[KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Rene » wo 24 dec 2008, 14:29

Als je nog tijd hebt voor het maken van een paar fotootjes, dan houden we ons aanbevolen ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door duikgek89 » do 25 dec 2008, 4:01

Ja dat is ook de bedoeling. Het is er tot nu alleen niet van gekomen.
Maar ik ben hier nog wel even, en wil nog wel een aantal foto's maken. :)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door duikgek89 » ma 02 mar 2009, 15:10

Het is in December niet meer gelukt, heb afgelopen week een paar foto's gemaakt met de telefoon. Het is dus geen superkwaliteit, maar het is tenminste iets. Ik had wel een camera bij, maar volle batterijen zijn dan meestal ook handig. De andere dagen heb ik zelf gereden en in Almaty waag ik me er niet aan om onder het rijden foto's te maken. Overigens opvallend rustig op de meeste foto's. Als je dat zo ziet zou je niet zeggen dat het elke ochtend en avond een drama is.

Link naar het album: klikkerdeklik
SPOILER: TOON

Afbeelding
Al-Farabi, oostelijke richting, rechtsaf gaat naar Baganashil. Let op de verkeersborden hoog naast het verkeerslicht. Merk bovendien op dat aan de andere kant van de kruising de paal van het verkeerslicht wat aan die kant staat nog te zien is. Er staan echt twee twee verkeerslichten per richting, dat is steeds even wennen. Vmax op deze weg is afwisselend 80 en 60. Op 1 plaats meer naar het westen ook 40 vanwege een school en een zebrapad.

Afbeelding
Nog steeds Al-Farabi, oostelijke richting. In de verte zie je wat nieuwe hoogbouw. Die witte auto rechts staat daar geparkeerd (nee dat is geen grap!). Gelukkig treed de politie daar tegenwoordig tegenop in de vorm van opladen en afvoeren.

Afbeelding
Al-Farabi, Oostelijke richting. Je ziet daar nieuwe gebouwen. Onder andere een financieel centrum. Dit is vlakbij de kruising met Seifulina.

Afbeelding
De Afrit naar Furmanova. De witte borden zijn straatnaamborden. Op de afrit mag je maar 40. Het bord 40 staat te vroeg waardoor mensen al op de hoofdrijbaan af gaan remmen omdat de afrit een melkkoe is van de verkeerspolitie ([Gajisznik] of iets dergelijks genoemd). Vooraankondiging van de afrit is er niet duidelijk. Bij de vorige afrit staat er dan wel een bord dat de Furmanova rechtdoor is, en heel klein de afstand, maar dat ben je voorbij voor je het in de gaten hebt. Op de paal staat een bord "pas op tunnel" en een bord met een hoogte beperking van 5,0 meter.

Afbeelding
De afrit naar Dostyk. Deze afrit is ook 40. Men is daar bezig om de sneeuw van de weg of op de weg te scheppen. Je leest het goed, op de weg scheppen kan ook, want dan smelt het door de auto's. Uiteraard wordt dat niet beter beveiligd dan deze mensen een oranje hesje te geven. Borden staan er niet.
Rechts is "Rits Palace" of "Risk Palace" of iets dergelijks met daarin onder andere een simpele speelhal in het midden en een "Gros" supermarkt. In de verte op de berg zie je de TV-toren.

Afbeelding
En rechtsaf de Dostyk op richting Medeo (schaatsbaan) en de Shymbulak (skigebied). Op de Kruising die je ziet zijn duidelijk de twee verkeerslichten voor dezelfde richting te zien. De borden hangen hoog boven de weg. Merk op dat aan hetzelfde portaal ook reclame wordt opgehangen.

Afbeelding
Vmax 40 voor een Zebra bij een school en overstekende kinderen, net na de bocht. Daar hangen ook een snelheidscamera's.

Afbeelding
We gaan langzaamaan de stad uit en rijden naar boven (zuiden). 2*2 zonder middenberm. Merk op dat in de verte rechts een auto geparkeerd staat...

Afbeelding
Een zebrapad op een 1*4 weg. Na de zebra wordt de weg een brede tweestrooksweg. Dat is overigens niet te zien aan borden, dat merk je aan de (soms slecht zichtbare) lijnen en de breedte van de weg.

Afbeelding
Medeo is nog 5km rijden. Die tractor heeft een schuif voorop en een veegapparaat achteraan. Daarmee maken ze de wegen "schoon". De schuif is uiteraard nuttig. Het vegen betwijfel ik, naar mijn idee wordt het dan alleen maar gladder.

Afbeelding
Hier moest je milieuheffing betalen voor de weg naar de Medeo en de Shymbulak. Vroeger stond rechts, ongeveer bij dat blauwe bord, een houten hokje. Daar moest je dan 1 muntje kopen voor 250KZT (toen ongeveer 1,50€). Dat muntje moest je dan verderop aan een kerel geven die hem in het gleufje deed waardoor de slagboom open ging. Uiteraard was het te moeilijk om hem er zelf in te gooien. En het was ook niet mogelijk om in een keer 10 muntjes te kopen zodat je niet telkens hoefde te stoppen en uit te stappen bij dat hokje.
Tegenwoordig hebben ze het verandert. Er staat een nieuwe slagboom voor in en uit, en een stopbord. Er staan ook automaten. Waarschijnlijk moet dat een systeem worden waarbij je betaalt aan de hand van de doorgebrachte tijd. Uiteraard werkt dat niet, en nu hoef je dus alleen te stoppen, een paar tellen te wachten en dan kun je verder rijden. De slagboom staat gewoon open. Stop je niet dan zetten ze je aan de kant. Wat dan de consequentie is weet ik niet.
Merk ook de 20kmh limiet op die erg vroeg staat. Aan de andere kant staat deze ook, hoog, net na een bocht, achter een paar takken. Daar staat nog weleens politie om je zo geld afhandig te maken. Grapje heeft mij in December 2000KZT gekost omdat ik het bord te laat zag, en in het 20 stuk afremde van 40 naar 20 (12 euro of iets dergelijks).

Afbeelding
Hier zijn we door de poort en rijden verder naar boven.

Afbeelding
We rijden naar boven. Het zonnetje lijkt erdoor te komen, boven is het mooi weer.

Afbeelding
En een bus. Aan de rechterkant zie je een bushokje.

Afbeelding
Nog steeds onderweg naar boven.

Afbeelding
Achter die wanden rechts zijn ze een terminal voor een gondelbaan aan het bouwen. De weg naar boven wordt namelijk steeds drukker. We hebben ook twee keer in de file gestaan, eerst mochten we boven niet van de parkeerplaats af omdat er sneeuw lag, men ging eerst die sneeuw ruimen. Later mochten we toen een voor een weg. Een paar dagen later sneeuwde het weer, en toen kwamen we tijdens het afdalen een file tegen. Daar zat weinig beweging in. Het was toen ook vrij glad... Bovendien is boven de parkeerruimte een beetje aan de krappe kant in het weekend. Goede zaak dus dat ze die gondelbaan bouwen.

Afbeelding
Net ietsjes verder. We komen in de buurt van Medeo.

Afbeelding

Afbeelding
Schaatsbaan Medeo. Vergane Sovjetglorie. Ooit een hele snelle hoogland baan. Tegenwoordig een berg oude troep. Ze zijn het complex nu wel aan het renoveren en verbouwen voor de Aziatische olympische spelen in 2011.

Afbeelding
En wij gaan verder naar de Shymbulak, hier worden de wegen wat smaller en gaat het wat meer klimmen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het zonnetje komt er steeds meer door (Lees: wij komen wat meer boven de wolken en de smog). Mooie dag om te skiën.

Afbeelding
Op de muur een afbeelding van de Aziatische olympische spelen. "Aziada 2011"

Afbeelding

Afbeelding
Het gaat hier meer omhoog dan dat het lijkt op de foto. De Zebra ligt tussen twee trappen, samen hebben die trappen een bepaalde betekenis. Wat weet ik niet precies.

Afbeelding
Hier mag je maar 20kmh, en het is vlak. Hier worden vaak trouwfoto's gemaakt, en rechts achter de bomen kun je lopen en de bergen bekijken.

Afbeelding
Verderop zie je de weg lopen langs de bergen.

Afbeelding
Bij die rare knik houdt de achterlijke Vmax van 20kmh op.

Afbeelding
En we gaan weer een paar meter omlaag, om verderop verder te klimmen.

Afbeelding
Links een bushokje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier zit een raar gat in de weg met een scherpe bocht. Je krijgt een korte afdaling, een behoorlijke bocht naar links, een steilere afdaling en een blinde bocht naar rechts om vervolgens steil omhoog te klimmen.

Afbeelding
Het gaat hier aardig omhoog...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En weer mag de auto behoorlijk aan de bak...

Afbeelding
Linksboven zie je een mast voor de nieuwe gondelbaan.

Afbeelding

Afbeelding
En we zijn nog steeds behoorlijk aan het klimmen.

Afbeelding

Afbeelding
Maar we zijn er bijna.

Afbeelding
In de verte achter de bocht naar links licht de parkeerplaats.

Afbeelding
Op de terugweg op de Al-Farabi. Rechts staan wat auto's geparkeerd en zie je een afrit.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Wimpie24 » zo 08 mar 2009, 16:26

Ik heb het land net op Google Earth wat afgespeurd en vooral de omvang en het verschil in landschap en klimaten is indrukwekkend. Als de Eu dat land ooit kan inlijven (over 50 jaar?) dan hebben ze een grote troef in handen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Palance » zo 08 mar 2009, 18:26

Inlijven? Laat Borat het maar niet horen. :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door duikgek89 » zo 08 mar 2009, 21:37

Borat kijk ik niet, en wil ik ook niet kijken. Er zijn in Kazachstan zeker een aantal dingen die anders kunnen, en er worden zeker domme dingen gedaan. Maar om het land te denigreren is echt niet terecht. Het is een prachtig land, met een prettige bevolking (uitgezonderd een hoop nieuwe rijken, dat zijn net varkens).
Overigens zie ik het niet gebeuren dat ze het inlijven bij de EU. Het is grotendeels Azië... Bovendien moeten ze dat helemaal niet willen. Ze hebben olie genoeg om dingen te bouwen waar geld mee te verdienen is. Helaas is er nu helemaal geen geld meer. Maar dat zal met een paar jaar wel beter worden, en dan zou men de olie-inkomsten goed moeten investeren. Nu hebben ze er alleen maar dingen mee gebouwd voor de show.

Ik ben alleen in en om Almaty geweest en pakweg 200km naar het oosten (Sharyn canyon) en ook pakweg 200km naar het westen (Kurday, grens met Kyrgizië) vanuit Almaty. Bovendien nog 70km naar het Noorden (kapshagai). Maar ik zou graag nog een toer door het hele land maken, maar voordat je alles gezien hebt... Dan ben je wel even bezig...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Palance » ma 09 mar 2009, 6:37

Hoe weet jij dat Borat denigrerend is over Kazachstan als je de film niet kijkt/wil kijken? :dontknow:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door duikgek89 » ma 09 mar 2009, 15:37

Van wat ik zo gehoord heb. Oke, voor een goede mening zou ik hem zelf moeten kijken, daar heb je gelijk in. Maar ach, als een film een land zomaar mag denigreren zonder te kijken dan mag ik de film ook denigreren zonder te kijken. :shutup:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Alfa » wo 01 apr 2009, 0:41

Borat is niet in Kazachstan opgenomen maar in ... Roemenië, en de taal die ze onder elkaar praten is een soort Jiddisch als ik mij niet vergis. Borat heeft evenveel met Kazachstan te maken als Wilders met GroenLinks.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door duikgek89 » wo 01 apr 2009, 1:02

Ik weet dat Borat nep is, maar het is wel degelijk bedoelt om Kazachstan en inwoners belachelijk te maken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Palance » wo 01 apr 2009, 7:39

Ah, Roemenië dus. Ik had aan de huizenbouw al gezien dat het op de Balkan moest zijn, en de muziek was ook eerder Balkan dan Cetnraal-Aziatisch..
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Wimpie24 » wo 01 apr 2009, 14:28

De scenes van Borat die zich in Kazachstan afspelen zijn zo over the top dat het duidelijk is dat je die niet serieus moet nemen, het grootste deel van de film dat zich in de VS afspeelt aan de andere kant, is wel duidelijk kritiek op de bekrompenheid van de Amerikaanse samenleving.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Willem » wo 01 apr 2009, 20:05

Dat een komiek als Borat een onderwerp zoekt om zich te profileren begrijp ik. Hij moet zich tenslotte verkopen.

Alleen helpt hij op deze manier het imago van een land waar verder niets op tegen is (Kazachstan) om zeep. Daar moet je wel mee uitkijken.
We zouden ook niet blij zijn als Borat Nederland had uitgekozen als onderwerp van zijn grappen....

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door duikgek89 » do 02 apr 2009, 1:44

Ach ik weet wel beter. Het is dat in Nederland de studies en banen beter zijn anders had ik al lang in KZ gewoond. :shutup: Hoewel het daar zeker niet allemaal geweldig is ben ik veel liever daar als hier. :oops:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Wimpie24 » do 02 apr 2009, 15:52

^^
Ik denk dat je op dit moment in Nederland toch beter afbent dan in Kazachstan.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door duikgek89 » do 02 apr 2009, 22:09

Financieel wel, daar ligt de hele economie op z'n gat met die crisis. Maar ergens verwacht ik dat ze na die crisis een flinke ontwikkeling gaan doormaken op een andere manier als voorheen. Men zou alleen de olie inkomsten beter moeten investeren. Maarja, de olieprijs is laag dus de regering heeft geen geld, de banken hebben ook geen geld meer, dus voorlopig wordt er niks geïnvesteerd.

In KZ zijn leningen met effectieve rentes van maar liefst 20% of meer geen uitzondering. Ik weet zelfs iemand die, naar wat we later hebben uitgerekend, effectief 40% rente betaalt! De armen zijn dom genoeg om daar in te trappen en de rijken harken zo nogal wat geld bij elkaar.

Bovendien zijn de huizenprijzen veel en veel te hoog. Als je in Amsterdam of omgeving een huis vind voor zeg 750.000 euro dan vraagt men in Almaty voor een huis met evenveel ruimte en luxe, maar dan slecht gebouwd en maar half afgewerkt rustig 2 miljoen dollar. Prijzen van een paar duizend dollar per vierkante meter komen daar voor, en dat moet uiteraard terug. De president schijnt ook gezegd te hebben dat de huizenprijs in Astana maximaal 800 dollar per vierkante meter mag zijn, en in Almaty 1000 dollar per meter. Ik weet zo uit m'n hoofd even geen actuele getallen van huizen die te koop staan, maar iedere keer als je het hoort val je achterover van verbazing.
Uiteindelijk verbetert dit vanzelf wel omdat met die crisis ook de rijken geld verliezen. Dan moeten ze wel verkopen en dan komen er zoveel dure huizen op de markt dat de prijs wel moet zakken.

Ja en gezondheidszorg is ook niet alles, al zit er in Almaty wel een goede international SOS kliniek.

Maar daar staat ook een hoop tegenover. Goed eten (behalve schaap dan, dat lus ik niet), vriendelijke open mensen, in de stad is alles te vinden wat je wilt (nouja drop niet, hagelslag lukt af en toe nog bij interfood), en op eventjes rijden van de stad zit je in een werkelijk prachtige natuur wat nog niet allemaal volgebouwd is.
Mocht ik daar een goede baan met westers salaris aangeboden krijgen dan zit ik meteen in het vliegtuig, daar hoef ik dan echt niet lang over na te denken.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Wimpie24 » do 02 apr 2009, 23:01

Willem schreef:Dat een komiek als Borat een onderwerp zoekt om zich te profileren begrijp ik. Hij moet zich tenslotte verkopen.

Alleen helpt hij op deze manier het imago van een land waar verder niets op tegen is (Kazachstan) om zeep. Daar moet je wel mee uitkijken.
We zouden ook niet blij zijn als Borat Nederland had uitgekozen als onderwerp van zijn grappen....
En met de VS mag dan wel gelachen worden?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Palance » vr 03 apr 2009, 7:42

Ik denk dat ik juist wel zou moeten lachen om een Borat-achtige film over Nederland. Het kan nooit eens kwaad om jezelf een spiegel voorgehouden te worden. Laat zo'n film maar komen!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Wimpie24 » vr 03 apr 2009, 18:47

^^
That's the spirit.
Die film van Borat was zo overdreven dat het van elk land wel grappig zal zijn .
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door marcel » za 04 apr 2009, 11:44

duikgek89 schreef:Bovendien zijn de huizenprijzen veel en veel te hoog. Als je in Amsterdam of omgeving een huis vind voor zeg 750.000 euro dan vraagt men in Almaty voor een huis met evenveel ruimte en luxe, maar dan slecht gebouwd en maar half afgewerkt rustig 2 miljoen dollar. Prijzen van een paar duizend dollar per vierkante meter komen daar voor, en dat moet uiteraard terug.
In Amsterdam is een paar duizend dollar per vierkante meter toch ook normaal? Wel had ik verwacht dat Kazachstan veel goedkoper zou zijn.
In Zürich liggen de prijzen trouwens tussen 5000 en 10000 euro per vierkante meter.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door duikgek89 » za 04 apr 2009, 15:33

marcel schreef:
duikgek89 schreef:Bovendien zijn de huizenprijzen veel en veel te hoog. Als je in Amsterdam of omgeving een huis vind voor zeg 750.000 euro dan vraagt men in Almaty voor een huis met evenveel ruimte en luxe, maar dan slecht gebouwd en maar half afgewerkt rustig 2 miljoen dollar. Prijzen van een paar duizend dollar per vierkante meter komen daar voor, en dat moet uiteraard terug.
In Amsterdam is een paar duizend dollar per vierkante meter toch ook normaal? Wel had ik verwacht dat Kazachstan veel goedkoper zou zijn.
In Zürich liggen de prijzen trouwens tussen 5000 en 10000 euro per vierkante meter.
Ik weet het zo concreet niet precies, maar de huizen daar zijn echt zwaar overpriced. Overigens kan het zijn dat ik me met Amsterdam vergist heb, daar zijn de huizen namelijk ook duur in vergelijking met de rest van Nederland. Maar als je in andere Nederlandse steden gaat kijken en de huizen vergelijkt met huizen daar dan is Almaty nog duidelijk veel te duur. Maar, niet alleen dat prijs per meter is hoog, dat is namelijk nog niet het ergste, maar als je ziet hoe slecht (afgewerkt) de huizen zijn... Enkele voorbeelden van een nieuw huis:

-Langs de deur waait de kou zo naar binnen, geen enkele fatsoenlijke afsluiting. In de zomer met 35 - 40 graden is dat niet zo erg, maar in de winter met -10 a -15 in de nacht gaat er zo wel veel energie verloren.
-Sloten van de deuren werken maar half
-Er zitten gewone draden in de muur, geen goede (enkele draad) koperdraden in pvc maar gewoon een simpel snoertje.
-Men heeft in de huiskamer 3 gedeeltes met verlichting, telkens een gewone lamp en wat spotjes. Bij de ene kun je niks dimmen, bij de andere kun je alleen de spots dimmen en bij de laatste kun je alleen de gewone lamp dimmen
-wc op warm water aansluiten lukt ook
-Buitenshuis bij de gasleiding lekt gas
-Radiatoren zitten niet goed, als je de verwarming aan zet dan zijn sommige ruimtes net een sauna, terwijl andere plaatsen in huis ijskoud blijven.
-Douchecabines met slechte afvoer
-In badkamer op plafond smeerwerk wat niet bestand is tegen vocht

Zo kun je nog wel even doorgaan. Ga je in een ander huis kijken kom je ook weer allemaal van die dingen tegen. De meeste zijn weliswaar geen grote dingen, maar alles bij elkaar opgeteld...

edit:
Schiet me nu te binnen, er zijn genoeg huizen met van 4000 a 5000 dollar per meter. Veel te veel voor Almaty.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door duikgek89 » di 23 jun 2009, 2:15

Ik heb vernomen dat de huizenprijzen flink omlaag zijn gegaan, maar dat kan ook niet anders met de huidige economie.

Maar goed, ik zit me te vervelen en ben op Youtube een mooi filmpje tegen gekomen van de Al-Farabi. Wie die figuren in die BMW zijn weet ik niet, maar ik heb wel zo'n vermoeden dat er een voor mij bekende auto voorbij komt. :shutup:
Ze rijden over de Al-Farabi, de verkeerslichten waar het filmpje begint is als ik het goed zie de afslag naar Baganashill. Hij eindigt bij de afslag naar de Dostyk, en daar draait hij dan over de weg heen en gaat rechts een kleinere straat in waarvan ik de naam niet weet.
Link
Deze is ook wel leuk, Furmanova, Kabanbai Batir, Abelai Gana. Overigens ken ik ook deze figuur niet. Het is wel een typisch voorbeeld van de zoon van een "nieuwe rijke".
Link

Maar laten we eerlijk zijn, op de bovenste twee filmpjes leek het allemaal best wel aardig geregeld en best netjes. Maar ook dit is Kazachstan:
Link

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Rene » vr 12 mar 2010, 14:01

[url=http://www.telegraaf.nl/buitenland/6267462/__Dammen_in_Kazachstan_storten_in__.html?p=12,1]Telegraaf.nl[/url] (12-3-'10) schreef:Dammen in Kazachstan storten in

ALMA ATA - Duizenden mensen in Kazachstan zijn geëvacueerd nadat twee grote dammen bij de stad Almaty het hadden begeven. Er is een onbekend aantal slachtoffers gevallen, meldde het ministerie van Noodsituaties in het Centraal-Aziatische land vrijdag. Drieduizend inwoners van een plaatsje ten noorden van de grootste stad van het land werden donderdag geëvacueerd nadat een dam van een groot waterreservoir was ingestort. De kolkende watermassa overstroomde het plaatsje. Elders begaf een dam het onder de druk van smeltwater na zware sneeuwval. Ruim achthonderd mensen die in gevaar dreigden te komen, werden geëvacueerd.

Door overstromingen stortte ook een brug langs een belangrijke verkeersader van Almaty richting het noorden van het land in. Honderden reddingswerkers zijn naar de rampplek gestuurd

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Chris » vr 12 mar 2010, 14:06

ALMA ATA - Duizenden mensen in Kazachstan zijn geëvacueerd nadat twee grote dammen bij de stad Almaty het hadden begeven.
:roll:

De stad heet Almaty sinds 1993.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Chris » za 29 mei 2010, 15:15

Большая Алматинская кольцевая автомобильная дорога

De Большая Алматинская кольцевая автомобильная дорога, afgekort БАКАД (vertaling: Grote ringweg van Almaty) is een nieuwe ringweg om Almaty die momenteel in aanleg is. De ring wordt 65 kilometer lang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Coen Tunnel » za 29 mei 2010, 18:39

Chris schreef:
ALMA ATA - Duizenden mensen in Kazachstan zijn geëvacueerd nadat twee grote dammen bij de stad Almaty het hadden begeven.
:roll:

De stad heet Almaty sinds 1993.
In het Nederlands mogen beide benamingen gebruikt worden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Alfa » vr 10 sep 2010, 21:15

Chris schreef:
ALMA ATA - Duizenden mensen in Kazachstan zijn geëvacueerd nadat twee grote dammen bij de stad Almaty het hadden begeven.
:roll:

De stad heet Almaty sinds 1993.
Alma-Ata is het officiële door de Taalunie erkende Nederlandse exoniem.

De hier getoonde foto's stellen mijn beeld over Kazachstan in positieve zin bij. Het ziet er een vrij modern land uit. Al besef ik dat dit waarschijnlijk enkel in de hoofdstad en in Alma-Ata geldt.

Ik heb trouwens nooit begrepen waarom de hoofdstad van het qua klimaat relatief milde Alma-Ata naar het in de de woestijn gelegen, in de winter ijskoude Astana moest verplaatst worden. Ik denk dat de regeringslieden niet al te blij waren dat ze moesten verhuizen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Chris » vr 17 sep 2010, 20:37

De eerste keer dat ik snelwegbewegwijzering met bijbehorend A-nummer zie. De normale A-nummers zijn ex-sovjetnummers met minimaal 3 cijfers. Deze is duidelijk daar niet op gebaseerd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Chris » vr 17 sep 2010, 20:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rob
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 19:23

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Rob » za 23 okt 2010, 15:06

Die Groene borden zijn veel beter :top:

Plaats reactie