[TR] Turkije

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Tim
expressweg

Re: [TR] Turkije

Bericht door Tim » ma 13 sep 2010, 15:25

Snelwegenkenner schreef:wat een vooroordelen weer over de Turken.
Hij heeft over de grensen in Oosteuropa, niet in Turkije...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 13 sep 2010, 15:41

^^ Ok. ik heb zijn post verkeerd gelezen. ;)

Is Turks Thracie een mooi vakantiegebied? :)

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 13 sep 2010, 17:54

Snelwegenkenner schreef:
Dat trekt criminaliteit aan (als vliegen op stroop), en veel (douane) ambtenaren zijn zo corrupt als het maar zijn kan
wat een vooroordelen weer over de Turken. :roll:
In Italie heb je ook veel corruptie.
Inderdaad, en beide vormen van corruptie zijn geen vooroordelen maar bekende feiten. Feit is dat de corruptie in Italië een stijlvorme vorm is, georganiseerd door mannen in driedelige pakken waar je als toerist nooit last van zal hebben. Op je reis naar Turkije daarentegen wordt in veel gevallen het geld je de zakken uitgeklopt nog voor je het land binnen bent geweest. Als je met het vliegtuig reist zal je daar veel minder mee geconfronteerd worden omdat het transport en verblijf door je toeroperater georganiseerd wordt.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 13 sep 2010, 18:41

Oh, eigenlijk is het reizen naar Turkije volgens jou volledig af te raden? :?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 13 sep 2010, 19:37

Je moet gewoon je hoofd erbij houden. Ik ben zelf ooit in de Palestijnse gebieden geweest. Nou als er 1 plaats op de wereld onveilig is... :lol:
Een goede voorbereiding en weten wat je te wachten staat doet echt wonderen!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 13 sep 2010, 22:37

Snelwegenkenner schreef:Oh, eigenlijk is het reizen naar Turkije volgens jou volledig af te raden? :?
Nee, absoluut niet want Turkije is een prachtig land. Je moet gewoon zien hoeveel je er voor over hebt om er te geraken, als je het liever wat veiliger en gemakkelijker houdt dan is het vlietuig natuurlijk ideaal en ander neem je de auto als je het wat avontuurlijker wil.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » ma 13 sep 2010, 23:50

Nou ik reis al enkele jaren met de auto naar TR via Hongarije, Servië en Bulgarije. In al die keren heb ik weinig tot geen corruptie meegemaakt onderweg of aan de grens. Het meest corrupte in het rijtje is Bulgarije, maar wordt steeds met de jaren minder en minder corrupt. De EU heeft toch effect.

Uiteraard, zo'n drukke route tijdens een vakantieperiode zal altijd gespuis aantrekken. Ik lees ieder jaar weer berichten in de kranten en andere bronnen hoeveel Turkije-gangers op meest bizarre wijze zijn opgelicht of beroofd. Dus wees altijd op je hoede.

De terugweg is vermoeiender dan de heenweg. Vooral bij de grens met Servië-Hongarije. Hongarije is de beste jongetje van de klas. Alle auto's worden stuk voor stuk gecontroleerd en dat zorgt voor lange wachttijden in de zomer. Ik ben zelfs alle keren op één keer na uitgepikt voor een nog grondigere controle. In Bulgarije vanuit TR wordt je nauwelijks gecontroleerd. Je zou ervoor kunnen kiezen om dan via Roemenië te reizen om zodoende in de EU te blijven, maar dan is er weinig snelweg.

Thracië (Trakya in het turks) is niet bijzonder toeristisch. Het is nogal heuvelachtig en rare mix van stedelijk, industrie en landbouw.
De kust aan de Zee van Marmara is van Istanbul tot voorbij Gelibolu (Gallipoli) bezaait met zomerverblijven van de lokale bevolking. Er zijn nog enkele delen van de kust die vrij zijn. Aan de kust wordt veel wijn verbouwd (40% van de turkse wijnproductie) bij plaatsen als Mürefte (Myriofyto), Hosköy (Hora) en Sarköy bij Tekirdag (Rodosto). Niet te vergeten raki (turkse ouzo) vloeit rijkelijk bij menig bruiloft (veel Balkan en Roma invloeden) of een gezellig etentje met mezes. Ik denk dat je deze streek rustig de drankorgel van Turkije kan noemen :biertjes:
Aan dezelfde kust is paragliding mogelijk bij Uçmakdere (Aidimo) en bij de berg Ganos. Aan de Egeïsche zee in de Golf van Saros kan je duiken naar vis.
Bij Gelibolu is het bezaaid met oorlogsmonumenten en -graven uit de Eerste Wereldoorlog. Je zult hier veel Britten, maar ook Australiërs en Nieuw-Zeelanders treffen. Er is zelfs een baai vernoemd naar de ANZAC Corps.
In Edirne (Adrianopolis) vind je de Suleymaniye moskee een ontwerp van Mimar Sinan. Deze man heeft vele bouwwerken (moskeeën, bruggen, badhuizen, mausoleums) her en der in Thracië en in de Balkan. Edirne is een tijdje de hoofdstad geweest van de Ottomaanse rijk.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 14 sep 2010, 9:05

Wimpie24 schreef: Feit is dat de corruptie in Italië een stijlvorme vorm is, georganiseerd door mannen in driedelige pakken waar je als toerist nooit last van zal hebben.
Totdat de maffia net jouw hotel opblaast (of de eigenaar voor jouw ogen neerknalt) omdat er geen beschermingsgeld betaald wordt.
Op je reis naar Turkije daarentegen wordt in veel gevallen het geld je de zakken uitgeklopt nog voor je het land binnen bent geweest. Als je met het vliegtuig reist zal je daar veel minder mee geconfronteerd worden omdat het transport en verblijf door je toeroperater georganiseerd wordt.
Welke geld? Ik ken slechts het tientje aan visumkosten dat je moet betalen als je het land binnenkomt en dat is, in vergelijking met andere visumplichtige landen, een schijntje.
Wimpie24 schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ Bah, wat een vooroordelen weer. Duidelijk zelf nooit op de Balkan geweest... :neenee:
Wat een vooroordeel, ik ben er weldegelijk al (meerdere keren) geweest, en ik ken 2 personen die uit diezelfde regio afkomstig zijn.
2 maar liefst... Ik ben zelf van die Balkan afkomstig (min of meer) en heb tot nu toe bar weinig van corruptie gemerkt. Maar het scheelt wellicht dat ik de taal spreek ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 14 sep 2010, 11:56

De Italiaanse mafia werkt met een erecode, zomaar hotels opblazen zit er niet in. :dyn_hyp:
En ja Palance, aangezien je van de regio afkomstig bent, dan kan ik alleen maar op jouw oordeel vertrouwen. Wellicht dat er sinds 2004-2005 toen ik er voor de laatste keer ben geweest, al heel wat veranderd is. En het helpt natuurlijk dat je taal spreekt, het komt nogal bedreigend over dat een ambtenaar zomaar alles naar je hoofd aan het slingeren is terwijl je er geen gat van begrijpt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 14 sep 2010, 13:16

Ik ben in 2002 en in 2007 in Istanbul geweest. Het verschil in die vijf jaar is echt aanzienlijk. In 2002 had je nog veel sloppenwijken, bedelaars en zwerfkinderen (een meisje van vijf dat ongetwijfeld door haar " beschermer" (*kuch*) met een of ander verdovend middel was voorzien en zakdoekjes verkocht dat zo ongeveer een half uur aan mijn been bleef hangen zal me altijd bij blijven); in 2007 deed Istanbul weinig meer onder voor een West-Europese stad. Het verkeer was trouwens ook geéxplodeerd in de tussentijd. Het Turkse platteland (uitgezonderd de toeristische kust) is wel wat achtergebleven en in Oost-Turkije heb je natuurlijk nog Koerden die voor wat onrust zorgen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 14 sep 2010, 13:17

Daarom. Ik dien ze van repliek in het Kroatisch/Bosnisch/Servisch. Dat kan ook makkelijk zijn bij verkeersboetes, best kans dat die ineens een stuk lager worden :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 14 sep 2010, 16:13

Het Turkse platteland (uitgezonderd de toeristische kust) is wel wat achtergebleven
Dat is in Spanje, Italie ook. :)

Euregio
geband

Bericht door Euregio » di 14 sep 2010, 16:19

Dat is inderdaad overal wel zo, in Amsterdam of Rotterdam heeft de jeugd een net wat modernere uitstraling dan de jeugd in Oost Groningen.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 14 sep 2010, 16:30

Nee, absoluut niet want Turkije is een prachtig land. Je moet gewoon zien hoeveel je er voor over hebt om er te geraken, als je het liever wat veiliger en gemakkelijker houdt dan is het vlietuig natuurlijk ideaal en ander neem je de auto als je het wat avontuurlijker wil.
Mijn gedacht. :blauweduim:

@Tachi, interesant informatief stukje. :yes:
Het meest corrupte in het rijtje is Bulgarije, maar wordt steeds met de jaren minder en minder corrupt. De EU heeft toch effect.
Helaas liggen daar juist op cruciale punten nog geen snelweg. :(
Ik lees ieder jaar weer berichten in de kranten en andere bronnen hoeveel Turkije-gangers op meest bizarre wijze zijn opgelicht of beroofd. Dus wees altijd op je hoede.
Op welke wijze moet je op je hoede zijn? Bij rustpauzes, of zijn het akelige mensen die bij iedereen met een West-Europees kenteken een spijkermat op de weg legt? :rooie:
De terugweg is vermoeiender dan de heenweg. Vooral bij de grens met Servië-Hongarije. Hongarije is de beste jongetje van de klas. Alle auto's worden stuk voor stuk gecontroleerd en dat zorgt voor lange wachttijden in de zomer. Ik ben zelfs alle keren op één keer na uitgepikt voor een nog grondigere controle. In Bulgarije vanuit TR wordt je nauwelijks gecontroleerd. Je zou ervoor kunnen kiezen om dan via Roemenië te reizen om zodoende in de EU te blijven, maar dan is er weinig snelweg.
Moeilijke afweging. je kunt ook via Kroatie rijden, maar dat ben je weer meer kwijt aan tol, op deze toch al dure rit.
Thracië (Trakya in het turks) is niet bijzonder toeristisch. Het is nogal heuvelachtig en rare mix van stedelijk, industrie en landbouw.
Lijkt het een beetje op de Povlakte, met wat meer heuvels?

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » wo 15 sep 2010, 21:47

Snelwegenkenner schreef:
@Tachi, interesant informatief stukje. :yes:
Tachi schreef:Het meest corrupte in het rijtje is Bulgarije, maar wordt steeds met de jaren minder en minder corrupt. De EU heeft toch effect.
Helaas liggen daar juist op cruciale punten nog geen snelweg. :(
Ik vind het nogal meevallen. Vanaf grensovergang Kalotina (met Servië) is het 25 km autoweg en vanaf Slivnica tot aan Sofia is het 2x2 autoweg zonder middenberm. Sofia - Plovdiv is autosnelweg en hierna tot aan de Turkse grens nog 160 km autoweg, waaronder hopelijk binnenkort 40 km snelweg tussen Harmanli en Svilengrad.
Uiteraard heb je nog in Servië vanaf Nis nog geen snelweg. Voorbij Sicevo tot aan Bela Palanka moet je geen haast hebben. Veel haarspeldbochten en tunneltjes en adembenemend mooi.
Ik lees ieder jaar weer berichten in de kranten en andere bronnen hoeveel Turkije-gangers op meest bizarre wijze zijn opgelicht of beroofd. Dus wees altijd op je hoede.
Op welke wijze moet je op je hoede zijn? Bij rustpauzes, of zijn het akelige mensen die bij iedereen met een West-Europees kenteken een spijkermat op de weg legt? :rooie:
Beetje de standaard dingen. Wisselgeldtrucjes op straat. Mensen met pech langs de kant en vragen om geld te lenen. Torenhoge reparatiekosten etc. Advies is ook om zoveel mogelijk overdag te reizen. 's Nachts kan je obstakels op de weg moeilijker zien. Er rijden nogal oude vrachtautootjes met zeer slechte verlichting. Boze tongen beweren dat opzettelijk obstakels op de weg worden gelegd om ongelukken uit te lokken. Maar volgens mij kan het net zo goed verloren lading zijn.
Ik heb het nog niet meegemaakt. Even afkloppen.
Lijkt het een beetje op de Povlakte, met wat meer heuvels?
Ik ben maar één keer in Italië geweest, maar zover ik me Milaan en omgeving nog kan herinneren was het daar nogal vlak. De grensstreek met Griekenland is vergelijkbaar vlak met rijstvelden en zo. Het midden is glooiend en de kustgebieden variëren van glooiend tot zeer steil. 1000m is zo'n beetje de maximale hoogte.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 15 sep 2010, 22:05

Ik hoop dat er in Turkije nog plannen bestaan om de E84 vanaf Istanbul tot aan Griekenland uit te bouwen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 sep 2010, 22:07

Dat zou zinvol kunnen zijn, maar vergeet niet dat het grootste gedeelte van die route al 2x2 is.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 15 sep 2010, 22:10

Bij Tekirdag is het nog afzien. Dwars door het plaatsje. Ik weet trouwens niet of het op die weg heel druk is...

Een andere vraag. Kun je beter via de Balkan, of via Brindisi naar Turkije rijden?

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » wo 15 sep 2010, 22:51

Snelwegenkenner schreef:Bij Tekirdag is het nog afzien. Dwars door het plaatsje. Ik weet trouwens niet of het op die weg heel druk is...
De ringweg is al twee jaar af. Door de stad is het 2x2 autoweg. Zoals Chris het al aangeeft de weg is 2x2 uitgevoerd vanaf grens tot aan (de snelweg naar) Istanbul. Alle belangrijke hoofdwegen in Turkije worden of zijn 2x2 uitgevoerd. Omdat het bestaande wegen zijn, zitten er soms levensgevaarlijke bochten en chicanes in. Er was een plan om de maximum snelheid voor deze wegen te verhogen naar 110 km/u, maar dat is op aanraden van deskundigen voorlopig uitgesteld totdat gevaarlijke knelpunten zijn opgelost.
Een andere vraag. Kun je beter via de Balkan, of via Brindisi naar Turkije rijden?
Dat is aan jezelf of je per boot wilt reizen. Ik weet niet of wachten (in de haven) een groot probleem voor je is. De overtochten zelf duren iets van 10 tot 20 uur volgens mij. Dit is afhankelijk van de haven van vertrek. Hierbij ga ik vanuit dat je naar Igoumenitsa vaart.
Bijkomend voordeel is dat je tot aan de Turkse grens in een Schengengebied (ook Zwitserland) reist.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 30 sep 2010, 16:10

Ik vraag me af; Is het druk op de Turkse (snel)wegen buiten de steden?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 30 sep 2010, 16:39

Nee, met een benzineprijs van € 1,80 per liter en een gemiddeld inkomen dat 4 keer zo laag is als in Nederland, kunnen weinig mensen lange-afstandsritjes veroorloven. Daarnaast liggen de aansluitingen ver van elkaar en zijn er vaak goede tolvrije wegen beschikbaar.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 01 okt 2010, 11:46

Zelfs de ringweg van Ankara, de O-20, is een hele brede (4 rijstroken per richting) weg waarop maar enkele auto's rijden.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 01 okt 2010, 13:11

Misschien zou na toetreding bij de E-U het autobezit stijgen?

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 01 okt 2010, 14:10

Palance schreef:Daarom. Ik dien ze van repliek in het Kroatisch/Bosnisch/Servisch. Dat kan ook makkelijk zijn bij verkeersboetes, best kans dat die ineens een stuk lager worden :twisted:
Oh, andersom werkt nog beter. Werd een keer bijna op de bon geslingerd vanwege het overschrijden van een doorgetrokken streep.... Ik op mijn alleronschuldigste Engels gedaan alsof ik ontzettend gelukkig was dat ik nu eindelijk aan iemand de weg kon vragen naar de Plitvicimeren, omdat ik helemaal verdwaald was en ik toch echt dat achtste wereldwonder wilde zien. Meneer agent smolt als sneeuw voor de zon, en heeft mij de (al lang bekende) route keurig uitgelegd. En uiteraard geen boete 8-)

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » zo 10 okt 2010, 0:04

Chris schreef:Nee, met een benzineprijs van € 1,80 per liter en een gemiddeld inkomen dat 4 keer zo laag is als in Nederland, kunnen weinig mensen lange-afstandsritjes veroorloven. Daarnaast liggen de aansluitingen ver van elkaar en zijn er vaak goede tolvrije wegen beschikbaar.
Daarom rijden er veel mensen op LPG. Het kost ongeveer de helft van benzine en goed verkrijgbaar (in de grotere plaatsen en langs de hoofdwegen).

goreme
dorpsstraat

Bericht door goreme » di 19 okt 2010, 22:39

over criminaliteit gesproken...thracie is het allerergste van allemaal.

ik heb al 4 maal nederland-cappadocia gereden via D-AU-H-S-B-TR

tussen Edirne en Istanbul worden de meeste roven gepleegd..ik heb een keer gehad dat ik 10 minuten uit wou rusten ter hoogte van Corlu, er kwam een auto met 3 mannen aanrijden , ze vroegen of ik benzine voor ze had, toen ze duidelijk werd dat ik diesel had reden ze door maar het was voor mij duidelijk..nooit stoppen hier

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » wo 05 jan 2011, 15:10

Of ze hadden benzine nodig en geen diesel....?

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 05 jan 2011, 16:14

goreme schreef:over criminaliteit gesproken...thracie is het allerergste van allemaal.

ik heb al 4 maal nederland-cappadocia gereden via D-AU-H-S-B-TR

tussen Edirne en Istanbul worden de meeste roven gepleegd..ik heb een keer gehad dat ik 10 minuten uit wou rusten ter hoogte van Corlu, er kwam een auto met 3 mannen aanrijden , ze vroegen of ik benzine voor ze had, toen ze duidelijk werd dat ik diesel had reden ze door maar het was voor mij duidelijk..nooit stoppen hier
Zou dat komen door spanningen tussen Griekenland en Turkije?

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 05 jan 2011, 17:51

Griekenland overweegt sterk om een muur te bouwen over een groot deel op de grens met Turkije.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 05 jan 2011, 17:57

^^ Klopt, dat heb ik ook op het nieuws gehoord op de radio(op een Belgische zender ;) ).
Vandaar vraag ik me af of die roven kwamen door die spanningen.