[CDN] Canada

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76496
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » do 11 feb 2010, 21:35

^^ Freewaybrent heeft daar pas een video van geupload. Het uitzicht vanaf sommige delen is fantastisch.

Hieronder te zien, maar beter op de Youtube site in HD formaat.
Link

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Kaaiman » do 11 feb 2010, 21:35

Tijd om de Olympische Spelen weer naar Nederland te halen...

A4 Benelux - Klaaswaal
A15 Ressen - Zevenaar
A30 Barneveld - Almere
Ruit om Eindhoven
Verbredingen A1, A12...
:denk:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CDN] Canada

Bericht door Vinny » do 11 feb 2010, 21:46

Juist nu de 'Highway of Death' voor zo'n 360 miljoen euro is opgeknapt, worden de autoriteiten geconfronteerd met een nieuw fenomeen. Wandelaars en fietsers hebben de schoonheid van The Sea to Sky Highway ontdekt.
Wellicht is het aanleggen van fietspaden een goed idee.... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Wesso » do 11 feb 2010, 22:17

Chris schreef:Hieronder te zien, maar beter op de Youtube site in HD formaat.
Bij nader inzien is het eerder een autoweg dan een autosnelweg zoals we die in NL kennen, omdat de milieulobby een vinger in de pap heeft gekregen. De maximumsnelheid is 80 km/u. Wat ook wel begrijpelijk is met het betere bochtenwerk. Tjongejonge, wat een route 8-)

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [CDN] Canada

Bericht door Wimpie24 » do 11 feb 2010, 23:28

Ik vind de Canadese wegen er persoonlijk toch beduidend beter uitzien dan de Amerikaanse...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76496
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » vr 12 feb 2010, 9:16

Ik denk het niet. Ik denk dat er amper verschil in zit, ik heb videos gezien van de centrale provincies in de prairies waar het wegdek lang niet zo goed is. Ook in Montréal is het wegdek gewoon slecht.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [CDN] Canada

Bericht door Wimpie24 » vr 12 feb 2010, 15:33

Maar als je naar het totale plaatje kijkt, zie je toch dat ze in Canada veel dingen wel goed doen die ze in VS gewoon verkeerd aanpakken.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76496
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » wo 10 nov 2010, 19:02

Montréal:

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Pino » wo 10 nov 2010, 20:27

^^ Aardig bedacht om een taper aan te geven, maar het zou beter uitkomen met de pijlen direct op de gele achtergrond in plaats van met het zwarte vlak ertussen.

Verder zien de borden er mooi uit. Je kunt ongetwijfeld van mening verschillen over de inhoud, maar ik de gegevens staan mooi met elkaar in verhouding. Ik zou zeggen: Pinofactor 1.0 en precies de juiste variant en grootte van Clearview !

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [CDN] Canada

Bericht door Wouter N14 » wo 10 nov 2010, 20:35

Boul. vind ik een minder duidelijke afkorting dan Blvd. :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door marcel » wo 10 nov 2010, 20:55

Wouter N14 schreef:Boul. vind ik een minder duidelijke afkorting dan Blvd. :)
Gewoon Frans vs. Engels denk ik.

Interessant dat ze een nieuw afritnummersymbool hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CDN] Canada

Bericht door Vinny » wo 10 nov 2010, 22:17

Wouter N14 schreef:Boul. vind ik een minder duidelijke afkorting dan Blvd. :)
Kan. Er zijn mensen die er anders over denken... ;)
In Brussel wordt Bld als afkorting gebruikt :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CDN] Canada

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 nov 2010, 23:25

Wouter N14 schreef:Boul. vind ik een minder duidelijke afkorting dan Blvd. :)
Omdat je de afkorting Boul. waarschijnlijk niet eerder hebt gezien en er dus niet bekend mee bent.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door marcel » wo 10 nov 2010, 23:35

I.h.a. zijn de consonanten veel bepalender in een woord dan de vocalen. Er zijn ook heel wat talen die vocalen helemaal niet schrijven. Daarom vind ik blvd ook beter dan boul.
Anderzijds is het inderdaad natuurlijk ook duidelijk als je het zo gewend bent.

Vervelend is vooral St wat Saint of Street kan betekenen, voor een mens is dat meestal uit de context duidelijk maar probeer het maar eens een computer te leren ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Pino » do 11 nov 2010, 10:16

^^ Afkortingen baseren op uitsluitend medeklinkers vind ik normaal gesproken alleen wenselijk als je die medeklinkers ook echt hoort. Ah voor Arnhem vind ik om die reden bijvoorbeeld ongewenst, Bd. voor boulevard vind ik geheimtaal, PRS voor Paris komt ook niet lekker door. Klinkers die duidelijk worden uitgesproken kunnen een afkorting in mijn optiek ook sterk verduidelijken. FRA voor Frankfurt vind ik duidelijker dan FRF, wat je zou krijgen door alleen naar de medeklinkers te kijken.

Om die reden vind ik Boul. zeker niet slecht. Het enige nadeel is dat de afkorting zich focust op het begin van een woord dat best lang is. En daar komt dan weer net het voordeel van Blvd naar voren; dat geeft in ieder geval een beeld van het hele woord, ook al gebeurt dat met behulp van medeklinkers die in de uitspraak niet (de d) of maar weinig (de l) naar voren komen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [CDN] Canada

Bericht door Wouter N14 » do 11 nov 2010, 12:43

Coen Tunnel schreef:
Wouter N14 schreef:Boul. vind ik een minder duidelijke afkorting dan Blvd. :)
Omdat je de afkorting Boul. waarschijnlijk niet eerder hebt gezien en er dus niet bekend mee bent.
Inderdaad. Ik dacht dat blvd. een standaardafkorting was (zoals mph), maar daar denken de Franstaligen (of alle Canadezen?) kennelijk anders over.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Pino » do 11 nov 2010, 13:04

Buiten SI-eenheden en namen van organisaties zijn er maar heel weinig internationaal vastgelegde afkortingen. Een internationale standaardafkorting voor boulevard ontbreekt; ieder land / taalgebied heeft zijn eigen taalgebruik en dus ook eigen afkortingen. De franstalige Wikipedia noemt als mogelijke afkortingen van boulevard: bd, bvd en boul. Daarbij wordt opgemerkt dat laatstgenoemde vooral in Québec voorkomt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CDN] Canada

Bericht door Coen Tunnel » do 11 nov 2010, 13:50

In Frankrijk zelf zie ik dan vooral Bd. als afkorting voor Boulevard.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [CDN] Canada

Bericht door Wimpie24 » do 11 nov 2010, 16:52

Pino schreef:^^ Aardig bedacht om een taper aan te geven, maar het zou beter uitkomen met de pijlen direct op de gele achtergrond in plaats van met het zwarte vlak ertussen.

Verder zien de borden er mooi uit. Je kunt ongetwijfeld van mening verschillen over de inhoud, maar ik de gegevens staan mooi met elkaar in verhouding. Ik zou zeggen: Pinofactor 1.0 en precies de juiste variant en grootte van Clearview !
In Canada worden verplichtingen in wit op zwart weergeven in tegen stelling tot wit op blauw bij ons.

marcel schreef:
Wouter N14 schreef:
Interessant dat ze een nieuw afritnummersymbool hebben.
Dat is geen nieuw afritsymbool maar gewoon de gangbare opmaak in Québecq. In Engelstalig Canada wordt gewoon het woord "Exit" gebruikt.

Verder moet ik zeggen dat ik het Candadese systeem veel mooier en consequent toegepaster vind dan het Amerikaanse. In Canada heb je teminste fatsoenlijk gemarkeerde in- en uitvoegstroken.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Pino » do 11 nov 2010, 18:11

Wimpie24 schreef:In Canada worden verplichtingen in wit op zwart weergeven in tegenstelling tot wit op blauw bij ons.
Mag zijn, maar wat is er dan zo verplichtend aan dat zwarte vlak op het taper-bord?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CDN] Canada

Bericht door Vinny » do 11 nov 2010, 22:57

Pino schreef:Buiten SI-eenheden en namen van organisaties zijn er maar heel weinig internationaal vastgelegde afkortingen. Een internationale standaardafkorting voor boulevard ontbreekt; ieder land / taalgebied heeft zijn eigen taalgebruik en dus ook eigen afkortingen. De franstalige Wikipedia noemt als mogelijke afkortingen van boulevard: bd, bvd en boul. Daarbij wordt opgemerkt dat laatstgenoemde vooral in Québec voorkomt.
Maar de Academie Francaise schrijft wel een voorkeur voor, en dat is in het geval van boulevard: bd. Dat niet alle Franstalige landen dit volgen, tja, in Zwitserland bestaat de ringel-s ook niet hoewel de schrijftaal Duits zou moeten zijn (en er zijn onlangs moties aangenomen waarin anglicismen in Zwitserland als ongewenst taalgebruik betiteld moeten worden, en ook alle mannelijke woorden moeten vervangen worden door geslachtsneutralewoorden: Fussgangerstreifen wordt zebrastreifen). I
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [CDN] Canada

Bericht door Sophie » do 11 nov 2010, 23:07

Vinny schreef: hoewel de schrijftaal Duits zou moeten zijn
De schrijftaal is dan ook Duits. in §25 van de Amtliche Regelung der deutschen Rechtschreibung (Officiële regels van de Duitse spelling) staat:
Steht der Buchstabe ß nicht zur Verfügung, so schreibt man ss. In der
Schweiz kann man immer ss schreiben. Beispiel: Straße – Strasse
als de letter ß niet beschikbaar is, schrift men ss. In Zwitserland kan men altijd ss schrijven. Voorbeeld: Straße - Strasse.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [CDN] Canada

Bericht door Wimpie24 » do 11 nov 2010, 23:21

Pino schreef:
Wimpie24 schreef:In Canada worden verplichtingen in wit op zwart weergeven in tegenstelling tot wit op blauw bij ons.
Mag zijn, maar wat is er dan zo verplichtend aan dat zwarte vlak op het taper-bord?
Dat zou zijn zoals je bij ons een bord zou hangen met de rijstrook configuratie op niet-snelwegen. Bij ons in België is dat alleszins zo.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [CDN] Canada

Bericht door Peter » vr 12 nov 2010, 9:00

Chris schreef:Ik denk het niet. Ik denk dat er amper verschil in zit, ik heb videos gezien van de centrale provincies in de prairies waar het wegdek lang niet zo goed is. Ook in Montréal is het wegdek gewoon slecht.
Gemiddeld gesproken is het wegdek van de snelwegen beter in de VS dan in Canada. Zeker Quebec scoort slecht, maar de provincie worstelt al jaren met zichzelf. Canada heeft overigens bijzonder weinig snelweg-kms (per persoon, per km2, per logische route, etc) vergeleken met de VS of West-Europa. Beetje ala Scandinavie. De meeste doorgaande wegen (ook de interstate 1) zijn grotendeels 1+1 of 2+2 met gelijkvloerse kruisingen (ook met het spoor) in een uitvoering als N302.

Quebec leidt op dit moment (althans volgens een krant die ik 3 weken geleden in Alberta las) onder zijn eigen nationalisme. Bijvoorbeeld door Frans verplicht te stellen op scholen (behalve de Engelse les natuurlijk) en zeer (onredelijk) strenge eisen te stellen aan internationale of Engelse scholen:
* geen subsidie (salaris leraren en onderhoud gebouwen, etc)
* je mag er als Canadees kind niet heen (ook niet als je tot je 14e in Vancouver hebt gewoond)
* je mag er als kind ook niet heen als je in een Franstalig gebied bent geboren of (en hier wordt het vaag) hebt gewoond. Of het kind Frans kan spreken is geen argument. Een kind van Amerikaanse ouders dat in Parijs 2 jaar op de Amerikaanse school heeft gezeten (en tien woorden Frans kent) mag niet naar Engelstalig onderwijs (ook niet tegen hoge betaling)

De strenge eisen (en andere absurde eisen aan bedrijven en werknemers van buiten Quebec) schrikken veel internationaal opererende (wo multinationals) af. Werknemers willen er niet na toe, omdat ze zich of het schompes moeten betalen aan scholing (wel hoge belasting, maar geen benefit in lage schoolgelden) danwel hun niet Franstalige kind naar een Franstalige school moeten sturen.

Quebec en (voormalig) zakenstad Montreal hebben daardoor hogere werkloosheid, minder belasinginkomsten en daarmee minder geld voor onderhoud.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [CDN] Canada

Bericht door Wimpie24 » vr 12 nov 2010, 11:47

In Québec wordt de Belgische situatie tot op de voet gevolgd, de provincie spiegelt zich vaak aan Vlaanderen en en Vlaanderen heeft op zijn beurt goede contacten met Québec. Het verschil tussen Vlaanderen en Québec is dat Vlaanderen ook zeer streng omgaat met de taalwetten maar zich intern niet al te veel moeit (buiten het personeelsbeleid natuurlijk) met bedrijven. Zij moeten zich aan de taalwetten houden wat betreft werknemers maar dat wordt enkel gecontroleerd als er klachten zijn. Enkel wanneer gevelopschriften niet in het Nederlands zijn, dan kan dat bedrijf relatief snel de aanmaning krijgen om anderstalige gevelopschriften te vervangen door Nederlandstalige.
Bovendien mogen vooral internationale scholen hun gang gaan maar die liggen dan ook meestal op Brussels grondgebied en er wordt streng op toegezien dat Vlaamse inspecteurs enkel Vlaamse scholen inspecteren in dat gewest.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [CDN] Canada

Bericht door Snelwegenkenner » ma 15 nov 2010, 13:45

In Canada hebben de snelwegen in elke provincie een ander nummer. Apart. In dat land hebben ze ook een ruimte overschot. :|

Texas van de VS wil ook apart gaan...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CDN] Canada

Bericht door Willem » ma 15 nov 2010, 20:48

De deelstaten van de VS en Canada hebben meer autonomie dan de deelstaten van de EU. Dus tussen zeg Alberta en Saskatchewan heb je net zo goed een wisseling in wegnummer als tussen Frankrijk en Belgie.
Ook in de accijnzen op brandstof merk je de verschillen tussen de deelstaten. Zo is benzine in Quebec aanzienlijk duurder dan in het aangrenzende Ontario.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [CDN] Canada

Bericht door Snelwegenkenner » ma 15 nov 2010, 21:24

^^ In Zuid Frankrijk is er ook een hele andere benzineprijs, dan in Noord Frankrijk, hoor. Zeker als je van de snelweg af gaat.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Pino » ma 15 nov 2010, 22:23

Willem schreef:De deelstaten van de VS en Canada hebben meer autonomie dan de deelstaten van de EU. Dus tussen zeg Alberta en Saskatchewan heb je net zo goed een wisseling in wegnummer als tussen Frankrijk en Belgie.
De autonomie van deelstaten in de VS en Canada is vergelijkbaar. Toch zie je in de VS een vrijwel uniforme bewegwijzering en een nationale wegnummering. Staten hebben daarnaast dan ook nog hun eigen wegnummering, maar die is bedoeld voor routes die buiten het nationale systeem vallen. In Canada daarentegen bestaat feitelijk geen nationale wegnummering (de Trans-Canada routes vormen niet echt een nationaal systeem; zie de website van Marcel) en verschilt ook de bewegwijzering nogal per deelstaat. Ook andere federale staten hebben meer gemeenschappelijk op bewegwijzerings- en nummeringsgebied dan Canada. Denk aan Zwitserland, Duitsland, Australië, Argentinië, Mexico, enzovoort. Alleen België is hard bezig de Canadese kant op te gaan.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [CDN] Canada

Bericht door Wimpie24 » ma 15 nov 2010, 22:51

Willem schreef:De deelstaten van de VS en Canada hebben meer autonomie dan de deelstaten van de EU. Dus tussen zeg Alberta en Saskatchewan heb je net zo goed een wisseling in wegnummer als tussen Frankrijk en Belgie.
Ook in de accijnzen op brandstof merk je de verschillen tussen de deelstaten. Zo is benzine in Quebec aanzienlijk duurder dan in het aangrenzende Ontario.
Op sommige zaken wel en op andere, voornamelijk culturele en persoonsgebonden zaken hebben de EU-deelstaten veel meer autonomie. De Europese Unie is een verbond tussen een groep onafhankelijke, soevereine staten. De Verendigde Staten van Amerika is een monsterverbond tussen state die eigenlijk nooit echt lang soeverein en onafhankelijk geweest zijn. Het is bijgevolg dus 1 land met mogelijk regionale verschillen, maar die zijn nooit zo groot als in de EU.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Plaats reactie