[J] Japan

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [J] Japan

Bericht door Coen Tunnel » za 29 jul 2017, 11:18

^^ Dat halen de meeste Japanse auto's bij lange na niet. Kei cars zijn vanwege gunstige belastingregels razend populair in Japan en die zijn aan strenge regels gebonden qua lengte (3,40 meter), breedte (1,48 meter), hoogte (2,00 meter), motorinhoud (660 cc) en vermogen (47 kW/63 pk). Dat zijn autootjes waar je ook niet makkelijk veel harder dan 130 km/u mee kan rijden omdat ze zo zwak gemotoriseerd zijn.

Veel van dat soort auto's zijn ook wel op de Nederlandse markt verschenen, zoals de Suzuki Alto, de Suzuki Wagon R+, de Daihatsu Move, etc., maar vrijwel allemaal met een ander sterker blok onder de motorkap.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [J] Japan

Bericht door duikgek89 » zo 30 jul 2017, 13:03

Tsja, je kunt er ook een Nissan Skyline GTR, Toyota GT86 of Nissan 370Z kopen. Die halen dat op hun sloffen. Maar goed, het is uiteraard puur speculatief.

Vanaf het platteland naar de grote stad is de auto waarschijnlijk meer een alternatief dan voor verkeer tussen twee stadscentra. Denk ik tenminste.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [J] Japan

Bericht door nederland24 » di 01 aug 2017, 14:22

In de praktijk schijnen Japanse auto's meer vermogen te hebben, dan de fabrikant opgeeft. Een Honda NSX had in theorie maar 300pk, maar in werkelijkheid veel meer.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door sven_engelen » wo 02 aug 2017, 0:18

Waar moet ik dan aan denken? 131kmu ipv 130? :p

Nee maar gaan de auto's in japan serieus zo zacht? Daar moet men in Europa niets van hebben
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [J] Japan

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 aug 2017, 0:22

^^ Daarom zit hier in Europa in soortgelijke auto's ook een motor met een inhoud van 1,0 l of meer, waar het in Japan maar 660 cc is.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [J] Japan

Bericht door MaartenE » wo 02 aug 2017, 2:15

^^ Veel van die Japanse autootjes uit de jaren 80 en 90 (Daihatsu Cuore bijvoorbeeld) hadden zo'n kleine motor (xxx cc driecilinder), waar de Europese fabrikanten vrijwel allemaal als instapmodel een 1 liter hadden.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [J] Japan

Bericht door duikgek89 » wo 02 aug 2017, 22:27

nederland24 schreef:In de praktijk schijnen Japanse auto's meer vermogen te hebben, dan de fabrikant opgeeft. Een Honda NSX had in theorie maar 300pk, maar in werkelijkheid veel meer.

Ook uit 600cc is nog best wel wat vermogen te persen. Kijk maar naar vermogens van motorfietsen. Dus als de fabrikant dat softwarematig limiteert op het juiste getalletje, dan, uh, wat deden we ook alweer met onze brommers? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [J] Japan

Bericht door Jeroen » vr 04 aug 2017, 10:51

Chris schreef:Japan heeft van oudsher een beleid met energiebesparing omdat ze zelf alles moeten importeren. Misschien dat die 100 km/h ook wel daarin past.
Toch vraag ik mij eerlijk gezegd af hoe zuinig zo'n ongestroomlijnde hoge blokkendoos nog is...

Overigens, ik geloof best dat zo'n kei-auto (had zowaar een Brabantse uitvinding kunnen zijn 8-)) erg praktisch is in de krappe Japanse steden, maar over smaak valt toch te twisten.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Pino » vr 04 aug 2017, 11:37

Jeroen schreef:kei-auto (had zowaar een Brabantse uitvinding kunnen zijn 8-))
Ha ha! Iemand met goede contacten bij de marketing-afdeling van DAF? :biertjes:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [J] Japan

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 aug 2017, 13:35

Jeroen schreef:Toch vraag ik mij eerlijk gezegd af hoe zuinig zo'n ongestroomlijnde hoge blokkendoos nog is...

Overigens, ik geloof best dat zo'n kei-auto (had zowaar een Brabantse uitvinding kunnen zijn 8-)) erg praktisch is in de krappe Japanse steden, maar over smaak valt toch te twisten.
Mooi is het misschien niet, maar dit soort wagens maken optimaal gebruik van de maximale afmetingen die een kei car mag hebben. Net als de microvans die ook als een kei car geklasseerd worden, en die je soms ook wel in Nederland ziet. Maar ook dan doorgaans met een zwaardere motor.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [J] Japan

Bericht door Hajo » zo 06 aug 2017, 13:42

Dat soort kleine karretjes zie in Japan overal. Er zit een kleinere motor in dan in export modellen, voor zo ver het model al geëxporteerd wordt. Een echt hoge topsnelheid (meer dan 140) hebben ze niet, maar daar is ook geen behoefte aan. Op de autosnelweg geldt hooguit 110 als maximum. De algemene Vmax buiten de bebouwde kom is slechts 60 km/h.

Het verkeer is in de steden ontzettend druk, daarbuiten wat minder maar ook daar kom je bijna geen echt rustige wegen tegen. Het verkeer is wel heel erg gedisciplineerd en vrijwel niemand rijdt sneller dan de geldende Vmax.

Je zou er best zelf kunnen rijden, ware het niet dat de bewegwijzering hoofdzakelijk in het Japans is. Engels komt voor, maar op het platteland beduidend minder. Teksten op het wegdek zijn alleen in het Japans. Een goede kaart en een goed navigatiesysteem zijn onontbeerlijk.

Ik heb er overigens niet zelf gereden, maar liet mij en mijn reisgezelschap door een in strak in het pak geklede Japanse chauffeur met witte handschoenen, die maar bleef buigen, rond rijden. :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Pino » zo 06 aug 2017, 21:22

^^ Hmm. Ik heb er wel gereden en heb echt alleen maar tweetalige bewegwijzering gezien. Ook op het platteland, ook buiten Honshu, ook op secundaire wegen. Je ziet zo af en toe een bordje in uitsluitend Japans, maar daarvan kun je gevoeglijk aannemen dat het geen richtinggevende bewegwijzering is en geen belangrijke waarschuwing.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door marcel » zo 06 aug 2017, 23:35

Inderdaad. Engels wordt ook officieel ondersteund in de zin dat je rijexamen kunt doen als je alleen Engels kunt lezen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [J] Japan

Bericht door Hajo » di 08 aug 2017, 21:16

Nu ja, zo goed heb ik ook weer niet op de bewegwijzering gelet. Ik had meer oog voor het landschap, de mensen, de drukte, de fly-overs etc. En zoals gezegd reed ik niet zelf, dus dan heb je ook wat minder oog voor de bewegwijzering. ;)

@ Pino: hoe beviel dat zelf rijden in Japan?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [J] Japan

Bericht door Vinny » di 08 aug 2017, 22:31

marcel schreef:Inderdaad. Engels wordt ook officieel ondersteund in de zin dat je rijexamen kunt doen als je alleen Engels kunt lezen.
Mijn (overigens beperkte) ervaring in landen die geen latijns schrift gebruiken is dat op 90% van de bewegwijzering wel een Engelstalig exoniem danwel latijnse transcriptie staat. Maar wegbeheerders kunnen het nog wel eens vergeten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [J] Japan

Bericht door Coen Tunnel » di 08 aug 2017, 22:57

^^ In Rusland valt dat overigens best tegen. Op de meeste plekken kom je daar alleen Russisch tegen op de borden. Slechts op doorgaande routes staan er soms enkele borden in Latijns schrift. Op de M4 bij Voronezh is het dan ook nog zo dat Rostov op de borden in Latijns schrift alleen over de tolweg wordt verwezen, terwijl het op de Cyrillische borden zowel via de tolweg als via de tolvrije weg wordt verwezen.

In Wit-Rusland was het ook alleen maar Cyrillisch, met slechts her en der voor grotere plaatsen of buitenlandse plaatsen een Latijnse naam er bij.

In Oekraïne is het naar mijn idee iets beter, al staat daar ook lang niet overal Latijns schrift op de borden. In Oman zag ik wel overal de plaatsnamen in Latijns schrift op de bewegwijzering, maar met soms nogal wisselende transliteraties (Matrah, Muttrah; Boshar, Bowsher...). Maar daar kom je dan natuurlijk ook wel uit.

In Georgië is ook alles in twee schriften (Georgisch en Latijns), in Armenië is er veel in Armeens en Latijns, maar zijn er ook nog veel oude Sovjetwegwijzers die alleen in het Armeens en Russisch zijn. Het is zeker niet vanzelfsprekend dat er altijd borden in het Latijnse schrift staan, al had ik de indruk dat er, voornamelijk op het platteland, hooguit 10-15% van de wegwijzers nog uit het Sovjet-tijdperk stamt.

In Servië, Bulgarije en Bosnië en Herzegovina is vrijwel alles in beide schriften. In Griekenland volgens mij ook, al heb ik daar niet zelf gereden en is het ook al weer tien jaar geleden dat ik daar geweest ben.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Pino » di 08 aug 2017, 23:07

^^ Dat geldt wel zo'n beetje voor de hele voormalige USSR. Zodra je van het kernwegennet afbent, houdt het met de tweetaligheid snel op. Landen elders in Azie zijn meestal wel redelijk fanatiek met tweetaligheid, maar in autonome Chinese gebieden die tweetalig zijn (Xinjiang, Binnen-Mongolie) houdt tweetalig in dat je naast Chineze karakters ook de lokale karakters krijgt.

Wat betreft rijden in Japan: wij hebben ons beperkt tot wat landelijker gebieden op Honshu en de steden gelaten voor wat ze waren. Wel goed opgelet op de bewegwijzering in de steden en waar we nog meer kwamen. Zie trip report uit november 2015 in deze draad. Kort gezegd werd erg netjes gereden, mij zelfs iets te netjes van tijd tot tijd. Bewegwijzering is heel redelijk te volgen, maar navigatie was toch wel handig vanwege onze vrij beperkte kennis van de topografie.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Wimpie25 » wo 09 aug 2017, 2:17

Het hangt er vaak ook vanaf hoe goed de relatie is van het desbetreffende land is met de Westerse/Europese invloedsfeer. In bv Japan en Korea hebben die Latijnse vermeldingen van plaatsen en locaties immers weinig nut voor de lokale bevolking.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [J] Japan

Bericht door Chris » wo 09 aug 2017, 9:10

Aparte bomenrijen op Hokkaido. Dit gebied meet ongeveer 35 x 35 kilometer.

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Pino » wo 09 aug 2017, 9:38

Wimpie25 schreef:Het hangt er vaak ook vanaf hoe goed de relatie is van het desbetreffende land is met de Westerse/Europese invloedsfeer. In bv Japan en Korea hebben die Latijnse vermeldingen van plaatsen en locaties immers weinig nut voor de lokale bevolking.
Voor de lokale bevolking hebben die vermeldingen zelden tot nooit nut, want die gebruiken nu eenmaal het lokale schrift. Maar in Oost-Azië en Zuid-Oost Azië zijn dat vrijwel steeds schriften met een relatief beperkte groep gebruikers. De meeste schriften zijn puur nationaal, waarbij in India zelfs nog meerdere niet-Romaanse schriften worden gebruikt. Ook zonder warme banden met de westerse wereld blijkt het Romaanse schrift dan toch de lingua franca voor communicatie met alle buitenwereld. Dus niet zo heel gek dat het er in het verkeer steeds bij wordt gezet.

Nu is het ene niet-Romaanse schrift natuurlijk groter dan het andere. Je gaat pak 'm beet van het Lao met een 6 miljoen gebruikers naar de meer dan een miljard gebruikers van Hanzi. Dat maakt het in het ene land wat logischer om in twee schriften te bewegwijzeren dan in het andere. Het is misschien niet heel vreemd dat in de landen met Cyrillisch schrift minder traditie bestaat van het gebruik van twee schriften naast elkaar. Het is een schrift dat in veel landen wordt gebruikt, wat ook nog eens landen zijn die redelijk op elkaar zijn gericht en waarin juist het Russisch geldt als de lingua franca. En het is voor mensen die het Romaanse schrift gewoon zijn redelijk makkelijk te lezen - wat het Cyrillische schrift bijvoorbeeld weer onderscheidt van Arabisch schrift.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [J] Japan

Bericht door Vinny » wo 09 aug 2017, 11:51

Het Arabisch en het Hebreeuws lijken vooral in het begin lastiger, maar dat valt in de praktijk best mee. De letters (en in het Arabisch moet je ook cijfers leren) kun je je gewoon in twee weken eigen maken. Dat heb ik destijds toen ik in die gebieden "rondzwierf" ook gedaan. Het probleem met Japans is dat het een karaktertaal is. Je moet dan dus lettergrepen gaan leren. Dat is volgens mij veel moeilijker. Voor expats is een Engelse vertaling in Japan urgenter denk ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Pino » wo 09 aug 2017, 12:16

^^ Arabisch en Hebreeuws zijn, evenals Cyrillisch, schriften met een aantal letters dat redelijk vergelijkbaar is met dat van ons. Niet zo raar dat je je dat redelijk snel eigen kunt maken wanneer je een tijd in die landen rondhangt. Hoewel karaktertalen niet anders te benaderen zijn dan een grote hoeveelheid karakters dan maar in je kop stampen, viel het me in Japan en China op dat je de belangrijkste woorden/karakters/plaatsnamen toch wel redelijk snel gaat herkennen. In Arabisch gebied en in India bleef ik op de een of andere manier naar de tekens kijken en bleef het op het oog een serie zinloze krabbels. Is dat dan puur een gebrek aan motivatie of zegt het ook iets over de herkenbaarheid van de karakters? Het ene schrift nodigt kennelijk toch meer uit dat pogingen om mee te lezen dan het andere...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [J] Japan

Bericht door Vinny » wo 09 aug 2017, 12:20

Wat misschien meespeelt is dat het Arabisch is ontwikkeld als schrijfschrift. Dat doet het dus prima wanneer je inkt en papier hebt, maar bewegijwijzering heeft meer weg van de oude keitabletten en ik kan me voorstellen dat de "ouderwetsere" schriften daardoor herkenbaarder ogen vanuit de auto.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Pino » wo 09 aug 2017, 13:16

^^ Dat zal zeker een rol spelen, ja. En niet alleen op de bewegwijzering, ook in zaken als lichtreclame of zelfs maar een simpel uit-bordje boven een uitgang. Maar de Chinese en Japanse karakterschriften zijn ook ontwikkeld als schrijfschriften en dat pik ik dus beter op dan Arabisch. Mogelijk komt dat omdat ze de karakters in ieder geval niet aan elkaar schrijven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [J] Japan

Bericht door Vinny » wo 09 aug 2017, 16:57

Veel plaatsnamen hebben maar een paar karakters. Kan daardoor misschien wel wat makkelijker zijn. Het Japans is natuurlijk wel een toontaal, kun je het ook een beetje uitspreken Pino?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door Pino » wo 09 aug 2017, 17:20

Uitspreken van toontalen, daar waag ik me niet aan. Behalve met pogingen om zo hier en daar te imiteren wat iemand me voordoet. Grote kans dat het feit dat de meeste woorden of plaatsnamen uit maar enkele karakters bestaan inderdaad wel helpt. Levert woordbeelden op die je verrekt snel herkent 8-)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [J] Japan

Bericht door Willem » wo 09 aug 2017, 19:30

Kan een Japanner eigenlijk Chinese karakters lezen, of omgekeerd? Zeg maar net zoals wij bijvoorbeeld Portugese woorden kunnen lezen (de tekens zijn hetzelfde), maar het toch niet begrijpen omdat het woordbeeld, de specifieke combinatie van letters die samen een woord vormen, onbekend is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [J] Japan

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 aug 2017, 19:39

^^ Wat ik van een Chinese collega begrepen heb wel, ze schijnen dezelfde karakters te gebruiken. Ik had ooit een t-shirt met een Japanse tekst en ze kon het gewoon lezen. De naam Tokio is in zowel Japans als Chinees 東京都.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [J] Japan

Bericht door RSK » wo 09 aug 2017, 20:02

Chris schreef:Aparte bomenrijen op Hokkaido.
Het wekt op mij de indruk alsof het gedaan is om de wind te breken. Het oogt op de satellietbeelden redelijk vlak.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [J] Japan

Bericht door Chris » wo 09 aug 2017, 20:15

^^ Het lijkt inderdaad te zijn vanwege de wind om het vee te beschermen. Dit deel van Japan wordt in de winter erg koud met veel wind en sneeuw. Het zijn dan windbrekers. Wel opvallend dat het precies in zo'n grid aangelegd is.

Plaats reactie