Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door mhkamp » zo 28 aug 2011, 20:56

Autoblog.nl schreef:
Afbeelding
Hoe briljant is dat! De Russische president Medvedev is enkele dagen geleden akkoord gegaan met het plan om een $65 miljard kostende tunnel tussen Rusland (Siberië) en de Verenigde Staten (Alaska). En met 100+ kilometer zou deze tunnel maar liefst twee keer zo lang worden als de kanaaltunnel tussen Frankrijk en Engeland. Het kost een hoop geld, maar dan heb je ook wat.

In 1905 kwam Tsaar Nicolaas II al op het idee om een tunnel aan te leggen tussen Rusland en de Verenigde Staten, maar door de Russische Revolutie werd dat plan destijds de ijskast ingeschoven. Later kwam het nog enkele malen uit de koelkast maar was er telkens iets dat roet in het eten gooide (oorlogen enzo). Maar nu lijkt het dan toch eindelijk te gaan gebeuren.

De tunnel zal voornamelijk gebruikt worden voor vrachttreinen en om glasvezelkabels en energie door te vervoeren. Experts hebben zelfs berekend dat maar liefst 3% van de wereldwijde vracht via deze tunnel vervoerd zou worden. En dat zou een winst opleveren van bijna 8 miljard euro per jaar.

In totaal zou er per jaar 100 miljoen ton aan vracht door deze tunnel vervoerd kunnen worden. En daarnaast is deze tunnel om olie, gas en elektriciteit te vervoeren van Rusland naar de VS en Canada. En de tunnel zou binnen 10 jaar al gereed kunnen zijn. Overigens kost de tunnel op zich “maar” $10-$12 miljard, maar inclusief alles er omheen kom je uit op $65 miljard.

Concrete plannen voor het vervoer van passagiers door deze tunnel zijn er nog niet, maar er zijn wel ideeën voor het opzetten van een hogesnelheidstrein tussen Londen en New York. Ideaal voor mensen met vliegangst lijkt mij zo. Net als de kanaaltunnel zal deze niet geschikt zijn om zelf met je auto doorheen te rijden.

Overigens zou het bouwen van deze tunnel Rusland en de VS een besparing van $20 miljard per jaar aan energiekosten kunnen opleveren. (via: inhabitat.com & worldarchitecturenews.com)

Afbeelding
Bron Autoblog.

Vastelandverbinding tussen Rusland en de VS. Tsja... Geld moet rollen. Had ook gehoopt dat je met de auto (eventueel met autotrein zoals Kanaaltunnel) naar de VS kon. Maar dat lees ik hier niet uit.
Laatst gewijzigd door mhkamp op zo 28 aug 2011, 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door Palance » zo 28 aug 2011, 20:58

Totale onzin dit. En deze tunnel is al vaker ter sprake gekomen op dit forum. Vanwege de aaradbevingsgevoeligheid (er loopt een bruek aldaar door de aardkost) en de permafrost aan beide zijden kun je niet eens een weg en tunnel aanleggen. Bovendien zijn beide zijden dermatr dunbevolkt dat het niet eens iets op kan leveren.

Edit: oude topic gevonden http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... nel+alaska
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door nederland24 » zo 28 aug 2011, 21:03

^^Ondanks dat je volkomen gelijk hebt, moeten ze dit plan gewoon doorzetten. :yes: Hopelijk komt er dan ook een rechtstreekse snelweg vanuit Moskou naar Alaska en vanuit Alaska een snelweg richting de rest van de Verenigde staten. :idea: :D Dan hebben we eindelijk eens de mogelijkheid voor een fatsoenlijke roadtrip. :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door Chris » zo 28 aug 2011, 21:06

Inderdaad onzin. De dichtstbijzijnde grote stad in Rusland is Yakutsk, ruim 3.000 kilometer verderop. En Yakutsk ligt zelfs voor Russische begrippen in the middle of nowhere, ruim 1.000 kilometer van de dichtstbijzijnde doorgaande weg. Yakutsk is ook het eindpunt van een spoorlijn. In Alaska sluiten geen spoorlijnen aan op het spoornet van het Amerikaanse continent, de dichtstbijzijnde belangrijkere spoorlijnen liggen in British Columbia, 3.000 kilometer verderop. Er moeten duizenden kilometers spoorlijn aangelegd worden in extreem afgelegen gebieden met een onvoorstelbaar bar klimaat.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door nederland24 » zo 28 aug 2011, 21:09

^^Maar het is toch wel leuk om daarover te gaan fantaseren? Zonder fantasie en durf leefden we nog steeds in 1850.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door mhkamp » zo 28 aug 2011, 21:17

Palance schreef:...niet eens een weg en tunnel aanleggen.
Lees eens goed. Men heeft het alleen over een tunnel voor een spoorlijn en data. Een weg lees ik hier niet uit.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door keokiracer » zo 28 aug 2011, 21:19

Het wordt dubbelspoor neem ik aan?
Misschien een goede locatie voor de volgende meeting :mrgreen:
Kunnen we de voorbereidingswerkzaamheden bekijken :p
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door mhkamp » zo 28 aug 2011, 21:23

^^ Als jij de reis compleet p.p. betaald (Tickets, hotel, bus)... jaaa even opfrissen daar... :p Maken we ook weer een echte winter mee.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door nederland24 » zo 28 aug 2011, 21:26

^^Omdat zoiets in je eentje niet te organiseren is ga ik en keokiracer de taken verdelen. ;) Waarschijnlijk is het verstandig om met eigen vervoer te komen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door keokiracer » zo 28 aug 2011, 21:33

nederland24 schreef:Waarschijnlijk is het verstandig om met eigen vervoer te komen. :mrgreen:
Ik ben het daar 100% mee eens :mrgreen:
Gaan we trouwens niet een beetje :offtopic:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door Palance » zo 28 aug 2011, 21:39

mhkamp schreef:
Palance schreef:...niet eens een weg en tunnel aanleggen.
Lees eens goed. Men heeft het alleen over een tunnel voor een spoorlijn en data. Een weg lees ik hier niet uit.
Ik lees prima. Een weg en een spoorlijn leveren dezelfde praktische problemen op. En een tunnel daar bouwen is, zoals al gezegd, ommogelijk en vooral niet rendabel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door mhkamp » zo 28 aug 2011, 22:03

^^ Sorry. Bij mij is een weg iets anders dan een spoorlijn. Dat een weg onmogelijk is aan te leggen, ja, maar een spoorlijn ...
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door Ties » zo 28 aug 2011, 22:28

^^ Jij mag mij het verschil uitleggen hoor.

Volgens mij beseffen een aantal mensen hier niet dat het absoluut nutteloos is om een 5000 kilometer lange verbinding aan te leggen door een leeg gebied. Of dat nou een spoorweg of een autoweg is. En een glasvezelnetwerk aanleggen door Siberië en Alaska is ook onnodig... Het is gekkenwerk om überhaupt enig civiel werk aan te leggen in een gebied met een poolklimaat en permafrost.
Autoblog.nl schreef:Overigens zou het bouwen van deze tunnel Rusland en de VS een besparing van $20 miljard per jaar aan energiekosten kunnen opleveren.
Hoe dan? Totale nonsens lijkt mij dit.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door Rene » zo 28 aug 2011, 22:48

Wat een totale onzin. Geldverspilling.
Snel bijplaatsen in het boek van groteske waandenkbeelden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door Vinny » zo 28 aug 2011, 22:54

Het gaat waarschijnlijk om olietransporten. Rusland is Saoedi-Arabië gepasseerd als grootste olieproducerende natie ter wereld. Ik zet mijn geld trouwens liever in op een pijpleiding, lijkt me goedkoper dan een spoorweg en bovendien duurzamer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door nederland24 » zo 28 aug 2011, 22:55

Ties schreef:^^ Jij mag mij het verschil uitleggen hoor.

Volgens mij beseffen een aantal mensen hier niet dat het absoluut nutteloos is om een 5000 kilometer lange verbinding aan te leggen door een leeg gebied. Of dat nou een spoorweg of een autoweg is. En een glasvezelnetwerk aanleggen door Siberië en Alaska is ook onnodig... Het is gekkenwerk om überhaupt enig civiel werk aan te leggen in een gebied met een poolklimaat en permafrost.
Autoblog.nl schreef:Overigens zou het bouwen van deze tunnel Rusland en de VS een besparing van $20 miljard per jaar aan energiekosten kunnen opleveren.
Hoe dan? Totale nonsens lijkt mij dit.
Tuurlijk is het nutteloos en iedereen is het daarmee eens, alleen sommigen vinden het leuk om erover te fantaseren. :)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door mavas » zo 28 aug 2011, 23:13

Op Discovery was er enige jaren geleden ook een documentaire hierover. Daarbij kwam men ook tot de conclusie dat het in deze tijd nog vrij nutteloos is, en dat de haalbaarheid erg laag is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door Mandelsoft » zo 28 aug 2011, 23:18

^^ Dat ging volgens mij over de brug-variant, in plaats van een tunnel. Daar zat ik ook al te denken: "hoe lossen ze het probleem met verschuivende aardplaten op?" Geen enkel antwoord tijdens de documentaire.

Overigens ben ik het eens dat dit niet echt veel nut heeft. De dichtbijzijnde stad van formaat ligt minstens 1000 km van beide zijden van de verbinding af!
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door Palance » ma 29 aug 2011, 12:58

mhkamp schreef:Sorry. Bij mij is een weg iets anders dan een spoorlijn. Dat een weg onmogelijk is aan te leggen, ja, maar een spoorlijn ...
Wat is er anders? In beide gevallen heb je een stevige ondergrond nodig en die is er nu eenmaal niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door Vinny » ma 29 aug 2011, 13:31

Voor een lange tunnel geldt dat een spoorlijn eenvoudiger kan worden aangelegd omdat bij een autotunnel er allerlei uitlaatgassen zich kunnen ophopen. Verder heb je bij de verbinding ook een harmonica-stuk nodig, omdat de contineten zich verplaatsen. Dat lijkt me een enorm technische uitdaging.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door Ties » ma 29 aug 2011, 16:47

Mandelsoft schreef:^^ Dat ging volgens mij over de brug-variant, in plaats van een tunnel. Daar zat ik ook al te denken: "hoe lossen ze het probleem met verschuivende aardplaten op?" Geen enkel antwoord tijdens de documentaire.
Voldoende voegen inbouwen: op brug van >50 kilometer is het niet zo moeilijk om een rek van 3 cm/jaar te realiseren, toch? ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door Pino » ma 29 aug 2011, 17:17

De reguliere rek tussen beide continenten lijkt me niet het grote probleem, nee. Maar waar infrastructuur over een breuklijn tussen twee tectonische platen heen gaat, weet je dat het niet bij die paar centimeter per jaar blijft. Het betekent ook dat er nogal wat aardbevingen in de regio zullen zijn. En dat lijkt me voor zo'n brug of tunnel toch behoorlijk veel trickier.

Overigens besteedde de Discovery-documentaire geloof ik ook geen aandacht aan aardbevingen. De aflevering in dezelfde serie over een transatlantische tunnel deed dat wel. Zonder oplossing die op mij als leek heel sluitend overkwam.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door keokiracer » ma 29 aug 2011, 17:23

Ze gaan de tunnel dus bouwen (lees ik in het bericht), maar hoe gaat de tunnel eigenlijk heten? :dontknow:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door Palance » ma 29 aug 2011, 17:52

Fantasytunnel
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door Pino » ma 29 aug 2011, 18:18

keokiracer schreef:Ze gaan de tunnel dus bouwen (lees ik in het bericht)
Ik neem maar aan dat je dat vooral bedoelt in het kader van het grote fantasie-topic onder leiding van jouzelf en nederland24? Maar ik was nu wel benieuwd wat er is gebeurd dat deze tunnel weer terug in het nieuws is. Het lijkt te gaan om het volgende.

Ergens in de afgelopen week vond in Jakutsk een conferentie plaats over infrastructuur in het verre noordoosten van Rusland. Op dat congres kwam een verbinding over de Beringstraat ter sprake. Een aanwezige uit Jakutsk, tevens Russisch parlementslid, zei dat het technisch mogelijk was en dat de spoorlijn naar Jakutsk en verder naar het noordoosten (die op dit moment wordt gebouwd) wellicht ooit nog eens verlengd kon worden richting Alaska. De man zei ook dat hij wel voor het idee was, als wijze van transport van de mineraalreserves in de regio, en dat de tunnel in vijftien jaar gebouwd zou kunnen worden. Dat zou dan wel te rekenen zijn vanaf 2030, want de planning is dat de Amoer-Jakoetsk Magistrale tussen 2015 en 2030 nog verder naar het noordoosten zou worden uitgebouwd. Hoe ver precies, dat is sowieso nog een kwestie van speculatie zonder dat een goedgekeurd plan bestaat.

Dit nieuws is vervolgens opgepikt door drie (gerelateerde) Engelse kranten: The Sun, The Times en The Daily Mail (hier het Daily Mail artikel). Alle brachten zij het nieuws als nieuws in de categorie "vrolijk nieuws op de achterpagina", of op de reispagina. Anders dan de aanwezige uit Jakutsk komt in het artikel niemand aan het woord. Met name geen officiële quote van de kant van de regering. Daarna is dit "nieuws" opgepikt door de nodige blogs. Vaak ging het om schrijvers die niet eens de oorspronkelijke krantenartikelen aanhaalden, maar een ander blog als bron gebruikten. En zo wordt geen nieuws dus groot nieuws ...
Laatst gewijzigd door Pino op ma 29 aug 2011, 18:51, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door mhkamp » ma 29 aug 2011, 18:37

En zo zie je dus hoe nieuws ineens verkeerd geïnterpreteerd wordt :roll: (En ikzelf ga/ging dus ook niet verder kijken, dus bedankt Pino voor het originele bericht).
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door Willem » ma 29 aug 2011, 19:44

Tsja, in Jakutsk zullen ze het best leuk vinden als ze eens een andere richting uit kunnen dan alleen naar het westen. Nu kun je op zich ook al naar het oosten, maar valt er daar niet zoveel meer te beleven, zodat iedereen de andere kant op kijkt.
Gefantaseer over vaste oeververbindingen op plaatsen waar die nu niet aanwezig zijn is best leuk, maar het blijft gefantaseer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door Vinny » ma 29 aug 2011, 20:27

Wellicht is dit dan een beter idee:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorpont

Ik geef toe: hopeloos ouderwets principe voor de dames en heren technici, maar als je in Rusland een goederenspoornetwerk legt en in Alaska ook dan lijkt me het een prima mogelijkheid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door keokiracer » ma 29 aug 2011, 20:34

^^ om dat rendabel te maken heb je een heel grote pont nodig... :roll:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Er komt een tunnel tussen Rusland en de VS

Bericht door Palance » ma 29 aug 2011, 20:36

En het probleem van het niet aan kunnen leggen van spoor/weg op een stabiele ondergrond blijft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie