[HK] Hong Kong

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[HK] Hong Kong

Bericht door Chris » za 16 mei 2015, 20:06

Afbeelding

Tsing Ma Bridge (Route 8)
Afbeelding

Ting Kau Bridge (Route 1)
Afbeelding

Route 4
Afbeelding
Hong Kong - Expressway by Michael Tyler, on Flickr

Route 9
Afbeelding
DSC_0023 by Marc Kim, on Flickr

Route 4
Afbeelding
Eastbound on the Island Eastern Corridor by Marcus Wong, on Flickr

Cross Harbour Tunnel (Route 1)
Afbeelding
The busy Hong Kong Cross Harbour Tunnel by Alan Wu, on Flickr

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » ma 18 mei 2015, 11:23

TVB Pearl 7.30 News meldde deze week dat de verkeersproblemen de laatste jaren nu zo zijn toegenomen dat de stadsregering besloten heeft drastische maatregelen te nemen.
De aanschafbelasting op auto's en de roadtax (wegenbelasting) worden fors verhoogd en de tol heringevoerd.
De oppositie ziet dit als een straf voor de middenklasse om het autobezit te ontmoedigen in plaats van incentives die het autogebruik zouden verminderen. Er is bijvoorbeeld geen enkele OV bevorderende maatregel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » do 09 jul 2015, 16:14

De Hong Kong - Macau - Zhuhai Bridge:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Mark » vr 22 jan 2016, 18:01

Link


Zeer gave beelden van o.a. de Stonecutters Bridge en de Tsing Ma Bridge.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Rein » vr 22 jan 2016, 18:27

Wow! :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » vr 28 okt 2016, 15:00

Op 27 september werd het westelijk deel van de Hong Kong - Zhuhai - Macau Bridge constructief gesloten. Dit is 22,9 kilometer brug vanaf het kunstmatig eiland bij Macau tot aan de onderzeetunnel. Dit brugdeel kruist drie scheepvaartkanalen en heeft 3 relatief kleine tuibruggen.

Dit is het kunstmatig eiland voor de kust van Macau. Dit wordt overigens niet direct met Macau verbonden, men komt in Zhuhai uit. De kleine brug naar links is volgens mij alleen voor bouwverkeer. Op het eiland komt de grenspost van China.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » ma 31 okt 2016, 11:51

In de oorspronkelijke plannen was er vanaf het eiland ook een verbinding met Macau. Afgelopen zaterdag reed ik van vliegveld Macau naar de grens met China over de brug die het eiland deel van Macau verbindt met het vasteland en van daaraf kun je de bouw van het eiland en de grote nieuwe grenshal goed zien. Geen spoor inderdaad van een verbinding met Macau. De weg vanaf het eiland naar China is in aanbouw en loopt precies ten noorden van de grens, ondergronds bij de de Gongbei grensovergang, en voert na een aansluiting even ten westen van Gongbei eerst zuidoost door een tunnel om dan noordwaarts op de G94 aan te sluiten. Brug en weg werden aanvankelijk ook als G94 aangeduid, maar wegnummers worden in China makkelijk veranderd. De S26 die van de G4w westwaarts loopt ten noorden van Zhuhai naar de G94 is nu opeens als S2518 genummerd.
Dat er geen verbinding uiteindelijk wordt gerealiseerd heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat Macau geen buitenlandse auto's toelaat, in tegenstelling tot Hong Kong waar een beperkt aantaal chinese auto's met dubbel kenteken, dus lokale blauwe chinese plaat plus HK plaat, wordt toegelaten. Het grensverkeer tussen China en Macau betreft enkel Macaanse auto's en bussen met Macaans kenteken en zwarte chinese Z plaat. Hong Kong kentekens mogen Macau ook niet binnen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Wimpie25 » do 27 apr 2017, 11:08

Interessante variatie op grootstedelijkheid, Hongkong is echt een unieke regio/staat.
Link

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Bluemoon23 » do 27 apr 2017, 19:03

In Juli ga ik op vakantie naar Australie, met een tussenlanding in Hong Kong.
Op de heenreis blijf ik 3 dagen in Hong Kong voordat ik doorvlieg naar Sydney.
Eens even kijken hoe het in Hong Kong is. 8-)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Hajo » vr 28 apr 2017, 0:58

^^ Ontzettend druk, vies en lawaaiig. Dat was mijn eerste indruk. Drie dagen in dat mierennest vond ik meer dan genoeg. B(

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Bluemoon23 » vr 28 apr 2017, 1:04

Haha ja, ach kan je ook zeggen dat je daar eens geweest bent, dat was mijn gedachte een beetje. :lol:
En het was maar een paar tientjes duurder dan gelijk doorvliegen naar Sydney met een transfer in Hong Kong.

Ik ben ook wel in Tokyo geweest, dat was ook wel erg druk :lol:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 apr 2017, 5:54

^^ Gelijk heb je, als het niet veel kost en als je de tijd hebt, dan zou ik het ook doen. Heb zelf op zo'n manier een keer een dagje Dubai bezocht tijdens een overstap, het kostte niks extra's om een latere vlucht te nemen.

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door hoompey » vr 28 apr 2017, 14:11

HK in juli is heet en vochtig. Blijf niet hangen in Kowloon, Central of Wan Chai maar ga de drukte (en de zon !) uit, bijvoorbeeld rondom de Peak of Stanley op HK island. HK is maar 30% bebouwd, de rest is natuur.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door sven_engelen » zo 30 apr 2017, 22:45

Zo te zien heeft Hong Kong wel heel veel britse invloeden in het wegennet
Svenlo

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Hajo » zo 30 apr 2017, 23:11

Klopt. HK is tot 1999 Brits geweest en sindsdien heeft het een speciale status binnen China. Officieel heeft het een zekere vorm van autonomie, maar de praktijk is dat Beijing steeds meer de gang van zaken bepaald. Voorlopig kun je HK nog zonder visum bezoeken, maar voor China is een visum wel vereist.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » ma 01 mei 2017, 5:10

Kleine correctie, Hong Kong is in 1997 overgedragen c q teruggegeven aan China. Het heeft een eigen Mini Constitution onder het motto One Country ( China) Two Systems. Dit geldt tot 2047, dan kan dit verlengd worden of volledige opname in China.
Omdat vele oppositionelen Hong Kong onafhankelijk willen maken en dit voor China inacceptabel is wordt de indirecte greep van China op Hong Kong inderdaad steeds meer versterkt.
Gelet op de ontwikkelingen zoals nieuwe economische free trade zones in groter Shenzhen en rond Zhuhai bij Macau, lijkt het erop dat men Hongkong en Macau als het ware wil laten ingroeien in China tzt in een nieuwe entiteit na 2047.
De weg over de brug heeft het nummer G94 en maakt onderdeel uit van een grotere ring rond Guangzhou die dan ook door Chinese auto's bereden moet kunnen worden. Onder de huidige regels is dat niet mogelijk, er zijn slechts 800 auto's in Guangdong Province die ook een Hong Kong licence plate hebben sinds een paar jaar nadat Hong Komg dit na jaren van verzet eindelijk mogelijk maakte maar heel gelimiteerd dus.
En een paar duizend personenwagens, bussen en trucks uit Hong Kong die ook een (zwarte) chinese Z- kenteken plaat voor buitenlanders hebben.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Seat » ma 01 mei 2017, 9:29

sven_engelen schreef:Zo te zien heeft Hong Kong wel heel veel britse invloeden in het wegennet
Inclusief het links rijden, straatmeubilair, kentekenplaten en het 'look left' en 'look right' bij voetgangersoversteekplaatsen. In 2004 was ik er voor het laatst, wellicht is de Chinese invloed nu meer merkbaar?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Wimpie25 » ma 01 mei 2017, 10:47

Op infrastructureel gebied ziet Hongkong er vandaag nog net zo Brits uit als in 1997, inclusief op huis, tuin en keukengerei. Op maatschappelijk vlak was toen afgesproken dat dat ook zo zou blijven maar de Chinezen hebben allerlei slinkse plannen om de publieke opinie in HK richting Peking te draaien.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » ma 01 mei 2017, 10:56

Zogenaamde slinkse plannen om de publieke opinie te beinvloeden hebben niets te maken met het straatbeeld. Dat mag vooral Brits blijven, goed voor het toerisme. Je ziet juist het omgekeerde, veel Hong Kong , dus Britse, invloed in Guangdong.
Overigens wordt ook in Nederland de publieke opinie de hele dag beinvloed met inzet van de media, ook op fora als deze zo te lezen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Hajo » ma 01 mei 2017, 15:34

Dank voor de correctie en aanvulling, ronny. :top:

Die zwarte kentekenplaten met een Z heb ik een aantal keer gezien. Ik ben echter niet de grens over geweest. Ik heb drie keer geprobeerd een visum voor China te krijgen, maar tevergeefs. Ik kom wegens onduidelijke redenen dat land niet in. :dontknow: Ik heb tot twee keer toe nagevraagd waarom niet, maar daarop kwam geen antwoord. Laat maar. :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » ma 01 mei 2017, 15:38

ronny forgeron schreef:De weg over de brug heeft het nummer G94 en maakt onderdeel uit van een grotere ring rond Guangzhou die dan ook door Chinese auto's bereden moet kunnen worden. Onder de huidige regels is dat niet mogelijk,
Ik ben benieuwd hoe dat gaat dan, vanaf de Hong Kong - Macau - Zhuhai Bridge kom je dan in de New Territories uit, dan moet je toch wel een langer stuk over Hong Kong grondgebied (en snelwegennet) voordat je de grens naar Shenzhen weer bereikt.

Ik zie dat er ook een vierde verbinding van Hong Kong naar het mainland in aanleg is aan de oostkant van Shenzhen / New Territories.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » di 02 mei 2017, 6:53

Hajo schreef:Dank voor de correctie en aanvulling, ronny. :top:

Die zwarte kentekenplaten met een Z heb ik een aantal keer gezien. Ik ben echter niet de grens over geweest. Ik heb drie keer geprobeerd een visum voor China te krijgen, maar tevergeefs. Ik kom wegens onduidelijke redenen dat land niet in. :dontknow: Ik heb tot twee keer toe nagevraagd waarom niet, maar daarop kwam geen antwoord. Laat maar. :roll:
Waar heb je geprobeerd een visum voor China aan te vragen? toch niet in Hong Kong, want dat kan als Nederlander niet.
In den Haag kun je visum aanvragen via een speciaal agentschap vlak bij station HS, je moet dan wel een reisplan en alle boekingen overleggen. China is moeilijker voor Nederlanders dan bv voor Amerikanen ( die kunnen een tienjarig visum krijgen, Nederlanders maar 30 dagen) en Italianen, omdat Nederland ook heel moeilijk doet bij afgifte Schengen visum voor Chinezen. Meeste Chinese toeristen in Nederland komen op Duits of Italiaans Schengen visum.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » di 02 mei 2017, 6:56

Chris schreef:
ronny forgeron schreef:De weg over de brug heeft het nummer G94 en maakt onderdeel uit van een grotere ring rond Guangzhou die dan ook door Chinese auto's bereden moet kunnen worden. Onder de huidige regels is dat niet mogelijk,
Ik ben benieuwd hoe dat gaat dan, vanaf de Hong Kong - Macau - Zhuhai Bridge kom je dan in de New Territories uit, dan moet je toch wel een langer stuk over Hong Kong grondgebied (en snelwegennet) voordat je de grens naar Shenzhen weer bereikt.

Ik zie dat er ook een vierde verbinding van Hong Kong naar het mainland in aanleg is aan de oostkant van Shenzhen / New Territories.
Er is ook een nieuwe snelweg in aanleg van Tuen Mun naar de Shenzhen bay bridge.
De nieuwe oostelijke verbinding is de eigenlijke G94

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Hajo » za 06 mei 2017, 13:30

ronny forgeron schreef:Waar heb je geprobeerd een visum voor China aan te vragen?
Via Visumservice.nl en ook bij de Chinese ambassade(Consular Section) in Den Haag. Heb alles ingeleverd wat men vroeg en de vereiste bedragen betaald. Na enkele dagen kwam de afwijzing. Via de ambassade via een in keurig Nederlands (!) gestelde mail: "Hierbij delen wij u mee dat uw visum aanvraag voor een bezoek van (data) aan de Volksrepubliek China is afgewezen." Zonder opgave van reden. Heb wel om de reden gevraagd, maar ik kreeg alleen antwoord van visumservice.nl: "De reden van afwijzing is ons onbekend. We zullen het navragen." Enige tijd later: "De Chinese ambassade heeft niet op onze vraag waarom u een visum wordt geweigerd, gereageerd. Na enig aandringen werd herhaald dat u geen visum ontvangt en dat de Chinese overheid niet verplicht kan worden mee te delen waarom een visum wordt geweigerd. Er zijn talloze redenen om een visum te weigeren. U voldoet blijkbaar aan een van deze redenen." :roll:

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Widejo » za 06 mei 2017, 14:44

^^
Heb je zowel je huidige paspoort als het vorige paspoort aangegeven? Ben je een keer in Taiwan geweest?
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Hajo » za 06 mei 2017, 19:38

^^ Oud paspoort? Ik heb maar 1 paspoort en die is gewoon geldig. Staan wel de nodige visa stempels in, maar niet van Taiwan. Daar ben ik nog nooit geweest. Ik heb van die afwijzing nooit een zaak gemaakt, hoewel het wel zonde geld is. Misschien zijn de Chinezen niet gecharmeerd van mijn bezoek aan een of ander land. Ik ben o.a. in Japan en Zuid-Korea geweest. Of ze hebben bezwaar tegen een bezoek aan de VAE (Dubai en Abu Dhabi) en/of Quatar (Doha).

Ik geloof het allemaal wel. Ik heb drie keer een visum aangevraagd, in verschillende jaren, en helaas is het in dit geval niet "drie keer is scheepsrecht". Ze stellen geen prijs op mijn bezoek en ik kom China dus niet in. Oké, dan niet. B(

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Coen Tunnel » za 06 mei 2017, 20:25

^^ Wellicht heb je ooit één of andere petitie tegen Chinees beleid getekend en is die petitie toen aangeboden aan de Chinese regering en zijn ze zo aan jouw naam gekomen, en is jouw naam op een zwarte lijst beland?

Stempels van de VAE en Qatar zouden nergens een reden moeten zijn om niet toegelaten te worden. Japan en Zuid-Korea zouden ook geen probleem moeten zijn.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Hajo » za 06 mei 2017, 23:35

^^ Niet dat ik mij kan herinneren.

Nu ja, dan sta ik schijnbaar op een Chinese zwarte lijst. Zolang dat niet levensbedreigend is en alleen maar betekent dat mij de toegang tot de "Volksrepubliek China" wordt ontzegd, vind ik dat best. ;)

Bij mijn weten sta ik gelukkig niet op een Noord-Koreaanse zwarte lijst. Als je daarop staat is het wel levensbedreigend... :? Overigens: ik ben officieel gezien wel in Noord-Korea geweest. Een heel klein stukje weliswaar, maar toch. Dat was aan de grens, de DMZ. Lees voor meer info mijn bijdrage onder Noord-Korea. ;) Maar dat heeft hier niets mee te maken.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » zo 07 mei 2017, 9:08

Coen Tunnel schreef:^^ Wellicht heb je ooit één of andere petitie tegen Chinees beleid getekend en is die petitie toen aangeboden aan de Chinese regering en zijn ze zo aan jouw naam gekomen, en is jouw naam op een zwarte lijst beland?

Stempels van de VAE en Qatar zouden nergens een reden moeten zijn om niet toegelaten te worden. Japan en Zuid-Korea zouden ook geen probleem moeten zijn.
Dat zijn ze wel, die stempels van Arabische landen en Turkije. Vorig jaar tijdens de G20 en bij andere belangrijke gebeurtenissen in China worden uit voorzorg alle visum aanvragers die het Midden-Oosten bezocht hebben geweigerd. Tot de G20 over was na 20 september. Daarom moest toen ook bij de visum aanvraag het vorige paspoort getoond worden. Omdat asielzoekers, vluchtelingen etc in Nederland makkelijk een paspoort kunnen krijgen gaat men van chinese kant niet uitzoeken wat je ethniciteit is. Dit alles nadat chinese toeristen gedood werden bij een aanslag op een tempel in Bangkok door Turken, en Turkse betrokkenheid bij muslim aanslagen in China. En veel Turken en Irakezen, Syriers etc hebben een west europees paspoort.
Quatar is de basis van Al Jazeera die de primeurs van Al Qaeda uitzendt en het regime wordt verdacht van steun aan islamisten en radikalen.
Er is een hele discussie hierover geweest hierover op het Gele Draak forum
https://www.geledraak.nl/forum/viewtopi ... =18&t=6997

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 mei 2017, 10:17

ronny forgeron schreef:Dat zijn ze wel, die stempels van Arabische landen en Turkije. Vorig jaar tijdens de G20 en bij andere belangrijke gebeurtenissen in China worden uit voorzorg alle visum aanvragers die het Midden-Oosten bezocht hebben geweigerd. Tot de G20 over was na 20 september. Daarom moest toen ook bij de visum aanvraag het vorige paspoort getoond worden.
In veel landen krijg je je oude paspoort niet eens terug als je een nieuwe hebt aangevraagd. In Nederland is het ook niet standaard, je moet er om vragen, anders wordt het oude paspoort ingenomen...

Je hebt wat landen in het Midden-Oosten die discutabel zijn. Maar het is vreemd dat een bezoekje aan landen als de Verenigde Arabische Emiraten of Qatar als een probleem wordt gezien.

Plaats reactie