[HK] Hong Kong

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » ma 21 jan 2019, 19:56

Zoals gepland is de Wan Chai Bypass gisteren geopend. Dit is één van de meest kostbare wegenprojecten ooit.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » di 22 jan 2019, 9:55

Hong Kong heeft met afstand de minst betaalbare huizenmarkt, de mediaan huizenprijs is 21 keer het bruto huishoudinkomen. Een factor 3 wordt gezien als betaalbaar. Opvallend is het verschil met Singapore, dat toch veel van dezelfde eigenschappen heeft als Hong Kong.

Afbeelding

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 729
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » di 22 jan 2019, 22:22

Singapore bouwt huizen voor gewone mensen met redelijke huur. De Peoples Action Party regeert autocratisch maar benevolent.
Hongkong is superkapitalistisch en de erfgenaam van een Britse dictatuur.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » zo 27 jan 2019, 19:07

Als je de gemiddelde oppervlakte in beschouwing neemt is het verschil tussen Hong Kong en Singapore nog absurder. In Hong Kong is 28 m² blijkbaar de standaard maar in Singapore is dat 70 - 80 m². Volgens Wikipedia is 75% van de Singaporese woningvoorraad met 4 kamers of meer. En het eigen huisbezit is zeer hoog in Singapore, cijfers van rond de 90% worden genoemd.

Dan is Singapore eigenlijk een meer leefbare stad dan Hong Kong. Ik heb ook wel eens gelezen dat de appartementen in Korea ook relatief groot zijn, ze worden daar soms wel eens verticale suburbs genoemd.

>> https://www.scmp.com/business/article/2 ... -home-size

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 729
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » ma 01 apr 2019, 7:14

Kon vandaag rond half twaalf in de aanvliegroute naar HKIA de brug goed bekijken; vrijwel geen verkeer..... Ga zelf nu weer met de jetfoil naar Zhuhai, veel eenvoudiger en makkelijker dan met de bus of limo over de brug.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » do 25 apr 2019, 17:44

Eilandwerkzaamheden:

Afbeelding
Middle-of-the-road by Tomas Wiik, on Flickr

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Snelwegfreak » vr 26 apr 2019, 14:11

Ik zou daar toch niet op mijn gemak aan het werk zijn... Maar wellicht zijn ze daar wat meer gewend ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Willem » vr 26 apr 2019, 15:40

De snelheden zullen wel laag liggen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Vinny » vr 26 apr 2019, 21:37

Snelwegfreak schreef: vr 26 apr 2019, 14:11 Ik zou daar toch niet op mijn gemak aan het werk zijn... Maar wellicht zijn ze daar wat meer gewend ;)
Het ziet er wel robuust uit. In Nederland heb ik iemand een keer de vluchtstrook zien vegen: het zal vast nodig geweest zijn maar de veiligheidsmaatregelen waren zo minimaal dat ik dat zelf niet gedaan zou hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Wimpie25 » ma 29 apr 2019, 19:43

Snelwegfreak schreef: vr 26 apr 2019, 14:11 Ik zou daar toch niet op mijn gemak aan het werk zijn... Maar wellicht zijn ze daar wat meer gewend ;)

In Hongkong valt dat allemaal goed mee, ze houden zich aan de Britse veiligheidsnormen. Het enige verschil is dat bij werken alles wat sneller vooruit moet gaan.

Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Ali » di 30 apr 2019, 1:14

ronny forgeron schreef: di 22 jan 2019, 22:22 Singapore bouwt huizen voor gewone mensen met redelijke huur. De Peoples Action Party regeert autocratisch maar benevolent.
Hongkong is superkapitalistisch en de erfgenaam van een Britse dictatuur.
In Singapore worden huizen/appartementen verkocht per erfpacht. Het is ook de overheid die woonblokken neerzet en ze renoveert. Ben nog niet in HK geweest, maar wel in Singapore, het is een enorm aangename plaats om te leven rekeninghoudend met het aantal inwoners op een klein gebied. Enkel de zwoele temperaturen zijn redelijk afmattend. Het ligt bijna op de evenaar en de vochtigheid is bijna 100%. Het klopt dat de eilandstaat geen democratie is, maar het is ook één van de minst corrupte landen ter wereld. Het wordt ongelooflijk efficiënt bestuurd, met een visie en langetermijn planning.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 729
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » di 30 apr 2019, 11:48

Hong Kong is dus wel corrupt, deze week opnieuw geknoei met ondeugdelijk ijzer in betonwerken in het TVB 7.30 News. Nu bij een groot cultureel centrum in aanbouw. Eerder bij een nieuw metrostation dat dan ook nog niet geopend kan worden. En natuurlijk de vertraging van een jaar bij het Hong Kong deel van de HKMZH brug

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 729
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » do 14 nov 2019, 19:23

Vandaag was de hele dag de Cross Harbour tunnel geblokkeerd door acties van studenten.
De HKMZH brug die nu een jaar open is, trekt ook niet veel verkeer, gemiddeld 3.900 voertuigen per dag.
Een vroegere leider van Hong Kong heeft al gezegd dat het huidige restrictieve vergunningen beleid niet goed uitpakt.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 729
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » wo 27 nov 2019, 0:39

Na 13 dagen dicht te zijn geweest door de studentenrellen bij de Poly Uni is vanmorgen om 5uur lokale tijd de Cross Harbour tunnel weer geopend. Tol wordt ook weer normaal geheven, eerder waren de tollbooth poortjes verwoest.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 729
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » di 17 dec 2019, 19:30

Op het kunstmatige eiland waar tunnel richting Macau in brug overgaat, en dat net in Chinese territoriale wateren ligt, heeft China een controle post ingericht. Reizigers naar Macau die normaliter alleen nog door de Macaanse autoriteiten gecontroleerd zouden worden na passage van de Hongkong immigratie bij het begin van de brug, hebben nu dus ook te maken met Chinese autoriteiten. Er zijn al smokkelaars gearresteerd en anti Beijing journalisten op weg naar Macau tegengehouden en teruggestuurd. Of de controle tijdelijk is en na het bezoek van Xi Jinping aan Macau aanstaand weekend ter gelegenheid van 20 jaar sinds overdracht Macau weer zal worden opgeheven valt te bezien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » do 29 okt 2020, 19:52

De verkeersintensiteiten op de brug van Hong Kong naar Macau: https://macaunews.mo/under-utilised-hzm ... g-the-gap/

While an average daily vehicular flow of 3,494 and 4,167 was registered in 2018 and 2019, respectively, that number plunged to fewer than 400 vehicles between April and July this year as per data from the Hong Kong-Zhuhai-Macao Bridge Authority, the bridge’s operator.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » wo 23 dec 2020, 15:15

De tunnel van Lantau naar de New Territories, het laatste onderdeel van de Hong Kong - Macau - Zhuhai Bridge, opent op 27 december voor het verkeer. Het gaat om 7 kilometer autosnelweg, grotendeels in een tunnel onder zee.

Afbeelding

Het grenscomplex aan de Hong Kong zijde van de HKMZB:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » za 16 okt 2021, 15:44

Een video over het zeer geringe gebruik van de Hong Kong - Macau - Zhuhai Bridge. Er worden cijfers van minder dan 500 voertuigen per dag en 2.500 voertuigen per dag genoemd (vorig jaar werd ook al gesproken over dergelijke cijfers, zie enkele berichten eerder).

Link

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Willem » za 16 okt 2021, 17:50

Op zich logisch. Van oorsprong zijn er weinig banden tussen Hong Kong en Macau.
Sinds beide gebieden een "bijzonder" onderdeel van China zijn is er wellicht nu wel, vanwege de huidige status, sprake van een verbinding tussen beide gebieden.

Dat dat zich niet vertaald in grote verkeersstromen is begrijpelijk. Daar komt nog bij dat (als ik het goed begrepen heb) men in Hong Kong links rijdt en in Macau rechts.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » za 16 okt 2021, 17:54

Eerder werd gesproken dat er maar heel weinig permits zijn uitgegeven voor het rijden in Hong Kong.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door waldo79 » za 16 okt 2021, 22:31

Daarmee wordt het helemaal een prestigeproject...nut en noodzaak lijken me daarmee dubieus.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Hajo » zo 17 okt 2021, 0:01

China en prestigieuze projecten, zoals deze verbinding, passen wel bij elkaar, vind ik.

Desondanks lijkt het mij best gaaf over die weg te rijden. :woop:

Stroomweg
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 18:04

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Stroomweg » zo 17 okt 2021, 0:42

De kans op files is in ieder geval klein, op een weg met 2x3 stroken en deze intensiteiten.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 729
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » ma 18 okt 2021, 13:00

Willem schreef: za 16 okt 2021, 17:50 Op zich logisch. Van oorsprong zijn er weinig banden tussen Hong Kong en Macau.
Sinds beide gebieden een "bijzonder" onderdeel van China zijn is er wellicht nu wel, vanwege de huidige status, sprake van een verbinding tussen beide gebieden.

Dat dat zich niet vertaald in grote verkeersstromen is begrijpelijk. Daar komt nog bij dat (als ik het goed begrepen heb) men in Hong Kong links rijdt en in Macau rechts.
Er zijn juist heel veel banden tussen Hongkong en Macao. Vanuit Hongkong gaat men naar Macao om te gokken , er was een heel druk snelboot verkeer tussen beide plaatsen. En in Macao wordt ook links gereden, de switch naar rechts in 1926 in Portugal is daar niet uitgevoerd omdat ook in China links werd gereden (Tot 1 januari 1946)
Het probleem ligt zoals ik al eerder schreef bij Hongkong, de G94 is een Greater Guangzhou ringweg langs Hongkong waar de brug en de nieuwe Tuen Mun tunnel deel van uitmaken. Nadat Hongkong eerder een abzweig naar Shenzhen blokkeerde, verhindert Hongkong nu transitverkeer, geeft vrijwel geen vergunningen af voor chinese auto's en staat ook parkeren van chinese auto's op het grenseiland niet toe. Daarom wordt nu naast de Shenzhen Zhongshan brug ook een Shenzhen Zhuhai brug gepland wat zuidelijker.
Nu de integratie van Hongkong met Shenzhen van Na 2047 naar voren wordt gehaald door de nieuwe politiek vanuit Beijing zal verkeersproblematiek wellicht ook aangepakt worden . Maar in China weet je dat nooit, zaken worden vaak jaren alleen genoemd zonder actie en dan plots in daden omgezet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Palance » ma 18 okt 2021, 13:10

ronny forgeron schreef: ma 18 okt 2021, 13:00 Nadat Hongkong eerder een abzweig naar Shenzhen blokkeerde, verhindert Hongkong nu transitverkeer, geeft vrijwel geen vergunningen af voor chinese auto's en staat ook parkeren van chinese auto's op het grenseiland niet toe.
Is dat iets dat Hong Kong nog wel zelf mag beslissen? Ik kan me voorstellen dat China, nu het min of meer de baas is in Hong Kong, daar ook meteen korte metten mee kan maken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 729
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » ma 18 okt 2021, 13:25

^^
Zie wat ik boven schreef, het zou kunnen, maar vooralsnog plant de Guangdong regering nu toch eerst de abzweig naar Shenzhen die onder leiding van de Hongkong miljonair LiCha Chung verhinderd werd, uit angst voor zijn havenbelangen en concurrentie van Shenzhen port

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » ma 18 okt 2021, 13:48

Is er echt zoveel Delta-kruisend verkeer dat er naast een Shenzhen - Zhongshan nog een Shenzhen - Zhuhai verbinding nodig is? Als ik het snel even reken is die laatste ook maar 15 - 20 kilometer korter, afhankelijk van de exacte uitvoering. Of wordt het alleen voorzien als een afsnijding op het vasteland nabij Zhongshan / Nanlang?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Wimpie25 » ma 18 okt 2021, 13:54

Daarmee dat het vreemd was dat deze brug met rechtsrijdend verkeer is opengesteld. Hoewel het traject tussen twee linksrijdende staten loopt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Palance » ma 18 okt 2021, 13:56

ronny forgeron schreef: ma 18 okt 2021, 13:25 Zie wat ik boven schreef, het zou kunnen
Snap ik, maar het ging er mij om of China zomaar zo'n besluit van Hong Kong ondertussen kan overrulen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 729
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » ma 18 okt 2021, 13:57

Ik weet niet of het opnieuw plannen van de Shenzhen aftakking vanaf de brug betekent dat het plan voor de Shenzhen Zhuhai brug wordt afgeblazen.
Het verkeer tussen de Oost en Westkant en v.v. over de Pearl River Estuary is inderdaad heel intensief, vele malen in de file gestaan voor en op de Humen brug. En de planning is juist dat het verkeer nog meer zal toenemen door de integratie van z.g. Greater Bay Area

Plaats reactie