marcel schreef:Dat was de eerste foto die ik ooit gezien heb met een wegnummer in Oman, vorig jaar.
Ik ben nu in Oman. Langs route 1 tussen As Suwayq en Seeb heb ik ook een aantal borden gezien met een langeafstandsverwijzing naar Salalah, met het wegnummer 1 er bij. Voor de rest heb ik geen wegnummers gezien. De Muscat Expressway is de enige echte snelweg met borden

en afritnummering (nou ja, de afritten zijn niet echt genummerd, maar op de viaducten bij aansluitingen staat "Interchange No. ..."). De andere snelwegachtige wegen zijn meer een soort expresswegen, soms met her en der een rotonde (weg 1 richting Sohar) of met niet bewegwijzerde aansluitingen naar lokale en soms onverharde wegen, waarbij verkeer gewoon in- en uitvoegt via de vluchtstrook (grote delen van weg 17 richting Quriyat). De Sultan Qaboos Street, de belangrijkste expressweg door de agglomeratie Muscat, heeft een Vmax van 100-120 km/u maar op sommige plekken zelfs een stoep! En overal zijn langs de weg Indiërs of Pakistani aan het werk om de bloempjes mooi te houden.

Langzaam verkeer ben ik niet tegengekomen, maar op veel wegen is het door een gebrek aan viaducten wel erg gebruikelijk dat voetgangers de weg oversteken en daarbij doodleuk over de vangrail in de middenberm klimmen. Het is dus altijd goed opletten. Voor automobilisten betekent het gebrek aan viaducten en veel ri-ro-aansluitingen, vooral ook in de agglomeratie Muscat zelf, dat je vaak moet omrijden en een U-bocht moet maken. De meeste van die doorgaande wegen zijn dan ook met minimaal 2x2 rijstroken en bij de kruispunten staat goed aangegeven of je wel of niet een U-bocht mag maken. De rijstijl van de lokale bevolking is niet al te best en een richtingaanwijzer lijkt eerder optioneel te zijn, maar het went vanzelf...
De komende dagen zal ik nog wel wat meer van het Omaanse wegennet zien, op zaterdag een groot deel van weg 15 naar het zuiden.
Wegkwaliteit is overigens bijna overal goed, alleen op weg 15 ten zuiden van Muscat zit een deel waar de rechterstrook behoorlijk slecht is, omdat iets verderop een cementfabriek zit die veel verkeer genereert. Tevens heb ik veel enorm zware trucks op deze weg (de belangrijkste route door Oman, van Muscat naar Salalah) gezien met beladingen die qua gewicht in Europa niet zouden mogen.
Handwegwijzers doen soms wat Brits aan, evenals de rotondebewegwijzering. Op iets oudere bewegwijzering (zelfs enkele oude lichtbakjes) meende ik DIN 1451 te herkennen, op zich niet zo raar want dat werd vroeger ook in Irak gebruikt voor de benamingen in het Latijnse schrift. Nog oudere wegwijzers hadden een schrift in enkel kapitalen, maar de meeste bewegwijzering is redelijk nieuw. Alleen komt het nogal eens voor dat verschillende transcripties door elkaar gebruikt worden, zo ben ik al Matrah, Mattrah, Mutrah en Muttrah, en Boshar, Bowsher en Bousher tegengekomen. Goed, de bewegwijzering kan natuurlijk beter en is zeker niet van een Europees niveau maar het is wel beter dan dat ik had verwacht en met een goede kaart er bij vind je de weg in principe ook zonder GPS wel.
Het land is trouwens prachtig, een echte aanrader met heel vriendelijke en zeer tolerante bevolking. Genoeg mensen gezien die er westers bij liepen en daar maakt men gelukkig ook geen probleem van. Alleen voor een bezoek aan de Sultan Qaboos Grand Mosque moesten we gepast gekleed zijn: geen blote schouders (maar dat mag in een Italiaanse kerk ook niet) en voor mijn vriendin een hoofddoek (een dag eerder hadden we in een hypermarkt een leuke hoofddoek op de kop getikt).
Muscat zal overigens één van de kleinste hoofdsteden ter wereld zijn. De agglomeratie telt meer dan 700.000 inwoners, maar het plaatsje Muscat is vrij rustig en klein, vlakbij de kust tussen de bergen verscholen, en telt slechts zo'n 25.000 inwoners. Veel meer mensen wonen in voorsteden als Matrah, Ruwi, Seeb en Qurum. Op weg 17 vanaf Quriyat wordt zelfs consequent naar Matrah verwezen en niet naar Muscat, op weg 1 wordt Muscat wel consequent verwezen. In de agglomeratie zelf, die vooral oost-west gericht is, worden vooral Matrah (voor de oostelijke richting) en Seeb of soms ook Muscat International Airport (voor de westelijke richting) gebruikt.