[KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Willem » za 23 okt 2010, 22:18

Het is een weg die uitnodigt om het gas eens flink diep in te trappen: drie rijstroken, amper bochten en weinig verkeer in een nogal vlak landschap.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door mavas » zo 24 okt 2010, 11:00

^^ En dan de rechterrijstrook wel gecombineerd uitvoeren :neenee:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Snelwegenkenner » ma 01 nov 2010, 15:19

Hoe staat het met de wegenprojecten in Kazachstan?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Chris » za 09 apr 2011, 17:44

Kazachstan heeft een nieuwe A-nummering ingevoerd. Ik heb de lijst opgenomen in de wegenwiki.

http://www.wegenwiki.nl/Kazachstan#Nieuwe_wegnummering

Zo te zien gaat het enkel om de Sovjet A-nummers die na 1991 in Kazachstan kwamen te liggen. De M-nummers blijven hetzelfde, zo lijkt het. De nummering lijkt sequentieel te zijn toegepast, lagere nummers in het oosten, hogere in het westen. Voor zover ik op foto's heb gezien wordt alleen de A1 al daadwerkelijk aangegeven.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door nederland24 » za 09 apr 2011, 18:34

Wat is straks dan nog het verschil tussen de M- en de A-nummers. De A-nummers worden namelijk ook als autosnelweg uitgevoerd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Chris » wo 23 nov 2011, 13:11

A1 Astana - Petropavlovsk

Wat foto's van de A1 (op veel kaarten nog aangegeven als A343)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Snelwegenkenner » wo 23 nov 2011, 17:32

De wegen en de bewegwijzering zien er daar niet verkeerd uit. :)

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Groningen » wo 23 nov 2011, 20:00

^^ ...maar de olie komt daar dan ook royaal de grond uit spuiten.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Snelwegenkenner » wo 23 nov 2011, 20:07

Ben benieuwd hoe het daar zal gaan als de olie niet meer belangrijk voor ons zal zijn.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door nederland24 » do 24 nov 2011, 19:07

Ook op Google Maps gebruiken ze ook nog de oude wegnummering.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door HAFRABAisfun » wo 28 dec 2011, 13:54

Ik dacht dat ze geen snelwegen hadden in kazachstan, duidelijk verkeerd gedacht...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door duikgek89 » do 19 jan 2012, 23:42

Wel heel lang geleden dat ik hier was zeg...
nederland24 schreef:Wat is straks dan nog het verschil tussen de M- en de A-nummers. De A-nummers worden namelijk ook als autosnelweg uitgevoerd.
Onderscheid vind je niet in type weg. (hoogstens in het belang van). De weg van Almaty naar Taldykorgan is tot Kapchagai ook 2x2 en is een A2nogwat. Wel de levensgevaarlijke variant met rechtstreekse aansluitingen en omkeerpunten zonder opstelplaats. De M39 Almaty - Korday (220km was dat zo uit het hoofd) heeft goed wegdek en is tot ongeveer 50 kilometer buiten Almaty 2x2. Een heel eind verder gaat het een beetje omhoog en omlaag en daar heb je hier en daar een inhaalspoor voor vrachtwagens.
Heb ik ook ooit ergens fotos van gepost (even geleden...).
Het stuk Merke - Taraz - Shymkent is op een paar kleine stukjes na gewoon een 2 strooks weg. Op grote stukken wel vrij breed. Wegdek was toen niet zo slecht, maar weet niet hoe dat nu is.
De M32 Shymkent - Turkistan is ook twee strooks. Niet zo breed als de M39 en er zaten stukken bij waar je je stuur goed vast moet houden... Het stuk Aralsk - Aktobe schijnt nog veel slechter te zijn met grote stukken onverhard, maar dat heb ik niet met mijn eigen ogen gezien.
Snelwegenkenner schreef:Ben benieuwd hoe het daar zal gaan als de olie niet meer belangrijk voor ons zal zijn.
Als Nazarbaev klaar is met sim-city spelen dondert de boel in elkaar vrees ik. Er wordt weinig aan alternatieven gewerkt. Wel is er redelijk veel graan.
HAFRABAisfun schreef:Ik dacht dat ze geen snelwegen hadden in kazachstan, duidelijk verkeerd gedacht...
Die weg is de eerste snelweg in Kazachstan en is nog niet zo lang open. Vmax schijnt 150 te zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Coen Tunnel » do 19 jan 2012, 23:52

duikgek89 schreef:Wel heel lang geleden dat ik hier was zeg...
Welkom terug! :D

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door duikgek89 » vr 20 jan 2012, 0:34

Dankjewel :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Chris » vr 30 nov 2012, 21:28

Paar foto's van de A1.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Chris » di 02 jul 2013, 21:34

Deze maand is de aanleg van een 178 kilometer lange 2x2 snelweg begonnen tussen Temirtau en Astana. De snelweg moet in 2016 worden opengesteld.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Willem » wo 03 jul 2013, 14:16

Dat is zeker de eerste aanzet voor wat uiteindelijk een snelweg van Astana naar Alma-Ata moet worden?

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door nederland24 » wo 03 jul 2013, 15:46

Welk wegnummer krijgt deze nieuwe weg?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Chris » wo 03 jul 2013, 15:54

Ik denk dat het de M36 blijft. Bij de hernummering van 2011 zijn de M-nummers (die uit de Sovjettijd stammen) behouden gebleven.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Snelwegenkenner » wo 03 jul 2013, 16:11

De bewegwijzering en dan met name de nieuwe groene borden lijken op die van Oekraine.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Pino » zo 29 sep 2013, 9:33

^^ Een nogal verlate reactie ...

Het gaat uiteindelijk allemaal terug op gebruiken binnen de Soviet Unie, die grotendeels in stand zijn gebleven na de onafhankelijkheid van de verschillende staten. Van de landen die ik zo gezien heb, heeft alleen Estland tegenwoordig werkelijk afwijkende bewegwijzering. Die zijn over op een systeem dat een beetje lijkt op een mengeling tussen Finse en Zweedse bewegwijzering.

Als ik nog eens naar deze foto's kijk, valt mij op dat op de nieuwe Kazachse snelwegbewegwijzering kennelijk wegnummers worden gebruikt. Op de wegen die ik vorige week zag -de A2 tussen Bishkek en Almaty en wat wegen binnen Almaty zelf- zie je dat het wegnummer alleen wordt gebruikt voor indirecte verwijzingen.
Dat lijkt dan dus wel een positieve ontwikkeling. Van E-nummers dan weer geen enkel spoor. Het enige teken dat men in Kazachstan iets doet met het Verdrag van Genève zit in het feit dat de borden op de E-routes die we reden volledig waren uitgerust met borden in Cyrillische en Romaanse karakters, wat elders in Kazachstan lang niet altijd het geval lijkt te zijn. Sommige borden zijn dan drietalig: Kazachs, Russisch en Engels. De meeste plaatsnamen zijn echter identiek in het Kazachs en het Russisch, zodat op de borden uitsluitend een Cyrillische vermelding naast een Romaanse staat.

Anyway, in de spoiler een paar foto's van het eerste stuk A2 voorbij de Kirgizische grens. Verder richting Almaty wordt deze route 2x2 gelijkvloers, maar op de foto's is dat nog niet het geval. De route naar Bishkek staat in Almaty zelf trouwens nog indirect bewegwijzerd met het oude nummer M39. Voor het vervolg van de A2 richting het oosten wordt in Almaty wel al het nummer A2 bewegwijzerd. Wellicht is dit een soort transitie-fase? De foto's op volledig formaat en met lokatie op Panoramio.

Afbeelding
SPOILER: TOON

Vanuit Bishkek rijd je bij de Kazachse plaats Korday de grens over. Aan de andere kant van dat plaatsje kruis je de A2 (die aan de Kazachse kant van de grens richting westen loopt) en dat is vervolgens je route richting Almaty. Meteen bij het uitrijden van Korday een fijn mottobord. Aan het aantal controles (vaste en mobiele camera's) kon je zien dat men verkeersveiligheid tegenwoordig serieuzer neemt dan uit wat eerdere posts in deze draad lijkt te volgen.
Afbeelding

Na een korte klim over uitlopers van de Tien Shan gaan we weer omlaag en de route is uitgerust met een heuse noodstop voor vrachtwagens, in het Engels aangeduid met "emergency dead end". Volgens mij geen gangbare term in het Engels (al weet ik zo snel niet wat wel), maar de boodschap is duidelijk. De uitwijkmogelijkheid zie je nog net aan de linkerkant van de foto's. Die is niet helemaal conform de westerse standaard. Of het gebruik in China, for that matter.
Afbeelding

Een voorwegwijzer voor een kruising.
Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door nederland24 » zo 29 sep 2013, 19:24

Welke route heb je gereden? Dat moet een behoorlijk helse tocht zijn geweest.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Pino » zo 29 sep 2013, 21:20

^^ Gevlogen naar Ürümqi, met bussen in stapjes naar Korla, trein naar Kashgar en vanaf daar in een paar dagen naar Almaty met shared taxis. Vanaf daar terug gevlogen. De verplaatsingen waren soms lang, maar ze waren verspreid in de tijd en in stukjes geknipt. En de landschappen waren maar een deel van de reden waarom de tocht weliswaar zwaar was, maar zeker niet hels.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Chris » di 30 sep 2014, 17:49

Het Aralmeer is bijna helemaal verdwenen...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Chris » ma 11 jul 2016, 19:26

Forbes heeft een artikel over de Western Europe - Western China Expressway die door Kazachstan wordt aangelegd: http://www.forbes.com/sites/wadeshepard ... 3a2f4d2066

Wat quotes:

The Western Europe-Western China (WE-WC) Expressway, which will soon stretch from the port of Lianyungang, on the Yellow Sea in China, to the port at St. Petersburg, on the Baltic Sea in Russia, 8,445 kilometers away.

As of now, most of China’s US$600 billion of yearly trade with Europe is shipped by sea, but as demand for the premium electronics and other value added goods that China is now producing grows in Europe and demand for European agricultural products and luxury goods increases in China, so too does the demand for faster shipping options. Once completed, the WE-WC highway will allow products to be shipped from China to Europe in a mere ten days — or just five to seven days from Almaty to Warsaw. This is opposed to 30 to 50 days to ship between China and Europe by sea and twelve to fifteen days by rail. Along the entire highway from the Yellow Sea to the Baltic Sea there is only one single customs inspection, and that is at the Chinese border at Khorgos.

Construction on the WE-WC Expressway began in 2009 with an expected completion date in 2014. That didn’t happen. Although sections of the road have been put into service, the entire China to Russia swath isn’t expected to open until 2019-2020.

According to the World Bank, the new highway will improve transportation for half of Kazakhstan’s population.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Chrysa » ma 11 jul 2016, 21:01

Uit het artikel:
Afbeelding

Vreemde weg voor een :A1:, mag hopen dat dat tijdelijk is. Dat viaduct ziet er ook niet erg nuttig uit.

Gaat het hier over deze weg? Er loopt een aardig spoor naar het oosten, maar de omschrijving in het artikel is nogal vaag.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Chris » ma 11 jul 2016, 21:08

^^ De weg loopt door heel Kazachstan over meer dan 2.700 kilometer.

Er is een speciale website die regelmatig Engelstalige updates geeft: http://europe-china.kz/en

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Chrysa » ma 11 jul 2016, 21:55

Chris schreef:^^ De weg loopt door heel Kazachstan over meer dan 2.700 kilometer.
Ja, maar ik bedoelde de weg op de foto. Daar staat alleen dat het ten oosten van Almaty is.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door duikgek89 » ma 11 jul 2016, 22:47

Zo te zien parallel aan de oude weg naar de Chinese grens, al was die niet zo heel druk...

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 465
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door omNOMNOMNOM » wo 28 sep 2016, 15:50

Chrysa schreef:Uit het artikel:
Afbeelding

Vreemde weg voor een :A1:, mag hopen dat dat tijdelijk is. Dat viaduct ziet er ook niet erg nuttig uit.

Gaat het hier over deze weg? Er loopt een aardig spoor naar het oosten, maar de omschrijving in het artikel is nogal vaag.
Ik ben eind augustus van Almaty naar Sharyn Canyon gereden, en je kon nergens op deze weg met uitzondering van een kilometer of 20/30 rond Shelek. Daar werd namelijk de nieuwe weg aangelegd op hetzelfde tracé van de reeds bestaande weg. Ik geloof dat ik die foto herken en het daar in de buurt was, daar werd wel nog gewerkt met als gevolg dat de snelheid beperkt was. Er rijden zo te zien ook geen auto's aan de linkerkant, dat was toen ik er reed ook (nog) zo.

Plaats reactie