[IR] Iran

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [IR] Iran

Bericht door Snelwegenkenner » wo 14 nov 2012, 22:01

^^ Zeer interresant. :)

Volgens mij gaat de meest handige route naar Iran via Erzurum. Dat is het meest gericht en je vermijdt een beetje dat lastige Koerdische gebied in Zuidoost Turkije. Jammer dat die overgang bij Dogubayazit zo lastig is volgens jou.

Toyotanut
dorpsstraat
Berichten: 105
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 17:53
Contacteer:

Re: [IR] Iran

Bericht door Toyotanut » do 15 nov 2012, 11:51

Ja je kunt sowieso via Erzurum rijden, ongeacht welke grens overgang je gaat nemen. Tenminste, zeker in deze tijd van de onrusten met Syrië. Voorheen was het niet zo'n probleem om zuidelijk te rijden.
Nu kun je gewoon vanaf Erzurum kiezen, recht door over Dogubayazit, of afbuigen naar beneden en via de oost kant van Lake Van naar beneden rijden om 1 van de twee alternatieve grensovergangen te gebruiken.

Op zich is via Dogubayazit gaan prima. Waarschijnlijk is het voor motor rijders al helemaal geen probleem. Je hebt te maken met mensen die prima weten wat er moet gebeuren qua papierwerk, en ze zijn heus niet allemaal onvriendelijk. Dat verschilt natuurlijk per dag.
Maar het grote punt is dus de dieseltax. Hiervoor moet ik misschien ook iets meer vertellen over het brandstof verhaal in Iran.

Het tanken van diesel gebeurd bij aparte pompen voor vrachtwagens en bussen, want alle normale auto's (zelf grote nieuwe Landcruisers) rijden allemaal op benzine. Heeft ook te maken met de slechtere kwaliteit van de diesel, al merkte ik daar weinig van in onze oude Landcruiser haha. Dit betekent echter dat de gewone man met gewone auto geen flauw benul heeft dat jij diesel nodig hebt, en je vaak naar het verkeerde tankstation zal sturen. Bij het juiste tankstation staat er meestal een flinke rij vrachtwagens, maar je kunt vaak gewoon als domme toerist aan de andere kant van de rij gaan staan, en dan even regelen wanneer je er tussen door kunt.
En het tanken gebeurt met een pasjes systeem. Zo hebben vrachtwagenchaffeurs een enorm quotem, particulieren een vrij klein quotem. De prijzen voor de brandstof staan vast op 1500 rial voor diesel onder quotem, en 4000 rial voor benzine onder quotem. Tanken mensen buiten hun quotem dan is het 3500 rial voor diesel, en 7000 rial voor benzine. Voor ons zijn het nog steeds allemaal prijzen van niks, maar als je je realiseert dat ze 3 jaar geleden letterlijk nog 10 keer zo weinig betaalde (heb je het dus over 1 cent voor liter diesel) kun je voorstellen dat zij er anders in staan haha. Je ziet ook iets meer pickups her en der op diesel, maar nog steeds niet echt veel.

Wij hebben beide keren zonder pasje rondgereden, dit betekent dat het soms iets langer duurt bij het tankstation. Soms moet je even wachten en krijg je het pasje van het tanktstation zelf, dat betekent betalen voor prijs buiten quotem. En heel soms laat dat pasje van het station je voor de goedkope prijs tanken.
Of soms kan je op het pasje van een vrachtwagenchaffeur erbij tanken. En dan wordt het heel onduidelijk. Want vaak betaal je dan dus de goedkope prijs aan hem, maar ook heel vaak de dure prijs. En soms iets ertussen in. (dan weet je zeker dat zij er ook iets aan verdienen). Ik heb dat wel eens proberen uit te zoeken, en 1 keer kwam ik erachter dat het apparaat 1500 aangaf in westerse tekens, maar in een klein display in het Perzische schrift (zelfde als Arabisch) er wel 3500 stond. Hoe dan ook, soms heb ik echt geprobeerd dat ze me niet zaten te belazeren en dat ik gewoon wilde betalen wat er op de pomp stond (1500 per liter) en zaten ze keer op keer uit te leggen over de tax. Zelfs toen er genoeg vrachtwagens op mij stonden te wachten bleven ze het maar zeggen en gaven ze me niet gelijk. Toen besloot ik maar dat ik het genoeg geprobeerd had, want op dat soort momenten (met gigantische wachtrij erbij) zouden ze het meestal wel toe geven zodat ze snel van me af zouden zijn. En tja, wat weet ik er uiteindelijk nou van, hoe hun administratie werkt. Dus gewoon betalen.
In grensgebieden (dan doel ik meer op Zahedan enzo) is het doorgaans wel iets lastiger om diesel te krijgen zonder pasje, maar uiteindelijk komt er toch wel een oplossing.

Maar de dieseltax die je dus bij Dogubayazit voor je kiezen krijgt, betekent dat ze jou zo'n pasje gaan verkopen. Hiervoor gaan ze bedenken hoeveel km je gaat rijden aan de hand van wat je zegt. Je kunt dus zeggen dat je alleen naar Tabriz heen en weer gaat. Dan is de vraag hoe zuinig je auto loopt. Daarmee berekenen ze het aantal liter dat je in Iran gaat verbruiken. Hierover moet je dan een aardig bedrag betalen (ik dacht iets van meer dan 1 euro per liter) aan belasting. :neenee: En dat hakt er nogal in als je zegt dat je naar Pakistan gaat. Je krijgt dan wel een pasje, en hoewel er op dat pasje een quotem zou kunnen staan, is het eigenlijk gewoon een pasje waarmee je voor de dure prijs (buiten quotem, 3500 rial) kunt tanken. Scheelt natuurlijk wel veel tijd als je het pasje erin kan duwen en je bent gewoon klaar, maar ik wacht wel liever 10 minuten dan zoveel geld te moeten betalen.

Zo, dat weet je nu een beetje hoe dat werkt haha.
http://www.lovetheworld.nl -> Amsterdam - Nepal per Landcruiser '83

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IR] Iran

Bericht door Chris » do 15 nov 2012, 11:53

In Iran verkopen ze toch alleen gelode benzine ook?

Toyotanut
dorpsstraat
Berichten: 105
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 17:53
Contacteer:

Re: [IR] Iran

Bericht door Toyotanut » do 15 nov 2012, 12:21

Nee ook ongelode benzine. Maar ik weet eigenlijk niet hoe goed dat verkrijgbaar is.
Het komt voornamelijk vanwege de Paykan's. Dat is een automerk die alleen maar kopieën maakt van een oud Brits ontwerp. En bijbehorende oude techniek. Die hebben dus gelode benzine nodig.
Ondanks dat het ze van oudsher niet veel boeit hebben ze nu wel ingezien dat dat niet fantastisch is voor de luchtkwaliteit van hun steden, en is de verkoop van deze Paykan gezins auto gestopt als ik het goed heb begrepen. Ik heb echter nog wel trucks zien rijden volgeladen met nieuwe Paykan pickup versies. Maar weet niet wat voor motor daar in zit. Ik denk dat het nog heel lang gaat duren, maar uiteindelijk zullen ze de omslag wel maken. Ze hebben ook heeeeel veel Peugeots of kopieën daarvan (405 gebaseerd) en die hebben het allemaal niet nodig. En er zijn veel nieuwe auto's die het niet nodig hebben, zoals de nieuwe Toyota's. Maar de arme Iraniër rijdt vaak nog een oude Paykan.
http://www.lovetheworld.nl -> Amsterdam - Nepal per Landcruiser '83

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [IR] Iran

Bericht door Groningen » do 15 nov 2012, 14:33

Toyotanut schreef:Ze hebben ook heeeeel veel Peugeots of kopieën daarvan (405 gebaseerd)
Die zijn gebouwd door Iran Khodro. Volgens mij worden die in licentie gebouwd.

Toyotanut
dorpsstraat
Berichten: 105
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 17:53
Contacteer:

Re: [IR] Iran

Bericht door Toyotanut » do 15 nov 2012, 17:30

Ja klopt. In licentie, of zelfs met ander uiterlijk maar onderhuids nog hetzelfde. En veel Peugeot 206.
Zo worden er ook nog heel veel Mercedes trucks gebouwd, ook onder licentie, met behoud van Mercedes neus. Zoals de 911 enzo, maar ook met nieuwere krachtigere motoren. Soms met 4x4 en soms niet.
http://www.lovetheworld.nl -> Amsterdam - Nepal per Landcruiser '83

Toyotanut
dorpsstraat
Berichten: 105
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 17:53
Contacteer:

Re: [IR] Iran

Bericht door Toyotanut » do 15 nov 2012, 21:29

Om een idee te krijgen van de Paykan, een van de meest voorkomende auto's in Iran

Afbeelding

En anders wel de Saipa (Kia Pride kloon) en wat Peugeots bij de meisjesschool:

Afbeelding
http://www.lovetheworld.nl -> Amsterdam - Nepal per Landcruiser '83

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IR] Iran

Bericht door marcel » zo 14 apr 2013, 15:56

Ze rijden toch echt rechts in Iran ...

http://www.panoramio.com/photo/40794360

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IR] Iran

Bericht door Willem » zo 14 apr 2013, 16:10

Als dat beter uitkomt is het heel normaal om een rotonde andersom te nemen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IR] Iran

Bericht door marcel » zo 14 apr 2013, 16:11

Alleen is dat voor rechtsaf juist een omweg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IR] Iran

Bericht door Vinny » zo 14 apr 2013, 21:12

Excellent shot.
LIKE.
Best wishes from Jordan.
Mustafa
Juist. :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IR] Iran

Bericht door Chris » wo 23 okt 2013, 18:21

Surreale foto van Tehran.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [IR] Iran

Bericht door Snelwegenkenner » do 24 okt 2013, 0:12

^^ Fotofop? :dontknow:

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [IR] Iran

Bericht door nederland24 » do 24 okt 2013, 15:41

^^Hoezo?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [IR] Iran

Bericht door waldo79 » do 24 okt 2013, 17:01

^^Er ligt een gebergte, met bergen tot 4.000 meter, direct ten noorden van de stad. De stad zelf ligt op een uitloper van die bergen. Aan de zuidkant is het zelfs vlak ;)
Dat levert een korte studie van de Engelse Wikipedia me op :idea:

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: [IR] Iran

Bericht door hugomol » do 24 okt 2013, 17:27

He heet die tunnel? of een linkje op GM?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [IR] Iran

Bericht door keokiracer » do 24 okt 2013, 17:38

Tohid Tunnel
https://maps.google.nl/maps?q=35.692507 ... 1&t=h&z=17
(hier de foto via Panormaio op GMaps)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: [IR] Iran

Bericht door hugomol » do 24 okt 2013, 18:15

Thanks :) zat me al rot te zoeken :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IR] Iran

Bericht door Chris » za 30 nov 2013, 15:24

Het tweede dek van de Sadr Expressway in Tehran is vandaag opengesteld. 7 kilometer elevated highway. De onderste route was al een substandaard expressway door zijwegen af te blokken. Op sommige plekken zijn nu dubbeldeks flyovers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [IR] Iran

Bericht door Rene » vr 06 dec 2013, 0:22

Zonder die hele revolutie van 1979 en de later volgende economische sancties had Teheran inmiddels een wereldstad kunnen zijn geworden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [IR] Iran

Bericht door sirdanilot » vr 06 dec 2013, 0:52

Het was vroeger inderdaad een heel modern, vooruitstrevend land. Toch apart dat dat zo snel om kon slaan. Hopelijk gaat het zelfde niet in Turkije gebeuren...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [IR] Iran

Bericht door Palance » vr 06 dec 2013, 7:13

Die revolutie had natuurlijk wel een oorzaak. Al is het land qua vrijheid er zeker niet op vooruitgegaan
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [IR] Iran

Bericht door Snelwegenkenner » vr 06 dec 2013, 21:08

Rene schreef:Zonder die hele revolutie van 1979 en de later volgende economische sancties had Teheran inmiddels een wereldstad kunnen zijn geworden.
Dat is het toch ook qua populatie? Het heeft ongeveer 13 miljoen inwoners als agglomeratie, even groot als Parijs.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IR] Iran

Bericht door Chris » vr 06 dec 2013, 21:11

Tehran heeft vermoedelijk wel het meest dichte snelwegennet ter wereld. Er zijn bijna geen straten op meer dan 2 kilometer van de dichtstbijzijnde expressway.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [IR] Iran

Bericht door Davy » vr 06 dec 2013, 21:46

Toch vind ik de stad er eigenlijk vrij modern uitziet...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IR] Iran

Bericht door Chris » vr 06 dec 2013, 21:49

Iran is ook niet zo heel arm. Het BNP per inwoner bedraagt zo'n $ 13.000. De provincie Tehran is nog wat welvarender, het heeft 18% van de inwoners en 29% van het BNP, dus het inkomen per inwoners van de provincie Tehran ligt dichter bij $ 20.000 ofzo.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [IR] Iran

Bericht door Davy » vr 06 dec 2013, 22:04

Wat vormt dan de voornaamste inkomstenbron van Iran?
Het lijkt dan inderdaad wel zo te zijn dat het land zonder de economische sancties een welvarend land zou zijn. De huidige president is in ieder geval al een stuk gematigder dan zijn voorganger, maar ideaal zou zijn als men erin zou slagen de islam-religieuzen die nu nog erg veel macht hebben, deze macht flink zou ingeperkt worden.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [IR] Iran

Bericht door nederland24 » vr 06 dec 2013, 22:14

Ik heb liever dat ze die religieuzen uit Saudi Arabië en Qatar eens gingen aanpakken. Die zijn veel gevaarlijker voor de wereldvrede.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IR] Iran

Bericht door Vinny » zo 08 dec 2013, 11:23

Iran behoort tot de "as van het kwaad" en Saoedi-Arabië en het Witte Huis zijn dikke vriendjes. Dus, op je vraag luidt het antwoord: "Neen, dat zit er niet in". Verder wel met je eens enzo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [IR] Iran

Bericht door nederland24 » zo 08 dec 2013, 20:20

^^Pas op. De NSA leest mee.

Plaats reactie