[CDN] Canada

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Re: [CDN] Canada

Bericht door Palance » za 15 feb 2020, 7:22

Coen Tunnel schreef:
vr 14 feb 2020, 22:00
en het werd met een sterk Amerikaans accent uitgesproken.
Dat vind ik inderdaad grappig aan dat Canadees-Frans. Ik heb bij Banff eens een rondvaart gehad, waarbij de kapitein en een reisleider beiden uit Quebec kwamen. Ze spraken prima Engels, maar onderling Frans. Dat sterke accent was opvallend, daarom was het grappig om mee te luisteren (hoewel het daarom soms lastiger te verstaan is).
In Vancouver was amper Frans te zien, behalve op vliegveld en bij overheidsgebouwen en een verdwaald verkeersbord

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » za 15 feb 2020, 9:42

Zelfs bij de controle na aankomst van de ferry vanuit Port Angeles naar Victoria kreeg ik een Franse groet. Kan ook worden veroorzaakt door mijn platen uit Ontario, maar ik vermoed dat ze het gewoon bij iedereen doen. Overigens werd ik verderop nog aangesproken door een Canadees uit Ontario die stom verbaasd was om een plaat uit Toronto te spotten op Vancouver Island.

Ook op Vancouver Island hier en daar wat Franse taal gespot. Met name langs de Oceaankust omdat dit deel uit maakt van een nationaal park en men daar standaard tweetalige verkeersborden voert.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 15 feb 2020, 10:31

Het Duits of Plautdietsch wordt in West-Canada ook nog relatief veel gesproken als moedertaal of verdrongen naar tweede taal, met name onder mennonieten en andere (ex) religieuze groepen. Buiten Québec wordt dit in tegenstelling tot het Spaans en Frans niet door immigranten uit Afrika of Latijns-Amerika gesproken, maar door mensen van Europese afkomst. Op het platteland zijn nog veel van die Duitstalige kolonies, sommige daarvan zijn pas zo'n 100 jaar geleden ontstaan. Mennonieten kwamen in de 18e en 19e eeuw naar Canada, maar zijn daarna een tijd uit Canada gemigreerd naar Latijns-Amerika (landen als Mexico en Paraguay) en zijn begin 20e eeuw weer teruggekomen. Het Duits is kennelijk nog wel levendig onder de oudere generatie, maar dat wordt wel steeds minder omdat de jongere generaties sterk geassimileerd zijn in de Engelstalige Canadese samenleving.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 feb 2020, 20:35

Op autoroute 15 ten zuiden van Montréal is woensdag een kettingbotsing met 200 voertuigen gebeurd. Er vielen 2 doden.

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 29 feb 2020, 17:24

Tweetalige borden in de buurt van Windsor, Ontario, op de Highway 401.

Afbeelding

Afbeelding

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 29 feb 2020, 22:40

Gaat die tweetaligheid in Canada niet vooral om zaken die verbonden zijn met de federale overheid?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 29 feb 2020, 22:43

^^ Het is net als België: er zijn geen wegen in federaal beheer.

In Ontario zie je best nog wel wat tweetaligheid, ook in gebieden met maar een zeer kleine Franstalige minderheid.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 29 feb 2020, 22:49

Wegen is in elk geval geen federale aangelegenheid in het algemeen (er zijn uitzonderingen).

Ik vraag mij ook af of die tweetaligheid in gebieden waar nauwelijks Frans wordt gesproken niet overdreven gevonden wordt. Zeker omdat Québec het Engels niet faciliteert. Diverse provincies zijn grotendeels tweetalig om het Frans als niche taal te accommoderen, maar Québec zelf faciliteert het Engels niet terwijl dat een veel grotere minderheidstaal is, met name in de regio rond Montréal wonen ook veel Engelstaligen.

Echte tweetaligheid is er buiten de regio Montréal amper. Weinig Canadezen buiten de Franstalige gemeenschappen spreken het Frans als tweede taal. En in Québec is het niet ongebruikelijk dat men geen Engels spreekt, vooral wat verder van Montréal af schijnt dit nog heel gebruikelijk te zijn dat men geen Engels spreekt.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 29 feb 2020, 23:03

Coen Tunnel schreef:
za 29 feb 2020, 22:43
Op dat eerste bord waarmee de discussie ontstond zie ik wel het logo van de federale Canadese regering staan. Misschien zijn er geen wegen in federaal beheer, maar het is goed mogelijk dat er diverse subsidieringsprogramma's bestaan en waarvan dan men tweetaligheid eist.

Canada hanteert duidelijk een ander taalbeleid dan Zwitserland en België. In Canada gaat men uit van zoveel mogelijk tweetaligheid en absolute tweetaligeheid voor federale diensten. In Zwitserland en België gaat men uit van het territorialiteitsprincipe dat de federale overheid enkel de taal van het gebied gebruikt. Dat is sowieso veel praktischer.

De context is Canada natuurlijk anders, ik heb de indruk dat het vooral symbolisch is. Om de inwoners van Quebec het gevoel te geven erbij te horen en dat Canada niet enkel Engelstalig is. Want zoals je weet is er in Quebec een sterke separatistische bewegingen (waar je de laatste jaren echter minder van hoort dan in de jaren '80 en '90).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 29 feb 2020, 23:13

Chris schreef:
za 29 feb 2020, 22:49
Ik vraag mij ook af of die tweetaligheid in gebieden waar nauwelijks Frans wordt gesproken niet overdreven gevonden wordt. Zeker omdat Québec het Engels niet faciliteert. Diverse provincies zijn grotendeels tweetalig om het Frans als niche taal te accommoderen, maar Québec zelf faciliteert het Engels niet terwijl dat een veel grotere minderheidstaal is, met name in de regio rond Montréal wonen ook veel Engelstaligen.
In de Cree-dorpen aan de James Bay wordt Engels wel gefaciliteerd, en zie je ook wel Engels op de borden. Goed, dat is voor Québec natuurlijk ook een uithoek. Met Frans kun je in die plaatsen ook nauwelijks terecht. Mensen daar spreken Engels en Cree. Ik ontmoette in het hotel waar we verbleven ook een vrouw die iets voor de overheid deed en met iets bezig was rond de gezondheid van de inwoners van Chisasibi, maar die reed dan elke paar weken vanuit Sudbury in Ontario die kant op, dat gebeurde niet vanuit Québec.

In Montréal spreekt inderdaad bijna iedereen ook wel Engels. Verder noordelijk in Québec is dat minder vanzelfsprekend, en heb ik ook wel mensen getroffen die geen Engels spraken, of maar beperkt. Zeker als je richting de regio Rouyn-Noranda, Amos, Val-d'Or gaat. En in het zeer toeristische Québec City kun je nog wel met Engels terecht, maar in het gebied tussen Montréal en Québec is dat al wat lastiger, en ik vermoed dat eenmaal ten noorden van Québec City steeds minder Engels wordt gesproken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 29 feb 2020, 23:19

Alfa schreef:
za 29 feb 2020, 23:03
Coen Tunnel schreef:
za 29 feb 2020, 22:43
Op dat eerste bord waarmee de discussie ontstond zie ik wel het logo van de federale Canadese regering staan. Misschien zijn er geen wegen in federaal beheer, maar het is goed mogelijk dat er diverse subsidieringsprogramma's bestaan en waarvan dan men tweetaligheid eist.
Dat zal dan toch wel erg regionaal zijn. Ontario heeft veel tweetaligheid. Maar in bijvoorbeeld Alberta kom je dat nauwelijks tegen.
Canada hanteert duidelijk een ander taalbeleid dan Zwitserland en België. In Canada gaat men uit van zoveel mogelijk tweetaligheid en absolute tweetaligeheid voor federale diensten. In Zwitserland en België gaat men uit van het territorialiteitsprincipe dat de federale overheid enkel de taal van het gebied gebruikt. Dat is sowieso veel praktischer.
Bij elke grensovergang van Canada (en dus ook elke internationale luchthaven) staat alles in het Engels en Frans aangegeven, en kun je alle formulieren ook in één van beide talen invullen, en is het personeel ook tweetalig (dat zouden ze in ieder geval moeten zijn).

Met twee talen is dat natuurlijk wat makkelijker dan met de drie in België of de vier in Zwitserland.
De context is Canada natuurlijk anders, ik heb de indruk dat het vooral symbolisch is. Om de inwoners van Quebec het gevoel te geven erbij te horen en dat Canada niet enkel Engelstalig is. Want zoals je weet is er in Quebec een sterke separatistische bewegingen (waar je de laatste jaren echter minder van hoort dan in de jaren '80 en '90).
Dat speelt zeker een rol, en daar wordt in het Canadian Museum of History ook bij stilgestaan. Dat museum staat overigens vlakbij de hoofdstad Ottawa, maar wel net aan de andere kant van de Alexandra Bridge over de Ottawa River, in Gatineau, aan de québecoise kant. De tweetaligheid is iets dat echt bij Canada hoort, en zeker in het oostelijke deel van het land speelt dat een aanzienlijke rol.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 09 mar 2020, 19:09

Three Valley Gap, één van de meest markante punten van de Trans-Canada Highway in British Columbia. Het is gelegen tussen Sicamous en Revelstoke. Dit is één van de meest kwetsbare stukken weg in Canada vanwege de lawines vanaf de steile hellingen.

Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 09 mar 2020, 19:14

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 12 mar 2020, 20:52

In september 2019 is de maximumsnelheid op een aantal autosnelwegen in Ontario bij wijze van proef verhoogd naar 110 km/h. De algemene snelheidslimiet op autosnelwegen in Ontario is 100 km/h.

Uit enquetes blijkt dat 80% van de automobilisten deze verhoging steunt. 82% wil de verhoging op meer snelwegen in Ontario. De regering van Ontario wil in het voorjaar een nieuw pilotproject aankondigen in Northern Ontario. Daar zijn bijna geen snelwegen dus dat kunnen maar een paar potentiële kandidaten zijn. Ik vermoed de Highway 17 ten oosten van Thunder Bay die recent is verbreed naar 2x2 rijstroken. Dat is weliswaar geen echte autosnelweg, maar wel 2x2 en weinig kruisingen. Vergelijkbare wegen in West-Canada zijn al 110 km/h.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 apr 2020, 10:48

De ferry terminal van Swartz Bay op Vancouver Island. Deze streek heeft de meest grootschalige ferry-infrastructuur in Noord-Amerika.

De veerdienst van Tsawwassen naar Swartz Bay is de belangrijkste, dit is de directe verbinding van Vancouver naar Victoria. Horseshoe Bay - Departure Bay is daarna de belangrijkste tussen Vancouver en Nanaimo.

Elders in Noord-Amerika zijn er voornamelijk nog grootschalige veerdiensten richting Newfoundland. Er zijn ook veerdiensten op de Great Lakes maar die zijn eigenlijk meer toeristisch dan functioneel. En her en der heb je kleinschaliger veerdiensten in de kustgebieden van de VS.

Afbeelding

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » za 04 apr 2020, 12:54

^^ Zeker in de zomer heb je daar echt veel verkeer. Ik heb zelf Nanaimo - Horsehoe Bay en Port Angeles - Victoria gedaan. Die tweede is kleinschaliger en wordt gevaren met de MV Coho, een schip uit 1956! Voor zover ik weet is het een van de weinige en zeker de belangrijkste veerverbinding tussen de VS en Canada.

Een andere grote ferryhaven in Canada is Prince Rupert, hier vertrekken de North Coast ferries. De Trans-Canada highway steekt hier over naar Graham Island. Ook vertrekt hier de belangrijke kustverbinding naar Port Hardy, met een vaartijd van 15 uur.

Een mooie kaart met bijna alles routes staat hier: https://www.bcferries.com/files/images/ ... es_map.pdf

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 04 apr 2020, 13:15

Emil schreef:
za 04 apr 2020, 12:54
Voor zover ik weet is het een van de weinige en zeker de belangrijkste veerverbinding tussen de VS en Canada.
Er is zeker nog een andere: Sidney - Anacortes; ook tussen Vancouver Island en het vasteland van Washington. Maar die heeft lagere frequenties dus is zeker minder belangrijk dan Port Angeles.

De omgeving Seattle-Vancouver is relatief dichtbevolkt en Vancouver Island is een favoriet doel voor uitjes. De veren die je noemt zou ik komende mei ook gaan gebruiken, maar die vakantie heb ik maar geannuleerd. Op het eiland heb je ook nog best wel steden van redelijke omvang (Victoria is zelfs hoofdstad van BC) die verkeer terug naar het vasteland genereren. In die zin totaal niet vergelijkbaar met de eilanden aan de oostkust. Prince Edward Island, dat nog met een brug is verbonden, ligt al 800 kilometer van de dichtstbijzijnde grote stad (Québec) en doen hoef je over Newfoundland nog niet te beginnen...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 04 apr 2020, 14:41

Er is ook een ferry Victoria-Seattle, maar daar kunnen geen voertuigen mee.

Ik ben in 2012 ook hier geweest. Eerst wat foto’s van toen van de Tsawwassen ferry terminal (en omgeving)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de terugreis vanuit Nanaimo
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overigens zijn er vanwege de fjorden op Vancouver Island ook nog enkele veerdiensten te vinden. Maar dat zullen voornamelijk boten zijn waar in de regel geen voertuigen op meekunnen denk ik.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 13 apr 2020, 11:25

Kilometer 1000.0 op Highway 17 ten noorden van Wawa, Ontario.

Afbeelding

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 18 apr 2020, 10:55

Dit geeft aan dat Fourth Avenue rechtsaf is ...

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 18 apr 2020, 14:03

Ik vind het niet uitblinken in duidelijkheid. En dat is een understatement.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 18 apr 2020, 14:34

Het is een layout die je vrij veel ziet in Ontario, maar hij komt hier wel heel raar uit de verf. Het idee om rechts op het bord aan te geven hoe de afrit er uitziet (afvallende rijstrook, taper, reguliere uitvoeger) is niet heel raar en daar raak je denk ik ook even snel aan gewend als een Italiaans rechtdoorbord. Alleen normaal gesproken hangen ze veel meer rechts boven de snelweg, en ze hangen ook boven veel bredere snelwegen. Dus dan zul je ook niet zo snel denken dat het afritdoel rechtdoor is. Hier gaat zo te zien maar één rijstrook rechtdoor, dus mogelijk einde snelweg? Dan moet je zo’n bord ook niet willen gebruiken, lijkt mij.

Hier komt het idee een stuk beter uit: https://goo.gl/maps/e2MReeuM8gnzVqqC7

marcel
expressweg

Bericht door marcel » di 21 apr 2020, 19:54

Het is blijkbaar aangepast, nu ziet het er zo uit:
https://www.google.com/maps/@43.1540139 ... 312!8i6656

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 08 mei 2020, 22:08

Een mooi plaatje van Vancouver, met op de voorgrond de luchthaven en 10 kilometer daar achter het centrum.

Wat opvalt is dat Canadese steden meer hoogbouw hebben dan Amerikaanse steden van vergelijkbare omvang. Vancouver is een stedelijk gebied met 2,2 miljoen inwoners, er zijn legio Amerikaanse steden van die omvang die weinig meer hebben dan een beperkt aantal kantoortorens in het centrum.

Volgens Wikipedia heeft Vancouver 650 gebouwen hoger dan 35 meter en 50 hoger dan 100 meter. Echter Vancouver heeft dan weer geen zeer hoge wolkenkrabbers, de hoogste is 201 meter en er zijn er maar 4 hoger dan 150 meter.

De naam Vancouver is overigens afgeleid van Coevorden volgens Wikipedia:

The city takes its name from George Vancouver, who explored the inner harbour of Burrard Inlet in 1792 and gave various places British names. The family name "Vancouver" itself originates from the Dutch "Van Coevorden", denoting somebody from the city of Coevorden, Netherlands. The explorer's ancestors came to England "from Coevorden", which is the origin of the name that eventually became "Vancouver".

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 mei 2020, 22:28

Chris schreef:
vr 08 mei 2020, 22:08
Dat is toch een redelijk bekend feitje? :D

In Coevorden zelf zit ook Stadscafé Vancouver. :)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 09 mei 2020, 7:03

Coen Tunnel schreef:
vr 08 mei 2020, 22:28
Chris schreef:
vr 08 mei 2020, 22:08
Dat is toch een redelijk bekend feitje? :D
Tijdens de Olympische Spelen in Vancouver is dat heel vaak genoemd in de media.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 mei 2020, 23:08

Highway 5A verloopt tussen Kamloops en Merritt langs Stump Lake. Dit is een meer zonder een natuurlijke uitgang, de enige manier dat het waterniveau wordt gereguleerd is door neerslag en verdamping. Als er zoals nu in het voorjaar de sneeuw smelt stijgt het water sneller dan de verdamping. Highway 5A is vroeger vrij dicht langs de waterlijn aangelegd en overstroomt nogal eens. Dat is nu ook weer het geval en men is bezig de weg provisorisch te verhogen.

De functie van Highway 5A is beperkt sinds de Coquihalla Highway gereed kwam, maar er zijn geen lokale omleidingsroutes voorhanden. Vanwege het lage verkeersaanbod heeft een grootschalige verlegging van de weg hoger op de hellingen nooit echt prioriteit gekregen, maar dit keer was de overlast dermate dat men wel besloten heeft de weg provisorisch te verhogen.

Highway 5A was voor 1986 de route van Highway 5, voordat deze verplaatst werd naar de Coquihalla Highway.

De locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=50. ... /-120.3758

Google Maps geeft deze route als alternatief, maar dat is letterlijk een karrenspoor: https://goo.gl/maps/8hA3HMfwYWEb1evz5 Ik denk niet dat je dat zonder 4x4 wil rijden.

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 mei 2020, 8:19

Chris schreef:
di 12 mei 2020, 23:08
Google Maps geeft deze route als alternatief, maar dat is letterlijk een karrenspoor: https://goo.gl/maps/8hA3HMfwYWEb1evz5 Ik denk niet dat je dat zonder 4x4 wil rijden.
Mwa, afgaande op Google Maps is dat nog geen 6 kilometer, met een beetje voorzichtig rijden denk ik dat dat ook met een tweewielaangedreven auto best moest lukken. Alleen wil je niet veel zwaar en breed verkeer over zo'n weg.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 31 mei 2020, 22:31

IJsbergen in juli. In Newfoundland kan je dat tegenkomen, er drijven nogal eens ijsbergen zuidwaarts voor de kust van het eiland. Dit was in 2014. Ik weet niet waar dit exact is, maar Newfoundland ligt op ongeveer dezelfde breedtegraad als Parijs.

Afbeelding
All roads in Newfoundland lead to ICEBERGS by Tom Clarke, on Flickr

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 31 mei 2020, 22:46

Als je naar de Amerikaanse oostkust vliegt, zie je bijna altijd wel het een en ander wegdrijven door de zeestraat tussen Newfoundland en Labrador. De foto lijkt zo op het eerste gezicht ook te duiden op een zeestraat dan op open oceaan.

Wat betreft breedtegraad: dit is de koude zeestroom (stromend van de pool naar het zuiden) die feitelijk het tegenwicht vormt van de warme Golfstroom naar de Europese westkusten. Een van de redenen voor de verschillen in klimaat. De andere is de dominante westenwind die ervoor zorgt dat westkusten van continenten een ander klimaat hebben dan oostkusten.