[GE] Georgië / Georgia

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door waldo79 » do 07 jun 2018, 15:17

Het valt me op dat er een uitgebreid wegennet is, maar dat de kwaliteit en staat van onderhoud sterk wisselt. Zorgelijk is dat in bruggen over cruciale rivieren vaak veel slijtage zit en dat de wapening regelmatig bloot ligt. Anderzijds zijn er frequent wegwerkzaamheden, die op een geheel eigen wijze plaatsvinden zonder fatsoenlijke afscheiding van het verkeer.

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door omNOMNOMNOM » za 09 jun 2018, 18:24

waldo79 schreef: ma 04 jun 2018, 5:20 Vandaag beweeg ik de stad uit richting een kloostercomplex op de grens met Azerbeidzjan en later door naar Kachetië (wijnregio). Ben benieuwd naar het wegennet wat ik ga zien en ervaren.

Later in de week gaat het noordwaarts naar de Jvaripas (2380 meter) voor een wandeling in de buurt van de Kazbeg (5047 meter).
In oktober was het laatste stuk van de weg van Tbilisi naar dat klooster (ik neem aan dat het David Gareja is) echt een totale nachtmerrie, echt een verschrikkelijk slechte weg. Ze waren toentertijd wel aan delen aan het werken, maar ik had niet de indruk dat dat op korte termijn veel zou verbeteren.

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door omNOMNOMNOM » za 09 jun 2018, 18:26

jelger schreef: za 21 okt 2017, 19:53 In Georgië is een nieuw meerjarenplan uitgekomen voor de infrastructuur. Vooralsnog alleen een pdf kaart.

Afbeelding

Een van de opvallendste dingen is het verbinden van drie toeristische trekpleisters in de Kaukasus met elkaar: Kazbeg --> Shatili (Khevsureti) --> Omalo (Tusheti). Deze 3 bestemmingen zijn alleen via aparte wegen te bereiken, en zijn dan een eindpunt waar vandaan je weer via dezelfde weg terug moet. Dit plan om deze drie te verbinden parallel aan de bergen leidt tot kritiek omdat dit de rust in met name Khevsureti en Tusheti zal verstoren. Er is tussen deze twee regio's wel een wandelroute, om van Shatili in Omalo te komen moet je een week wandelen. Dit wordt wel door bergwandelaars gedaan. Er is ook geen lokale vraag naar de weg, het is puur gedreven om toerisme aan te jagen.

Afbeelding

In een andere bergregio zijn er ook een paar opvallende ontsluitingswegen: van Mestia (Svaneti) naar Lentekhi (Racha - Lechkhumi), beide valleien met natuurschoon en toenemende eco-toerisme belangstelling (net als boven). En ook een weg van Ambrolauri naar Sachkhere.

Afbeelding

Tot zover de Georgië update!
Het zijn wel allemaal wegen in het grensgebied met Rusland, daar zit natuurlijk ook wel een strategische (defensie) gedachtegang achter. Niet in de laatste plaats omdat Russen nog wel eens graag ongevraagd in hun eigen voordeel met grenspaaltjes willen schuiven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Chris » ma 25 jun 2018, 22:11

Vandaag is een 18 kilometer lange super two opengesteld van de S2 langs de Zwarte Zeekust, van Kobuleti tot net ten noorden van Batumi. Het is de tweede fase van een hoogwaardige weg in dit gebied, in 2014 opende al het noordelijk deel van de bypass van Kobuleti.

Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » ma 25 jun 2018, 22:41

Goede zaak. De (oude) weg van Kobuleti naar Batumi is best leuk met mooie stukken, maar deze upgrade met een grote bypass was echt nodig voor al het verkeer dat naar /van Batumi en de Turkse grens gaat.

Hieronder de oude weg in video (de laatste 4 minuten vanaf ca 7:15 einde van het eerste opgeleverde deel van de bypass)
SPOILER: TOON

Link

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door waldo79 » wo 27 jun 2018, 22:34

Ah, 2 weken geleden zag het er al naar uit dat een spoedige opening zou volgen.

Filmpje geeft een getrouw beeld van het verkeer in Georgië. Vooral die eindeloze lintbebouwing, Vlaanderen is er heilig bij :dyn_hyp:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » wo 27 jun 2018, 23:16

^^
Daarvoor kan je in de lintbebouwing van Georgië doorplanken. Gewoon met 80-100 km/h de auto's voor je door de bebouwing volgen. :dyn_hyp:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door waldo79 » vr 29 jun 2018, 7:29

En mocht een voorganger in de weg rijden, dan haal je die in ongeacht of er tegenliggers rijden. De tegenligger wijkt maar uit :yes:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » vr 31 aug 2018, 15:15

http://agenda.ge/en/news/2018/1817

Japan offers $343 million for Georgia’s East-West Highway
Japan will allocate about $343 million to help Georgia develop its major transport artery East-West Highway.
The money will be spent on constructing the 14km long Shorapani-Argveti section of the East-West Highway.
The agreement will be signed during the official visit of Japanese Minister of Foreign Affairs Taro Kono.
Kono will visit Georgia on September 4-5 and this will be the first high level visit from Japan.
Er zal volgende week vast meer over in het nieuws daar verschijnen.

Het gaat om de omlegging bij Zestafoni in de E60 tussen de plaatsen Shorapani en Argveta

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door waldo79 » za 01 sep 2018, 15:06

Mooi dat er geïnvesteerd wordt. Het stuk van Khashuri naar Zestafoni vond ik nu tijdrovend om af te leggen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » za 01 sep 2018, 20:33

Ik heb het stuk meermaals gereden, en het is echt een vervelend stuk. Op zich een mooie route door de Likhi bergen, maar lastig/listig inhalen. De Japanse bijdrage is echter slechts het stuk om Zestafoni heen, zoals ik het begrijp. Er zal daar een nieuwe brug over de rivier moeten komen, en afhankelijk van de gekozen verlegging (een redelijk bebouwd gebied) wellicht ook een of meerdere tunnels. Het bedrag vind ik namelijk vrij fors.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door waldo79 » zo 02 sep 2018, 9:39

Aan de kant van Khasuri is nog wel een quick-win te behalen door de snelweg door te trekken tot Surami. Aan de westkant naar Zestafoni zouden veel tunnels nodig zijn.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » zo 09 sep 2018, 21:02

Aan de grens met Rusland is in de Dariali Kloof een tunnel van 1,7 km geopend, ter hoogte van de Devdoraki Vallei. Dit is het grootste tunnel project in Georgië sinds de bouw van de Rikoti tunnel in het midden van het land in de jaren 50. De komende jaren zullen meer en langere tunnels gebouwd worden. De Dariali kloof kent veel aardverschuivingen met korte en lange onderbrekingen in de doorgang van het verkeer als gevolg, de enige route naar en van Rusland. In 2014 zorgde een verwoestende aardverschuiving nog wekenlange stremming van het verkeer en de verwoesting van de Georgische grenspost.

De bouw van de tunnel heeft ruim een jaar geduurd.

Noordelijke tunnel ingang
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zuidelijk portaal
Afbeelding

Dariali kloof tussen het noordportaal en de Georgische douane post
Afbeelding


Video van de oude weg.
SPOILER: TOON

Link
Laatst gewijzigd door jelger op do 11 mar 2021, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Chris » zo 23 sep 2018, 14:09

Vertigo plaatste deze foto op Skyscrapercity. Is 110 overal de maximumsnelheid op de Georgiaanse snelwegen?

Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » zo 23 sep 2018, 15:17

Ja, volgens mij wel. Maar zoveel echte autosnelweg is er niet. Dat zijn eigenlijk alleen delen van de Oost-West weg, van Tbilisi naar Kutaisi, Poti en Batumi. (E60 / E70)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 sep 2018, 15:33

Ik ben nergens hoger dan 110 km/u tegengekomen. Maar op de S1 van Tbilisi tot voorbij Gori gold eigenlijk overal buiten het stedelijk gebied van Tbilisi wel 110 km/u. Dat is overigens een prima moderne snelweg.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » zo 23 sep 2018, 15:50

Dat is denk ik het langste aaneensluitende stuk autosnelweg in Georgië. Het was ook het eerste stuk dat af was, zo medio 2009-2010.

Zo ziet het stuk Gori - Kaspi er uit. Het stuk tot aan Tbilisi is meer van hetzelfde. Opname 3 jaar geleden gemaakt.
Link

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » zo 23 sep 2018, 16:37

Chris schreef: zo 23 sep 2018, 14:09 Vertigo plaatste deze foto op Skyscrapercity. Is 110 overal de maximumsnelheid op de Georgiaanse snelwegen?
De jure ja, de facto wordt er zowel op de 1x2 stukken, als vooral ook op de 2x2 stukken beduidend harder gereden. Gevoeld was de S1 net een stuk Duitse Autobahn zonder limiet. :mrgreen: Ergens staat er wel een vaste flitspaal op de snelweg, maar die wordt groots 2x aangekondigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » zo 23 sep 2018, 17:09

Dat kan ik bevestigen. Met (Georgische) vrienden in zomer 2015 naar noordwesten van land geweest, een lang familieweekend in Svaneti (berg) provincie. Op verschillende stukken ver boven de 110 aangetikt, maximaal ergens 170. :nuts: Terug gelukkig wat rustiger aan kunnen doen, we reden alleen terug. :doei:

Vertigo
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 23:38

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Vertigo » zo 23 sep 2018, 21:35

Een paar weken geleden in Georgië (en Armenië + Nagorno Karabach) rondgereden met een huurauto. Veel wegfoto's heb ik niet, maar een paar observaties:
De Georgian Military Highway naar Kazbegi en de Russische grens ligt er tegenwoordig keurig geasfalteerd bij. De vorige keer dat ik er reed (in 2013) was het nog een bij vlagen slechte dirt road. Nu een keurige asfaltweg met véél toeristisch verkeer (en ook heel veel toeristische restaurants/koffietentjes/souvenirstalletjes etc langs de weg). Alleen het gedeelte vlak voor de Russische grens is nog heel slecht, maar daar wordt aan een nieuwe tunnel gewerkt.
Afbeelding

Vanuit Kazbegi naar het klooster boven de stad wordt gewerkt aan een nieuwe asfaltweg. Je kunt nu schijnbaar over een tijdelijke weg rijden, maar die werd zo slecht dat we maar rechtsomkeert hebben gemaakt.
Afbeelding

Op de terugweg was een auto tegen een vrachtauto geknald. Grote chaos als gevolg, met auto's die door de steile berm er voorbij probeerden te komen. Opvallend hoe snel en hoe veel politie ter plaatse was. Na circa 40 minuten werd de verongelukte auto weggereden en konden we verder...
Afbeelding

Een stukje Nederland in Georgië: deze overwegen zijn door Vialis geleverd en doen vrij Nederlands aan (let op het Andreaskruis...)
Afbeelding

En in Batoemi doen de bushaltebordjes vrij Nederlands aan...
Afbeelding

Vanuit Armenië naar Georgië via Akhkerpi. Het plan was eigenlijk om via Alaverdi te rijden, maar die weg bleek dicht vanwege werkzaamheden (zo begreep ik, Дорога не работает, zei een agent toen ik die kant op wou rijden...). De weg tot de grens in Armenië was prima. De weg na de grens in Georgië werd een ontzettend slechte dirt road. Was blij dat ik een auto met hoge ground clearance had, want er zaten gaten in waar je niet vrolijk van werd... Na een kilometer of 20 werd de weg plots een stuk beter (=nette asfaltweg).
Afbeelding

Afbeelding

Vertigo
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 23:38

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Vertigo » zo 23 sep 2018, 21:37

Oh, haha, zie nu pas dat mijn eennalaatste foto al eerder hier geplaatst is. ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 sep 2018, 22:08

Vertigo schreef: zo 23 sep 2018, 21:35Vanuit Armenië naar Georgië via Akhkerpi. Het plan was eigenlijk om via Alaverdi te rijden, maar die weg bleek dicht vanwege werkzaamheden (zo begreep ik, Дорога не работает, zei een agent toen ik die kant op wou rijden...). De weg tot de grens in Armenië was prima. De weg na de grens in Georgië werd een ontzettend slechte dirt road. Was blij dat ik een auto met hoge ground clearance had, want er zaten gaten in waar je niet vrolijk van werd... Na een kilometer of 20 werd de weg plots een stuk beter (=nette asfaltweg).
Troost je, bij het andere alternatief via Gogavan-Guguti (Armeense M3/Georgische S6) is het precies hetzelfde verhaal, de eerste 15 km in Georgië is onverhard. En ik reed daar vorig jaar met mijn eigen (2WD) auto, nadat het de dag ervoor had geregend. Ik heb een uur over dat deel gedaan.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » zo 23 sep 2018, 22:13

Vertigo schreef: zo 23 sep 2018, 21:35 En in Batoemi doen de bushaltebordjes vrij Nederlands aan...
Dat zal mogelijk toeval zijn, maar ik kan bij gelegenheid wel eens vragen of er in de jaren na de Rozenrevolutie wat verNederlandst is op dit vlak.

Ten aanzien van bussen is dat een tijdlang wel geweest. Er is in 2004 een hele partij DAF/Den Oudsten streekvervoerbussen (o.a model B88, die vierkante doos, waar ik zelf veel in gependeld heb) van o.a. Centraal Nederland/Connexxion, ZWN, Hermes, NZH e.a. naar Georgië verscheept om dienst te doen in het stadsvervoer van Tbilisi. Dit was een project dat liep via de Nederlandse vrouw van de toenmalige Georgische President, en de bussen werden daarom ook wel "Sandra's bussen" genoemd. Er is nog wel wat verwijzing hiernaar te vinden op internet. https://www.alexmiedema.nl/2016/05/14/d ... i-deel-16/

Hier een eigen foto uit 2009.
Afbeelding
Vertigo schreef: zo 23 sep 2018, 21:35 Vanuit Armenië naar Georgië via Akhkerpi. Het plan was eigenlijk om via Alaverdi te rijden, maar die weg bleek dicht vanwege werkzaamheden
Zoals ik je laatst al zei (hier even voor andere lezers), als je via Sevan naar de Sadakhlo grensovergang wil, kan je gewoon de oostelijke weg over Voskepar langs de Azerbeidzjaanse grens rijden. Prima te doen, naar regionale standaarden. De weg over Alaverdi is blijkbaar voor lange duur dicht (van de winter ook). Alle Tbilisi-Yerevan taxibusjes en Marshrutka's rijden ook zo.

Vertigo
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 23:38

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Vertigo » zo 23 sep 2018, 22:59

jelger schreef: zo 23 sep 2018, 22:13
Vertigo schreef: zo 23 sep 2018, 21:35 En in Batoemi doen de bushaltebordjes vrij Nederlands aan...
Dat zal mogelijk toeval zijn, maar ik kan bij gelegenheid wel eens vragen of er in de jaren na de Rozenrevolutie wat verNederlandst is op dit vlak.
Dit lijkt me geen toeval, zeker aangezien de bordjes oorspronkelijk nog meer op de Nederlandse bordjes leken. (Bijv. het telefoonnummer onderaan werd vroeger weergegeven in vrijwel exact hetzelfde logo als toentertijd 0900 9292 bij ons).
jelger schreef: zo 23 sep 2018, 22:13 Ten aanzien van bussen is dat een tijdlang wel geweest. Er is in 2004 een hele partij DAF/Den Oudsten streekvervoerbussen (o.a model B88, die vierkante doos, waar ik zelf veel in gependeld heb) van o.a. Centraal Nederland/Connexxion, ZWN, Hermes, NZH e.a. naar Georgië verscheept om dienst te doen in het stadsvervoer van Tbilisi. Dit was een project dat liep via de Nederlandse vrouw van de toenmalige Georgische President, en de bussen werden daarom ook wel "Sandra's bussen" genoemd. Er is nog wel wat verwijzing hiernaar te vinden op internet. https://www.alexmiedema.nl/2016/05/14/d ... i-deel-16/

Hier een eigen foto uit 2009.
Afbeelding
I know, ik heb toen rond 2006 ook een (heel bescheiden) rol gespeeld in het project om het stadsvervoer in Tbilisi op een hoger plan te tillen(*). Volop Nederlands bussen in die tijd.

(*) Mijn deelproject ging over tarieven en ticketing. Er waren toen geen tickets in de bus; mensen betaalden contant achteraf. Er werd heel veel zwart gereisd en veel geld verdween in de zakken van chauffeurs. En het busbedrijf had geen flauw benul hoeveel mensen op welke lijnen reisden. Men droomde toen van een OV-chipkaart. Dat leek ons wat te hoog gegrepen; de Nederlandse bussen vielen van ellende uit elkaar, de remise stond op instorten en de paar computers die er waren draaiden nog op Windows 95. Dus wij adviseerden een papieren kaartsysteem, dat kort erna ook geintroduceerd was. Maar toen ik in 2013 weer naar Tbilisi ging stond ik redelijk versteld dat er inmiddels een chipkaartsysteem was ingevoerd... dat nog goed werkte ook!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 sep 2018, 23:04

jelger schreef: zo 23 sep 2018, 22:13Zoals ik je laatst al zei (hier even voor andere lezers), als je via Sevan naar de Sadakhlo grensovergang wil, kan je gewoon de oostelijke weg over Voskepar langs de Azerbeidzjaanse grens rijden. Prima te doen, naar regionale standaarden. De weg over Alaverdi is blijkbaar voor lange duur dicht (van de winter ook). Alle Tbilisi-Yerevan taxibusjes en Marshrutka's rijden ook zo.
Helemaal mee eens, dat is een heel behoorlijke weg. Alleen geeft het Nederlandse MinBuZa daar een negatief reisadvies voor (dat ik overigens heb genegeerd, het is een redelijk drukke dooorgaande weg):

Afbeelding

Vertigo
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 23:38

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Vertigo » ma 24 sep 2018, 0:19

Dat negatief reisadvies is uiteraard met een korrel zout te nemen. Ik heb bovengenoemde weg niet gereden, maar wel langs de oostkant van het Sevanmeer gereden waar ook een negatief reisadvies voor geldt. Niets aan de hand daar, behalve een vrij slechte wegkwaliteit. (En ik heb door Nagorno Karabakh gereden, waar ook een negatief reisadvies voor geldt. Ook dat is prima te doen - zal ik nog wel een verslagje over tikken hier).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 sep 2018, 14:52

^^ Ja, ik ben er ook geweest vorig jaar, heen vanaf Goris richting Stepanakert. Daar het visum gehaald bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarna nog Vank en Gandzasar bezocht, terug over de Sotk Pass richting Vardenis en westelijk langs het Sevanmeer naar de M4 en uiteindelijk weer naar Yerevan.

Het (mogelijke) probleem met Nagorno-Karabach is vooral dat de Nederlandse ambassade je daar niet mag helpen als je in de problemen komt. Een echt direct gevaar is er voor toeristen die binnen de gebaande paden blijven niet, maar je hebt altijd van die avonturiers die naar plekken in de buurt van de line of contact willen gaan, zoals Agdam. Daar ben ik niet geweest.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » do 24 jan 2019, 20:18

Zoals een enkeling van jullie allicht al heeft gezien, zit er mogelijk lichte beweging in het economisch openstellen van een tweetal extra overland routes van Rusland naar Georgië. Via zowel Zuid-Ossetie als via Abchazië.

https://eurasianet.org/georgia-moves-cl ... ith-russia
Georgia moves closer to transit deal with Russia
Tbilisi has set up a commission to implement a long-stalled deal with Russia to establish trade corridors through Abkhazia and South Ossetia. But political minefields lie ahead.

Maar zoals de intro al stelt, het is verre van een zekerheid. De oorsprong zit in de behoefte van Armenië voor een stabiele overland corridor door Georgië naar Rusland. Armenië zit in de douane unie met Rusland en kan dit nog niet optimaal benutten, en zit logistiek in de klem. Er is momenteel slechts 1 route door Georgië open, en dat is (route 1 in kaart) de Military Highway via Tbilisi naar Vladikavkaz over het centrale deel van de Kaukasus (grensovergang bij Mt Kazbeg / Zemo Larsi). Deze weg door de Dariali kloof kent veel stremmingen in met name deze kloof door aardverschuivingen en sneeuwval in de winter (o.a. rond wintersportgebied Gudauri). Stremmingen die soms dagen kunnen duren. Er worden inmiddels tunnels aangelegd op de meest kwetsbare stukken, maar dat is niet genoeg.

Momenteel is de administratieve (en de facto) grens van Zuid-Ossetie met Georgië-proper gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Er is 1 doorlaat voor lokale bevolking open, bij Akhalgori. Voor Abchazië geldt hetzelfde, de Enguri brug bij Zugdidi is de enige doorgang die open is, alleen voor voetverkeer.

Even rewind naar 2011, het jaar dat de grens bij Kazbeg weer open ging na 5 jaar. Mede door Armeense lobby. Het was het laatste volle jaar van de regering van toenmalig President Saakasjvili. De Amerikaanse regering van Obama wilde al vanaf het aantreden in winter 2009, toen het de "reset" met Rusland inzette na de oorlog in Georgië in 2008, Rusland de WTO binnenloodsen. Georgië zat daar al in, en legde een veto op die toetreding, o.a. vanwege die oorlog maar bovenal vanwege de Russische erkenning van Zuid-Ossetie en Abchazië, en de militaire bezetting door Rusland, alsmede de ontbrekende grenscontrole op de internationaal algemeen erkende buitengrens van Georgië.

Lang verhaal kort, er is uiteindelijk in 2011 een formule uitgewerkt waar alle partijen mee akkoord konden gaan, en Georgië het veto op WTO lidmaatschap van Rusland ophief: Een Zwitsers bedrijf zou de douane controle aan de buitengrens van Georgië bij de afscheidingsgebieden (dus hun grens met Rusland) op zich nemen. Dit is echter tot op heden nog steeds niet van de grond gekomen. Deze grenscontrole staat nu nog steeds centraal in de onderhandelingen tussen Rusland, Georgië en Armenië over de door met name Armenië gewenste terugval routes als de hoofdroute over Kazbeg dicht is.

De kans dat dit alsnog van de grond komt is zoals het artikel van Eurasianet illustreert, vrij klein, vooral ook omdat dit dossier een politiek en maatschappelijk mijnenveld is in met name Georgië. De regerende partij is niet het probleem, die heeft absolute macht en kunnen dit er zo doordrukken. Maar het is de maatschappij die hier nog erg gevoelig in staat. Vooral als men het gevoel krijgt dat de de facto autoriteiten van de afscheidingsgebieden teveel erkend worden.

Tegelijkertijd zijn er schoorvoetende bewegingen die dit proces nu meer kans van slagen geven dan een jaar of vier geleden.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 jan 2019, 0:23

^^
Ook al is het nog zo onzeker, het blijven wel zeer interessante ontwikkelingen. Of het ook echt "welkome" ontwikkelingen zijn durf ik niet te zeggen, schijnbaar is het dus niet de politiek, maar de bevolking/samenleving die de zaak kritisch ziet.

Vooral de route via Sochi en Abchazië is natuurlijk qua natuurverschijnselen vrij stabiel. Geen risico op rots- of sneeuwlawines. En ook de Roki-Tunnel zal desondanks wat risico op sneeuwlawines in de winter, toch een stuk beter begaanbaar zijn dan de Dariali kloof.

Wat mij wel opvalt: Is Armenië dan zulke vriendjes met Rusland? Dat ze sinds 2014 in een gezamenlijke douane-unie zitten, zegt al best veel. Eerlijk gezegd dacht ik dat Armenië meer op één lijn zat met Georgië. Toch lijkt me Georgië überhaupt geen kandidaat voor de douane-unie van Eurazië, eerder dat ze het liefste in de Europese Unie zouden bijtreden. Dat is een hele andere koers.

Zou dit hele verhaal dan betekenen dat Abchazië en Zuid-Ossetië dan ook de facto weer deel uitmaken van de douanezone van Georgië, terwijl ze min of meer 'de facto' zijn geïntergreerd in de douane-unie van Eurazië? Of hoe moet ik in toekomst dan een grenscontrole tussen Rusland en Abchazië en/of Zuid-Ossetië voorstellen? Dat je meteen al een stempel van Georgië in je paspoort krijgt incl. klaring van goederen? Of moet er op de de-facto-grens dan nog iets gebeuren? Ik vind het allemaal niet makkelijk om het me voor te kunnen stellen. Weliswaar niet echt vergelijkbaar, maar je hebt iets in die geest ook met Liechtenstein, hetgeen een douane-unie vormt met Zwitserland, maar tegelijkertijd ook lid is van de EER, wat het voor de Zwitserse douane aan de Oostenrijks-Liechtensteinse grens er niet bepaald makkelijker op maakt.
jelger schreef: do 24 jan 2019, 20:18 Voor Abchazië geldt hetzelfde, de Enguri brug bij Zugdidi is de enige doorgang die open is, alleen voor voetverkeer.
Zover ik weet kunnen Abchaziërs de verbinding met voertuig oversteken, alleen Georgiërs en overige nationaliteiten niet. Feit blijft wel dat vrijwel geen enkel voertuig de brug oversteekt. Toen ik op de grens in januari 2017 was, zag ik ook al geen auto over de brug rijden, alleen bij het eerste checkpoint snel de slagbomen voorbij racen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » za 26 jan 2019, 10:27

SnarfFlevoland schreef: za 26 jan 2019, 0:23 Wat mij wel opvalt: Is Armenië dan zulke vriendjes met Rusland? Dat ze sinds 2014 in een gezamenlijke douane-unie zitten, zegt al best veel. Eerlijk gezegd dacht ik dat Armenië meer op één lijn zat met Georgië. Toch lijkt me Georgië überhaupt geen kandidaat voor de douane-unie van Eurazië, eerder dat ze het liefste in de Europese Unie zouden bijtreden. Dat is een hele andere koers.
Ja, Rusland en Armenië zijn betrekkelijk "goede vrienden". Maar er zit wat recente (lichte) frictie lijkt het, met name van Russische kant. Dat heeft veel te maken met de fluwelen revolutie 3/4 jaar geleden, de verkiezingen recentelijk en daarmee het nieuwe leiderschap dat Armenië meer wil democratiseren (om het even algemeen te houden). De nieuwe premier, Pashinian, wil de banden met Rusland goed houden. Dat is ook logisch en terecht, gezien de historische, culturele en economische relaties. Niet alleen als het gaat om een douane unie, maar economisch in de brede zin. Armenië is ook afhankelijk van Russische militaire steun tegen Azerbeidzjan. Als Rusland om welke reden dan ook die steun in trekt dan is geen andere partij bereid daar in te stappen. Alleen dat al zegt genoeg over de mate waarin Armenië zichzelf dwingt tot en bindt aan goede relaties met Rusland. Bij het recente eerste officiële bezoek van Pashinian aan Moskou kreeg hij echter een wat lauwe douche. Armenië, dat totaal afhankelijk is van Russisch gas, krijgt een hogere gasrekening.

Armenië zit tegelijkertijd - in algemene zin - ook best op een lijn met Georgië. Zeker. Er spelen geen hete hangijzers tussen beide. Af en toe is er een kleine hik waar te nemen over de Armeense minderheid in Georgië, maar dat mag geen naam hebben. Het is Georgië dat met alle buren (behalve Rusland) - ook langs de Zwarte Zee kust - goede contacten onderhoudt. Het is het regionale bindmiddel. Armenië is naast de weg ook afhankelijk van Georgische havens voor de aan- en afvoer van goederen.

Beide landen respecteren elkaar ook als het gaat om de (economische) samenwerkingsverbanden die ze aangaan. Georgië is al decennia lang EU en NAVO georiënteerd (hechtere economische of veiligheidssamenwerking met Rusland geleide organisaties is een absolute no-no in Georgië, en zou een politiek-electorale doodzonde zijn - de maatschappij steunt het gewoonweg niet met zeer overtuigende cijfers). Bij Armenië ligt dat dus wat complexer. Het wil wel meer economische interactie met de EU, maar zet daar de relatie met Moskou boven. Dat zag je ook toen in najaar 2013, een kleine 2 maanden voor Oekraïne, Armenië bedankte voor het traject naar het associatieverdrag. Moskou gaf een signaal af in Yerevan, en dat was genoeg. Ik vermoed dat Armenië de testcasus was voor de echte kluif (Oekraïne), om de EU reactie te testen. Die viel Moskou niet tegen.

Na een afkoelingsperiode en het inzicht dat de Euraziatische Economische Unie ook niet alles is voor ze, heeft Armenië het traject met de EU weer opgepakt, en is het uit 1994 stammende PCA verdrag vervangen voor een nieuw CEPA verdrag (eind 2017). Een soort van DCFTA "light". (DFTA is de vrijhandelscomponent van het associatieverdrag dat met Geo, Oekr en Mold is gesloten).

Over deze thema's en de regionale complicaties heb ik precies een jaar geleden een studie/werkbezoek afgelegd en met diverse maatschappelijke en politieke vertegenwoordigers gesproken. Waar Armenië in praktische zin mee zit is het feit dat het geen directe landsgrens (of zeeverbinding) met Rusland heeft. Alles moet via Georgië dat een economische vrijhandelsrelatie met de EU heeft. Dat maakt het versoepelen van douane formaliteiten aan twee grenzen voor Armeense (bestemde) goederen gecompliceerd. Dit was een van de besproken thema's, en is ook iets dat binnen de EU opgepakt dient te worden (naar mijn mening).

Zeker met de economische blik van Armenië richting (meer) Europese samenwerking is het zoekende naar een meer hybride vorm van economische samenwerkingsverbanden. Het wil de relatie met Rusland niet op het spel zetten, tegelijkertijd meer met de EU doen. Dat schuurt momenteel te veel. Niet alleen geopolitiek, maar ook verdragsinhoudelijk.
SnarfFlevoland schreef: za 26 jan 2019, 0:23 Zou dit hele verhaal dan betekenen dat Abchazië en Zuid-Ossetië dan ook de facto weer deel uitmaken van de douanezone van Georgië, terwijl ze min of meer 'de facto' zijn geïntergreerd in de douane-unie van Eurazië? Of hoe moet ik in toekomst dan een grenscontrole tussen Rusland en Abchazië en/of Zuid-Ossetië voorstellen? Dat je meteen al een stempel van Georgië in je paspoort krijgt incl. klaring van goederen? Of moet er op de de-facto-grens dan nog iets gebeuren?
Dit zijn precies de knelpunten. De beide regio's hebben al een douane "unie" met Rusland. Daar zou dan een streep doorheen gaan. Het zou voor de regio's een (mentale) stap terug zijn. Ongeacht hoe je verder over het bestaansrecht van deze regio's en hun staatkundige toekomst denkt. Het idee van de (private) Zwitserse douane controle is dat dit een neutraliteit moet bieden, maar tevens voor de Georgiërs de erkenning genereert van hun buitengrens die gecontroleerd wordt door een partij die hun douane criteria hanteert en die ze daarop vertrouwen.

Het brede probleem is dat er internationaal geen antwoord is hoe om te gaan met dergelijke regio's die een eenzijdige afhankelijkheidsrelatie hebben en niet in staat zijn met de buitenwereld te interacteren, behalve met of via de patroon. In Europa zijn inmiddels teveel van dergelijke juridische, bestuurlijke, zwarte gaten.

Plaats reactie