[IL] Israël

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IL] Israël

Bericht door marcel » do 07 sep 2017, 20:52

Ik dacht dat het nummer 50 nooit op borden stond maar blijkbaar toch wel:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » do 07 sep 2017, 20:56

Dat is een nieuwer bord zo te zien. Klaarblijkelijk heeft men gemeend het koddige ringwegicoontje te vervangen door een wegnummer. Dat lijkt me winst.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IL] Israël

Bericht door Chris » do 07 sep 2017, 21:03

Vroeger was het de Highway 404.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IL] Israël

Bericht door Willem » do 07 sep 2017, 21:59

De weg wordt kennelijk officieel gepromoveerd tot snelweg (in de praktijk is het dat al), want dit bord is blauw ipv groen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IL] Israël

Bericht door Chris » do 07 sep 2017, 22:06

Vermoedelijk gebeurde dat in 2012, toen de Highway 404 <insert not found joke> werd omgenummerd naar de Highway 50. Hiermee werd het ook een hogere wegklasse. 3-cijferige nummers zijn korte regionale wegen (denk aan afstanden tot 20-30 km). Israël heeft ook een bewegwijzerd netwerk van 4-cijferige wegen, die zijn vaak maar een paar kilometer lang. Daardoor heeft bijna elke weg wel een nummer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IL] Israël

Bericht door Willem » vr 08 sep 2017, 16:29

Grote afstanden in een klein land:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IL] Israël

Bericht door Chris » vr 08 sep 2017, 22:49

^^ Highway 90 is de langste weg van Israël met een lengte van 477 kilometer. Hij loopt van Eilat tot het grensgebied met Libanon. Het schijnt landschappelijk wel een interessante route te zijn langs de Jordaan en de Dode Zee. Highway 90 is ook de laagstgelegen (doorgaande) weg ter wereld op -427 meter.

Israël beheert wegen in de Golan en de West Bank, alhoewel vanwege de Osloakkoorden niet alle genummerde wegen in de West Bank voor Israëli's of juist Palestijnen te berijden zijn. In de Gazastrook heeft Israël geen wegen meer in het beheer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » za 09 sep 2017, 12:21

De wegen die door de Palestijnse Autoriteit beheerd worden hebben geen wegnummer (meer).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IL] Israël

Bericht door Willem » za 09 sep 2017, 14:55

Chris schreef:Het schijnt landschappelijk wel een interessante route te zijn langs de Jordaan en de Dode Zee. Highway 90 is ook de laagstgelegen (doorgaande) weg ter wereld op -427 meter.
De route loopt door de Arava-vallei, met uitzicht op de bergen van Jordanië. Heb alleen (nog) het stuk tussen Eilat en de Dode Zee gereden, maar op een gegeven moment wordt het wat eentonig omdat het landschap over die ongeveer 200 kilometer steeds hetzelfde is. Op de heenweg naar Eilat via de routes 40 en 12 gereden. Die zijn veel afwisselender. En spannender omdat route 12 pal langs de grens met Egypte loopt.

Overigens is route 10 voor her gewone verkeer gesloten (alleen op feestdagen o.i.d. wordt de weg soms opengesteld) en verwijzingen naar die weg kom je niet meer tegen. In de Sinai lopen teveel lieden rond die het leuk vinden om raketten over de grens op de weg te schieten. Vanaf Mitspe Ramon ben ik de mooie en zeer eenzame route 171 afgereden. Die weg loopt dood op de afgesloten 10. Heb er enkele foto's van, maar die zijn niet zo publicabel omdat ik rekening moest houden met militaire posten etc. Ik had geen zin in urenlange verhoren en meer van dat soort toestanden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [IL] Israël

Bericht door Palance » za 09 sep 2017, 15:00

Ik neem dat je langs die route 12 toch veel leger of politie tegenkomt met die nabijheid van de grens? Als ik het zo lees lijkt het echter heel stil te zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IL] Israël

Bericht door Willem » za 09 sep 2017, 21:26

De enige militairen die ik langs route 12 gezien heb was bij een grensovergang die niet open is voor het publiek. In heel Israël zie je veel legervoertuigen rijden.

Weg 12 langs de grens ziet er zo uit. Het hek is de grens en het gele complex op de heuvel in de verte is een uitkijkpost van de Egyptische grenswacht.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IL] Israël

Bericht door Willem » ma 11 sep 2017, 16:21

Om een of andere reden zijn de wegwijzers in Tiberias blauw in plaats groen of wit. Dit bord had eigenlijk wit moeten zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » ma 11 sep 2017, 23:03

Het lijkt mij een fout van de gemeente. Overigens horen de borden groen te zijn. Dit zijn interregionale wegwijzers (op een "rode" weg).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IL] Israël

Bericht door Willem » di 12 sep 2017, 15:50

Handwegwijzers zijn altijd wit, ongeacht het soort weg.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IL] Israël

Bericht door Willem » wo 13 sep 2017, 18:52

Weg 57 loopt vanuit Netanya niet verder dan de afslag met snelweg 6. Verder richting Tulkarem is de weg onderbroken en verdwenen. Verkeer vanuit Israël wordt via weg 557 met een ruime boog om Tulkarem heen geleidt. Daar kom je weg 57 dan weer opnieuw tegen.
Vanuit Netanya staat Tulkarem wel op een afstandsbord vermeld.

Dit is het einde van weg 57 ter hoogte van de afslag met snelweg 6. Het muurtje is de veiligheidsbarriere en daarachter is de bebouwing van Tulkarem te zien.

Afbeelding

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [IL] Israël

Bericht door jdb2 » wo 13 sep 2017, 19:13

Willem schreef: Afbeelding
Opvallend dat in het Arabisch de Hebreeuwse naam voor Jeruzalem eerst vermeld staat (Urshalim), terwijl de gangbare naam in het Arabisch (Al Qods) tussen haakjes staat. Blijkbaar dringt de politiek ook door op de bewegwijzering.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » wo 13 sep 2017, 20:56

Ik weet niet zeker of dit een politieke of praktische achtergrond heeft. In principe wordt het exoniem van de stad gebruikt als deze bestaat, maar men schijnt daar van af te willen en een letterlijke transcriptie te willen invoeren. Tiberias zou dan "Tverya" worden in het Latijnse schrift en Nazareth zou iets als "Natserat" worden.
https://goo.gl/maps/JYFJnxXiR3A2
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IL] Israël

Bericht door marcel » do 14 sep 2017, 22:05

Dat stond meer dan 20 jaar geleden al op kaarten. Op borden heb ik het nog nooit gezien.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » do 14 sep 2017, 22:50

Op nieuwe borden staat wel dit:
https://goo.gl/maps/nKkeE54SfZr

20 jaar geleden was dat nog Rishon Le-Zion. Ik kan natuurlijk nu weer geen voorbeeld van een oud bord vinden in SV ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [IL] Israël

Bericht door jelger » di 14 nov 2017, 15:26

Ondanks dat het een werkreis was ben ik de borden liefhebbers niet vergeten.
Verder weinig interessante wegenfoto's kunnen maken, wel wat video opnames kunnen maken van met name de ingesloten wegen tussen de nederzettingen, maar die moet ik nog nakijken.

Highway 1 ter hoogte van de Almog nederzetting.
Afbeelding

Zelfde plek, afslag naar Jericho
Afbeelding

Dit lijkt me wel duidelijk waar dit is.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [IL] Israël

Bericht door Snelwegfreak » di 14 nov 2017, 16:06

^^ Hee, het oude Nederlandse industriesymbool :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IL] Israël

Bericht door Willem » za 18 nov 2017, 16:39

Niet zo vreemd: zowel de Israëlische als de oorspronkelijke Nederlandse bewegwijzering schijnen een afgeleide van de Amerikaanse te zijn.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [IL] Israël

Bericht door Snelwegfreak » za 18 nov 2017, 16:56

Dat klopt, maar dit symbool wordt daar (voor zover ik weet) niet toegepast. Dus ik vind dat wél redelijk vreemd :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [IL] Israël

Bericht door Palance » zo 17 dec 2017, 17:03

Nu er ook delen van de Palestijnse gebieden op Streetview te zien zijn vroeg ik me toch het volgende af: Ik ben bekend met Area A, B en C. Gebieden horende bij Area A zijn verboden voor Israëlische staatsburgers.

Toch zie ik nu op 2 plekken aan de grenzen van die gebieden dat verkeer in of uit kan rijden zonde enige zichtbare restricties. Wordt dat verbod dan niet door een checkpoint gehandhaafd. En wat gebeurt er als toch iemand uit Israël door wil rijden? Ik meende in sommige gebieden al (geblurde) gele kentekenplaten te zien. Zou een toerist wel zo'n gebied binnen mogen rijden?

Ik doel op de voorbeelden bij Ramallah (waar wel een checkpoint is maar die is op SV verlaten) en bij Jericho.

Overigens is het ook wel grappig om daar eens toeristische bewegwijzering te zien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [IL] Israël

Bericht door jelger » zo 17 dec 2017, 18:44

Het punt bij Jericho is voor Israëlische auto's gewoon toegankelijk. Er zit daar tegenwoordig een outlet van bekende (en door sommigen verguisde) Israëlische cosmetische producten, als ik het goed gezien heb. Almog is een Israëlische (Joodse) nederzetting. Deze is omgeven met een hek en poort + beveiliging. De weg naar Jericho is ook vrij. In Jericho zijn ook Israëlische auto's te zien.

Ik ben laatst vanaf Jerusalem naar Bethlehem de demarcatie overgegaan. Er was uitgaand geen actieve controle, ingaand wel. Dit betrof wel een bemande post, die ik echter niet op SV zie. Beelden zijn ook alwere 5 jaar oud. We zijn meerdere keren ook zo'n rood bord gepasseerd, maar ik ben even kwijt of ik daarna Israëlische platen heb gezien. Hoe het met handhaving zit ben ik even kwijt, het is me wel een keer ter ore gekomen.

Of (buitenlandse) toeristen met een Israëlisch kenteken (bv huurauto) de gebieden A in mogen zal waarschijnlijk ook afhangen van de verhuurder.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IL] Israël

Bericht door Willem » zo 17 dec 2017, 19:54

De meeste verhuurders verbieden het om zone A gebieden in te gaan. Gele kentekens zijn niet verboden, maar Israëliërs mogen er niet komen en dus zullen gele platen zeldzaam zijn. Los daarvan is het de vraag of het verstandig is. Ik ben wel eens het zone B gebied van Hebron ingereden en daar was de sfeer voorzichtig gezegd ongezellig. In zone A gebieden zal dat vast erger zijn.
Aan de andere kant reageren Palestijnen vaak erg enthousiast en gastvrij als ze merken dat je buitenlander bent en met vreedzame bedoelingen hun land komt bekijken.

De controleposten zijn alleen richting Israël en op die plaatsen is geen SV.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » zo 17 dec 2017, 21:28

Mijn eigen ervaring in volledig Palestijns gecontroleerd gebied beperkt zich helaas tot Bethlehem. De wegwijzers daar waren gelijk aan Israëlische wegwijzers op twee punten na: de Hebreeuwse naam van de bestemming ontbrak en ook wegnummers worden door de Palestijnse Autoriteit niet aangegeven.

Qua controleposten, maar dan spreek ik over 2001, is het willekeur dat de klok slaat. Als er "gevaarlijke omstandigheden" waren dan sloot het leger gewoon de grens. Zelf heb ik dus uren vastgestaan in Bethlehem omdat het leger de grens met Israël had dichtgedaan. Uiteindelijk met hulp van omwonenden te voet de grens gepasseerd door over prikkeldraad te klimmen en in privétuinen te scharrelen. Een bijzondere ervaring die ik mijn kinderen vanzelfsprekend ten zeerste zal afraden, maar ik heb het zelf prima gered..

Ik wilde ook Gaza-stad en Jericho bezoeken maar vanwege veiligheidsredenen kon dat toen niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [IL] Israël

Bericht door jelger » zo 17 dec 2017, 21:37

Gaza stad is nu ook een "no go". Er zijn mensen die er komen, maar dat zijn verre van toeristen. Het lijkt me ook niets voor toerisme.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » zo 17 dec 2017, 21:41

Het was toen niet voor toerisme, maar voor een reis van Tel Aviv naar Cairo. Ik zou via de Gazastrook reizen, maar last-minute werd deze gewijzigd via Eilat en Tabah (i.p.v. Raffah). Op de terugweg ben ik zelfs volkomen vastgelopen en moesten we met nog wat andere mensen zelf een taxi regelen van Eilat naar Jeruzalem. Sindsdien zit het liedje "Sex Bomb" van Tom Jones vast in mijn hoofd: onze taxichauffeur had een bandje waardoor we om de 20 minuten van dit geweldige nummer konden genieten :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [IL] Israël

Bericht door jelger » zo 17 dec 2017, 21:55

Avontuurlijk! Aan de ene kant jammer dat ik net de huidige opwinding gemist heb (het was een politiek werk bezoek aan zowel IL als PG zijde), aan de andere kant...

Plaats reactie