[C] Cuba

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[C] Cuba

Bericht door Pino » do 24 nov 2005, 18:08

Dames en heren mede-roadgeeks ... ik ben weer terug :)

Het zal weinig verbazing wekken dat wegen in Cuba totaal niet vergelijkbaar zijn met die in Europa of andere westerse landen. Tijdens mijn vakantie van de afgelopen weken heb ik een aantal trajecten in Cuba afgelegd. Dat ging met name per bus, hetgeen het fotograferen wat lastig maakt. Toch een aantal observaties.

Wegennet
Cuba kent twee snelwegen (Autopistas) van enige omvang, plus nog enige Autopistas rondom Havana. De belangrijke zijn:

- de Autopista Nacional tussen Havana en Sancti Spiritus. Tussen Sancti Spiritus en Santiago de Cuba (helemaal aan de oostkant van het eiland) zijn er nog wat losse stukjes Autopista Nactional, maar deze vormen geen geheel. Er wordt bij mijn weten ook niet gewerkt aan het completeren van deze weg - enerzijds ongetwijfeld wegens geldgebrek en anderzijds omdat het verkeer aan de oostkant van het eiland veel minder dicht is; en
- de snelweg tussen Havana en Pinar del Rio.

Hier een foto van de Autopista Nacional:
Afbeelding

De hoofdwegen worden ook wel Carrateras genoemd. Het betreft de belangrijkste oost-west-wegen op het eiland, waarvan de Carratera Central ook min of meer het midden houdt tussen noord en zuid. Deze Carratera is dan ook een belangrijke verkeersader, zeker ten oosten van Sancti Spiritus (waar geen Autopista meer loopt). Carratera's zijn meestal 1x1. Alleen de Via Blanca tussen Havana en Varadero is vaak breder.

Voor de rest zit je toch al vrij snel op behoorlijk smalle plattelandsweggetjes, zoals deze wegen in de omgeving van Trinidad.
Afbeelding
Afbeelding

Havana is natuurlijk een ander verhaal. In een stad van 2,2 mln mensen zijn de wegen breder. De beroemde Malecón is niet alleen een boulevard om over te flaneren met uitzicht, maar ook een 3x3 verkeersas van oost naar west door de stad. Hier nog een foto van de tunnel van Havana (nog net met de neus van mijn klassieke Amerikaanse taxi op de voorgrond).
Afbeelding


Wegnummering
De enige genummerde wegen zijn de twee genoemde Autopista's, respectievelijk A 1 (Nacional) en A 4 (Pinar del Rio). Vraag niet, wat er met de nummers 2 en 3 is gebeurd. Ik heb misschien twee borden gezien, waar die nummers ook op voorkwamen. Op die borden stond het nummer in platte tekst uitgeschreven.

De Carratera Central, als naam van een weg, staat wel vaak op de borden vermeld.


Wegbeeld
Alle wegen, inclusief de snelwegen worden door alles en iedereen gebruikt: snelle auto's, extreem trage auto's, paard en wagen, fietsers, tractoren, lifters. Op meerbaanswegen wordt je geacht de rechterstrook aan langzaam verkeer te laten. Er is geen vluchtstrook, noch is er een zichtbare rijstrook-verdeling. Hoogstens een strook gras in het midden. Ook geen vangrails. Men wordt geacht het maar zelf te regelen (zie foto hierboven).

Als gevolg van de armoede in Cuba, wordt erg veel gelift. Het is vaak de enige manier om van A naar B te komen; men heeft geen geld om met de bus te gaan en geen eigen auto. Autobezitters nemen makkelijk lifters mee en op veel open vrachtwagens zie je een groep passagiers in de laadbak staan. Op strategische plaatsen staan lifters vaak in dusdanig grote groepen langs de weg dat er mensen zijn aangesteld om het liften in goede banen te leiden. De lifter vertelt aan die man zijn doel en aantal passagiers (mogelijk een hele familie); de man regelt vervolgens het contact met de chauffeurs.

De kwaliteit van de wegen varieert nogal per weg. Toch gaat het vaak om het verschil tussen slecht en slechter. Hobbels en kuilen in grote aantallen, zodat je zelfs met een fatsoenlijke wagen op de snelweg de 70 gemiddeld niet haalt. Gelukkig is het in de regel dusdanig leeg op de wegen dat je makkelijk om een kuil heen kunt rijden. Altijd remmen bij bruggen en spoorwegovergangen (in de regel zonder dat daar nog treinen overheen gaan), want daar is het gegarandeerd bal.

Tankstations zijn redelijk schaars. Langs de Autopista is vrijwel niets specifieks neergezet. Wel zo af en toe een rustplaats. Deze zijn duidelijk gericht op toeristen, gezien de prijs in Pesos Convertibiles (de toeristen-valuta) en de standaard souvenir-winkeltjes die ernaast staan. Weinig verbazingwekkend dat alle bussen (dat wil zeggen: de door toeristen gebruikte toer- en lange-afstandsbussen) precies bij deze rustplaatsen stoppen. in een land, waar vrijwel alles staatseigendom is, ga je toch nogal snel van broekzak naar vestzak ...

De snelwegen hebben "normale" afslagen, doorgaans in de vorm van een diamant. Daarnaast komen er echter nogal wat landweggetjes (verhard en onverhard) op de autopista uit. Omdat er toch weinig verkeer is, kun je zonder problemen ook linksaf. Je ziet dat ook bij de genoemde rustplaatsen - gewoon oversteken.


Bewegwijzering
De bewegwijzering in Cuba is zo slecht dat je als niet ter plaatse bekende wel lifters mee moet nemen om je de weg te laten wijzen. Borden zijn onleesbaar of helemaal afwezig. Routebevestigingsborden bestaan niet; doelen voor rechtdoor staan bijna nooit aangegeven; komborden en kilometerpalen zijn een zeldzaamheid. Waar op de Autopista naar Pinar del Rio nog wel eens afslagborden stonden (een klein regelbord op 200 m), heb ik op de Autopista Nacional werkelijk niets gezien. Volgens reisgidsen is er wat vooruitgang te bespeuren, hetgeen ongetwijfeld te maken heeft met de wat nieuwere borden in de belangrijke steden.

Oud
In de oude stijl moet je het doen met lage regelbordjes met misschien twee doelen voor de afslag en helemaal niets voor rechtdoor. Vaak wel de afstand naar die afslaande doelen. Hieronder een voorbeeld, zij het dat dit bord erg goed leesbaar is in vergelijking met de vele in de loop der tijd sterk verweerde bordjes.

Afbeelding

In dezelfde stijl zie je deze borden ook wel eens handwegwijzers, inclusief een mogelijke "pijl" bovenop voor doelen rechtdoor.
Afbeelding

Tenslotte nog een kombord in deze stijl in een dorp dat er nou net wél eentje had.
Afbeelding

Nieuw
De borden komen mij wat Spaans voor. Enorm veel last van consistentie hebben Cubanen niet, dus grote logica heb ik niet kunnen ontdekken. Er worden kleurcodes gebruikt, maar de kleur is nog wel eens anders dan je hem zou verwachten. Ik onderscheid zo snel de volgende kleuren:
- wit op lichtgroen: Autopista
- wit op blauw: Carratera
- zwart op wit: andere wegen.

Op al deze borden worden doelen binnen een stad in regulier schrift (soms geheel kleine letters) aangegeven, terwijl andere steden geheel in kapitalen staan vermeld.

Afbeelding Afbeelding
Deze borden staan kort achter elkaar bij de kruising tussen de carratera Sud en de Autopista Nacional (drukte voor de tweede helaas net te vroeg af). Amarillas staat in wit-op-blauw, omdat het (zoals uit het tweede bord blijkt) niet via de snelweg wordt bereikt. Op de kruising moet je uiteindelijk namelijk rechtdoor. Opvallend is het gebruik van het ons welbekende centrum-symbool, terwijl je nog op een grote afstand van de stad zit. Bedoeld wordt kennelijk dat het aangegeven doel een stad is, niet iets anders. Hoezo symbolitis?

De genoemde Servicupet en Ranchon horen bij een service-station dat onder aan de afslag zit. Vandaar dat het op deze borden staat aangegeven. "Ciudad Habana" kennen wij als Havana. Habana met een b is de normale Cubaanse schrijfwijze (in andere spaanstalige landen wordt gewoon een v gebruikt), terwijl "ciudad" (soms ook afgekort tot c.) dient om aan te geven dat de borden naar de stad Havana verwijzen, niet naar de provincie.

Binnen de stad gaat het kleurenfestijn nog ietsje verder. Naast de al genoemde kleuren hebben we:
- wit op donkergroen: bezienswaardige straten en pleinen
- wit op paars: bezienswaardige gebouwen
- wit op bruin: parken, natuurschoon
- zwart op geel: alles wat op bedrijvigheid duidt (lees: staatsrestaurants en -hotels; men weet hoe reclame voor zichzelf te maken).

Afbeelding

Bij alle rampzalige bewegwijzering zag ik toch één positief punt, namelijk dit type bord:
Afbeelding

Dit bord, zonder pijl, staat voor de deur van het aangegeven doel. Kun je gewoon je ogen op de weg houden; je krijgt vanzelf te zien dat je er bent. Onbewust doet het mij enigszins denken aan de wegwijzers bij de Rechtbank Rotterdam, waar werkelijk voor de deur nog wegwijzers richting Rechtbank staan. Dan liever stoppen met richtingborden en zeggen "hier is het".
Laatst gewijzigd door Pino op do 24 nov 2005, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 24 nov 2005, 18:25

Pino mooi verslag. :toppie:

Wat mij opvalt zijn de foto met redesignachtige pijlen en de "aardbevingsstip" om het centrum aan te geven. En ik zie nergens ZOAB liggen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 24 nov 2005, 19:37

Leuk verhaal! :)

Idd, die borden lijken regelrecht uit Spanje te komen, maar dat oude bordje vind ik nog opvallend goed en mooi ook.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 24 nov 2005, 19:43

Mooie foto's en een interessant verslag :klappen: Prachtig om zulke bewegwijzering te zien (als het er al is :) ) en om door zo'n land te rijden, lijkt me.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 24 nov 2005, 19:55

Leuk stuk Pino :top:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 24 nov 2005, 20:23

Heel leuk om te lezen :toppie:

Gebeuren er niet eens ongelukken als er gewoon iemand fiets op de Autostrada :shock: ?

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » do 24 nov 2005, 21:47

Heel interessant.

Ik dacht altijd dat de A2 naar Melena del Sur ging en de A3 naar San Antonio de los Baños (dan zou het een waaier A1-A2-A3-A4 zijn).
Ik heb wel meer wegnummers op kaarten gezien, maar nooit op foto's.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 24 nov 2005, 23:15

Frits schreef:Wat mij opvalt zijn de foto met redesignachtige pijlen en de "aardbevingsstip" om het centrum aan te geven.
Nou ja, da's het aparte. De aardbevingsstip dient namelijk niet om het centrum aan te geven. Hij lijkt te dienen om aan te geven dat het daarachter geplaatste doel een stad is. Wat ik nogal overbodig vind, want dat zou toch het beginsel moeten zijn, dat de doelen op de borden ook steden zijn (en niet iets anders).

Wat betreft het gebruik van open pijlen, je ziet ze op de nieuwere borden, zowel op de gestapelde bezienswaardigheden-borden als op de nieuwere regelborden, zoals dat ding in Cienfuegos (met de verwijzing naar Trinidad). Op oudere borden zijn de pijlen nog gesloten.

De essentie van zowel het oude als het nieuwe systeem is dat op iedere regel in beginsel een pijl staat. Daar kun je van vinden wat je wilt, maar in die context is een open pijl absoluut duidelijker dan een gesloten pijl. De Duitse open pijl (ook wel ISO-pijl) is ook specifiek ontwikkeld om op kleinere ruimtes maximaal overzicht te geven.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 25 nov 2005, 10:20

Leuk verslag en mooie foto's. :toppie: Ben je nog bij Fidel op de koffie geweest? :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 25 nov 2005, 12:52

Hajo schreef:Leuk verslag en mooie foto's. :toppie: Ben je nog bij Fidel op de koffie geweest? :D
Eerder een sigaartje meegerookt? :)


Ik neem overigens aan dat je daar niet om Castro heenkunt? Of valt dat daar wel mee?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » za 26 nov 2005, 14:10

Prima stuk Pino. Je hebt je ogen goed opengehouden en de camera in de aanslag. Klasse! :D
Rainier

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » zo 27 nov 2005, 14:41

Palance schreef:
Hajo schreef:Leuk verslag en mooie foto's. :toppie: Ben je nog bij Fidel op de koffie geweest? :D
Eerder een sigaartje meegerookt? :)

Ik neem overigens aan dat je daar niet om Castro heenkunt? Of valt dat daar wel mee?
Ja en nee. Fidel is koning van de lange toespraken (wereldrecordhouder in de algemene vergadering van de VN @ 4,5 uur) en die worden natuurlijk niet alleen rechtstreeks uitgezonden op radio en tv, maar ook nog eens achter elkaar herhaald.

Het ontbreekt er echter aan een enorme persoonlijkheids-cultus rond Fidel - je ziet niet steeds zijn naam en/of foto langs de weg en op straat. Men houdt het bij slogans. Al met al staat er echter wel meer propaganda dan bewegwijzering langs de wegen ;)

Tenslotte, Fidel is al in de jaren 80 gestopt met roken ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 23 dec 2005, 18:35

De aanleg van de oost-west-autosnelweg over het eiland is nooit afgemaakt. Op een website kwam ik deze foto tegen van een onafgemaakt viaduct:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [C] Cuba

Bericht door Chris » za 08 aug 2009, 13:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Este es el puente mas alto de Cuba, cerca de Matanzas
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [C] Cuba

Bericht door Wimpie25 » za 25 jul 2015, 13:50

Hoewel Cuba zich eindelijk wat begint open te stellen, is er nog lang geen sprake van Streetview in het land. Er zijn ondertussen wel verschillende particuliere photosphere is steden als Havana te vinden waardoor je er toch wat in kan navigeren. Zo ontdekte ik net dat Cuba nog steeds het oude stopbord gebruikt. Voor de rest zijn de andere verkeersteken ook redelijk Europees.

https://www.google.be/maps/@23.142819,- ... 72!6m1!1e1

Nog een algemeen straatbeeld

https://www.google.be/maps/@23.133933,- ... 36!6m1!1e1

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [C] Cuba

Bericht door Lambo19 » za 25 jul 2015, 14:09

^^
Ademt een typische jaren '50 sfeer uit. :D

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [C] Cuba

Bericht door Wimpie25 » za 25 jul 2015, 14:28

^^
Die Martijn Baudoin heeft blijkbaar zeer veel hoog kwalitatieve Sphere's in Havana gemaakt. Je kan bijna navigeren zoals in Streetview. Ik krijg spontaan goesting om op de vlieger te stappen :D

Prachtige beelden!

https://www.google.be/maps/@23.136686,- ... 680!8i5340

Een fraai wegmarkeringssysteem, mooie verkeerslichten... :yesyesyes:

https://www.google.be/maps/@23.138258,- ... 764!8i5382

De Belgiëlaan :D

https://www.google.be/maps/@23.134094,- ... 892!8i5446

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [C] Cuba

Bericht door Wimpie25 » do 12 jan 2017, 15:29

Een leuke realtime wegenvideo in Cuba, de kwaliteit is degelijk. Met een rit van dik 6u en de mogelijkheid om de snelheid op Youtube x2 te zetten kan je er best nog wel van genieten. Ook leuk is als je erdeze website bijneemt. Foto's uit de jaren 50 in het pré Castro-tijdperk. Frapant om te zien dat alle locaties op de foto's er vandaag nog identiek uitzien. Gaande van de inrichting van de wegenis tot aan de signalisatie en bekabeling boven de straten toe.
Link

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [C] Cuba

Bericht door Starlet » ma 18 sep 2017, 13:36

^^ Leuk filmpje en heel herkenbaar nu ik er zelf in een huurauto gereden heb (eind aug/begin sep). We waren net op tijd weg voordat orkaan Irma langs kwam.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [C] Cuba

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 mar 2018, 5:38

Afgelopen week heb ik een vierdaagse trip naar Havana in Cuba gemaakt.

Qua wegen is de wegkwaliteit in Havana best goed, zeker de hoofdwegen liggen er goed bij en ook op de minder belangrijke wegen is het zeer behoorlijk. Beter dan ik had verwacht. Hoe het wat verder buiten Havana is weet ik niet.

Bewegwijzering is lang niet overal aanwezig en is een mengelmoesje van stijlen, met eigen fabrikaten en Italiaans aandoende snelwegbewegwijzering. Er zijn ook nieuwere borden die Spaans geïnspireerd zijn. Men gebruikt Europese verkeersborden (maar het stopbord in de oude stijl) en de wegnummers van autosnelwegen staan in een Italiaans aandoend schildje. Autosnelwegbewegwijzering is wit-op-groen. Het verkeer is vrij rustig omdat veel Cubanen geen auto bezitten. In Havana rijden veel oude Amerikaanse auto's uit de jaren '50 (van voor de revolutie), maar ook Lada's uit de jaren '70, '80, '90 en '00 (mijn taxi terug naar de luchthaven was een Lada 2107 uit bouwjaar 2005; het zijn vooral de 2104/2105/2107 en de voorgangers 1500/1600 die je hier ziet, ik heb maar één Samara gezien) en andere (ex-)Oostblokauto's zoals Moskvitch (de 2140 en de 2141/Aleko zag je veel) en de Polski Fiat 126p. Andere Oostblokauto's waren vroeger ongetwijfeld ook verkrijgbaar, maar zijn hier zeldzaam, ik heb maar één oude Dacia 1210 en één oude Skoda 120 gezien. Daarnaast rijden er ook wat tweedehands auto's uit Europa, vaak Volkswagens van rond de jaren '90 en zijn er nu ook nieuwe auto's, vooral Chinese Geely's, Emgrands en MG's maar ook Japanse, Koreaanse en Europeaanse (vooral Renault en Peugeot) auto's.

Wat wegengerelateerde foto's wil ik jullie niet onthouden:

Het voormalige tolstation van de Túnel de la Habana, de tolhuisjes zijn al wel weggehaald en er wordt geen tol meer geheven:
Afbeelding

Voorsorteren voor de Túnel de la Habana in westelijke richting, de uitvoeger richting Zulueta zit direct na de tunnel:
Afbeelding

Oostelijke entree van de Túnel de la Habana:
Afbeelding

Een tikje onduidelijk, maar de toeristische bewegwijzering is een kopie van de Spaanse, inclusief het uitgebreide kleurgebruik:
Afbeelding

De meeste verkeerslichten in de stad zijn modern en hebben dikwijls aftellers:
Afbeelding

Bewegwijzering voor hotels:
Afbeelding

Avenida 5, een hoofdweg in Havana, inclusief Nederlandse bus (je ziet ze niet veel meer, er rijden vooral nieuwere Chinese bussen van Yutong):
Afbeelding

Rotondebewegwijzering:
Afbeelding

Nog een voorbeeld van de 'Spaanse' toeristische bewegwijzering:
Afbeelding

Officieel is dit nog niet echt de snelweg, maar het is wel 2x2 ongelijkvloers. Vaag plaatje maar dit is bij de afrit Cojímar ten oosten van Havana:
Afbeelding

De hoofdweg vanuit Havana naar de snelweg richting Pinar del Rio en de luchthaven:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat foto's van de snelwegen rond Havana op weg vanaf de stad naar de luchthaven:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een stukje niet-snelweg richting de luchthaven:

Afbeelding

Het laatste stukje weg naar de luchthaven wordt dan wel weer een Autopista genoemd, maar dan zonder nummer en zonder groene borden, en bij de luchthaven is de bewegwijzering weer in Spaanse stijl:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [C] Cuba

Bericht door Hajo » ma 19 mar 2018, 12:45

^^ Leuke rapportage en mooie foto's! Die oude Amerikaanse auto's uit de jaren 50: prachtig om te zien. :top:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [C] Cuba

Bericht door Pino » ma 19 mar 2018, 17:53

Er lijkt niet veel veranderd sinds 2005...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [C] Cuba

Bericht door Chris » ma 19 mar 2018, 18:01

Of 1955? :hap: De tijd lijkt er wel stil gestaan te hebben.

Hoe vond je de sfeer daar? Het lijkt mij een beetje een tropische Sovjetunie, compleet met de plattenbau flats, maar met veel art deco en koloniale architectuur

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [C] Cuba

Bericht door Coen Tunnel » di 20 mar 2018, 0:19

Tropische Sovjet-Unie is wel een mooie omschrijving. :) En behalve die koloniale architectuur en art-deco staat er ook nog de nodige Amerikaanse hoogbouw in jaren '50-stijl van kort voor de revolutie, toen de macht van de VS op Cuba nog groot was. De stad zelf is inderdaad een duik in het verleden, en aangezien het een communistisch land is gaan dingen er soms ook anders. Supermarkten zoals wij die kennen zijn er eigenlijk niet, om maar eens wat te noemen. Maar al met al, Havana is een heel bijzondere charmante stad, met een heerlijke sfeer. Ondanks dat de lokale bevolking vaak niet heel rijk is, was iedereen erg vriendelijk en voelde ik me overal veilig op straat, ook 's avonds in de smalle straten in de armere buurten zoals Centro Habana, waar mijn vriendin en ik een kamer hadden in een huis bij een Cubaanse familie. Ik kan me voorstellen dat ik ooit nog weer een keer naar Cuba zal reizen om meer van het land te ontdekken, het heeft echt indruk gemaakt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [C] Cuba

Bericht door Palance » di 20 mar 2018, 7:13

Spreekt men er eigenlijk ook iets anders dan Spaans?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [C] Cuba

Bericht door Coen Tunnel » di 20 mar 2018, 12:29

Ja hoor, zeker in en rond het centrum bij de toeristische attracties en horeca, alsmede op de luchthaven, spreekt men doorgaans behoorlijk Engels.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [C] Cuba

Bericht door Vinny » di 20 mar 2018, 20:35

Chris schreef: ma 19 mar 2018, 18:01 Of 1955? :hap: De tijd lijkt er wel stil gestaan te hebben.

Hoe vond je de sfeer daar? Het lijkt mij een beetje een tropische Sovjetunie, compleet met de plattenbau flats, maar met veel art deco en koloniale architectuur
Ik vind het ook wel grappig dat je aan het straatbeeld en de bewegwijzering ook wel de koloniale en geografische geschiedenis kan zien. Je ziet waar ze de suiker gehaald hebben heen hebben gestuurd ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [C] Cuba

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 mar 2018, 4:28

^^ De Spaans aandoende koloniale bebouwing zie je vooral in Habana Vieja, het oude Havana. De wijk Vedado met tamelijk wat hoogbouw en andere gebouwen uit de jaren '50 doet dan weer Amerikaans aan. Maar goed, nadat (met de steun van de Amerikanen) de Spanjaarden verdreven waren gedroegen de Amerikanen zich tot aan de revolutie eigenlijk ook als neo-kolonialisten. Gebouwen van na de revolutie doen dan vaak weer communistisch aan en hadden zo in het voormalige Oostblok kunnen staan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [C] Cuba

Bericht door Chris » wo 21 mar 2018, 9:50

Habana del Este bestaat uit commieblock flatgebouwen. Maar daar zijn bijna geen goede foto's van te vinden, geen toerist die daar heen gaat.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [C] Cuba

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 mar 2018, 13:40

^^ Ik heb het vluchtig gezien vanuit de bus naar/van Playas del Este, die komt er vlak langs.

Plaats reactie