[ZA] Zuid-Afrika

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » do 07 jun 2007, 15:19

Wij hebben met een huurauto een rondreis gemaakt in ZA. We waren vooraf helemaal niet op de hoogte van onveiligheid.
In het (relatief veilige) Kaapstad viel toch al snel op dat veel huizen in buitenwijken omgeven waren door muren met bordjes "armed response". Toen het begon te schemeren en we in het centrum waren werden we spontaan aangesproken door een aantal mensen die ons aanraadden om zsm het centrum te verlaten. En om desnoods door rood te rijden als we voor een stoplicht door iemand aangesproken zouden worden.
In Pretoria bleek het niet mogelijk om 's avonds op straat een taxi te krijgen. In het restaurant werd verteld dat dat kwam door het hoge aantal overvallen op taxichauffeurs.
In een klein dorpje raakten we in gesprek met een politieagente die zei dat de kans dat er iets gebeurde klein is op het platteland (je komt hoe dan ook niemand tegen), maar ze zei dat overvallen/ berovingen ook daar voorkomen en dan meestal gepaard gaan met zeer grof geweld.
Ondanks dat heb ik me niet echt onveilig gevoeld.
Toch denk ik niet dat al deze waarschuwingen alleen maar neerkomen op massahysterie. Ook de statistieken laten zien dat criminaliteit er een groot probleem is. Op het platteland is de kans dat je iets overkomt misschien kleiner dan in Amsterdam, je moet daar echter meer rekening houden met gewapend geweld. Ga dus niet in discussie met die carjacker... ;)
Ondanks dat zou ik graag nog eens naar ZA gaan. Het is enorm de moeite waard.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 21 jul 2007, 19:41

Afbeelding

Jo'burg/Pretoria (Tshwane) agglomeratie.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » zo 29 jul 2007, 15:10

The Cape Ring Road
The Peninsula Expressway Consortium (Penway) is proposing a ring road around the Cape Metropolitan Area. The proposed road would be a toll road between Muizenberg and Bloubergstrand linking onto the existing R300, which will form the base for the ring road. In addition, the extension of the existing R300 (from Vanguard Drive across the Philippi Horticultural Area to Prince George Drive) would be included in the scheme.
In keeping with the Environment Conservation Act (No. 73 of 1989) and the National Environmental Management Act (No. 107 of 1998), Penway appointed Chand Ecosense Joint Venture as the independent environmental consultants to conduct the Environmental Impact Assessment (EIA) phase on this proposed project.
Afbeelding

Afbeelding

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » zo 29 jul 2007, 15:16

Gilloolys interchange, Johannesburg
Afbeelding

Johannesburg
Afbeelding


Bij Cape Town
Afbeelding
Afbeelding


N3 in the KwaZulu-Natal midlands
Afbeelding

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » zo 29 jul 2007, 15:20

De N1 tussen Johannesburg en Pretoria kreeg een nieuw laagje asfalt.
Afbeelding

De weg naar Detoit
Afbeelding

Best wel druk die wegen
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Hajo » wo 21 nov 2007, 18:13

Enkele foto's die ik tijdens mijn reis heb genomen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eerst effe een hap eten. Ben zo terug! ;)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Hajo » wo 21 nov 2007, 19:18

Nog een paar:

Afbeelding
Afbeelding

Wit op blauw: autosnelweg
Wit op groen: niet-ASW
Wit op bruin: toeristische bestemmingen

Fotograferen uit een bus valt niet altijd mee. Bovendien zit je ook niet altijd voorin.

Dalbrug:
Afbeelding

Tolstation van de Tsitsikamma Motorway/Tolpad
Afbeelding

Nie stilhou nie (stopverbod):
Afbeelding
Tot 1994 hadden de Zuid-Afrikaanse verkeersborden een afwijkende kleurstelling: een witte afbeelding op een blauw vlak met een rode rand. In 1994 werd er een nieuwe Traffic Act van kracht (zeg maar de Zuid-Afrikaanse versie van het RVV) waarin werd bepaald dat de verkeersborden aan de internationale eisen dienden te voldoen, dus een zwarte afbeelding in een wit vlak. Die borden zijn nu vrijwel overal gemeengoed, slechts hier en daar treft men nog een oud exemplaar aan.

Een "Suid-Afrikaanse vragmotor":
Afbeelding
Een lengte van 25 meter voor een vrachtwagen is in Zuid-Afrika normaal.

Einde verhoogde autosnelweg (motorway/deurpad):
Afbeelding
Foto van een verhoogde snelweg in Kaapstad die niet is afgebouwd: de bouw begon aan twee kanten en men werkte naar elkaar toe. Toen beide verhoogde wegdelen ongeveer 200 meter van elkaar verwijderd waren, bleek dat de uitlijning niet klopte. Dit ongebruikte stuk van de verhoogde weg ligt zo'n honderd meter "uit de koers" met het andere deel. Afbouwen kan niet: dan wordt de bocht veel te scherp. Foutje...

De situatie in Google:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Kaaiman » wo 21 nov 2007, 22:09

Toch grappig, al die Nederlandse en Engelse invloeden.

En dan DIN1451 op de wegwijzers, met een min of meer Brits ontwerp, en nog een Suidafrikaanse pijlenkermis. :D
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Chris » wo 21 nov 2007, 22:11

Die elevated freeway is wel erg dom! :rofl2:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Kaaiman » do 22 nov 2007, 1:10

In Nederland hebben we 2 mogelijkheden:
* We maken 'm af met een krappere bocht, en categoriseren dat ene stukje als GOW-50, ervan uitgaande dat de rest ASW-100 is.
* We breken de hele zooi af en maken er een te krappe meerbaans rotonde voor in de plaats.
:twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door marcel » do 22 nov 2007, 6:03

Hajo schreef:Enkele foto's die ik tijdens mijn reis heb genomen:
Heel interessant. M-nummers indien snelweg roze op blauw, anders geel op groen.
Volgens mij verschilt dit per stad, ben je ook in andere steden met M-nummers geweest?

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door marcel » do 22 nov 2007, 6:07

Hajo schreef:Foto van een verhoogde snelweg in Kaapstad die niet is afgebouwd: de bouw begon aan twee kanten en men werkte naar elkaar toe. Toen beide verhoogde wegdelen ongeveer 200 meter van elkaar verwijderd waren, bleek dat de uitlijning niet klopte. Dit ongebruikte stuk van de verhoogde weg ligt zo'n honderd meter "uit de koers" met het andere deel. Afbouwen kan niet: dan wordt de bocht veel te scherp. Foutje...
Ik begrijp het niet goed. Als je die bochten van links komend doortrekt kun je toch best op die stukken van rechts uitkomen?
En een iets lagere snelheidsbeperking op een paar honderd meter is toch ook geen probleem?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Pino » do 22 nov 2007, 8:29

marcel schreef:Heel interessant. M-nummers indien snelweg roze op blauw, anders geel op groen. Volgens mij verschilt dit per stad, ben je ook in andere steden met M-nummers geweest?
Doel je op deze foto? Ik denk dat de foto hier enigszins vertekent en dat er verder wat sprake is van sleet, waardoor de kleuren op de groene en blauwe achtergrond net iets anders uitkomen. Dat laatste is mede het gevolg van gezichtsbedrog. Zie dit ontwerp, waarin echt precies dezelfde tinten geel zijn gebruikt, maar deze tinten toch net iets verschillend uitkomen tegen de verschillende achtergrondkleuren. In de basis gebruikt Zuid-Afrika volgens mij overal dezelfde kleur goudgeel voor haar wegnummers.

Inmiddels is er geen verschil meer in de wegnummers. In het verleden (mogelijk ook tot 1994?) werd met wat Amerikaans aandoende routeschildjes gewerkt. De N-wegen hadden een vijfhoek, de R-wegen een gewone ruit en bij de M-wegen werd het interessant. Iedere stad met M-wegen had namelijk een eigen schildje, en daar zat meestal ook een bezienswaardigheid van de stad in verwerkt. Bloemfontein bijvoorbeeld zette zijn M-nummers op een schildje met daarin een kerk (de Twin-Spired Church). Af en toe zie je in Zuid-Afrika nog wel eens zo'n oud bord.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Wesso » do 22 nov 2007, 11:02

Afbeelding

Zwart-op-wit geeft de weg aan waar je op rijdt (hier met wegnummer), denk ik?
Vgl. "Spaanschemat River Road"

Mooie reis + reportage! ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Pino » do 22 nov 2007, 11:36

Nee, in dit geval niet. Normaal gesproken zie je in zwart op wit inderdaad de naam van de weg (zie de foto eerder in deze draad), maar in dit geval niet. 16 is het afritnummer van de M3. Bij het oprijden van een snelweg vanaf het OWN krijg je ook het afritnummer te zien van de aansluiting die je oprijdt. Dat zie je op een wat duidelijker manier terugkomen op onderstaande foto van dezelfde afrit.

Afbeelding

Ook de vermelding "Bergvliet" komt van de snelweg. Als je in Zuid-Afrika door stedelijk gebied rijdt, wordt op de bovenste regel van de afritborden vermeld bij welke plaats die afrit hoort. De doelen van de afrit zijn dan in beginsel lokaal zonder dat je daarvoor een aparte kleurstelling hoeft te gebruiken. Dus dan staat er op het bord bijvoorbeeld "Nelson Mandela Drive", en dan kun je aan de bovenste regel zien dat dat de Nelson Mandela Drive in Bergvliet is. Da's op zich een best handig systeem, voorbeelden zie hier en hier. Het door Hajo gefotografeerde bord staat echter op het OWN. Verkeer op het OWN weet al dat het in Bergvliet zit, dus dat heeft niets aan die aanduiding. Ik snap dan ook niet, waarom naast het afritnummer ook de plaatsaanduiding van de snelweg-bewegwijzering is overgenomen. Die is namelijk alleen maar verwarrend. Heb ik elders in SA ook nergens gezien trouwens.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Hajo » do 22 nov 2007, 14:31

Eigenlijk vind ik bewegwijzering niet zo interessant. Als het maar duidelijk, consequent en goed leesbaar is. Dat is in ZA het geval. Ik vind de bewegwijzering in ZA dan ook vrij goed.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Rene » do 22 nov 2007, 22:44

Hajo schreef:Foto van een verhoogde snelweg in Kaapstad die niet is afgebouwd: de bouw begon aan twee kanten en men werkte naar elkaar toe. Toen beide verhoogde wegdelen ongeveer 200 meter van elkaar verwijderd waren, bleek dat de uitlijning niet klopte. Dit ongebruikte stuk van de verhoogde weg ligt zo'n honderd meter "uit de koers" met het andere deel. Afbouwen kan niet: dan wordt de bocht veel te scherp. Foutje...

De situatie in Google:
Afbeelding
Als ik de bogen met dezelfde straal doorzet, zou het makkelijk moeten passen. Zowel in de hoofdrijbaanvariant als in de aftakkende variant:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Hajo » za 24 nov 2007, 13:14

^^ Het was onze Zuid-Afrikaanse chauffeur die ons vertelde dat het "niet past" en dat daarom de aanleg werd gestaakt.

Nu zou het misschien zo kunnen zijn dat de situatie op de Google-foto een enigszins vertekend beeld geeft. Aan de andere kant: als het wel past, en tot die conclusie kom ik ook als ik je bewerkte foto bekijk, dan zijn de werkzaamheden misschien wegens geldgebrek of een andere reden gestaakt. Hoe dan ook: het is wel een apart gezicht, zo'n deel van een verhoogde snelweg dat ineens "in de lucht" eindigt... :)

In Google kun je het verloop van de weg helemaal volgen. Daarbij moet opgemerkt worden dat het wel een verouderde foto is omdat een groot deel van de haven inmiddels is omgetoverd in "The Waterfront": een groot en mooi complex van appartementgebouwen, café's, restaurants, hotels, winkels, jachthavens etc.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Pino » za 24 nov 2007, 15:02

De bocht lijkt op zich haalbaar, al zou het wel een wat gekke bocht worden. En ook nog eens eentje met een flatgebouw erin. Wel kruist de route op dit punt de Buitengracht (M62), dé verkeersas van het centrum van Kaapstad. Ik neem dan ook aan dat er eveneens een afrit in de planning lag. Daarvoor ontbreekt de ruimte dan weer wel, en dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat men de aanleg maar gestaakt heeft.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Hajo » za 24 nov 2007, 16:53

^^ Zou best eens kunnen. Misschien wordt de weg alsnog, zonder een afrit naar de Buitengracht, aangelegd. De weg zou The Waterfront beter kunnen ontsluiten. En wie weet staat dat flatgebouw deels in de weg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Vinny » za 24 nov 2007, 21:16

Als ik de bogen met dezelfde straal doorzet, zou het makkelijk moeten passen. Zowel in de hoofdrijbaanvariant als in de aftakkende variant:
Wat wordt de ontwerpsnelheid dan? Misschien is dat de reden van het afblazen wel geweest, dat het verkeer 'verrast' zou worden door totaal onverwachte scherpe bochten waardoor de kans op een ongeluk te groot zou worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

dgeleyn
dorpsstraat
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 15:31

Re:

Bericht door dgeleyn » vr 30 nov 2007, 19:26

N11-west schreef:Wij hebben met een huurauto een rondreis gemaakt in ZA. We waren vooraf helemaal niet op de hoogte van onveiligheid.
In het (relatief veilige) Kaapstad viel toch al snel op dat veel huizen in buitenwijken omgeven waren door muren met bordjes "armed response". Toen het begon te schemeren en we in het centrum waren werden we spontaan aangesproken door een aantal mensen die ons aanraadden om zsm het centrum te verlaten. En om desnoods door rood te rijden als we voor een stoplicht door iemand aangesproken zouden worden.
In Pretoria bleek het niet mogelijk om 's avonds op straat een taxi te krijgen. In het restaurant werd verteld dat dat kwam door het hoge aantal overvallen op taxichauffeurs.
In een klein dorpje raakten we in gesprek met een politieagente die zei dat de kans dat er iets gebeurde klein is op het platteland (je komt hoe dan ook niemand tegen), maar ze zei dat overvallen/ berovingen ook daar voorkomen en dan meestal gepaard gaan met zeer grof geweld.
Ondanks dat heb ik me niet echt onveilig gevoeld.
Toch denk ik niet dat al deze waarschuwingen alleen maar neerkomen op massahysterie. Ook de statistieken laten zien dat criminaliteit er een groot probleem is. Op het platteland is de kans dat je iets overkomt misschien kleiner dan in Amsterdam, je moet daar echter meer rekening houden met gewapend geweld. Ga dus niet in discussie met die carjacker... ;)
Ondanks dat zou ik graag nog eens naar ZA gaan. Het is enorm de moeite waard.
En in dat land gaan ze het WK voetbal organiseren.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Hajo » wo 05 dec 2007, 13:31

^^ Dat verhaal is nu exact de reden dat ik een groepsreis heb geboekt. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door waldo79 » wo 05 dec 2007, 15:23

Het is toch van een redelijk algemene bekendheid dat ZA te wensen overlaat aan veiligheid (Het komt regelmatig in het nieuws; reisgidsen verhalen erover).
Je beroepen op onwetendheid lijkt me nogal makkelijk :)

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door bas1984 » zo 05 apr 2009, 12:50

Ik kwam op internet nog deze, toch wel leuke foto (met name de tekst op het gele bord "wees asseblief geduldig') tegen:

Afbeelding

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Wimpie24 » wo 27 mei 2009, 13:34

Ik vind het ook wel leuk dat ze in ZA verkeerslichten hebben met een ronde/ovale kap erachter zoals je ze bij ons ook vind.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Hajo » wo 27 mei 2009, 16:32

Afrikaans is een leuke taal, ik kan het goed verstaan en lezen maar niet spreken. Van mijn ZA-reis heb ik nog wel het een en ander onthouden. Zo herinner ik me een bord met de tekst om niets naar beneden te gooien (bij een klif). De reden werd ook gegeven: "stappers onderkant". :D

auto = kar
snelweg = deurpad
verkeerslichten = robots
lift = hijsbakkie
gnoe = wildebeest
ik = ek

etc.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Wimpie24 » wo 27 mei 2009, 17:02

Stewardess --> zweefteef

Doet me trouwens een beetje denken aan het Vlaamse huppeltrut...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Pino » ma 01 jun 2009, 12:06

Paar wegenfilmpjes uit SA:

N3 in Johannesburg - http://www.youtube.com/watch?v=JQKCPZuC7i8
N3 in Durban - http://www.youtube.com/watch?v=L5YmEVe246E
N3 in KZN - http://www.youtube.com/watch?v=7aaTxzyiBm8
Chapman's Peak Drive, Kaapstad - http://www.youtube.com/watch?v=58bsKWePEOA
Suburban Pretoria - http://www.youtube.com/watch?v=ywXInRB4yzo (geen wegenfilmpje zoals we het gewend zijn, maar wellicht toch aardig)
Centrum Pretoria - http://www.youtube.com/watch?v=LrtbkfFLRZM

Kuikie
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 14:29
Locatie: Gooreind-Wuustwezel

Re: [ZA] Zuid-Afrika

Bericht door Kuikie » di 15 dec 2009, 18:31

ik ben al in zuid Afrika geweest en moest heel hard wennen aan het feit dat daar links gereden wordt

Plaats reactie