[CDN] Canada

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Palance » di 17 sep 2019, 19:40

Chris schreef:
di 17 sep 2019, 19:34
De Kootenay wordt in de VS echter gespeld als Kootenai. Het is denk ik één van de weinige gevallen waar een geografische naam in dezelfde taal anders wordt gespeld (anders dan de gebruikelijke British English / American English verschillen).
Het enige (niet-Engelse) voorbeeld dat ik even voor me kan halen is Slowakije/Slovakije (Nederland/Vlaanderen).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 17 sep 2019, 19:45

Bolivië schijnt ook een ding te zijn in het Vlaams.

In het Engels heb je wel aanduidingen zoals center of centre, maar dat zijn algemene verschillen. Specifieke namen die anders geschreven worden zijn volgens mij zeldzaam. Je hebt wel wat gevallen waarbij de uitspraak anders is dan je zou verwachten. Zo heb je de stad Sault Ste. Marie in Ontario, op de grens met de VS. Aan de kant van Michigan heb je ook een (veel kleinere) plaats die Sault Ste. Marie. Maar kennelijk uit de uitspraak van beiden 'soo saint marie'.

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » di 17 sep 2019, 20:26

Roemenië heet in het Kroatisch officieel Rumunjska. In Bosnië en Servië wordt Rumunija gebruikt, maar die laatste term is ook in Kroatië desalniettemin toch nog vrij gangbaar. Je ziet dus dat er daar twee verschillende namen gebruikt worden voor 1 land.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 sep 2019, 21:30

Op 26 september wordt gestart met een proef met een maximumsnelheid van 110 km/h op drie trajecten in Ontario. Alhoewel Ontario een uitgebreid netwerk van autosnelwegen heeft is de maximumsnelheid nergens hoger dan 100. In West-Canada mag je vaak 110 op de 2x2-wegen die niet eens ongelijkvloers zijn.

Het gaat om de hele highway 402, een groot stuk 417 en een stukje QEW.

Men is toch wat teleurgesteld over deze proef, geen highway 401 en men had liever 120 gezien. De 402 van London naar Sarnia is in de winter gevoelig voor whiteouts vanaf Lake Huron dus daar zal wel wat berichtgeving over gaan komen.

Afbeelding

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » di 24 sep 2019, 23:09

Het enige (niet-Engelse) voorbeeld dat ik even voor me kan halen is Slowakije/Slovakije (Nederland/Vlaanderen).
Als diakritische tekens mogen: Fußach is in Zwitserland 'Fussach', en als riviernamen mogen telt de 'Kuinder of Tjonger' ook. De officiële naam is een vernederlandsing van de Friese en de Nedersaksische naam. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tjonger
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
expressweg
Contacteer:

Bericht door Wimpie25 » wo 25 sep 2019, 19:02

Chris schreef:
di 17 sep 2019, 19:45
Bolivië schijnt ook een ding te zijn in het Vlaams.

In het Engels heb je wel aanduidingen zoals center of centre, maar dat zijn algemene verschillen. Specifieke namen die anders geschreven worden zijn volgens mij zeldzaam. Je hebt wel wat gevallen waarbij de uitspraak anders is dan je zou verwachten. Zo heb je de stad Sault Ste. Marie in Ontario, op de grens met de VS. Aan de kant van Michigan heb je ook een (veel kleinere) plaats die Sault Ste. Marie. Maar kennelijk uit de uitspraak van beiden 'soo saint marie'.
Bolivië is de correcte Nederlandstalige benaming voor het gekende land in Zuid-Amerika. Net zoals Californië ook de correcte benaming is.

Chrysa
verkeersader

Bericht door Chrysa » wo 25 sep 2019, 19:16

Ik heb anders Bolivia geleerd op school.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 sep 2019, 19:21

Wimpie25 schreef:
wo 25 sep 2019, 19:02
Bolivië is de correcte Nederlandstalige benaming voor het gekende land in Zuid-Amerika. Net zoals Californië ook de correcte benaming is.
Beiden zijn correct in het Nederlands, maar Bolivië wordt uitsluitend in Vlaanderen gebruikt en zelfs daar niet overal, de VRT gebruikt bijvoorbeeld Bolivia en niet Bolivië: https://vrttaal.net/taaladvies-land/bolivia

In Nederland wordt alleen Bolivia gebruikt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 25 sep 2019, 19:22

Wimpie25 schreef:
wo 25 sep 2019, 19:02
Bolivië is de correcte Nederlandstalige benaming voor het gekende land in Zuid-Amerika.
... in Vlaanderen. In Nederland wordt Bolivië door niemand gebruikt, ik heb dat nog nooit gehoord of gelezen, ik kwam er pas achter toen ik de Wikipedia-pagina las dat er in Vlaanderen van Bolivië gesproken wordt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 27 sep 2019, 19:08

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » vr 27 sep 2019, 19:27

Schitterende foto's :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 28 sep 2019, 16:07

Hoe spreek je Newfoundland eigenlijk uit? Nou, niet met de nadruk op 'found' dus, zoals buitenstaanders wellicht zouden doen.

Link

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 okt 2019, 20:08

Volgend jaar begint de bouw van wellicht het meest spectaculaire stuk snelweg in Canada, de opwaardering van de Highway 1 door de Kicking Horse Canyon in British Columbia.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 13 okt 2019, 19:15

Aparte naam voor een bergpas...

Highway 3 (Crowsnest Highway) in British Columbia, ten oosten van Osoyoos.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 okt 2019, 18:39

Een stuk van de Highway 401 is tussen Kitchener en Cambridge naar 12 rijstroken verbreed. Dit is volgens mij het enige stuk snelweg in Ontario buiten Toronto dat zo breed is. Vanwege de hoge huizenprijzen in Toronto is er wel steeds meer woon-werkverkeer vanuit Kitchener / Cambridge richting de regio Toronto.

Kitchener, Waterloo, Cambridge en Guelph zijn op zichzelf ook steeds grotere plaatsen, alhoewel de 401 maar in beperkte mate verkeer in die cluster afwikkelt, er zijn maar een paar aansluitingen. Dit verbrede deel ligt net ten oosten van Highway 8, dus verkeer vanaf Kitchener/Waterloo gaat hier de 401 op richting Toronto.

De Regional Municipality of Waterloo telt momenteel 535.000 inwoners en Guelph 132.000 inwoners. Het is een soort overloopgebied van de Greater Toronto Area, waar vanwege de greenbelt niet genoeg gebouwd kan worden.

Afbeelding

Plaats reactie