[RI] Indonesië (Indonesia)

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

[RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Quattro » za 29 okt 2005, 20:54

Jakarta
--------

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingJakarta Cawang Interchange
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 29 okt 2005, 20:59

Mooie foto's, Quattro !

Mooi land, mooie wegen ook al.
Mooi Interstate lettertype 8-) - wist ik nog niet...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 29 okt 2005, 21:19

:shock: Wat een mooie foto's zeg!! Niet gedacht dat daar zoveel hoogbouw zou zijn. Om nog maar te zwijgen over 12-strooks wegen en 6-strooks rotondes :shock:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 30 okt 2005, 15:50

René schreef:Mooie foto's, Quattro !

Mooi land, mooie wegen ook al.
Mooi Interstate lettertype 8-) - wist ik nog niet...
Nederlandse invloeden?

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » zo 30 okt 2005, 16:24

Weet iemand een kaart waarop de snelwegen van Indonesië staan? Ben benieuwd of Indonesië ook snelwegen heeft buiten Java

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » ma 31 okt 2005, 21:19

Alle snelwegen op de foto's lijken op Interstates. Als er zou staan dat de foto's uit het zuiden van de Verenigde Staten kwamen of anders misschien uit Mexico had ik dat bijna kunnen geloven. Alleen de taal is iets anders.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » ma 31 okt 2005, 22:26

Wouter schreef:Alle snelwegen op de foto's lijken op Interstates. Als er zou staan dat de foto's uit het zuiden van de Verenigde Staten kwamen of anders misschien uit Mexico had ik dat bijna kunnen geloven. Alleen de taal is iets anders.
Inderdaad, maar in Indonesië rijden ze aan de 'verkeerde' kant van de weg :lol:
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » vr 16 dec 2005, 22:57

Nieuwe foto's uit Jakarta
----------------------------

:shock:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 17 dec 2005, 11:16

Op de een of andere manier ogen die stadswegen in het buitenland altijd een stuk groener dan de Nederlandse... :roll:

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » za 17 dec 2005, 12:58

Ja, dat vind ik nou ook. Zouden ze hier ook mogen doen van mij.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 05 aug 2006, 12:29

Was Indonesië tot voor kort op Google Earth nog niet in detail te bekijken, nu kan dat wel voor bijvoorbeeld Jakarta.
Niet te geloven wat daar aan snelwegen is neergelegd.

Verder even gekeken naar restanten van de Nederlandse tijd. En die zijn er nog steeds.
Zoals station Jakarta Kota (Batavia benedenstad) en de bebouwing daaromheen, en station Tipar (Tandjung Priok).

Andere steden die nu in hoger detail te aanschouwen zijn: Serang, Bandung (Bandoeng), Tegal, Semarang, Surabaja (Soerabaja), Surakarta (Soerakarta), Jogjakarta, en nog veel meer.
Helaas zijn voor Nederlanders interessante steden als Cirebon (Cheribon) en Bogor (Buitenzorg) niet op hoog detailniveau te bekijken.

Ook buiten Java zijn diverse steden nu in hoog detail te zien, zoals Palembang, Medan, Padang (Sumatra). Op de foto's van Banda Aceh (Banda Atjeh) zijn duidelijk de desastreuze gevolgen van de Tsunami van kerst 2004 zichtbaar. Op andere eilanden kan goed worden ingezoomd op grote bergachtige gebieden.

edwtie
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 16:53

Bericht door edwtie » zo 24 sep 2006, 19:06

De snelwegen tussen steden verbinden nog niet elkaar. Alleen Jakarta verbindt al met paar steden. Semarang heeft wel snelwegen. Tot nu toe zijn snelwegen jalan tol ,maar het is nog nutteloos zonder verbinding met joyjakarata, Surabaya en Solo . Aanleg maar snelwegen voordat ik terug naar Indonesia ga.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Chris » vr 22 feb 2008, 11:57

Worldhighways schreef:Toll road for Indonesia

A credit agreement worth US$607.7 million has been made available to Kresna Kusuma Dyandra Marga Moertomo Basoeki to finance a new highway project in Jakarta, Indonesia. This will involve construction of a 20km long toll road.
Interessant, Jakarta heeft een net van vrij goede snelwegen, en dat wordt dus uitgebreidt. Jakarta is een enorme stad met 23 miljoen inwoners in de agglomeratie.

Zo zien snelwegen in Jakarta eruit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Schenker » za 23 feb 2008, 11:58

Buiten Java zijn er volgens mij nergens snelwegen. Wat je op de foto's niet ziet zijn de chronische files die er wel degelijk zijn in Jakarta, jezelf snel vervoeren kan alleen met de Busway of na 1 uur s nachts. Wat je ook niet ziet is de luchtkwaliteit, die enorm slecht is. Hoewel de stad dichtbij de evenaar ligt, hoef je jezelf nooit met zonnebrand in te smeren, iets wat je wat je buiten Jakarta zeker wel moet doen om niet na 15 minuten verbrand te zijn.

Ondanks dit is het een hele leuke stad, hippe clubs en erg veel lieve mensen :), ik kom er graag. Overigens zijn de toltarieven per tolpassage van 1000 tot 5000 rupiah, met de huidige koers is dat 8 tot 40 cent. Een goede investering in je tijd, want de files op de parallelwegen zijn nog veel hardnekkiger.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Rene » za 23 feb 2008, 12:17

De bewegwijzering op de laatste foto vind ik niet uitblinken in duidelijkheid...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Vinny » za 23 feb 2008, 12:23

LIjkt me super duidelijk. Links gaat naar Jakarta en rechts naar Ciawi. Dat snapt zelfs mijn buurmeisje nog...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Rene » za 23 feb 2008, 12:24

De strook onder het rechterbord splitst zich in tweeën, Vinny.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Schenker » zo 24 feb 2008, 13:24

Dat staat bij elke splitsing zo aangegeven, dat kan inderdaad nauwkeuriger.

Achterhoek
dorpsstraat
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 11:17

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Achterhoek » do 01 mei 2008, 10:06

Hebben ze in Indonesië op elke snelweg een extra rijbaan voor de bus ofso...
Wat betekent die rode strook op die rotonde

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Chris » do 01 mei 2008, 21:31

Er zijn plannen om de zeestraat van Sunda te overbruggen, dat is tussen Sumatra en Java.

In 2010 moeten de werken beginnen, en de brug zal zo'n 30 kilometer lang worden, en 10 miljard gaan kosten.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Hajo » di 06 mei 2008, 18:16

Achterhoek schreef:Hebben ze in Indonesië op elke snelweg een extra rijbaan voor de bus ofso...
Wat betekent die rode strook op die rotonde
Dat heb ik ook een keer in Maleisië gezien en daarom weet ik wat die rode strook betekent: die is gereserveerd voor verkeer dat op de rotonde rechtdoor wil rijden.

Je sorteert daarvoor geheel rechts voor (zowel in Maleisië als Indonesië rijdt men links) en je volgt de rode strook. Als je daar rijdt mag je die strook NIET verlaten: dit om weefbewegingen met verkeer dat de rotonde oprijdt of bij een andere afslag de rotonde wil verlaten te vermijden.

De rotonde in Maleisië was geregeld met verkeerslichten die zo waren afgesteld dat als je op de rode strook reed, je in één keer de rotonde recht kon oversteken zonder kruisend verkeer te ontmoeten. Verkeer dat de rotonde uit een andere richting de rotonde oprijdt, mag bij een "driekwart"-beweging op de rode strook invoegen. In Maleisië werd ook dit met verkeerslichten geregeld.

Achterhoek
dorpsstraat
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 11:17

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Achterhoek » di 06 mei 2008, 20:05

ooh oke,
bedankt voor de info ;)

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Schenker » di 06 mei 2008, 21:56

Hajo schreef: Dat heb ik ook een keer in Maleisië gezien en daarom weet ik wat die rode strook betekent: die is gereserveerd voor verkeer dat op de rotonde rechtdoor wil rijden.
Ik wil niet de betweter uithangen, in Maleisie zal dit ongetwijfeld kloppen, maar in Jakarta is dit niet zo. Hier is de rode strook gereserveerd voor de Busway en verboden voor ander verkeer. Geen overbodige luxe gezien de hoeveelheid auto's die van de rotondes gebruik wenst te maken. Overigens rijden er natuurlijk wel eens auto's en met name motoren over de busstrook. Het hangt een beetje van de (geld)honger van de politie af of men controleert of niet. Op de foto's kun je wel duidelijk zien dat er vrijwel geen auto's rijden. Buiten de rotondes wordt de Busway soort van afgeschermd met een lage fysieke fysieke barriere.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Wimpie24 » di 25 nov 2008, 23:15

Mooie foto's,
Ik had eigenlijk verwacht dat Indonesië een meer Europees aandoend systeem zou gebruiken aangezien het toch heel lang een Nederlandse kolonie is geweest?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Alfa » vr 28 nov 2008, 13:54

Nederland heeft zijn kolonies nooit zo ingrijpend 'vereuropeest' als andere koloniale mogendheden. Zo wordt er bijvoorbeeld ook geen Nederlands meer gesproken. Volgens mij is dat bijna uniek, in andere kolonies is de taal van de kolonisator minstens co-officieel. Stel je voor wat een status het Nederlands zou hebben mocht het door 200 miljoen mensen gesproken worden. Dan zou het de 5de grootste taal ter wereld zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 nov 2008, 14:00

Alfa schreef:Nederland heeft zijn kolonies nooit zo ingrijpend 'vereuropeest' als andere koloniale mogendheden. Zo wordt er bijvoorbeeld ook geen Nederlands meer gesproken. Volgens mij is dat bijna uniek, in andere kolonies is de taal van de kolonisator minstens co-officieel.
Suriname? Daar is Nederlands toch een officiële taal.

Overigens is het indonesisch (Bahasa Indonesia) afgeleid van het Maleis, maar zijn er wel invloeden uit het Nederlands (en Portugees):
Wikipedia schreef:De koloniale periode, resulterend in eerst Portugese leenwoorden en vervolgens in Nederlandse leenwoorden (ongeveer 10.000 woorden). Voorbeelden van Portugese leenwoorden zijn gereja - kerk, biola - viool, keju - kaas, voorbeelden uit het Nederlands zijn buku - boek, mah - maag(pijn), wasbak - wasbak. Ook de woorden polisi, kantor en asbak zijn via het Nederlands in het Indonesisch terechtgekomen.
Overigens heeft in de voormalig Belgische kolonies alleen Frans een officiële status. Nederland wordt daar ook niet meer gesproken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Rene » vr 28 nov 2008, 14:12

Overigens is de Indonesische overheid zelfs nu nog bezig met een dekolonialisatie van het Bahasa-maleis.
Vertrok een trein tot voor kort van sepur 5 (=spoor 5), tegenwoordig van jalur 5...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Alfa » vr 28 nov 2008, 16:45

Coen Tunnel schreef: Overigens heeft in de voormalig Belgische kolonies alleen Frans een officiële status. Nederland wordt daar ook niet meer gesproken.
Wat wil je, zelfs in België had het Nederlands toen amper aanzien. Frans was de taal van de vooruitgang.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 nov 2008, 23:27

Dát is tegenwoordig wel anders! :lol:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Vinny » zo 30 nov 2008, 13:15

Na de Franse Revolutie is het Frans dé toonaangevende wereldtaal geworden. Pas na de Tweede Wereldoorlog heeft het Engels langzaamaan terrein gewonnen. Zelfs in de Internationale trein Nederland-Brussel is het niet meer vanzelfsprekend dat al het personeel Frans spreekt. Franstaligen vinden dat niet zo leuk...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie