[HK] Hong Kong

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Hajo » zo 07 mei 2017, 10:34

Ik heb twee keer een visum voor China aangevraagd voordat de stempels van de VAE en Quatar in mijn paspoort terecht kwamen. Ook toen werd, in beide gevallen, mij een visum geweigerd. :s

1) Doel: bezoek aan Maleisië, via Hong Kong het goedkoopst. Aankomst daar vroeg, vertrek laat. Plan: HK verkennen en grens over China in voor klein uitstapje. Visum in Nederland voor China aangevraagd. Geweigerd. Toen maar via Singapore gevlogen.

2) Doel: Olympische Spelen Beijing bijwonen met daarna kleine rondreis met reisgezelschap. Visum geweigerd.

3) Doel: grotere rondreis met reisgezelschap. Inmiddels wel in VAE en Quatar geweest. Visum geweigerd. Toen maar rondreis Japan en Zuid-Korea gemaakt, met driedaagse stop-over in Hong Kong (zonder visum!). :o

Ik ben een geboren allochtone Nederlander met een geldig paspoort tot eind 2018, waarin dus stempels staan van o.a. de VAE en Quatar. Niet van Turkije overigens (nooit geweest).

Hoe het ook zij, eenmaal geweigerd is altijd geweigerd, zo lijkt het. In die zin kom je dus inderdaad op een zwarte lijst terecht. De exacte reden of wellicht redenen waarom de Chinezen mij tot drie keer toe een visum hebben geweigerd, zal altijd wel een mysterie blijven.

Jammer, maar ik vind het best. Dan niet. Ik ben er klaar mee. B(

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » zo 07 mei 2017, 10:35

Coen Tunnel schreef:Je hebt wat landen in het Midden-Oosten die discutabel zijn. Maar het is vreemd dat een bezoekje aan landen als de Verenigde Arabische Emiraten of Qatar als een probleem wordt gezien.
Deze landen steunen indirect, of laten het toe, dat binnen het land terrorisme gesteund wordt. De Chinezen hebben ook met dat probleem te maken (voornamelijk in Xinjiang maar sporadisch ook elders).

https://en.wikipedia.org/wiki/Qatar_and ... _terrorism

https://en.wikipedia.org/wiki/Contents_ ... ror_groups

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 mei 2017, 10:51

Hajo schreef:Ik heb twee keer een visum voor China aangevraagd voordat de stempels van de VAE en Quatar in mijn paspoort terecht kwamen. Ook toen werd, in beide gevallen, mij een visum geweigerd. :s

1) Doel: bezoek aan Maleisië, via Hong Kong het goedkoopst. Aankomst daar vroeg, vertrek laat. Plan: HK verkennen en grens over China in voor klein uitstapje. Visum in Nederland voor China aangevraagd. Geweigerd. Toen maar via Singapore gevlogen.
Dan had je toch alsnog via Hong Kong kunnen vliegen? Hong Kong mag je zonder visum bezoeken.
Chris schreef:
Coen Tunnel schreef:Je hebt wat landen in het Midden-Oosten die discutabel zijn. Maar het is vreemd dat een bezoekje aan landen als de Verenigde Arabische Emiraten of Qatar als een probleem wordt gezien.
Deze landen steunen indirect, of laten het toe, dat binnen het land terrorisme gesteund wordt. De Chinezen hebben ook met dat probleem te maken (voornamelijk in Xinjiang maar sporadisch ook elders).
Als een bezoek aan die landen een reden is om mensen te weigeren, is China daar wel uniek in. Dat landen als Irak, Syrië en Jemen op bepaalde lijsten staan snap ik. Maar zelfs dat zou voor een visumprocedure toch niet direct uitsluiting moeten betekenen? Ze kunnen iemand ook uitnodigen op de ambassade om er een gesprek mee te hebben en na te gaan wat de intenties van iemand zijn, en pas dan beslissen over de visumaanvraag. Dat doet de VS bijvoorbeeld in zulke gevallen, bij een eerder bezoek aan één van de landen uit een bepaald lijstje.

Bezoekers uit de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar kunnen bovendien, net als Nederlanders, via sommige luchthavens zelfs tot 72 of 144 visumvrij naar China. Dan zou het raar zijn dat een bezoek aan één van die landen tot afwijzing van een visum leidt. Dat zal dus ook wel niet de reden zijn.
Hajo schreef:Hoe het ook zij, eenmaal geweigerd is altijd geweigerd, zo lijkt het. In die zin kom je dus inderdaad op een zwarte lijst terecht. De exacte reden of wellicht redenen waarom de Chinezen mij tot drie keer toe een visum hebben geweigerd, zal altijd wel een mysterie blijven.

Jammer, maar ik vind het best. Dan niet. Ik ben er klaar mee. B(
Mocht je het toch nog een keer willen proberen zonder visum: https://en.wikipedia.org/wiki/Visa_poli ... -hour_stay

Er zijn ook nog wat andere mogelijkheden om delen van China zonder visum te bezoeken en op luchthavens van Hainan kun je een visum bij aankomst krijgen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Hajo » zo 07 mei 2017, 12:00

^^ Interessant. Maar ik heb geen zin om dat land alleen te bezoeken, dat is ook erg lastig als je het mij vraagt. Er zijn zoveel voorwaarden en uitzonderingen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Als toerist ben je dus vrijwel altijd op een reisgezelschap aangewezen. Voor mij dus geen Verboden Stad en Grote Muur. :sadley:

Maar ach, ik heb mij ermee verzoend en heb ook plezier beleefd aan de foto's en video's van onder andere een collega die wel een visum heeft gekregen en China heeft bezocht. 8-)

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Widejo » zo 07 mei 2017, 14:09

Ik weet alleen dat een stempel van Israël in het paspoort tot problemen kan leiden in verschillende Arabische naties. Dat VAE etc. tot problemen kan leiden wist ik niet. China is een lastige klant blijkbaar. Heb je alle aanvragen gedaan in Den Haag? Een andere optie is nog om deze de volgende keer in Brussel te doen. Dat zou klaarblijkelijk ook van invloed zijn.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » zo 07 mei 2017, 15:16

Toch wel bijzonder, Hajo. Ik ken honderden mensen die allemaal een visum voor China gekregen hebben, ook voor individuele trips. Zelf ook nooit problemen gehad, ook toen mijn paspoort in 2010 in China gestolen werd, behandelde de PBS mij zeer correct ( alleen het nederlandse consulaat deed moeilijk en weigerde aanvankelijk een noodpaspoort af te geven).
Maar nogmaals, in Nederland is het lastiger een visum voor China te krijgen dan elders. Omdat Nederland zo moeilijk voor Chinezen is. Heb hier Zakenmensen gesproken die zich als een hond behandeld voelden en nooit meer iets met Nederland te maken willen hebben. Heb zelf nooit met visumaanvraag te maken sinds 7 jaar omdat ik een residence permit hier heb en dat ook hier steeds verleng.
Maar misschien ligt het aan je baan/functie, iets met journalistiek of specifieke overheidsafdeling?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Hajo » zo 07 mei 2017, 16:46

^^ Ik zou het niet weten. En bij mijn weten is Heineken ook in China verkrijgbaar, dus daaraan zal het ook niet liggen. :biertjes: ;)

Mocht ik ooit nog eens besluiten naar China te willen (bijzonder onwaarschijnlijk), dan is een visum aanvraag via Brussel of zo het overwegen waard. We kunnen blijven gissen naar het hoe en waarom, maar het zal wel. Zoals eerder gezegd ben ik er klaar mee. En ach, Japan en Zuid-Korea waren ook top bestemmingen. 8-)

Moshi
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 0:02

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Moshi » zo 07 mei 2017, 18:11

Hajo schreef:Als toerist ben je dus vrijwel altijd op een reisgezelschap aangewezen. Voor mij dus geen Verboden Stad en Grote Muur. :sadley:
Toch wel. Als je op doorreis bent mag je Peking 72 uur bezoeken zonder visum. http://goyvon.com/transit-visum-china-72-uur-regeling/

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » di 23 mei 2017, 13:50

Het 7.30 TVB news meldde vanavond dat 21 functionarissen in Hong Kong zijn gearresteerd wegens fraude met testrapporten inzake de kwaliteit van het beton gebruikt in de Hong Kong Zhuhai Macau Bridge. Volgens zegslieden van het tv station is het nu onwaarschijnlijk dat de brug zoals gepland eind van dit jaar geopend kan worden omdat getwijfeld wordt aan de veiligheid.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » wo 24 mei 2017, 14:18

De cover up van het gebruik van inferieure materialen bij de bouw van het Hong Kong gedeelte van de brug blijkt sinds 2012 aan de gang. Onderzoek moet nu uitwijzen welke delen van de brug eventueel moeten worden afgebroken en herbouwd.
Opening eind 2017 lijkt vrijwel uitgesloten, men spreekt al over minimaal een jaar vertraging.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Wimpie25 » wo 24 mei 2017, 14:41

Tot zover een prestigeproject :rofl2:

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » wo 24 mei 2017, 23:51

Ja een Chinees prestigeproject. Het grootste deel van de brug is Chinees, alleen stukje ten westen van Hong Kong airport is Hong Kong gebied en verantwoordelijkheid. Hong Kong is nooit enthousiast voor de brug geweest, er was verzet en procedures en veel vertraging door onder andere te weinig geld beschikbaar stellen vande kant van de Hong Kong regering.
Het is wel wrang dat het Chinese deel zonder enig probleem al tijdje klaar is en dat nu juist het Hong Kong deel averij oploopt door klassieke Chinese problemen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » za 02 dec 2017, 15:23

De Wan Chai Bypass van de Route 4 op Hong Kong Island. Dit is denk ik het duurste wegenproject ter wereld, 36 miljard HK Dollar voor 4 kilometer snelweg. Dat komt neer op bijna € 1 miljard per kilometer. De werkzaamheden begonnen in december 2009, de oplevering wordt verwacht in eind 2018 of begin 2019.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » di 12 jun 2018, 17:35

De West Kowloon Highway (Route 3):

Afbeelding
West Kowloon by Mike Leung, on Flickr

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » di 07 aug 2018, 13:15

Met de brug is het nog steeds niet goed. Er is geen openingsdatum bekend gemaakt en van veel chinese enhongkong websites is alle engelstalige info verwijderd.

https://www.scmp.com/news/hong-kong/hon ... e-building

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » vr 05 okt 2018, 22:22

Het knooppunt van de HKZM Bridge met de Route 8 in Hong Kong, nabij de luchthaven.

Afbeelding

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » za 13 okt 2018, 14:46

Om congestie te verminderen bij de Central Harbour tunnel, worden de Congestion Tolls aangepast. Voor de Central tunnel van $20 naar $40 en voor de East tunnel van $25 naar $40. De West tunnel gaat terug van $70' naar $50. Die verlaging wordt door de overheid gecompenseerd aan de exploitatie maatschappij.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » vr 19 okt 2018, 13:44

Vanavond werd in het TVB 7.30 News bekendgemaakt dat de HKMZ brug woensdag 24 oktober wordt geopend. Alle testen zijn succesvol afgesloten en details inzake de busverbindingen naar Zhuhai en vanaf het vliegveld werden toegelicht. Een gebruiksprognose was er alleen voor 2030 (sic!), 29.000 voertuigen per dag.
Volgens de krant SCMP zal de officiele opening op dinsdag 23 oktober in Zhuhai plaatsvinden. Een woordvoerder van de One Bus company verklaarde tegenover de krant dat hij chaos verwacht; How can we operate on such a short notice without any details given?

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Seat » di 23 okt 2018, 9:24

De brug is officieel geopend. Onderstaand een link naar een interessant artikel hierover.
Velen vrezen dat China de grip op Hong Kong wil vergroten, maar er blijft toch echt een omslachtig vergunningsysteem voor reizigers die de oversteek willen maken, dus het oude Chinese adagium van 'één land, twee systemen' blijft overeind. Een mooi stukje Chinese bouwdrift.

https://www.scmp.com/news/hong-kong/tra ... als-gather

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door GuteFahrt » di 23 okt 2018, 14:35

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » di 23 okt 2018, 21:14

De genoemde lengtes van de verbinding / brug zijn niet accuraat trouwens. De brug is niet 55 kilometer lang.

De verbinding bestaat uit meerdere onderdelen. De oeververbinding tussen het kunstmatig eiland bij Macau en het "vasteland" bij de luchthaven Chek Lap Kok is 39 kilometer lang. Hiervan is 22,9 kilometer vanaf Macau uitgevoerd als brug, waarna er een tunnel van 6,7 kilometer volgt. Daarna ligt weer een 9,4 kilometer lange brug over zee tussen Lantau Island en Chek Lap Kok.

Op Chek Lap Kok is een tunnel en vervolgens een deel op maaiveld, voordat het kunstmatig eiland van de grens met Hong Kong bereikt wordt. Vanaf daar is er een nog een circa 2 kilometer lange brug naar de Lantau Highway (Route 8) waar het aansluit op de snelwegen van Hong Kong. Een andere verbinding vanaf het grenscomplex naar de New Territories is nog in aanbouw, dit is een 9 kilometer lange tunnel die vermoedelijk pas over een jaar of meer opent.

Wat er morgenochtend opent is ongeveer 52 kilometer vanaf Zhuhai tot Lantau Highway.

Puur kijkend naar bruglengte is dit dus geen recordbrug. Er zijn langere bruggen, waaronder ook in China.

Het grenscomplex van Macau is wel enorm trouwens, bijna 2 km².
Afbeelding

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » wo 24 okt 2018, 12:08

https://www.scmp.com/news/hong-kong/pol ... delta-hong

Reportage over de eertse gebruiksdag van de brug

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » wo 24 okt 2018, 20:45

China Uncensored heeft ook een item gemaakt over de brug:

Link

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » vr 26 okt 2018, 5:00

Een aardige video over het rijden op de brug.

https://www.scmp.com/video/hong-kong/21 ... t-it-seems

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » ma 29 okt 2018, 13:40

Volgens het TVB 7.30 News vanavond begint er onrust te ontstaan in Hong Kong over de brug. Tot nu toe passeren minder dan 2.500 voertuigen per dag de brug, terwijl bv gisteravond er enorme rijen en wachttijden waren bij de grenspost voor de buspassagiers naar Zhuhai. De roep verspild geld klinkt steeds luider en de eis geen geld meer te investeren in grote projecten. Bekend gemaakt werd ook dat het aantal huidige vergunningen voor personenwagens van 5.000 verdubbeld zal worden naar 10.000 in November. Er zijn slechts 10.000 Hongkong auto's met ook een chinese nummerplaat dus hoe verder het bruggebruik te vergroten is onduidelijk.

https://www.scmp.com/news/hong-kong/tra ... huttle-bus

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » ma 29 okt 2018, 19:58

Hoe zit het met restricties op verkeer van Mainland China naar Hong Kong? Is dat helemaal niet mogelijk?

Bij Shenzhen hebben ze op de Western Corridor ook een mega grenscomplex aangelegd dat volgens de satellietbeelden bijna niet gebruikt wordt.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door ronny forgeron » di 30 okt 2018, 6:14

Daar schreef ik al eerder over, de Shenzhen bay grensovergang heeft meer poortjes dan de Tijuana SanDiego grenspost. Toen ik daar passeerde in een busje waren er twee poortjes open en een paar auto's. Je kan wel in de auto blijven, alle deuren en ramen open. Is gebouwd op een toekomst waarin Hong Kong zich niet meer verzet en onbelemmerd verkeer mogelijk is. Het idee van doorgaand verkeer via de Shenzhen Bay brug en dan via de Tuen Men tunnel naar de HKZM brug waarbij chinese auto's niet van de expressway af mogen Hong Kong in is technisch voorbereid met nummerplaatherkenning etc maar Hong Kong wil het niet.
Vanuit China kunnen auto's die ook een Hong Kong plaat hebben, dus een blauwe Guangdong plaat en een geel/witte HK plaat over de brug naar Hong Kong. Daar zijn er tot nu toe 600 van. Er zijn in totaal ruim 30.000 HK voertuigen met HK plaat en zwarte Guangdong Z plaat, waarvan 10.000 personenauto's, rest vrachtwagens en bussen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » za 08 dec 2018, 13:19

Het grenscomplex van Hong Kong. Het lijkt allemaal hugely oversized als je de restricties op de brug in ogenschouw neemt.

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Wimpie25 » ma 17 dec 2018, 22:57

Een timelapse van de rit tussen Macau & Hongkong.

Je ziet duidelijk de grensovergang rond 3:24 aan de inrichting van de wegenis.

https://www.youtube.com/watch?v=GulQfdaCk2Q

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HK] Hong Kong

Bericht door Chris » vr 28 dec 2018, 15:31

Op 20 januari opent de 4,5 kilometer lange Wan Chai Bypass van de Route 4 voor het verkeer. Dit is een grotendeels ondergrondse omlegging en capaciteitsuitbreiding van de oost-westsnelweg op Hong Kong Island. Het is wellicht het duurste wegenproject ter wereld: $ 4,6 miljard (US), dat is dus een miljard dollar per kilometer.

Plaats reactie