[ZA] Zuid-Afrika

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Seat » di 18 sep 2012, 17:11

Supermooie plaatjes: doet mijn denken aan mijn roadtrip in de Kaapprovincies. De snelwegen zijn er goed uitgebouwd en ook de secundaire N-wegen. Echter, buiten stedelijk/ontwikkeld gebied wordt het soms lastig, met stroken onverharde weg. Over het algemeen was de wegbewijzering en wegkwaliteit zeer goed.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Vinny » di 18 sep 2012, 18:49

D wegen in Zuid-Afrika zijn nieuw voor mij. Wel is het zo dat de letterprefix niet meteen zegt of een weg een snelweg is of niet. Er zijn ook R wegen die zijn uitgebouwd tot snelweg.
https://maps.google.nl/maps?q=Kaapstad, ... 88,,2,1.87

Mooie foto's trouwens :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Pino » wo 19 sep 2012, 14:00

Wegen in Zuid-Afrika zijn genummerd naar hun belang en niet naar hun uitbouwstatus. Niet anders dan wat je in de VS en vele andere landen ziet. En dus heb je snelwegen met R- of M-nummer. Wat betreft de D-nummering: ik had die ook nooit eerder gezien, maar ze staan op de website van Marcel vermeld als "komt in sommige gebieden voor", duidelijk als prefix voor wegen van slechts lokaal belang. Vermoedelijk staat de D voor district.

Opvallend aan het bord op de foto is dat het wegnummer de positie heeft die normaal gesproken toekomt aan de straatnaam. Een wegnummer zou toch ergens in het groene deel van het bord hebben moeten staan (en ook niet vergezeld van het woord "road"). Overigens heb ik in Zuid-Afrika wel van dit soort lokale weggetjes gezien waarbij het wegnummer het enige doel was van de kruising met de hoofdweg. In die situaties stond het wegnummer ook niet in het geel op de borden, maar gewoon als witte tekst.

koerier
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 0:01
Locatie: Bommelerwaard

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door koerier » do 20 sep 2012, 1:12

Pino schreef:Wegen in Zuid-Afrika zijn genummerd naar hun belang en niet naar hun uitbouwstatus.
Klopt. Bijvoorbeeld de belangrijke N1 en N2, deze zijn nabij de grote steden en soms op het "platteland" een snelweg (maar dragen geen A-nummer). Daarbuiten zijn deze, afhankelijk van het verkeersaanbod en eventuele hellingen 1x2 of 2+1 alternerend.
Persoonlijk ben ik erg blij met het expliciete systeem aangaande snelheden aldaar. :top: Ook deze zijn niet afhankelijk van, om met jouw woorden te spreken, de uitbouwstatus. De Vmax van snelwegen varieert voor zover ik weet van 60 tot 120, terwijl dit evenzo voor de naar onze begrippen Zuid-Afrikaanse erftoegangswegen geldt. Uiteraard zijn ons land en Zuid-Afrika niet vergelijkbaar, maar toch. Hoe dan ook, het is fijn om op een relatief smalle weg in bijvoorbeeld de Karoo eenvoudigweg 120 te kunnen kruisen met de mogelijkheid het zeer weinige verkeer in te halen. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.google.nl/maps?q=jansenville ... 42,,0,2.75. Ik moet er niet aan denken dat in ons land deze weg geclassificeerd zou zijn als gebiedsontsluitingsweg :geeuw: (of met heel veel geluk als autoweg), waardoor mijn rijtijd de helft langer zal zijn dan in Zuid-Afrika.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door simon » do 20 sep 2012, 20:10

^^ Elke vergelijking met Nederland gaat mank. Het HWN in Zuid-Afrika bestaat voor een belangrijk deel uit 1+1 wegen; in Nederland maar een fractie. In Nederland zijn de 1+1 wegen die tot het HWN behoren in de regel ook goed uitgebouwd. In Zuid-Afrika rij je gemakkelijk tientallen en ook nog gemakkelijk meer dan honderd kilometer over dezelfde 1+1 weg waarbij je nauwelijks kruisingen van belang tegenkomt. Waar heb je dat in Nederland? Als voorbeeld: de N2 tussen de grens bij Swaziland en Mtubatuba is iets van 150 km lang over grotendeels kaarsrechte wegen met veel zicht en weinig verkeer; een dergelijke weg kun je toch nauwelijks vergelijken met een N57, N18 of N34 in Nederland.

We kunnen het ook andersom vergelijken: maar goed dat de A2 tussen Utrecht en Amsterdam beter is uitgebouwd dan de N3 tussen Durban en Johannesburg. Natuurlijk slaat dit nergens op, maar de R75 in Zuid-Afrika vergelijken met de N225 in Nederland ook niet.

koerier
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 0:01
Locatie: Bommelerwaard

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door koerier » do 20 sep 2012, 23:30

^^ Niet elke vergelijking gaat mank. De bebouwing rondom (zeer ruim genomen) bijvoorbeeld Kaapstad is veel beter vergelijkbaar met de Nederlandse. Maar ik wil mijn verhaal niet vastpinnen op de door mij en jou gebruikte voorbeeldweg(en). Ik probeerde alleen mijn punt te maken met betrekking tot het explicitie snelheidssysteem in Zuid-Afrika. Per weg beoordeelt men wat een realistische snelheid is, waarin men naar mijn mening ook vaak slaagt. Denk aan de Wijnlanden, doorgaande wegen kennen hier vaak zat een Vmax van 100, terwijl er ontelbare erftoegangen aanwezig zijn. Belangrijk verschil met Nederland is dus dat men zich hier ontzettend blind staart op de wegstatus van welke weg dan ook, en dat men vervolgens de daarbij behorende niet zelden onrealistische Vmax op de koop dient toe te nemen. Dit vind ik eenvoudigweg dom.

Maar als jij je punt wil bewijzen door enkel een vergelijking te trekken tussen de Zuid-Afrikaanse R75 en de Nederlandse N225, prima. In dit geval kan ik zelfs enkel jouw woorden beamen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door duikgek89 » vr 21 sep 2012, 0:01

koerier schreef:Dit vind ik eenvoudigweg dom.
Buiten de persoon die zo druk bezig is met zichzelf op de borst kloppen omdat hij een "goed" idee had, vind iedereen dat toch?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

[ZA] Zuid-Afrika wegen

Bericht door Peter » do 17 jan 2013, 12:43

Net terug van drie weken Zuid-Afrika. Huurauto van Johannesburg naar Durban (N3 voornamelijk). Van Durban naar Krugerpark via Zwasiland (N2 en lokale wegen) en terug west van Zwasiland (N4, N11, N3).

Er is redelijk wat verteld in de vorige draden. Wat aanvullingen of opmerkingen:

De N-wegen zijn nationaal en in de regel redelijk onderhouden. Zeg: onze NL A/N-xx wegen. De tolwegen beter dan de niet- tolwegen. Zoals eerder gezegd kan je uit een wegnummer niet afleiden wat voor wegtype het is. Binnen Johannesburg/Pretoria (en wellicht andere grote steden) heeft men elektronische tolpoorten geplaatst (kentekenherkenning). Naar ik begrepen heb, zijn deze nog steeds niet actief na rechterlijke uitspraken. Bij andere tolpoorten (pleinen en een enkele afrit/oprit poort) betaal je cash. Meestal kan een creditkaart, maar dit is niet aan te raden (heb ik begrepen; werkt vaak niet). Cash is de standaard.

De R-wegen zijn regionaal (provinciaal), zeg onze A/N-xxx wegen. Wegonderhoud verschilt enorm. In Kwazula-Natal en Limpopo is het meestal goed berijdbaar met weinig pot-holes. In Free-State en Mpumalanga heb je eigenlijk een 4x4 pick-up truck nodig, wat wegen zijn soms al jaren lang niet of nauwelijks onderhouden, waardoor je soms in een normale huurauto terug moet naar 20 km/h om langs de (soms 20 cm diepe) potholes en kuilen te zigzaggen. De ergste weg was de R74 in Freestate, die zelfs voor een pick-up met 30 km/h genomen moet worden. Ooit was deze geasfalteerd, maar deze heeft nu meer gravel dan asfalt met stukken waar tegenliggers niet kunnen passeren.
Volgens mij zijn R-wegen nooit tolwegen.

M-wegen zijn onze S-wegen, maar het kunnen (korte) snelwegen of Bibekowegen met veel verkeerslichten zijn. Geen idee wie de wegbeheerder is.

Men heeft twee type snelwegen. De snelweg (type 1) met middenberm/geleiding (bord: viaduct met twee banen eronder ala Europa) en de autoweg/snelweg (ype 2) zonder berm/middengeleiding, dus een verfstreep (bord: viaduct met slechts een baan, nooit elders gezien). De snelheid is meestal 100-120, maar ook normale 1+1 wegen kunnen 120 zijn. De auto/snelwegborden van het laatste type is groen of blauw, evenals de wegwijzers. De logica van de kleur ontging mij en ook die van de wegbeheerder denk ik doordat het niet altijd consequent is, en soms worden foute borden gebruikt (van type 1).
De snelwegen hebben meestal afritten met een km-aanduiding, zoals Tjechie. Nadeel is dat de hm-paaltjes (200 m paaltjes eigenlijk) per provincie tellen, zodat er geen correlatie is.

Het is de normaalste zaak van de wereld (lees: SA) dat er mensen op de snelweg lopen of deze oversteken. Ook de taxibusjes stoppen te pas en onpas om mensen (eigenlijk: alleen zwarten) in en uit te laten. Formeel zal het niet mogen, maar het wordt gedoogd en soms wordt er ook met borden voor gewaarschuwd.

Op en langs niet-snelwegen (ook N-wegen) loopt vaak vee als koeien, ezels en geiten, dat graast in de berm of er zelfstandig oversteekt. Vermoedelijk goedkoop grasland voor een boer (lees: zwarte veelandbouwer). Soms steekt een kudde over, begeleid door een paar veedrijvers. Dat het een drukke Vmax 120 weg is maakt niet uit.

De vluchtstrook (redresseerstrook) op 1+1 wegen (indien aanwezig), wordt inderdaad "op zijn Oostenrijks" gebruikt door langzaam verkeer, zeker heuvel op. Ander verkeer kan dan, soms deels via de tegenliggerstrook, inhalen. De vluchtstrook wordt echter ook gebruikt door taxibusjes en vrachtwagens met pech (en dat zijn er heel veel) of als de chauffeur een pispauze heeft. Best gevaarlijk.... Verdrijvingsvlakken en uitvoegstroken blijken ideale inhaalstroken te zijn. Erg oppassen dus als je wel wilt afslaan.

De Vmax (hoger dan 120 heb ik nergens gezien) lijkt niet weggerelateerd en (vrijwel) altijd een veelvoud van 20 km/h (met Vmax 60 in de stad meestal). Een (kruisinggelateerde of wegweggerelateerde) snelheidsbeperking wordt bijna nooit opgeheven en ook na kruisingen wordt deze lang niet altijd herhaald (of het bord is verdwenen). Soms is het raden dus.

Hoe een stad heet op de wegwijzers of stratenkaart is soms een raadsel. Naast een Engelse of Nederlandse (Afrikaanse) naam kan de stad ook zijn omgedoopt naar een inheemse taal (Zulu bijvoorbeeld). Zo heet Lydenburg (in Mpumalanga) tegenwoordig kennelijk Mashishing. Alle borden (ook de nieuwe !) in Limpopo geven slechts Leydenburg aan, en daarna slechts Mashishing in Mpumalanga zelf. Kennelijk een provinciaal politiek besluit, want in de stad zelf heet alles (zoals ziekenhuis of school) nog gewoon Lydenburg. Belgische (Vlaams/Waalse) toestanden dus. Ook straatnamen (van doorgaande wegen) zijn vaak veranderd in die van ANC helden en soms een andere revolutionair als Mugabe. Tomtom houdt daar vaak (nog) geen rekening mee, of juist wel maar dat men de borden lokaal nog niet aanpast heeft. Ook wordt Road (Rd), Weg (Wg) en Avenue (Av) vaak willekeurig gebruikt als achtervoegsel op de straatnaamboden. Wat maakt het uit...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [ZA] Zuid-Afrika wegen

Bericht door Willem » do 17 jan 2013, 12:59

Peter schreef: (bord: viaduct met slechts een baan, nooit elders gezien)
Dat is het Spaanse autovia-bord.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Peter » do 17 jan 2013, 13:33

Ik ken alleen deze voor de Autovia in Spanje:
http://en.wikipedia.org/wiki/Autov%C3%ADa

Deze bedoelde ik:
http://www.google.nl/imgres?q=south+afr ... s:900,i:94
Laatst gewijzigd door Peter op do 17 jan 2013, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Chris » do 17 jan 2013, 13:36

Die lijkt het meest op het oude bord voor de voormalige vías rápidas in Spanje.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Willem » do 17 jan 2013, 13:39

^^ Die bedoelde ik ook eigenlijk.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Peter » do 17 jan 2013, 14:14

Volgens de Wiki-site zijn die (1+1 ongelijkvloerse wegen) in 2003 afgeschaft (vervangen door autoweg + symbool) en daarvoor al zeldzaam. Verklaart waarom ik ze nooit gezien heb. In Zuid-Afrika heb ik alleen 2+2 gezien zonder middenberm. Wellicht bestaan er ook geen 1+1 versies daar.

De Zuid-Afrikaanse 2+1 wegen zijn overigens vrijwel allemaal feitelijk 1+1+1, waar de middelste strook in 2 richtingen gebruikt mag worden (met een voorrangsrichting, meestal heuvel-op)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika wegen

Bericht door Pino » do 17 jan 2013, 19:39

Peter schreef:De snelwegen hebben meestal afritten met een km-aanduiding, zoals Tjechie. Nadeel is dat de hm-paaltjes (200 m paaltjes eigenlijk) per provincie tellen, zodat er geen correlatie is.
Opvallend genoeg loopt de kilometrering en daarmee ook de afritnummering nog op basis van de provinciale grenzen van vóór 1994, niet op de huidige provinciegrenzen. De grenzen tussen die vier provincies liggen behoorlijk afgelegen; volgens mij gaat alleen over de grens tussen de Vrystaat en voormalig Transvaal een weg met afritnummering.

Je ziet het in een land als de VS ook, opnieuw beginnen met nummeren op een staatsgrens. Het houdt de nummers wel overzichtelijk en werkelijke verwarring over dubbele kilometerwaardes kan door de uitgestrektheid eigenlijk niet voorkomen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Kaaiman » vr 18 jan 2013, 12:30

@Peter: heb je de Mol ook nog gezien? :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Peter » vr 18 jan 2013, 13:09

Kaaiman schreef:@Peter: heb je de Mol ook nog gezien? :mrgreen:
John, Johnny, Linda, Mompher, Albert ?
Mollen vallen niet op tussen de olifanten, buffels en giraffes...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door hugomol » vr 18 jan 2013, 15:39

:worship:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Wimpie25 » wo 27 mar 2013, 19:20

Hoe zou het ondertussen met Zuid-Afrika gaan?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Rene » za 07 sep 2013, 15:37

Eergisteravond zijn er zo'n 22 doden en 33 gewonden gevallen bij een ongeluk nabij Durban. Daarbij reed een vrachtwagen met enorme snelheid in op diverse andere voertuigen.
Een echtpaar met een dashcam in de auto had heel veel geluk: degenen voor hen niet.

Het dashcamfilmpje staat inmiddels op youtube:
[youtube]fYQJ-e2A0qc[/youtube]

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Afrit13 » ma 09 sep 2013, 16:34

:schrikreactie: Die auto's worden gewoon weggevaagd!

Mijn Afrikaans is niet zo goed dat ik de reden (als die er al staat) eruit kan halen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Rene » ma 09 sep 2013, 17:06

Voor zover ik het uit de SA-media heb kunnen halen:
De M13 is een bochtige snelweg vanuit het hogere binnenland richting de kust bij Durban, en loopt parallel aan de modernere N3. De N3 is een tolweg, en veel vrachtwagenchauffeurs gebruiken de M13 om deze tol te ontlopen. Zo ook de chauffeur uit Swaziland, die heeft verklaard dat zijn remmen weigerden. Deze kruising is al eerder het toneel geweest van ernstige ongelukken, en er loopt inmiddels een online-petitie om de M13 te verbieden voor vrachtverkeer.

Opvallend is ook dat de tenlastelegging is veranderd van doodslag naar moord. Bron
Of dat laatste ook bewijsbaar is ? Je maakt mij niet wijs dat die chauffeur er opzettelijk op uit was om al die mensen daar dood te rijden.

Gebruikersavatar
schuiling
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 23:01
Locatie: Emmen

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door schuiling » ma 09 sep 2013, 17:36

Ik zou de broek niet meer schoon hebben als dat zo voor mijn neus gebeurde!
uut MM!

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Afrit13 » ma 09 sep 2013, 20:39

@Rene, gebeuren er vaker ongelukken in ZA van zulke proporties?

Overigens deel ik de mening dat je het moeilijk moord kan noemen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Chris » ma 09 sep 2013, 20:49

In Zuid-Afrika vallen grote hoeveelheden verkeersdoden in minibusjes met 9 - 15 passagiers. In dit geval kan je de bestuurders daarvan niets aanrekenen, maar het gaat erg vaak fout, zeker rond feestdagen en vakanties.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Ger81 » zo 15 sep 2013, 0:14

Rene schreef:Opvallend is ook dat de tenlastelegging is veranderd van doodslag naar moord. Bron
Of dat laatste ook bewijsbaar is ? Je maakt mij niet wijs dat die chauffeur er opzettelijk op uit was om al die mensen daar dood te rijden.
Mij ook niet, en doodslag is dus net zo idioot als tenlastelegging, want ook daarbij is sprake van opzet. Moord betekent dat het ook nog eens met voorbedachten rade zou zijn gebeurd, wat zou betekenen dat die vrachtwagenchauffeur thuis al helemaal uit heeft zitten denken hoe hij die kruising zou gaan enteren met zijn vrachtwagen :confuuuse:

Dood door schuld is hier maximaal aan de orde, en dan alleen als de vrachtwagenchauffeur aantoonbaar roekeloos heeft gereden. Als daadwerkelijk zijn remmen dienst hebben geweigerd, zoals hij beweert, zal hem weinig aan te rekenen zijn.
Ubi volentia est, via est

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Wimpie25 » zo 15 sep 2013, 9:16

In België zou het gaan om Onopzettelijke Doodslag als zou blijken dat de chauffeur bij normaal rijgedrag de controle over het stuur is verloren. Die onopzettelijke valt echter onmiddelijk weg als hij roekeloos en te snel gereden heeft. In zo'n geval is het 'gewoon' doodslag. Als hij voor vetrek wist dat zijn vrachtwagen - een oud versleten vehikel - tijdens de rit zowiezo een onbestuurbaar projectiel zou worden en er een ongeval van zou komen, kan er inderdaad van moord gesproken worden.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Ger81 » zo 15 sep 2013, 17:47

^^
Dan verschilt de definitie. Doodslag in Nederland is altijd opzettelijk, je doel is het doden van de ander. Was dat ook nog eens met voorbedachten rade dan is het moord.
'Onopzettelijke doodslag' is m.i. gelijk aan het Nederlandse 'dood door schuld'.
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Chris » di 03 dec 2013, 22:46

Vandaag schijnt een netwerk-breed tolsysteem geïntroduceerd te zijn op de snelwegen rond Johannesburg. Dit is vermoedelijk het meest omstreden tolplan ter wereld, ik lees al meer dan een jaar over heftige oppositie tegen de plannen. De invoering is jaren vertraagd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Rein » wo 04 dec 2013, 8:43

Er stond vandaag ook een groot artikel over in de Telegraaf. Veel automobilisten proberen de tolpoorten te omzeilen door andere routes te nemen die daardoor echter muurvast stonden. Ook trachten velen het systeem te laten ploffen door geen elektronisch tolkastje in te laten bouwen, ook al betaal je dan de helft minder dan als de rekening op kenteken wordt nagezonden. Men hoopt dat er zo veel aparte rekeningen moeten worden opgemaakt en -gestuurd dat het hele systeem in het honderd loopt, aldus de Telegraaf.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Vinny » wo 04 dec 2013, 19:18

De Telegraaf is natuurlijk anti-tolheffing.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie