[MEX] Mexico

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Pino » vr 27 feb 2015, 7:55

duikgek89 schreef:Hoe kleur je bij een zelfmoordstrook binnen de lijntjes? Als je op elkaar af komt rijden op de middenstrook, wie moet dan ophoepelen?
Daarvoor is geen regel, dus dat worden weggebruikers dan geacht zelf maar op te lossen naar gelang wat praktisch is. Geen lijntjes waarbinnen je moet kleuren, maar zelfstandig tekenen! In deze brede tweestrooksvariant geldt dat feitelijk ook. Laten we eerlijk zijn: de term dodenstrook laat zien dat dat niet altijd goed gaat. Maar mijn ervaringen met deze configuratie op wegen met behoorlijk lage intensiteit in Zuid-Afrika zijn tegelijkertijd weer dat je bij het inhalen zelden tegenliggers tegenkomt, laat staan tegenliggers die net zelf aan het inhalen zijn. Wordt een weg drukker, dan lijkt deze configuratie me ongeschikt en kun moet je naar 2+1 gaan kijken.

Het voornaamste voordeel van deze configuratie tegenover een driestrooksweg lijkt mij het feit dat er een vluchtstrook is. Te gebruiken voor echte pechgevallen en klein langzaam verkeer als fietsers en brommers. Sneller verkeer zal die weggebruikers op de vluchtstrook namelijk kunnen inhalen zonder zich te hoeven begeven in de gevarenzone waar ook tegenliggers komen. Op een driestrooksweg (2+1 of met dodenstrook) is dat onmogelijk. In de Mexicaanse context begrijp ik dat het genoemde kleine langzaam verkeer überhaupt niet op dit soort wegen komt, dus dan praat je vrijwel uitsluitend over het hebben van een vluchtstrook (naast uiteraard de mogelijkheid van de inhaalmanoeuvre waarvoor weggebruikers de weg alsnog gaan gebruiken als driestrooksweg met dodenstrook).

Voornaamste nadeel van deze configuratie ten opzichte van een driestrooksweg lijkt me het feit dat alle weggebruikers feitelijk risico lopen. Ook van degene die ingehaald wordt en van tegenliggers (als die er dan toevallig een keer wel zijn) wordt medewerking verwacht. Zij moeten half op de vluchtstrook gaan rijden om zo de onofficiële derde strook in het midden beschikbaar te maken. Met name tegemoetkomend verkeer moet dus permanent opletten of ergens in de tegenrichting een inhaalmanoeuvre gaande is. Je zou dan immers ook zelf mogelijk moeten uitwijken om niet betrokken te raken bij een aanrijding. De risico's van een dodenstrook liggen in die zin veel meer bij de weggebruikers die zelf aan het inhalen slaan.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [MEX] Mexico

Bericht door duikgek89 » vr 27 feb 2015, 15:20

Pino schreef:
duikgek89 schreef:Hoe kleur je bij een zelfmoordstrook binnen de lijntjes? Als je op elkaar af komt rijden op de middenstrook, wie moet dan ophoepelen?
Daarvoor is geen regel, dus dat worden weggebruikers dan geacht zelf maar op te lossen naar gelang wat praktisch is. Wat in deze brede tweestrooksvariant natuurlijk net zo is. Het enige dat ik er wat dat betreft over kan zeggen is dat de term dodenstrook alleen al laat zien dat dat niet altijd goed gaat. Maar mijn ervaringen met deze configuratie op wegen met behoorlijk lage intensiteit in Zuid-Afrika zijn tegelijkertijd weer dat je bij het inhalen zelden tegenliggers tegenkomt, laat staan tegenliggers die net zelf aan het inhalen zijn. Wordt een weg drukker, dan kun je vermoedelijk toch beter naar 2+1 gaan kijken.
Hangt ook een beetje van de breedte af. Passen 4 voertuigen naast elkaar of niet? Op de DK2 paste dat wel. Dan is er wel een mogelijkheid om ongelukken te voorkomen.
Maar dan nog, op zo'n weg weet je dat je iets aparts doet en dan weet je dus ook dat je als inhaler uit moet wijken indien nodig. Dat effect heb je niet op een driestrooksweg. Prima bij lage intensiteiten, maar bij hogere intensiteiten denk ik dat dat wel een verschil maakt. Maar ik heb nu niet de tijd om te kijken of ik dat heel goed met cijfers kan onderbouwen.
Het voornaamste voordeel van deze configuratie tegenover een driestrooksweg lijkt mij het feit dat er een vluchtstrook is. Te gebruiken voor echte pechgevallen en klein langzaam verkeer als fietsers en brommers. Sneller verkeer zal die weggebruikers op de vluchtstrook namelijk kunnen inhalen zonder zich te hoeven begeven in de gevarenzone waar ook tegenliggers komen.
Ben ik het wel mee eens. Vind ik het wel een vluchtstrook tussen aanhalingstekens want het is niet exact de vluchtstrook zoals wij die kennen.
Op een driestrooksweg (2+1 of met dodenstrook) is dat onmogelijk. In de Mexicaanse context begrijp ik dat het genoemde kleine langzaam verkeer überhaupt niet op dit soort wegen komt, dus dan praat je vrijwel uitsluitend over het hebben van een vluchtstrook (naast uiteraard de mogelijkheid van de inhaalmanoeuvre waarvoor weggebruikers de weg alsnog gaan gebruiken als driestrooksweg met dodenstrook).
Ik denk dat je bij 2+1 wegen het kleinere langzame verkeer (fietsers, brommers, voetgangers) helemaal niet op die weg moet willen hebben. Daarvoor kun je beter een vrijliggend fietspad voorzien op het moment dat dat verkeer veel voorkomt of alsnog een klein vluchtstrookje. Of de rechtse strook breed genoeg maken. Tractoren e.d. zijn ook wel langzaam maar die zijn in ieder geval groot genoeg om op te vallen.
Voornaamste nadeel van deze configuratie ten opzichte van een driestrooksweg lijkt me het feit dat alle weggebruikers feitelijk risico lopen. Ook van degene die ingehaald wordt en van tegenliggers (als die er dan toevallig een keer wel zijn) wordt medewerking verwacht. Zij moeten half op de vluchtstrook gaan rijden om zo de onofficiële derde strook in het midden beschikbaar te maken. Met name tegemoetkomend verkeer moet dus permanent opletten of ergens in de tegenrichting een inhaalmanoeuvre gaande is. Je zou dan immers ook zelf mogelijk moeten uitwijken om niet betrokken te raken bij een aanrijding. De risico's van een dodenstrook liggen in die zin veel meer bij de weggebruikers die zelf aan het inhalen slaan.
Daar heb je wel gelijk in. Echter, bij het gele-streep-rijden heeft iedereen in de gaten dat er iets gebeurt (want iedereen maakt ruimte), dat houdt in dat een ingehaald voertuig ook alert is op wat er gebeurt en eventueel ook actie kan ondernemen om een ongeval te voorkomen. Aan de andere kant verwacht je inderdaad van tegenliggers dat ze goed opletten op tegemoetkomend verkeer. Ik vond dat in Polen best wel wennen, zeker als ze zulke streken op drukke wegen als de DK2 uithalen.
Bij een driestrooks, als er twee op elkaar klappen dan is er best een kans dat ook de twee voertuigen daarnaast geraakt worden. Als die niet in de gaten hebben dat het gevaarlijk is kunnen ze geen gaatje maken zodat één van de inhalers uit kan wijken.

Misschien kunnen we wel stellen dat bij lage intensiteiten beide oplossingen mogelijk zijn en dat ze beide voors en tegens hebben, maar dat bij hogere intensiteiten andere oplossingen (zoals 2+1 alternerend) de voorkeur zouden moeten hebben. Alleen kun je je dan afvragen of het bij lagere intensiteiten niet veiliger is om de vluchtstrook echt als vluchtstrook te gebruiken (en uitwijkstrook bij een verkeerde inschatting) maar verder het principe te hanteren dat er alleen ingehaald zou moeten worden als er geen tegenliggers zijn (of als de tegenligger een fietser op de vluchtstrook is bijvoorbeeld).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Pino » vr 27 feb 2015, 16:07

duikgek89 schreef:Ik denk dat je bij 2+1 wegen het kleinere langzame verkeer (fietsers, brommers, voetgangers) helemaal niet op die weg moet willen hebben. Daarvoor kun je beter een vrijliggend fietspad voorzien op het moment dat dat verkeer veel voorkomt of alsnog een klein vluchtstrookje. Of de rechtse strook breed genoeg maken. Tractoren e.d. zijn ook wel langzaam maar die zijn in ieder geval groot genoeg om op te vallen.
Hangt er natuurlijk bovenal vanaf hoeveel van dat langzamere verkeer is daadwerkelijk is. Je praat toch meestal over wegen door dunner bevolkte gebieden. De fiets-intensiteiten op doorgaande wegen in landen met weinig fietspaden zijn meestal vrij laag doordat de meeste fietsers nog wel ergens een rustiger alternatief weten. Pas als het aantal fietsers en brommers toeneemt, zou je moeten gaan denken over een fietsstrook of zoiets. Maakt de aanleg natuurlijk ook weer een stuk duurder.
duikgek89 schreef:het principe te hanteren dat er alleen ingehaald zou moeten worden als er geen tegenliggers zijn (of als de tegenligger een fietser op de vluchtstrook is bijvoorbeeld).
Dat laatste is hoe dan ook hoe wij het in Zuid-Afrika deden, en hoe ik ook inhaalde op de smallere highways in de Australische Outback. Het is nooit moeilijk om even te wachten met je inhaalmanoeuvre tot het moment dat je in de tegenrichting alleen maar een lange strook leeg asfalt ziet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Vinny » vr 27 feb 2015, 18:40

Bij hogere intensiteiten moet je dan ook gewoon een middenberm hebben. Dan heb dus je een 2x2 configuratie nodig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Groningen » vr 27 feb 2015, 23:25

^^ Niet per sé. Je kunt er ook gewoon een 2+1 met barrier van maken, zoals op de N50 hier in NL.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [MEX] Mexico

Bericht door duikgek89 » za 28 feb 2015, 0:34

Vinny schreef:Bij hogere intensiteiten moet je dan ook gewoon een middenberm hebben. Dan heb dus je een 2x2 configuratie nodig.
Pas op, want voor je het weet krijg je 2x1. En dat wil je echt niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Vinny » za 28 feb 2015, 16:26

Groningen schreef:^^ Niet per sé. Je kunt er ook gewoon een 2+1 met barrier van maken, zoals op de N50 hier in NL.
Inderdaad, dan krijg je dat soort misbaksels.
duikgek89 schreef:Pas op, want voor je het weet krijg je 2x1. En dat wil je echt niet.
Inderdaad, zoals op de N 50, maar dan wat verderop. Ook een misbaksel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » za 28 feb 2015, 18:02

110 km/h op enkelbaans wegen. Dit is de carretera federal 30 in de staat Coahuila.

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [MEX] Mexico

Bericht door marcel » zo 01 mar 2015, 12:01

In Ierland is dit nog steeds de standaardconfiguratie voor N-wegen:
Afbeelding

Afbeelding

De vluchtstrook kan wel heel smal zijn of vrijwel ontbreken:
Afbeelding
en de breedte varieert ook heel veel, wat ook niet bijdraagt tot de veiligheid, toch is Ierland de laatste jaren veel veiliger geworden, waarschijnlijk vooral omdat de drukste wegen wel tot snelwegen zijn omgebouwd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » wo 18 mar 2015, 9:30

De Puente San Marcos op de supercarretera van Mexico City naar Tuxpan. Deze heeft de op één na hoogste brugpijler ter wereld: 208 meter. Het brugdek ligt 225 meter boven het dal.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » do 16 apr 2015, 14:09

Gisteren is de 42 kilometer lange supercarretera rond Chihuahua geopend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » vr 29 mei 2015, 19:03

Er is een nieuwe supercarretera aangelegd langs Cabo San Lucas, één van de belangrijkste toeristenoorden van Mexico.

Afbeelding

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [MEX] Mexico

Bericht door marcel » di 09 jun 2015, 17:09

Afritsymbool, had ik nog nooit gezien in Mexico:

https://www.google.com/maps/@19.435815, ... IyCxtw!2e0

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » zo 21 jun 2015, 20:47

Wegnummers in Monterrey.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » ma 21 sep 2015, 20:34

Vandaag is de 79 kilometer lange autopista Salamanca - León opengesteld. Deze tolweg loopt vanaf Salamanca langs Irapuato tot León en is onderdeel van de carretera federal 45-corridor. De snelweg is geheel op nieuw tracé aangelegd. Het was de laatste ontbrekende schakel van snelwegen tussen Mexico City en Aguascalientes.

Nog niet zo lang geleden (2006-2007) is de carretera federal 45 tussen Irapuato en León al opgewaardeerd naar een (nogal substandaard) 'autopista' met 2x2 tot 2x3 rijstroken en ongelijkvloerse aansluitingen. Nu loopt daar dus een nieuwe snelweg parallel aan. De nieuwe snelweg is uiteraard veel moderner.

edit: foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » za 17 okt 2015, 10:19

Rond Campeche is gisteren de bypass opgewaardeerd opgeleverd. De bypass is nu 2x2 ongelijkvloers maar lijkt nog deels wat substandaard te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Pino » za 17 okt 2015, 11:06

Bekend terrein; zie mijn posts in deze draad uit november 2010! Vermoed dat de uitbouwstandaard vergelijkbaar is met die van oostelijker gelegen delen van de MEX-180. Gewoon een verdubbelde enkelbaans weg met de belangrijkste kruisingen conflictvrij uitgevoerd. Wat gelijkvloers resteert zijn erftoegangen en toegangen naar kleine dorpjes. Er zal geen ontsluitingsweg voor langzaam verkeer zijn aangelegd, dus uiteindelijk deel je deze 2x2-weg gewoon met de hele wereld. Voor menig Europees verkeersveiligheidsdenker een no go, maar voor de regio een grote vooruitgang voor een overzichtelijk investeringsbedrag.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » do 14 jan 2016, 21:41

De Puente Baluarte, de hoogste brug op het westelijk halfrond. Het brugdek ligt 402 meter boven het dal. De supercarretera van Mazatlán naar Durango loopt er overheen.

Afbeelding
DURANGO-Víctor Hugo Rodríguez Borja 5 by SCT México, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » zo 05 jun 2016, 17:30

Een soort van CFI in Toluca. Dit is inmiddels vervangen door flyovers.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » ma 25 jul 2016, 20:40

De autopista México - Toluca is verbreed en zaterdag officieel opengesteld. Er zijn nieuwe hoofdrijbanen aangelegd zodat er een parallelsysteem is. De oude hoofdrijbanen waren relatief substandaard met erfaansluitingen en right in, right out situaties.

Het deel tussen México en La Marquesa is moderner aangelegd op een vrijliggend tracé, maar van La Marquesa tot Toluca is in de jaren '60 alleen de weg verdubbeld naar 2x3 rijstroken. Nu is daar dus 2x2 rijstroken in het midden tussen aangelegd. Op dit traject daalt de snelweg van 3.000 naar 2.500 meter hoogte. Het hoogste punt van de snelweg ligt op circa 3.170 meter hoogte.

Afbeelding
FOTO 2 by SCT México, on Flickr

Afbeelding
FOTO 1 by SCT México, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » do 11 aug 2016, 14:32

De autopista door de stad Puebla is van een tweede dek voorzien, de werkzaamheden zijn bijna voltooid. De capaciteit wordt vergroot van 6 naar 10-12 rijstroken. Dagelijks maken 160.000 voertuigen van dit stuk snelweg gebruik.

Afbeelding
FOTO 2 by SCT México, on Flickr

Afbeelding
FOTO 4 by SCT México, on Flickr

Afbeelding
SUPERVISION (4) by SCT México, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » di 18 okt 2016, 20:45

Het 13.3 kilometer lange viaduct in Puebla opent vandaag voor het verkeer.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » do 27 okt 2016, 15:57

Mexico City

Vandaag is het tweede dek van de Viaducto Tlalpan in het zuiden van Mexico City geopend. Deze 3 kilometer lange verbinding maakt free-flow verkeer mogelijk tussen de ringweg van Mexico City an de Autopista México - Cuernavaca. De viaducten sluiten aan op de viaductsnelweg Autopista Urbana Sur, die bovenop de ringweg Anillo Periférico ligt.

Afbeelding
FOTO( 7) by SCT México, on Flickr

Afbeelding
FOTO (10) by SCT México, on Flickr

Afbeelding
FOTO (8) by SCT México, on Flickr

Afbeelding
FOTO (3) by SCT México, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [MEX] Mexico

Bericht door waldo79 » zo 30 okt 2016, 15:31

Hmmm, mag ik dit wat substandaard vinden :o

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Snelwegfreak » zo 30 okt 2016, 15:33

Objectafstanden en veiligheidszones hebben ze nog nooit van gehoord denk ik. Maar goed: het is 60 km/h, dan hoeft het ook allemaal niet zo uitgebouwd.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Ger81 » za 05 nov 2016, 10:07

Komt het door het inzoomen of is dat wegdek daadwerkelijk heel erg bobbelig?
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Snelwegenkenner » wo 25 jan 2017, 20:07

De 2D tussen Mexicali en Tijuana heeft voor een deel een extreem kronkeltrace door de bergen. Dat lijkt me wel een interessant stukje route. :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » wo 25 jan 2017, 20:14

^^ Dan moet je de James Bondfilm 'License to Kill' eens kijken. Daar is een deel van de film opgenomen bij La Rumorosa. De weg overbrugt daar 1.000 meter hoogteverschil.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Chris » di 19 sep 2017, 21:04

Op de ringweg (Periférico) van Puebla zijn in 2015 drie gespiegelde trompetknooppunten aangepast tot ovalen aansluiting (vergelijkbaar met Strombeek-Bever). De gespiegelde trompetaansluiting is nogal zeldzaam, het aantal lijkt hiermee zowat gehalveerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [MEX] Mexico

Bericht door Kaaiman » wo 20 sep 2017, 8:48

Maar effe serieus, wordt het hier nou ook beter van? Want op het oog zie ik alleen maar meer rijstroken die in korte tijd overgestoken moeten worden voor het afslaan, niet bepaald bepaald niet verkeersveilig.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie