[GE] Georgië / Georgia

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door marcel » za 25 feb 2017, 11:58

Coen Tunnel schreef:^^ http://www.npo.nl/reizen-waes/VPWON_1261123

Vermoedelijk wel alleen vanuit Nederland (danwel met een Nederlandse VPN), en pas na de uitzending van komende vrijdag.
Vanuit Zwitserland komt inderdaad een mededeling 'Voor deze aflevering geldt een rechtenbeperking. Het is daarom niet toegestaan om vanaf uw geografische locatie naar deze aflevering te kijken.'

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » ma 27 feb 2017, 8:54

^^
Heb inmiddels de uitzending gezien. Via de website van VRT kan je de aflevering met account ook vanuit het buitenland bekijken.

Overigens wordt in de uitzending gedaan alsof het dorpje "Adishi" dat Tom Waes in Savenetië bezoekt een heel eind over een zand/grindweg met één paar rijsporen is, maar dat valt wel mee. Ik ben er zelf erg vlakbij geweest, maar kort voor Adishi links omhoog gegaan naar het skigebied van Tetnuldi. In de winter bestaan de wegen - zelfs naar het skigebied - maar uit één paar rijsporen in de (dikke lagen) sneeuw. Zonder 4x4 ben je er absoluut verloren, maar met een goede terreinwagen en de nodige ervaring met rijden in de sneeuw en bergen, is het ook wel prima te doen. En voorbij Mestia heb je richting Adishi niet veel meer met steenslag te maken, terwijl je dit wel tussen Zugdidi en Mestia veel hebt.

Voor het skigebied is naar westerse maatstaven de toegangsweg natuurlijk rampzalig, maar men plant vanaf het huidige dalstation/beginpunt van het skigebied nog (meerdere) gondelbanen naar het dal, incl. geasfalteerde wegen ernaar toe. Het skigebied van Hatsvali - iets boven Mestia - heeft al een eigen geasfalteerde weg gekregen.

Maar goed, zolang überhaupt de hoofdtoegangsweg naar Mestia vanuit Zugdidi nog zo door steenslag, lawines e.d. wordt 'bedreigd' (netten, hekken e.d. tegen stenen en lawines zoals in de Alpen kennen ze daar niet) met een vrij slechte winterdienst, dan wordt het daar niet snel wat met vele wintersport toeristen, of ze moeten toekomstig allemaal met het vliegtuig naar Mestia komen.
jelger schreef:Wat ik van diverse monitors ter plekke begrepen heb is er geen sprake van echt "verplaatsen" van de grens buiten de lijn op de door Rusland erkende Sovjet kaarten. Als er een hek is geplaatst, dan kan het zijn dat dat hek een keer weer wordt verplaatst, en dat gebeurt dus ook, maar tot zover nimmer buiten de lijn die op de oude Sovjet kaarten staat. Dat laat onverlet dat er wel sprake is van een proces dat grote gevolgen heeft voor mensen die er wonen.
Aha, dat maakt een stuk duidelijk, evenals die toegevoegde foto's! :top: Desalniettemin blijft het heel apart. Maar goed, als ik daar een stuk grond zou hebben en ik heb m'n huis volgens de erkende Sovjet kaarten aan de verkeerde kant, dan zou ik alvorens de grens steeds verder verplaatst wordt al de benen nemen. Natuurlijk snap ik dat dit voor mensen die daar al jaren of generaties wonen erg lastig is, maar beter weg dan als Georgiër in Zuid-Ossetië vast zitten.
jelger schreef:De kans op oorlog vanuit Georgische kant is minimaal. Momenteel. (Niemand weet niet hoe het er over 20 jaar uitziet). Waar het em vooral in zit is de formalisering van de grens.
En vooral dat de grens potdicht zit en het eigenlijk niet mogelijk is om transit door Zuid-Ossetië te reizen. Alleen al voor het verkeer van/naar Rusland lijkt de Roki-Tunnel een welkome alternatief voor de Jvari Pass, welke af en toe ook nog wel eens door lawines of aardverschuivingen gesloten moet worden.
jelger schreef:Ondertussen hangt dat boven het hoofd van Georgië te bungelen. In Georgië zie je langzamerhand een detente politiek met Rusland aftekenen. Men is de gesloten deuren in Brussel zat (heeft het nog niet opgegeven).
In ieder geval krijgen de Georgiërs vanaf eind maart eindelijk hun visa-vrijheid voor de EU.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » ma 27 feb 2017, 9:51

SnarfFlevoland schreef: Overigens wordt in de uitzending gedaan alsof het dorpje "Adishi" dat Tom Waes in Savenetië bezoekt een heel eind over een zand/grindweg met één paar rijsporen is, maar dat valt wel mee. Ik ben er zelf erg vlakbij geweest, maar kort voor Adishi links omhoog gegaan naar het skigebied van Tetnuldi. ..... En voorbij Mestia heb je richting Adishi niet veel meer met steenslag te maken, terwijl je dit wel tussen Zugdidi en Mestia veel hebt.
De hoeveelheden steenslag die je tussen Zugdidi en Mestia tegenkomt vallen mee ten opzicht van wat er na Mestia komt. Dat er veel puin naar beneden komt, dat zeker.
De weg naar Adishi is dan ook slechts een doodlopende aftakking van de weg Mestia-Ushguli net bij het punt waar het goede stuk vanaf Mestia eindigt. De kleine 40 km naar Ushguli is vanaf deze splitsing onverhard, en Ushguli is niet het einde daarvan.

Maar goed, voor de show was het wel genoeg denk ik. :lol:
SnarfFlevoland schreef: Maar goed, zolang überhaupt de hoofdtoegangsweg naar Mestia vanuit Zugdidi nog zo door steenslag, lawines e.d. wordt 'bedreigd' (netten, hekken e.d. tegen stenen en lawines zoals in de Alpen kennen ze daar niet) met een vrij slechte winterdienst, dan wordt het daar niet snel wat met vele wintersport toeristen, of ze moeten toekomstig allemaal met het vliegtuig naar Mestia komen.
Je moet je bedenken dat het gebied nog in ontwikkeling is. Nog maar een jaar of 4-5 geleden was de weg Zugdidi naar Mestia onverhard.
Ze zouden inderdaad wat meer moeten doen aan bescherming.
SnarfFlevoland schreef: En vooral dat de grens potdicht zit en het eigenlijk niet mogelijk is om transit door Zuid-Ossetië te reizen. Alleen al voor het verkeer van/naar Rusland lijkt de Roki-Tunnel een welkome alternatief voor de Jvari Pass, welke af en toe ook nog wel eens door lawines of aardverschuivingen gesloten moet worden.
Klopt. Ook Armenië probeert die route open te krijgen. De Jvari pas niet eens het probleem, maar de Dariali Kloof bij Kazbeg. Daar zijn regelmatig zware aardverschuivingen die regelmatig de grens /weg blokkeren. De Armeense lobby heeft er voor gezorgd dat deze grens na jarenlange (politieke) sluiting weer open is gegaan. Maar de transport sector ziet zich geconfronteerd met regelmatige sluitingen en wil nu dus ook een route over Zuid-Ossetie via de Roki tunnel. Een discussie die vanuit Rusland en Armenië gestart is over renovatie en heropening van de spoorlijn Sukhumi - Zugdidi (via Abchazië dus) is stuk gelopen op de Abchazische en Georgische onwil. Azerbeidzjan ging zich toen ook roeren. Die heeft veel geld gestoken in het Georgische stuk van de nieuwe Baku - Tbilisi - Kars spoor verbinding als onderdeel van een handelsroute uit China.
SnarfFlevoland schreef:In ieder geval krijgen de Georgiërs vanaf eind maart eindelijk hun visa-vrijheid voor de EU.
Fingers crossed. Ik heb genoeg vertragingstactieken gezien op dit dossier dat ik er niet op gerust ben.
Pas als deze week het herziene suspension mechanism ook door de Europese Raad is goedgekeurd kan er echt feest gevoerd worden geloof ik.
Het visum vrij reizen voor Georgië dat al door EP is goedgekeurd kan alleen doorgaan als het nieuwe suspension mechanisme in werking is. Dat is een pre-conditie die als vertraging afgelopen jaar is toegevoegd.

edit: het lijkt allemaal groen licht te krijgen - de Europese Raad is akkoord met visum vrij reizen, er zal vandaag nog akkoord gegeven moeten worden op het suspension mechanism alvorens in de tteede helft van maart Georgiërs visum vrij kunnen reizen. :
http://www.consilium.europa.eu/en/press ... n-georgia/
Laatst gewijzigd door jelger op ma 27 feb 2017, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » ma 27 feb 2017, 10:48

jelger schreef:De hoeveelheden steenslag die je tussen Zugdidi en Mestia tegenkomt vallen mee ten opzicht van wat er na Mestia komt.
Maar dat is het verdere verloop naar Ushguli toch? Mij is in ieder geval op de weg naar Ushguli/Tetnuldi in de winter (behalve een dik pak sneeuw en mensen die zich daarin zelfs met 4x4 hadden vastgereden :lol: ) geen steenslag bekend. Wel op het stuk tussen Zugdidi en Mestia, waarvan vooral het stuk rondom Khaishi. Daar waren ook wat sneeuwlawines in de buurt naar beneden gekomen die wellicht ook de nodige stenen hadden meegenomen. Wellicht dat het qua steenslag in de zomer wat anders verdeeld is als in de winter (of een kwestie van geluk/pech).
jelger schreef:De weg naar Adishi is dan ook slechts een doodlopende aftakking van de weg Mestia-Ushguli net bij het punt waar het goede stuk vanaf Mestia eindigt.
...waarvan je in de winter overigens weinig van merkt. Zowel het goede wegdek als het puin zat toch onder een dik pak sneeuw.
jelger schreef:De kleine 40 km naar Ushguli is vanaf deze splitsing onverhard, en Ushguli is niet het einde daarvan.
Je kunt zelfs (met een goede 4x4) over een pas doorrijden totdat je in Tsageri uitkomt, vanwaar je via een 'betere' weg naar Kutaisi of Sestaponi kunt rijden, maar dat zal je ook wel weten neem ik aan. ;) Volgens de mensen van ons guesthouse was die verbinding in de winter echter dicht en van zeer slechte kwaliteit.

Waren er vroeger ook door mensen gebruikte passen van/naar Rusland die via Mestia verliepen? Qua wegen lijkt er niks te zijn.
jelger schreef:Je moet je bedenken dat het gebied nog in ontwikkeling is. Nog maar een jaar of 4-5 geleden was de weg Zugdidi naar Mestia onverhard. Ze zouden inderdaad wat meer moeten doen aan bescherming.
Dat snap ik. Het is alleen nog een lange weg voordat het massatoerisme er echt kan komen, zover de Svaneten en het land dit ook ooit daadwerkelijk willen. Vergeleken met Gudauri is het in Svanetië qua wintersport quasi uitgestorven. Voordat ik daar Europeanen echt vakantie zie vieren, moet er nog een hoop gebeuren. Wat ik dan wel weer goed vind (en misschien ook wel het beste instrument om makkelijk toeristen in de regio te lokken) is de nieuw gebouwde luchthaven en verder de nodige Marschrutka's die tussen Zugdidi en Mestia pendelen. Het aandeel dat zelf met de auto komt zal voorlopig (vooral in de winter) nog wel nihil zijn en blijven.
jelger schreef:De Jvari pas niet eens het probleem, maar de Dariali Kloof bij Kazbeg.
Ja precies, net als toen het oude grenscomplex aan de Georgische kant een paar jaar geleden verwoest was. Ik mag toch aannemen dat ze inmiddels met het nieuwe complex e.d. ook gedacht hebben aan het beveiligen van bergwanden?! Vanaf Stempansminda richting zuiden zag de vallei in mijn ogen er minder problematisch uit. En de noordkant van de Javri pas hebben ze toch al volgebouwd met lawinegallerijen (overigens met zeer slecht wegdek), waar in de zomer de weg eromheen loopt.

Loopt de Russische kant van de grens ook nog gevaar op dergelijke aardverschuivingen of is het probleem alleen aan de Georgische kant present?
jelger schreef:Een discussie die vanuit Rusland en Armenië gestart is over renovatie en heropening van de spoorlijn Sukhumi - Zugdidi (via Abchazië dus) is stuk gelopen op de Abchazische en Georgische onwil.
Opmerkelijk. Eigenlijk zou je denken dat Abchazië zeker sinds 2008 een soort vazalstaat van Rusland is geworden. Desalniettemin zou het voor alle partijen geloof ik beter zijn om de grenzen voor transitverkeer te openen. Zowel op de weg als voor het spoor, alhoewel het spoor rondom Zugdidi dan ook wel even gemoderniseerd mag worden. Ik vond de rails door Zugdidi er nogal ontzettend slecht uitzien.

Maar goed, laten we hopen dat de buurlanden van Georgië de ontwikkelingen m.b.t. verdere transitroutes kunnen begunstigen. De huidige 'onzekere' verbinding met Rusland is natuurlijk verre van optimaal.

Is overigens de grensovergang tussen Rusland (Dagastan) en Azerbeidzjan aan de Kaspische Zee ook geopend?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 feb 2017, 11:06

SnarfFlevoland schreef:Is overigens de grensovergang tussen Rusland (Dagastan) en Azerbeidzjan aan de Kaspische Zee ook geopend?
Volgens meerdere berichten op internet wel. Enkele jaren geleden was die grens alleen open voor GOS-burgers, maar nu schijn je er 'gewoon' langs te kunnen. Wel is de route via Georgië veiliger dan door Dagestan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » ma 27 feb 2017, 11:16

^^
Aha, dat is een mooie ontwikkeling. Dat de route via Georgië een stuk veiliger wil ik heel graag zo geloven, maar als de route via Kazbegi vanwege aardverschuivingen dicht zit, is het quasi het enigste alternatief om naar de zuidkant van de Kaukasus te komen, of je moet het schip vanaf Sochi richting Poti of Batumi over de Zwarte Zee nemen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 feb 2017, 11:45

^^ Of door Tsjetsjenië en Dagestan rijden nou echt een aanrader is... Goed, Tsjetsjenië kun je ontwijken, en mits je de grote wegen aanhoudt schijnt de route langs Machatsjkala en Derbent normaliter probleemloos te zijn, maar het is daar volgens mij wel beduidend minder veilig dan de route via Vladikavkaz door Kabardino-Balkarië en Noord-Ossetië-Alanië.

Vanuit Rusland zijn er inderdaad weinig alternatieven, maar vanuit West-Europa kun je natuurlijk ook prima over de Balkan en door Turkije naar Georgië, Armenië en Azerbeidzjan rijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » ma 27 feb 2017, 12:10

^^
Dat klopt, maar ik denk dat het verkeer over de weg vanuit West-Europa naar Georgië en vice versa wel héél erg betrekkelijk is. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 feb 2017, 12:15

^^ Ik vermoed dat er aan goederen vanuit Rusland ook het nodige per schip en per trein (via de spoorlijn Machatsjkala-Baku) gaat.

Sowieso vraag ik me af of Georgië en Azerbeidzjan nog veel vanuit Rusland importeren.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » ma 27 feb 2017, 12:55

SnarfFlevoland schreef:Maar dat is het verdere verloop naar Ushguli toch? Mij is in ieder geval op de weg naar Ushguli/Tetnuldi in de winter (behalve een dik pak sneeuw en mensen die zich daarin zelfs met 4x4 hadden vastgereden :lol: ) geen steenslag bekend. Wel op het stuk tussen Zugdidi en Mestia, waarvan vooral het stuk rondom Khaishi.
Het kan zijn dat er tussen Zugdidi en Mestia meer nieuwe schade is ontstaan sinds ik er voor het laatst (zomer 2015) langs ben gekomen. Ik heb ook een paar plekken met schade gezien, maar niet heel ernstig. Vanaf Mestia tot aan de pas bij het Ugviri Meer is de weg uitstekend (en nieuw) zoals je zelf hebt gezien op weg naar Tetnuldi. Pas als je aan de andere kant naar beneden gaat wordt het onverhard, in verschillende gradaties van kwaliteit. Direct beneden de pas bij de rivier is de aftakking naar Adishi die Tom Waes heeft genomen, inderdaad niet erg ver.
De hoofdroute gaat de hele 35 kilometer naar Ushguli onverhard door. Ook na Ushguli blijft dat zo, over de pas naar de Lechkhuri vallei (Lentekhi). Je genoemde Tsageri ligt daar weer na (en daar is het al verhard :-) )
SPOILER: TOON

Zugdidi - Mestia in de zomer (2015)
Link
Mestia - Ushguli in de zomer (2015) - de overgang rond Lake Ugviri 4:20.
Link
SnarfFlevoland schreef: Waren er vroeger ook door mensen gebruikte passen van/naar Rusland die via Mestia verliepen? Qua wegen lijkt er niks te zijn.
Niet dat ik weet. Misschien schapen en geitenhouders. De weg via Kazbeg (waar de huidige enige grensovergang is) was in de tijd van de Tsaristische verovering (rond 1800) de enige fatsoenlijke route. Deze route ("Military Highway") is dan ook de toegangspoort geweest voor de Russische verovering van Transcaucasia.
SnarfFlevoland schreef:Dat snap ik. Het is alleen nog een lange weg voordat het massatoerisme er echt kan komen, zover de Svaneten en het land dit ook ooit daadwerkelijk willen. Vergeleken met Gudauri is het in Svanetië qua wintersport quasi uitgestorven.
Ik denk dat Mestia altijd wel een niche bestemming zal blijven ten opzichte van de andere ski-bestemmingen in Georgië, in ieder geval op de middellange termijn. Ik zie dit niet in een massa bestemming veranderen, en ik mag hopen dat de Georgische toeristische industrie de waarde ziet van een niche bestemming. Ook voor Europeanen zal heel Georgië geen massa bestemming worden, ook niet wat de wintersport betreft. De luchthaven draagt natuurlijk wel bij aan de bereikbaarheid van de regio.
SnarfFlevoland schreef:Ja precies, net als toen het oude grenscomplex aan de Georgische kant een paar jaar geleden verwoest was. Ik mag toch aannemen dat ze inmiddels met het nieuwe complex e.d. ook gedacht hebben aan het beveiligen van bergwanden?!
Geen idee. De verbouwing aan de wegenstructuur aan de Georgische zijde was nog in volle gang toen ik er langs kwam. Het eerste stuk vanaf de grenspost was een puinzooi. Dat "oude complex" was trouwens eigenlijk vrij nieuw. :D Herbouwd voor de heropening in 2011.
SnarfFlevoland schreef:Vanaf Stempansminda richting zuiden zag de vallei in mijn ogen er minder problematisch uit.
Klopt. Daar is tussen Sioni en Kobi wel het nodige verbouwd omdat de weg te laag lag met de rivieren die daar bij elkaar komen.
SnarfFlevoland schreef:Loopt de Russische kant van de grens ook nog gevaar op dergelijke aardverschuivingen of is het probleem alleen aan de Georgische kant present?
Het probleem zit em vooral rond de Georgische grenspost en net daar boven, de Dariali kloof. Georgië ligt daar aan de noordkant van de waterscheiding van de Kaukasus. Vanaf de Russische grenspost naar beneden is het een echte alpine kloof maar de weg is heel recent opgefrist. Je komt wel eens een kei op de weg tegen natuurlijk, maar verder is het weinig spannend. De chronische problemen spelen zich vooral af rond de Georgische grenspost. Er wordt ook gedacht over het aanleggen van een tunnel. Ben even kwijt wat de status daarvan nu is.
SPOILER: TOON

Vladikavkaz - Stepantsminda / Kazbeg vanaf 10:25
Link
SnarfFlevoland schreef:Opmerkelijk. Eigenlijk zou je denken dat Abchazië zeker sinds 2008 een soort vazalstaat van Rusland is geworden. Desalniettemin zou het voor alle partijen geloof ik beter zijn om de grenzen voor transitverkeer te openen. Zowel op de weg als voor het spoor,
Abchazië zit wat ambivalenter in haar relaties met Rusland ten opzicht van Zuid-Ossetie. Een noodzaak voor hun door o.a. de isolatiepolitiek van de EU. Ze willen helemaal geen Russische dominantie. Zij zien in die spoorlijn alleen maar een gevaar voor hun eigen belangen.

Hoe je het ook wendt of keert en met welke bril op, grensoverschrijdende verbindingen worden in de hele regio door een geopolitieke bril gezien.
Coen Tunnel schreef:Sowieso vraag ik me af of Georgië en Azerbeidzjan nog veel vanuit Rusland importeren.
Georgië is inderdaad iet zo erg afhankelijk van Russische goederen import, Azerbeidzjan importeert denk ik meer (heb ik geen direct zicht op, aanname), maar naar Baku ligt er dan ook een goede spoorverbinding.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Palance » wo 01 mar 2017, 16:09

marcel schreef: Vanuit Zwitserland komt inderdaad een mededeling 'Voor deze aflevering geldt een rechtenbeperking. Het is daarom niet toegestaan om vanaf uw geografische locatie naar deze aflevering te kijken.'
Ik heb hem vanuit Italië bekeken. Ook hetzelfde probleem, maar ik heb een VPN-account en met een "Nederlands" IP-adres lukt het dan toch wel.

Een interessante uitzending, maar ik heb het idee dat ik het item over verplaatste hekken en grenspalen al eens eerder gezien heb bij de series van Jelle Brant Corstius over Rusland en de Kaukasus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » wo 01 mar 2017, 17:52

Jelle heeft er ook al eens bij stil gestaan ja. Ik zal het na moeten kijken, maar ik denk bij dezelfde boer. Wat ik al zei, hij werkt graag mee aan buitenlandse interviews/bezoeken. Hij ziet dat als zijn invulling van zijn situatie, liever dat dan vertrekken. Ik heb hem dat op op de man kunnen vragen vorig jaar. Aan het hek.

Met een cynische blik kun je stellen dat hij een propaganda instrument is voor de Georgische regering. Maar dat zou tekort doen aan de werkelijk bestaande situatie voor vele mensen aan deze zogenaamde grens.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » vr 24 mar 2017, 7:08

Georgisch wegennieuws:

De S1, de oost-west highway die van Tbilisi via Gori naar Kutaisi loopt en de afgelopen jaren in stappen is uitgebouwd / opgewaardeerd naar een autosnelweg, gaat nu ook op een lastige passage worden opgewaardeerd. Het stuk Khasuri - Zestaponi over de Rikoti Pass (ligt nu een 2x1 tunnel) en door het centrale midden gebergte dat Oost en West Georgië van elkaar scheidt wordt naar 2x2 uitgebouwd.

http://cbw.ge/economy/four-line-highway ... koti-pass/

Er zullen 90 bruggen en 40 tunnels worden gebouwd en de kosten voor dit 42 km lange stuk worden geraamd op 800 USD, door de Asian Development Bank gefinancierd. Vorig jaar was er nog sprake van Chinese investeerders, maar die hielden de optie van tolheffing open. Daar lijkt vanaf gestapt te zijn (heb ik nog niet bevestigd gezien).

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » vr 24 mar 2017, 19:21

^^
Dat is erg goed nieuws voor de Georgiërs! Heb dat stuk zelf als vrij druk in herinnering met extreem gevaarlijke inhaalacties aan de lopende band. Dat stuk neemt dan ook flink wat tijd in beslag, ook al haal je de vrachtwagens e.d. in.

Ben overigens ook benieuwd wanneer de nieuwe S1 ten zuiden van Kutaissi volledig met 2x2 rijstroken wordt uitgebouwd. Ik vind het geen mooie oplossing zo met nog meer inhaalacties aan de lopende band.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » vr 24 mar 2017, 19:58

Het is een gevaarlijk stuk ja, met heel weinig mogelijkheden tot veilig inhalen, en dan moet je net de mazzel hebben dat er geen tegemoet komend verkeer is, dat je alsnog niet kan inhalen. Een mooi stuk, maar niet geschikt om door te kunnen rijden.

Hoe het met het stuk ten zuiden van Kutaisi gaat weet ik niet. Er zijn nog steeds (ook nieuwe) stukken die 2x1 zijn, maar die zo breed zijn aangelegd dat je op het midden kan inhalen. En er wordt achterlijk hard gereden. Ik heb er zelf ook kort de 170 aangetikt. :roll: Vrienden met een A6 en een X5 gingen er een beetje vandoor.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » ma 27 mar 2017, 15:35

^^
De hele 1x2 bypass van Kutaisi staat me inderdaad erg breed in herinnering. Als men echter midden op de rijbaan rijdt wordt tussendoor inhalen met tegenverkeer wel erg lastig, zo niet bijna onmogelijk. Daarom ben ik voor de snelheidsduivels ook vaak wel compleet naar rechts over de kleine 'vluchtstrook' gegaan om ze met tegenverkeer er veilig voorbij te laten, want inhalen doen ze sowieso. Zelfs vrachtwagens heb ik daar langzamere voertuigen zien inhalen op dat stuk met tegenverkeer. :geenlach: Alleen bij enkele (klaverblad)-aansluitingen werd het kort 2x2.

Snelheden van 170 km/h verbazen me niks. En ook op de normale 2x2 snelweg tussen Khashuri en Tbilisi werd vooral in het westelijke deel (Khashuri-Gori) enorm hard gereden. Het leek wat dat betreft wel Duitsland. Echter hoe verder naar het oosten, des te 'langzamer' er werd gereden en des te voller het werd. Maar goed, op een snelweg heb ik daar geen problemen mee (behalve overstekende voetgangers). Op een 1x2 stuk zijn die hoge snelheden wat andere koek, ook al heb ik me er zelf ook mede schuldig aan gemaakt. :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » do 01 jun 2017, 21:51

Coen Tunnel schreef:Omgekeerd verwacht ik dat er wellicht ook nog wegwijzers naar Stepanakert in Azerbeidzjan staan.
Inderdaad, vandaag gespot bij het knooppunt M2/M3 bij Ələt: Xankəndi en Ağdam op de borden. Beide plaatsen werden daarna niet meer herhaald.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Chris » do 01 jun 2017, 21:52

Ah het pittoreske Ağdam :nahzeg:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » do 01 jun 2017, 21:56

^^ Inderdaad, er woont niemand meer en officieel mag je er niet komen als burger. Nog afgezien van het feit dat het vanuit Azerbeidzjan sowieso onbereikbaar is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 jun 2017, 20:10

De S6/E117 vandaag tussen de grensovergang Guguti en Saparlo. Dit stuk is 15 km lang het kostte ons ongeveer een uur:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Chris » wo 07 jun 2017, 20:13

Jeetje, ik dacht dat die S-wegen toch wel minimaal geasfalteerd waren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 jun 2017, 20:41

^^ Op de laatste foto zie je wel een restant van asfalt. Maar deze 15 km van de S6 kun je inderdaad als onverhard beschouwen. Ik had het ook niet verwacht, anders was ik wel via Bagratashen gegaan. Deze weg heeft nota bene ook een E-nummer. :o

De S3 heeft direct na de grensovergang met Rusland ook nog een stuk van een paar kilometer dat onverhard is, met slecht wegdek, maar dat is tenminste niet zo'n modderboel maar liggen er wel wat stenen, zodat je meer grip hebt. Daar komt het door een aardverschuiving, alhoewel dat alweer enkele jaren geleden was en je zou verwachten dat men in die tijd toch wel een geasfalteerde (nood)weg heeft kunnen aanleggen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

[GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » wo 07 jun 2017, 20:49

Dat is helaas niet overal het geval. Enkele jaren geleden lag de weg van Andries foto's - toen een kennis die in de winter had gereden - er ook al zo beroerd bij. En de S3 naar Kazbegi is door de lawinegallerijen deels ook catastrofaal. In de zomer rij je er echter over een geasfalteerde weg er omheen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » ma 26 jun 2017, 21:44

Even een oude reactie opfrissen.
jelger schreef: De chronische problemen spelen zich vooral af rond de Georgische grenspost. Er wordt ook gedacht over het aanleggen van een tunnel. Ben even kwijt wat de status daarvan nu is.
Welnu, de tender voor de aanleg van een tunnel van ca 2 km is afgelopen voorjaar, in mei, toegekend na eerdere inschrijving.
Er komt dus een tunnel op ca 3 km van de Georgische grenspost, een van de meest kwetsbare punten. Kosten: ongeveer 20 miljoen dollar.

http://www.georoad.ge/?lang=eng&act=new ... 1495005871

Het lokale Peri Ltd. gaat dit project uitvoeren. Dit bedrijf zit in een samenwerkingsverband om ook in ditzelfde gebied een waterkrachtcentrale te bouwen waar tunnelboor techniek in wordt gezet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Chris » di 27 jun 2017, 20:50

Vandaag is 15 kilometer van de S1 met 2x2 rijstroken geopend tussen de westzijde van Zestafoni en de oostkant van Kutaisi:

Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » di 27 jun 2017, 22:25


Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Kaaiman » wo 28 jun 2017, 9:19

Aparte weefstrook.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » wo 26 jul 2017, 18:53

De kloof kwam al eerder vandaag ter sprake bij roadtrips, maar het werk is begonnen aan de tunnel bij de kruising van de Dariali en Devdorak kloven. De tunnel komt te liggen in de weg van de Georgisch-Russische grens naar Tbilisi (de "Military Road", een eeuwenoude benaming) en heeft een directe relatie met de vele aardverschuivingen die op deze plek plaatsvinden. Er komt vanaf de Devdorak gletsjer geregeld puin naar beneden en dat zorgt voor veel overlast in de Dariali kloof wat soms leidt tot dagenlange of zelfs wekenlange sluitingen.

Met wat zoekwerk heb ik eindelijk wat illustratiever materiaal gevonden, een video:
Link
Verder nog wat beeldmateriaal:

Afbeelding

Via Georoad
Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » zo 06 aug 2017, 22:53

Het stuk Zestafoni - Surami - Khashuri werd al aangehaald in dit topic.
SnarfFlevoland schreef:^^
Dat is erg goed nieuws voor de Georgiërs! Heb dat stuk zelf als vrij druk in herinnering met extreem gevaarlijke inhaalacties aan de lopende band. Dat stuk neemt dan ook flink wat tijd in beslag, ook al haal je de vrachtwagens e.d. in..
Ik ben er eindelijk aan toegekomen nog wat video's opnieuw samen te stellen (en dit keer met muziek) nadat de compilaties al eens verloren waren gegaan door een zeer fatale harddisk crash waar wat work-in-progress materiaal op stond.

Het hier aangehaalde stuk in west -> oost richting.
Link
En eerder op diezelfde dag, Mestia -> Jvari (bij Zugdidi)
Link
Ik heb nog het stuk Gori-Tbilisi en ook nog een rit door Tblisi in de pijplijn staan naast nog de rit naar Batumi.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » do 07 sep 2017, 14:55

Er zijn hier ook urban cableway liefhebbers geloof ik.

In Tbilisi, Georgië, wordt eind van de maand een derde (herstelde) cable/ropeway geopend, tussen een vestiging van de Tbilisi Staatsuniversiteit en studentenaccommodatie. Tussen beide ligt de Vere rivier (kloof).

http://vestnikkavkaza.net/news/Third-ca ... ember.html
The cableway linking the territory near the TSU with Bagebi began operating in 1982, but it has not been functioning since 2002. The repair works began in September last year. They are carried out by the state construction company Sakspetrans, founded by the Ministry of Economy and Sustainable Development of Georgia.
Wat meer achtergrond is hier te vinden.

Ligging:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie