[IL] Israël

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IL] Israël

Bericht door Chris » do 05 mei 2011, 10:11

Wat ook niet vergeten moet worden is dat Israël een bevolkingsgroei kent die fors hoger ligt dan in de meeste andere westerse landen. Het inwonertal groeide van 4,5 miljoen in 1990 naar 7,5 miljoen in 2010. En de meeste hiervan vindt plaats rond Tel Aviv.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [IL] Israël

Bericht door sirdanilot » di 10 mei 2011, 21:18

Wat een prachtig land, Israël. Ik hoop het ooit nog eens te mogen aanschouwen.

Zou het in theorie mogelijk zijn een roadtrip te maken naar Israël? Tot in Turkije lukt, maar door Syrië en Libanon, zou dat kunnen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IL] Israël

Bericht door Chris » di 10 mei 2011, 21:23

Volgens mij kan dat niet via Libanon of Syrië. Misschien wel via Jordanië. Voorheen was er ook een autoferry van Cyprus naar Haifa meen ik, maar die was opgeheven dacht ik.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [IL] Israël

Bericht door Palance » di 10 mei 2011, 21:27

Naar mijn weten is Israël niet vanuit het noorden over land te bereiken. En als het je wel lukt via Syrië en Jordanië, dan kom je niet terug omdat je Syrië niet inkomt als je in Israël bent geweest.

Heeft iemand ooit de TopGear-uitzending gezien trouwens: De roadtrip van Irak via Turkije, Syrië, Jordanië naar Israël.

De grenzen met Jordanië en Egypte zijn open, die met de andere buurlanden niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » di 10 mei 2011, 21:51

Het kan wel, maar dan moet je wel "creatief" doen, door twee paspoorten mee te nemen van huis ;)
In principe moet je daar journalist voor zijn, want de Nederlandse overheid geeft aan "Jan met de Pet" geen toestemming om twee geldige reisdocumenten mee te nemen. Voor degenen die het geluk hebben om een Turks of Marokkaans paspoort te bezitten: Dat kun je gebruiken voor een Syrisch visum, en je Nederlandse paspoort gebruik je dan voor de inreis van Jordanie naar Israel (wat wel toegestaan is).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [IL] Israël

Bericht door Palance » di 10 mei 2011, 21:58

Volgens mij staat ergens op de site van mijn gemeente dat je wel een 2e paspoort kunt krijgen voor dit soort gevallen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [IL] Israël

Bericht door nederland24 » di 10 mei 2011, 22:04

^^Ik zou nu sowieso niet naar Syrie gaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [IL] Israël

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 mei 2011, 10:33

Palance schreef:Naar mijn weten is Israël niet vanuit het noorden over land te bereiken. En als het je wel lukt via Syrië en Jordanië, dan kom je niet terug omdat je Syrië niet inkomt als je in Israël bent geweest.
Afgezien van de huidige politieke situatie in Syrië is het inderdaad mogelijk, zolang je geen enkel bewijs bij je hebt dat je naar Israël gaat kom je Syrië met een geldig visum gewoon in. Terugreizen over land gaat dan inderdaad niet meer. De veerboten Athene-Haifa via Cyrpus en Alexandrië zijn helaas al zo'n 10 jaar uit de vaart. Maar met vrachtschepen kun je wel weer terug.
Vinny schreef:Het kan wel, maar dan moet je wel "creatief" doen, door twee paspoorten mee te nemen van huis ;)
In principe moet je daar journalist voor zijn, want de Nederlandse overheid geeft aan "Jan met de Pet" geen toestemming om twee geldige reisdocumenten mee te nemen.
Voor zakenreizigers die daar moeten zijn is het ook mogelijk.
Voor degenen die het geluk hebben om een Turks of Marokkaans paspoort te bezitten: Dat kun je gebruiken voor een Syrisch visum, en je Nederlandse paspoort gebruik je dan voor de inreis van Jordanie naar Israel (wat wel toegestaan is).
Theoretisch kan het, alleen moet je dan niet hebben dat de Syriërs bij de grens je auto en bagage gaan doorzoeken en je Nederlandse paspoort vinden, waarin bewijs staat dat je in Israël bent geweest.

Kortom, in theorie is een roadtrip naar Israël mogelijk. Naar Egypte ook nog, verder zuidelijk kom je dan vervolgens niet omdat je Sudan en Libië niet in mag reizen als je bewijs van een bezoek aan Israël in je paspoort hebt. Oplossing is hier om van Aqaba in Jordanië de veerboot naar Nuweiba in Egypte te pakken, dat is maar een korte oversteek. Zo hoef je niet door Israël.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » wo 11 mei 2011, 10:44

Theoretisch kan het, alleen moet je dan niet hebben dat de Syriërs bij de grens je auto en bagage gaan doorzoeken en je Nederlandse paspoort vinden, waarin bewijs staat dat je in Israël bent geweest.
Joris Luyendijk heeft daar ook aardig over geschreven (hij heeft in veel landen in het Midden-Oosten gewoond), zijn oplossing was gewoon meer smeergeld aan de douaniers geven... :p
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [IL] Israël

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 mei 2011, 11:11

Dat moet je dan twee keer doen op de terugweg, en je moet maar net corrupte douaniers vinden die daartoe bereid zijn. Ik zou het niet riskeren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » wo 11 mei 2011, 15:25

Ach hij is er mee weggekomen, maar goed in het Syrië van nu zou ik me ook maar rustig houden, het regime schijnt zich bedreigd te voelen en dan trappen ze gewoon vervelende buitenlandse journalisten in elkaar, net als in Egypte in de laatste dagen van Moebarak... :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [IL] Israël

Bericht door sirdanilot » wo 11 mei 2011, 17:46

Oh, maar ik heb twee paspoorten hoor ;)

Tsja, in de nabije toekomst zit het er nog lang niet in, maar het lijkt me wel een mooie reis om ooit nog eens te maken. Zo zie je nog eens wat.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [IL] Israël

Bericht door Sophie » wo 11 mei 2011, 18:47

^^ Je moet ook niet perse met de auto terug. Mijn ook koopt soms (eens in de paar jaar) oude Mercedessen, knapt ze op, rijdt ze naar Afrika en verkoopt ze.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [IL] Israël

Bericht door nederland24 » wo 11 mei 2011, 19:05

Waarom doen die buurlanden daar zo moeilijk over? Het land is toch een officieel erkend land volgens de VN. Waarom daar nog moeilijk over doen? :dontknow:

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [IL] Israël

Bericht door sanderl » wo 11 mei 2011, 19:19

Tjah, het is in veel landen in het Midden-Oosten zo denk ik. Ik heb stempels van Oman in mijn paspoort. Maar voor we gingen is ons wel nadrukkelijk gevraagd of niemand van ons in Israël was geweest (met het huidige paspoort) anders zouden we het land niet in komen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » wo 11 mei 2011, 19:59

Je moet een beetje om het systeem heen leven ;) Ik ken iemand in Libanon en die verandert gewoon net zo vaak van religie als ik van sokken. Gewoon om ergens binnen te komen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IL] Israël

Bericht door Willem » wo 11 mei 2011, 20:48

Juist om dat soort redenen gaf Israel toch visa op een inlegvelletje in je paspoort, zodat je na vertrek uit het land alleen het losse velletje hoeft weg te gooien en dan ongestoord verder kunt reizen?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » wo 11 mei 2011, 22:21

Ik weet niet of ze dat nog steeds doen. Vragen staat vrij, maar probeer wel een land op te noemen die niet op de lijst "vijandige staten" staat. Je kunt wat gezeik krijgen als je in Syrie bent geweest. Ik ken mensen die daar een gevangenisstraf voor gekregen hebben omdat ze als spion werden gezien... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: [IL] Israël

Bericht door Euregio » wo 11 mei 2011, 22:45

Vinny schreef:Ik weet niet of ze dat nog steeds doen. Vragen staat vrij, maar probeer wel een land op te noemen die niet op de lijst "vijandige staten" staat. Je kunt wat gezeik krijgen als je in Syrie bent geweest. Ik ken mensen die daar een gevangenisstraf voor gekregen hebben omdat ze als spion werden gezien... :geenlach:
Mijn vakantie vier ik gelukkig in de altijd veilig limburgse heuvelland. :hahaHAHA:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [IL] Israël

Bericht door Coen Tunnel » za 14 mei 2011, 3:27

nederland24 schreef:Waarom doen die buurlanden daar zo moeilijk over? Het land is toch een officieel erkend land volgens de VN. Waarom daar nog moeilijk over doen? :dontknow:
De VN erkent geen landen, de VN is een samenwerkingsverband van landen die door een meerderheid van landen erkend zijn. Taiwan en Kosovo zijn bijvoorbeeld geen VN-lid. Israël wordt door de meeste islamitische landen ook niet erkend en wordt gezien als 'Bezet Palestina'.
Willem schreef:Juist om dat soort redenen gaf Israel toch visa op een inlegvelletje in je paspoort, zodat je na vertrek uit het land alleen het losse velletje hoeft weg te gooien en dan ongestoord verder kunt reizen?
Doen ze niet meer. Omdat de enige mensen die daar expliciet om vroegen, mensen waren die naar staten wilden reizen die vijanden van Israël zijn. Waarom zou je als land dat moeten faciliteren? In de praktijk had je er ook weinig aan, omdat een en ander niet alleen van de Israëli's afhing. Als jij bij een grenspunt van Jordanië of Egypte met Israël een in- of uitreisstempel krijgt, betekent dat dat je vanuit Israël bent gereisd of er naar toe gaat. Dat is voor landen als Syrië al genoeg bewijs dat je in Israël bent geweest, en dan kom je Syrië dus niet in, ook al staan er geen Israëlische stempels in je paspoort.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » za 14 mei 2011, 11:31

De makkelijkste manier voor een westerling om zowel in Syrie als in Israel geweest te zijn is gewoon terug naar Nederland vliegen en een nieuw paspoort laten maken :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [IL] Israël

Bericht door Palance » za 14 mei 2011, 19:36

Of gewoon even wachten totdat je paspoort verloopt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » zo 15 mei 2011, 9:08

Ik heb nog altijd een droom om in hetzelfde jaar zowel Mekka als Jeruzalem te bezoeken :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [IL] Israël

Bericht door Sophie » zo 15 mei 2011, 12:14

^^ Je zult eerst moeten converteren...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [IL] Israël

Bericht door keokiracer » ma 10 okt 2011, 20:34

*schop*
Een nieuwe video van de wegenwerken in Israël:
Link
Erg mooie wegen die in beeld komen :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

palpitation
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 9:37

Re: [IL] Israël

Bericht door palpitation » zo 30 okt 2011, 22:56

Een bijzonder verkeersbord langs weg 90 ergens in de buurt van Ein Bokek:

Afbeelding

Dit bordt wijst richting het Oosten waar je eerst direct de Dode Zee hebt en daarachter Jordanië. Wel zie je wat staan dan industrie voor zoutwinning, wellicht wordt daarheen gewezen. Zou het vraagteken komen doordat een lettertype is gebruikt dat geen Hebreeuws kent? Lijkt me stug want dat controleren ze toch eerst wel. Een erg gek bord al met al :).
Laatst gewijzigd door palpitation op zo 30 okt 2011, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IL] Israël

Bericht door Vinny » zo 30 okt 2011, 22:57

Dat is een wegwijzer naar een informatiezuil... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [IL] Israël

Bericht door Tachi » ma 31 okt 2011, 23:47

Asjemenou

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [IL] Israël

Bericht door Kaaiman » di 08 nov 2011, 17:55

Leuke forumavatar. :lol:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IL] Israël

Bericht door marcel » wo 21 dec 2011, 23:19

Voor het eerst zie ik een foto met een bord in Gaza:
http://www.panoramio.com/photo/16814195

De locatie klopt alleen niet. Volgens mijn oude atlas zou dat weg 240 zijn, ik denk dat het iets meer naar het noorden is (nummer 2403 staat helaas juist niet in mijn atlas, andere 4-cijferige nummers wel).

Plaats reactie