[CDN] Canada

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

[CDN] Canada

Bericht door Ali » do 02 jun 2005, 22:29

Foto's van de ETR (Express Tol Route) 407 (108km) aan de noordkant van Toronto:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ali op vr 03 jun 2005, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 03 jun 2005, 8:51

Knooppunten zien er ingewikkeld uit. :D

Breyten
stadsweg
Berichten: 274
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 8:22
Locatie: Voorschoten

Bericht door Breyten » zo 21 aug 2005, 17:28

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
OK, hier enkele foto's uit Québec, Canada. Ik ben zo vrij geweest om jullie niet alleen snelwegfoto's te laten zien, maar opvallende foto's met commentaar van links naar rechts:
- Stopborden zijn in het Frans i.t.t. Frankrijk
- Wegnummers zijn soms moeilijk te volgen. Vandaar het vraagteken?
- Let op de transcanadian highway. Die doorkruist heel Canada! Herkent iemand het bordje met daarop het wegnummer?
- Tja, canada blijft een winters land met oversteekplaatsen voor sneeuwscooters. In de zomer heb je daar geen last van

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 21 aug 2005, 17:36

Op vakantie geweest in Canada? :) Ik vraag me altijd wel af waarom Canada geen gewone nummering heeft. Bijvoorbeeld de snelweg van Toronto naar Montreal heet 401. Kunnen ze daar geen ander (lager) getal van maken? En hoe noemt men ik Canada de snelweg? Interstate, of Highway, Autoroute (Quebec) oid?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 21 aug 2005, 17:48

Raar, het stopbord is inderdaad in het Frans, maar de straatnaam erboven (enfin, ik vermoed toch dat het dat is) is in het Engels.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 21 aug 2005, 17:53

R4 schreef:Raar, het stopbord is inderdaad in het Frans, maar de straatnaam erboven (enfin, ik vermoed toch dat het dat is) is in het Engels.
Ja en nee...
Er staat "chemin lakeside road" op het bord.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 21 aug 2005, 18:03

Zijn dat dan een soort faciliteiten voor Engelstaligen in het Franse taalgebied?

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 21 aug 2005, 18:55

Breyten schreef: - Wegnummers zijn soms moeilijk te volgen. Vandaar het vraagteken?
Wat is hier onduidelijk aan? Misschien dat beide naar het zuiden gaan? Bij Everdingen zou je dat ook kunnen hebben: rechtdoor A2 zuid, rechtsaf A27 zuid.
Breyten schreef: - Let op de transcanadian highway. Die doorkruist heel Canada! Herkent iemand het bordje met daarop het wegnummer?
Het gekke is dat de Trans Canada Highway in Ontario en Quebec geen eigen nummer heeft. Er is eigenlijk geen echte nationale nummering.
Chrizz schreef: Ik vraag me altijd wel af waarom Canada geen gewone nummering heeft. Bijvoorbeeld de snelweg van Toronto naar Montreal heet 401. Kunnen ze daar geen ander (lager) getal van maken?
Snelwegen hebben nummers vanaf 400. Blijkbaar wilde men geen verwarring met andere provinciale nummers, maar toch een apart nummeringssysteem.
Een beetje zoals de hoge Franse D-nummers. In Schleswig-Holstein hebben ook de belangrijkste L-wegen de hoogste nummers (vanaf 316).

Enigszins uitzonderlijk is het wel.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 21 aug 2005, 21:23

Het is nog altijd de bedoeling dat ik met me ouders eens naar Canada gaan, omdat ik daar familie heb wonen. Alleen weet ik niet wanneer (en als ik er ben ooit, zal ik natuurlijk even de wegensituatie daar bekijken. ;) Wel heb ik hier nog een oude wegenkaart van Canada liggen. Als jullie intresse hebben, wil ik er wel eens stukken uit inscannen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 21 aug 2005, 21:28

Mark schreef:Het is nog altijd de bedoeling dat ik met me ouders eens naar Canada gaan, omdat ik daar familie heb wonen. Alleen weet ik niet wanneer (en als ik er ben ooit, zal ik natuurlijk even de wegensituatie daar bekijken. ;) Wel heb ik hier nog een oude wegenkaart van Canada liggen. Als jullie intresse hebben, wil ik er wel eens stukken uit inscannen.
Grappig, ik heb ook nog familie daar wonen, bij Edmonton (Alberta).
Hoe oud is jou kaart? Ik heb een atlas USA-Canada-Mexico van 1987, zeer gedetailleerd. Alle staten van de USA en de zuidelijke Canadese staten zijn gedetailleerd weergegeven op grote pagina's. Mexico is veel kleiner (het hele land op 50x30cm). Opvallend vond ik dat het snelwegennetwerk in de USA en Canada al bijna geheel voltooid was, veel eerder dan het Europese netwerk, waar nog altijd flink aan de weg getimmerd wordt. Grote wegenprojecten in de USA bestaan nu vooral uit het upgraden van grote knooppunten (Dallas, Texas bijv.) en de aanleg van tolwegen rondom/in grote steden. Recent bijvoorbeeld bij Los Angeles, Denver en in zuidelijk Kentucky.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 21 aug 2005, 21:40

Ik heb even beneden gekeken, we hebben tot zo ver ik weet 2 kaarten van Canada eentje van het hele land, ik schat 1980 en een oude gedetailleerde van Toronto, ik schat uit 1960. Ik zal morge verder zoek in de 'kaartenlade'.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 21 aug 2005, 21:43

Die van Toronto lijkt me wel de moeite waard om te scannen. ik heb helaas geen scanner, anders had ik allang wat ingescand :)

Albert Einstein
dorpsstraat
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:51

Bericht door Albert Einstein » di 23 aug 2005, 0:22

de vreemde configuratie van de knooppunten komt vermoedelijk doordat het een tolweg is. Auto's gaan op de foto voor en nadat ze de weg berijden. Vervolgens krijgt men de acceptgiro enige weken later thuis...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » wo 31 aug 2005, 14:16

Die hoge nummers in de 400-serie rond Toronto zijn speciale nummers voor snelwegen. Op niet-snelwegen vervalt de 4. In Quebec gebruiken ze een apart schildje (op de foto van Breyten te zien).

De afslagborden zijn wat verwarrend. De naam op de foto is die van de afslag, terwijl hij bij de pijlen voor rechtdoor staat.

Het vraagteken is het symbool voor toeristische informatie.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » zo 25 dec 2005, 3:29

Afbeelding
Toronto 401



Afbeelding
Toronto 404



Afbeelding
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » di 14 feb 2006, 21:32

Goede website met veel foto's van autosnelwegen in de Canadese staat Ontario

http://www.onthighways.com/index.html
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » vr 30 jun 2006, 1:33


Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Bericht door Ehuls » vr 04 aug 2006, 14:03

Ah, grappig, ik zie dat ik ook nog wat foto's van Toronto heb, ik heb alleen geen idee meer wat de precieze wegnummers zijn:

Aan de rand van Toronto als ik het me goed herinner:
http://img95.imageshack.us/img95/3002/1 ... 600qc8.jpg

In de file met uitzicht op de skyline van Toronto:
http://img130.imageshack.us/img130/9610 ... 600mw1.jpg

Vanuit de CN-tower (snelweg van linksonder naar boven):
http://img95.imageshack.us/img95/9666/1 ... 600cq4.jpg

Als ik het me goed herinner is dit bij Ottawa:
http://img95.imageshack.us/img95/8817/1 ... 600vn6.jpg

Gebruikersavatar
mtenham
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: do 27 jul 2006, 17:53
Locatie: Calgary, AB, Canada

Snelwegen rond Calgary

Bericht door mtenham » do 10 aug 2006, 18:15

In de westelijke provincies heeft de TransCanadian het nummer 1. Maar het is lang niet altijd een autosnelweg zoals we die in Nederland kennen. Op hele stukken is het slechts een 1+1, terwijl hier in Calgary de TransCanadian overgaat in 16 Ave North en er een hele hoop stoplichten in zitten.

Een ander leuk feit is dat Calgary de belangrijkste wegen "Trail" als achtervoegsel krijgen, bijvoorbeeld Deerfoot Trail, Blackfoot Trail, Crowchild Trail. Trail is in dit geval dus niet een wandelaars- of trekkerspaadje maar een heuse 2+2 of 3+3 auto(snel)weg. De Trails zijn ook bijn aallemaal genoemd naar indianenstammen.

Hier in Canada zijn highways lang niet altijd snelwegen, integen deel. Over het algemeen zijn het 1+1 autowegen. de naam "Freeway" wordt amper gebruikt, omdat er erg weinig echte freeways zijn.

[/img]

Gebruikersavatar
mtenham
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: do 27 jul 2006, 17:53
Locatie: Calgary, AB, Canada

Bericht door mtenham » do 10 aug 2006, 18:16

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 10 aug 2006, 18:22

Interessant!

Voor Alberta zie ik de volgende snelwegen in mijn atlas;

Road 1 Calgary - Banff
Road 2 Calgary - Edmonton
Nobleford - Lethbridge
Road 16 Wabamun - Edmonton
Edmonton - Cooking Lake

klopt dat nog?

Ik heb trouwens een tante in Camrose wonen (bij Edmonton). Tijd om die eens te bezoeken :P

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 10 aug 2006, 18:53

Hier in Canada zijn highways lang niet altijd snelwegen, integen deel. Over het algemeen zijn het 1+1 autowegen. de naam "Freeway" wordt amper gebruikt, omdat er erg weinig echte freeways zijn.
In het franstalig gedeelte van Canada is de term 'autoroute' wel ingeburgerd...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mtenham
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: do 27 jul 2006, 17:53
Locatie: Calgary, AB, Canada

Bericht door mtenham » do 10 aug 2006, 19:38

Road 1 Calgary - Banff
Road 2 Calgary - Edmonton
Nobleford - Lethbridge
Road 16 Wabamun - Edmonton
Edmonton - Cooking Lake
Highway 1 is de TransCanada en loopt van de provinciegrens met Saskatchewan via Medicine Hat, naar Calgary, vandaar via Banff en Lake Louise naar BC
Highway 2 (tevens Queen Elizabeth 2 highway tussen Calgary en Edmonton) loopt vanaf de US grens bij Carway (US89) via Fort McLeod (en dus niet via Lethbridge), Calgary, Edmonton en daarna door via High Prairie en Peace River, en buigt dan weer (heel ongebruikelijk) af naar het zuiden en eindigt in Grande Prarie.
Highway 3 loopt vanaf Medicine Hat via de Crowsnest Pass naar BC en vormt zo een alternatief voor de HWY1 voor de verbinding met Vancouver.
Highway 4 loopt van Lethbridge naar de US border en sluit aan op I-15.
Highway 16 (ook wel Yellowhead HWY) is een soorte tweede TransCanada. Staat ook aangegeven met TransCanada borden. Hij begint vlak Bij Winnepeg, MB en gaat vai Saskatoon, SK, Lloydminister (grens AB en SK) via Edmonton naar Jasper en dan door naar BC. De 16 eindigt in Prince Rupert, BC, vlak bij de grens met Alaska

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » zo 01 okt 2006, 17:07

Vier doden bij instorting brug in Canada
In omgeving van de Canadese stad Montréal zijn zaterdag vier mensen omgekomen toen een brug instortte. Dat heeft de politie zondag bekendgemaakt.

Een wagen die onder de brug doorreed op het moment van de instorting, werd volledig bedolven. De drie inzittenden overleefden het niet. In een andere wagen overleed de chauffeur. Het is nog niet bekend of er nog andere mensen in de wagen zaten.

Zes mensen raakten gewond. Zij bevonden zich in wagens die op de brug reden op het moment van het ongeluk. (belga)

Afbeelding
http://www.hln.be

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 01 okt 2006, 20:18

Op Google Earth / Maps gevonden
Foto in de post hierboven (van HLN) is genomen vanuit het noorden.

Weg 19 / Boulevard de la Concorde Est
45g35'00,60" N, 73g40'30,90" W

cbc.ca schreef:Laval roadway was crumbling before tragedy
Last Updated: Sunday, October 1, 2006 | 1:12 PM ET
CBC News

Police called transportation officials twice to report debris had fallen from a highway overpass in Laval, Que., within an hour of its collapse, which killed five people and seriously injured four others, the province confirmed Sunday.

Tonnes of concrete from the bridge suddenly dropped onto Highway 19 around the noon-hour Saturday, crushing two vehicles and causing three other cars and a motorcycle to plunge 15 metres. Four of the injured remained in hospital on Sunday. "There was a call to the department [of transportation] from the Quebec police force at 11:25 a.m., pointing out there was concrete on the highway," provincial Transportation Minister Michel Després told reporters. "At 11:58, a representative from the department was present. They recovered the rubble there. They assessed the situation, and during that time, there was nothing detected by the person who had been sent there which would require the immediate closure of the overpass." At 12:33, there was a second call from police to report that more concrete had fallen. Four minutes later, the overpass collapsed, Després said. He said there was a "full technical inspection" of the overpass by transportation officials in May 2005 and it showed "nothing in it to explain what happened."

Public inquiry ordered
The Quebec government will hold a public inquiry into the collapse and has announced it has closed a second overpass of similar design and age. Després said department officials worked overnight reviewing the design of all 4,500 Quebec overpasses and bridges and found 20 that need close review.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 15 mei 2007, 12:14

The mother of all highways;

The 401 in Toronto.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » wo 16 mei 2007, 20:38

En zelfs dan lijkt er nog file te staan.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 16 mei 2007, 20:57

Amper breder dan de A16 bij Ridderkerk... 8-)

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » wo 16 mei 2007, 21:59

Inderdaad. Als je met 1 rijkstrookje meer al "mother of all highways" bent, dan wordt 't tijd dat wij ook eens een strookje bijleggen bij Ridderkerk :)

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » zo 20 mei 2007, 18:34

Alleen is onze A16 bij Ridderkerk maar een tweetal kilometers 4x4, waar de 401 toch wel enkele tientallen kilometers minstens 4x4 is . . . .

Plaats reactie