[IL] Israël

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[IL] Israël

Bericht door Chris » wo 02 nov 2005, 20:26

Israël op de wegenwiki
Laatst gewijzigd door Chris op do 16 mar 2006, 23:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 02 nov 2005, 20:32

Ik zie helaas welgeteld 1 plaatje :(
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 02 nov 2005, 20:37

En verder heel veel img tags en URL's

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 02 nov 2005, 20:38

bij mij idem dito :(

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 02 nov 2005, 20:43

Vreemd, ik heb ze van n forum geplukt (skyscrapercity) en het zou toch moeten werken... ik heb de links gewoon overgenomen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 02 nov 2005, 20:52

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 02 nov 2005, 20:53

Ik heb ze opgeslagen, en gehost bij imageshack, hopelijk krijg ik nou geen problemen met auteursrechten ed :oops:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 02 nov 2005, 20:53

Skyskrapercity accepteert databasequery's tussen de img-tags.
phpBB niet, daar moeten het echte files zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 27 dec 2005, 15:13

Voor degenen die zich toch afvroegen hoe de route van de 'moderne' Maria en Jozef zou zijn verlopen, die te volgen was in mijn Avatar en Onderschrift, hieronder het kaartje.
Afbeelding

De belangrijkste punten:
De Westoever is vrijwel ontoegankelijk, omdat Israël en de Palestijnen (die voornamelijk op de Westoever en in de Strook van Gaza wonen) een beetje ruzie hebben. De rode gebieden op de kaart zijn de gebieden waar de Palestijnen hun zelfbestuur hebben.
Tel Megiddo is het het Bijbelse Armageddon. Er zijn opgravingen uit de tijd van Koning Salomo, die een enorme tunnel heeft laten uitgraven daar.
Uhm el Fachm is een Arabisch stadje. Het is daar niet altijd even gezellig, en daarom weigeren Joodse buschauffeurs er regelmatig te rijden.
Op de Tolweg 6 is het altijd erg rustig. De gemiddelde Israëlier staat liever gratis in de file. Het is dan ook moeilijk om een lift te krijgen.
Knooppunt (Moglaf) Ben Shemen is één van de ingewikkeldste knooppunten van Israël. Het is niet aan te raden om daar uit de auto te stappen. De eerstvolgende afrit is Ben Gurion Airport.
Vanaf Ben Gurion Airport, waar strenge veiligheidseisen gelden, kun je met de trein alleen naar Tel Aviv. Vandaar kan men weer terug richting Jeruzalem.
Jeruzalem op vrijdag is altijd hectisch. Het is de dag voor Shabbath. Bovendien is het de Islamitische vrije dag. Vandaar dat de spanningen tussen Joden en Moslims wel eens te hoog oplopen. Daarom zijn veel toegangswegen slechts toegankelijk voor of Moslims of Joden.
Als je van Jeruzalem naar Bethlehem wilt, moet je over stalen zenuwen beschikken. De grens is niet altijd open, en soms moet je uren wachten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 27 dec 2005, 15:48

Mooie foto's :toppie: Vooral leggen de wegen daar in de woestijn maar dat is logisch. Waar zijn eigenlijk de foto's van de knooppunten gemaakt? In jeruzalem?
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 27 dec 2005, 15:50

Nee, Tel Aviv.
In Jeruzalem liggen geen officiele knooppunten ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 27 dec 2005, 15:59

Dat zou te gevaarlijk zijn en makkelijke doelwitten voor terroristen. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 01 aug 2006, 12:29

*stof stof*

Nu de oorlog daar zo aan de gang is, en je veel auto's en wegen op TV ziet, vraag ik me af of Israël eigenlijk verwijzingen naar haar buurlanden kent? Ik kan me voorstellen dat niemand voor zijn lol de weg naar Damascus wil weten, maar hoe zit dat bv. op de Westelijke oever richting Jordanië? (staan er nog oude wegwijzers uit de Jordaanse tijd?). En kent Eilat bv. verwijzingen naar beide nabijgelegen grenzen of bestemmingen over die grens. Vinny, heb jij daar wat van gezien?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 01 aug 2006, 12:32

En kent Eilat bv. verwijzingen naar beide nabijgelegen grenzen of bestemmingen over die grens. Vinny, heb jij daar wat van gezien?
Er wordt meestal verwezen naar: "Grens". Soms ook de landennaam: "Egypte 12 km", "Jordanië rechtdoor".
Plaatsnamen in Palestina worden wel vermeld. Maar soms wel in Hebreeuwse benaming (Aza ipv Gaza en Sjechem ipv Nablus)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 01 aug 2006, 12:47

En verwijzingen naar Syrië/Libanon? Die grens is volgens mij gewoon dicht, maar er zal toch wel ergens iets van staan op de wegen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 01 aug 2006, 12:49

Zijn er wel (belangrijke) grensovergangen naar Syrië en Libanon?

Wellicht langs de kust bij Naharia (?), maar over de Golan hoogten?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 01 aug 2006, 12:52

Doet dit wel terzake, aangezien je sommige landen niet binnenkomt, als je kan zien in je paspoort, dat je in Israel bent geweest?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 01 aug 2006, 12:52

En verwijzingen naar Syrië/Libanon? Die grens is volgens mij gewoon dicht, maar er zal toch wel ergens iets van staan op de wegen?
Er bestaan geen wegen naar Syrië en Libanon. De "oude" wegen lopen dood op een veiligheidshek. (Zeg maar, een vergelijkbaar geval als wat ze nu tussen de Palestijnse gebieden en Israël zelf bouwen). Er staan waarschuwingsborden dat er een landmijnzone is, dat het militair gebied is, dat er een grens loopt. En dat het leger de bevoegdheid heeft om langs de grens te schieten op alles wat los en vast zit... (het land Libanon ben ik nergens in de grensstreek tegengekomen, terwijl ik toch op slecht een kilometer van de grens heb gewoond)

Neemt niet weg dat er een levendige illegale handel bestond tussen sommige Israëli en Libanezen. Vooral eigengestookte wodka deed het erg goed. In Quiryat Shmona voor nog geen twee euro in de supermarkt te krijgen. 10 kilometer verderop volkomen illegaal...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 01 aug 2006, 12:53

Lost Israël dat zelf niet op met losse inlegvellen bij je paspoort?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 01 aug 2006, 12:57

Vinny schreef:Er bestaan geen wegen naar Syrië en Libanon. De "oude" wegen lopen dood op een veiligheidshek. (Zeg maar, een vergelijkbaar geval als wat ze nu tussen de Palestijnse gebieden en Israël zelf bouwen). Er staan waarschuwingsborden dat er een landmijnzone is, dat het militair gebied is, dat er een grens loopt. En dat het leger de bevoegdheid heeft om langs de grens te schieten op alles wat los en vast zit... (het land Libanon ben ik nergens in de grensstreek tegengekomen, terwijl ik toch op slecht een kilometer van de grens heb gewoond)

Neemt niet weg dat er een levendige illegale handel bestond tussen sommige Israëli en Libanezen. Vooral eigengestookte wodka deed het erg goed. In Quiryat Shmona voor nog geen twee euro in de supermarkt te krijgen. 10 kilometer verderop volkomen illegaal...
Vergelijkbaar met Cyprus dus. Daar lopen 'grensoverschrijdende' wegen ook dood op de grens. Soms staat er niks, soms een weg naar Nicosia die even later bezaaid ligt met prikkeldraad en ander leuk materiaal, soms naar "To Turkish Occupied Zones"
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 01 aug 2006, 12:59

Zijn er wel (belangrijke) grensovergangen naar Syrië en Libanon?
Er bestaan twee grensovergangen tussen Libanon en Syrië. Beiden zijn gesloten voor alle personen/vrachtvervoer en wordt slechts gebruikt voor troepenaanvoer van de Israëlische legermacht en vroeger door de UN.
Er zijn geen grensovergangen met Syrië, de oude weg via Kaynitrah is volledig vernitigd. Overigens zit tussen de Golan en Syrie een gedemilitariseerde zone (niemandsland waar VN troepen gelegerd zijn). Bij Majdal e Shams is een dal van de schreeuw. Daar roepen families naar elkaar met een megafoon, omdat de grens hen scheidt. Er zijn talloze verhalen van mensen die de grens hebben gepaseerd en zwaar gewond zijn geraakt door landmijnen of door legergeschut. Zelf ken ik het verhaal van iemand die in de gevangenis terecht is gekomen omdat hij reizen had georganiseerd van Israël via Jordanië naar Damascus voor familieleden. Eigenlijk best triest...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » vr 04 aug 2006, 15:46

De bewegwijzering is idd als door Vinny beschreven. Een aanvulling voor wie het interesseert:
De grens tussen de Westoever en Jordanië en de bestandslijn met Syrië op de Golanhoogte is echt een kilometersbreed mijnenveld. De overige grenzen van Israël hebben minder brede veiligheidszones. Op sommige plekken kun je er redelijk dichtbij komen.
Aan de grens met Libanon is bij Rosh Hanikra (bij de zee) wel een grenspost. Een jaar of 20 geleden mocht ik hier even een stap zetten in Libanon van een SLA-soldaat. Maar zoals door Vinny gezegd: deze grens is (altijd al) gesloten voor normaal verkeer.
De weg bij Kuneitra op de Golanhoogte is niet vernietigd. Deze mag door de VN worden gebruikt. Er staat zelfs aan de Israëlische kant een klein wit bordje "Quneitra-UN border crossing point". (Enige verwijzing naar Syrië in IL) Zie bijgevoegde foto. Het 'witte' kamp is van de VN. Hierlangs zie je één van de vele hekken en de grensovergang. Het gebied is verder niet toegankelijk vanwege alle mijnenvelden, maar je kan de spookstad Kuneitra goed zien liggen vanaf de Israëlische weg die langs de grens loopt.
Aan de grens met Jordanië zijn grensposten ca. 20 km ten zuiden van het meer van Tiberias, en bij Eilat.
Tussen de westoever en Jordanië zijn 3 bruggen. Van N-Z: de Damiya bridge ca. 30 km ten oosten van Nablus. Deze is niet open, en ligt in de rivier. Wél opvallend in GE is dat er een soort van loopbrug lijkt te zijn, dat er pal bij de brug (in de veiligheidszone!) gebouwen zijn en de wegen daarnaar toe wel in gebruik zijn. Waar dit toe dient weet ik niet.
Daarna komt de Allenby bridge. Deze ligt in de oude weg Jeruzalem-Jericho-Amman en is geopend als grensovergang.
Vlak ten noorden van de Dode Zee ligt de King Abdallah Bridge. Deze ligt in de nieuwe weg Jeruzalem-Amman, gebouwd in 1964. Ook goed te zien in GE trouwens: De weg Jeruzalem-Jerico-Dode Zee buigt iets naar het zuiden, daarna komt er een T-splitsing waar de oostelijke rondweg om Jericho naar het noorden afbuigt. Daar is nog een stoffige weg te zien die rechtdoor loopt naar de grens. Daar staat alleen de brug zelf nog, de aanbruggen zijn vernietigd.
Bij de spitsing met de rondweg nog iets opmerkelijks: de oude, Jordaanse, bewegwijzering uit de 60- er jaren staat er nog, en wijst rechtdoor naar Amman....
Ik heb voor de vrede tussen Jordanië en Israël een rondreis Israël-Jordanië-Syrië-Jordanië-Israël gemaakt. Toen was de Allenby Bridge als enige open (alleen voor buitenlanders en Palestijnen) Je mocht echter maar in één richting de brug over. Dus op de heenweg was een omweg via Egypte en Aqaba nodig. Omdat ze er vooral in Syrië beter niet achter konden komen dat je in Israël was geweest, had ik zelfs het laatste muntgeld weggegooid. Op Damascus airport bleek echter in mijn ticket te staan: Jeruzalem- Eilat en verder Damascus-Amman.... Dat was even een lastig momentje... :mrgreen:

PS: Vinny bedoelt waarschijnlijk tussen Israël en Libanon....



AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 04 aug 2006, 15:53

Bij de spitsing met de rondweg nog iets opmerkelijks: de oude, Jordaanse, bewegwijzering uit de 60- er jaren staat er nog, en wijst rechtdoor naar Amman....
Mooi. Volgende keer als ik ben, eens op de foto proberen te krijgen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » vr 04 aug 2006, 16:30

Het bord ziet er erg Engels uit, is in slechte staat en staat achter de aarden wal (met hek) die de weg afsluit van de bypass.
Kijk wel een beetje uit...er staan vast bordjes bij "Danger mines- military zone- photographing prohibited" Bij het Quneitra bordje durfde ik hoe dan ook niet te fotograferen. ;)
VN-ers drijven beperkte illegale handel daar. In een Jeruzalems winkeltje werden mij met ivoor ingelegde stoelen getoond: "they arrived today from Damascus with the UN"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 05 aug 2006, 0:10

Welja vroeger was er ook een levendige handel in wodka tussen Libanon en Israël. Leuke verhalen van de locale bevolking trouwens, het is echt leven in een avonturen-film...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 05 aug 2006, 10:45

Je hebt dan ook niet in 'zomaar' een gebied gewoond. Maar ik begrijp uit je verhalen dat er dus wel degelijk contacten zijn/waren tussen Israëliërs en Libanezen (en ook Syriërs?).

Kun/kon je eigenlijk bv. bellen van/naar Israël met de buurlanden? Post sturen , e.d.?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 05 aug 2006, 10:58

Kun/kon je eigenlijk bv. bellen van/naar Israël met de buurlanden
Ja. Ik heb eens mijn hele weekloon verbeld met een meisje dat in Egypte op vakantie was. En we hebben 1 minuut met elkaar gepraat... :o
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » za 05 aug 2006, 14:10

Je kunt rechtstreeks bellen met de buurlanden waar vrede mee is: met Egypte dus en sinds 1994 met Jordanië.
Rechtstreeks bellen met Libanon en Syrië (en andere Arabische landen) is niet mogelijk. Ik heb het weleens geprobeerd: je krijgt een in gesprek toon. Ook wordt er geen post bezorgd.
Je kunt evt. wel bellen via een Switchboard in de VS of op Cyprus. Je belt een (duur) servicenummer daar, toest het nummer in bijv. Libanon in en krijgt verbinding voor ca. $ 2,50 per minuut.
Communicatie via Skype of msn is natuurlijk tegenwoordig wél mogelijk want dat is niet afhankelijk van directe lijnen.
Met Libanon is dat goed mogelijk. In Syrië ligt dat anders: men moet toestemming hebben voor een telefoon/ internetaansluiting en je wordt in de gaten gehouden. Bellen/ chatten met de zionistische entiteit kan tot problemen leiden met de geheime politie. Met een buitenlandse GSM kun je evt. ook aan de grenzen bellen in het andere land, omdat de netwerken overlappen. (Die mogelijkheid gebruiken sommige Druzen inmiddels)
De Palestijnse gebieden zijn/ waren 'binnenlands' te bereiken hoewel Arafat verwoede pogingen heeft gedaan in de jaren '90 om de glasvezelverbinding Israël-Gaza te verbreken. Ze hebben wel een eigen landennummer: 00970

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 06 aug 2006, 21:16

Tel Aviv

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » zo 06 aug 2006, 21:47

Op http://www.ayalonhw.co.il/ zijn ook webcams van deze weg. Het is de Ayalon freeway (nr 20) die van noord naar zuid door/langs TA loopt. In de middenberm loopt een spoorlijn, en een riviertje (de Ayalon).
De bewegwijzering heeft dezelfde kleuren als de Franse, alleen wordt op de nieuwere borden gewoon schrift gebruikt, ipv alleen hoofdletters. De portaalborden zijn best mooi.
De verlichting doet Amerikaans aan, is dat ook zo? En wat voor lettertype wordt er gebruikt?

Plaats reactie