[MEX] Mexico

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » ma 03 dec 2012, 20:10

Op 27 november is fase II van de rondweg (Libramiento) van Xalapa in Veracruz opengesteld. Dit is een 60 kilometer lange bypass met 2x2 rijstroken die over zijn lengte 1.600 meter daalt. Helaas heb ik er weinig recente foto's van kunnen vinden, afgezien van een officiële openingsfoto van de federale overheid.

Afbeelding
Supervisión del Libramiento de Xalapa by Gobierno Federal, on Flickr

Verkeer vanaf centraal-Mexico naar de oostkust heeft er nu een goed uitgebouwde route bij. De originele route uit de jaren 60 tussen Puebla en Veracruz daalt veel steiler af met een brede rijbaansplitsing bij Orizaba. Hemelsbreed daalt de snelweg daar over 10 kilometer meer dan 1.200 meter.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » vr 01 mar 2013, 18:48

Supercarretera Durango - Mazatlán

De "supercarretera" of autopista Durango - Mazatlán is een tweestrooks tolweg in het noordwesten van Mexico die binnenkort geopend wordt. Het hoogtepunt (letterlijk) is de Puente de Baluarte, de hoogste brug ter wereld. Het brugdek ligt 402,5 meter boven de rivier.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » do 16 mei 2013, 20:20

Een Ruta Rural in Mexico. Rural betekent in het Spaans hetzelfde als het Engels (en Portugees en Frans).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Vinny » do 16 mei 2013, 20:24

Een plattelandsweg dus 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » do 13 jun 2013, 16:29

In het noordoosten van de staat Puebla is een groot dalviaduct in aanleg nabij Xicotepec de Juárez. Het heet de Puente San Marcos en het heeft na het Viaduc de Millau de hoogste brugpylonen ter wereld, namelijk 208 meter hoog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » vr 18 okt 2013, 19:40

De autopista Durango - Mazatlán is opengesteld. Deze grotendeels enkelbaans autopista verloopt door extreem bergachtig terrein, dwars door de Sierra Madre Occidental. De tolweg is 230 kilometer lang, waarvan 205 kilometer nieuw aangelegd is door de bergen. Het was het grootste infrastructuurproject van Mexico de afgelopen jaren. Vanwege het afgelegen terrein is de weg grotendeels enkelbaans. De tolweg verbindt de havens van Mazatlán met Durango op de hoogvlakte.

De autopista omvat ook de Puente Baluarte, de hoogste brug ter wereld met een brugdek van 402 meter boven het dal.

De weg stijgt vanaf zeeniveau eerst naar 2.700 meter hoogte, en daalt dan af naar rond 2.000 meter hoogte bij de stad Durango.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » zo 29 dec 2013, 11:20

Een stuk van de tolweg carretera federal 1D is ingestort tussen Tijuana en Ensenada in het noordwesten van Mexico. De grond is helemaal verzakt. De tolweg geldt als een bekende toeristenweg voor Amerikanen. De snelweg opende in 1967 voor het verkeer.

video:
http://nos.nl/video/591651-grond-onder- ... exico.html

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [MEX] Mexico

Bericht door keokiracer » zo 29 dec 2013, 14:49

Afbeelding
ik moest toch wel een beetje grinniken toen ik het bord las :shutup: :lol:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [MEX] Mexico

Bericht door waldo79 » zo 29 dec 2013, 20:31

^^ Levert die instorting nog problemen op voor het doorgaande verkeer?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » zo 29 dec 2013, 20:58

Het is wel de belangrijkste weg van deze regio. Je kan de oude carretera federal 1 nog nemen (1D = tolweg), of anders de carretera federal 3, die oostelijker via Tecate gaat. Maargoed, dat zijn geen snelwegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 jan 2014, 18:50

keokiracer schreef:Afbeelding
ik moest toch wel een beetje grinniken toen ik het bord las :shutup: :lol:
Gebeurt het vaker dat er louter Engelstalige borden in Mexico staan, of is hier een Amerikaanse aannemer aan de slag?

BlaZ
stadsweg
Berichten: 263
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 3:47
Locatie: Lieshout

Re: [MEX] Mexico

Bericht door BlaZ » za 04 jan 2014, 1:56

Coen Tunnel schreef:
keokiracer schreef:Afbeelding
ik moest toch wel een beetje grinniken toen ik het bord las :shutup: :lol:
Gebeurt het vaker dat er louter Engelstalige borden in Mexico staan, of is hier een Amerikaanse aannemer aan de slag?
In het noorden van Mexico komt dat vaker voor ja. Hoe verder richting het zuiden hoe minder de Amerikaanse invloeden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » wo 09 jul 2014, 22:11

In 2007 is in Monterrey nieuwe stijl bewegwijzering met alfanumerieke straten geïntroduceerd. Schijnbaar was het toen de eerste stad in Latijns-Amerika met zo'n systeem. Mexico City heeft echter al stratennummering sinds de jaren '70 (ejes viales).

Afbeelding

Geen geweldige bewegwijzering, maar beter dan de gemiddelde wegwijzer in Mexico.

De website van de staat Nuevo León heeft meer achtergrondinfo: http://www.nl.gob.mx/?P=apdu_senaletica

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » wo 06 aug 2014, 19:14

De president van Mexico heeft gisteren aangekondigd dat er 3.000 kilometer nieuwe autopistas aangelegd worden de komende jaren. In totaal gaat het om 46 nieuwe autopistas. Een autopista is in Mexico niet per se een snelweg, er zijn ook veel 'supercarreteras' (super two) die enkelbaans zijn waar tol voor betaald moet worden. Daarnaast zijn er veel bypasses van steden als autopista uitgevoerd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » di 23 dec 2014, 22:27

In Mexico City is weer 4 kilometer viaduct opengesteld van de ringweg. Hiermee heeft nu het grootste deel van de westring 2 niveau's, 2x3 op maaiveld (plus 2x2 parallelwegen) en 2x3 op viaducten. Dat zijn 12 rijstroken voor snelverkeer en 4 rijstroken voor lokaal en langzaam verkeer. Het dubbeldeks deel is nu ongeveer 35 kilometer lang.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » za 21 feb 2015, 20:46

Dit soort wegen zie je in Mexico veel, brede enkelbaans wegen.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Alfa » za 21 feb 2015, 21:59

Op dezelfde ruimte kan je er alternerend 1+2 van maken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » za 21 feb 2015, 22:06

2+1 is volgens mij niet gangbaar in Mexico. Dit zijn vaak tolwegen met maar een paar duizend voertuigen per dag, zogenaamde 'supercarreteras'. Het verkeersaanbod is vaak dermate laag dat vooraf vastgestelde inhaalstroken niet nodig zijn. Er mag meestal 110 km/h gereden worden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Pino » za 21 feb 2015, 22:12

Het gebruik op dit soort wegen is dat een langzamere weggebruiker half op de vluchtstrook gaat rijden om zo inhalen te vergemakkelijken. Een tegenligger kan zonodig ook een beetje opzij. Uiteindelijk haalt iedereen dan in waar het uitkomt in plaats van mogelijk een paar kilometer op je beurt te moeten wachten. Het gaat uiteraard wel enigszins ten koste van de veiligheid, maar bij lage intensiteiten kan het.

Althans, over de laatste kun je natuurlijk discussiëren - bij de meeste Europese verkeersveiligheidsorganisaties zal dit vloeken in de kerk zijn. Maar ook in andere landen zie je dit kunstje wel terugkomen op hoofdwegen met lage intensiteiten. In Zuidelijk Afrika bijvoorbeeld is het een gangbaar gebeuren. Het staat daar bekend als yellow line driving.
Laatst gewijzigd door Pino op za 21 feb 2015, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Snelwegenkenner » za 21 feb 2015, 22:15

Alfa schreef:Op dezelfde ruimte kan je er alternerend 1+2 van maken.
Lijkt me niet echt nodig daar zo. :doei:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Vinny » zo 22 feb 2015, 10:12

Pino schreef:Het gebruik op dit soort wegen is dat een langzamere weggebruiker half op de vluchtstrook gaat rijden om zo inhalen te vergemakkelijken. Een tegenligger kan zonodig ook een beetje opzij. Uiteindelijk haalt iedereen dan in waar het uitkomt in plaats van mogelijk een paar kilometer op je beurt te moeten wachten. Het gaat uiteraard wel enigszins ten koste van de veiligheid, maar bij lage intensiteiten kan het.

Althans, over de laatste kun je natuurlijk discussiëren - bij de meeste Europese verkeersveiligheidsorganisaties zal dit vloeken in de kerk zijn. Maar ook in andere landen zie je dit kunstje wel terugkomen op hoofdwegen met lage intensiteiten. In Zuidelijk Afrika bijvoorbeeld is het een gangbaar gebeuren. Het staat daar bekend als yellow line driving.
Wat jij beschrijft was in Duitsland tot enige jaren geleden ook gangbaar dacht ik?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Pino » zo 22 feb 2015, 10:47

Uit Duitsland ken ik het niet, weet wel dat het in Polen voorkwam. Alleen omdat de verkeersintensiteiten daar zwaar omhoog zijn gegaan, is het systeem in Polen niet meer bruikbaar (en gelukkig worden de bewuste wegen daar ook omgebouwd naar/vervangen door een snelweg).

Conceptueel zit het niet heel ver van de beruchte dodenstroken in het midden, onder meer bekend uit Frankrijk. Maar deze variant vind ik persoonlijk prettiger.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [MEX] Mexico

Bericht door mavas » zo 22 feb 2015, 12:25

Ik weet niet of ook langzaam verkeer van die supercarreteras gebruikmaakt? Als dat zo is, heb je aan deze wegeninrichting meer dan 2+1. Op een enkelstrooksdeel van de 2+1 wordt het namelijk zeer lastig een tractor/paard-met-wagen/toeristsche fietser/etc in te halen of men moet de middenmarkering overschrijden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » zo 22 feb 2015, 12:27

Ik denk niet of nauwelijks.

Het alignement van de weg bepaalt ook in hoeverre je veilig kan inhalen. Op de lange rechte wegen in Mexico kan je met intensiteiten tot 6.000 voertuigen per dag nog frequent veilig inhalen omdat er ver zicht is. Op de bochtige wegen in Noorwegen wordt inhalen vanaf pakweg 3.000 voertuigen al lastig omdat het aantal rechte stukken beperkt is.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Alfa » zo 22 feb 2015, 17:18

Pino schreef: Conceptueel zit het niet heel ver van de beruchte dodenstroken in het midden, onder meer bekend uit Frankrijk. Maar deze variant vind ik persoonlijk prettiger.
Kopaanrijdingen zullen al minder waarschijnlijker zijn dan bij de driestrookswegen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [MEX] Mexico

Bericht door marcel » zo 22 feb 2015, 17:36

Pino schreef:Uit Duitsland ken ik het niet, weet wel dat het in Polen voorkwam.
Je had het vroeger op de B20 bij Straubing en nog wat andere daar in de buurt, nu is dat denk ik allemaal omgebouwd naar 2+1.
In Ierland heb je het nog wel.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [MEX] Mexico

Bericht door duikgek89 » ma 23 feb 2015, 13:26

Pino schreef:Uit Duitsland ken ik het niet, weet wel dat het in Polen voorkwam. Alleen omdat de verkeersintensiteiten daar zwaar omhoog zijn gegaan, is het systeem in Polen niet meer bruikbaar (en gelukkig worden de bewuste wegen daar ook omgebouwd naar/vervangen door een snelweg).

Conceptueel zit het niet heel ver van de beruchte dodenstroken in het midden, onder meer bekend uit Frankrijk. Maar deze variant vind ik persoonlijk prettiger.
In Duitsland is het niet gangbaar, zeker niet tussen automobilisten. Het gebeurt maar zelden. Je mag in Duitsland ook geen plaats maken als snel verkeer zijnde door op de Mehrzweckstreife te gaan rijden. Overigens zijn er niet ver van de Nederlandse grens stukken met merhzweckstreifen op de B9, de B504, de B58,de B221, de L403 en nog wel een aantal. Maar deze manier van inhalen zie je daar bijna nooit.

Het erg grote verschil met de driestrookswegen is psychologisch. Op een weg met Mehrzweckstreifen moet iedereen zich aanpassen, dus iedereen is bewust bezig en heeft dus ook in de gaten wat er gebeurt. Bovendien WEET je daar dat je dicht bij (of deels op) het deel van de weg komt dat bestemt is voor tegenliggers. Op de driestrookswegen zoals in België is het prima mogelijk dat de persoon rechts half zit te slapen en niet in de gaten heeft wat er gebeurt, terwijl je je als inhaler veilig voelt op de strook die eruit ziet alsof de strook voor jouw beschikbaar is. Dat geeft een vals gevoel van veiligheid.
Ik heb op driestrookswegen in België de middelste strook gebruikt en het gevaar dat het met zich meebrengt valt totaal niet zo op. Als je een beetje geïnteresseerd bent in wegen dan weet je het en hou je er rekening mee maar als gemiddelde automobilist denk je daar echt niet aan. Bij het systeem met mehrzweckstreifen doe je iets "raars" en weet je dat je een risico neemt en daar hou je dan rekening mee.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Vinny » wo 25 feb 2015, 21:54

Ik heb zelf het idee dat het in objectieve cijfers niet eens zo veel uitmaakt. In Zwitserland opgemerkt dat op sommige twee-strookswegen wel vier auto's naast elkaar passen. In zo'n geval kan een zeer risicovolle inhaalactie toch zonder gevolgen blijven. Een 2+1 configuratie met slechts een doorgetrokken streep is ook veilig zolang mensen netjes binnen de lijntjes "kleuren". Maar dat geldt voor alles: een VRI is ook een vrijwel volledig veilig verkeersmiddel - als iedereen maar voor rood stopt... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Snelwegenkenner » do 26 feb 2015, 21:38

Vinny schreef: Maar dat geldt voor alles: een VRI is ook een vrijwel volledig veilig verkeersmiddel - als iedereen maar voor rood stopt... :roll:
En voor groen doorrijdt. :hap:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [MEX] Mexico

Bericht door duikgek89 » do 26 feb 2015, 23:14

Vinny schreef:Ik heb zelf het idee dat het in objectieve cijfers niet eens zo veel uitmaakt. In Zwitserland opgemerkt dat op sommige twee-strookswegen wel vier auto's naast elkaar passen. In zo'n geval kan een zeer risicovolle inhaalactie toch zonder gevolgen blijven. Een 2+1 configuratie met slechts een doorgetrokken streep is ook veilig zolang mensen netjes binnen de lijntjes "kleuren". Maar dat geldt voor alles: een VRI is ook een vrijwel volledig veilig verkeersmiddel - als iedereen maar voor rood stopt... :roll:
Met de kanttekening dat een 2+1 niet hetzelfde is als een weg met "zelfmoordstrook" in het midden.

Hoe kleur je bij een zelfmoordstrook binnen de lijntjes? Als je op elkaar af komt rijden op de middenstrook, wie moet dan ophoepelen?

Plaats reactie