[CDN] Canada

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » za 23 mei 2015, 18:11

De gemiddelde maximumtemperatuur in Saguenay ligt tegen de 20 graden eind mei. Een echt landklimaat, warme zomers en zeer koude winters.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » wo 10 jun 2015, 20:31

SaskLink Global Transportation Partners (SGTP) is geselecteerd om de Regina Bypass aan te leggen, het grootste wegenproject ooit in de geschiedenis van Saskatchewan. De belangrijkste partner van SGTP is Vinci.

De snelweg moet in de tweede helft van 2015 in aanleg gaan en in 2019 opengesteld worden.

Regina is een relatief kleine stad met 193.000 inwoners, maar is één van de snelstgroeiende steden van Canada geworden in recente jaren. Na 15 jaar stagnatie groeide het inwonertal ineens met 8% in 5 jaar. Dat komt door de robuuste economie (Saskatchewan heeft structureel de laagste werkloosheid in Canada).

Kaart:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » vr 12 jun 2015, 8:32

Toronto

Na maanden van heftige debatten en allerlei manieren om de publieke opinie te beïnvloeden is na twee dagen van discussie in de gemeenteraad van Toronto, besloten om de Gardiner Expressway te behouden met 24 stemmen voor en 21 tegen.

Er waren plannen om de Gardiner Expressway te slopen tussen Jarvis Street en de Don Valley Parkway, aan de oostzijde van het centrum van Toronto. De snelweg moest dan vervangen worden door een landscaped stadsboulevard. Dit werd een beetje te idyllisch voorgesteld, de Gardiner Expressway verwerkt daar 90.000 voertuigen per dag, plus het verkeer van Lake Shore Boulevard en plus toekomstige groei. Dan heb je dus een stadsboulevard met meer dan 100.000 voertuigen per dag, het was al discutabel hoe dit een aanwinst zou zijn voor het centrum of beter zou zijn voor voetgangers als je zo'n corridor moet oversteken.

Gekozen is voor de 'hybride' optie, waarbij de snelweg blijft bestaan, maar enigszins wordt afgeslankt. Aan de oostzijde van de Gardiner Expressway zijn nu oversized afritten naar Lake Shore Boulevard, ooit gepland als knooppunt voor een snelweg langs Kingston Road richting de 401, die nooit is aangelegd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » zo 21 jun 2015, 15:52

Nova Scotia

De regering van Nova Scotia heeft voorgesteld om 8 trajecten in de provincie als een twinned highway en tolweg aan te leggen. Ingezet wordt op de corridor naar Sydney en in de regio Halifax. Opvallend is dat men de Highway 104 naar Sydney wil aanleggen als 2x2 tolweg, en niet de bestaande Trans-Canada Highway via de Highway 105. Dit is van belang voor vrachtverkeer naar Newfoundland.

Momenteel heeft Nova Scotia één algemene tolweg (Highway 104 over Cobequid Pass) en enkele tolbruggen in Halifax. De 'maritimes' zijn economisch het zwakste deel van Canada en er is al jaren niet genoeg geld om lange stukken van de wegen te verdubbelen. Desondanks is er wel een klein netwerk van snelwegen in de provincie.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » wo 24 jun 2015, 21:46

Ontario

In Thunder Bay zijn plannen gepresenteerd om de Thunder Bay Expressway op te waarderen tot freeway. Er komen 5 nieuwe aansluitingen en de weg wordt verbreed van 1x4 naar 2x2 rijstroken. Het wordt straks één van de weinige stukken freeway in het uitgestrekte Northern Ontario. Thunder Bay is met 108.000 inwoners de belangrijkste plaats tussen Winnipeg en Sault Ste. Marie, twee plaatsen die bijna 16 uur uit elkaar liggen. Dit deel van Canada heeft enorme afstanden. Van Toronto naar Winnipeg is meer dan 2.000 kilometer, waarvan het overgrote deel op enkelbaans wegen wordt afgelegd waar je 90 km/h mag.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » za 27 jun 2015, 20:50

Een bijzondere situatie is de stad Lloydminster. Deze ligt op de grens van Alberta en Saskatchewan. Nou komen er wel vaker plaatsen voor die in twee staten liggen, maar daar zijn het vaak twee aparte gemeentes (zoals Texarkana of Kansas City). Lloydminster is echter één gemeente, die dus in twee provincies ligt.

Het deel in Saskatchewan valt grotendeels onder de regelgeving in Alberta, zo valt het in de Mountain Time Zone en wordt de provinciale btw niet in het deel van Saskatchewan geheven, omdat er in Alberta geen provinciale btw is, en de prijzen daar dus lager liggen en anders alle bedrijvigheid in het deel in Saskatchewan verloren zou gaan.

Echter de inkomstenbelasting wordt wel geheven door de provincies. Dat is ook de reden dat het deel van de stad in Alberta groter is, omdat je daar minder inkomstenbelasting betaalt. Maar een beginnend bestuurder betaalt in Saskatchewan weer veel minder verzekeringspremie.

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Wimpie25 » za 27 jun 2015, 22:08

^^
Interessante situatie. Ook wij kennen hier plaatsen die in twee verschillende landen liggen, het zijn dan echter ook twee verschillende gemeenten.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [CDN] Canada

Bericht door Snelwegenkenner » zo 28 jun 2015, 13:34

Bijvoorbeeld Putte. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » ma 29 jun 2015, 16:11

Ontario

Vannacht is de eerst 7 kilometer van de 'Right Honourable Herb Gray Parkway' in Windsor opengesteld. Dit is het eerste nieuwe deel van de Highway 401 sinds 1968. De snelweg telt 2x3 rijstroken en ligt verdiept.

Het nieuwe deel loopt vanaf Huron Church Road (nabij de E.C. Row Expressway) tot Talbot Road. Eind 2015 opent nog een verlenging westwaarts tot Ojibway Parkway, waarna de snelweg rond 2020 verlengd wordt tot de Amerikaanse grens door de bouw van de nieuwe brug.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » vr 03 jul 2015, 18:49

Graffiti-terreur ook in Canada. Dit is de Highway 401 in Ontario. Volgens iemand van het MTO is de schade ongeveer $ 20.000 als het bord nog her te gebruiken is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [CDN] Canada

Bericht door Lambo19 » vr 03 jul 2015, 19:53

In België zijn de achterzijde van lichtbakken op portalen ook vaak het slachtoffer van graffiti. Men moet daar wel halsbrekende toeren hebben uitgehaald op dat bord te bekladdend

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Palance » vr 03 jul 2015, 20:05

De beste remedie is dat er eens eentje hard uit zo'n portaal stuitert.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » di 14 jul 2015, 16:05

De benodigde $ 950 miljoen is beschikbaar gekomen om de laatste 40 kilometer van de A85 aan te leggen in het oosten van Québec, tussen Saint Antonin en Saint Louis-du-Ha! ha!

Er komt $ 390 miljoen aan federale financiering en $ 560 miljoen van Québec.

De A85 is de enige doorgaande verbinding naar de 'Maritime Provinces' en is van cruciaal belang voor transport. Recent zijn al vrij grote delen van de A85 in het grensgebied van New Brunswick in gebruik genomen.

De aanleg begint in 2017.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CDN] Canada

Bericht door Coen Tunnel » di 14 jul 2015, 16:13

Chris schreef:Saint Louis-du-Ha! ha!
Mijn hemel, die plaats heet echt zo... https://en.wikipedia.org/wiki/Saint-Louis-du-Ha!_Ha!

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [CDN] Canada

Bericht door Albaufstieg » wo 15 jul 2015, 15:44

Ben momenteel op vakantie in Canada. Ik heb familie die woonachtig is 100 km ten westen van Toronto en dit jaar was het tijd die weer eens te gaan bezoeken, nadat zij 4 jaar geleden nog bij mij thuis zijn geweest. Ik verblijf hier nu vier dagen en in die tijd is er naast de nodige quality time met de familie uiteraard ook veel ruimte om dit gedeelte van Ontario te verkennen.

Naast het ritje vanaf het vliegveld naar mijn verblijfplaats nabij Listowel ben ik gisteren naar de Niagara Falls gereden over de diverse free- en highways. Ook het OWN heb ik al redelijk verkend in deze hoek. Doordat het gebied hier dunbevolkt is zijn de lokale 'lines' (zijwegen) die aftakken van de provincial highways vrij vaak onverhard.

Maar zoals ik al schreef dus ook wat free- en highways bereden en zodoende heb ik wel een redelijk beeld gekregen bij de wegen in deze hoek. De highway 401 door Toronto is gigantisch druk en breed, was mijn ervaring. Las gisteren op de Wegenwiki dat het zelfs de drukste snelweg ter wereld is met 437.000 voertuigen per etmaal, dus kan wel stellen dat dat gevoel klopte. Verder richting London en Detroit blijft deze freeway uitgebouwd met 2x3 rijstroken en dat is gezien de hoeveelheid vrachtwagens bepaald geen overbodige luxe. Heb gisteren ook de QEW (Queen Elizabeth Way) richting Niagara en Buffalo bereden. Ondanks dat de naam van deze weg misschien anders zou kunnen doen vermoeden is dit eveneens een freeway met 2x3 rijstroken en een tweetal zeer hoge bruggen. Was wel indrukwekkend rijden!

Wat verder opvalt: de kwaliteit van het asfalt op de freeways is prima te noemen, met her en der wat wegwerkzaamheden. Op de provincial highways is het vaak al een pak minder en op veel overige delen van het OWN laat de kwaliteit wel echt te wensen over. Putten en scheuren in het wegdek komen vrij vaak voor. Volgens familie zijn de strenge winters hier vooral debet aan.
Ook kan ik niet echt een pijl trekken op wanneer men nu gele markering gebruikt. Op bruggen zie ik het op de freeways terugkomen en op 1x2 wegen is de deelstreep in het midden vaak geel. Overigens lijkt de markeringsvorm op dergelijke 1x2 wegen vaak op RONA en dat is gezien het feit dat de wegen vaak kaarsrecht zijn erg prettig.
Op de freeways mag maximaal 100 km/h gereden worden, op 2x2 highways zonder rijbaanschijding vaak 90 km/h en op 1x2 wegen 80 km/h. Ik kan toch wel stellen dat dit surrelealistisch lage snelheidsregimes zijn, waar dan ook niemand zich aan houdt. Er staan wel afschrikwekkende borden langs de weg: '50 km/h over limit = max. $ 10.000,- fine.' Maar na een tijdje had ik het ook wel gezien en ben ik gewoon de snelheden van de Canadezen zelf op de weg gaan aanhouden.
De bewegwijzering vind ik over het algemeen wel duidelijk, met pijlen die in tegenstelling tot wat in de U.S.A. soms wordt toegepast wél boven de juiste rijstroken hangen. Ook lijkt met een letter uit de Interstate-familie gewerkt te worden.

Ik blijf hier nog drie dagen en zal daarna richting de U.S.A. rijden. Via Michigan (Detroit) richting Ohio, West-Virginia, Pennsylvania en Maryland. Heb wel een interessante route uitgestippeld en zal plaatsen als Washington D.C. en Philadelphia ook bezoeken. Daarna rij ik weer richting het noord-westen, want moet mijn auto weer inleveren in Toronto.

Helaas nog geen enkele foto gemaakt van wegen, aangezien ik zelf achter het stuur zit. De rest van mijn passagiers voelt er vrij weinig voor om daar foto's van te maken, maar ik zal zelf eens kijken of ik nog iets op de gevoelige plaat kan vastleggen hier voor wat wegen betreft! ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CDN] Canada

Bericht door waldo79 » wo 15 jul 2015, 17:20

^^Mijn broertje is laatst in Canada geweest en vond het rijden in, met name, Ontario enigszins slaapverwekkend.
Zou leuk zijn als je wat foto's weet te maken van de wegen en anders vraag je één van de passagiers om zeg eens per half uur een klik te maken onderweg, kwestie van opvoeden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » wo 15 jul 2015, 21:29

Vrij veel gebieden van Canada zijn vrij monotoon met vlakke prairies. Southern Ontario is qua landschap ook niet echt indrukwekkend. Northern Ontario is bebost en kent meer hoogteverschillen maar is maar beperkt echt heuvelachtig. Ontario is ook verschrikkelijk groot. Van Toronto naar de grens met Manitoba is bijna 2.000 kilometer, vergelijkbaar met de afstand van Nederland naar diep in Spanje.

De Prairie Provinces zijn ook erg monotoon. Dat zijn Manitoba, Saskatchewan en het grootste deel van Alberta. Het bestaat uit prairies met weinig bos (behalve zuidoost Manitoba). Naar het noorden lopen daar bijna geen wegen, praktisch de gehele bevolking woont in de zuidelijke helft van die provincies. In Northern Ontario heb je tenminste nog enkele regionale steden in de bossen, zoals North Bay, Sudbury, Sault Ste. Marie en Thunder Bay.

Ergens wel apart dat je vanaf Toronto eerder in Florida bent dan buurprovincie Manitoba.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Palance » wo 15 jul 2015, 21:40

Ik ben al blij dat ik het zeker niet saaie British Columbia en ook de niet saaie delen van Alberta een paar jaar geleden heb bezocht :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CDN] Canada

Bericht door waldo79 » wo 15 jul 2015, 22:14

Meer naar het westen is het bergachtiger. Wat dat betreft is Canada een wereld op zich :lol:

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [CDN] Canada

Bericht door Albaufstieg » wo 15 jul 2015, 23:15

waldo79 schreef:Mijn broertje is laatst in Canada geweest en vond het rijden in, met name, Ontario enigszins slaapverwekkend.
Het kan inderdaad zeker saai zijn. Bepaalde wegen hier zijn tientallen kilometers lang echt kaarsrecht en dat kan in combinatie met het vlakke landschap dan inderdaad niet erg opwindend zijn. Maar gelukkig weet de familie hier wel het een en ander; de eerste van de familie streek hier in 1951 neer en derhalve kent men deze regio door en door. Zodoende heb ik al veel moois gezien.

Morgen eens een kijkje in Toronto zelf nemen. British Columbia staat ook nog ergens op mijn lijstje. Heb gehoord dat o.a. Vancouver fantastisch is, en die provincie heeft vast nog veel meer te bieden.

Ik zal m'n best doen voor wat foto's van wegen, maar verwacht geen geweldige kwaliteit. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » ma 20 jul 2015, 15:18

Coen Tunnel schreef:
Chris schreef:Saint Louis-du-Ha! ha!
Mijn hemel, die plaats heet echt zo... https://en.wikipedia.org/wiki/Saint-Louis-du-Ha!_Ha!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » vr 31 jul 2015, 21:48

De federale overheid heeft $ 583 miljoen beschikbaar gesteld om het laatste deel van de ringweg van Calgary aan te kunnen leggen. De aanleg begint in 2016, met een openstelling in 2022.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » di 11 aug 2015, 16:59

Highway 11/17 langs de noordkant van het Lake Superior in Northern Ontario. Cochrane telt 5.000 inwoners. Sault Ste. Marie (uitspraak: soe saint marie) is een wat grotere stad, de I-75 uit Detroit eindigt daar.

Afbeelding

goedopweg
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 23 jun 2015, 15:11

Re: [CDN] Canada

Bericht door goedopweg » ma 24 aug 2015, 15:50

Chris schreef:
Coen Tunnel schreef:
Chris schreef:Saint Louis-du-Ha! ha!
Mijn hemel, die plaats heet echt zo... https://en.wikipedia.org/wiki/Saint-Louis-du-Ha!_Ha!
En dan te bedenken dat je ook nog Baie des Ha! Ha! hebt en de Riviera Ha! Ha!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » ma 24 aug 2015, 16:44

In Ontario en Wyoming wordt nu ook een 'vangnet' toegepast in plaats van een grindbak bij steile hellingen. Deze kunnen een vrachtwagen van 45 ton en 150 km/h stoppen.

Hier in North Bay, Ontario
Link
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » do 03 sep 2015, 21:27

In Winnipeg, Manitoba is begonnen om één van de meest ongelukkige aansluitingen van de ringweg (Perimeter Highway) om te bouwen tot klaverturbine. Het project kost $ 204 miljoen en moet eind 2018 klaar zijn. Het is het grootste verkeersproject in Manitoba.

Nieuw ontwerp:
Afbeelding

Huidige aansluiting:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Jump » vr 04 sep 2015, 13:05

Op Google Maps zie je ook waarom. Oo de luchtbeelden is te zien dat een vrachtwagen niet meer op tijd kom stoppen voor het kruispunt en aan de overkant in de berm zit. Op Streetview zie je nog de platte vangrail.

https://www.google.be/maps/place/49%C2% ... !1s0x0:0x0

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » vr 18 sep 2015, 19:21

junkyard knooppunt Turcot in Montréal. Een typisch voorbeeld van verwaarloosde en verouderde infrastructuur in Québec. Turcot is één van de ergste, Montréal heeft een uitgebreid netwerk van snelwegen (veel meer dan Toronto) maar het is wel sterk verouderd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » wo 23 sep 2015, 19:32

De A20 in Longueuil, QC. Een voorstad van Montréal.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » vr 25 sep 2015, 22:33

Alberta

Vandaag is weer 32 kilometer tweede rijbaan van de Highway 63 naar Fort McMurray opengesteld. Hiermee is nu 70% van de 240 kilometer tussen Atmore en Fort McMurray naar 2x2 rijstroken verbreed. Dit is een quasi-snelweg omdat het grootste deel door onbewoond gebied loopt met alleen onverharde zijwegen. Je mag er 110 km/h, dat is sneller dan op de volwaardige snelwegen van Ontario en Québec. Eind 2016 moet de verdubbeling helemaal voltooid zijn voor $ 1,2 miljard.

<foto verdwenen>

Plaats reactie