[J] Japan

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: [J] Japan

Bericht door BeervVtV » ma 12 okt 2015, 14:25

Zouden die artikelen daar intens duur zijn? Of juist spot goedkoop?
Spits, het stomste moment van de dag.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [J] Japan

Bericht door Chris » za 31 okt 2015, 22:15

Een belangrijke openstelling vandaag. Een 11 kilometer lang deel van de Ken-O Expressway, de buitenste ringweg van Tokyo, is opengesteld tussen Okegawa en Shiraoka. Hiermee is het eindelijk mogelijk voor doorgaand verkeer om het centrale deel van Tokyo te vermijden. Vanaf de Tomei & Chuo Expressways kan je nu rechtstreeks naar de Tohoku Expressway naar het noorden, zonder via het centrum te moeten.

Tot nu toe was de enige snelwegverbinding helemaal via de C2, diep de stedelijke kern in. De derde ringweg, Tokyo-Gaikan Expressway, is ook niet voltooid. Met de opening van dit deel is nu 244 van de 282 kilometer van de Ken-O Expressway geopend. Het grootste deel van de ringweg is de laatste 10 jaar in gebruik genomen.

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door marcel » zo 01 nov 2015, 23:02

Vanuit India ging mijn reis verder via Bangkok (helaas geen foto's) naar Tokyo.
De eerste fotoserie:
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... kyoVarious

Bijzonderheden:
Er zijn borden die de kleur van de wegen op kaarten aangeven:

Afbeelding

Afbeelding

Google Maps voldoet er helaas niet aan, maar ook niet alle Japanse kaarten. Ik heb een atlas gekocht die wel ongeveer klopt behalve dat ze geel i.p.v. oranje gebruiken.

De wegnummering wordt goed aangegeven, maar ook weer niet perfect. Ik heb een paar borden gezien waarop de wegnummers ontbreken, bijv. 319 hier:
Afbeelding

Hier zijn ze alle nummers vergeten:
Afbeelding

Er zijn zelfs fouten. 413 is hier alleen linksaf:
Afbeelding
In de andere richting zijn hier trouwens helemaal geen borden.

Je komt soms raar Engels tegen:
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door marcel » zo 01 nov 2015, 23:02

Vanuit India ging mijn reis verder via Bangkok (helaas geen foto's) naar Tokyo.
De eerste fotoserie:
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... kyoVarious

Bijzonderheden:
Er zijn borden die de kleur van de wegen op kaarten aangeven:

Afbeelding

Afbeelding

Google Maps voldoet er helaas niet aan, maar ook niet alle Japanse kaarten. Ik heb een atlas gekocht die wel ongeveer klopt behalve dat ze geel i.p.v. oranje gebruiken.

De wegnummering wordt goed aangegeven, maar ook weer niet perfect. Ik heb een paar borden gezien waarop de wegnummers ontbreken, bijv. 319 hier:
Afbeelding

Hier zijn ze alle nummers vergeten:
Afbeelding

Er zijn zelfs fouten. 413 is hier alleen linksaf:
Afbeelding
In de andere richting zijn hier trouwens helemaal geen borden.

Je komt soms raar Engels tegen:
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Pino » ma 02 nov 2015, 7:42

marcel schreef:Bijzonderheden:
Er zijn borden die de kleur van de wegen op kaarten aangeven:

Afbeelding

Google Maps voldoet er helaas niet aan, maar ook niet alle Japanse kaarten.
Van vroeger herinner ik me nog een Google Maps met afwijkende kleuren in Japan: groene snelwegen enzo. Maar daar is op hetzelfde moment mee gestopt als met de afwijkende Britse kleuren.

Ben op het moment zelf in Japan. In Tokyo niet gereden, maar de roadtrip door de Japanse Alpen leverde een heel aardige indruk op van rijden door Japan. Een uitgebreider trip report volgt. Voor nu houd ik het er maar op dat dit soort bordjes regelmatig tegenkomt, maar niet genoeg om er echt op te kunnen rekenen. Maar in het algemeen kun je aan de uitbouw van de kruisende weg wel zien hoe (on)belangrijk die is, zeker buiten de stad. Wegnummers helpen daar ook goed bij. De door Marcel geziene fouten daargelaten (zag zelf ook de nodige borden waarbij ik dacht "dit kan gewoon niet"), zijn gewoon heel veel wegen voorzien van een bewegwijzerd nummer. Dat is makkelijk als je probeert de weg te vinden in een land vol onbekende plaatsnamen, die soms ook in een onverwachte verbastering op de borden staan. Maar de onderverdeling nationaal vs provinciaal vs in groen bewegwijzerde snelwegen zonder nummer vs ongenummerde rest werkt prima.
Afbeelding
Afbeelding
Deze wat apart gevormde pijlen (halve liggende pijl op groen bord en in tweeën gekliefde liggende pijl op wit bord) zie je overal waar op een groen of wit bord een doel links of rechts wordt aangegeven. Zeldzame fenomenen, waarvan de lol me tot nu toe ontgaat ...
Laatst gewijzigd door Pino op zo 22 nov 2015, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door marcel » zo 08 nov 2015, 20:01

Tokyo expressways, 108 foto's:
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... xpressways

Hier heb ik een mooie kaart gevonden ook met alle afritnummers.
http://www.shutoko.co.jp/~/media/pdf/en ... 150615.pdf
Een nogal chaotisch systeem dat in Italië niet zou misstaan.

Higashi-Kanto expressway Tokyo - Narita en aansluitende Shin-Kuko expressway, 163 foto's
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... esswayEast

Het viel mij op dat heel wat borden alleen in het Japans zijn, bijv.
Afbeelding
maar ik vermoed dat dit alleen aangeeft welke voertuigen de rijstroken moeten volgen.
In principe kun je in Japan rijexamen doen zonder Japans te kunnen lezen.

Een enkele keer zie je de naam van de weg op deze manier
Afbeelding

Bij belangrijke punten staan de namen op deze manier aangegeven
Afbeelding

Messe?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [J] Japan

Bericht door Chris » zo 08 nov 2015, 20:09

Het Japanse en Latijnse schrift lenen zich niet goed voor een mooie tweetalige bewegwijzering. Om de Japanse karakters leesbaar te houden moeten ze nogal hoog zijn uitgevoerd. Maar dan krijg je dus situaties waar twee woorden met 4 karakters (bijvoorbeeld de naam van de snelweg) nog smaller is dan alleen al het eerste woord in het Latijn. Overigens worden de namen hier ook afgekort in het Japans. De Higashi-Kanto Expressway wordt afgekort van 東関東自動車道 (Higashi Kanto Expressway) naar 東関東道 (Higashi Kanto Way). Je ziet overigens vaak dan windrichtingen alleen getranslitereerd worden, en niet vertaald. Higashi (東) betekent 'oost'. East Kanto Expressway had dus ook gekund, maar is ongebruikelijk in vertalingen van Japans naar Engels.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Pino » ma 09 nov 2015, 2:33

Chris schreef:Het Japanse en Latijnse schrift lenen zich niet goed voor een mooie tweetalige bewegwijzering. Om de Japanse karakters leesbaar te houden moeten ze nogal hoog zijn uitgevoerd. Maar dan krijg je dus situaties waar twee woorden met 4 karakters (bijvoorbeeld de naam van de snelweg) nog smaller is dan alleen al het eerste woord in het Latijn.
Bij korte woorden houden de twee elkaar wel redelijk in evenwicht. Een karakter staat in principe gelijk aan een lettergreep in Latijns schrift, oftewel gemiddeld een letter of drie. Doordat het Japanse karakter echter veel groter en met meer ruimte tussen karakters moet worden uitgevoerd dan de Latijnse translitteratie, is de Latijnse tekst meestal maar ietsje breder. Pas wanneer doelen langer worden, is de kans aanzienlijk dat de Latijnse tekst ruim breder dreigt te worden, bijvoorbeeld omdat de Japanse naam twee of meer karakters bevat waarvoor je vier of vijf Latijnse letters nodig hebt. Dan wordt kernen of het gebruik van een condensed letter voor de translitteratie al snel onvermijdelijk, met name wanneer men twee doelen naast elkaar bewegwijzert.

Desalniettemin: bij plaatsnamen is dat niet heel snel nodig, aangezien de meeste Japanse plaatsnamen vrij kort zijn. Pas bij straatnamen (in Japan sowieso een verhaal op zichzelf) en windrichtingen (één karakter, langer woord) krijg je al heel snel ruimteproblemen die de leesbaarheid geen goed doen. Het is in die zin niet vreemd dat je een straatnaam (cq de naam van een snelweg) aanhaalt om het probleem te illustreren. Het zou een argument moeten zijn om in Japan nu eens alomvattende snelwegnummering in te voeren, in plaats van te werken met dit soort namen in twee karaktersets, die de borden er bepaald niet eleganter op maken. Los daarvan zou Japan wat mij betreft wel een voorbeeld mogen nemen aan Zuid-Korea, waar men veel rustiger borden heeft gecreëerd door de teksten in eigen karakters en de teksten in Latijnse karakters anders over de borden te verdelen. Doelen staan daar niet naast elkaar, maar onder elkaar; en wanneer er meerdere doelen zijn, staan Koreaanse en Latijnse tekst meestal naast elkaar in plaats van onder elkaar (zodat dan dus ook alle Latijnse tekst precies onder elkaar staat).

Wat betreft het onvertaald laten van windrichtingen (en die slechts translittereren): het was wellicht aardig geweest voor de herkenning, wanneer de Chuo Expressway bewegwijzerd had gestaan als Central Expressway. Maar woorden als chuo (centraal), kita (noord) en minami (zuid) zitten vaak ergens middenin een op kaarten vermelde wijk- en straatnamen. Daarom moet je er denk ik ook wel mee uitkijken. Brengt het je werkelijk meer of schept het eerder verwarring?
marcel schreef:Hier heb ik een mooie kaart gevonden ook met alle afritnummers.
http://www.shutoko.co.jp/~/media/pdf/en ... 150615.pdf
Een nogal chaotisch systeem dat in Italië niet zou misstaan.
De afritnummers volgen elkaar op alle snelwegen keurig op. Aan de basis is voldaan.

Wat het systeem wat vreemd maakt is de lengte van de nummers en het feit dat daar ook nog wel eens een letter in wil zitten. Feitelijk zie je daar eerst een cijfer of letter voor de snelweg waarop je rijdt en pas dan het nummer van de afrit op die snelweg. Afrit 505 is afrit 5 op route 5, afritnummers met een C erin zitten op een weg met een C-nummer, dus een ringweg. Het doet enigszins denken aan het metronetwerk en de regionale treinen in Tokyo en andere Japanse steden, waar ook ieder station een uniek nummer op het netwerk heeft. Die nummers worden dan ook per lijn toegekend en daar zie je ook geen duidelijk systeem waarom welke prefix is toegekend aan welke lijn. Vermoedelijk gewoon de operator die een cijfer of letter kiest die nog vrij is.

Maar zolang de nummers elkaar opvolgen vind ik niet dat sprake is van Italiaanse chaos. Mocht ik willen dat ze in Italië zoiets hadden. Al vind ik zeker ook niet dat dit systeem voor afritnummering het kopiëren waard is.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door marcel » ma 09 nov 2015, 19:08

Wat kritiekpunten:

De wegnummering:
Teveel variatie: Alleen cijfers, C1 en C2 (maar de volgende ringen hebben alleen een naam), K1, K2, S1, S2 etc. - ik zou liever gewoon 1- en 2-cijferige nummers zien (dit deed mij denken aan de Italiaanse Raccordi)

De afritnummering:
In principe een systeem als in Maleisië, dat vind ik best goed, maar waarom dan zoveel speciale gevallen:

C1 heeft nummers 12-31, C2 heeft C-nummers vanaf 18 (Waarom C1 dan niet? En waarom vanaf 18? Maak ze dan uniek voor C1 en C2 samen)
Weg 1 heeft (van noord naar zuid) 185 - 181, dan 101 - 109, en gaat dan verder (op een min of meer willekeurig punt) als K1 met nummers 150 - 168
B heeft (in oostelijke richting) B01 - B17, dan tellen ze weer vanaf 002 tot 012, en waarom 010B i.p.v. gewoon 010, en waarom hebben 006 en 007 twee aparte nummers (maar wel dezelfde naam), hetzelfde voor 008-009
S2 heeft S201 etc. (logisch, hetzelfde systeem als voor nummers 1, 2 etc.) maar S1 heeft 2-cijferige nummers.
S5 heeft wel weer zo een nummering als S2 maar dan vanaf S551 i.p.v. S501 (wellicht om verwarring met weg 5 met 501 etc. te voorkomen, maar dan zou ik liever doornummeren bij 519)
Weg 6: Waarom gaat het na 610 door met 651?

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [J] Japan

Bericht door Bluemoon23 » wo 11 nov 2015, 12:19

BeervVtV schreef:Zouden die artikelen daar intens duur zijn? Of juist spot goedkoop?
Japan wordt vaak als een erg duur land gezien, als voorbeeld in de media geven ze dan vaak appels van €15 per stuk die dan te koop zijn in een of ander exclusief warenhuis, maar dat zijn typische geschenkdingen.
Maar ik ben er zelf geweest, en in Japan heb je ook gewoon supermarkten en groenteboeren :lol:

Ja, als je het vergelijkt met Thailand of de Filipijnen dan is het een duur land om op vakantie naar te gaan, dat komt natuurlijk omdat de welvaartsstandaard en de inkomens ook op Westers nivo liggen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Pino » vr 13 nov 2015, 12:48

^^ Veel van dat soort berichten gaan ook terug op het verleden. Door deflatie en verzwakking van de yen is Japan voor ons goedkoper geworden. Objectief bezien ligt het prijspeil geloof ik licht hoger dan het Nederlandse, maar als altijd hangt veel af van het product dat je koopt. Op de weg vond ik benzine goedkoop, bijvoorbeeld, maar de tol is dan weer hoog.
marcel schreef:De wegnummering: Teveel variatie: Alleen cijfers, C1 en C2 (maar de volgende ringen hebben alleen een naam), K1, K2, S1, S2 etc. - ik zou liever gewoon 1- en 2-cijferige nummers zien (dit deed mij denken aan de Italiaanse Raccordi)
Deze prefixen zijn geen wegnummer-prefixen zoals de meeste Europese landen die hebben. De B staat voor Bayshore, C voor Circular, K voor Kanagawa en S voor Saitama. Verkapte namen dus: de eerste omschrijft een gebied, de laatste twee zijn prefecturen in de Kanto-regio (Kanagawa is feitelijk Yokohama, de tweede stad van Japan), en de C hoef ik niet uit te leggen. Wegnummers zonder prefix zijn kennelijk 'van' de centrale stad. Het lijkt een beetje op Spaanse prefixen - maar tegelijk ook weer niet, omdat dit alleen in bepaalde stukken Tokyo gebeurt. Vandaar mijn eerdere gedachte dat een echte landelijke snelwegnummering in Japan veel goeds zou kunnen doen; dan zouden dit soort dingen systematischer zijn aangepakt.
De afritnummering:In principe een systeem als in Maleisië, dat vind ik best goed, maar waarom dan zoveel speciale gevallen
Niet heel sterk verschillend met wat je in het openbaar vervoer ziet, met de genummerde haltes. Ga boven een metrokaart van Tokyo of Osaka hangen en je zult dezelfde vragen stellen. Het lijkt allemaal zeer organisch gegroeid. De ene keer heeft men geprobeerd een nummering te creëren die goed aansluit op die van een andere lijn (groot overstapstation krijgt nummer M5 op ene lijn en K5 op andere). De andere keer lijkt een lijn volledig op zichzelf te staan, met een nummering die niet met 1 begint vanwege een nooit gerealiseerde uitbreiding. Met de afritnummering op stadssnelwegen zal het niet anders zijn.

Weg 1 wisselt trouwens niet op een heel willekeurig punt van Route 1 naar K1, maar bij het vliegveld Haneda dat hiermee ontsloten is. De wegen naar Haneda vanuit het stadscentrum en vanuit het zuiden zijn in verschillende jaren opgeleverd, ook al vormen ze nu een geheel. Je kunt het ergens vergelijken met Italiaanse A-nummers die "senza soluzione di continuità" in elkaar overlopen. Men percipieert dat als twee snelwegen, dus twee nummers. Daarmee resteert uiteraard wel de vraag wat de hedendaagse ter plaatste onbekende voor die nummerwissel koopt.

Voor de dubbele nummers voor twee afritten op de Bayshore Route kan ik maar één verklaring verzinnen: men ziet ze als vier halve afritten, waarbij oprit en afrit dan net een stukje uit elkaar liggen. Dan is het bepaald niet onlogisch dat ze wel dezelfde doelen (en dus dezelfde naam) hebben, maar niet hetzelfde nummer.

Hoe dan ook, het zijn gegevens die ik maar ter kennis neem als niet heel logisch, maar in de loop der tijd zo gevormd. Een beetje als de Belgische afritnummering. Ik zou er bepaald niet naar kijken voor inspiratie voor afritnummering of bewegwijzering in het algemeen, maar het kan ermee door. De bewegwijzering van de hoofd-snelwegen vind ik in die zin ook veel duidelijker en het nut van het (dusdanig grote) onderscheid tussen stadssnelweg-bewegwijzering en reguliere snelwegbewegwijzering ontgaat me. Wat verdere observaties over de bewegwijzering volgen na terugkomst, met foto's.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Pino » zo 15 nov 2015, 19:51

Ik zal mijn trip report splitsen over twee posts: deze eerste over wat we op het OWN zagen. Wat observaties over snelwegen volgen. De foto's zijn op vol formaat te vinden op Panoramio, waar ik nog lokaties zal proberen toe te voegen.

We beginnen op Route 120 ten westen van Nikko. Route 120 wordt wel gepromoot als de Nippon Romantic Road, met een duidelijke knipoog naar de Duitse Romantische Straße, die van oudsher vrij veel Japanners trekt. De vergelijking ontging me redelijk, maar het is een aangename rit door aangenaam berglandschap. Maar met een toeristenroute op een zondag is het ook nooit lekker doorrijden. De bewegwijzerde maximumsnelheid op alle niet-autosnelwegen die we zagen -binnen en buiten de bebouwde kom- was altijd 40 of 50 km/h. Nu wordt die snelheid buiten de bebouwde kom als een man genomen, maar heel veel harder dan 65 km/h is zelden haalbaar.

Daarbij speelt ook een rol dat Japan hetzij bergachtig is (bochtige wegen) hetzij verstedelijkt (druk). Mogelijkheden om in te halen bestaan niet of nauwelijks. Een vrij standaard combinatie van borden die we zagen is die van een maximumsnelheid van 40, met daarnaast een inhaalverbod, dit ook nog eens bevestigd door een doorgetrokken gele streep midden op de weg. In ieder geval op het centrale deel van Honshu is het OWN niet bepaald een aanrader als alternatief voor tolwegen, althans niet als je nog enigszins op wilt schieten.

Foto's in deze eerste spoiler.
Afbeelding
SPOILER: TOON

Afbeelding
Blauwe bewegwijzering is de norm op het Japanse OWN, en groen staat voor tolwegen (snelwegen en enkelbaans expreswegen). De afkorting I.C. was maar één van de punten in de Japanse OWN-bewegwijzering die me aan Zuid-Korea deed denken. IC staat voor interchange, hetgeen doelt op een reguliere afrit. Word je op het OWN dus naar een bepaalde I.C. verwezen, dan is dat een oprit naar een tolweg. Aangezien Japanse snelwegen alleen in stedelijke gebieden nummers hebben, is er geen nummer om naar te verwijzen. Wel zie je dat men soms niet verwijst naar een I.C., maar naar de naam van de bewuste snelweg, ook tegen groene achtergrond.

Afbeelding
Na de meeste kruisingen van enig belang een afstandenbord. Vaak is het simpelweg opgehangen aan de achterkant van de voorwegwijzer in de tegenrichting. Drie doorgaande doelen is zo'n beetje de standaard; op de voorwegwijzers staan er meestal wat minder. Doorgaand wegnummer in de rechtdoorpijl; dat er hier op nog eens een schildje langs de weg staat is een min of meer toevallige combinatie. Het schildje, dat je boven de spoiler in wat meer detail ziet, is het schildje voor een nationale route. In het schildje in Japans en Engels het woord 'route'. Als de route een naam heeft, komt die vaak op een wit onderbordje, alleen in het Japans.

Afbeelding
Een zeldzaam recht stukje waar inhalen is toegestaan.

Afbeelding
Witte toeristische bewegwijzering. De kleur wit wordt in Japan voor allerlei zaken gebruikt: toeristische doelen, objecten, bordjes die een lokatie aangeven. Voornaamste gemene deler lijkt te zijn dat het geen doelen zijn die je op de reguliere (groene en blauwe) bewegwijzering zult tegenkomen.

Afbeelding
Een bekende landgenoot langs de weg. Op de achtergrond zo'n onvermijdelijke snelheidsbeperking, terwijl de doorgetrokken streep laat zien dat er ook een inhaalverbod geldt.

Afbeelding
We kruisen een ongenummerde weg en dan staat de straatnaam horizontaal in de afslaande pijl. Let ook op de toeristische borden links van de weg. Voor een Japanner is verticaal karakters lezen vrij alledaags, maar Romaanse teksten lezen die zo gedraaid zijn, is toch niet ideaal. Maar goed, hoeveel mensen gebruiken die verwijzing?
Na Route 120 hebben we vooral veel snelweg gereden, terwijl ook het weer op het resterende gedeelte van de road trip niet meewerkte. Daarvan slechts twee foto's:
Afbeelding
Route 32 in Oboke Canyon op Shikoku.

Afbeelding
Route 19 tussen Matsumoto en Nagoya. Route door een wild dal met weinig verstedelijking. Maar dit zorgt er wel voor dat vrachtwagens de weg veel gebruiken in een poging de tol op de Chuo Expressway te vermijden. Daarmee helaas ook een drukke en trage weg.

In de laatste spoiler wat bewegwijzerings-items die me opvielen.
SPOILER: TOON

Iemand enig idee over de betekenis van dit bord? Waarschuwing voor mist?
Afbeelding

Afbeelding
Wederom Route 32 op Shikoku. Dit is min of meer hoe kilometerpalen er in het hele land uitzien. Bevestiging van het routenummer en de kilometerwaarde (hier km78), met in het midden de afstand naar een of meerdere belangrijke punten langs de route. Dat kan trouwens ook een afstand van ("from") een bepaalde stad zijn.

Afbeelding
Nog een keer Route 32. Het huisje-boompjes symbool op de tweede foto is een algemeen symbool voor parkeerplaats op het OWN. Een van de aparte zaken aan Japanse verbodsborden is dat de 'inhoud' van het bord -datgene wat er in de rode cirkel staat- vaak blauw van kleur is. Dat geldt hier voor de maximumsnelheid, maar ook voor het inhaalverbod. Een wat opvallende keuze, wat mij betreft.

Afbeelding
Een zeldzaam regelbord. De tekst Central Fuji wil trouwens niet zeggen dat je al in de stad Fuji bent en dat je op deze manier naar het centrum wordt verwezen. Vanaf het moment dat je de gemeente Fuji inrijdt, staat de centrale stad op deze manier bewegwijzerd. Maar gemeenten zijn vaak best groot en omvatten vaak ook andere plaatsen van enige omvang. Gevolg is dan dat je in Plaats B borden tegenkomt met Central A, waar je instinct zegt dat dit borden wel naar het centrum van B zullen leiden. Zuid-Korea heeft dit issue ook. De OWN-doelenkeuze in beide landen vertoont naar mijn gevoel op wel meer punten overeenkomsten.

Afbeelding
Hier staat in het wit de naam van een kruispunt bewegwijzerd, links van de weg. De namen van kruispunten kom je op Japanse kaarten (en op Google Maps, als je maar ver genoeg inzoomt) tegen, dus dat zou je helpen met plaatsbepaling. Maar vaak is de naam van het kruispunt zoveel als 'aansluiting [naam kruisende weg]'. Als je op een minder belangrijke weg rijdt, zou het zelfs kunnen gebeuren dat je meerdere kruispunten tegenkomt met de naam 'aansluiting [naam van de weg waarop je rijdt]'. Geen idee wat de inhoud van de tekst onder het verkeerslicht is; ik hield het er altijd maar op dat boodschappen uitsluitend in het Japans van minder belang waren voor de navigatie en de verkeersveiligheid.

Afbeelding
Een mooi bordenwoud in de stad Matsuyama. De stad viel mij in het algemeen op door de oude borden, veel lichtbakken ook nog. Dit afstandenbord ziet er ook knap oud uit, en ik meen er iets te zien dat doet denken aan DIN Breitschrift, maar dan met Japanse karakters. Oftewel de karakters zo ver uit elkaar plaatsen dat ze de hele breedte van het bord opslokken. Het bord laat wel aardig de Japanse wijze van indirecte bewegwijzering zien, die gelijk is aan de Belgische: huidige wegnummer in de pijl, indirecte wegnummers links van het doel waar ze bijhoren. In het midden een wit plaatsbepalings-bord, met de naam van de chome die je hier in rijdt.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 16 nov 2015, 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [J] Japan

Bericht door Bluemoon23 » ma 16 nov 2015, 2:07

Pino schreef: De bewegwijzerde maximumsnelheid op alle niet-autosnelwegen die we zagen -binnen en buiten de bebouwde kom- was altijd 40 of 50 km/h. Nu wordt die snelheid buiten de bebouwde kom als een man genomen, maar heel veel harder dan 65 km/h is zelden haalbaar.
Ja, die max snelheid buiten de bebouwde kom is echt niet meer van deze tijd.
Heb je veel snelwegen (tol) gereden ? die waren absurd duur naar mijn ervaring.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Pino » zo 22 nov 2015, 9:40

^^ Met gemiddeld een EUR 0.19 per kilometer zijn Japanse snelwegen behoorlijk duur te noemen. Nu gaan ze natuurlijk vrijwel allemaal door bergachtig gebied, dus ze zijn een aanschakeling van kunstwerken. Daarbij heeft men de tunnels ruim uitgebouwd en doet men niet lullig over een kunstwerk extra om boogstralen van bochten ruim genoeg te kunnen houden. Dankzij het laatste heb je niet de Italiaanse ervaring waar bochten op bergachtige trajecten vaak behoorlijk krap zijn, en dankzij het eerste rijden tunnels veel prettiger dan wat we gewend zijn uit Alpenlanden. Maar goed, de tol ligt wel dusdanig veel boven de kilometerprijs op Oostenrijkse Sondermaut-trajecten en die op Franse en Italiaanse berg-trajecten dat je niet anders kunt zeggen dan dat de Japanse tolwegen echt duur zijn.

Bij die luxe is het dan wel weer opvallend dat grote delen van de Japanse snelwegen geen vluchtstroken hebben. Op de bewuste trajecten liggen dan, naast de bekende kleine vluchthaventjes, om de paar kilometer een soort mini-parkeerplaatsen c.q. supergrote vluchthavens.

Daarmee over naar het aangekondigde tweede deel van het trip report, over snelwegen. In de spoiler de foto's en enkele opmerkingen:
Afbeelding
SPOILER: TOON

Ken-etsu Expressway (Tokyo-Nagaoka, rijrichting Tokyo)
Afbeelding
De boodschap van dit bord werd me niet helemaal duidelijk.

Afbeelding
Met enige regelmaat kom je dit soort borden tegen, aankondiging van de eerste paar verzorgingsplaatsen en wat daar zoal wordt aangeboden. De boodschap op het gele onderbord is raden; dit is niet het enige bord in de serie dat niet lekker in de berm staat.

Afbeelding
Deze voorwegwijzer is namelijk een ander voorbeeld. Twee opvallende zaken. Als eerste dat Japanse groene borden standaard geen bies hebben; als tweede het gebruik van het oude lettertype. Op oudere borden de letter gebruikt die je ook op het OWN ziet (Helvetica?). Op nieuwere borden zie je een modernere letter. Dat lijkt een lokaal ontworpen letter. Het deed me in eerste instantie aan de Koreaanse letter denken, maar er zijn duidelijke verschillen zichtbaar. Wel hebben beide letters een vergelijkbaar ruimtebeslag; de letter is ranker en smaller dan wat je tegenkomt in landen die uitsluitend het Romaanse of Cyrillische alfabet hanteren. Het is duidelijk wat ingedikt om te kunnen opereren in de smallere ruimte van een bord met twee schriften.

Afbeelding
Op de plaats van ons UIT-bord vrijwel standaard een lichtbak.

Afbeelding
Aankondiging van een verzorgingsplaats. Zie de ruiter om aan te geven dat je op deze verzorgingsplaats ook je elektrische auto kunt opladen. Elektrisch rijden is in Japan in veel opzichten al vele malen groter dan in Europa. In Tokyo lijkt het meer regel dan uitzondering, en het is een verademing om over drukke straten te lopen waar een fiets meer lawaai maakt dan zes rijstroken auto bij elkaar. Om nog maar niet te spreken over het ontbreken van uitlaatgassen.

Afbeelding
Om nog maar eens aan te haken op een andere oude discussie: wegrestaurants worden ook in Japan aangegeven met Westers bestek en niet met stokjes, maar mes en vork staan naast elkaar in plaats van gekruist. Dat is net als in Korea, behalve dat die een symbool met lepel en vork hebben. De manier waarop de symbolen direct op het bord staan, dus niet in aparte witte vlakjes, zoals we dat in Europa meestal zien, mag je ook gebruikelijk in de regio noemen.

Joshin-etsu Expressway (Fujioka-Nagano, rijrichting Nagano)
Afbeelding
Eerste aankondiging van een afrit. Meestal staat die op 2 kilometer. Hier zie je trouwens mooi dat nieuwere lettertype.

Afbeelding
Fijne uitzichten als deze waren aan de orde van de dag. Je krijgt ze vanuit de trein veel minder, en in die zin kan ik een road trip door dit deel van Japan zeker aanraden.

Afbeelding
Een 400m-voorwegwijzer van een gewone afrit. Meestal staan er voorwegwijzers op 2 kilometer, 1 kilometer en 400 meter. De meeste afritten hebben één of twee doelen. Bij twee doelen staan die altijd op deze manier naast elkaar aangegeven. Ik noemde al eerder dat dat in mijn optiek niet de beste borden oplevert. Bovenaan het nationale wegnummer. Wegnummers onder de 100 zijn de belangrijkste (waarbij 1-10 grote routes zijn die Japan in de lengte volgen); driecijferige hebben niet meer dan regionale betekenis. Regionale wegnummers heb ik op de autosnelwegen nergens bewegwijzerd zien staan.

Afbeelding
Zie ook het eenrichtings-bord zodra je het UIT-bord passeert.

Afbeelding
Een afstandenbord: meestal de eerste twee afritten en het hoofddoel. Nagano is hier trouwens strikt genomen een hoek-omdoel, aangezien deze snelweg toch ruim ten zuiden van Nagano eindigt. De op snelwegen bewegwijzerde plaatsen zijn waar mogelijk de grote steden van Japan als hoofddoel (Nagano kenden we natuurlijk van de Winterspelen van 1998, maar was verder de kleinste plaats die ik als snelweg-hoofddoel zag). Maar andere steden zie je dus pas verschijnen wanneer je er twee afritten vandaan bent.

Afbeelding
Knooppunt. Afwijkend gevormde pijl om de scherpe bocht te benadrukken?

Afbeelding
Ongeveer midden op de foto een Japans hectometerbordje. Op de hele kilometer staat er een groter wit-op-groen bord, dat op een van de volgende foto's nog in beeld is.

Chuo Expressway (Tokyo-Nagoya binnenlands, rijrichting Tokyo)
Afbeelding
Dagje later. Een fikse regenbui verder zitten we hier boven de wolken (maar ook weer onder andere wolken, dus foto's van mindere kwaliteit helaas).

Afbeelding

Afbeelding
Aankondigingsbord van een knooppunt, aangegeven met de Engelse afkorting JCT. Als in junction - je weet wel, dat woord dat men in Groot-Brittannië gebruikt voor een reguliere afrit.

Afbeelding
"Italiaans pijlgebruik" op de portalen is regel. De positionering van de pijlen maakt gelukkig wel ietsje duidelijker dat de borden geen rijstrookverdeling geven. Bovenop een klein bordje met naam en nummer van het knooppunt.

Afbeelding
Behalve het pijlgebruik zie je hier links ook een dynamische maximumsnelheid aangegeven. Op de eerste kilometers Japanse expresweg denk je nog dat er wel iets aan de hand zal zijn als je 80 aangegeven ziet staan. Nee dus. In het theoretische geval dat de borden uit staan, is de maximumsnelheid 100 km/h.

Afbeelding
Snelweg zonder vluchtstrook, wat zoals ik hiervoor al noemde veel voorkomt in Japan. Links een aankondiging van een reguliere (kleine) vluchthaven; rechts een kilometerpaal.

Afbeelding
Witte toeristische bewegwijzering.

Afbeelding
Bewegwijzering van namen van bruggen is vrij zeldzaam, maar wanneer je een grotere rivier oversteekt, staat er vaak wel een bord. Bij tunnels trouwens wel redelijk standaard een aankondigingsbord met in ieder geval de lengte.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [J] Japan

Bericht door nederland24 » wo 25 nov 2015, 21:28

^^Japanse auto's zijn ook dusdanig betrouwbaar, dat je geen vluchtstroken nodig hebt. :duck:

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [J] Japan

Bericht door Bluemoon23 » do 03 dec 2015, 22:08

^^ Europese auto`s zijn dan weer wel een statussymbool, of gewoon "anders"
En dan niet alleen de Audi BMW en Mercedes.
VW polo`s en Ford Fiesta`s heb ik gezien in Japan, in Yokohama een Peugeot en een VW dealer, en ik zag ook Citroens rondrijden

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door marcel » za 05 dec 2015, 17:07

Bluemoon23 schreef:een VW dealer
Ik heb er zelfs een gefotografeerd:
Afbeelding
Ik zie nu pas de Duitse tekst 'Das WeltAuto'.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [J] Japan

Bericht door Chris » zo 31 jan 2016, 19:06

Acht rijstroken in Osaka (Midōsuji Boulevard, highway 25).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [J] Japan

Bericht door Robbert297 » zo 31 jan 2016, 19:41

^^ En een zebrapad. :rofl2:
Слава Україні

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Wimpie25 » ma 01 feb 2016, 11:03

Daar kan je Frogger in levende lijve spelen :)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Wimpie25 » wo 02 mar 2016, 14:55

Blijkbaar worden in de Exclusion-Zone toch nog ingrijpende wegenwerken uitgevoerd. Zal er vooral mee te maken hebben dat de doorgaande wegen nog effectief in gebruik zijn. Hier zijn bijvoorbeeld wegenwerken die in 2011 zijn aangevat, alsnog afgemaakt.

https://www.google.be/maps/@37.4957074, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [J] Japan

Bericht door Mark » wo 09 mar 2016, 16:30

Link
Gebieden na de Tohoku-aardbeving via Streetview gezien, vlak en enkele jaren later.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [J] Japan

Bericht door Chris » za 16 apr 2016, 9:33

Bij de stad Kumamoto op Kyushu vonden twee aardbevingen plaats van 6.2 en 7.0, die relatief veel schade aanrichtten voor Japanse begrippen.

Dit is Highway 57 in Minamiaso.

Afbeelding

Afbeelding

De Kyushu Expressway:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [J] Japan

Bericht door Chris » di 31 mei 2016, 21:19

Dit jaar start een 15 jaar durend renovatieprogramma van $ 36 miljard om 2.265 kilometer snelweg te renoveren. Het gaat daarbij hoofdzakelijk om viaductsnelwegen, met de nadruk op Tokyo en andere grote steden. De financiering komt beschikbaar door de concessies met 15 jaar te verlengen tot 2065.

Dit zijn overwegend zeer complexe projecten, waarbij de viaducten in met name Tokyo door street canyons lopen en men wil gaan werken met tijdelijke hulpbruggen met 2 rijstroken per richting.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [J] Japan

Bericht door Chris » vr 12 aug 2016, 21:37

De aansluiting Kurokawa in Nagoya. :worship:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [J] Japan

Bericht door Mark » do 01 sep 2016, 10:23

Op zich wel goed nieuws over het zwaar getroffen Fukushima waarvan delen nog altijd afgesloten zijn wegens besmetting met radioactief materiaal. De Japanse overheid verwacht eind 2021 het gebied weer open te kunnen stellen. De komende jaren zal dan ook verder in het teken staan van het opruimen van (hoog)radioactief afval en het repareren van de infrastructuur. In maart 2017 moeten de eerste gebieden die weinig vervuiling kende opengesteld worden.

De totale kosten van schoonmaak na de kernramp werden eind 2015 geschat op 4.2 biljoen yen. We spreken dan omgerekend over 36,4 miljard euro (36 400 000 000 euro).

http://www.japantimes.co.jp/news/2016/0 ... scal-2021/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [J] Japan

Bericht door Chris » za 10 sep 2016, 19:57

Wauw, Japan gaat een nummering voor de autosnelwegen invoeren. :worship:
The Japan Times schreef:Japan develops numbering system for expressway system

A transport ministry panel has drafted a numbering system for the Japanese expressway system so even foreign drivers will be able to understand it.

The ministry plans to introduce the system ahead of the 2020 Tokyo Olympics after soliciting public opinion. Under the system, expressways will be given the same numbers as the national routes running alongside them, in principle, except that they will be preceded by the letter E for expressway.

The Tomei Expressway, which basically runs parallel to National Route 1, will be numbered E1, for example. Similarly, the Sanyo Expressway will be numbered E2 and the Kyushu Expressway E3. The circular Tokyo Gaikan Expressway would be numbered C3.

The ministry will start adding the numbers to expressway signs next year, starting with expressway sections around Olympic facilities, tourist spots and airports.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Pino » zo 11 sep 2016, 7:24

The Japan Times schreef:The Tomei Expressway, which basically runs parallel to National Route 1, will be numbered E1, for example. Similarly, the Sanyo Expressway will be numbered E2 and the Kyushu Expressway E3. The circular Tokyo Gaikan Expressway would be numbered C3.

The ministry will start adding the numbers to expressway signs next year, starting with expressway sections around Olympic facilities, tourist spots and airports.
Die laatste zouden in Tokyo zijn, waar de snelwegen al een nummer hebben? Vraag me trouwens sowieso af hoe ze de lokale systemen van Tokyo/Yokohama, Osaka/Kobe en andere dan precies gaan integreren met het nationale systeem. Als je daar voor alle genummerde wegen ook simpelweg een E gaat zetten, krijg je best wat dupliceringen.

Hoe dan ook: positieve ontwikkeling die al veel eerder had moeten zijn doorgevoerd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [J] Japan

Bericht door Chris » zo 11 sep 2016, 8:44

Stedelijke snelwegen zijn in Japan al genummerd. De C1 is de Inner Circular en de C2 is de Central Circular in Tokyo. Tokyo-Gaikan is de derde ringweg en zou dan de C3 heten. 'Gaikan' betekent zoiets als 'outside'. Het is overigens de meest incomplete ringweg van Tokyo, alhoewel ze wel aan het bouwen zijn aan een ondergrondse verlenging aan de oostzijde van de stad. Daarnaast heeft Tokyo nog een vierde ringweg, de Ken-O Expressway.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Pino » zo 11 sep 2016, 10:49

^^ Juist door die al bestaande stedelijke nummers vraag ik me af of daar nog iets mee gebeurt. In de regio Tokyo heb je meerdere prefixen (naar het deel van de metropool waar die weg doorheen loopt). Het lijkt erop dat die intact blijven, maar gebeurt er iets met de Tokiose snelwegen met alleen een nummer? Zouden ze die juist ongewijzigd laten om overlap te voorkomen? Een vorm van integratie tot één nationaal systeem zou natuurlijk ideaal zijn, maar het intact laten van de C-nummers bij Tokyo suggereert dat men die stap niet zal zetten.

Plaats reactie