[ZA] Zuid-Afrika

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 14 feb 2006, 17:06

Ik heb ze regelmatig ook aangeruiterd gezien in Duitsland. Dat is beter als ik eerlijk ben...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 24 apr 2006, 20:15

Zuid Afrika

Zuid Afrika is het zuidelijkste landje van Afrika (doh), en telt 45 miljoen inwoners, en is 35 keer zo groot als Nederland. De hoofdstad is lastig, er zijn 3 hoofdsteden: Pretoria (Bestuurlijke macht) Kaapstad (wetgevende macht) en Bloemfontein (rechterlijke macht). Johannesburg is de grootste stad in een stedencluster. De stad telt 5.226.000 inwoners.
Andere steden rond Johannesburg zijn Soweto (1.000.000) en een groot aantal Mega-suburbs zoals Roodepoort, Sandton, Alexandra, Tembisa, Boksburg, Germiston, Alberton, Randburg, Kempton Park, Benoni en Kathlehong.

Zuid Afrika telt een groot aantal snelwegen en tolwegen, ongeveer net zoveel als er in Nederland liggen. Vooral rond Johannesburg liggen een groot aantal snelwegen, maar ook rond de grote steden Cape Town (2,9 miljoen) en Durban (3,1 miljoen) liggen veel snelwegen. De opzet van Johannesburg lijkt veel op die van Los Angeles. Sommige snelwegen rond Johannesburg hebben meer dan 300.000 voertuigen per dag.

Zuid Afrika kent R, N en M wegen. Snelwegen:

M1 Johannesburg - Sandton 15km
M2 Johannesburg - Soweto 14km
M3 Cape Town - Muizenberg 20km
M5 Cape Town - Muizenberg 22km
N1 Pietersburg - Pretoria - Johannesburg - Kroonstad 506km
Bypass Bloemfontein 30km
Cape Town - Huguenot Toll Tunnel 68km
N2 Cape Town - Somerset West 49km
Mosselbaai - George 50km
Nature's Valley - Bloukrans 21km
Thornhill - Port Elizabeth 58km
King William's Town - East London 63km
Ramsgate - Port Shepstone 20km
Hibberdene - Durban 92km
KwaMashu - Mposa 171km
N3 Alberton - Heidelberg 45km
Villers - Warden 97km
Wyford - Pietermaritzburg - Durban 238km
Johannesburg Bypass
N4 Hartbeesport - Pretoria 30km
Pretoria - Middelburg 140km
N7 Mitchells Plain - Cape Town - Milnerton 30km

N12 Johannesburg - Witbank 122km
Soweto - Westonaria 29km
N17 Johannesburg - Springs 50km
R21 Pretoria - Johannesburg 60km
R24 Germiston - Johannesburg - Krugersdorp 40km
R28 Pretoria - Krugersdorp 50km
R59 Alberton - Sasolburg 70km
R300 Eastern Cape Town Connector/Cape Flats Freeway 22km

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 27 apr 2006, 16:41

Durban, Zuid Afrika

Afbeelding

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » do 27 apr 2006, 21:19

freak schreef:Afbeelding

Lettertype lijkt wel DIN1451 :shock:

Wat maakt dat lettertype het bord zo ' :shock: '?

En hoe dreunen jullie die lettertypes zo op. Heb ik hier soms te maken met verkeersbordfreaks? ;)
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 27 apr 2006, 21:24

Nouja, het Duitse is wel bekend. DIN1451. Dan heb je nog Interstate wat de halve wereld gebruikt, en het Franse en Belgische lettertype. Al die Nederlandse UU EE dingen weet ik ook niet precies.

ABRob
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 18:45
Locatie: D - Bad Oeynhausen
Contacteer:

Bericht door ABRob » do 27 apr 2006, 21:48

Chris schreef:Nouja, het Duitse is wel bekend. DIN1451.
Wobei in der DIN1451 nur steht, wie die Schrift auszusehen hat. Die eigentlichen Schriftarten heißen
Mittelschrift:
Afbeelding

und Engschrift:
Afbeelding

ABRob

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 30 apr 2006, 16:30

Dit moet wel het knooppunt N2/N3 zijn.
Deze herken ik: Dit is bij Jan Smuts International Airport (R21/R24)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 07 sep 2006, 12:11

autosnelwegen.web-log.nl schreef:Verkeersinfarct dreigt in Zuid Afrika

Een Zuid Afrikaanse transportplanner, Brian Roberts, waarschuwt dat de snelwegen in de Midrand, Kyalami, en Fourways gebieden van het land overvol zijn. De wegen zijn verzadigt. Snelwegen N1, N3 en M1 zijn bomvol. De N1 in het Midrand gebied zit al op de top van zijn capaciteit over de gehele dag, maar het verkeer groeit jaarlijks nog steeds met 70%. Roberts geeft aan dat het ontbreken van goed openbaar vervoer de problemen nog groter maakt.

Volgens Roberts zijn in het afgelopen jaar 600.000 nieuwe voertuigen geregistreerd in Zuid Afrika, waarvan 50% in het Gauteng gebied. Gevolg is dat nieuwe privé-tolwegen worden aangelegd, om het fileleed te verzachten. Dit wordt als oplossing gezien tegen het enorme fileprobleem rond Johannesburg en Pretoria (Gauteng). Dit gebied kent een uitgebreid snelwegennetwerk. Johannesburg wordt ook wel als het "Los Angeles" van Zuid Afrika gezien.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 07 sep 2006, 13:25

Kijk marktwerking. Zuid Afrika heeft het begrepen! :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 07 sep 2006, 13:35

Chris schreef:Roberts geeft aan dat het ontbreken van goed openbaar vervoer de problemen nog groter maakt.
:PP:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 07 sep 2006, 13:39

Wat is je statement?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 19 dec 2006, 18:08

Johannesburg, Zuid Afrika

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kaapstad, niet Cape Town.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 19 dec 2006, 18:18

Meer Zuid Afrika.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
^^ let op: soms staat er Cape Town, soms Kaapstad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 19 dec 2006, 18:24

Afbeelding

Op zich geven deze borden wel duidelijk aan hoe de situatie verderop is. Opvallend zijn de vuurpijlen die soms worden afgewisseld door vallende pijlen. Niet consequent uds.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 19 dec 2006, 21:20

Ik wil geen spagetthi op bewegwijzering zien. Dit toont precies aan wat ik zo tegen omhoogwijzende pijlen heb. En het nare is, Nederland gaat dezelfde kant op... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 20 dec 2006, 0:11

Frits schreef:Afbeelding

Op zich geven deze borden wel duidelijk aan hoe de situatie verderop is. Opvallend zijn de vuurpijlen die soms worden afgewisseld door vallende pijlen. Niet consequent uds.
Da's nog eens een taper :shock:

@Vinny: heb je hier nog een appeltaartenverhaal over? :D
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

PatrickOudejans
stadsweg
Berichten: 412
Lid geworden op: ma 15 aug 2005, 12:12
Locatie: Den Haag

Bericht door PatrickOudejans » wo 20 dec 2006, 12:56

Groetsels, Patrick

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 20 dec 2006, 14:00

Dat ziet er echt veel beter uit. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 28 mei 2007, 15:02

Afbeelding
De afgelopen weken (als passagier) in Zuid-Afrika rondgereden en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben geraakt van deze manier van bewegwijzering van tapers en afvallende rijbanen. Beter dan welke Europese poging dan ook geven ze in een tijdig stadium aan wat er gaat gebeuren zonder dat dat voor misverstand vatbaar is. Kijk je naar Duitsland dan kun je aan de staande pijlen niet zien of je een andere baan kunt pakken dan de rechterbaan omdat er nog een taper komt. In de Nederlandse proef bij Arnhem gebeurt dat evenmin. Afritten mét en zónder taper worden gelijk behandeld, schijnbaar onder het motto "we willen de automobilist alleen maar vertellen dat hij nog de tijd heeft om naar rechts te gaan." Maar of hij op het laatste moment nog een taper kan opsneaken, kun je uit de Nederlandse en Duitse borden niet afleiden, noch uit enig ander mij bekend systeem in Europa. De Zuidafrikaanse borden laten het enigszins pontificaal zien, maar hoe dan ook overduidelijk - op zo'n manier dat ik tegen de chauffeur kon zeggen: "blijf nog maar even op deze baan, dan duik je zometeen de taper op." Zodat de taper gegarandeerd het effect sorteert waarvoor hij is bedoeld.

De variant met enorme uitzwaaiende pijlen (zoals eerder in deze draad gepost) gaat me dan weer te ver. Die is ook hoogst uitzonderlijk in SA. Hoe dan ook is er naar mijn mening veel te zeggen voor simpele borden met rechte dan wel afbuigende pijlen met de bijbehorende doelen ernaast in plaats van erboven. Wel moet worden gezorgd voor een deugdelijk evenwicht tussen pijlen en doelen. Meer ruimte voor met name de control city is vaak nodig, zoals bijvoorbeeld blijkt uit onderstaand voorbeeld.

Afbeelding

Een uitgebreidere reportage over SA volgt overigens later.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 28 mei 2007, 18:10

Hier de beloofde reportage uit Zuid-Afrika. Naast een algemene bespreking van de situatie op de hoofdwegen in het land zal ik ook nog ingaan op een paar eerder gemaakte punten in deze discussie. In het algemeen moet ik zeggen dat ik zeer onder de indruk was van de wegen in het land.

Wegnummering
Chris noemde al de belangrijkste drie soorten wegen, namelijk N (Nationaal), R (Route) en M (Metroad). Daarnaast bestaan nog P- en T-wegen. De viercijferige nummers van deze wegen komen niet terug op de wegwijzers, alleen op de kilometerpalen. Als zodanig zijn de nummers dus puur van administratieve aard. Toch kun je zeker op het platteland nog wel eens een zijweg tegenkomen waar aan het begin een bord staat P xxxx en verder geen doelen, puur als indicatie dat je hier de bewuste route kruist. Maar goed, het gaat grof gezegd meestal om wegen van niets naar nergens, dus veel mis je er niet aan.

De prefix van een route zegt weinig over de kwaliteit, eerder iets over het belang. De N-wegen vormen het nationale wegennetwerk - de belangrijkste verbindingen tussen de steden. De wegen zijn volledig uitgebouwde snelwegen rondom de steden, 2+2 of alternerend 2+1 op de drukkere stukken daarbuiten, afhankelijk van de verkeersintensiteit. De echt verlaten stukken zijn gewoon 1+1, al is er dan wel vaak aan beide kanten een vluchtstrook (die dan weer door langzamer verkeer wordt gebruikt om sneller verkeer door te laten - het zogenaamde yellow line driving). Zie ook onderstaande foto's.

R-wegen zijn de doorgaande wegen zonder dat nationaal belang, maar wel met een nationaal nummer. Ze zijn doorgaans prima uitgebouwd; vrijwel steeds 1+1 zónder vluchtstrook (ook al kan dat zomaar anders zijn). N-wegen, R-wegen, P- en T-wegen vormen tot op zekere hoogte een integraal systeem: er bestaan geen dubbele nummers in het hele land. Het is alleen niet zo dat een weg van prefix kan verspringen, een logisch gevolg van de betekenis van de prefix (die zegt iets over het belang, niet over het soort weg).

M-wegen staan buiten dat systeem. Het zijn de doorgaande wegen van de grote steden. Iedere stad met M-wegen begint te tellen bij 1 en eindigt waar het haar goeddunkt (Kaapstad gaat tot in de 60). Ook hier zegt de prefix niets over de soort weg. Het kan een tweebaansweg met tientallen stoplichten zijn, maar ook een snelweg van 2x4.

Alle soorten wegnummers worden op eenzelfde manier bewegwijzerd, namelijk in platte gele tekst (zie de foto's). Indirecte verwijzingen staan tussen haken. Als de windrichting van een route relevant is, wordt deze afgekort achter het nummer gezet, bijvoorbeeld N1 S. Vroeger hadden de verschillende wegnummers allemaal hun eigen soort schild. N-wegen hadden een vijfhoek met een nummer erin, R-wegen een ruit en M-wegen gebruikten een symbool dat bij de bewuste stad hoorde. Die schildjes worden formeel niet meer gebruikt, maar je komt ze hier en daar nog wel eens tegen.

Snelwegen
De lijst van Chris klopt volgens mij wel aardig. De kanttekening die je daarbij kunt plaatsen is echter dat dit alleen de snelwegen zijn die als zodanig bewegwijzerd zijn, oftewel met een snelwegbord aan het begin, een einde-snelwegbord aan het einde en blauwe borden langs het hele traject. Er zijn echter ook lange stukken weg die naar mijn gevoel op geen enkele manier van een snelweg verschillen, maar die dan weer niet als zodanig bewegwijzerd staan. Een soort Gelbe Autobahnen dus.

Voor een deel van de wegen betaal je tol. Dat kan zowel op de snelweg als op een 2+1-weg zijn, zowel op N-wegen als op R-wegen als op M-wegen. De manier van tol innen verschilt per concessie. Op een aantal tolwegen rijd je vroeg of laat tegen een tolplaza aan, maar als je daar niet komt (bijvoorbeeld omdat je eerder bent afgeslagen), betaal je dus ook niets. Op andere tolwegen moet je wel op de afritten betalen.

Tolwegen staan altijd overduidelijk aangegeven doordat er achter het wegnummer (dat in platte gele tekst staat geschreven) een gele cirkel staat met daarin een T. Leest als "N2 (T)". Weet je meteen dat de bewuste weg een tolweg is. Heeft in al zijn eenvoud mijn hart gestolen, dat systeem. Soms loopt er langs tolwegen ook een alternatieve tolvrije route. Die staat dan bewegwijzrd met eenzelfde gele cirkel met een A erin. Loopt langs de tolweg N2 een tolvrije R104, dan staat die laatste aangegeven als R104 (A), zodat iedereen makkelijk weet hoe hij zonder tol op de plaats van bestemming komt.

R-weg in de buurt van Oudtshoorn
Afbeelding

Twee keer de N2 tussen Knysna en George
Afbeelding
Afbeelding

Bewegwijzering
Aan mijn website zullen op korte termijn een paar foto's van de Zuidafrikaanse snelweg-bewegwijzering worden toegevoegd. Hierbij een aantal algemenere observaties. De basiskleur van de bewegwijzering is groen, behalve op snelwegen. Daar is de basiskleur blauw. Doelen van maar enigszins toeristische aard worden in wit-op-bruin aangegeven. Ook tankstations en dergelijke hebben die achtergrondkleur. Zie hieronder.

Afbeelding
Afbeelding

Het eerste bord is overigens een aardig voorbeeld van hoe dit soort "bruine" doelen doorgaans worden benaderd in de bewegwijzering. Ze komen in principe niet terug op de reguliere afritborden, maar op 500 meter van de afrit staat aangegeven, welke "bruine" doelen via deze afrit kunnen worden bereikt. Het nummer linksboven is het nummer van de bewuste afrit. Wat mij betreft een prettige manier van hoofd- en bijzaken scheiden.

Een ander aardig aspect van de bewegwijzering zijn de borden, wanneer de snelweg door een stad gaat. Op de bovenste regel staat dan naast het afritnummer de naam van de bewuste stad zodat je weet waar je bent (overigens is dat dan eerder het suburb dan de agglomoratie). Mocht als doel van de afrit worden verwezen naar een straat -wat in de steden regelmatig voorkomt- dan weet je ook van welke stad je de X-straat pakt en bij welke stad een lokaal doel hoort.

Let ook op het centrumsymbool, dat in iedere stad het centrum makkelijk vindbaar maakt.

Afbeelding

Op de snelweg staat voor rechtdoor in principe alleen het wegnummer aangegeven vóór een afrit. Pas daarna komt een bevestigingsbord met daarop één of twee doelen verderop. Die doelen zijn helaas niet steeds continu. Zeker op de N2 ten oosten van Kaapstad (de beroemde Garden Route) is het een chaos in die zin dat je de ene keer Plettenbergbaai / Plettenberg Bay als control city hebt, dan weer Knysna en dan stiekum toch weer George.

Ook op kruisingen op niet-snelwegen komt het lang niet altijd voor dat je informatie krijgt op de doorgaande weg. Alleen de doelen van de kruisende weg zijn interessant. Kennelijk onder het motto "als jouw doel er niet tussen staat, moet je nog door op deze weg". De routebevestiging volgt dan pas op het eerstvolgende afstandsbord (buiten de stad) of op een routeschildje (binnen de stad).

Taal
Zuid-Afrika heeft 11 officiële talen tegenwoordig. De bewegwijzering volgt echter nog steeds de talen uit de oude tijd, toen alleen Engels en Afrikaans werden gebruikt. Borden zijn vrijwel nooit meertalig. Het is juist zo dat het bord de ene keer in het Afrikaans staat uitgeschreven en de volgende keer in het Engels. Ik heb het dan in eerste instantie over de onderborden bij verbods- of waarschuwingsborden. Tweetalige plaatsnamen komen namelijk maar relatief weinig voor, dus meertalige bewegwijzering is maar zelden aan de orde. Mocht een plaats toch verschillende namen hebben in het Engels en het Afrikaans, dan wordt ook daar omgewisseld. Op het ene bord staat Plettenberg Bay, een kilometer verder staat Plettenbergbaai. De verschillen zijn meestal niet al te groot (of algemeen bekend, zoals Kaapstad / Cape Town), dus voor de "andere" taalgroep zijn dat soort verschillen te overleven.

Wat betreft Afrikaanstalige bewegwijzering wilde ik jullie deze klassieker in Oudtshoorn niet onthouden.
Afbeelding

Lettertype
Is inderdaad DIN, al zie je hier en daar wel een wat ouder bord met Interstate of een daarop lijkende letter. Alleen al gezien dat tijdsverloop (eerst Interstate, dan DIN) kan het met Duitse invloed in de regio naar mijn gevoel niets te maken hebben. Zuid-Afrika heeft gewoon gekozen voor een lettertype dat haar beviel.

Pijlen op de portaalborden
Zie mijn vorige post voor de pijlen op de borden bij tapers en afvallende rijstroken. Wat betreft het gebruik van korte pijlen (staand dan wel vallend), zoals op de foto's elders in deze draad: ik heb het nauwelijks gezien. Regel zijn staande pijlen náást de control city. Bijvoorbeeld drie staande pijlen en daarnaast de tekst "N3 Durban". Alleen op de N2 bij Kaapstad heb ik korte pijlen gezien die er eigenlijk heel Duits uitzagen.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » ma 28 mei 2007, 23:54

Bedankt voor de uitgebreide reportage. :blauweduim: Erug leuk!
Krijg nu toch wel hevig zin in onze eigen vakantie: 25 dagen rondtrekken in Z-Afrika ergens in September!

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 29 mei 2007, 20:17

Inderdaad prachtige foto's. Men kiest er hier dus voor om niet per rijstrook te bewegwijzeren, maar een situatie uit te beelden zoals die verderop zal zijn. Een compleet ander concept.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 30 mei 2007, 13:43

Mooie reportage Pino! :toppie:

Ik ben vanaf 27 oktober 23 dagen in Zuid-Afrika (rondreis, uit veiligheidsoverwegingen met een groep) en ik verheug me er nu al op!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 30 mei 2007, 14:40

Hajo schreef:
uit veiligheidsoverwegingen met een groep)
Is het werkelijk zo onveilig? Mijn oom gaat regelmatig naar Soweto, zegt dat het wel redelijk meevalt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » za 02 jun 2007, 15:28

De snelwegbewegwijzering van Zuid-Afrika en Swaziland is toegevoegd aan mijn website (adres hieronder).

Bij wijze van toegift nog één foto uit SA, een wegwijzer op het OWN in het plaatsje Canitzdorp (Wes-Kaap). Laat aardig zien hoe men in de steden vaak de straatnaam in de borden verwerkt. Een zeer prettige manier, als je het mij vraagt.

Afbeelding

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Bericht door Koesj » zo 03 jun 2007, 0:23

Pino schreef:De snelwegbewegwijzering van Zuid-Afrika en Swaziland is toegevoegd aan mijn website (adres hieronder).

Bij wijze van toegift nog één foto uit SA, een wegwijzer op het OWN in het plaatsje Canitzdorp (Wes-Kaap). Laat aardig zien hoe men in de steden vaak de straatnaam in de borden verwerkt. Een zeer prettige manier, als je het mij vraagt.

Afbeelding
\

Hee een tweede 'Ladysmith', leuk want in de andere heb ik nog gewoond (niet dat ik er nog iets vanaf weet).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 03 jun 2007, 0:27

Ja, deze Ladismith is nog goed gespeld ook, en ligt in Western Cape. Het bekendere Ladysmith ligt aan de N3/N11 tussen Jo'burg en Durban in KwaZulu Natal.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 06 jun 2007, 16:59

Chris schreef:
Hajo schreef:
uit veiligheidsoverwegingen met een groep)
Is het werkelijk zo onveilig? Mijn oom gaat regelmatig naar Soweto, zegt dat het wel redelijk meevalt.
Ik heb andere verhalen gehoord, o.a. van mijn reisbureau. Zij raden zelf reizen in Zuid-Afrika af. Tenzij je zoveel mogelijk op één plek blijft. En 's nachts in Johannesburg alleen onderweg zijn is helemaal geen goed idee.

Misschien heeft mijn reisbureau overdreven, maar verhalen van gewapende car jackings etc., ook van gehuurde auto's, in de media deden mij ook huiveren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 06 jun 2007, 17:19

De gemiddelde grote stad in Nederland is onveiliger dan heel grote delen van Zuid-Afrika. Jo'burg heeft de naam, maar het grootste gedeelte van de toeristen overnacht op de luchthaven en rijdt daar zo snel mogelijk weg, het veilige platteland op. Om vervolgens in geen enkele grote stad meer te komen tot bij vertrek (eventueel met uitzondering van het als veilig geldende Kaapstad). Wereldwijd gelden een aantal tips om te voorkomen dat uitgerekend jij wordt gepakt door criminelen. Een van de belangrijkste daarvan is dat je niet moet laten zien dat je een toerist bent die het allemaal ook niet weet. Vermijd de nacht, gedraag je streetwise en ga weg uit een gebied waar je je niet veilig voelt. En mocht je overvallen worden, geef dan alles af wat ze vragen, want je leven is belangrijker dan je materiële bezittingen.

In je eentje ben je ongetwijfeld kwetsbaarder dan in een groep, maar SA is er absoluut het land niet naar om in gated communities en achter het veilige raam van je airconditioned bus te blijven zitten. Criminaliteit komt voor, maar het is in SA zo'n nationale obsessie geworden dat iedere overval breed wordt uitgemeten in de kranten. Daardoor ontstaat een ander beeld dan in Nederland, waar een roofoverval op straat vaak niet eens in de krant komt. Specifieke tip: haal meteen alle stickers van je huurauto die laten zien dat het een huurauto is.

Plaats reactie