[ET] Egypte

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » wo 10 jun 2015, 14:12

Rond Cairo wordt een ongeveer 400 kilometer lange ringweg gebouwd met 2x4 rijstroken. Ongeveer de helft is nu opengesteld aan de zuid/oostkant van Cairo.

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [ET] Egypte

Bericht door RSK » wo 10 jun 2015, 14:20

Dat is best lang, als het een perfecte cirkel was, zou de diameter 127km bedragen. Is zo'n grote ringweg wel efficiënt, of wordt hij eigenlijk meer aangelegd voor doorgaand verkeer tussen uithoeken van het land waar nu nog geen verbinding tussen is?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » wo 10 jun 2015, 14:50

Het is nu vooral bedoeld voor doorgaand verkeer tussen de landsdelen. Op termijn zijn er echter enorme uitbreidingsplannen van Cairo, met enorme nieuwe steden die nabij de nieuwe ringweg komen te liggen. Er moet zelfs een nieuwe hoofdstad komen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Proposed_n ... l_of_Egypt

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » vr 06 nov 2015, 17:11

In oktober 2011 is de 306 kilometer lange 'Cairo - Asyut Expressway' gereedgekomen. Men noemt het ook wel de Upper Egypt Freeway, maar er is erg weinig Engelstalige informatie te vinden, afgezien van wat Amerikaanse studies uit de jaren '80.

Deze snelweg is veel moderner dan veel andere 'snelwegen' in Egypte. De gehele route is met 2x3 rijstroken uitgevoerd, en voert over een volledig nieuw tracé en is dus niet de verdubbeling van een bestaande weg zoals veel andere snelwegen in Egypte. De route voert door de woestijn en heeft ruim opgezette aansluitingen. Na bijna elke aansluiting is er wel een verzorgingsplaats. De snelweg heeft ook een brede middenberm. Het is een tolweg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: [ET] Egypte

Bericht door nielske1990 » vr 06 nov 2015, 19:14

^^ Dat is een aardig karwei geweest, maar dan wel overkill 2x3 en geen fatsoenlijke pechstrook... :facepalm:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Brandjuh
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 18:47
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: [ET] Egypte

Bericht door Brandjuh » vr 06 nov 2015, 19:32

^^
Ik dacht precies hetzelfde :lol:

Ben trouwens ook benieuwd of ze langs heel het traject ook zendmasten neerzetten. Je zult er maar staan met pech met die ene auto per uur.
Carcams: FineVU CR500HD + CPL + GPS / DOD LS430W / Mini 0801
Youtube & Vimeo
Freelance Persfotograaf in het bezit van PPK/LPK

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » vr 06 nov 2015, 19:36

nielske1990 schreef:geen fatsoenlijke pechstrook... :facepalm:
Ik denk dat je er een beetje te veel met een Nederlandse bril naar kijkt. Nergens ter wereld zijn vluchtstroken zo breed als in Nederland. Hier is een vluchtstrook van 2,5 meter toegepast, dat is in een groot deel van de wereld heel normaal.

2x3 is misschien wel wat oversized. De snelweg loopt zo ver van de Nijl af dat het alleen interessant is voor echt lange-afstandsverkeer tussen Cairo en Asyut / Assiut. 2x2 was denk ik ook wel adequaat geweest, alhoewel ze in Egypte de laatste jaren wel meer heel brede snelwegen hebben aangelegd. Zo is de Regional Ring Road van Cairo met 2x4 rijstroken uitgevoerd en is de Cairo - Alexandria Desert Road recent uitgebreid naar 2x4 rijstroken plus frontage roads. Egypte heeft wel 90 miljoen inwoners.

Brandjuh
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 18:47
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: [ET] Egypte

Bericht door Brandjuh » vr 06 nov 2015, 19:40

^^
Ergens is het ook wel slim dat ze alvast extra asfalt leggen. Dan hebben ze in ieder geval al genoeg ruimte gereserveerd voor de groei. Ik ben een aantal keren in Egypte geweest, tussen de 1ste en 2de keer dat ik er was zat ongeveer 1.5 jaar tussen, maar was de Hurghada al gruwelijk veel groter geworden. Als ze met dat tempo doorgaan dan zal dat straks wel nodig zijn, mits andere steden natuurlijk ook zo aan het groeien zijn.
Carcams: FineVU CR500HD + CPL + GPS / DOD LS430W / Mini 0801
Youtube & Vimeo
Freelance Persfotograaf in het bezit van PPK/LPK

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » vr 06 nov 2015, 19:53

Inderdaad, in de woestijn ten westen en oosten van Cairo is de laatste 15 jaar echt vele honderden km² nieuwe woonwijken en stadsdelen gebouwd. Tot vrij recent hield Cairo 20 kilometer buiten het centrum op. Nu gaan voorsteden door tot meer dan 50 kilometer uit het centrum. Alleen al de 6th of October City is een nieuwe stad van 20 x 20 kilometer. De bevolkingsgroei is ook absurd, in 2000 had het land 63 miljoen inwoners nu zit men tegen de 90 miljoen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » za 07 nov 2015, 15:17

De Regional Ring Road moet 403 kilometer lang worden. Volgens mij is dat de langste functionele ringweg ter wereld. Momenteel is 267 kilometer opengesteld.

De Regional Ring Road rond Cairo ter hoogte van de Cairo - Suez Road:
Afbeelding

Geen idee wat hier staat. Lijken afstanden tot kruisende snelwegen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » za 07 nov 2015, 16:07

Er is echt veel in het Egyptische wegennet geïnvesteerd de laatste 5 - 10 jaar.

Grote projecten;

* Aanleg Regional Ring Road. Momenteel is daar 267 kilometer van opengesteld met 2x4 rijstroken. Geplande lengte 403 kilometer.
* Aanleg Cairo - Red Sea Road. Een nieuwe snelweg met 2x3 rijstroken over 107 kilometer. Opengesteld in 2005 en was de eerste moderne snelweg van Egypte.
* Aanleg Cairo - Asyut Expressway. Een nieuwe snelweg met 2x3 rijstroken van 306 kilometer lengte. Voltooid in 2011.
* Verbreding Cairo - Alexandria Desert Road. Dit deel was oorspronkelijk naar 2x2 verbreed, later naar 2x4 substandaard, maar de laatste jaren zijn volwaardige aansluitingen en frontage roads aangelegd.
* Verbreding Cairo - Suez Road. Ongeveer 20 kilometer aan de oostkant van Cairo is naar 2x5 rijstroken verbreed in 2015.
* Verbreding Cairo - Ismailia Desert Road. Tussen 2012 en 2015 is 35 kilometer vanuit Cairo naar 2x5 rijstroken verbreed. Bovendien zijn U-turns in de middenberm vervangen door flyovers.
* Circa 2008 opende een nieuwe bypass van Tanta met 2x3 rijstroken en ongelijkvloerse aansluitingen.
* In 2008-2009 zijn delen van de Cairo Ring Road verlegd of verbreed naar 2x4 rijstroken. Ook is het sluitstuk aangelegd bij Giza op viaducten.
* momenteel wordt een nieuwe autosnelweg aangelegd tussen Cairo en Banha in de Nijldelta. Deze moet de oude dual carriageway van Cairo naar Tanta (deels?) vervangen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [ET] Egypte

Bericht door Vinny » za 07 nov 2015, 17:33

Dat was dan ook hard nodig. Ik hoop alleen dat ze niet vergeten dat de infrastructuur ook onderhouden moet worden. In 2001 ben ik in Egypte geweest en de kwaliteit van het asfalt was over het algemeen dramatisch slecht. Verder hoop ik ook dat de rijstijl van de weggebruikers er op vooruit gaat. Rondrijden in Caïro was een soort "Egyptische roulette" geworden. Daarnaast (maar dat staat eigenlijk los van het wegennet) maak ik me zorgen over de zelfvoorzienendheid van het land. 90 miljoen inwoners is simpelweg te veel om alle mensen te voorzien van basisvoorzieningen. Dan krijg je dus toenemende armoede, sociale ongelijkheid en maatschappelijke onrust met kans op revoluties en terroristische aanslagen..., we hebben dit bijvoorbeeld een eeuw geleden gezien in Rusland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [ET] Egypte

Bericht door Coen Tunnel » za 07 nov 2015, 19:58

Chris schreef:De Regional Ring Road moet 403 kilometer lang worden. Volgens mij is dat de langste functionele ringweg ter wereld. Momenteel is 267 kilometer opengesteld.
De Grand Contournement de Paris is nog langer. Nu functioneert dat niet echt als een ringweg van de stedelijke agglomeratie, daarvoor ligt die weg er te ver van af, maar de delen van de route worden wel gebruikt door doorgaand verkeer om het stedelijke gebied van Parijs te vermijden. Er zijn bijvoorbeeld ook Nederlanders en Belgen die over de A29 en A28 via Rouen en Le Mans naar het zuiden afzakken in plaats van via Parijs.
Vinny schreef:Dat was dan ook hard nodig. Ik hoop alleen dat ze niet vergeten dat de infrastructuur ook onderhouden moet worden. In 2001 ben ik in Egypte geweest en de kwaliteit van het asfalt was over het algemeen dramatisch slecht.
In 2001 betaalden we nog met guldens, kenden we het Ziekenfonds nog, was Wim Kok premier van Paars II en stonden tot 11 september de Twin Towers nog fier overeind en hadden we van een oorlog tegen terrorisme nog nooit gehoord.

Kortom, er kan heel wat veranderen in 14 jaar tijd. ;) Hoe langer geleden iets is, hoe minder relevant het is om met een toenmalige situatie te vergelijken. Wat ik nu op die foto's zie, dat ziet er gewoon goed uit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [ET] Egypte

Bericht door Vinny » zo 08 nov 2015, 10:04

Als iets nieuw is, ziet het er altijd goed uit. Egypte is een derde wereldland en daar is volgens mij nog steeds geen einde aan gemaakt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [ET] Egypte

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 nov 2015, 17:34

^^ Derde Wereldland? Het begrip 'derde wereld' dateert uit de Koude Oorlog en hield in eerste instantie de landen in die niet gebonden waren aan het kapitalistische danwel communistische machtsblok. Daarna werd het gebruikt voor ontwikkelingslanden. De VN en het IMF kwalificeren Egypte bij de opkomende en ontwikkelingseconomieën, maar niet de minst ontwikkelde, en daarmee dus feitelijk in de 'tweede wereld'.

Er zit echt een enorm verschil tussen een land als Egypte en landen als Ethiopië, Somalië, Congo, Niger, Tsjaad, etc.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » zo 08 nov 2015, 17:45

Dat zie je ook wel af aan het wegennet. Het mag wellicht verouderd en vaak matig tot slecht onderhouden zijn, in Egypte heb je overal geasfalteerde wegen waar mensen wonen. In de landen die Coen Tunnel noemt zijn vaak maar een handjevol geasfalteerde wegen. Het verschil Egypte - Sudan is bijvoorbeeld ook erg groot.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [ET] Egypte

Bericht door Vinny » zo 08 nov 2015, 19:46

Maar met Sudan noem je ook een land :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [ET] Egypte

Bericht door marcel » zo 08 nov 2015, 20:09

Ik heb vorig jaar een groot aantal panoramio foto's bekeken en het ziet er over het algemeen redelijk uit.

Een paar voorbeelden (ik zocht vooral wegnummering maar ben daar toch niet veel verder mee gekomen):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze hebben soms een rode streep (zoals Nederland een groene?)
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » zo 08 nov 2015, 20:14

Ik weet niet precies waar deze foto is, maar in elk geval niet in de regio waar de '11' aangegeven zou staan. De 11 loopt van Cairo naar Alexandria (via de Desert Road).
SPOILER: TOON

Afbeelding
Egyptische nummering wordt schijnbaar sporadisch aangegeven. Kaarten zijn vaak niet eenduidig. Zo wordt op OSM bijvoorbeeld de Highway 1 verder verlengd van Alexandria naar de Libische grens, terwijl dat op andere kaarten als de Highway 55 wordt aangegeven. Het zou mooi zijn als er Street View komt.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [ET] Egypte

Bericht door marcel » zo 08 nov 2015, 20:18

Locatie zie http://www.panoramio.com/photo/85473618

Inderdaad heb ik de nummering die op borden staat nog nooit op een kaart gezien (op papier of internet).
Daarom heb ik ook al die panoramio foto's bekeken.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [ET] Egypte

Bericht door marcel » zo 17 jan 2016, 20:32

Ik heb nog vele duizenden foto's meer bekeken met niet al te veel resultaat, maar ik ben nu eindelijk in staat het systeem enigszins acceptabel te beschrijven op mijn site:

https://sites.google.com/site/roadnumbe ... ries/egypt

Egypte is het enige land ter wereld waarvan ik voor de huidige wegnummering noch een papieren kaart noch enige informatie op internet kan vinden en mijn beschrijving uitsluitend op foto's gebaseerd is (ik heb zelfs een Arabisch sprekende collega gevraagd het uit te zoeken, zonder resultaat).

Het omgekeerde komt uiteraard veel meer voor: landen waar wegnummering op bijna alle kaarten maar (waarschijnlijk) nooit op borden staat, of ik heb nooit een foto van een bord met die nummering kunnen vinden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [ET] Egypte

Bericht door Vinny » di 26 jan 2016, 23:00

In 2001 ben ik in Egypte geweest en toen een heel eind over woestijnwegen gereden met minibusjes. Ik kan me herinneren dat er toen wel wegnummering op wegenkaarten stond, maar niet op de bewegwijzering. Toen was er ook nog geen kleurenkermis: alles stond in witte of goudgele letters op een blauwe achtergrond. Op de hectometerpaaltjes werd teruggeteld naar de "Tunnel A.H.". Dat zal me altijd bijblijven.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ahmed_Hamdi_Tunnel
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » di 12 apr 2016, 14:33

Vanaf Cairo naar het westen is een nieuwe snelweg met 2x4 rijstroken in aanleg. Op Google Earth is hiervan 80 kilometer te zien tot de nieuwe beelden eindigen. Ik weet niet waar de snelweg heen gaat, verder naar het westen is alleen woestijn. Misschien dat het afbuigt naar El Alamein aan de kust.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [ET] Egypte

Bericht door Willem » di 12 apr 2016, 19:11

Caïro breidt zich in die woestijnrichting sterk uit. Misschien is de weg al voorbereid op een nog verdere westelijke uitbreiding van de stad.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » di 19 apr 2016, 17:38

Ik heb nog een nieuwe snelweg gevonden in de woestijn. Deze verbindt de Nijlvallei met de Rode Zee. Alleen het oostelijke deel is zichtbaar op de satellietbeelden.

Afbeelding

Satellietbeelden (oost naar west)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » vr 22 apr 2016, 17:56

In Egypte is nog een nieuwe snelweg in aanleg, een 39 kilometer lange route van Cairo naar Banha. Dit is een schakel tussen de Ring Road en de Regional Ring Road. De snelweg loopt parallel aan de dual carriageway die de Cairo - Alexandria Agricultural Road heet.

Kaart
Afbeelding

1. De aansluiting op de Cairo Ring Road.
Afbeelding

2. In de noordelijke voorsteden
Afbeelding

3. Een tolstation even ten noorden van Cairo
Afbeelding

4. Het noordelijk einde op de Regional Ring Road bij Banha.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » za 30 apr 2016, 21:39

In Egypte lijkt op dit moment honderden kilometers nieuwe autosnelweg aangelegd te worden. Dit zijn allemaal autosnelwegen op een nieuw tracé. Tevens zijn de laatste jaren ook de grote wegen vanuit Cairo significant gemoderniseerd en verbreed. De Cairo - Alexandria Desert Road is naar 2x4 rijstroken plus parallelwegen verbreed. Ook is de Cairo - Ismailia Desert Road naar 2x4 rijstroken verbreed. Tevens zijn veel substandaard elementen zoals U-turns en right in, right out-aansluitingen vervangen door moderne aansluitingen. Er is dus een grote modernisatieslag gaande in Egypte.

De Regional Ring Road rond Cairo.
Afbeelding

Nieuwe snelweg die de kustweg vervangt ten zuiden van Aïn Sokhna.
Afbeelding

Nieuwe snelweg naar Port Said.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » do 04 aug 2016, 22:06

De Regional Ring Road ten zuidwesten van Cairo. Misschien de eerste snelweg met 2x4 rijstroken waarvan het tracé verlaten is? (abandoned highway)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [ET] Egypte

Bericht door Snelwegenkenner » do 04 aug 2016, 22:16

Egypte heeft nog een lange weg te gaan qua ontwikkeling (zie de afgedankte flats in Cairo) en wegen. Maar dit is wel een goed teken lijkt me. :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » di 15 nov 2016, 16:48

Ik kwam dit wegenplan tegen. Ik kan de legenda niet lezen, maar dunne groene lijnen zijn bestaande wegen. Je kan ook de Regional Ring Road van Cairo herkennen, die is inmiddels voor tweederde voltooid (Het noordelijk deel door de Nijldelta is nog in aanbouw). De afbeelding dateert van 2014 en is dus al 2 jaar oud.

Afbeelding

Plaats reactie