[IL] Israël

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » za 11 jul 2009, 23:56

Weg 22 is nu een weg van niets naar nergens op de kaart. Ik ben heel erg benieuwd naar het verhaal erachter. Vooral omdat er ook een flyover is gebouwd bij de kruising van de 75 met 4. Snelweg 22 zou veel nut hebben gehad als die flyover niet gebouwd zou worden. Er heeft iemand op het departement van planning iets creatiefs uitgedacht... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [IL] Israël

Bericht door Hajo » ma 13 jul 2009, 14:00

Mooie foto's. Doet enigszins Amerikaans aan. Ik ben in 1986 in Israël geweest: in 23 jaar is Tel Aviv, zoals ik het nu op de foto's zie, onherkenbaar verandert. Destijds was er nog geen hoogbouw. Ik herinner me wel een bord langs de snelweg:

Tel Aviv
next 5 exits

Die 2 doortrekken door het Carmel gebergte: lijkt mij alleen te kunnen met tunnel(s) en dalbruggen. Hoe is de geografie daar?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IL] Israël

Bericht door Chris » ma 13 jul 2009, 14:21

Het Carmelgebergte is op zich niet zo hoog, maar wel steil, en bebouwd met suburbs. Ze bouwen daar twee tunnels met in totaal vier buizen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » ma 13 jul 2009, 17:35

Hajo schreef:Mooie foto's. Doet enigszins Amerikaans aan. Ik ben in 1986 in Israël geweest: in 23 jaar is Tel Aviv, zoals ik het nu op de foto's zie, onherkenbaar verandert. Destijds was er nog geen hoogbouw. Ik herinner me wel een bord langs de snelweg:

Tel Aviv
next 5 exits

Die 2 doortrekken door het Carmel gebergte: lijkt mij alleen te kunnen met tunnel(s) en dalbruggen. Hoe is de geografie daar?
Dat bord staat er nog steeds. En de tunnel onder het Carmel-gebergte is ook al een oud plan. Ik heb wel eens situatieschetjes gezien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IL] Israël

Bericht door Chris » vr 17 jul 2009, 9:26

In Israël is een plan aangenomen om de bewegwijzering aan te passen, de vertalingen worden namelijk directe vertalingen vanuit het Hebreeuws, en niet meer Engelse vertalingen.
For example, the sign directing drivers to Jerusalem would read Yerushalayim, Nazareth will become Natsrat and Caesarea will become Kesariya. Arab names are to be changed accordingly.

Current road signs, says the ministry, reflect the vast changes and development in Israel's highways, and as such there are many variations of places' names. Caesarea, for instance, appears as Caesarea, Qesarya, Qesariyya and Ceysaria.
Ik kan niet zeggen dat het nou een verbetering is... De Engelse vertaling is juist voor toeristen erg belangrijk. Ik betwijfel of er veel toeristen zijn die weten wat Natsrat of Kesariya betekend... Uit Yerushalayim zou je nog kunnen komen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [IL] Israël

Bericht door Rene » vr 17 jul 2009, 9:38

Feitelijk ziet Israel het niet als een toeristisch punt, maar als het verkrijgen van eenduidige plaatsnamen in alle gangbare schriften.
Je kunt al een boel ondervangen als je bij autoverhuurbedrijven een A4-tje met de voor toeristen belangrijkste plaatsnamen klaar hebt liggen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » vr 17 jul 2009, 20:01

In de papieren versie van de Trouw stond afgelopen week een uitgebreider artikel in. Natuurlijk zijn de Arabieren over de zeik, en ergens hebben ze wel een punt: De historische Arabische namen zullen ook in het Arabisch van de borden verdwijnen en vervangen worden door hun Hebreeuwse exoniem: Jeruzalem heet in het Arabisch namelijk 'Al Quds' hetgeen nu nog op de Arabischtalige borden staan, echter daar komt 'Yeroeshalaïem' op te staan (natuurlijk wel in Arabische letters).

Of het voor toeristen een verbetering betekent kan ik niet inschatten: Daar waar het Engelse exoniem en de fonetische weergave in het Engels te veel afwijkt kun je beter het exoniem gebruiken omdat dat bekender is. Aan de andere kant, is de weg vragen vaak een hel in Israël, omdat je niet weet hoe een plaatsnaam moet worden uitgesproken:
Zefat = Tsfat
Haifa = Chefa (met een harde 'g' als begin)
Tiberias = Tveria
Nazareth = Natserat
Bethlehem = Beit Lachem

Overigens worden plaatsen die geen Bijbels historische naam niet vertaald.
Tel Aviv betekent 'Lenteheuvel', maar staat gewoon als "Tel Aviv" op de borden, net als
Petach Tikva (Poort van de hoop).

In Egypte wil men nog wel eens plaatsen vertalen: Zo kom je op de bewegwijzering '6th of October city' tegen... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IL] Israël

Bericht door Chris » za 21 nov 2009, 10:45

Nieuwe bewegwijzering in Israël.

Links nieuw (met knooppuntsymbool), rechts oud:
Afbeelding

Nieuwe symbolen voor verschillende typen aansluitingen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [IL] Israël

Bericht door Palance » za 21 nov 2009, 10:58

NBA goes Israël ;)

Ik vind het knooppuntsymbool en het rotondesymbool best een toegevoegde waarde hebben. De andere twee vind ik daarentegen wat minder duidelijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IL] Israël

Bericht door Willem » za 21 nov 2009, 14:40

Alleen het afritsymbooltje ontbreekt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » za 21 nov 2009, 15:18

Dat is er niet. Alle afritten zijn ' interchanges' (Moglavim), en worden - denk ik - met het knooppuntsymbool weergegeven.

Andere aansluitingen (kruisingen) worden 'Zomet' genoemd, en op de Engelstalige bewegwijzering 'junction'.

Enerzijds prettig dat er een symbool wordt gebruikt, anderzijds is het nog moeilijker om de weg te vragen. Je moet maar net weten wat het Hebreeuwse woord voor knooppunt is... (want je kunt het niet meer lezen op het bord) :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

[IL] [FOTO] Omgeving Tel Aviv

Bericht door marcel » za 16 jan 2010, 17:39

Ik was voor mijn werk een week in Tel Aviv. Hier de eerste foto's:

Ben Gurion naar weg 1 (31 foto's):
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... ToHighway1

Weg 1 richting Tel Aviv (34 foto's):
http://picasaweb.google.com/monterie.roads/Israel1West

Later volgen meer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IL] [FOTO] Omgeving Tel Aviv

Bericht door marcel » za 16 jan 2010, 18:46

Weg 4 van Ayalon tot Ashdod (29 foto's):
http://picasaweb.google.com/monterie.roads/Israel4South

Bij ons betekent een bord 'einde 100' dat je dan harder mag gaan rijden, hier is het juist omgekeerd:
http://picasaweb.google.com/lh/photo/Z5 ... directlink
A.h.w. het einde van het privilege 100 te mogen rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IL] [FOTO] Omgeving Tel Aviv

Bericht door Chris » za 16 jan 2010, 18:54

Mooie foto's!

De Israëlische bewegwijzering is redelijk uniek, het is duidelijk het Amerikaanse systeem, maar met een Europees uiterlijk. Ik ben benieuwd of je in Midden-Israël nog verwijzingen naar Eilat ziet, of dat het vooral Be'er Sheva is, de laatste stad voor de Negev.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IL] [FOTO] Omgeving Tel Aviv

Bericht door Pino » za 16 jan 2010, 19:53

Chris schreef:De Israëlische bewegwijzering is redelijk uniek, het is duidelijk het Amerikaanse systeem, maar met een Europees uiterlijk.
Wat mij wel opvalt is het gebruik van de kleuren groen en blauw door elkaar heen. Dat is natuurlijk weinig Amerikaans. Het wordt mij niet geheel duidelijk wanneer groen wordt gebruikt en wanneer blauw.

Blij om eens wat wegenfoto's uit Israel te zien !

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] [FOTO] Omgeving Tel Aviv

Bericht door Vinny » za 16 jan 2010, 19:56

Erg leuke foto's en erg herkenbaar, hoewel de situatie de afgelopen tien jaar erg veranderd is. Opmerkelijk vond ik de indirecte verwijzing naar weg '1', met blauwe schildjes op groene borden.
Het wordt mij niet geheel duidelijk wanneer groen wordt gebruikt en wanneer blauw.
Blauw = autosnelweg en directe verwijzingen naar de autosnelweg. Groen = Interlokale doelen op overige wegen.
Echter dit is niet super consequent doorgevoerd, dat was het 10 jaar geleden niet en nu dus nog steeds niet... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IL] [FOTO] Omgeving Tel Aviv

Bericht door marcel » za 16 jan 2010, 20:44

Chris schreef:Mooie foto's!
Dank je. Het was helaas nog iets te donker.
De Israëlische bewegwijzering is redelijk uniek, het is duidelijk het Amerikaanse systeem, maar met een Europees uiterlijk. Ik ben benieuwd of je in Midden-Israël nog verwijzingen naar Eilat ziet, of dat het vooral Be'er Sheva is, de laatste stad voor de Negev.
Ik heb nergens Eilat gezien, maar ik ben ook niet verder dan Ashdod geweest.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] [FOTO] Omgeving Tel Aviv

Bericht door Vinny » za 16 jan 2010, 20:46

Eilat wordt op weg 90 bewegwijzerd, en andersom wordt Jeruzalem bewegwijzerd. Dat is een behoorlijk eind door de woestijn... (en door de Westelijke Jordaanoever).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IL] [FOTO] Omgeving Tel Aviv

Bericht door marcel » za 16 jan 2010, 20:48

Blauw = autosnelweg en directe verwijzingen naar de autosnelweg. Groen = Interlokale doelen op overige wegen.
Klopt inderdaad. Ik denk dat een aantal wegen opgewaardeerd is tot snelweg, maar er worden niet snel nieuwe borden geplaatst.
Overigens was ik ervan overtuigd dat ik ergens een blauw nummer 471 gezien had, maar ik vind het niet op mijn foto's. Misschien heb ik dat bord net gemist.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IL] [FOTO] Omgeving Tel Aviv

Bericht door marcel » za 16 jan 2010, 20:48


Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IL] [FOTO] Omgeving Tel Aviv

Bericht door Pino » za 16 jan 2010, 21:05

marcel schreef:
Blauw = autosnelweg en directe verwijzingen naar de autosnelweg. Groen = Interlokale doelen op overige wegen.
Klopt inderdaad. Ik denk dat een aantal wegen opgewaardeerd is tot snelweg, maar er worden niet snel nieuwe borden geplaatst.
Op het eerste gezicht lijken de groene wegen ook snelwegen, maar nu ik wat beter kijk, denk ik dat op deze wegen geen toegangsrestricties gelden en dat ze dus niet als formele snelweg gelden. Ik leid dat af uit de brommers die zo hier en daar op de foto's staan. En dan krijg je dus een situatie die vergelijkbaar is met die op de nodige Engelse A-wegen: groene borden op een weg die er uitziet als snelweg, maar dat niet is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] [FOTO] Omgeving Tel Aviv

Bericht door Vinny » za 16 jan 2010, 22:43

Tja, ik heb de tijd nog meegemaakt dat het juist andersom was. Weg '5' was bijvoorbeeld aangegeven als autosnelweg terwijl deze weg nog gewoon verkeerslichten had. Ook de consequentie t.o.v. wegenkaarten was soms volledig zoek. In mijn tijd bestond het verschil tussen snelwegen en gewone wegen overigens nog maar net. Volgens de Jerusalem Post was de limiet eind jaren '90 van 90 naar 100 gegaan tegelijk met de introductie van het snelweg-symbooltje en de blauwe bewegwijzering. Kennelijk hebben er wat ambtelijke diensten langs elkaar heen gewerkt... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IL] [FOTO] Omgeving Tel Aviv

Bericht door marcel » zo 17 jan 2010, 14:58

Overige snelwegen:

Weg 1 naar het vliegveld, 37 foto's
http://picasaweb.google.com/monterie.roads/Israel1East

Weg 5 naar het westen (alleen tussen 4 en 20), 16 foto's
http://picasaweb.google.com/monterie.roads/Israel5West

Weg 20 (Ayalon) naar het zuiden, 58 foto's (samengesteld uit 3 series)
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... ael20South

Weg 20 naar het noorden, 11 foto's
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... ael20North

Ik had ook nog een foto van weg 4 in zuidelijke richting genomen vanaf weg 1, hier toegevoegd:
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... 0880556930

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IL] [FOTO] Omgeving Tel Aviv

Bericht door marcel » zo 17 jan 2010, 16:37

Overige foto's:

Van weg 1 naar het vliegveld (32 foto's)
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... oBenGurion

Weg 461, die in Tel Aviv overigens nergens op borden staat. 7 foto's:
http://picasaweb.google.com/monterie.roads/Israel461
Zie de rode nummers 20.

Diversen Tel Aviv, 38 foto's
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... vivVarious

En zo reden we iedere dag van het hotel naar ons werk (30 foto's):
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... steinTower

Verder zijn we ook nog in Caesarea geweest, maar helaas in het donker. Ik heb alleen een foto waar we van de snelweg af gingen:
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... 3417513938
Weg 2 is helemaal ongelijkvloers tussen weg 5 en Haifa, maar pas vanaf Hadera staan er blauwe borden. Dit klopt overigens met mijn atlas uit 1994, maar volgens nieuwe kaarten is het een snelweg vanaf weg 5.
Tot voorbij Netanya is de weg 2x3.

Tenslotte nog ons gebouw:
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... 4675580994
(we hebben overigens maar twee verdiepingen)
en het uitzicht:
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... 8756698882
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... 9414741490

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IL] [FOTO] Omgeving Tel Aviv

Bericht door marcel » zo 17 jan 2010, 16:52


Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] [FOTO] Omgeving Tel Aviv

Bericht door Vinny » zo 17 jan 2010, 17:25

Leuke foto's :) Ik krijg zin om er heen te gaan :)
Weg 2 is helemaal ongelijkvloers tussen weg 5 en Haifa, maar pas vanaf Hadera staan er blauwe borden. Dit klopt overigens met mijn atlas uit 1994, maar volgens nieuwe kaarten is het een snelweg vanaf weg 5.
Tot voorbij Netanya is de weg 2x3.
10 jaar geleden was dat ook zo. Alleen de kruising tussen weg 5 en weg 2 was met verkeerslichten. Tot aan Netanya was weg 2 een substandaard autosnelweg. Zo had je bushaltes op deze weg en waren sommige kruisingen provisorisch afgesloten. Ik neem aan dat dat nu wel beter is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IL] [FOTO] Omgeving Tel Aviv

Bericht door marcel » ma 18 jan 2010, 20:04

Vinny schreef:Leuke foto's :) Ik krijg zin om er heen te gaan :)
Weg 2 is helemaal ongelijkvloers tussen weg 5 en Haifa, maar pas vanaf Hadera staan er blauwe borden. Dit klopt overigens met mijn atlas uit 1994, maar volgens nieuwe kaarten is het een snelweg vanaf weg 5.
Tot voorbij Netanya is de weg 2x3.
10 jaar geleden was dat ook zo. Alleen de kruising tussen weg 5 en weg 2 was met verkeerslichten.
Daar is recent een fly-over gebouwd, zoals je waarschijnlijk wel weet.
Tot aan Netanya was weg 2 een substandaard autosnelweg. Zo had je bushaltes op deze weg
Dat is nog steeds zo. Ik dacht eerst dat er daarom groene borden waren maar later zag ik dat de weg op alle kaarten blauw is.
en waren sommige kruisingen provisorisch afgesloten. Ik neem aan dat dat nu wel beter is.
Dat is mij niet zo opgevallen. Er zijn wel wat nieuw uitziende afritten en knooppunten, ik denk dat er wel het een en ander omgebouwd is. Was het 10 jaar geleden ook al 2x3?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IL] Israël

Bericht door Chris » di 19 jan 2010, 20:45

Route 12: van Eilat naar de Route 40 in de Negevwoestijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [IL] Israël

Bericht door Hajo » wo 20 jan 2010, 15:02

Lijkt op Utah. Alleen de kleur van de wegmarkering veraadt dat dit niet in de VS is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IL] Israël

Bericht door Chris » za 29 mei 2010, 12:08

In Haifa worden momenteel een aantal tunnels gebouwd met nieuwe knooppunten, als voortvloeisel van de Route 2, de snelweg uit Tel Aviv. Dit project moet in december 2010 opengesteld worden. Het betreffen twee sets tunnels, van 3.6 en 1.6 kilometer. Het worden toltunnels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie