en meteen ook Vietnam).
Laatst gewijzigd door Pino op zo 22 mar 2009, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 07 mar 2009, 16:18

Ruig terrein :schrikreactie:

Waarom mag je met een huurauto Bolivia niet in? Het is toch niet gevaarlijk :shutup:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 07 mar 2009, 16:32

Geloof niet dat het zozeer met het gevaar van Bolivia te maken heeft. Je krijgt bij verhuurbedrijven in Argentinië en Chili in de regel niet de papieren mee die je nodig hebt om de auto over de grens te kunnen krijgen. Welke grens dat ook is. Bedenk jezelf dat wij in Europa een systeem hebben waardoor iedere auto in heel Europa is verzekerd (groene kaart) en je met je auto gedurende langere tijd in het EU-buitenland mag rondrijden zonder dat je de auto formeel hoeft te importeren. In veel gebieden buiten Europa werkt dat volkomen anders, moet je aan de grens dus ook bepaalde papieren kunnen laten zien. Autoverhuurbedrijven geven je die papieren normaal gesproken niet mee. Je moet er speciaal om vragen.

In Argentinië heb ik begrepen dat het verhuurbedrijven er niet zo moeilijk over doen als je naar Chili gaat en ze je dan ook wel de juiste papieren willen meegeven wanneer je daar om vraagt. Als je naar Ushuaia wilt, moeten ze ook wel, aangezien je op weg van het vasteland naar Ushuaia dwingend door Chili moet. Heb je die papieren echter niet, dan kom je de grens echt niet over. Of ze richting Bolivia ook zo relaxed zijn ... ik zou het betwijfelen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 13 mar 2009, 9:52

^^ Overigens speelt wel mee dat Chili en Bolivië nog altijd een klein beetje mot met elkaar hebben. Verder zal het vooral ook een verzekeringskwestie zijn, al dan niet gerelateerd aan de nog niet helemaal gezonde verhouding tussen beide landen. Wellicht dat Bolivië en Argentinië een betere relatie met elkaar hebben zodat daar het probleem niet/minder speelt.