[GE] Georgië / Georgia

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » vr 24 nov 2017, 11:13

Spannend!

Voor de roadtrippende Kaukasus liefhebbers hier nog een leuk fotoverhaal op Calvert Journal dat me net onder de aandacht kwam (maar volgens mij al wel een jaartje oud is).

http://www.calvertjournal.com/features/ ... -road-trip

Ik zet het maar hier neer, en niet in het praathoekje.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » vr 24 nov 2017, 11:53

Gerhard schreef: vr 24 nov 2017, 0:08 De brug, door Duitse krijgsgevangenen gebouwd, is onlangs gerenoveerd. Nieuwe lik verf en geasfalteerd.
Onder andere dit had ik in m'n verslag al gedocumenteerd. Toen wij daar waren, stond de asfalteermaschine er zelfs nog. ;) Inmiddels zijn er ook al wegmarkeringen aangebracht.
Gerhard schreef: vr 24 nov 2017, 0:05 Het is dus te doen allemaal.
Eigenlijk kom je in elk land (erkend of niet) van de wereld wel op een legale manier in, op enkele uitzondering na. Vele mensen denken vaak dat bepaalde gebieden onbereikbaar zijn, dankzij vooroordelen en/of een mogelijk negatief reisadvies van buitenlandse zaken, maar het valt eigenlijk wel mee. Zelfs Noord-Korea is als toerist geen big deal om erin te komen, mits je je gewoon goed voorbereid. En ter plaatse moet je je natuurlijk normaal gedragen en geen onverwachte fratsen uithalen ala Warmbier.

Overigens verheug ik me op veel beeldmateriaal van de reis! 8-) Persoonlijk vind ik foto's en/of video's altijd nog een stuk spannender die eerst dan de bijbehorende verhalen echt leven inblazen. :yes: Alvast heel veel (voorbereidings)plezier in ieder geval!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 nov 2017, 13:52

SnarfFlevoland schreef: vr 24 nov 2017, 11:53Eigenlijk kom je in elk land (erkend of niet) van de wereld wel op een legale manier in, op enkele uitzondering na. Vele mensen denken vaak dat bepaalde gebieden onbereikbaar zijn, dankzij vooroordelen en/of een mogelijk negatief reisadvies van buitenlandse zaken, maar het valt eigenlijk wel mee. Zelfs Noord-Korea is als toerist geen big deal om erin te komen, mits je je gewoon goed voorbereid. En ter plaatse moet je je natuurlijk normaal gedragen en geen onverwachte fratsen uithalen ala Warmbier.
Voor Nederlanders gaat inderdaad wel op dat je de meeste landen wel in kan komen. Er zijn natuurlijk wel enkele landen/gebieden met een heel gecompliceerde visumprocedure. Saudi-Arabië en Turkmenistan zijn goede voorbeelden van grote landen waarvoor je als toerist niet of zeer moeilijk binnenkomt. Landen als Noord-Korea en Bhutan kom je wel in, maar het is vrij kostbaar omdat ze toerisme daar zeer streng reguleren. Een aantal andere gebieden zijn ofwel heel moeilijk te bereiken, of onveilig. Denk aan bepaalde Afrikaanse regio's, of de Gazastrook, en ook landen waar momenteel een burgeroorlog heerst en/of geen (sterke) centrale regering is; denk aan Syrië, Jemen, Libië, Afghanistan, Somalië, Centraal-Afrikaanse Republiek. Al zijn zelfs in de meeste van die landen nog wel (relatief) veilige gebieden. En sommige eilanden/gebieden/territoria zijn compleet gesloten voor burgers, zoals Diego Garcia.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » vr 24 nov 2017, 14:19

Natuurlijk komt de echte avonturier overal wel, Boudewijn Buch kwam op de meest afgelegen plaatsen. Ook betwiste gebieden kom je wel in, zoals in dit geval, zij het via een omweg. Punt is waarom er wel enige terughoudendheid betracht dient te worden is dat je buiten bereik van de Nederlandse diplomatieke missies bent mocht je in problemen raken. Nu is er bij zowel Abchazië, als Zuid-Ossetië een Europese monitoring missie actief (EUMM) die ook aan bemiddeling doet bij incidenten. Niet gericht op allerlei verdwaalde en naïeve backpackers, maar monitoring, incident preventie en bemiddeling ten aanzien van de lokale bevolking.

Afgelopen mei is er echter een Duitse "toerist" in de problemen gekomen langs de ABL in Abchazië, en de EUMM heeft daarin bemiddeld. Het blijft echter geen gebied (in algemeenheid dit soort gebieden) voor de lichtzinnige zon-zee-strand toerist (duh!) en dien je bewust te zijn van deze complicaties. Als je dan heel bewust toch die afweging maakt om te gaan, dan kan dat natuurlijk prima, als de autoriteiten daar dat ook juridisch toestaan.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Willem » vr 24 nov 2017, 15:35

Toch zijn er wel grenzen. In de Kaukasus valt het wellicht allemaal mee, maar bij dat verhaal van die toeristen die in Afghanistan opgeblazen zijn denk je toch dat ze er beter aan gedaan hadden om een andere bestemming uit te kiezen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » vr 24 nov 2017, 16:03

Iedereen die buiten de begaande paden reist maakt die afwegingen wel eens. Ik ben wel eens ergens omgekeerd toen lokale berichten over escalerende spanningen (en beschietingen) me iets te riskant werden.

Maar in dit geval is het risico op problemen momenteel laag, en is de veiligheidssituatie ook betrekkelijk kalm en stabiel. Er is ook geen sprake van een oplopende spanningsboog zoals in de aanloop naar de oorlog in 2008 (die kwam echt niet uit de lucht vallen, ook al verraste het velen, logischerwijs)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » vr 24 nov 2017, 16:51

Naja, om eerlijk te zijn zit ik ook niet zo te springen om in Tsjetsjenië rond te gaan reizen of dergelijke gebieden. En al helemaal niet in betroffen oorlogsgebieden van Afganistan, Syrië e.d. Desalniettemin zijn de mogelijkheden er wel. Zeker de avonturier die overal wel op een bepaalde manier komt.
Coen Tunnel schreef: vr 24 nov 2017, 13:52 En sommige eilanden/gebieden/territoria zijn compleet gesloten voor burgers, zoals Diego Garcia.
Dichterbij huis zijn natuurlijk grotere militaire basissen daarvan ook een voorbeeld. In Duitsland is natuurlijk Ramstein AirBase daarvan een bekend voorbeeld, ook al zijn er wel gelegenheden om er alsnog in te komen. Hoewel dat voor Diego Garcia nog een heel stuk lastiger zal zijn, zijn zelfs daar wel eens 'toeristen' op bezoek geweest. Waar een wil is, is beslist ergens een weg. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 nov 2017, 22:03

Willem schreef: vr 24 nov 2017, 15:35Toch zijn er wel grenzen. In de Kaukasus valt het wellicht allemaal mee, maar bij dat verhaal van die toeristen die in Afghanistan opgeblazen zijn denk je toch dat ze er beter aan gedaan hadden om een andere bestemming uit te kiezen.
Tja, en ook in dit land zijn er relatief veilige gebieden. Bijvoorbeeld in de regio rond Herat, of de Wakhan-corridor aan de grens met Tadzjikistan.
SnarfFlevoland schreef: vr 24 nov 2017, 16:51Naja, om eerlijk te zijn zit ik ook niet zo te springen om in Tsjetsjenië rond te gaan reizen of dergelijke gebieden.
Tsjetsjenië is al langere tijd vrij rustig. De tijden van oorlog liggen achter ons. President Ramzan Kadyrov houdt de boel daar strak in de hand, wordt daarom ook gesteund/gedoogd door het Kremlin, en Grozny is inmiddels weer grotendeels opgebouwd. Dagestan is iets onrustiger, maar het is ook niet zo dat daar een permanente burgeroorlog aan de gang is.
En al helemaal niet in betroffen oorlogsgebieden van Afganistan, Syrië e.d. Desalniettemin zijn de mogelijkheden er wel. Zeker de avonturier die overal wel op een bepaalde manier komt.
In bv. Syrië is er ook een groot deel dat regeringsgebied is en waar eigenlijk niks aan de hand is. Damascus is vrij veilig, en aan de westkust (Latakia, Tartous) is er in al die jaren helemaal geen oorlog geweest. Welgestelde Syriërs vieren daar gewoon nog steeds vakantie. Kortom, wie per se Syrië wil bezoeken kan dat gerust doen - zeker in bv. Latakia.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » za 25 nov 2017, 0:28

Coen Tunnel schreef: vr 24 nov 2017, 22:03 Tsjetsjenië is al langere tijd vrij rustig. De tijden van oorlog liggen achter ons. President Ramzan Kadyrov houdt de boel daar strak in de hand, wordt daarom ook gesteund/gedoogd door het Kremlin, en Grozny is inmiddels weer grotendeels opgebouwd. Dagestan is iets onrustiger, maar het is ook niet zo dat daar een permanente burgeroorlog aan de gang is.
Dat je er waarschijnlijk zonder klerenscheuren kunt reizen is iets anders, maar voor de sensatie zijn me mogelijke risico's niet waard. Dergelijke provincies zijn toch nog iets anders dan het eigenlijk relatief veilige Abchazië of Zuid-Ossetië, waar je je alleen aan de lokale (internationaal niet erkenende) 'regels' moet houden m.b.t. 'grens'overgangen. Vooruit, de regio ten oosten van Gali in Abchazië tegen de administratieve grens schijnt altijd nog een vrij hoge criminaliteit te hebben, maar voor de rest zou ik weinig bedenken hebben om in beide gebieden te reizen.
Coen Tunnel schreef: vr 24 nov 2017, 22:03 Damascus is vrij veilig, en aan de westkust (Latakia, Tartous) is er in al die jaren helemaal geen oorlog geweest. Welgestelde Syriërs vieren daar gewoon nog steeds vakantie. Kortom, wie per se Syrië wil bezoeken kan dat gerust doen - zeker in bv. Latakia.
Precies, maar die behoefte zullen de meeste (westerse) toeristen actueel wel niet hebben. Dan is er genoeg anders en mooiers op de wereld te zien. ;)
Coen Tunnel schreef: vr 24 nov 2017, 22:03 Tja, en ook in dit land zijn er relatief veilige gebieden.
Je kunt de spies als advocaat van de duivel natuurlijk ook omdraaien en beweren dat ook in Nederland en Duitsland gebieden zijn waar je op bepaalde tijdpunten liever niet wilt komen. Te denken valt aan probleemwijken, bepaalde metro of treinstations, hangplekken etc. In landen als de USA is dit fenomeen zelfs nog veel extremer. Wat dat betreft voelde ik me in Georgië overal wel erg veilig, terwijl ik dat niet overal in bepaalde Nederlandse of Duitse steden had. Zeker voor een stad in de grote van Tiblisi, vond ik de subjectieve veiligheidswaarneming erg prettig. Het voelde een beetje als Zürich of München aan, en niet als Berlin, Köln of Rotterdam.

Aan de andere kant: In onze westerse landen waan je je op het platteland en/of in de bergen snel in een (erg) veilige omgeving. Dat geldt elders natuurlijk zeker niet zo. Zelfs in Georgië zou ik als jonge vrouw niet zomaar in bergdorpen alleen op straat lopen, terwijl ik daar in Tiblisi geen zorgen over zou maken.

Opmerkelijk vind ik overigens de veiligheidswaarschuwingen van buitenlandse zaken m.b.t. criminaliteit in Australië en Nieuw-Zeeland. Ik had altijd gedacht dat dit zo'n beetje de veiligste landen ter wereld waren...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » za 25 nov 2017, 8:36

SnarfFlevoland schreef: za 25 nov 2017, 0:28Dat je er waarschijnlijk zonder klerenscheuren kunt reizen is iets anders, maar voor de sensatie zijn me mogelijke risico's niet waard. Dergelijke provincies zijn toch nog iets anders dan het eigenlijk relatief veilige Abchazië of Zuid-Ossetië, waar je je alleen aan de lokale (internationaal niet erkenende) 'regels' moet houden m.b.t. 'grens'overgangen. Vooruit, de regio ten oosten van Gali in Abchazië tegen de administratieve grens schijnt altijd nog een vrij hoge criminaliteit te hebben, maar voor de rest zou ik weinig bedenken hebben om in beide gebieden te reizen.
Wat betreft de regio Gali schijnt het te zijn dat je daar eigenlijk alleen doorheen moet rijden tijdens de openingstijden van de grensovergang met Georgië en je er 's avonds (als de grens dicht is en de meeste militairen en politie weg zijn) beter weg kan blijven.
Wat dat betreft voelde ik me in Georgië overal wel erg veilig, terwijl ik dat niet overal in bepaalde Nederlandse of Duitse steden had. Zeker voor een stad in de grote van Tiblisi, vond ik de subjectieve veiligheidswaarneming erg prettig. Het voelde een beetje als Zürich of München aan, en niet als Berlin, Köln of Rotterdam.
Uit meerdere onderzoeken is ook gebleken dat Georgië ook daadwerkelijk een erg veilig land is. Ik heb me nergens onveilig gevoeld. En ook niet in Armenië of Azerbeidzjan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » za 25 nov 2017, 19:26

^^
Klopt, volgens numbeo is Georgië zelfs na Oostenrijk qua criminaliteit het veiligste land van Europa. Duitsland is sinds 2012 wel enorm triest in de statistieken gezakt. Stond Duitsland destijds nog op de negende plek, boven Nederland en Zwitserland, staat het inmiddels op plek 33. Ook Noorwegen is op een bepaalde manier door de laatste jaren heen enorm gezakt (van plek 5 in 2012 naar plek 64 in 2017). Zwitserland is overigens wel het land dat door de jaren heen het meest stabiel bovenaan het rijtje staat, wat natuurlijk niet verbaasd.

Armenië en Azerbaijan scoren beiden anno 2017 ook in de top 20. Boven Nederland en Duitsland dus, en zelfs enorm ruim boven Frankrijk, België en Zweden.

Het is natuurlijk wel de vraag in hoeverre bepaalde statistieken tot stand komen. In Zweden zal wel elk klein zedendelict geteld worden, vooral omdat men daar enorm strenge regels voor heeft, terwijl ik me daarover bij Georgië enorme twijfels heb. Desalniettemin zijn de cijfers wel interessant, hoe je het ook wendt of keert.

In Georgië werd ik overigens ook nergens bij restaurants, tankstations of andere gelegenheden bij het betalen genept. Daar had ik eerlijk gezegd wel wat rekening mee gehouden, maar de mensen waar toch in mijn beleving super eerlijk, ook al is het overduidelijk dat we als westerse toeristen wat geld te besteden hebben. Dat zal in Armenië en Azerbaijan wel vergelijkbaar zijn. In Frankrijk of Italië moet je nog wel steeds goed als de donder opletten, ook al gaat het neppen sinds het Eurotijdperk een sutk moeilijker als voorheen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Willem » za 25 nov 2017, 19:49

De daling van Noorwegen zal wel door de actie van Breivik komen. Het aantal moorden in dat jaar was opeens extreem hoog in vergelijking met andere jaren.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » za 25 nov 2017, 20:41

^^
Maar die aanslag was toch al in 2011?! De numbeo-statistieken zijn pas vanaf 2012 in te zien en toen scoorde Noorwegen zoals boven beschreven nog erg goed. Er moet dus in de afgelopen vijf jaar het één en ander zich (enorm) verslechterd hebben, of is de wetgeving veel strenger geworden?!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » za 25 nov 2017, 21:03

Georgië is een veilig land en ook veel veiliger dan velen die er onbekend mee zijn zouden denken of aanemen.

Dus reizen en wegen...in Georgië!

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Gerhard » zo 26 nov 2017, 1:28

In Zuid-Ossetië krijg ik een gids mee, is me kenbaar gemaakt. Ik zie dat ook wel als een beveiliging. Het is allemaal nog lang niet zo ver. Ik verwacht niks raars in die gebieden mee te maken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door duikgek89 » zo 26 nov 2017, 1:41

SnarfFlevoland schreef: za 25 nov 2017, 19:26 In Georgië werd ik overigens ook nergens bij restaurants, tankstations of andere gelegenheden bij het betalen genept. Daar had ik eerlijk gezegd wel wat rekening mee gehouden, maar de mensen waar toch in mijn beleving super eerlijk, ook al is het overduidelijk dat we als westerse toeristen wat geld te besteden hebben. Dat zal in Armenië en Azerbaijan wel vergelijkbaar zijn. In Frankrijk of Italië moet je nog wel steeds goed als de donder opletten, ook al gaat het neppen sinds het Eurotijdperk een sutk moeilijker als voorheen.
Oh nee! In Azerbaijan zou ik toch wel een beetje opletten. Ik was daar een jaar of 7 a 8 geleden en daar probeerde men het wel. Niet aan de lopende band, maar ik had wel de indruk dat het wat teveel was om een enkele telfout te zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 nov 2017, 11:39

^^ Ik was in mei/juni in Azerbeidzjan en ik heb zulke zaken niet meegemaakt, terwijl ik het meeste daar toch wel cash betaald heb.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Vinny » zo 26 nov 2017, 20:46

SnarfFlevoland schreef: za 25 nov 2017, 19:26 ^^
Klopt, volgens numbeo is Georgië zelfs na Oostenrijk qua criminaliteit het veiligste land van Europa. Duitsland is sinds 2012 wel enorm triest in de statistieken gezakt. Stond Duitsland destijds nog op de negende plek, boven Nederland en Zwitserland, staat het inmiddels op plek 33. Ook Noorwegen is op een bepaalde manier door de laatste jaren heen enorm gezakt (van plek 5 in 2012 naar plek 64 in 2017). Zwitserland is overigens wel het land dat door de jaren heen het meest stabiel bovenaan het rijtje staat, wat natuurlijk niet verbaasd.

Armenië en Azerbaijan scoren beiden anno 2017 ook in de top 20. Boven Nederland en Duitsland dus, en zelfs enorm ruim boven Frankrijk, België en Zweden.

Het is natuurlijk wel de vraag in hoeverre bepaalde statistieken tot stand komen. In Zweden zal wel elk klein zedendelict geteld worden, vooral omdat men daar enorm strenge regels voor heeft, terwijl ik me daarover bij Georgië enorme twijfels heb. Desalniettemin zijn de cijfers wel interessant, hoe je het ook wendt of keert.

In Georgië werd ik overigens ook nergens bij restaurants, tankstations of andere gelegenheden bij het betalen genept. Daar had ik eerlijk gezegd wel wat rekening mee gehouden, maar de mensen waar toch in mijn beleving super eerlijk, ook al is het overduidelijk dat we als westerse toeristen wat geld te besteden hebben. Dat zal in Armenië en Azerbaijan wel vergelijkbaar zijn. In Frankrijk of Italië moet je nog wel steeds goed als de donder opletten, ook al gaat het neppen sinds het Eurotijdperk een sutk moeilijker als voorheen.
Op de door jouw genoemde website heb ik even rondgeneusd en bekeken waar de statistieken vandaan komen. Het blijkt vooral om het gevoel van de bezoekers van de website te gaan, waarmee het cijfer een subjectief begrip is. Als je echt dit soort landen wil bezoeken en je druk maakt om je eigen veiligheid is het zinvoller om op zoek te gaan naar echte gegevens. Dat is een stuk moeilijker, maar ervaringen van buitenlandse reizigers worden over het algemeen wel gedocumenteerd. Er zijn gebieden waar mensen die rondrijden met een buitenlands kenteken als een makkelijke prooi worden gezien. Dat is al in Marseille het geval! Er zijn ook landen waar de buitenlandse reiziger met alle egards onthaald word en waar je niet snel slachtoffer wordt van criminele zaken. Dat blijkt niet persé uit het lijstje al is het natuurlijk wel een hulpmiddel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » zo 26 nov 2017, 21:01

Helaas staan Georgiers er binnen de EU minder goed op als het gaat om criminaliteit. Ik schreef daarover dit stuk (EN /GE). Maar binnen Georgie is criminaliteit jegens toeristen laag. Dat is niet alleen perceptie. Er rijden massaal Russische kentekens, en ik heb zelf ook geen nadeel ondervonden van afwijkende platen. Er zijn mij ook geen klachten bekend van anderen in die richting.

* ps: uit een gesprek met de auteur van dit artikel in NRC bleek dat er progessie zit in de aanpak bij justitie, met name in noorden land waar de asielcriminaliteit een groot probleem was. In navolging van mijn eigen stuk, de asielinstroom is verder gedaald de afgelopen maanden.

Vertigo
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 23:38

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Vertigo » vr 11 mei 2018, 1:42

Dag allen. Ik ben niet heel actief op dit forum, maar heb een paar jaar geleden hier wat foto's van Georgië geplaatst, en lees af en toe wat over wegen in 'vage landen'. Ik ga deze zomer weer eens naar Georgië en hoop hier wat informatie te vinden. Ik had het idee om vanuit Borjomi met een auto naar Armenië te gaan, via Akhaltsikhe. Over de weg Borjomi - Akhaltsikhe is online wel wat info te vinden, namelijk dat die weg niet in al te beste staat is, maar wel goed te doen met een 4x4. Ik zoek vooral info over de weg vanuit Akhaltsikhe richting Gyumri in Armenië, hetzij rechtstreeks, hetzij via Borjomi. Weet iemand van jullie wat de staat van die wegen is, en hoe lang je daarover zou doen? Alvast heel veel dank!

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » vr 11 mei 2018, 7:33

Het stuk Borjomi - Akhaltiskhe zou redelijk (en geasfalteerd) moeten zijn en je zou daar geen 4x4 voor nodig moeten hebben. Maar het is alweer even geleden. Dat is anders als je doorgaat naar Batumi (over Goderdzi pas). Dan heb je tussen Adigeni en Khulo vooral voldoende grondspeling nodig, en 4x4 kan zeker helpen. Maar die weg neem je niet, maar je gaat via Aspindza en Akhalkalaki naar Armenië.

Ik rij overigens volgende week Ninotsminda - Akhaltsikhe - Borjomi, en zal er dan wel op terugkomen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door marcel » zo 13 mei 2018, 12:02

Deze wegen zijn ook bijna allemaal op Mapillary te vinden:
https://www.mapillary.com/app/?lat=41.6 ... 3056577152

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » zo 13 mei 2018, 13:41

:top:

Vertigo
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 23:38

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Vertigo » zo 13 mei 2018, 14:24

jelger schreef: vr 11 mei 2018, 7:33 Het stuk Borjomi - Akhaltiskhe zou redelijk (en geasfalteerd) moeten zijn en je zou daar geen 4x4 voor nodig moeten hebben. Maar het is alweer even geleden. Dat is anders als je doorgaat naar Batumi (over Goderdzi pas). Dan heb je tussen Adigeni en Khulo vooral voldoende grondspeling nodig, en 4x4 kan zeker helpen. Maar die weg neem je niet, maar je gaat via Aspindza en Akhalkalaki naar Armenië.

Ik rij overigens volgende week Ninotsminda - Akhaltsikhe - Borjomi, en zal er dan wel op terugkomen.
Dank voor de info! Ik vergiste me in m'n oorspronkelijke bericht, ik bedoelde juist vanaf Batumi over de Goderdzi pass inderdaad, en dan vanaf Akhaltiskhe richting Armenië. Ben dan ook benieuwd naar je ervaringen met Ninotsminda - Akhaltsikhe!

Oh en Marcel, dank voor die link naar Mapillary. Kende ik nog helemaal niet. Dat is ook erg nuttig!

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » zo 13 mei 2018, 23:21

Vertigo schreef: zo 13 mei 2018, 14:24 Dank voor de info! Ik vergiste me in m'n oorspronkelijke bericht, ik bedoelde juist vanaf Batumi over de Goderdzi pass inderdaad, en dan vanaf Akhaltiskhe richting Armenië. Ben dan ook benieuwd naar je ervaringen met Ninotsminda - Akhaltsikhe!
Bij deze mijn rit van Batumi over de Goderdzi pas. Alweer een poos geleden zoals je kan zien
https://www.flickr.com/photos/saab99/al ... 8577000445

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door waldo79 » ma 04 jun 2018, 5:20

Vandaag beweeg ik de stad uit richting een kloostercomplex op de grens met Azerbeidzjan en later door naar Kachetië (wijnregio). Ben benieuwd naar het wegennet wat ik ga zien en ervaren.

Later in de week gaat het noordwaarts naar de Jvaripas (2380 meter) voor een wandeling in de buurt van de Kazbeg (5047 meter).

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » ma 04 jun 2018, 9:54

Veel plezier!

Ik zal proberen werk te maken van mijn videos van ruim een week geleden. Wegenfoto's heb ik dit keer niet echt, behalve deze. :lol:
SPOILER: TOON

Afbeelding
voor de rest zie: hier

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door waldo79 » di 05 jun 2018, 3:53

De hoofdwegen zijn in een fatsoenlijke conditie qua asfalt, maar het wegdek heeft wel van die groeven waardoor het op snelheid minder comfortabel rijdt. Afgelegen gebied is veelal bereikbaar over kapot gereden asfalt of zelfs halfverharding (asfalt, split en zand). Men haalt dan hooguit 20-30 km/h.

Video's bekijk ik pas in Nederland.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Bongo » di 05 jun 2018, 15:47

jelger schreef: ma 04 jun 2018, 9:54 Veel plezier!

Ik zal proberen werk te maken van mijn videos van ruim een week geleden. Wegenfoto's heb ik dit keer niet echt, behalve deze. :lol:
SPOILER: TOON

Afbeelding
voor de rest zie: hier
Mooie foto's Jelger. Heb je een spiegelreflex camera, of kunnen dit soort foto's tegenwoordig ook al op een telefoon gemaakt worden?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » di 05 jun 2018, 18:50

Spiegelreflex die wel toe is aan vervanging, cq interne schoonmaak lens. :roll:
Vorig jaar bleef, nota bene op reis in Geo, het sluiter mechanisme hangen. Gelukkig weten te fixen bij een camera reparateur in een kleine winkeltjes winkelcentrum bij het Dynamo Tbilisi stadion. Geweldige zaak. Planken vol met oude camera's in verschillende staat ontmanteling. Echt oude ambacht, dat was te zien aan de kerel. Die snelle reparatie gaf weer uitstel van nieuwe aankoop. :D

Hoe moderne telefoons anno 2018 het doen weet ik niet.

Plaats reactie