[ET] Egypte

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » wo 01 jan 2020, 18:49

Interessante video over Egypte. Gaat ook over infrastructuur en de unieke uitdagingen daarvan in een land waar 100 miljoen mensen op een landoppervlakte zo groot als België wonen.

Link

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [ET] Egypte

Bericht door Willem » wo 01 jan 2020, 18:56

Het oppervlak van Egypte is met 1 miljoen vierkante kilometer toch wel iets groter dan Belgie, dat 32.000 vierkante kilometer meet.

Dat het grootste deel van Egypte een zandbak is waar je niets mee kunt en waardoor al die 100 miljoen mensen samenklonteren in en langs de Nijl(-delta), met grofweg de omvang van Belgie, is een ander verhaal.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [ET] Egypte

Bericht door Ernst76 » do 02 jan 2020, 14:56

In een zandbak kun je best wel steden bouwen. En ook overal vrij dicht tegen de Nijl aan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » do 02 jan 2020, 14:57

Dat wordt nu ook op steeds grotere schaal gedaan, met name tussen Cairo en het Suezkanaal wordt de woestijn in hoog tempo volgebouwd met flatwijken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » di 12 mei 2020, 14:51

Cairo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [ET] Egypte

Bericht door Coen Tunnel » di 12 mei 2020, 15:10

Efficiënt gebruikmaken van de ruimte zullen ze dat noemen. Daar gaat je daglicht! :byebye:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [ET] Egypte

Bericht door verfmeer95 » di 12 mei 2020, 15:25

De A10-west is er niets bij.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [ET] Egypte

Bericht door Palance » di 12 mei 2020, 15:30

Als je op de goede etage woont, dan heb je wel meteen een parkeerplaats voor de deur. Kun je zo vanaf je balkon op de weg springen. Ik neem althans aan dat een voertuig dat een paar dagen aan de zijkant geparkeerd staat daar niet zo’n probleem zal zijn :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [ET] Egypte

Bericht door NWH » di 12 mei 2020, 15:53

Ook handig voor de bezorgdiensten als je op de 5e etage woont :top:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [ET] Egypte

Bericht door CasablancaMarocco » di 12 mei 2020, 18:50

Voor mij voelt een situatie als dit onleefbaar, en mensonwaardig, Egypte is wat dat betreft niet te vergelijken met anderen Noord Afrikaanse landen, eerder met een India of Pakistan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » di 12 mei 2020, 18:56

Cairo lijkt mij sowieso een compleet onleefbare stad. Heet, vies, overbevolkt, altijd een gridlock.

Dit is niet eens in het centrum. Afgaande op satellietbeelden bestaat bijna de hele stad uit dit soort flatwijken, ook in de 'buitenwijken'. De satellietsteden in de woestijn rond Cairo zien er wel wat ordelijker / minder dichtbebouwd uit.

Volgens de officiële cijfers is de bevolkingsdichtheid 16.000 per km² maar het oogt als een stuk hoger, misschien wel 30.000.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [ET] Egypte

Bericht door Coen Tunnel » di 12 mei 2020, 19:20

Het is ook een gigantische stad. De grootste stad van Afrika, en ook de grootste stad van de Arabische wereld, groter dan de grootste stad van het Midden-Oosten (Bagdad).

In de wintermaanden is het er qua temperatuur nog wel oké, maar in de rest van het jaar is het inderdaad gigantisch heet. En droog, want buiten de wintermaanden regent het er bijna niet.
CasablancaMarocco schreef: di 12 mei 2020, 18:50 Voor mij voelt een situatie als dit onleefbaar, en mensonwaardig, Egypte is wat dat betreft niet te vergelijken met anderen Noord Afrikaanse landen, eerder met een India of Pakistan.
Egypte ligt cultureel ook dichter bij het Midden-Oosten, maar ook daar kom je niet zulke toestanden tegen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [ET] Egypte

Bericht door Wouter N14 » di 12 mei 2020, 19:26

Maar is het nou de briljante engineering die nog in hun dna zit dat er nog net een paar centimeter speling is, of zou het toch gewoon dom geluk zijn? :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » di 12 mei 2020, 19:28

Een willekeurig stuk Cairo in het westen van de stad. Zo dichtbebouwd dat er amper straten zijn. In zo'n wijk kan je amper een auto bezitten (en dan sta je alsnog de hele dag in de file volgens mij). Maar het is zó dichtbebouwd dat er bijna geen infrastructuur in past, geen ruimte voor fietspaden, busbanen, trams, zelfs voetpaden passen amper in zulke stegen. Er is ook bijna geen groen of parken. Ik zou mij erg opgesloten voelen in zo'n wijk.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [ET] Egypte

Bericht door Wouter N14 » di 12 mei 2020, 19:35

En laten we maar niet over de (brand-)veiligheid beginnen... daar heeft het Westen honderden jaren geleden al pijnlijke lessen geleerd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [ET] Egypte

Bericht door CasablancaMarocco » di 12 mei 2020, 19:36

Inderdaad, een totaal gebrek aan groen, en openbare ruimtes.

Als ik deze video zie, dan ben ik blij dat onze Nederlandse steden zo prachtig groen zijn. :)
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » di 12 mei 2020, 19:52

Als je die video kijkt dan is er wat mij betreft één conclusie: onleefbaar. Het toeteren gaat non-stop door in een bijna dystopische omgeving.

Wat mij ook opviel is dat je veel dikke vrouwen ziet. Kennelijk is dit een enorm probleem in Egypte, 35% van de bevolking heeft obesitas (vergelijkbaar met de Verenigde Staten) en maar 25% heeft een gezond gewicht. Het komt vooral door de slechte kwaliteit voedsel en geen mogelijkheden om te sporten: https://thearabweekly.com/socio-economi ... sity-egypt

Als je die beelden ziet is dat ook geen plek om hard te lopen, laat staan te fietsen. Je kan een beetje sjokken onder die viaducten, daarbij vooral anderen en voorwerpen ontwijkend.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [ET] Egypte

Bericht door Wouter N14 » di 12 mei 2020, 19:59

Tijd terug had het NRC ook een artikel over Cairo. Een ander groot probleem is het hoge geboortecijfer, het heeft daar veel status om kinderen te hebben. En dus hoe meer kinderen, hoe meer status. Ook al is er onvoldoende onderwijs, onvoldoende werk, onvoldoende basisbehoeften, onvoldoende fysieke ruimte etc... :nooo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [ET] Egypte

Bericht door sven_engelen » di 12 mei 2020, 22:11

^^ Vrij onderontwikkeld dus als je het mij vraagt. Ondanks dat het land een aardige "status" heeft.
Svenlo

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [ET] Egypte

Bericht door Lekkere Kwal » di 12 mei 2020, 23:29

Het is al lang ontwikkeld, het land functioneert alleen slecht. Obesitas zou voor een ontwikkelingsland vrij bijzonder zijn en dan bestond er niet eens hogere vormen van zorg en onderwijs. Hier is het probleem dat er een tekort bestaat.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [ET] Egypte

Bericht door Alfa » wo 13 mei 2020, 2:10

En zeggen dat heel Egypte rond het begin van de vorige eeuw ongeveer evenveel inwoners als België had. Nu zijn het er bijna tien keer meer. De groeicijfers zijn wel niet te vergelijken met de sub-saharische landen. Het gaat om 3 kinderen per vrouw waar dat ten zuiden van de Sahara om gemiddeld 5 à 6 gaat. Verontrustender is wel dat het de laatste jaren stabiel blijft op 3, het lijkt zelfs iets toegenomen tov 15 jaar geleden. Daarmee ligt het hoger dan in pakweg India, waar er wel sprake is van een dalende trend en waar het stilaan het vervangingspercentage van 2 nadert en waar de natuurlijke bevolking dus stabiel blijft en in de nabije toekomst wellicht iets zal afnemen. Egypte blijft echter in een groeiscenario zitten zonder de faciliteiten om die groei mogelijk te maken, want er is geen ruimte.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » wo 13 mei 2020, 10:15

Lekkere Kwal schreef: di 12 mei 2020, 23:29 Het is al lang ontwikkeld, het land functioneert alleen slecht. Obesitas zou voor een ontwikkelingsland vrij bijzonder zijn en dan bestond er niet eens hogere vormen van zorg en onderwijs. Hier is het probleem dat er een tekort bestaat.
De helft van de bevolking in Egypte leeft van minder dan $ 2 per dag, zo lees ik op Wikipedia. Dat kan je toch moeilijk een ontwikkeld land noemen. Maar een land met 100 miljoen inwoners genereert wel de nodige belastinginkomsten voor de overheid om projecten uit te voeren, zeker als de kosten voor sociale zekerheid en gezondheidszorg veel lager liggen dan in ontwikkelde landen.

Volgens dat artikel zou obesitas vooral komen omdat het eten calorierijk maar weinig voedzaam is. En mensen eten veel vanwege de slechte woonomstandigheden.

The Guardian heeft er ook een artikel over: https://www.theguardian.com/world/2016/ ... overweight

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [ET] Egypte

Bericht door CasablancaMarocco » wo 13 mei 2020, 10:28

Waar de gezinnen in Nederland vaak wonen in een rijtjeshuis, woont men daar met een zeer groot gezin in een krap appartementje.

Buiten heb je weinig rust, maar binnen lijkt het mij ook moeilijk om je even af te zonderen.
Verder zie ik op google ook zeer veel vestigingen van bijvoorbeeld McDonald's in Cairo, de toename aan fastfood restaurants in dit soort landen kan ook leiden tot overgewicht, in Marokko schieten de fastfoodketens ook overal uit de grond.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [ET] Egypte

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 mei 2020, 11:07

^^ De mensen die $ 2 per dag verdienen zijn niet degenen die zich McDonald's kunnen veroorloven. Want in dat soort landen is McDonald's gewoon een dure optie. Ik denk ook dat er niet altijd direct een link is aan te tonen tussen de aanwezigheid van fastfoodrestaurants en obesitas. Fastfoodrestaurants zijn ook vrij wijd verspreid in bijvoorbeeld Scandinavië of Zuid-Europa, terwijl daar nou ook weer niet zoveel obesitas voorkomt. Er zijn meer factoren die meespelen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » wo 13 mei 2020, 11:17

Als je die video bekijkt van walking in Cairo dan kan je ook zien dat er onderaan die flats op de begane grond allemaal winkeltjes en verkoop is, waarbij de stoep veelal de winkel is. Daar kan je waarschijnlijk ook wel gemakkelijk en goedkoop eten / snacks kopen. Je vraagt je dan af of die flats ook een lift hebben. Wellicht niet... En dan is 15 of 20 verdiepingen wel een eind omhoog met de trap.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [ET] Egypte

Bericht door NWH » wo 13 mei 2020, 11:35

Al dat trappen lopen zou dan wel weer goed zijn voor de verbranding van calorieën.

Maar wat een onleefbare stad zeg, vooral die beelden van walking in Cairo :(
Ik vraag me af of Cairo in de toekomst, met de verdere ontwikkeling van New Cairo, wat leefbaarder te maken is. Gezien de aanleg van die expressway zal dat wel niet in de mindset van de plannenmakers liggen.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [ET] Egypte

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 mei 2020, 12:07

Chris schreef: wo 13 mei 2020, 11:17 Als je die video bekijkt van walking in Cairo dan kan je ook zien dat er onderaan die flats op de begane grond allemaal winkeltjes en verkoop is, waarbij de stoep veelal de winkel is. Daar kan je waarschijnlijk ook wel gemakkelijk en goedkoop eten / snacks kopen.
Dat is iets wat je wel meer in dat soort landen ziet, waar het inkomen lager ligt en het leven zich vanwege de temperaturen meer buiten afspeelt. En inderdaad, daar kun je dan vaak snoep, chips en frisdrank krijgen, niet het meest gezonde spul. Dat zie je in Oman en Libanon (om twee andere Arabische landen te noemen) ook wel, al is het in mindere mate. Maar vooral in Oman (dat toch een stuk rijker is dan Egypte) en in iets minder mate in Libanon viel het me op: overal kun je verpakte houdbare snacks kopen: kleine pakjes met koekjes, zakjes chips, zakjes snoep, pakjes kauwgom, etc. Voor Oman zal, net zoals voor Egypte, wel gelden dat heel veel groente en fruit geïmporteerd moet worden. In Egypte is natuurlijk alleen de Nijldelta en het stroomgebied van de Nijl vruchtbaar, met de rest van het land kun je weinig.

In Colombia (op een heel ander continent, maar ook een armer land dat nog in ontwikkeling is) kun je ook op veel plekken dat soort zaken krijgen, al is het daar vaak ook wel afgewisseld met plekken waar je vers fruit of versgeperst sap kan krijgen, wat daar natuurlijk in het land zelf in overvloed aanwezig is. In een woestijnland als Egypte is dat nou eenmaal veel minder aanwezig.

Toevallig kwam ik een mooi voorbeeld tegen van zo'n winkeltje, niet in Cairo zelf maar even daarbuiten (10th of Ramadan City), dit is echt typisch voor die Arabische landen:
https://www.google.nl/maps/@30.298962,3 ... 192!8i4096

Allemaal houdbaar spul, weinig gezonds, en dit soort winkeltjes zijn dus de hele dag door vaak druk.
NWH schreef: wo 13 mei 2020, 11:35Ik vraag me af of Cairo in de toekomst, met de verdere ontwikkeling van New Cairo, wat leefbaarder te maken is. Gezien de aanleg van die expressway zal dat wel niet in de mindset van de plannenmakers liggen.
Er is geen Streetview, maar er zijn wel wat foto's van New Cairo beschikbaar. Dat zie er al een heel stuk prettiger uit dan Cairo zelf.

In Mumbai in India heb je eenzelfde situatie; de voorstad Navi Mumbai (vroeger in het Engels ook wel bekend als New Bombay) is een stuk ruimer opgezet en is veel beter leefbaar. Naar onze standaarden nog steeds vrij druk natuurlijk, maar als je zou moeten kiezen om ergens te wonen, dan toch echt liever in de nieuwe stad.

Wat beelden van New Cairo:

https://www.google.nl/maps/@30.0443342, ... 704!8i4352
https://www.google.nl/maps/@30.0425,31. ... 376!8i2688
https://www.google.nl/maps/@30.0219612, ... 912!8i3456
https://www.google.nl/maps/@30.0065762, ... 776!8i4488
https://www.google.nl/maps/@29.999569,3 ... 376!8i2688
https://www.google.nl/maps/@29.9999547, ... 704!8i4352
https://www.google.nl/maps/@29.9882237, ... 704!8i4352
https://www.google.nl/maps/@30.0555222, ... 192!8i4096

Het zijn misschien geen westerse standaarden, maar dit ziet er gelijk al een heel stuk leefbaarder uit dan de beelden van Cairo in dat filmpje. Ik vermoed wel dat het voornamelijk de hogere middenklasse en hogere klasse zijn die in zulke satellietsteden wonen: de mensen met een goede baan bij een groter (internationaal) bedrijf. En vermoedelijk ook wel veel expats, want als je als westerling voor je werk naar Cairo moet verhuizen, dan is dit waarschijnlijk een plek waar je wel wil wonen.

Van andere voorsteden zijn wat minder beelden beschikbaar, maar ook Sheik Zayed City en 6th of October City lijken in ieder geval een stuk leefbaarder dan Cairo zoals in dat filmpje, vooral Sheik Zayed City ziet er ook niet onaardig uit. 6th of October is meer een typisch Arabische stad die niet enorm rijk is; niet de plek waar je als westerling zou willen wonen, maar het kan zeker slechter:

https://www.google.nl/maps/@30.0618993, ... 704!8i4352
https://www.google.nl/maps/@29.9855492, ... 264!8i5632
https://www.google.nl/maps/@29.9757423, ... 680!8i3840
https://www.google.nl/maps/@29.9639213, ... 240!8i5120
https://www.google.nl/maps/@29.9708127, ... 728!8i3950

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [ET] Egypte

Bericht door CasablancaMarocco » wo 13 mei 2020, 19:07

Wat foto's van mijn laatste vakantie in Egypte (2017)
Ik was toen 8 dagen in Hurghada, een toeristische badplaats.

We bezochten per taxi een koptische kerk, behalve de toeristische boulevard heeft de stad naar mijn idee niet echt een 'vakantie gevoel' , ik was dat zelfde jaar in Santa Maria, een klein kustplaatsje in Kaapverdië (Sal), en dat was voor mij een veel betere ervaring, in Egypte zijn ze vrij agressief in het verkopen van spullen.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [ET] Egypte

Bericht door nederland24 » ma 18 mei 2020, 14:47

Ik denk dat luchtvervuiling met de bijbehorende gevolgen voor de volksgezondheid in deze steden ook een gigantisch probleem moet zijn. Veel voertuigen zonder roetfilters of katalysatoren met veel verkeersopstoppingen. Bovendien zal de aanwezige industrie en bedrijvigheid waarschijnlijk ook niet super schoon zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » ma 18 mei 2020, 14:51

In Cairo regent het bovendien bijna nooit, dat is ook niet goed voor de luchtkwaliteit. Een probleem is de ongereguleerde industrie: Cairo also has many unregistered lead and copper smelters which heavily pollute the city. The results of this has been a permanent haze over the city with particulate matter in the air reaching over three times normal levels.

Er zijn ook waardes van stoffen als lood in de lucht die in Europa niet eens meer relevantie hebben, maar in Cairo nog voor serieuze gezondheidsproblemen zorgen.

Plaats reactie