Index: landen van de wereld

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Index: landen van de wereld

Bericht door Chris » zo 25 jun 2006, 10:04

Laatst gewijzigd door Chris op do 26 apr 2007, 12:19, 56 keer totaal gewijzigd.

tomtomgo90
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 21:29
Locatie: Almere

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door tomtomgo90 » wo 26 okt 2011, 22:20

Verenigde Staten en ook Australia staat nog niet op de lijst Chris. Een complete lijst van alle landen op dit forumgedeelte lijkt mij sowieso beter.
Laatst gewijzigd door tomtomgo90 op zo 30 okt 2011, 23:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door Rein » wo 26 okt 2011, 22:22

Zuid Sudan ook niet, voor wat het waard is (aangezien ik niet weet of dit 5 jaar oude lijstje nu nog enig nut heeft en of het nut heeft aanvullingen erop te doen).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door Chris » wo 26 okt 2011, 22:45

De Verenigde Staten heeft een apart subforum, daarom staat het niet in de lijst. Van Zuid-Sudan is volgens mij nog geen topic.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door Pino » do 27 okt 2011, 8:18

Rein schreef:(aangezien ik niet weet of dit 5 jaar oude lijstje nu nog enig nut heeft en of het nut heeft aanvullingen erop te doen).
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het lijstje in de loop der tijd wel een paar keer bijgewerkt door Chris op basis van nieuw gestarte draden. Dus met die vijf jaar valt het wel mee, en dat maakt de lijst wat mij betreft tot een heel nuttig startpunt om op dit forumdeel iets op te zoeken. Veel makkelijker dan de zoekfunctie.

Dat betekent uiteraard wel dat nieuw gestarte draden daadwerkelijk niet al te lang na opening moeten worden toegevoegd in deze lijst, maar Chris kennende duurt dat nooit heel lang.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door jelger » do 27 okt 2011, 21:41

Georgie wordt doorgaans tot Europa gerekend. De andere twee Zuid-Kaukasische landen kennen een wat wisselvalliger indeling, afhankelijk van hoe je er naar kijkt. Is er hier een bewuste keuze gemaakt om ze alle 3 bij Azie te zetten? (just asking... )

tomtomgo90
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 21:29
Locatie: Almere

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door tomtomgo90 » zo 30 okt 2011, 23:03

Chris schreef:De Verenigde Staten heeft een apart subforum, daarom staat het niet in de lijst.
Dank voor de uitleg. Daar zit wat in.

Maar van de andere kant, wat Pino ook al aangeeft, het is wel een nuttig lijstje inderdaad. En ja, om per land te zoeken is dit zeker handiger dan de zoekfunctie.
Ik maak dan ook dankbaar gebruik van deze landenlijst.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door Tachi » ma 31 okt 2011, 20:03

jelger schreef:Georgie wordt doorgaans tot Europa gerekend. De andere twee Zuid-Kaukasische landen kennen een wat wisselvalliger indeling, afhankelijk van hoe je er naar kijkt. Is er hier een bewuste keuze gemaakt om ze alle 3 bij Azie te zetten? (just asking... )
Misschien moeten ambivalente landen bij beide werelddelen ingedeeld worden:
  • Rusland
  • Azerbeidzjan (hoe spel je het :?:)
  • Kazachstan
  • Georgië
  • Cyprus
  • Turkije
  • Armenië

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door keokiracer » ma 31 okt 2011, 20:14

Tachi schreef:
  • Azerbeidzjan (hoe spel je het :?:)
Zo :)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door Willem » ma 31 okt 2011, 20:17

Tachi schreef:Misschien moeten ambivalente landen bij beide werelddelen ingedeeld worden:
Och, zo ingewikkeld is het niet om, als je een land niet onder het kopje Europa ziet staan, bij het kopje Azie te kijken (of omgekeerd).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door Rein » ma 31 okt 2011, 20:21

Tachi schreef:
Misschien moeten ambivalente landen bij beide werelddelen ingedeeld worden:
  • Cyprus
Cyprus? Cyprus is note bene een EU land. Daar is toch niks ambivalents aan?

Overigens zou ik Georgië en Armenië ook bij Europa meenemen, net als Rusland en Turkije.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door jelger » ma 31 okt 2011, 21:39

Armenie ligt geografisch geheel in Azie, daar waar Georgie en Azerbeidzjan transcontinentaal zijn (zoals Turkije en Kazachstan).
Tegelijkertijd is Armenie hoofdzakelijk een christelijk land (tesamen met Georgie de bakermat van het moderne christendom) en is Azerbeidzjan een islamitisch land (en wonen de meeste Azeri's in Iran). De VN hanteert echter weer een andere indeling, en zet alleen Georgie bij Europa.

Er is dus niet echt 1 passend antwoord voor deze regio. Ik bedoelde verder niets met de vraag die ik boven stelde, ik vroeg me alleen af of er een bepaalde grondslag heeft gelegen aan de indeling, of dat er gewoon een bepaalde lijst is gevolgd.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door nederland24 » ma 31 okt 2011, 21:49

Misschien kan je dezelfde indeling maken als bij de wegenwiki. De sites zijn toch aan elkaar verwant. Bij twijfelgevallen heb je ze onder beide werelddelen staan.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door Tachi » ma 31 okt 2011, 21:57

Rein schreef: Cyprus? Cyprus is note bene een EU land. Daar is toch niks ambivalents aan?
Je zou het niet zeggen maar Cyprus ligt geografisch in Azië, geopolitiek daarentegen in Europa. Malta ligt bijvoorbeeld op de Afrikaanse plaat. Het is zoals eerder gezegd welke definitie c.q. lijstje je hanteert.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 dec 2011, 23:13

En Italië en Spanje zijn ook transcontinentaal: die liggen in zowel Europa als Afrika (Lampedusa hoort feitelijk bij Afrika, voor Spanje geldt dat de Canarische Eilanden, Ceuta, Melilla en een handjevol eilanden voor de kust van Marokko, zoals Perejil, bij Afrika horen). Frankrijk maakt het met de overzeese departementen natuurlijk helemaal bont, daardoor ligt Frankrijk in Europa, Amerika en Afrika. ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door Willem » ma 05 dec 2011, 8:41

Frankrijk is daardoor wel een land waar de zon nooit ondergaat.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door jelger » ma 05 dec 2011, 19:30

In je fanatieke opsomming vergeet je Nederland, Coen Tunnel. :D
Maar goed, dan hebben we het over bestuurlijke entititeiten en niet geografische, welke laatste toch eigenlijk de basis is van een wegenforum, lijkt me.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door Coen Tunnel » di 06 dec 2011, 12:42

jelger schreef:In je fanatieke opsomming vergeet je Nederland, Coen Tunnel. :D
Mwa, dat is net iets anders. Er is een verschil tussen het land Nederland en het Koninkrijk der Nederlanden. Het land Nederland is slechts een onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden, net als de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Inderdaad, Bonaire, Saba en Sint Eustatius zijn bijzondere gemeenten (openbare lichamen) van Nederland, maar vallen dan weer buiten de EU, buiten het Schengengebied en buiten de eurozone, en bovendien zijn de eilanden niet bij een provincie ingedeeld. De Franse overzeese departementen zijn eigenlijk een volwaardig onderdeel van Frankrijk, ze staan gelijk aan de andere Franse departementen, ze ogen op en top Frans, ze zijn deel van de EU en deel van de eurozone; ze liggen enkel buiten het btw-gebied van de EU. Maar goed, dat laatste geldt ook voor bijvoorbeeld de Canarische Eilanden, de Kanaaleilanden en de Ålandseilanden. Vandaar dat ik Nederland niet noemde en Frankrijk wel.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door jelger » wo 07 dec 2011, 19:06

Coen Tunnel schreef:Mwa, dat is net iets anders. Er is een verschil tussen het land Nederland en het Koninkrijk der Nederlanden. Het land Nederland is slechts een onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden, net als de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Inderdaad, Bonaire, Saba en Sint Eustatius zijn bijzondere gemeenten (openbare lichamen) van Nederland
Op die laatsten doelde ik uiteraard. Van het onderscheid tussen het land NL, Koninkrijk, en de landen ABC ben ik me ook bewust. Ik reken me nog net niet tot de tokkies.

Dank voor je uiteenzetting waarom je de Franse overzeese departementen wel bij Europa noemde.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door Vinny » zo 07 jul 2013, 21:03

Ligt het aan mij? Ik kan geen draad vinden over Afghanistan.
Leuk stukje in de Trouw (dit weekend) over dat land:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... open.dhtml

In de papieren versie stond ook een foto van de verkeersborden uit het land. Het leek erg Europees. Ze hadden zelfs een "zone verboden te parkeren tussen 07:00 en 18:00" bord :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door exroosje » di 09 jul 2013, 14:29

jelger schreef:
Coen Tunnel schreef:Mwa, dat is net iets anders. Er is een verschil tussen het land Nederland en het Koninkrijk der Nederlanden. Het land Nederland is slechts een onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden, net als de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Inderdaad, Bonaire, Saba en Sint Eustatius zijn bijzondere gemeenten (openbare lichamen) van Nederland
Op die laatsten doelde ik uiteraard. Van het onderscheid tussen het land NL, Koninkrijk, en de landen ABC ben ik me ook bewust. Ik reken me nog net niet tot de tokkies.

Dank voor je uiteenzetting waarom je de Franse overzeese departementen wel bij Europa noemde.
In frankrijk heb je overigens ook dit soort onderscheiden tussen overzeese departementen, gemeenschappen, territoria en overige . Alleen de departementen horen echt tot het land Frankrijk en zijn daarmee ook onderdeel van de eu. Nederland heeft die vorm inderdaad niet, maar het koninkrijk kent wel vergelijkbare constructies als gemeenschappen en territoria.

Joepie
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: do 02 jul 2015, 14:06

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door Joepie » do 09 jul 2015, 22:04

Er zijn nog veel landen die hier missen. Maar dat zijn dan vooral kleine landen. En het is ook weer zo als je voor een eilanden groep aan de andere kant van de wereld met weinig wegen een apart topic maakt dat er dan weinig over gezegd zal worden. En daar komt nog eens bij dat er landen zijn die betwist zijn en het dus onmogelijk om voor alle landen een aparte topic te maken. Mij maakt het niet uit, maar misschien vinden sommige forumers het wel leuk dat zo veel mogelijk landen op dit forum te lezen zijn?
Weg is weg

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door Kaaiman » do 09 jul 2015, 22:17

^^ Voor algemene wegeninformatie over allerlei landen kun je beter op Wegenwiki.nl kijken. De encyclopedie op dit forum is eigenlijk een voorloper van de Wegenwiki en inmiddels voor algemene informatie niet zo interessant meer.

Voor discussiewaardige wegennieuwtjes is dit forum natuurlijk wel de aangewezen plek. Maar hoe kleiner of armer het land, des te minder nieuws is er te melden ten aanzien van het wegennet. De algemene interesse op dit forum gaat toch het meest uit naar hoofdwegen, meer specifiek wegen speciaal voor autoverkeer zoals autowegen en snelwegen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Index: landen van de wereld

Bericht door ronny forgeron » za 12 jun 2021, 14:13

Hongkong als SAR van China heeft een aparte vermelding, maar Macau, ook een SAR, niet?
Ik wil wat foto's van Macau plaatsen, moet dat dan onder China?

Plaats reactie