[AM] [FOTO] Fotoreportages Armenië

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg

Re: [PHOTO][ARM] (Armenia) M-2 Noravank - Yerevan

Bericht door IQ[] » za 03 okt 2009, 23:10

Chris in ander topic schreef:Staan die H-nummers überhaupt wel aangegeven?
Zelden. In deze serie zit er toevallig een, helaas op zeer matige kwaliteit (dat zul je altijd weer zien):
Afbeelding
Rechtdoor: M-2 Yerevan
Linksaf: [ ] Masis ; H-13 Echmiatsin
Rechtsaf: M-15 Balahovit
Chris schreef:Hoe spreek je dit uit? Mkhchyan
Geen idee, misschien letterlijk zoals je het schrijft.
Chris schreef:Is "centre" British English of Frans?
Ik denk dat het Brits Engels is.
Chris schreef:Verder vind ik het land er nogal gedateerd uit zien, vinden er wel veel investeringen plaats? Ik lees bijvoorbeeld dat buurland Azerbaidzjan nu aardig de olieinkomsten weet om te zetten in investeringen in snelwegen en infrastructuur. In Armenië zie ik zoiets niet echt plaatsvinden.
Armenië heeft niet veel grondstoffen. Enkel wat metalen (o.a. goud). Dat is het grootste probleem nog niet eens. Dat is wel corruptie. Er schijnen na de verwoestende aardbeving van 1988 (25.000-100.000 doden, half miljoen daklozen, 70 dorpen / steden verwoest) enorme hoeveelheden geld vanuit de Armeense gemeenschappen in het buitenland naar het land gestuurd te zijn. Maar een kleine fractie hiervan is uiteindelijk ten behoeve van wederopbouw gebruikt, de verwoesting is op sommige plaatsen nu nog te zien aldus een Armeen. Waar de rest gebleven is laat zich raden ... Zulk klimaat zorgt niet voor dat er veel grote investeerders zijn. Soms komen projecten van de grond, omdat een rijke Armeen een persoonlijke investering doet.
Rene schreef:Brrr. Zonder zicht inhalen.
Dat was inderdaad niet leuk, zeker omdat er op die route veel vrachtwagens zitten. Als er een aan was gekomen, dan was het mis geweest. Overigens reden wij op dat stuk op loopsnelheid naar boven.
Rene schreef:Bij het zien van al dit soort foto's ben ik blij dat je weer heelhuids thuis bent gekomen...
Ja, dat kan ik me goed voorstellen, zo voelde ik me iedere keer als ik de foto's zie, zoals 120 voortjakkeren op slecht wegdek in stromende regen... Daarom is het niet aan te raden om als lokaal onervaren buitenlandse bestuurder er rond te gaan rijden. Wat betreft die laatste foto, het ging daar met (als ik me goed herinner) 6% omhoog. Die ingehaalde vrachtwagen reed erg traag. Wat betreft onze snelheid, dat kan ik niet zeggen, want de snelheidsmeter in die bus was kapot :mrgreen: Maar erg hard reden we ook niet ;)

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » za 03 okt 2009, 23:32

Mkhchyan zou ik uitspreken als "Mugtsjan" ofzo, met een hele korte u.
Teksten in het Latijnse schrift zijn in Georgië en Armenië naar mijn ervaring altijd in het Engels.
En het is inderdaad een straatarm en vervallen land... Georgië vond ik er véél beter uitzien.

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » zo 04 okt 2009, 1:00

Dat rijgedrag is inderdaad om hartverzakkingen van te krijgen!

Foto's zien er interessant uit! :blauweduim:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 04 okt 2009, 9:55

Die vrachtwagen heeft een Iraans kenteken.

Maar goed, uiteindelijk gaat het toch om de Armeens wegenfoto's. Ik vind het een heel apart land om zo te zien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 04 okt 2009, 10:28

Palance schreef:Die vrachtwagen heeft een Iraans kenteken.
Inderdaad. De M-2 is de enige verbinding met Iran, en dus de enige route voor vrachtverkeer met het buurland.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 04 okt 2009, 10:43

Heel interessant. Op foto 18 zie je nog oude Sovjet-wegnummers.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 04 okt 2009, 10:54

Klopt, grote versie van foto:
Afbeelding

Ik heb ook nog een wegwijzer gezien met de Sovjet M-24 erop, alleen door de stromende regen is die volledig mislukt :(

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 04 okt 2009, 14:01

http://www.roadpics.net/Serie84b/slides ... rarat.html

^ Dit ziet er ook best bizar uit. Die brug lijkt zo in de afgrond te lopen. Overblijfsel van die aardbeving?

http://www.roadpics.net/Serie84b/slides ... rarat.html

^ Wat is 2de symbooltje? Een douche :puh2: ?

http://www.roadpics.net/Serie84b/slides ... ashat.html

^ Brrrr

http://www.roadpics.net/Serie84b/slides ... Masis.html

^ Gezellig in de berm =D

http://www.roadpics.net/Serie84b/slides ... revan.html

^ Wat is dat voor portaal?

Schitterende foto's!

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 04 okt 2009, 14:50

Mark schreef:^ Dit ziet er ook best bizar uit. Die brug lijkt zo in de afgrond te lopen. Overblijfsel van die aardbeving?
Goed mogelijk. Ik weet het niet. Toen niet zo op gelet (ik was te veel met die auto's die inhaalden bezig).
Mark schreef:^ Wat is 2de symbooltje? Een douche :puh2: ?
Dat is een sleutel. Internationaal symbool voor een garage.
Afbeelding
Mark schreef:^ Wat is dat voor portaal?
Ik vermoed een oude verkeersteller.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 04 okt 2009, 15:21

Ik zie op het kaartje dat je in het begin vlak langs de grens met AZ (en TR) bent gereden. Is daar nog iets van te merken? Spanningen, extra bewaking, oid? Ik meen gelezen te hebben dat die grens met AZ potdicht zit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 04 okt 2009, 16:36

De grens met Turkije wordt gevormd door de rivier Aras. Er is langs de rivier een soort bufferzone, begrensd met een hek en patrouille weg. Hier houdt het Russische leger de wacht. Er is verder weinig van te merken dat je bij de grens zit (behalve het bericht welkom in Turkije op de gsm). De grens is gesloten.

De grens met Azerbeidzjan-Nakhchivan, waar jij het over hebt, heb ik niet gezien. Ook deze grens is gesloten. Behalve een doodlopende weg op een zandhoop met een hek. Dit moet de voormalige doorgaande weg zijn geweest tussen Yerevan en Teheran in de Sovjettijd. Evenals een half verlaten spoorlijn die ooit ook Yerevan met Teheran verbond. Verder leek er sprake te zijn van een weg langs de grens gevormd door tanks. Verder weinig van spanningen gemerkt. Van de exclave is ook niets te merken. Er wonen dan ook geen Azeri meer, die zijn verbannen als reactie op het verbannen van Armenen uit Azerbeidzjan in de oorlog om Nagorno-Karabakh.

De betrekkingen zijn letterlijk ijskoud, maar openlijke spanningen waren er in Armenië zelf niet te merken. Wel hoorde ik dat er aan de grens met Azerbeidzjan (niet de grens met Nakhchivan), grensincidenten plaatsvinden. Zoals ontvoeringen van grenswachten of burgers en dat er af en toe geschoten wordt. Officieel zijn beide landen in staat van oorlog met elkaar en kan elk moment de bom weer barsten.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 04 okt 2009, 17:26

Afbeelding
^Viaduct waar blijkbaar nooit een weg over is aangelegd.

Afbeelding
^De vangrail is in ieder geval duidelijk gemarkeerd.

Afbeelding
^Veel 2+1 wegen daar.

Afbeelding
^Groen gedeelte in maanlandschapomgeving.

Afbeelding
^Dit ziet er toch wel erg slecht uit.

Afbeelding
^Nieuw: Duurzaam Veilig ook in Armenië. :mrgreen:

Afbeelding
^Prettig invoegen op de M2.

Afbeelding
^Ze noemen het wel M2, maar ik kan dit nauwelijks een snelweg noemen.

Afbeelding
^Hoe moet je hier dan verder? En wat zijn dat voor buizen over de weg?

Afbeelding
^Wat een chaotisch verkeer.

Afbeelding
^Drie rijstroken waarvan de rechter een verkapte parkeerplaats.

Algemeen beeld: een armoedig land, levensgevaarlijke inhaalacties en prachtige natuur. Mooie fotoserie weer. :blauweduim:
De autogordel: een band voor het leven.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 04 okt 2009, 17:29

Frits schreef:^Hoe moet je hier dan verder? En wat zijn dat voor buizen over de weg?
Gewoon je plek opeisen he :mrgreen: Die buizen zijn waterleidingen voor zover ik weet.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 04 okt 2009, 17:57

Frits schreef:Ze noemen het wel M2, maar ik kan dit nauwelijks een snelweg noemen.
De M staat ook voor Magistrale -hoofdweg-, niet voor motorway of iets dergelijks. Het belang van deze weg laat zich kennelijk niet aflezen aan het belang van de route ...

Bongo
stadsweg

Bericht door Bongo » zo 25 okt 2009, 19:03

IQ[] schreef:
Frits schreef:^Hoe moet je hier dan verder? En wat zijn dat voor buizen over de weg?
Gewoon je plek opeisen he :mrgreen: Die buizen zijn waterleidingen voor zover ik weet.
En toeteren, dat helpt ook. Vaak zijn die buizen ook van de stadsverwarming

IQ[]
expressweg

[PHOTO][ARM] (Armenia) Yerevan Center (dir. Sevan)

Bericht door IQ[] » ma 29 mar 2010, 22:40

Armenia: Yerevan Center (in direction of Sevan)

NL: Na een lange radiostilte weer eens een serie. Enkele foto's uit het centrum van Jerevan, in de richting van Sevan. Het vervolg komt nog, maar eerst zal ik in dit onderwerp ook nog een andere uitvalsweg vanuit het centrum richting Sevan uploaden.

Route: kaartje. De foto's zijn gemaakt vanuit een taxi. Fotoserie van 9 augustus 2009.

GB: After a long silence I present here another photo series. This series contains some photos of the center of Yerevan, driving on a road towards Sevan. I will post in this topic another series of the center of Yerevan soon, containing photos of another route from the center towards Sevan.

For the route see the overview map. The photographs are drawn out of a taxi. Photos of August 9, 2009.

Afbeelding
Sayat Nova Avenue

Photos: 12
Size: 1.46 MB

Album
Resolutie/resolution: 800x600

ZIP
Resolutie/resolution: 1024x768

Have fun!

Frits
2x2 autosnelweg

Re: [PHOTO][ARM] (Armenia) Yerevan Center (dir. Sevan)

Bericht door Frits » di 30 mar 2010, 18:39

http://www.roadpics.net/Serie85a/slides ... treet.html
^Handig dat ze verkeerslichten aan de andere kant van een kruispunt neer zetten. Je ziet dat wel in meer landen.

http://www.roadpics.net/Serie85a/slides ... treet.html
^Is U4 een wegnummer? Overigens niet fijn invoegen daar.

Nice pics.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 31 mar 2010, 19:56

Frits schreef:http://www.roadpics.net/Serie85a/slides ... treet.html
^Is U4 een wegnummer? Overigens niet fijn invoegen daar.
Ja, de M-4. Invoegen is volgens mij vooral gasgeven. :mrgreen:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 31 mar 2010, 20:00

Zo te zien heb je daar óf nieuwe auto's, óf oude barrels.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 31 mar 2010, 20:01

Armenia: Yerevan Center (in direction of Sevan) : Route 2

NL: Deel 2. De andere route.

Route: kaartje. De foto's zijn gemaakt vanuit een taxi. Fotoserie van 10 augustus 2009.

GB: Part 2. The alternative route.

For the route see the overview map. The photographs are drawn out of a taxi. Photos of August 10, 2009.

Afbeelding
Sayat Nova Avenue nabij het Opera Concert Hall, richting France Square. / Sayat Nova Avenue near the Opera Concert Hall, towards France Square.

Photos: 20
Size: 2.56 MB

Album

ZIP

Have fun!

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 31 mar 2010, 20:13

http://www.roadpics.net/Serie86a/slides ... venue.html
^Handig met zo'n afteller. Ik vraag me alleen af of er wel vraag/aanbod principe geldt? Detectielussen heb ik op de foto's niet gezien wat een vaste cyclus suggereert.

http://www.roadpics.net/Serie86a/slides ... venue.html
^Is dat een kunstwerk op die heuvel?

Mooie pics weer.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 31 mar 2010, 20:17

Dat is het Mother Armenia standbeeld. Vroeger stond hier Stalin op de sokkel, die hebben ze eraf getrokken in 1967. Ze konden hem niet meer zien in de stad. Daarna is dit beeld geplaatst. Zie hier voor meer info.

IQ[]
expressweg

[PHOTO][ARM] (Armenia) M-4 Yerevan - Sevan

Bericht door IQ[] » za 01 mei 2010, 22:34

Armenia: M-4 Yerevan - Sevan

NL: De hoofdweg M-4 van Yerevan naar Sevan aan het Sevanmeer. Deze weg is redelijk druk, het is een belangrijke ader voor centraal Armenië, maar ook vanwege dagjesmensen die naar het meer gaan voor ontspanning. De weg gaat over flinke hellingen van 900 naar 1900m hoogte door een vulkaanlandschap. Deze serie bestaat uit een combinatie van twee ritten, een rit naar Tsaghkadzor en een naar Sevan. De serie houdt op bij de afslag naar Hrazdan en Tsaghkadzor. Tsaghkadzor is het enige skioord van Armenië.

Route: kaartje. De foto's zijn gemaakt vanuit een taxi. Fotoserie van 9 en 10 augustus 2009.

GB: The M-4 highway from Yerevan to the Sevan at the shores of Lake Sevan. This road is fairly busy, it's a major road for central Armenia, but also because of visitors who go to the lake for relaxation. The road goes over various slopes from 900 to 1900m altitude, through a volcanic landscape. This series consists of a combination of two rides, a ride to Tsaghkadzor and to Sevan. The series end at the exit to Hrazdan and Tsaghkadzor. Tsaghkadzor is the only ski resort in Armenia.

For the route see the overview map. The photographs are drawn out of a taxi. Photos of August 9 and 10, 2009.

Afbeelding
M-4 ter hoogte van Abovian met zicht op vulkanisch landschap / M-4 near Abovian, with view on a volcanic landscape

Photos: 146
Size: 13.7 MB

Album

ZIP

Have fun!

Chris
Moderator

Re: [PHOTO][ARM] (Armenia) M-4 Yerevan - Sevan

Bericht door Chris » za 01 mei 2010, 22:49

Hele interessante foto's!

Deze weg is nog behoorlijk goed uitgebouwd, misschien niet altijd even veilig, maar wel 2x2 met gescheiden rijbanen en vluchtstroken met af en toe ongelijkvloerse kruisingen.

Als ik het zo bekijk heeft Armenië toch wel het best uitgebouwde wegennet van de drie Kaukasusrepublieken. In Georgië is maar één korte snelweg, en ook in Azerbeidzjan zijn maar een paar korte snelweg-achtige stukjes. In Armenië zijn in de ruime regio Yerevan toch de hoofdroutes allemaal 2x2 uitgebouwd, zelfs deels 2x3 in de stad.

Wel is het duidelijk verouderd, en dateert zo te zien wel uit de Sovjettijd. Is er eigenlijk een reden voor dat Armenië een kwantitatief beter wegennet heeft dan Georgië of Azerbeidzjan (of zelfs Zuid-Rusland)?

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » za 01 mei 2010, 22:53

http://www.roadpics.net/Serie85b-86b/sl ... Sevan.html
^Het lijkt net alsof de auto rechts uit de tunnel gaat spookrijden (wat niet zo zal zijn).

^De hele stad lijkt vol te staan met deze reclameborden. Echt ontzettend verpestend voor het uiterlijk van zo'n stad.

^Ze hebben in ieder geval wel afstandsborden.

^Voor een M-weg is 9% wel erg steil...

^...helemaal omhoog met de fiets.

^Waarom die teksten op die berg?

Mooie foto's van een weg die je geen snelweg kan noemen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 mei 2010, 1:04

Chris schreef:Wel is het duidelijk verouderd, en dateert zo te zien wel uit de Sovjettijd. Is er eigenlijk een reden voor dat Armenië een kwantitatief beter wegennet heeft dan Georgië of Azerbeidzjan (of zelfs Zuid-Rusland)?
Misschien omdat de Armenen en de Russen elkaar goed liggen, dat er vroeger ook al meer in werd geïnvesteerd? Met de Georgiërs ligt Rusland overhoop en met de moslims in de Kaukasus hebben ze ook al niet veel op. Armenië zal dus vroeger wel wat bevoordeeld zijn, maar nu is het minder rijk dan Georgië en Azerbeidzjan.

IQ[]
expressweg

[PHOTO][ARM] (Armenia) Hrazdan - Tsaghkadzor - Hrazdan

Bericht door IQ[] » ma 03 mei 2010, 21:40

Armenia: Hrazdan (M-4) - Tsaghkadzor (Ropeway) - Hrazdan (M-4)

NL: Foto's van de weg tussen de M-4 en het skigebied van Tsaghkadzor , door het dorp Tsaghkadzor. Tsaghkadzor (letterlijk: Bloemenkloof) is een skioord, dat vooral tijdens de Sovjettijd geliefd was om te oefenen voor grote wedstrijden en om wedstrijden te houden. Ook nu nog is het dorpje geliefd voor de wintersport, maar ook in de zomer. De stoeltjesliften draaien dan ook en bieden de gelegenheid om bergwandelingen te maken, met prachtige uitzichten op onder andere het Sevanmeer. Ook trekt de kerk van het dorp (foto is opgenomen in de serie) veel bezoekers. De weg die bereden is, is niet ingetekend op de kaart, dus heb ik deze keer een sattelietbeeld gebruikt om de route (kaartje) aan te duiden. De foto's zijn gemaakt vanuit een taxi. Fotoserie van 9 augustus 2009.

GB: Photos of the road between the M-4 and the ski resort of Tsaghkadzor, through the village of Tsaghkadzor. Tsaghkadzor (literally: Gorge of Flowers) is a resort that especially during the Soviet era was loved to practice for major (ski) competitions and to hold contests. Even today the village is popular for winter sports, but also in the summer. The chairlifts are oppened during summer and therefore offer the opportunity for mountain walks with stunning views, including on the Lake Sevan. Also the church of the village (photo included) attracts many visitors. The road is not shown on the map, so this time I have used a satellite image to indicate the route (map). The photographs are drawn out of a taxi. Photos of August 9, 2009.

Afbeelding
View on a valley, driving towards Tsaghkadzor

Photos: 76
Size: 10.1 MB

Album

ZIP

Have fun!

Frits
2x2 autosnelweg

Re: [PHOTO][ARM] (Armenia) Hrazdan - Tsaghkadzor - Hrazdan

Bericht door Frits » ma 03 mei 2010, 21:55

http://www.roadpics.net/Serie85c/slides ... adzor.html
^Eindigen hier twee plaatsen?

http://www.roadpics.net/Serie85c/slides ... adzor.html
^De bestuurder in de Lada is levensmoe.

http://www.roadpics.net/Serie85c/slides ... n_M-4.html
^Lelijke flats daar beneden.

http://www.roadpics.net/Serie85c/slides ... n_M-4.html
^Wegnummering lijkt overal te ontbreken.

Nice pics.

IQ[]
expressweg

Re: [PHOTO][ARM] (Armenia) Hrazdan - Tsaghkadzor - Hrazdan

Bericht door IQ[] » ma 03 mei 2010, 22:01

Frits schreef:http://www.roadpics.net/Serie85c/slides ... adzor.html
^Eindigen hier twee plaatsen?
Ik denk dorp (blauw) en gemeente (wit).

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 05 mei 2010, 11:49

Brrr, die mensen overal op de snelweg... en dan die magere afzettingen bij die zuilreclamevervangers...

De vluchtstroken dienen zo te zien vooral als fietspad, parkeerplaats, (rommel)markt/braderie en erfuitritten.

Hoe hard wordt er op dergelijke wegen gereden?

Ik verbaas me overigens over de kwantiteit van de reclamezuilen. Worden de reclameopbrangsten soms in het beheer en onderhoud van de betreffende weg gestopt?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie