[CDN] Canada

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Palance » di 17 sep 2019, 19:40

Chris schreef: di 17 sep 2019, 19:34 De Kootenay wordt in de VS echter gespeld als Kootenai. Het is denk ik één van de weinige gevallen waar een geografische naam in dezelfde taal anders wordt gespeld (anders dan de gebruikelijke British English / American English verschillen).
Het enige (niet-Engelse) voorbeeld dat ik even voor me kan halen is Slowakije/Slovakije (Nederland/Vlaanderen).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » di 17 sep 2019, 19:45

Bolivië schijnt ook een ding te zijn in het Vlaams.

In het Engels heb je wel aanduidingen zoals center of centre, maar dat zijn algemene verschillen. Specifieke namen die anders geschreven worden zijn volgens mij zeldzaam. Je hebt wel wat gevallen waarbij de uitspraak anders is dan je zou verwachten. Zo heb je de stad Sault Ste. Marie in Ontario, op de grens met de VS. Aan de kant van Michigan heb je ook een (veel kleinere) plaats die Sault Ste. Marie. Maar kennelijk uit de uitspraak van beiden 'soo saint marie'.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Palance » di 17 sep 2019, 20:26

Roemenië heet in het Kroatisch officieel Rumunjska. In Bosnië en Servië wordt Rumunija gebruikt, maar die laatste term is ook in Kroatië desalniettemin toch nog vrij gangbaar. Je ziet dus dat er daar twee verschillende namen gebruikt worden voor 1 land.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » di 24 sep 2019, 21:30

Op 26 september wordt gestart met een proef met een maximumsnelheid van 110 km/h op drie trajecten in Ontario. Alhoewel Ontario een uitgebreid netwerk van autosnelwegen heeft is de maximumsnelheid nergens hoger dan 100. In West-Canada mag je vaak 110 op de 2x2-wegen die niet eens ongelijkvloers zijn.

Het gaat om de hele highway 402, een groot stuk 417 en een stukje QEW.

Men is toch wat teleurgesteld over deze proef, geen highway 401 en men had liever 120 gezien. De 402 van London naar Sarnia is in de winter gevoelig voor whiteouts vanaf Lake Huron dus daar zal wel wat berichtgeving over gaan komen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CDN] Canada

Bericht door Vinny » di 24 sep 2019, 23:09

Het enige (niet-Engelse) voorbeeld dat ik even voor me kan halen is Slowakije/Slovakije (Nederland/Vlaanderen).
Als diakritische tekens mogen: Fußach is in Zwitserland 'Fussach', en als riviernamen mogen telt de 'Kuinder of Tjonger' ook. De officiële naam is een vernederlandsing van de Friese en de Nedersaksische naam. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tjonger
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6904
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Wimpie25 » wo 25 sep 2019, 19:02

Chris schreef: di 17 sep 2019, 19:45 Bolivië schijnt ook een ding te zijn in het Vlaams.

In het Engels heb je wel aanduidingen zoals center of centre, maar dat zijn algemene verschillen. Specifieke namen die anders geschreven worden zijn volgens mij zeldzaam. Je hebt wel wat gevallen waarbij de uitspraak anders is dan je zou verwachten. Zo heb je de stad Sault Ste. Marie in Ontario, op de grens met de VS. Aan de kant van Michigan heb je ook een (veel kleinere) plaats die Sault Ste. Marie. Maar kennelijk uit de uitspraak van beiden 'soo saint marie'.
Bolivië is de correcte Nederlandstalige benaming voor het gekende land in Zuid-Amerika. Net zoals Californië ook de correcte benaming is.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chrysa » wo 25 sep 2019, 19:16

Ik heb anders Bolivia geleerd op school.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32129
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CDN] Canada

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 sep 2019, 19:21

Wimpie25 schreef: wo 25 sep 2019, 19:02Bolivië is de correcte Nederlandstalige benaming voor het gekende land in Zuid-Amerika. Net zoals Californië ook de correcte benaming is.
Beiden zijn correct in het Nederlands, maar Bolivië wordt uitsluitend in Vlaanderen gebruikt en zelfs daar niet overal, de VRT gebruikt bijvoorbeeld Bolivia en niet Bolivië: https://vrttaal.net/taaladvies-land/bolivia

In Nederland wordt alleen Bolivia gebruikt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » wo 25 sep 2019, 19:22

Wimpie25 schreef: wo 25 sep 2019, 19:02Bolivië is de correcte Nederlandstalige benaming voor het gekende land in Zuid-Amerika.
... in Vlaanderen. In Nederland wordt Bolivië door niemand gebruikt, ik heb dat nog nooit gehoord of gelezen, ik kwam er pas achter toen ik de Wikipedia-pagina las dat er in Vlaanderen van Bolivië gesproken wordt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » vr 27 sep 2019, 19:08


Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CDN] Canada

Bericht door Vinny » vr 27 sep 2019, 19:27

Schitterende foto's :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » za 28 sep 2019, 16:07

Hoe spreek je Newfoundland eigenlijk uit? Nou, niet met de nadruk op 'found' dus, zoals buitenstaanders wellicht zouden doen.

Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » zo 06 okt 2019, 20:08

Volgend jaar begint de bouw van wellicht het meest spectaculaire stuk snelweg in Canada, de opwaardering van de Highway 1 door de Kicking Horse Canyon in British Columbia.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » zo 13 okt 2019, 19:15

Aparte naam voor een bergpas...

Highway 3 (Crowsnest Highway) in British Columbia, ten oosten van Osoyoos.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » do 17 okt 2019, 18:39

Een stuk van de Highway 401 is tussen Kitchener en Cambridge naar 12 rijstroken verbreed. Dit is volgens mij het enige stuk snelweg in Ontario buiten Toronto dat zo breed is. Vanwege de hoge huizenprijzen in Toronto is er wel steeds meer woon-werkverkeer vanuit Kitchener / Cambridge richting de regio Toronto.

Kitchener, Waterloo, Cambridge en Guelph zijn op zichzelf ook steeds grotere plaatsen, alhoewel de 401 maar in beperkte mate verkeer in die cluster afwikkelt, er zijn maar een paar aansluitingen. Dit verbrede deel ligt net ten oosten van Highway 8, dus verkeer vanaf Kitchener/Waterloo gaat hier de 401 op richting Toronto.

De Regional Municipality of Waterloo telt momenteel 535.000 inwoners en Guelph 132.000 inwoners. Het is een soort overloopgebied van de Greater Toronto Area, waar vanwege de greenbelt niet genoeg gebouwd kan worden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » vr 25 okt 2019, 11:05

In Alberta is de begroting voor 2020 gepresenteerd. Alberta is door de uitgaande NDP regering financieel geruïneerd, de schuld is verviervoudigd, de schulden zijn in één regeringstermijn meer toegenomen dan de schulden van alle regeringen in de historie van Alberta bij elkaar. Men geeft nu meer uit aan rentelasten dan de begroting van 17 van de 21 ministeries in de provincie. De economie van Alberta is in die periode gekrompen, en veranderd van één van de meest competitieve tot minst competitieve economie in Canada.

Een groot probleem van Alberta is dat ze de grondstoffen zoals olie en gas maar met moeite kunnen exporteren door een gebrek aan pijpleidingcapaciteit en overbelaste spoorwegen met olietreinen. Daardoor zijn de inkomsten lager dan het anders zou zijn. De nieuwe conservatieve regering kreeg het grootste mandaat in de geschiedenis van Alberta met 72% van de zetels en 55% van de stemmen. Tijdens de federale verkiezingen van maandag kregen de conservatieven in Alberta zelfs 69% van de stemmen terwijl de NDP werd gereduceerd tot 11%.

De economische realiteit in Alberta wijkt sterk af van Ontario en Québec. Er is een toenemende mate van separatisme, zeker nu Trudeau herkozen is, zijn regering wordt gezien als ronduit anti-Alberta. De nieuwe regering van Alberta heeft in de begroting veel investeringen uitgesteld tot latere jaren. Maar hoe maak je in korte tijd een verviervouding van de schuld ongedaan terwijl de economie vast zit in 'red tape' en je je meest waardevolle grondstof niet voldoende kan exporteren en de overheidsinkomsten dus niet snel kunnen groeien...

Ik kan zo snel niet vinden hoeveel ze gaan bezuinigen op infrastructuur, maar premier Kenney heeft dat wel aangekondigd. In Edmonton waren ze al niet blij omdat de bijdrage aan de gemeente gereduceerd wordt, terwijl ze een aantal projecten al 'shovel ready' hebben.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Palance » vr 25 okt 2019, 11:13

Is daar zo'n steun voor seperatisme dan? Van Quebec is het bekend, maar van Alberta had ik het nog nooit gehoord.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21908
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Pino » vr 25 okt 2019, 11:37

^^ Ik ook niet, tot een paar weken geleden. Het is hoe dan ook wel separatisme van een totaal ander soort.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-49899113

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » vr 25 okt 2019, 12:44

Het gaat al een stuk langer terug in de tijd, maar heeft niet het niveau bereikt van Québec destijds. Dit wordt genoemd als de Western alienation

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » vr 25 okt 2019, 20:09

Lawines bestrijden boven Highway 1 in Three Valley Gap, British Columbia. Three Valley Gap is een bekend punt voor reizigers op de Trans-Canada Highway, het ligt halverwege Sicamous en Revelstoke.

Het werkt als volgt:

Our Columbia Avalanche program team getting ready for winter with a pre-winter arming and placement flight of our Remote Control Avalanche System (RACS) cartridges to their towers.

The RACS installation at Three Valley Gap allows remote detonation for avalanche control 24 hours a day vs. traditional fair weather and daylight dependant control. Previously, where high hazard avalanche conditions occurred outside of daylight hours or in poor weather, the highway was forced to be closed until traditional heli-bombing control could safely occur.


Het is een cruciaal stukje weg waar geen lokale of zelfs regionale alternatieven zijn. Het dichtstbijzijnde alternatief is zeker 5 uur langer en vereist een veerdienst over het Upper Arrow Lake. Een vaste verbinding is zelfs 11 uur omrijden via Alberta via Jasper en Tête Jaune Cache.

In Europa zou zoiets waarschijnlijk allang ondertunneld te zijn (zeker in Noorwegen) omdat het een stuk cruciale infrastructuur betreft. In Noord-Amerika vindt je echter maar heel weinig tunnels in berggebieden in vergelijking met Europa.

Afbeelding
Three Valley Gap Avalanche Program Prep by B.C. Ministry of Transportation and Infrastructure, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » za 26 okt 2019, 11:33

In Saskatchewan opent op 29 oktober de Regina Bypass - het grootste infrastructuurproject in de geschiedenis van de provincie. Er is een nieuwe autosnelweg rond de west- en zuidzijde van Regina aangelegd.

Afbeelding

Ik vraag mij wel af hoeveel doorgaand verkeer het westelijk deel gaat trekken. De verbinding rond de noordoostkant van Regina is niet aangelegd en die wordt juist veel gebruikt door vrachtverkeer op de route Winnipeg - Regina - Saskatoon - Edmonton. De Yellowhead Highway (16) is korter tussen Winnipeg en Saskatoon, maar dat is nagenoeg geheel een enkelbaans weg terwijl de route via Regina nagenoeg volledig 2x2 rijstroken telt. Ook voert de Yellowhead Highway (16) door meerdere dorpen terwijl de 1-11 via Regina niet echt door bebouwde kommen voert. Zeker voor vrachtwagenchauffeurs is de 1-11 interessanter omdat je dan anderen kan inhalen, wat op de 16 veel lastiger is.

Het is wel zo dat vrachtverkeer vanaf de Verenigde Staten richting Alberta vaak via de US 52 in Portal Canada binnenkomt en dus Regina vanaf het zuiden benadert. Voor hen zal de westelijke bypass wel interessant zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Palance » za 26 okt 2019, 14:15

Chris schreef: vr 25 okt 2019, 20:09 Lawines bestrijden boven Highway 1 in Three Valley Gap, British Columbia. Three Valley Gap is een bekend punt voor reizigers op de Trans-Canada Highway, het ligt halverwege Sicamous en Revelstoke.
Volgens mij heb ik dat in 2012 op de foto gezet vanuit de verte:
Afbeelding
In Europa zou zoiets waarschijnlijk allang ondertunneld te zijn (zeker in Noorwegen) omdat het een stuk cruciale infrastructuur betreft. In Noord-Amerika vindt je echter maar heel weinig tunnels in berggebieden in vergelijking met Europa.
Net voorbij de Rogers Pass in de TCH1 zat een aantal (onverlichte) tunnels.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [CDN] Canada

Bericht door Alfa » zo 03 nov 2019, 1:49

Chris schreef: wo 21 aug 2019, 21:26 Lac-Mégantic in Québec. In 2013 ontspoorde hier een trein die olie vervoerde waarna een deel van het centrum afbrandde en de rest van het centrum gesloopt moest worden vanwege bodemvervuiling. Er vielen 47 doden. Google Earth blijkt satellietbeelden van direct na de ramp te hebben.
Op streetview ziet het er nog spectaculairder uit: https://www.google.com/maps/@45.576224, ... 312!8i6656 Ongelooflijk, heel het historisch centrum is totaal verdwenen.
Chris schreef: di 17 sep 2019, 19:34
De Kootenay wordt in de VS echter gespeld als Kootenai. Het is denk ik één van de weinige gevallen waar een geografische naam in dezelfde taal anders wordt gespeld (anders dan de gebruikelijke British English / American English verschillen).
Je hebt ook iets vergelijkbaar met de Semois dat in België als Semois gespeld wordt en in Frankrijk als Semoy. Die rivier loopt ook door beide landen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » vr 08 nov 2019, 21:22

Ik vind dat altijd wel fascinerend, van die plaatsen die zeer afgelegen liggen.

Hier bijvoorbeeld het plaatsje Telegraph Creek in British Columbia. Het heeft 250 inwoners en is bereikbaar door 110 kilometer over een gravelweg te rijden vanaf Highway 37. Daar is kennelijk ook de dichtstbijzijnde supermarkt. De dichtstbijzijnde plaats met meer dan 1.000 inwoners is Terrace, dat op 9,5 uur rijden ligt. Dat mensen in deze tijd nog zo afgelegen willen wonen. De sociaal-economische indicatoren van dit soort 'First Nations' zijn vaak ook erg slecht.

Afbeelding

Ik kwam hier terecht na nieuws over een rotsverschuiving over deze weg. 'no detour available'. Het dorpje Telegraph Creek is dus niet meer bereikbaar over de weg. Het heeft wel een kleine airstrip.

Afbeelding
Telegraph Creek Rockslide by B.C. Ministry of Transportation and Infrastructure, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32129
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CDN] Canada

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 nov 2019, 21:47

Chris schreef: vr 08 nov 2019, 21:22 Ik vind dat altijd wel fascinerend, van die plaatsen die zeer afgelegen liggen.

Hier bijvoorbeeld het plaatsje Telegraph Creek in British Columbia. Het heeft 250 inwoners en is bereikbaar door 110 kilometer over een gravelweg te rijden vanaf Highway 37. Daar is kennelijk ook de dichtstbijzijnde supermarkt. De dichtstbijzijnde plaats met meer dan 1.000 inwoners is Terrace, dat op 9,5 uur rijden ligt. Dat mensen in deze tijd nog zo afgelegen willen wonen. De sociaal-economische indicatoren van dit soort 'First Nations' zijn vaak ook erg slecht.
Het is inderdaad razend fascinerend, en Canada heeft natuurlijk wel redelijk wat van zulke plaatsen. Het is ook fascinerend omdat Canada een westers en ontwikkeld land is, wat het toch nog weer heel anders maakt.

Telegraph Creek is qua afgelegenheid betreft wel wat vergelijkbaar met een aantal plaatsen aan de James Bay, die ook alleen maar via een ca. 100 km lange gravelweg verbonden zijn met de verharde weg. Al hebben die plaatsen wel wat meer dan 250 inwoners. Aan de andere kant, Telegraph Creek is via de gravelweg verbonden met Highway 37, een nog enigszins doorgaande route (als je bv. van Vancouver naar Alaska gaat), al gaat het ook door erg leeg gebied.

Je ziet vaak ook dat de mensen in dat soort afgelegen First Nations vrij ongezond leven. Het leven is er zwaar door vaak barre weersomstandigheden, qua werk is het aanbod beperkt, vers eten is er schaars en duur, en zeker in de kleinere plaatsen niet altijd te krijgen. Overgewicht is bij veel van die First Nations een probleem, het komt daar veel meer voor dan in de stedelijke delen van Canada.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [CDN] Canada

Bericht door Hajo » zo 10 nov 2019, 12:00

Gaaf! :wow:

Ik zou na mijn pensioen best wel in zo'n afgelegen plaatsje willen wonen. Maar dan wel in een aangenamer klimaat, daar waar ook midden in de winter de temperatuur niet onder de 15 graden komt. 8-)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Palance » zo 10 nov 2019, 13:02

Bella Coola aan een fjord van de westkust van Canada is ook zo'n plaatsje. De weg oostwaarts - landinwaarts - is lastig te berijden en niet geheel geasfalteerd. Er is wel een veerverbinding met Vancouver Island, maar dat is ook geen frequente/dagelijkse verbindng en bovendien duurt die overtocht heel wat uren.

Ik ben in 2012 in Ucluelet geweest aan de westkust van Vancouver Island. Het is ruim 3 uur rijden van Nanaimo waar de veerboten naar het vastland vertrekken. Er is maar 1 weg, een mooie route die grotendeels door compleet verlaten gebied voert.
Ondanks de afgelegenheid vond ik Ucluelet een levendig plaatsje, met wat restaurantjes, winkels en een mega-supermarkt waar echt alles te koop is. Logisch, want mensen die in die regio wonen rijden niet zomaar 'even' naar de winkels.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris » zo 10 nov 2019, 13:14

Palance schreef: zo 10 nov 2019, 13:02Logisch, want mensen die in die regio wonen rijden niet zomaar 'even' naar de winkels.
Dat zie je in Scandinavië ook wel. Op een gegeven moment is het te ver rijden naar een grotere plaats en dan zie je dat kleine plaatsen een relatief goede retailsector hebben voor de omvang van de plaats zelf. Een plaats met 1.000 of 2.000 inwoners heeft dan supermarkten met een aanbod die je elders in Europa vaak pas vanaf 10.000 inwoners of meer ziet.

Ik stond een keer op de camping in Olden in Noorwegen en was aan de praat geraakt met de campingeigenaar. Voor de dagelijkse boodschappen konden ze 15 minuten rijden verderop wel terecht, maar voor grotere minder dagelijkse dingen was het wel ver rijden, iets wat bijvoorbeeld al snel je hele zaterdag in beslag neemt in verband met de reistijd.

In Spanje is het soms ook wel armoede troef qua inkoopmogelijkheden op het platteland. Soms heb je nog een 'alimentación', maar voor meer dan alleen basisbenodigdheden moet je dan snel 30-40 minuten rijden naar een plaats die wat meer een regiofunctie heeft.

In Canada zie je vaak dat dit soort First Nations alleen een 'general store' hebben maar geen echte supermarkten waar je fatsoenlijk eten kan kopen. Een ongezonde levensstijl ligt dan op de loer. Diabetes komt in Canada meer dan 3 keer vaker voor bij First Nations dan andere bevolkingsgroepen. En zelfmoord, alcohol en verdovende middelen zijn ook veel meer voorkomend. En de levensverwachting is substantieel lager. Soms worden de levensomstandigheden vergeleken met een land als Haïti. Dit probleem is echter niet beperkt tot Canada, ook in de VS en Australië is dit een groot probleem.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21908
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CDN] Canada

Bericht door Pino » zo 10 nov 2019, 13:43

Palance schreef: zo 10 nov 2019, 13:02 Bella Coola aan een fjord van de westkust van Canada is ook zo'n plaatsje. De weg oostwaarts - landinwaarts - is lastig te berijden en niet geheel geasfalteerd. Er is wel een veerverbinding met Vancouver Island, maar dat is ook geen frequente/dagelijkse verbindng en bovendien duurt die overtocht heel wat uren.
Ha! Heb ooit voor de planning van een (uiteindelijk niet gemaakte) rondtocht naar die veerverbinding gekeken. Leek me schitterend om in juni met lange avonden over die binnenzee langs de eilanden te gaan. Ucluelet ziet volgens mij nog wel vrij veel toeristen (en anders het vrij nabije Tofino wel), wat natuurlijk voor betere voorzieningen zorgt dan het gemiddelde afgelegen kleine plaatsje.

Het daarvan geschetste beeld zie je inderdaad op vrij veel plaatsen in de wereld. Het gebrek aan voorzieningen eindigt er vaak in dat mensen niet alleen ongezond leven, maar ook in alcoholisme. Misschien ook omdat families wel wegtrekken, dus de demografie is meestal totaal uit balans. Maar ja, er is meestal wel het een en ander aan werk te krijgen op dat soort plekken, dus binnen bepaalde grenzen trekt het wel. Plaatsen waar je geen geld kunt verdienen sterven toch wel uit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32129
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CDN] Canada

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 nov 2019, 7:06

Chris schreef: zo 10 nov 2019, 13:14In Canada zie je vaak dat dit soort First Nations alleen een 'general store' hebben maar geen echte supermarkten waar je fatsoenlijk eten kan kopen. Een ongezonde levensstijl ligt dan op de loer. Diabetes komt in Canada meer dan 3 keer vaker voor bij First Nations dan andere bevolkingsgroepen. En zelfmoord, alcohol en verdovende middelen zijn ook veel meer voorkomend. En de levensverwachting is substantieel lager. Soms worden de levensomstandigheden vergeleken met een land als Haïti. Dit probleem is echter niet beperkt tot Canada, ook in de VS en Australië is dit een groot probleem.
Ik heb ben zelf in Canada in Matagami en Radisson geweest. In Matagami zit nog wel een supermarkt, al ben ik daar niet geweest. Wel bij het tankstation, dat ook als een soort supermarkt functioneerde, maar het aanbod van verse producten was karig. Je zit daar al op zo'n twee uur rijden van de dichtstbijzijnde stad, Amos.

In Radisson is geen aparte supermarkt, met nog geen 300 inwoners (een beetje afhankelijk van het seizoen) is het Esso-tankstation de enige winkel in het dorp. Wat je kan krijgen zijn eigenlijk alleen maar houdbare producten.

Ik ben ook in Chisasibi geweest. Dat is met zo'n 4500 inwoners beduidend groter en er zit ook een aardig grote supermarkt. Je kunt er wel behoorlijk wat verse dingen krijgen (nou ja, hoe vers is het nog na de lange reis naar Chisasibi?), maar daar hangt ook een fors hoger prijskaartje aan. Waardoor mensen toch weer terugvallen op de wat goedkopere, houdbare producten, omdat de inkomens in Chisasibi helemaal niet zoveel hoger zijn. Alcohol kun je er overigens niet krijgen, dat wordt niet verkocht in de Cree-dorpen en -steden. Maar ik ben op de James Bay Road wel Cree tegengekomen met een hele lading lege bierblikjes met statiegeld in de kofferbak, dus ongetwijfeld nemen ze het wel mee. Bier is overigens wel te krijgen in Radisson, dat is vanaf Chisasibi maar een uur en een kwartier rijden, maar ik heb de indruk dat Cree daar normaliter niet naar toe gaan.

Als je grotere inkopen moet doen, die je in Chisasibi niet kunt krijgen, dan is het 868 km (ca. 10 uur rijden) tot aan Amos, de eerstvolgende stad van betekenis. Dat is dan wel over een geheel verharde weg, waar je tussen Chisasibi en Amos alleen Matagami tegenkomt (en vlak voor Amos nog twee hele kleine dorpen). Niet veel verder dan Amos ligt op 937 km van Chisasibi de stad Val d'Or of op 969 km de stad Rouyn-Noranda, beiden nog een stuk groter dan Amos, en qua voorzieningen beter geoutilleerd dan Amos, het zijn echte regionaal centra. Maar dan gaat het wel over enorme afstanden.

Plaats reactie